SaCeidóeSowïa/nt PRIJS DER KRITIEK ALS EERSTE NAARSTUDIO' Kat in de zak J TELEVISIE VANAVOND Veel vaart maar weinig geest bij De Nieuwe Komedie FEYDEAU OP Z'N HOLLANDS PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT DONDERDAG 7 SEPTEMBER 1967 fADVERTENTIE KVP onder weg ncuir D-dag'(2) IN het vorige artikel over de proble men bij de KVP hebben we twee pun ten bijzonder belicht: de groeiende kri tiek tegen een structuur waarbij met uiteenlopende politieke meningen toch onder één dak gehouden worden; daarnaast het bezwaar dat de KVP- fractie meestal pas na de Kamerverkie zingen haar koers terzake van kabinets formatie en regeringsprogram bepalen gaat. Beide punten zijn waarschijnlijk de eerste oorzaak, maar zeker de naamste aanleiding tot het in beweging komen van de gemoederen in de partij. Wij hebben zo'n idee, dat later eenmaal meer objectief vastgesteld zal moeten worden, hoe met het verdwijnen van professor Romme uit de KVP-top ook de enige mogelijkheid verloren ging om met behulp van moreel gezag iets ln stand te houden waartegen op verstan delijke gronden al meer en meer bezwa ren waren gerezen. Bovendien moet het beleid van partij- en fractieleiding in de periode 1962-1967 het onbehagen hebben vergroot; soms was dat onbehagen er ten onrechte; andere keren evenwel naar onze mening terecht. We hebben de indruk, dat bij de grote massa katholieke kiezers op dit moment de standpuntbepaling van de Katholieke Volkspartij ln de belangrijke zaken ais verkiezingen, kabinetsformatie en rege ringsprogram zwaarder weegt dan nog verder ingrijpende structurele kwes ties als de vraag of een christelijke par ti jorganisatle wel zin heeft. Intuïtief hebben velen iets tegen veranderingen in het politiek bestel waardoor Neder land formeel de kant zou opgaan van een soort van tweepartijenstelsel met wat extreme groepjes uiterst links en uiterst rechts. Wij vinden, dat deze intuïtie een Juis te is; ten eerste is het zinloos om een burgerij met een eigen politieke traditie te dwingen de kant op te gaan van een systeem waarvan elders is komen vast te staan dat de nadelen bij de vergelij king minstens even groot zijn als do voordelen en ten tweede is er politiek gezien alle reden om vanuit de christe lijke gedachte ook georganiseerd ,,met een eigen gezicht" te blijven verschij- Hebben we het goed begrepen, dan is dit ook de opvatting van verschillende KVP-radicalen. W'At na 1967 niet meer haalbaar lflkt, dat is het bovenvermelde eigen ge- zi'i'it" tot stand te laten komen door het streven naar compromissen tussen par tijleden en politici met sterk uiteenlo pende politieke opvattingen. Natuurlijk is politiek plegen altijd iets waarbij het op geven en nemen aan komt. Maar, om duidelijk te zijn, naar mening is voor een partij als de -r een groot degl yan <le partijleden, nemen het eenvoudig niet, dat op basis van dezelfde verkiezingsuitslag en het zelfde partijprogram met de KVP-in- vloed als heel voorname factor in één parlementaire periode tweemaal van paarden gewisseld kan wordén en dat bij twee in kritieke omstandigheden gehou den Kamerverkiezingen (1963 en 1967) de KVP-Kamerfractie een politieke koers mogelijk maakt, zonder dat de kiezers in feite duidelijk invloed gehad heb ben op die beslissing. Hieruit consequenties trekken kan voor de KVP betekenen, dat een in december door 't hoogste politieke orgaan te ne men beslissing tot de uittocht van "n aantal leden leidt. Maar 't kan ook bete kenen dat zij, misschien wel in samen werking met andere daarvoor in aan merking komende partijen (de anti-revo lutionairen vóórop) aan politieke kracht en daardoor ook aan politieke betekenis gaat winnen. De stap naar een duidelijker optreden bij verkiezingen en kabinetsformatie is dan niet zo groot meer. DB lezer zal intussen wel begrepen hebben, dat wij vooralsnog weinig heil zien in oplossingen die een min derheid van de KVP voorstaat: ophef fen van de partij om een radicaal an der politiek bestel mogelijk te maken. Dit zou een stap ln het duister zijn, waarin op dit moment voornamelijk sommige andere partijen omwille van het eigen gewin geïnteresseerd zijn, zonder dat die partijen van htm kant ook op de KVP .nieuwe stijl" precies een beter politiek bestel hebben aange- Wel lopen we steeds warmer voor zo'n procedure, waarbij de kiezers vóór de verkiezingen duidelijk wordt wat hun stem op een bepaalde partij dus ook de KVP „nieuwe stijl" precies betekent. Zulke stembusafspraken kun nen ,,ad hoe" zijn of van meer structu rele aard; dat is de hoofdzaak niet. In elke parlementaire periode kunnen par tijen dichter tot elkaar of meer uit el kaar groeien; een geregelde wisseling kan, wat dit betreft, ook in het belang van de democratie zijn. Al vroeger hebben we erop gewezen, hoe het volgens sommigen een nadeel kan zijn dat een homogene groep of minder homogene kongsi's van partijen aan de stembus verlies kunnen lijden, maar toch gezamenlijk een parlemen taire meerderheid in het parlement be houden. Dan moet ons inziens zon' com binatie tóch gaan regeren op het een maal afgesproken program. Immers, in Engeland en Amerika blijft de regeren de partij ook in het zadel, wanneer ze bij verkiezingen verlies lijdt, maar royaal of maar net ln de meerderheid blijft. Bovendien zal de versterkte op positie haar 9pel met verdubbelde kracht gaan voeren, teneinde een vol gende maal wel in het zadel te komen. Veranderingen in de onderlinge krachtsverhouding van een nieuwe of geprolongeerde regeringscoalitie zouden ook geen gevolgen mogen hebben voor het eenmaal overeengekomen concept program; misschien wel terzake van de portefeuilleverdeling. VALT in de KVP de beslissing straks uit in de richting van zo'n soort ont wikkeling een dus waarbij de partij duidelijker politiek karakter krijgt en zich minder vrijheid gunt bij de verkie zingen dan zal ze vermoedelijk kwantitatief wat minder sterk en min der stabiel wat de achterban betreft worden. Het kan zelfs zijn dat er in de partij periodiek enige verschuiving naar links of naar rechts gaat plaatsvinden. Maar de winst Is dan, dat dit door de leden en de kiezers beïnvloed wordt; vrij direct zelfs. Dan heeft Nederland aan politieke duidelijkheid en aan in vloed van de burger op zijn bestuur ge wonnen. En daar is toch feitelijk alle deining in en rond de KVP om begonnen. We zien goede kansen dat na een ,,D-day" met beslissingen van deze strekking er voor de partij ook een ,,V- day" komen zal. Kwantitatief misschien wat minder indrukwekkend dan soms in het verleden gebeurde, maar kwali tatief van het grootste belang. Voor zo'n perspectief moet men wel wat verlies durven nemen. Mfn pappie vond het jammer om zijn fijne stoel weg te doen. Hij heeft 'm weer helemaal nieuw laten maken. O zo mooi, joh! Zij bedoelt: "Ze zijn gelukkig naar Hulshoff gegaan"... die heeft 'm opnieuw gestoffeerd. Ze zijn gelukkig- naar Hulshoffgegaan. Den Haag: Spui/hoek Kalvermarkt Rijswjjk: In de Bogaard Leiden: Nieuwe Rijn/hoek Hartesteeg. Interieurbouwers Bittere constatering DE afwezigheid van de directie op de persconferentie bij Van Heijst onderstreepte gistermiddag op drama tische wijze een van de achtergronden van de financiële moeilijkheden, die het Haagse familiebedrijf praktisch hebben geveld Woordvoerders van zowel werknemers- als werkgeversorganisaties noemden naast financieringsproble men een falend directiebeleid als de voornaamste oorzaak van de snel slechter geworden situatie. In een periode, waarin 't bedrijfsleven in ons land allerwegen zwaar op de Erkenning voor uitzonderlijke artistieke inzet AMSTERDAM (A.N.P.). De enige maanden geleden opgerichte Kring van Nederlandse Toneel critici trad gistermiddag in de Bierkelder van de Amstel Brou werij te Amsterdam voor het eerst in de openbaarheid met de eerste prijsuitreiking van de door haar ingestelde Prijs der Kritiek, die zij heeft toegekend aan de toneelgroep Studio. De voorzitter van de kring, de heer J. Joppe, vertelde dat de onderscheding jaarlijks wordt verleend ,,als erkenning van 'n uitzonderlijke artistieke inzet zo als die is gebleken uit een of meer to neelvoorstellingen in het afgelopen sei zoen", De kring betrekt in zijn oordeel alle artistieke sectoren van het toneel bedrijf. Studio verwierf de prijs op grond van de volharding waarmee de artistieke leider Kees van Iersel zichzelf en zijn toneelgroep al jaren lang inzet voor het moderne en modernste toneelrepertoire, en voorts op de overgave waarmee dit artistieke engagement door het gehele gezelschap wordt gediend. De prijs bestaat uit een ln opdracht van de kring en met financiële steun van het Prins Bernhard Fonds door de Amsterdamse beeldhouwer Wilfried Put vervaardigde penning. Meer waardering Wegens verhindering van Kees van Iersel was het de directeur van Studio, de heer Han Surink, die de penning in ontvangst nam uit handen van de heer Hans van den Bergh, een der initiatief nemers tot het instellen van de prijs. De heer Van dén Bergh deelde vooraf mede dat de prijs 1967 ,,met overwel digende meerderheid van stemmen" aan Studio was toegekend, en noemde voorts nog drie hoogst gewaardeerde evenementen: „Hamlet" van het Nieuw Rotterdams Toneel in de regie van Richard Flink, waarmee deze vlak voor zijn dood een hoogtepunt bereikte, „In wankel evenwicht", van de Nederland se Comedie in de regie van Han Bentz van den Bergh en „Voorjaarsontwaken" van de Haagse Comedie (in de regie van Peter Zadek) waarbij vooral de 5>? 95 proef wordt gesteld, maar overigens vastbesloten alles in het werk stelt om de inzinking te boven te komen, is dat een bittere constatering. Een bewindvoerder moet nu op zeer korte termijn orde op zaken stellen. Het feit, dat de orderportefeuille van Van I Heijst ruim is gevuld, zo zelfs, dat er moest worden overgewerkt, vormt een ander wrang aspect in de trieste gang van zaken. Het is echter tegelijkertijd het enige lichtpunt bfl de thans ondernomen pogingen om te redden wat er nog te redden valt. Een beetje azijn en gal vooraf DANK zij een televisiecommentator w^et de Nederlandse burger al zo'n beet je wat hem aan gal en azijn in de mil jardennota van 19 september te wach ten staat. Grote verrassingen zijn die bittere en zure drankjes niet; de eerste regeringsverklaring van het kabinet-De Jong liet al doorschemeren dat de re gering die we thans hebben niet zou kunnen leven bij de gratie van popu laire maatregelen. Bovendien heeft me nig departement de afgelopen maanden versluierd of amper versluierd details laten blijken van het beleid voor 1968. Waarschijnlijk zal de overheid wel ge griefd doen over het uitlekken van wat „geheimen van prinsjesdag" behoren te zijn. Laat het kabinet overigens maar niet al te bedroefd zijn. want slecht nieuws dat In etappes verteld wordt, komt niet zo hard aan als een slag in eens. Na het beetje gal en azijn vooraf zullen er bij het volle maal van 10 sep tember misschien wat minder zure ge zichten getrokken worden. Trouwens: bloed en tranen worden nu ook weer niet voorspeld; eerder de har de plicht van te moeten erkennen dat het allemaal toch niet zo mooi is als het leek. De éne burger kankert dan over de „potverteerders" die de welvaart ver pieterd hebben. De andere zal beweren dat de ruk-naar-rechts de klok heeft te ruggedraaid. In elk geval zal iedereen die thans geen verantwoordelijkheid op kabinets niveau draagt zich gelukkig prijzen dat de plicht orr de wijzers van de klok te draaien thans aan hem voorbijgegaan Moeilijk jaar voor Johnson VIETNAM is voor president Johnson zo langzamerhand een erfenis die hem politiek de das om kan doen. Nog één janr ambtstermijn staat hem te wachten. Is er in Vietnam dan nog geen regeling bereikt, dan zal de verkiezings strijd gaan tussen oorlog en vrede en dat kan Johnson, die zich, in Kenne dy's voetstappen, de vredeskroon op zette, zich niet veroorloven. Het is wellicht om die reden, dat Washington zoveel belang hecht aan de verkiezingen in Zuid-Vietnam dfe, dat blijkt meer en meer, niet bepaald z(|n op gezet in een sfeer van eerlijkheid en objectiviteit. Voor Washington is het belangrijk om aannemelijk te maken dat er tn Saigon een regering is, die althans enigermate democratisch gekozen is. Is deze regering eenmaal geïnstalleerd en in bedrijf, dan kunnen de Amerikanen een begin maken zich met goed fatsoen terug te trekken. Er zijn aanwijzingen dat het die rich ting wel eens uit zou kunnen gaan. De New York Times brengt het bericht, dat Washington streeft naar een tweede conferentie van Genève. Op een derge lijke conferentie zou een (min of meer) democratisch gekozen Zuldvietnamese regering als gesprekspartner met Noord- Vletnam kunnen fungeren. Een van de uitgangspunten van deze conferentie zou de hereniging Noord-ZuiÖ-Vletnam moe ten zijn. Indien dit allemaal binnen het jaar zijn beslag zou kunnen hebben, zou John son zich. als vredebrenger, fris van de lever voor een volgende ambtstermijn kunnen aandienen. HIJ heeft wél haast, want een jaar ie maar kort. m, Robert Borr „Chat en pocbe" van de Franse au teur Feydeau is een van die petites riens waaraan dc Franse toneellitera tuur zo rijk ls. Bovendien speelt het in het fin du siècle dat altijd een uitne mend kader voor de luchtige en vluch tige kleine komedie Is geweest. De Fransen verstonden als geen anderen de kunst het geestige met het absurde te mixen zodat er onophoudelijk sur realistische dramatische situatii stonden die per slot van zaken dan toch ergens mogelijk waren, want de men sen, dat zijn wij, zijn dwaas, ijdel en lichtzinnig wanneer wc het eenmaal goed te pakken hebben. Maar die mo gelijkheden waarachter de moraal een vinger wil opsteken worden op het Franse toneel uit die tijd zo oerkomisch uitgebuit dat we de vinger rustig laten zwaaien. „Zou jij eene vrije vrouw willen trou wen" vroeg een blauwkous aan een jon geman anno 1898. „Neen. antwoordde hij, ik zoude liever eene getrouwde vrouw willen vrijen". En dat tracht de jongeman uit Bordeaux in „Chat en poche" te doen. Hij is door papa naar Parijs gezonden naar een vriend, die hem echter voor een beroemde tenor houdt en hem wil inzetten om de opera van zijn dochter opgevoerd te krijgen. De „tenor" wordt verliefd op de vrouw des huizes terwijl een inwonende ge trouwde vrouw op hem gecharmeerd is met alle dwaze verwikkelingen eraan verbonden. Het spel bestaat uit een op eenvolging van grappige v< Ook kleuren op 3e Duitse t.v.-net KEULEN (DPA) Het Westduitse derde televisienet zal in het najaar van 1968 beginnen sommige program ma's in kleuren uit te zenden. De direc teur van de Westduitse televisie. Wer ner Höfer. heeft dit gisteren in Keulen meegedeeld. HIJ zei dat kleuren alleen zouden worden gebruikt in program ma's die zich daarvoor lenen. Strooker, Kitty en verwisselingen op een duidelijk stra mien met het happy end al een hele tijd in het vooruitzicht. 't Geeft niets te denken, alleen maar te lachen en het eist een opvoering, die de t kolder en de fijne nuanceringen van de Franse humor uit elkander houdt en In sommige passages juist laat samenlopen. En daar ontbrak gis teravond bij de première van De Nieu we Komedie in het Paviljoentheater toch wel het een en ander aan. Men kreeg de indruk dat bijvoorbeeld heel veel opgeofferd was aan het tempo dat hier inderdaad hoog moet zijn. Het verloop was uitstekend, geen en kele hapering, nergens een onderbre king spel-spanning. daar had de gast regisseur Gilles Leger goed voor ge zorgd: hij moet dan ook een expert zijn in het opbouwen van een „comédie mouvementée". Maar neem eens de terzijdes, waaruit dé halve tekst be staat in de stijl van die tijd, die kwa men even luid en gelijktonig over als alle andere monologen en dialogen. We houden ten volle rekening met de span ningen van een première, maar het duurde twee volle bedrijven eer ieder een zijn eigen creatie had gevonden, behalve Joop van der Donk en Shireen Strooker, die al spoedig het bewustzijn hadden de spil van het team te zijn. Dan golfde het peil op en neer onmid dellijk na het vertrouwelijk gesprek van de beide huisdames in het tweede be-1 drijf was de toeschouwer weer terécht i bij mensen die overhaast hun best de- j den, geen claus konden missen, maar te weinig persoonlijkheid in de scene gaven. Het rolde wel, maar niet op het scherpe kantje wat de auteur per se ge- j wild heeft. Soms zakte het spel een moment af naar de gezellige Hollandse gulle lachpartij zonder de vereiste Franse esprit. Decor en kostuums van Mario Mocen- ni zijn fraai in stijl en moeten als het ware de rollen in de goede richting du wen. We vertrouwen erop, dat een vol gende voorstelling, men speelt nog ne gen maal in deze maand, een stuk ho ger komt te liggen. De bijna geheel ge vulde zaal was gisteravond nogal tevre den naar het applaus te oordelen. J. V. ditie. Wederzijds vertrouwen De heer Surink dankte mede namens Kees van Iersel en alle medewerken den, vooral voor de Inhoud van de mo tivering der toekenning. Hij vond daar in een bewijs dat in wederzijds ver trouwen en liefde voor 't vak de toneel speelkunst kan worden gediend en dat het een stimulans vormt om voort te gaan met een eigentijds oorspronke lijk repertoire. In zijn openingswoord belichtte de heer Joppe nog het doel van de kring, waarbij 59 (dat wil zeggen nagenoeg alle) als toneelrecensent werkzame jour nalisten in ons land zijn aangesloten. De kring meent dat de toneelkritiek en daarmee ook het toneelleven in ons land in het algemeen gediend kan zijn met een organisatie die enerzijds een grote groep critici naar bulten kan ver tegenwoordigen en die anderzijds een natuurlijk collegiaal ontmoetingspunt is. NEDERLAND I STER (Reclameuitzendingen om 18.55, 19.56 en 20.16 NTS 18.45 uur: De Minimolen 18.50 uur: Nieuws in het kort 19.00 uur: De Verrekijker, inter nationaal jeugdjour naal 19.10 uur: Van gewest tot gewest, actualiteitenrubriek 19.30 uur: Mensen in de sport 19.53 uur: Toeristische tips 20.00 uur: Journaal KRO 20.20 uur: Amsterdams Kunst- maand Orkest 21.05 uur: Het raam ,t.v.-spel 21.45 uur: Brandpunt, actualiteitenrubriek 22.35 uur: Pianospel van Johan Otten NTS 22.45 uur: Tweede journaal 22.50 uur: Sluiting NEDERLAND II STER (Reclameuitzendingen om 20.01 en 22.10 uur) NTS 20.00 uur: Nieuws in het kort AVRO 20.05 uur: De onbekende wereld, documentaire 20.25 uur: Televizier, actualiteitenrubriek 20.50 uur: The wild wild West, 21.40 uur: Het Charles Lloyd- kwartet, jazzmuziek NTS 22.15 uur: Tweede journaal KRO/RKK 22.30 uur: Turcana, filmverslag 23.00 uur: Sluiting HILVERSUM AVRO 21.00—22.30 uur: Wie moet er hangen?, luisterspel 22.55—23.55 uur: 't Mag geen naam hebben, cabaret programma HILVERSUM II NCRV 20.30—22.15 uur: Avondpermissie, programma voor militairen 22.45—23.15 uur: Orgelconcert door dr. Douglas Mews RADIONIEUWSDIENST HILVERSUM I: 7.00, 8.00, 11.00, 13.00, 16.00. 18.00, 20.00, 22.30, 23.55 HILVERSUM II: 7.00, 7.30, 8.00, 8.30, 12.30, 19.00, 22.30, 23.55 HILVERSUM III: Elk heel uur vanaf 9.00 Radioprogramma HEDENAVOND HILVERSUM I (402 m) AVRO: 18.00 Nws, 18.15 actual., 18.20 Uitzending PvdA, 18.30 Instrumentale ensembles, 19.00 Spaanse koor werken; IKOR: 19.30 Lezingen, AVRO: 20.00 Nieuws, 20.05 Kunstkroniek, 20.25 Klasa. en mod. muziek, 21.00 Wie moet er hangenT hoorspel, 22.30 Nieuws, 22.40 Actualiteiten, 22.55 Gram., 23.55 Nl< 19.10 Radiokrant, 19.30 Gewijde muziek. 20.00 Gram., 20.30 Voor de militairen, 22.30 Nieuws. 22.40 Boekbespreking, 22.45 Kerkorgelconcert. 23.15 Literair programma, 23.40 Instrumentaal VERONICA (192 m) 18.00 Jukebox, 19.00 8eatle-show 19.15 Hits voor morgen en over morgen, 20.00 Voor Ledereen die zijn hart aan de tropen verpand heeft: 20.00—21.00 Indonesia, 21.00—21.30 Nederl. Antillen, 21.30- 22.00 Suriname, 22.00 Muziek privé, 23.00 Voor dieren- en andere liefhebbers, 1.00 sluiting. BRUSSEL Nederlands (324 m) 18.00 Nieuws, 18.03 Voor de soldaten, 18.32 Amusements muziek. 19.40 Klankbeeld, 20.00 Openbaar Kunstbezit, 20.15 Kamermuziek, 22.00 Nieuws. VRIJDAG HILVERSUM I (402 m) VARA: 7.00 Nws, ochtendgymn., 7.23 Gram., 8.00 Nieuws, 8.10 Gram., 9.00 Mod. pianomuziek, 9.40 Kamer muziek, 10.00 Gram., 11.00 Nieuws, 11.02 Voor de vrouw; AVRO: 11.30 Lezing, 12.00 Instru mentaal enseanble, 12.27 Land- en tuinbouw, 12.40 Sportrevue, 13.00 Nieuws, 13.10 Actual., 13.30 Klass. muziek, 14.10 Voordracht, 14.25 Lezing, 14.50 Hou je aan je woord, VPRO: 15.30 voor thuiszittenden, 16.00 Nieuws, 16.02 >or de inwlnsten, 17.00 Schoolradio, 10.00 oor de zieken, 12.00 Gram., 12.27 Land- er ïlrtbouw. 12.30 Nieuws.- 12.40 Actual., 12.5< latennieuws, 13.00 Licht orkest, 13.30 Gram. 1.56 Klass. muziek, 14.30 Schoolradio, 15.(X Muzikaal middagmagazine, 17.01 jeugd. i Nieuws, 14.02 Uit de bultenl. pers, 14.05 2 x Top 10; AVRO: 15.00 Nieuws, 15.02 Populair platen progr., 16.00 Nieuws, 16.02 Showtime, 16.30 Sorbet: licht platenprogr., 17.00 Nieuws, 17.02 Actualiteiten, 17.05—18.00 Pop-Party. VERONICA (192 m) 6.00 Ook goelemorgen, 9.00 Muziek terwijl u werkt, 10.00 Koffietijd 11.00 Hulsvrouwenverzoekprogramma, 12.00 Muziek bij de lunch, 14.00 Matinee, 16.00 Hits 17.00 Gevar. progr., 17.30-18.00 The 12.03 Lichte muziek, 13.20 Tafelmuziek! 'lZoi Amusementsmuziek, 5.03 Operetteconcert. Han Surinlc, directeur van de Toneelgroep Studio toont de aan zijn gezel- j schap toegekende prijs, een medaille. STER komt nog zendtijd te kort DEN HAAG (ANI') Ondunks de ge stegen tarieven is bij Stichting Ether Reclame voor 1968 meer tv-reclame- zendtijd aangevraagd dan in oktober vorig jaar voor 1967, zo deelt de STER mee. Zoals bekend is de reclamezendtijd door de minister van CRM verlengd met 10 procent, doch de vraag van het adverterend bedrijfsleven is ster ker gestegen. De overvraag voor 1968 is nu zodanig, dat de STER gedwongen zal zijn, op deze aanvragen een nog ingrijpender besnoeiing toe te passen dan vorig jaar. De offerten voor tv- zendtijd kunnen in de tweede helft van oktober verwacht worden, aldus de STER. Kijkgeld wordt in België verhoogd BRUSSEL (ANP) De Belgische overheid overweegt de kijk- en luis tergelden van radio en televisie vol gend Jaar met circa vijftien procent te verhogen, onder meer om aan de nodige fondsen te komen voor invoe ring van kleurentelevisie. De huidige radiotaks bedraagt onge veer 15 gulden per jaar en het kijk geld 60 gulden. Invoering van kleuren televisie (vanaf 1970) zou in België investeringen eisen van ruim twintig miljoen gulden. Bovendien zouden de produktlekosten met ongeveer een der de toenemen. muziek, 17.15 Volksmuziek, 1 André Meurs en Joan Haanappel naar TROS (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM André Meurs (43) al tientallen jaren werkzaam als tekst schrijver voor bekende amusements programma's van KRO, als „Harre warren en Wissewassen", treedt in vas te dienst van de TROS-radio als hoofd van de afdeling gevarieerde program ma's. Daarnaast zal hij ook nog hits blijven schrijven voor het Cocktaiitrio en de Wama's. André Meurs verklaart dat hij altijd met het grootste plezier bij de KRO heeft gewerkt. Maar de zendtijdinkoi - ting en de nieuwe indeling van de KRO- radlo-uren, maakten een continue voort-", zetting van' zijn veel beluisterde uit- zendingen als „Harrewarren" onmoge lijk Vandaar dat hij een aantrekkelij ke aanbieding van de TROS accep- teerde en voor het eerst na tientallen jaren in de etherwereld een vaste job heeft aanvaard. De TROS heeft trouwens nog een spec taculaire verbintenis gesloten, en wel met de voormalige ijsster Joan Haan appel (27). Zij is reeds geruime tijd weg bij de „Wiener Eisrevue". Bij de TROS-televisie zal zij straks onder an deren een tienerprogramma gaan pre senteren. Zeezeilers in „Mensen in sport Het documentair-informatief t.v.-pro- gramma „Mensen in de sport", dat de NTS vanavond op Nederland I zal uit zenden is geheel gewijd aan zeezeilen, met name op de Noordzee en het IJs- selmeer. Het programma is samen gesteld door Frans van Dusschoten. (Nederland J, 19.80 uur). ,Het raam', tv-spel van Jaap ter Haar Op verzoek van de KRO heeft Jaap ter Haar een oorspronkelijk televisie spel geschreven, getiteld „Het raam". In dit televisiespel wordt het generatie probleem behandeld, zoals dat zich in verschillende tijdperken heeft voorge daan tussen ouders en de naar vernieu wing zoekende kinderen. Uitgaande van de Franse revolutie laat de schrij ver zien hoe het conflict tussen be houdend en vernieuwing zich ook af speelde in Hitler-Duitsland tijdens de Russische revolutie en zelfs in Am sterdam van de nozems en de provo's. Door gebruik te maken van de hem ten dienste staande televisie middelen heeft regisseur Luc van Gent een continuïteit bereikt, waarbij de verschillende tijdvakken ongemerkt en vanzelfsprekend in elkaar over vloeien. De belangrijkste rollen worden I gespeeld door Frans van der Lingen, Wim van Rooy en Anne Oostveen. (Nederland 1, SI.15 uur). Documentaire over missie in Afrika De reportage „Turcana" die de KRO RKK-televisie vanavond uitzendt, werd gemaakt door een team priesters uit Dublin, dat de afgelopen zes jaar on der leiding van Joe Dunn voor Radio Relefis Eiran, een aantal religieuze documentaires maakte. „Turcana" is een van die documentaires, peze pro- duktle werd gemaakt met de bedoeling een indruk te geven van de problemen rond de missionering ln een Afrikaanse staat. (Nederland II, SS.30 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 2