51% Stevie Wonder RIJKS POSTSPAARBANK RENTE TOT SIEBE VAN DER ZEE GEEFT „VAN HEIJST"-GELD TERUG Affaire afgedaan GROOTSE JAZZMANIFESTATIE IN DE DOELEN TE ROTTERDAM Rennies Gewiekste manoeuvre van AVRO-voorzitter: De film van vanavond TELEVISIE VANAVOND vanavond Blinde pianist opvolger van Ray Charles in live uitzending PAGINA 2 DB LEIDSE COURANT MAANDAG 30 OKTOBER 1967 Geen interne AVRO-aangelegenheid der Zee heeft afgedaan, la van een potsierlijkheid, die alleen maar lachwekkend aan zou doen als hier geen hogere belangen waren geraakt. Uit het feit Immers, dat de heer Van der Zee gedwongen wordt het bedrag „waarmee hy gebaat ls geweest" terug te betalen, bhjkt dat het A.V.R.O.- bestuur van mening is, dat dit bedrag op onrecht iatlge wyze is verkregen. Het gaat hier om een bedrag dat, voor zichtig get chat, een ton ruim over schrijdt. Rekent men er ook de „relatie geschenken" toe, die de heer Van der Zee van Van Heyst ontving, dan komt men zelfs veel hoger. Gaat het nu aan om een topfunctio naris aan te houden, die een onrecht matig verkregen klein vermogen terug betaalt Afgezien van de vraag waar dit gold zelfs op wat langere termijn vandaan moet komen, geloven we niet. dat deze afdoening correct ls. Ook al omdat de affaire bepaald geen interne A.V.R.O.-aangelegenheid genoemd kan worden. De heer Van der Zee staat aan het hoofd van een organisatie, die be stemmend optreedt bij de verdeling van de kijkgelden. In die functie heeft hy duldeiyk verkeerd gehandeld op een wyze, die hem voor die functie onge schikt maakt f ADVERTENTIE) (Van onze omroepcorrospondent HILVERSUM „De heer Van der Zee heeft tegenover het algemeen bestuur verklaard in te zien, dat hij verkeerd heeft gehandeld door in zijn positie zonder toestemming van het bestuur diensten voor derden te verrichten tegen betaling. Hij heeft hierover zijn spijt betuigd. De heer Van der Zee heeft zich bereid verklaard het bedrag waarmee hij gebaat is, ter beschikking te stellen van het bestuur van de AVRO, welk bestuur besloten heeft overleg te openen met de curatoren van de N.V. Van Heijst, om na te gaan op welke wijze de belangen, die door het faillisse ment zijn geschaad, met dat bedrag op de juiste wijze kunnen worden ge diend. Het bestuur van de AVRO aanvaardt daarmee zowel de mededeling als de bereidheidsverklaring van de heer Van der Zee, herstelt hem met ingang van heden in zijn functie en beschouwt hiermede deze aangelegen heid als afgedaan." Met dit communiqué haalde A.V.R.O.- voorzltter mr. Slotemaker zaterdag middag na een bestuursvergadering van nauweUJks een half uur het zwaard van Damocles weg, dat ruim ander halve maand boven het hoofd van t.v.- directeur Siebe van der Zee had ge hangen. Uit de ryen van journalisten die naar de A.V.R.O.-studio waren ge komen, steeg een homerisch gelach op, toen de heer Slotemaker eraan toe voegde, dat het bestuursbesluit na hoofdeiyke stemming unaniem was aanvaard. Minzaam lachend voegde hy eraan toe, dat het Initiatief tot dit ongehoorde compromis van hemzelf was uit gegaan. Het voorstel „geld terug vertrouwen terug" leek hem na een week diep nadenken de beste op lossing. De vraag om welk bedrag het hier ging, pareerde hy met de mede deling, dat het bedrag geheim moest biyven. Op de vraag of iemand, die de C.A.O. overtreedt, door het aannemen van beloningen van derden, voor door hem verrichte diensten, dan op slag weer Newport Jazz Festival in Europe 1967 TOPPERS: Sara Vaughan en Thelonious Monk Het grote succes Indachtig dat vorig jaar met het jazzfestival werd geboekt presenteert de Rotterdamse Doelen ook dit Jaar het Newpoort Jazzfestival in Europe. Organisator George Weim Is er opnieuw in geslaagd een programma te bieden waarin naast de grote namen ook minder bekende ensembles een kans ge boden wordt. Hierdoor ontstaat een aan trekkelijke variatie waarin vele jazz- stljlen zijn vertegenwoordigd. In de twee van een serie van drie concerten, die wij dit weekend mochten bijwonen zijn grote prestaties geleverd. Zaterdag avond jl. was The Thelonious Monk Or chestra de grote trekpleister terwijl gis teravond de vermaarde Sarah Vaughan acte de présence gaf. Helaas kwam haar optreden door al lerlei omstandigheden zeer laat op de avond waardoor velen de zaal voortijdig moesten verlaten in verband met de ver- voersgelegenheid. Het programma was dan ook wel wat overladen! Naast deze zangeres traden tevens voor het voetlicht het Gary Burton Quartet, The Newport All Stars en er werd bovendien nog een Guitar Workshop gerealiseerd, waar niet minder dan vijf gitaristen aan mede werkten. Hier was Bamey Kessel beslist 't hoogtepunt. Met een enorme geladen heid en enerverende swing speelde hij op zes- en twaalfsnarige gitaar onder an dere Sambra uit de film Orfeu Negro. Doch ook Jlm Hall solieerde subliem. Hij produceert een subtiel en ragfijn spel dat de aandacht moeiteloos gevan gen houdt. Buddy Guy's gitaar bleek de fect zodat hij moest werken met het in strument van George Benson. Voor hem een grote handicap waardoor zijn optre den matig bleef. De legendarische ban- joist Elmer Snowden djed vroeger tij den herleven onder andere met Duke's Het Gary Burton Quartet bracht niets opzienbarends. Deze jonge musici produceerden een gladde en weinig boelende jazz waarin slechts zelden een werkelijke inspiratie te bespeuren viel. De Newport All Stars echter kwamen met een vitale en felle „mainstream" on der leding van promotor George Wein. Ruby Braff (cornet) en Buddy Ta te (te norsax) improviseerden op hartverove- rende wijze onder andere in All of me en Indiana, geruggesteund door Jack Lesberg (bas) en Don Lamond op Het gedeelte dat wij van Sarah I Vaughans optreden konden bijwonen was waarlijk indrukwekkend. Met prachtige stem zong zij met speels ge mak .n.The Shadow of your smile. Misty Mooriver cn Ilove him. Iedere song of ballad door haar gezong met sterk persoonlnijke visie ls telkes weer 'n mu zikale belevenis. Soms ls het een subtiele improvisatie, dan weer een stemtimbre dat de sfeer van het stuk duidelijk naar voren brengt. Het ls juist deze zeer va riabele voordracht die haar tot de grootste Jazzvocalistes doet behoren. Me nigeen waaronder ook wij zal met grote spijt de zaal voortijdig verlaten hebben Op de openingsavond van dit grandio ze jazzfestival werd een unieke jazzcom- binatie gepresenteerd, namelijk The The lonious Monk Orchestra. Zijn orkest was samengesteld uit musici met wie hij in de loop der jaren heeft gewerkt. Pre sentator Michiel de Ruyter sprak van een waarlijk jazzgebeuren. Dat is het dan ook geworden! Allereerst met Char lie Rouse op tenor, later met Ray Cope- land (trompet) was onmiddellijk de ei gen sfeer van een Monkconcert. Gema tigd modern van stijl doch uiterst mu zikaal kwamen de typische Monkimpro- visaties over het voetlicht. Hij schroom de tevens niet de musizi te tonen wie de leiding in handen had. Trompettist Ray Copeland solieerde te vroeg. The Lonious Monk beduidde hem te stoppen, echter zonder succes. De grillige Monk stopte resoluut, stuurde Copeland naar zijn plaats en begon opnieuw! Voila! Zo is Thelonious Monk! Hij solieerde ook alleen en wel ten voeten uit in een slow tempo. Zijn stijl is in feite simpel en eenvoudig van structutuur, doch tevens doorweven met tal van melodieuze vond sten, alles met een sterk persoonlijke op vatting gecreëerd. Johnny Griffim op te nor en vooral Jimmy Cleveland op trombone maakten tevens dit optreden tot een ware gebeurtenis waartoe e eens de uitmuntende bassist Larry Ga les en drummer Ben Riley hebben bij gedragen. Clark Terry solieerde nog even in Blue Monk op hoog niveau. Voor de pauze trad het Herbie Mann Quartet op. Deze door Mat Matthews ge lanceerde fluitist bracht ons een zeei goed programma. Hoofdzakelijk op basis van Zuidamerikaanse ritmiek werd lodieus gemusiceerd. Herbie Mann toon de zich een fluitist van uitzonderlijke klasse. Soms zeer fel solieerde hij met fraaie toonvorming zeer gevarieerd gave techniek. Bij dit populair getinte optreden viel de avant-garde gitarist echter wel uit de toon. En dat was jam- (ADVERTENTIE) Brandend maagzuur, druk op de maag, opgeblazen gevoel? helpen direkt! integer zou worden, gaf de heer Slote maker het diplomatieke antwoord: „Dat heb ik niet gezegd". Wel gaf hy toe, dat hy de bestuursleden had ver zocht naar bulten geen commentaar op deze beslissing te willen geven. Op de Informatie zal de A.V.R.O. zich eventueel garant stellen. Indien de heer Van der Zee niet by macht# zou biyken om Ineens het sinds enige jaren getoucheerde bedrag op tafel te brengen De A.V.R.O.-voorzitter: „Dat ls een zaak, die de heer Van der Zee zelf moet regelen. Voor ons is belangryker, dat de externe Integriteit van de A.V.R.O. geen schade meer ondervindt". Overigens kon hij daar aan toevoegen, dat wat betreft de in terne integriteit, de groepsraad van het A.V.R.O.-personeel zich achter deze oplossing had geschaard. Ontslagen Met uiterste bedachtzaamheid liet mr. Slotemaker vragen passeren als: „Moeten straks nog meer A.V.R.O.- medewerkers hun zakken ledigen Neemt u thans de ontslagen camera man William Vogler weer in dienst, die voor een onbetekenend vergryp op staande voet werd ontslagen Hy ant woordde lachend: „Kom, kom, heren, dat heeft toch niets met deze zaak te maken". Ook wilde mr. Slotemaker niet ingaan op de vraag of hy twee weken geleden met zyn portefeuille zou hebben gezwaaid, indien de heer Van der Zee niet werd ontslagen. Het was volgens hem een geheime ver gadering geweest en ook nu achtte hy zich nog niet gerechtigd byzonderheden uit deze by eenkomst mee te delen. Nogmaals onderstreepte hij, dat hij het het belangrijkste vond, dat zyn voorstel uit de eerste alinea, waarin de heer Van der Zee zqn laakbare han deling toegeeft, met algemene stemmen aanvaard werd. Dat hierdoor de heer Van der Zee, die in zyn functie van t.v.-directeur ten eigen bate gebruik heeft gemaakt van A.V.R.O.-zendtyd en -materiaal, in feite ongestraft bRjft voor een vergryp Een van de meest populaire liefdespa ren van het witte doek uit de jaren dertig was wel het duo Jeanette Mac- Donald-Nelson Eddy. Jeanette debu teerde op 22-jarige leeftijd als tegen speelster van niemand minder dan Maurice Chevalier in Ernst Lubetsch „Love parade". Diverse films in het luchtige operettegenre met Chevalier volgden onder meer Roubesouliaus „Love me tonight". Het toppunt van haar succes kwam echter pas toen men haar in 1933 als tegenspeler Nelson gaf, die met haar in kassuccessen als „Rose Marie" en „New Moon" optrad. Een enkele maal nog werd dit partner ship verbrokén onder meer toen Jea nette MacDonald als tegenspeelster van Clark Gable en een spectaculaire aard beving optrad in „San Francisco". In „The Firefly" zag men midden in de Nelson Eddy-periode haar plotse ling tegenover een andere jonge zanger staan: Alan Jones, die ook al eens de Marx-Brothers had opgetreden in ,,A night at the opera". Het publiek nam het niet en „The Firefly" boekte maar matig resultaten. Toch bevat de ze film een van de grootste muzikale hits uit die tijd namelijk „The donkey serenade". Het verhaal van de Spaan se zangeres, die voor haar land ei gen Napoleon spioneert en een char mante tegenspion leert kennen en lief hebben, werd door Robert Z. Leonard met alle hem in die tijd ten dienste staande middelen spectaculair in beeld gebracht. De film was zeker niet min der dan de MacDonald—Eddy Kasmag neten, maar men duldde gewoon geen andere zanger tegenover Jeanette. Nelson Eddy overleed dit jaar maart op 65-jarige leeftijd. Jeanette MacDonald was hem in januari 1965 voorgegaan in de dood. Zij werd 57 jaar. Ned. II, 20.45 iiur. Cees Maks overleden AMSTERDAM (A.N.P.). In de leeftyd van eenennegentig jaar is zaterdagmiddag ln het Luthers Diaco- nessenhuis ln Amsterdam overleden de schilder Cees Maks. Hy was de nestor van de Amsterdamse schilders en ere lid van het Nederlands Kunstenaars Genootschap en „De Onafhankeiyken". Maks was leerling van Breltncr en kreeg vooral bekendheid door zyn schil deryen van clrcustaferelen en door de schilderyen die hy mee terugbracht van zyn reizen naar Spanje en Italië. De begrafenis ls waarschyniyk aan staande woensdag op de Amsterdamse begraafplaats Zorgvliet, Wat we in het afgelopen weekeinde van tv gezien hebben was vrijwel uit sluitend routinewerk, zonder uitschie ters maar behoorlijk van gehalte. Za terdag bij de AVRO nog steeds „Wie van de drie", het spelletje dat eigen lijk uitgespeeld behoorde te zijn, om dat alle variatiemogelijkheden er zo langzamerhand aan ontbreken. Ook weer de Weekendshow, die niet uitge speeld kan worden zolang Johnny Kraaykamp erin slaagt zijn unieke talent van tv-clown te vertonen. Daar slaagde hij zaterdag beslist ln. Mede door Nederlands meest bezig# tv-reglsseur Bob Rooyen, die alle ster ke kwaliteiten van Kraaykamp scherp naar voren bracht. Die ook weer toon de hoe ballet ln het lichte genre het op 't scherm goed doet. Overigens: die metskes van het National# Ballet kunnen er wat van! Jammer dat de verder# entourage twee zangeres sen ln té gelijkgestemd repertoire so weinig variatie bood. Op Jl" w #en stukje „Postbus 1000". Typisch NCRV-amuse- ment: heel vakmatig, een beetje be legen en sterk herinnerend aan het type amusement dat Dick van Bom mel senior tien jaar geleden óók al bracht. Tien tv-jaren: dat lijken eeu wen! Overigens: merci NCRV voor de Kuhnauvarlaties van Hendrik An- driessen. Een fijn stuk muziek dat el ke keer weer boeit. Vooral in zo'n uit voering als zaterdag door het Amster dams Kamerorkest. Gisteren presenteerde Jos v. d. Valk. Dat betekent vakwerk, zonder streven naar baanbrekende vernieuwingen. Wat hij presenteerde was de Nina en Frederikshow, eerste van drie pro gramma's die de KRO rond dit ar- tiestenpaar gaat brengen. Een fijn programma, door Frederik (van Pal- landt) zelf sympathiek gepresenteerd. Zij kwamen zelf met boelend reper toire, maar ook het „bijwerk" was van goed gehalte. Lenny the Lion had een geheel nieuw nummer, Shai K. Ophir leek over een zó grote veelzij digheid te beschikken dat die man be slist „op herhaling" moet, Ronnie To- ber zong perfect Dat deed Judita óók wel, maar voor zo'n stem koman we niet naar Tsjecho-Slowakij# to* Hèèl iWrt punl In &#M «Sovt M kest onder leiding van Jackie Belter man dat met veel succes de befaam de „sound" van Glen Miller repro duceerde. Minder sterk: de George Mitchell Singers. De groep zong zijn medley goed genoeg, maar liet in de choreografie nogal wat steken vallen. We constateerden met vreugde dat de tweede aflevering van „Bericht Luther" uitstekend uitviel, na de wat chaotische eerste uitzending. Sterke punten vooral waren de wijze waarop de afschuwelijke aflaathandel in het kader van de tijd werd gezet. Luthers houding tegenover de joden door op- perrabijn Soetendorp werd behandeld en het muzikale aandeel, verzorgd door het Syntagma Musicum onder leiding van Ke«s Otter. Dat laatst# vooral Intrigeerde ona brengt one op de vraag: waarom daar van niet meer? Er ls een voortreffelijk ensemble; er Is in het Haagse Ge meentemuseum een wereldberoem de collectie van oude (en bespeelba re!) Instrumenten. Zou van die twee gelukkige omstandigheden niet gepro fiteerd kunnen worden In een unieke aerie tv-muziekprogramma's, die waar schijnlijk óók nog een goed „exportar tikel" tonden kunnen vormen? Vg- waarvoor lagere personeelsleden op staande voet ontslagen worden, ne geerde mr. dr. Slotemaker. Op vriendelijke en hoffehjke wyze nam deze oud-luchtvaartdiplomaat afscheid van de verbouwereerde Journalisten en vertrok naar het buitenland. Reactie K.R.O. Desgevraagd heeft de K.R.O. ons zyn zienswyze over de zaak-Slebe van der zee gegeven. De K.R.O. zou het liefst zeggen: „Dat het hier uitsluitend om een Interne A.V.R.O.-zaak gaat, maar dat is echter niet zo. De gehele omroep wordt ln zekere zin door een dergelijke kwestie beschuldigd. Bij de A.V.R.O. bestaat kennelijk een heel eigen opvatting over integriteit. Het A.V.R.O.-bestuur is te zwak gebleken en te inneriyk verdeeld om een adequaat besluit te nemen". Julien Duvivier verongelukt PARIJS De Franse filmregisseur Julien Duvivier, is zondagavond op 71- jarige leeftijd om het leven gekomen bij ;n auto-ongeluk. Hij zat aan het stuur van zijn Jaguar toen deze in volle vaart in botsing kwam met een auto waarin minister Maurice Schumann, (minister voor Wetenschap pelijk Onderzoek in het Franse kabi net) en zijn echtgenote zaten. De wagen van Duvivier raakte van de weg en kwam tot stilstand tegen een boom. De regisseur is waarschijnlijk getrof fen door een hartaanval. Hij bleek bij aankomst ln het ziekenhuis overleden. Schumann en zijn vrouw bleven onge deerd. Duivivler was een der bekendste Franse filmregisseurs en heeft ongeveer 50 stomme films gemaakt en een groot aantal sprekende. Tot zijn bekendste werken behoren: „Carnet de bal", „De kleine wereld van Don Camillo", „Sous le ciel de Paris" en „Pepe le Moko". NEDERLAND I (Reclameuitzendingen om 19.03, 19.56 cn 20.16 NTS 18.55 uur: Pipo de clown 19.00 uur: Nieuws in het kort CVK/EKOR 19.07 uur: Kenmerk, actualiteiten TROS 19.32 uur: RinTinTin, t.v.-serie NTS 20.00 nur: Journaal TROS 20.20 uur: Twintig minuten in wonderland, muziek- HILVERSUM I NRU 20.05—20.35 uur: Concert door Promenade Orkest 23.30—23.55 uur: Lichte muziek voor de late avond programma met Stevie Wonder 20.40 uur: Het verhaal van de zee, documentaire 21.30 uur: Populair concert 21.55 uur: Honey West, t.v.-serie NTS 22.15 uur: Pre-Olympische Spelen, reportages 22.50 uur: Sluiting NFDERLAND II STER (Rcclameuitzendingen om 20.16 en 22.50 uur) NTS 18.55 uur: Pipo de clown HILVERSUM II NCRV 21.25—22.15 uur: Kerkmuziek uit Zweden, Nederland t Duitsland 23.30—23.55 uur: Moderne blaas instrumenten 19.00 uur: Nieuws in het kort AVRO 19.03 uur: Vjoeuw, tiener magazine NTS 20.00 uur: 20.20 uur: Peyton Place, t.v.-serie 20.45 uur: The firefly, film NTS 22.55 uur: Tweede journaal 23,00 uur: Sluiting R ADIONIEU WSDIENST HILVERSUM I: 7.00. 8.00, 11.00, 13.00, 16.00. 18.00, 19.30, 22.30, 23.55 HILVERSUM II: 7.00, 7.30, 8.00, 8.30, 12.30, 18.30, 22.30, 23.55 HILVERSUM III: Elk heel uur vanaf 9.00 Radioprogramma HILVERSUM I (402 meter) AVRO: 18.00 gevarieerd programma: met o.a. Het klokje van zeven en Paris vous parle. R.V.U. Muzikaal Spectrum, door Klaas A. Posthuma. NRU: 20.05 Promenade-orkest: amusements muziek. 20.3S Toneel nul: programma over moderne stukken. 21.00 Zwak en zinnig, do- capten. 21.30 Hebben wU aan de hervorming te danken?: gesprekken. 22.00 Lichte gram- mofoonmuzlek. 22.20 Bond Zonder Naam: Verdraag, dat anderen anders zijn programma v~ 8.20 Uitzending Instrumentaal i programma over de Invloed va: de Reformatie ln Duitsland, Zweden en Ne Duitsland (gr) 22.15 Llterama: over boeken, schrijvers en to- .eel. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.50 Stereo: NCRV-Vocaal ensemble: klas sieke koorwerken. 23.15 Pianorecital (opn).: klassieke muziek. 23.30 Moderne blaaslnstru- tn hun nog levende oervormen, lezing. 23.55—24.00 Nieuws. VERONICA (192 m) 18.00 Jukebox, 19.00 Rolling-Stoneeshow, 19.15 Joost mag 't weten, 20 00 Binnen zonder kloppen, 21.00 Rhythm ad blues hop. 23.30—1.00 Gram. muziek. BRUSSEL NED. (324 meter) 18.00 Nieuws. de soldaten. 18.28 Paardensport- —riek. 18.45 Sport uitslagen. 18.30 Spaanse kroniek. 18.52 Taalwenke: Jleuws, weerbericht en .atljns-Amerikaanse muziek. 20. ilek. 22.00—22.15 Nieuws. - AVRO: 7.00 i Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte mofoonmuzlek. VPRO: 7.55 Deze dag. i Morgenwijding. NRU: 9., relde reportages. 9.35 Waterstanden. 9.40 Mu- ek uit de Barok (gr). AVRO: 10.00 Voor de soliste met plano: Oost-Europeee vol Jes. 12.27 Mededelingen voor land- en tuin bouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzending 1 De lichte Composers: een Internationaal forum: derne muziek. AVRO: 15.00 Mag ik mij even voorstellen? Mijn naam ls Coxl, detective hoorspel. 15.40 Stereo: Moderne kamermuziek (gr). 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Accordeon: moderne muziek. 16.25 Voor de Jeugd. 17.15 Jazz-orkest. 17.30 Lichte grammofoonmuzlek V: 7.00 i klas- 10.35 Stereo: Viool en plano: moderne i ziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. K 12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd i gramma. (Om 12.23 Voor de landbouw: 1 Mededelingen i i tuinbouw. 12.31 gazine. (16.00—16.02 Nieuws). 17.00 Overheids voorlichting: Volksgewoonten op Curasao. Spreker: Henk Dennert. 17.10 Voor de kin deren. HILVERSUM m: (240 meter en FM-kana- len) VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 NAR: Neder landse Artiesten Revue op de plaat. 10.00 intlgers, dertigers en ouderen. (11.00 Nws). rleerd platenprogTamma. (14.00 Nieuws). 15.00 VERONICA (192 m) 6.00 Ook goelemorgen berichten mentsmuzlek. 12.55 Bultenlar 13.20 Tafelmuzlek. 14.« weerbericht en mededelingen. 17.15 Jazz muziek. (17.30—19.00 Stereo-uitzending, alleen over kanalen van het Derde programma). (Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Wie Stevie Wonder voor het eerst ln levende lijve tegen komt, zal doorstroomd worden met een warm gevoel van medeiyden. Een totaal blinde jongen, die met zyn zeven tien jaar nog haast een kind Is en nau- weiyits van de zyde van zyn manager kan wyken, omdat hij vrywel constant in een voor hem onbekende omgeving vertoeft. Tóch vraagt Stevie zélf totaal niet om medelijden: Hij heeft zich met zyn blind-zijn allang verzoend en zyn ware leven gevonden ln de muziek. Met ongekende overgave bespeelt hij de toetsen van zijn piano, terwijl zijn „soul-doordrenkte" stem telkens op nieuw de juiste snaar weet te raken, die nodig was om hem te maken, tot wat hij nu Is: naaNt Ray Charles de populairste vertolker van de neger- Stevie Wonder werd als Stephen Jud- kins op 13 mei 1950 te Saginaw, Mi chigan geboren. Hy groeide in Detroit op een arm, hongerig, mager jochie, dat zich in weinig van zijn (ziende) speelkameraadjes onderscheidde. Zijn vader was zelden of nooit thuis, zijn moeder had nog voor vier andere kin deren te zorgen. Stevie werd een beetje aan zyn lot overgelaten. Bij de buren, waar hij vrij regelmatig over de vloer kwam. ontdekte hij een piano en zette experimenterend zijn eerste schreden op het pad der lichte muze. Jaren later werd zijn onmiskenbare talent ont dekt in het huis van Ronnie White, die hem in zijn functie als lid van de Amerikaanse zanggroep „The Mira cles" introduceerde bij zyn platen maatschappij. Ray Charles als Idool Talent-scout Brian Holland de be kende componist van „Supremes"- en „Fout Tops"-hlta was wild enthou siast over Stevie# nog ruwe talent. De volgende dag reeds stond hy dan ook in de platenstudlo's om zyn eerste zwarte schijf te produceren: „Finger tips". Stevie Wonder toen nog Little Stevie was ontdekt voor het grote pu bliek. Ray Charles het grote Idool van Stevie verklaarde ronduit, dat deze jongeman hem eens zou opvolgen als „The prophet of soul", een voor spelling. dl# nu Jaren later be- waarheid is geworden. Sinds „Finger tips" is een onvoorstelbaar aantal pla ten van Stevie op de markt gebracht. Platen, die stuk voor stuk werden op gedragen aan behulpzame vrienden en die allen ln de Amerikaanse top-10 be landden. Hier in Nederland maakte Stevie pas begin dit Jaar faam met „A place In the sun", „Blowin' in the wind" en „I was made to love her", een uit het leven gegrepen melodietje, dat speciaal bestemd was voor zijn ver loofde Rita Ross, het zusje van „Supre- mes"-leidster Diana Ross. TE duur Ruim twee jaar geleden kwam Stevie voor het eerst op het vaste land van Europa. Met veel zwier bracht hy toen het verwende ^publiek van het Parijse „Olympia" in extase. Onlangs nam Barry Marshall van het theaterbureau „Arthur Howes" in Londen het Initia tief, Stevie voor een aantal concerten naar Engeland to halen. Tevens lan ceerde hy de mogeUjkheid Stevie even eens in Nederland te laten optreden, maar geen enkel organisatiesatiebureau greep deze kans met belde handen aan, omdat „the prophet of soul" te duur zou zyn. Desondanks kwam Stevie vrij dag jl. naar Nederland ln gezelschap van orkestleider William Kee, gitarist' Willie Jones, basgitarist John McKoin Ivy en drummer Washington Rucker. Zulks door toedoen van de TROS-tele- visie, die hem engageerde voor een tv- programma. waarvan het eerste gedeel te vaoavond „live" de lucht ln gaat. De liefhebbers van zyn muziek zullen dan ongetwijfeld aan him Idjkkast ge kluisterd fitten. Te oordelen naar wat hy zaterdagmiddag voor een Intiem gezelschap in het Amsterdamse Hllton- hotel reeds ten gehore bracht, zal het niet tevergeefs zyn (Nederland I - 20.20 uur) Assens meisje won voorleeswedstrijd (Van onze omroepcorr es pondent) HILVERSUM De elfjarige Pam Thierry uit Assen, leerlinge van de Theo Thüssenschool aldaar, heeft za terdag in studio-A de AVRO-voor- leeswedstryd met 36 punten gewonnen. Ze las een fragment voor uit het kin derboek „Rikke Helpaltoos" van me vrouw C. Potharst-Grimberg en won daarmee de bronzen wisselprys, een beeldje, voorstellende een lezend kind. Tweede werd Joke Spaans uit Sche- veningen met 35 punten; derde Andrè Albers uit Zaandam 33 punten en enige jongen in deze finale; 4 Margreet San- ders uit Rotterdam 31 punten; 5 en 6 Addie Steehouwer uit Nyverdal en Liesbeth Leunissen uit Maastricht 29 jj, punten; 7, 8 en 9 Ineke Persenaire uit Amsterdam, Karen de Cleck uit Em- I meioord en Marga Sanders uit Vught allen 28 punten, terwijl tenslotte Lies- t beth Bos uit Almelo met 26 punten de rij sloot. De prijzen werden door Her- j_, man Broekhuizen uitgereikt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 2