„VAN DE BRUG AF GEZIEN" Ko van Dijk weer in grote rol in stuk van Arthur Miller The Dixie Disciples winnaars Nationaal Jazz Concours 1967 anders dan andere De film van vanavond RADIO VANAVOND Vanavond weer t.v.-rechtbank PAGUNA t. DE LEIDSE COURANT MAANDAG 23 OKTOBER 1967 Ko van Dijk terug in een van zijn grote rollen uit de tijd, dat hij speelde bij de Nederlandse Comedie: Eddie Carbone in „Van de brug af gezien", het drama van Arthur Miller, dat in de voorstelling van de Haagse Comedie afgelopen zaterdag voor het eerst te zien was in de Koninklijke Schouw burg. Na het grote Rotterdamse succes met Ko van Dijk in de hoofdrol van Millers „De dood van een handelsreiziger", komt een dergelijke reprise in het geheel niet onverwacht. Neemt men hem voor wat hij is (een ge weldige spelmogelijkheid voor een briljant acteur), dan kan men de Haagse Comedie zonder meer gelukwensen met deze voorstelling. Toch lijkt het niet, dat het grote succes van de voorstelling van „De dood van een handelsreiziger" met deze montering geëvenaard zal worden. Hoewel Miller kennelijk meer bedacht is geweest op zijn vormgeving en hij de zaak in dit geval zelfs naar de klassieke tragedie heeft willen trekken door een bijfiguur uit het stuk als becommentariërende koorspreker te laten optreden, toch bezit dit stuk niet die geweldige kracht, die van de „Handels reiziger" een bijna klassiek stuk maakt. Reprise bij Haagse Comedie Het verhaal van Eddle Carbone, de havenarbeider van Italiaanse afkomst dfle ln 't New-Yorkse Brooklyn woont, is overigens turbulent genoeg. Hij heeft een jong meisje (een nichtje) in huis. dat hij met zijn vrouw heeft opgevoed. Als er twee verre neven uit Italië bij hem in huls komen, die op onwettige wijze de V.S. zijn binnengekomen, ontstaan de conflicten. Dddle ontdekt dat er een ro mance groeit tussen een van de jongens en z|Jn pleegdochter, voor wie hij meer dan normale affectie heeft. Het conflict dat hieruit voortvloeit, loopt zo hoog op, dat hfj de Jongen bij het meisje zo zwart mogelijk maakt (door hem o.a. te be schuldigen van een homofiele gericht heid) en dat hij belde neven tenslotte aangeeft b|j de Immigratiedienst. In een ruzie met een van de jongens komt Eddle om. Psychologisch realisme Als alle stukken van Miller is hier tot ln uiterste consequentie een realistische st(Jl doorgevoerd. We weten in welke straat, op welk hulsnummer en op welke etage Eddle woont. Zijn buurt is naar het leven getekend, een buurt van Italiaanse immigranten, die als havenarbeider le ven. Toch wenst Miller niet, dat dit rea lisme zijn stuk een beperkte betekenis zou geven, evenals bij zijn ander werk kan men bijna spreken van een allegorie, die een vrij brede betekenis heeft. Het realisme is de stijl, die thuishoort ln de Amerikaanse traditie van acteren vol gens Stanlslavsklprincipes, kortweg Rudi Bennett in de huwelijksboot (Van verslaggever s DEN HAAG Rudi Bennett solo zanger van de Haagse Motions zal op 12 december a.s. in het huwelijk treden met Bcp Ravensteijn. Dc plechtigheid zal plaatsvinden in het Oude Stadhuis aan de Javastraat. Rudi Bennett maakt al vanaf de op richting deel uit van de Motions. Zo werkte hij mee aan het bestijgen van de succesladder. Via hits als „Wasted words" en „Why don't you take it" werd het Haagse kwartet een der populairste groepen van Nederland. Begin dit jaar kwam Rudi voor het eerst op de markt met een soloplaat „How can we hang on to a dream??", die in de Nederlandse top-10 belandde. Samen met de overige leden van de Motions trad hij vorige maand op tijdens een songfestival in Majorca. DE HAAGSE COMEDIE „VAN DE BRUG AF GEZIEN" van Arthur Miller vertaling Nel Bcrmans- decor Hep van Delft regie Paul Steenbergen (en Dolf de Vries) Personen: Eddie ko van Dijk zijn vrouw Anny de Lange Catherine Anne-Wll Blankers mr. Alflerl Paul Steenbergen Marco Kees Coolen Rodolpho Wlm van RoolJ en met Jacques Luyer, Gerard de Groot. Eduard Palmers. Jan Grefe, Roelof den Ambtman. „The Method", zoals die bijvoorbeeld op The Actors Studio wordt gevolgd. Nu is het een groot probleem voor Nederlandse acteurs en regisseurs, die niet getraind zijn in deze ,Jdethod" en wie zijn het wél t deze stukken, als die van Miller, op de juiste wijze te brengen. Men kan genoegen nemen met een benadering, men kan genoegen nemen met een andere werkwijze, maar .steeds blijft het probleem klemmend aanwezig. 8oms komt men heel ver door te steunen op het Hollands realisme, zoals we dat van Heijermans hebben geleerd en dat kan prachtige resultaten hebben, zoals Jan Teulings vorig jaar met ,J)e Handelsreiziger" heeft getoond. Kiest men voor de Heijermansspeelstijl, dan ontstaat het gevaar van benade ring van de uiterlijke kant. die het door dringen naar innerlijke diepgang kan be letten. Toch is het de meest aanvaard bare oplossing in onze toneelwereld, waar regisseurs niet weten hoe zij de innerlijke spanningen en emoti est room moeten opbouwen en zichtbaar maken ln dit specifieke genre. Regie Paul Steenbergen heeft als regisseur ook niet zuiver in dc stijl kunnen werken. Men mag hem dat niet kwalijk nemen, hij verkeert daarmee gewoon in precies dezelfde positie als de meeste van zijn collega's. Maar het stuk eist, dat er iets in de plaats komt van die Methodbenadering. Vaak krijgt men de indruk in de Haagse voorstelling van „Van de Brug af Oezien", dat er niets is geweest. Daarmee is er weer een zo veelste enscenering ontstaan, die niet al te veel zoden aan de dijk zet. Sommige scenes verliepen in een machteloos op drijven van emoties, andere scenes waren daarentegen weer prachtig raak, zoals de entree van de twee neven uit Italië, een moment, waarin veel meer over deze personen zichtbaar werd dan in veel woorden uit de daarna volgende teksten. Ook de tekstregie liet te wensen over. Men was teruggevallen op de oude vertaling van Nel Bermans-Withaar, die goed voldeed. Het decor van Hep van Delft was heel suggestief wat de straat- scenes betreft, maar van de kamer van Ben Webster: beschamend De vreedzame strijd tussen de deel nemende orkesten aan het Nationaal Jazs Concours 1967 is weer gestreden. Ditmaal manifesteerden louter dixieland- orkesten omdat het enige modern ge oriënteerde ensemble HCN-sextet uit Amsterdam door autopech onderweg was blijven steken. Dat de jury een moeilijke taak te wachten stond laat zich begrijpen. Immers, het niveau der orkes ten toonde slechts een minimaal verschil, hetgeen In de puntenwaardering tot uit drukking kwam. Het winnende orkest uit Hoorn N.-H. kreeg door hun grote routine en goede spel do hoogste eer toe- D« motivering van de jury vertolkt door mr. Harm Mobach wekte enige beroering in de zaal. En niet ten onrech te. De jury maakte als haar mening ken baar dat het niveau ln haar totaliteit beneden de verwachting was gebleven. Deze mening kunnen wij niet geheel aan vaarden. Wij constateerden wel degelijk Interessant spel, alles bezien vanuit de amateurstatus der solisten, al werden niet alle muzikale aspiraties technisch be kwaam vertolkt. Voorts beluisterden wij frappante arrangementen vooral bij de- Training College Jazz Band uit Doetin- chem. Hier schuit echter 't gevaar dat het dixieland karakter geweld wordt aange daan. Waarschijnlijk heeft dit bij de be oordeling een rol gespeeld. Het Jazzconcert dat dit concours be sloot werd geopend door The Stork Town Dixie Kids, welk orkest zijn 15-jarig be staan eer aandeed. In feite geleid door altist Piet Noordijk werd een enerveren de dixieland geproduceerd, resulterend in swingende soli en pittige collectieven. Noordijk eolieerde op kundige wijze in „Blu* and sentimental", terwijl Bert de Kok (trompet) een melodieus geïnterpre teerde „New Orleans" ten beste gat UITSLAG CONCOURS: J. Dokter. Doetlnchem), aantal rn 180%. Geldprijs Anjerfonds. i (Den Haas), aantal punten 154. 'priji^Sltar"^ Het optreden van tenorist Ben Web ster moet voor het organiserende bestuur van de Haagse Jazz Club een bittere te leurstelling hebben betekend. Hij be perkte zich bijna uitsluitend tot het spelen van het thema waarna Tony Mol ten (piano), Koos Serierse (bas) en Han Bennink op drums de improvisaties voor hun rekening moesten nemen en Ben Webster zich onledig hield met het eta leren van toneelmaniertjes. Zelfs raakte hij enkele malen het thema bijster waardoor de intro's te lang duurde. Hij beschadigde tevens het riet van zijn sax tijdens het bijstellen en verliet minuten lang het podium. Tijdens dit oponthoud regen zijn begeleiders het ene chorus aan het andere waardoor alle interesse bij het publiek verloren ging en ergernis de overhand nam. Ben Webster ls zonder twijfel een groot saxofonist zoals onder andere zijn gram mofoonopnamen demonstreren. Doch een handelswijze zoals hier vertoond, kan zelfs hij zich niet permitteren. Hij ver oorzaakte een beschamend slot van een op zich zeer gezellig Jazzconcours. Van het concoursgedeelte maakte de VPRO-radio opnamen die ta beluisteren zijn ln „Jazzrondo" op 3 november a.s. te 19.00 uur B, ADVERTENTIE caballero 6joukJ® Hooymaeyer 25 STUKS 150EEN LAURENS PRODUKT, Eddie ging al te weinig karakteristieks uit. Ko van Dijk Ko van Dijk speelt dus Eddie weer, na elf jaar. Het is een, schitterende rol gebleven, waarin heel veel van de emo tioneel zo beperkte en in conflicten le vende man duidelijk wordt. Het is een rol van grote diepgang en grote door- leefdheid. Anny de Lange speelt zijn vrouw, op eenvoudige maar sprekende wijze. Kees Coolen is werkelijk voor treffelijk als de Italiaanse neef, die uit een heel ander milieu komt en zich niet wenst aan te passen. De andere jonge man'wordt gespeeld door Wim v. Rooij, met een heel sterke inzet en verder geregeld momentendat die kracht en intensiteit terugkeert. Over de hele linie is zijn rol nog niet van hetzelfde niveau, hetgeen nog sterker geldt voor Anne- Wil Blankers, die de pleegdochter van Eddie speelt. Buurtgenoten en ambtenaren werden gespeeld door andere leden van de Haag se Comedie, van wie Paul Steenbergen, uiteraard apart vermeld dient te worden. Hij speelde de advocaat, die de commen taren uitspreekt. Die commentaren wa ren schitterend, gedempt en zeer indruk wekkend. Maar het was moeilijk te ge loven dat een zo in zichzelf gekeerde man een redelijke kans op een succes volle advlcatenprakttJk maakt ln een dergelijke buurt. Met het publiek, zaterdagavond in de Koninklijke Schouwburg, kan men ver heugd zijn dat Ko van Dijk zijn Eddie weer speelt. Het la tenslotte een van de belangrijkste rollen van de acteur, en dat betekent een van de belangrijkste rollen van de laatste tijd aan het Nederlands toneel. Jeroen Bosch: meer dan 100.000 DEN BOSCH, (A.N.P.). Op de Jeroen Boschtentoonstelllng, die ln het Provinciaal Museum te 'is-Hertogen- bosch wordt gehouden, Is zaterdag morgen de 100.000ste bezoeker verwel komd. Het was de lieer Gerhard Kerff, Bau-dlrektor uit Hamburg, die werd toegesproken door de commissaris der koningin In Noord-Brabant, dr. C. Kortmann. „Deze 100.000 bezoekers zijn 'n hulde aan de Initiatiefnemers en het Bos sche gemeentebestuur, een hulde voor al aan Jeroen Bosch, wiens kunst ook in deze tijd nog actueel en levend is", zei dr. Kortmann. Welkomstwoorden werden ook gesproken door burgemees ter R. Lambooy en door mr. Ton Frenken, namens de stichting Jeroen Boschtentoonatelllng. De heer Kerff kreeg een aantal kostbare boekwerken. Met het thans bereikte aantal van 100.000 bezoekers in vierendertig dagen staat de Jeroen Boschtentoonstelling op «en daggemiddelde van 2941. Ze staat daarmee aan de top van de grote tentoonstellingen die in de afgelopen Jaren in Nederland zijn gehouden. De Frans Halstentoonstelling ln 1962 te Haarlem gehouden, bereikte een dag gemiddelde van 2523; de Vermeerten toonstelling in het Mauritshuls te Den Haag ln 1966 1340 en de Picasao- tentoonstelling ln 1967 te Amsterdam 2892. De stichting Jeroen Boschexpositie be*int zich momenteel op vestiging ▼an een permanent Jeroen Bosch studie centrum tm 's-Hertogenbosch. Zaterdag bleek „Het Gulden Schot" een aantal veranderingen te hebben ondergaan, waarbij de grote inzet de telkens terugkerende en daarom af gezaagde schieterij behouden bleef. Sommige veranderingen beloven het programma te verlevendigen en zijn daardoor winst. De „verdubbeling" in de presentatie, waarbij Jacques van Kollenburg een deel van Kees Schil- peroorts taak overnam leek vooralsnog weinig geslaagd. Tussendoor hebben we op „II" een oogje gewaagd naar het VARA-pro- gramma, waar „Een zekere Josefien" ons bij de tweede aflevering al de indruk var. een plezierige vertrouwd heid gaf. Alle lof voor Frenkel Frank, de auteur-regisseur; voor Eis Bouman, de actrice die het feit dat zij dan ook helemaal niet op Brigitte Bardot lijkt tot een voordeel weet te maken; voor Ton Lensink die als verteller weer be wijst over Nederlands beste t.v.-stem te beschikken. „BU Dorus op schoot" bleek óók een heerlijk programma omdat Manders ons ln de gelegenheid stelde tot „kin deren-kijken", een verrukkelijke tijd passering. zoals we bijvoorbeeld óók 's middags bU de KRO konden consta teren toen een Soestdjjks meisjeskoor allerleukst doende was. De VARA bood deze avond ook „Nieu we liedjes", een onmogelijk program ma voor een criticus die het „kort moet houden". We willen ervan zeggen dat al die zichzelf op de gitaar begeleiden de jongelui het er redelijk afbrachten, maar dat er over het geheel van een eenvormigheid sprake was die vijftig onafgebroken minuten hier erg lang deed schijnen. Drie uitschieters: Leny Kuhr met haar overrompelende voor dracht, Odille Japse met haar originele „jazzy" aftelliedjes en Henk Baten burg met zijn verrukkelijke kolder liedje. In Brandpunt werd veel en kennelijk instemmende aandacht geschonken aan de demonstraties tegen de Amerikaanse Vletnampolitlek. Die kwam óók ter sprake in een extra-uitzending waar Dean Rusk, dc Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, een antwoord bleek te hebben op elke kritische vraag van buitenlandse journalisten. WU zou den geïnteresseerd zijn in een poging- tot-een-laatste-woord. Niet in de vorm van een rumoerige teach-in. maar in een welgevoerd en welgedocumen- teerd v.v.-gespek tussen deskundige vóór- en tegenstanders. We geloven n.l. dat er in ons land iets schort aan de voorlichting over deze kwestie, óók voor zover die door de t.v. geleverd wordt. Een uitzending met een minimum aan emotionaliteit en een maximum aan feitelijkheid zou daar iets aan kunnen doen. Medewerkenden zouden bijv. Neuman, De Jong, Delf- gaauw en liefst een Nederlands sprekende min-of-meer officiële V.S.- woordvoerder kunnen zijn. Gisteren bepaalden we ons tot het NCRV-programma. De strip „Kent u mijn vrouw?" wa» in de eerste af levering geen succes. Het trouwhartige echtpaar werd door Nell Koppen Wim v. d. Brink met grote natuurlijke trouwhartigheid vertolkt, maar bij ge brek aan humor werd het van de ge woonheid die trouwhartige echtparen ongeschikt maken voor tv-program- Tweekamp, de nieuwe universitaire quiz, bleek voor de deelnemers stu denten erg moeilijk en zal dus vooi het gros van de kijkers al te moeilijk zijn geweest. „Meeraden" was de meeste gevallen niet bij. Doordat de meeste vragen mikten op domweg feit jes kennen, en niet op intelligentie of écht weten, was het ook voo kijkers die buiten het „gros" vallen nauwelijks aardig. De grote „Europa"-serie van de NCRV heeft ons tot nog toe weinig enthou siast kunnen maken. Ok gisteren het meer een kwestie van overbekende feiten op een reitje leggen dan keliJk informatie bieden. Echte visie kwam maar een paar maal om de hoek kijken in een tweetal interviews, v bU 'n interessante vraagstelling van prof dr. P. J. Bouman Lijdt Europa geestelijk nog aan de gevolgen van de laatste wereldoorlog? niet voldoen de uitgediept werd. Orson Wellea' toneel- en filmcarrière is altijd nauw verbonden geweest met de werken van William Shakespea re. Lang voordat hij wereldvermaard heid kreeg met zijn „Citizen Kane" in 1940, regisseerde Welles al Shake- spearestukken voor school- en ama teurgezelschappen. „Macbeth" dat kort na de tweede wereldoorlog ontstond de première was in oktober 1948, was Welles' eerste poging om Shakespeare los van de planken te maken en met behoud van het belangrijkste deel van de tekst een eigen filmvorm te ge ven. Vooral in de 3cene met de heksen is hij daar bijzonder goed in geslaagd. Later zou Welles nog eenzelfde poging wagen met Othello", terwijl hij in zijn opzet volkomen slaagde toen hij vorig jaar een magistrale „Falstaff" op het doek zette, waarin hij een selectie maakte uit Shakespeares scenes uit „Hendrik IV". „Hendrik V". en „De vrolijke vrouwtjes van Windsor". ..Macbeth" draait om Orson Welles, die tevens de titelrol speelt en geneigd is zijn tegenspelers, waaronder toch gerenommeerde acteurs als Dan O'Herlihy en Roddy McDowall als Dun cans zonen MacDuf en Malcolm van 't doek te spelen. Jeanette Nolan is als Lady Macbeth helemaal geen partij voor de formidabele Welles. Met een betrekkelijk klein kapitaal gemaakt duidelijk merkbaar aan de gevechtsscè nes aan het alot is deze „Macbeth" van Welles toch op zijn manier een in drukwekkende poging om Shakespeare te verfilmen, visueel imposanter dan bijvoorbeeld Laurence Ollviers meer letterlijke verfilmingen als „Hamlet", „Hendrik II" „Richard HI" en „Othel lo". Nederland II. 20.45 uur. NEDERLAND I STER (Reclameuitzendingen om 18.03, 19.56 en 20.16 NTS 18.55 uur: Pipo de clown 19.00 uur: Nieuws in het kort CVK/IKOR 19.07 uur: Kenmerk, actualiteiten VARA 19.32 uur: Geheimagent 86. NTS 20.00 uur: Journaal VARA 20.20 uur: Per seconde wijzer, t.v.-quiz (kleuren televisie) 21.00 uur: Televisierechtbank „De zaak Dirk Vogel" NTS 22.15 uur: Tweede journaal 22.20 uur: Sluiting NEDERLAND II STER (Reclameuitzendingen om 20.16 en 22.11 uur) NTS 18.55 uur: Pipo de clown 19.0 19.08 uur: Rin-Tin-Tin, t.v.-serit 19.32 uur: Mijn oom van Mars, t.v.-serie NTS 20.00 uur: Journaal TROS 20.20 uur: Kompas, actualiteitenrubriek 20.45 uur: MacBeth, film NTS 22.15 uur: Tweede journaal 22.20 uur: Sluiting Televisie morgen "-"-pi ano I NTS/NOT 10.20 uur: Hulp aan de kinderen in ontwikkelings landen 10.45 uur: Walter and Connie 11.10 uur: Kinderen in andere landen 11.35 uur: Meisjesberoepen 12.00 uur: Sluiting HILVERSUM I NRU 21.30—22.00 uur: De zogenaamde DDR, documentaire 23.20—23.55 uur: Radiorama, magazine HILVERSUM II NCRV 20.10—21.00 uur: Mozart in Parijs, stereoplaten 23.30—23.55 uur: Zoeken naar woorden, intervieuws RADIONIEUWSDIENST HILVERSUM I: 7.00, 8.00, 11.00, 13.00, 16.00. 18.00, 19.30, 22.30, 23.55 HILVERSUM II: 7.00, 7.30, 8.00, 8.30, 12.30. 18.30, 22.30, 23.55 HILVERSUM Hl: Elk heel uur vanaf 9.00 Radioprogramma HEDENAVOND HILVERSUM I (402 m) AVRO: 18.0 18J5 Actual.; 18.30 Gevar. progr.; 19.30 I> 19.35 RVU: lezing: NRU: 20.0T 1 actual.; 22.55 Licht orV HILVERSUM II (298 m) NCRV: 18.00 Stereo Koorzang; 18.20 Uitzending D'66; 18.30 Nws Praatje; 19.05 Geestelijke He- Na enkele seizoenen niet op het scherm te zijn geweest, brengt de vARA-tëlcvisie op twee achtereenvol gende avonden weer een aflevering van de t.v.-rechtbank. Deze televisie- rechtbank mocht zich in vorige jaren in een bijzondere belangstelling van het kijkerspubliek verheugen. De zaak die vandaag aan de rechtbank wordt voorgelegd, ls een klassiek voorbeeld van een crime - ssionel. BRUSSEL Ned. (324 m) 18.00 Nieuws; 18.03 Voor de soldaten: 18.30 Godsdienstige uitzen ding; 18.45 Sportkroniek; 18.55 Lichte muziek: 19.00 Nieuws en radiokroniek: 19.40 Lichte muziek: 19.45 Mlssleklankbeeld; 20.00 Voor operaliefhebbers: 21.30 Sant in eigen land. 22.00 Nieuws en berichten. Arbeldsvltamlner Nieuws; 13.10 ■lng; NRU: 13.30 Filmmuziek; 14.30 ~>len; AVRO: 15.00 Hoorspel, lezing: 16.00 Nieuws: 16.02 Ste reo: Kerkorgelconcert (opn.); 16.25 Voor de jeugd; 17.15 Dansmuziek; 17.30 Lichte gramm. voor de tieners. Volksmuziek: 8.00 Nieuws: 8.13 Gewijde muziek; 8.30 I" de hulsvrouw; 9.15 Stereo: 9.40 Schoolradio; 10.00 Lezl Moderne liederen; 11.00 Nieuws; 11.02 Voor de zieken; KRO: 12.00 Gevar. progr.; 12.27 Voor land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws en actual.; 14.05 Schoolradio; 14.30 MuzLkaalprogr.; 17.00 Overheidsvoorlichting; 17.10 Voor de kinderen. klaar; 12.02 Progr. voor tieners; 13.02 Gevt platen; 15.02 Er-jee-ecn-drle; 16.02 Licht pla- tenprogramma. BRUSSEL Ned. (324 m) 12.00 I Jazzmuziek. ADVERTENTIE)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 2