Pierewaaien met Tevjes vrouw Golde: solo voor één mild komische dame vy ,Je moet een verdomd solide leven leiden om mijn tempo bij te benen' JE EMOTIES, JE VERDRIET, OP HET TONEEL KAN JE ALLES KWIJT... V ZATERDAG 26 AUGUSTUS 1967 ..Daar heb je Enny Mols-de Leeuwe. Die moet toch ook al dik in de zeventig zijn" Ik zat laatst bij mijn kapper onder de kap en toen kwamen er twee vrouwen binnen, die me herkenden. Ze dachten, dat ik niks kon horen, maar dat was een misrekening. Ik hoorde de één tegen de ander zeggen: ,,Daar heb je Enny Mols-de Leeuwe. Die moet toch ook al dik in de zeventig zijn". Ik heb me in mijn eentje zitten begillen; Als je bij elkaar optelt, wat ik in mijn leven heb gedaan, zou je inderdaad kun nen denken, dat ik tegen de tachtig loop. Bij de foto's: [T NNY MOLS-DE LEEUWE tussen kwart over acht m elf uur 's avonds: de rrouw naast massieve melk boer Tevje in de musical ;,Anatevka". Een dribbelende itloof, schreeuwend, sussend, wanhopig, rotsvast gelovend in het telkens uitgestelde ponder van een minuscuul menselijk geluk. Ze springt betuttelend tussen haar vijf kinderen door, konkelt met iente, de koppelaarster. idergraaft met schelle stem 9 bijbelse dijken, die haar an onvermoeibaar om zijn ankel bestaan opwerpt. )ezelfde Enny Mols-de Leeuwe ussen twee en vijf uur 's mid- lags: poffertjes eten bij wind- cracht vijf, likken aan een ijs- poorn des overvloeds, gillend rondrossen in een botsautootje, ïirten met Fred Flintstone; ademloos slaat ze zich door de »randing van het Schevenings Itrandvermaak, onvermoeibaar :onverseert ze ondertussen in een jjammoetsolo voor één mild ko mische dame. (,,Ze kunnen me be ter Enny Mols-Tailleur noemen", Ïept ze zelf halverwege). ?n opmerkelijke vrouw, deze Solde van 's avonds, deze Enny van 's middags; van haar gezicht üempt constant een levenslust, die «ar gasten naar een permanente emnood drijft. „Dat mens van !olsw, zegt ze stralend, „dat is et klein te krijgen. Als ik avonds die bruiloftsscène heb daan, ben ik kleddernat. Mens, dan gutst het water van ,.jnijn lijf. Tijdens die hittegolf van een paar weken terug stond Ik een kwartier te dansen en te springen en als ik dan terugkwam in de kleedka mer, kon je me uitwringen. Ik had een apart washandje meegenomen om mijn rug in te zepen en van huis had ik ook mijn ventilator la ten komen. Ik heb in die tijd een stapel handdoeken gebruikt, mens, niet mooi meer. Het leek wel, of ik ze opvrat. Toch is die rol van Golde niet groot. Alles draait in die musi cal immers om Tevje en de rest is versiering. In het boek van Sho- lom Aleichem komt die vrouwfi guur zelfs helemaal niet voor. Die hebben ze voor het toneel gewoon uit het niets te voorschijn geto verd. Aan tekst heb ik misschien vijftien bladzijden, pak weg, maar dat geeft een actrice de kans om zelf te creëren. Je hebt weinig houvast, je hebt zo goed als niks in je handen en je moet dus zelf vlees en bloed geeft. Ik heb Anatevka voor het eerst in Amerika gezien, op Broadway. Maanden van tevoren besproken uitverkocht. Mag ik u even spre ken. Daar werd de rol van Golde gespeeld door Maria Karnilova, die van huis uit danseres is. Ze deed het geweldig, maar ik heb >etje ko. nakén. Foto's: Simon E.Smit achteraf toch weinig van haar overgenomen. Ik was daar een beetje bang voor, want één van mijn sterke kanten is nu eenmaal de imitatie. Ken je deze actrice. Moet je opletten". Ze gaat er recht voor zitten, haalt gave Mary Dresselhuys, compleet met gorgelende keelklanken en Haagse socletygalm. Waar was ze gebleven? Wacht even. Voordat ze verder gaat. wil ze ook nog even haar Jordaan se versie van de Wolf en de zeven geitjes kwijt. Geen parel Terug naar Maria Karnilova. Ze gelooft, dat de Amerikaanse Golde harder is, meer sloof ook. „Ik speel haar menselijker, misschien ook wat sympathieker. Daardoor is die rol ln de Nederlandse ver sie belangrijker geworden. Ik heb lang over die moederfiguur nage dacht. Ik wist van te voren dat 't geen parel aan mijn kroon zou worden. Daarvoor is de rol te klein. Je kunt niet voluit schitteren zo als Lex Goudsmit. Die heeft de creatie van zijn leven, een rol, die hem op het lijf ls gegooid. En hij maakt het waar. Ik vind hem zeker zo goed als de Amerikaanse Tevje. die ik gezien heb. Waar schijnlijk beter zelfs. Hij is prach tig en ik durf er best voor uit te komen, dat hij me in het begin heeft ontroerd. Ik kon er alleen maar voor zor gen, dat het publiek Golde niet over het hoofd kon zien. Geef een kok de ingrediënten en hij maakt een lekkere salade. Dan mag het ook een hand vol gras zijn en een ei. dan zet hij nog wat smakelijks op tafel. Dat doe je als actrice ook. Ik was gewend aan hoofdrol len. toen ik in Anateoka stapte, ik had altijd op het eerste plan ge staan. maar het hele verhaal boeide me zo enorm, dat ik geen ogenblik aarzelde, toen Paul Kij- Hij liet me ook nog de keuze. Ik kon de rol van Golde krijgen of die van Yente, de koppelaarster Ik had al eens een koppelaarster gespeeld. Jet in De Jordaan van Querido. Paul wist natuurlijk ook. dat ik een komische aanleg heb en dat ik van Yente een mooi ty- Toch heb ik Golde gekozen omda. er meer in zit. Yente is gewoon 'n gek wijf. een dankbaar rolletje om uil te pakken, maar de figuur van Golde is boeiender. Die kun je uit bouwen. Met allerlei kleine midde len heb ik sinds de première aan dat mens geschaafd en ik ben er van overtuigd, dat ze steeds beter uit de verf komt. Neem alleen die droomseëne. Wat daar niet allemaal bij is gekomen. En dat liedje ..houd je van me". Dat is langzamerhand een fijn stukje toneel geworden. Je merkt dat aan jezelf, je merkt het aan de zaal. Als Lex bij me komt zitten ■•n vraagt, of ik nog van hem houd, dan is hij voor mij net een klein bedroefd hondje. Als Golde kan ik ook mezelf blij ven. Natuurlijk blijft het acteren, maar er is verschil tussen het na- speekl kan worden. Er moet al bij voorbaat een authentieke sfeer i ondom je heen hangen En die afeer kun Je .onmogelijk imiteren. Die moet van binnenuit komen. Al le Tevjea over de hele wereld wor den geapeeld door Joden. Porgy and Bess laat Je toch ook niet door blanken spelen? Afreagereu Weet je, wat het fijne van ons vak is? DBt je alles op het toneel kunt afreageren. Je emotie*, Je verdriet. Je gooit het er gewoon uit. Ik ben nu .al zes jaar alleen. Dat Is een allemachtig lange tijd, dat geef ik je op een briefje en tk weet niet, hoe ik erdoor had moe ten komen, als ik het toneel niet ais bliksemafleider had gehad. Nu speel je elk moment een an dere rol. Je bent opeens een an der mens. Ik heb in hondenden stukken gestaan. Ik was Prulle tje in Eva Bonheur, Ik was Mama San naast de onvergetelijke Cruys Vooibergh, ik heb in de Appel* van Eva gespeeld, lk heb ontzet tend veel solotoneel gedaan, Falk- landjes van Heyermana voorge dragen, met Wam lleskes ern stuk gespeeld, waarin Uc veertien rollen voor mijn rekening nam. Ik verkleedde me de blubber. Zoaia ik nou weer doe In Anatevka. Ik sta tussen de coulissen in mijn hemd en de toneelknechten kijken keurig een andere kamt op. Weet je. wat ik ook nog ben geweest Juffrouw van de toiletten in het Artiestencafé van Annie Schmidt. „Ga Jij Je gang maar", zei Annle Op een gegeven moment ls het moederdag en zit Ik vol trots aan een klant te vertellen, wat ik van mijn kinderen heb gekregen. „Een prachtige taart" zeg ik. ..vindt 0 dat niet geweldig. Van Je eigen vlees en bloed?". Een giller". Indianen kreet Ze alaat de handen Ineen en stoot ••en schrille Indianenkreet over het terras, die de badgasten in een straal van honderd meter be smuikt doet opkijken. ..We dan lik Ik altijd ren brok weg. I>al ifschuwelljke optimisme van Trv- n de grootste ellende blijft p het geluk, Is volkomen Ikomrn joods. Ik vind hel nd") hop. elf i zul ze. bij leven tuurlijke spel van tegenwoordig er 't „zet hem op Jet" van vroeger Ik heb die tijd ook meegemaakt Het brede, theatrale gebaar, de no bele stemverheffing. Als Thet Mann-Bouwmeester op het tonee stond, kon je het straten ver ho ren. Iemand vroeg eens aan d. brandwacht achter het toneel ..Zijn ze al begonnen meneer?' Hij schudde zijn hoofd cn zei: ..II krijg niet de Indruk. Ze praten ii elk geval nog gewoon". Bakerpraat Dat naturel spel betekent overi gens niet, dat Golde en Mols de zelfde vrouw zijn. Dat is baker praat. Als actrice ben je het ené moment een heilige en het volgen de moment een misdadigster en die metamorfose moet je maar ge loofwaardig maken. Dat is Je vak. Je hebt niet de mentaliteit van een heilige of van een misdadigster, maar je kunt Je wel in hun situa- :rplai Het is natuurlijk duidelijk, dat el ke acteur liever een fijne, sympa thieke rol speelt. Maar alt ze je maar reken erop, dat het eei griezel wat. Ik heb zelf tten jaa voor de KRO olie katholieke hei figen gespeeld, die maar te vtn den uraren. Jeanne d'Arc, Tere ln de Tijd stonden mooi* kntie ken. maar als ik er zelf naar luis terde, dacht ik alleen: „Mols hoe heb je het allemaal zo ge lange, enerverende dag tot rust komen. „Als ik thuis kom, neem ik eerst een douche. Dan drink ik een glas koude port. Mens, dat is zo heerlijk. Een krantje erbij of een fijn boek en om twee uur duikt Mols dan ln haar mand. ik ben geen ultgaanstype. Dat ls aan mij gewoon niet besteed. Ik houd er wel ven om op een terrasje de mensen te observeren. Mensen vormen een onuitputtelijke bron van studiemateriaal voor een ac- En - de et je toch een solide leven leiden dat tempo vol te houden, waarin ik door A wereld draaf Ik heb die in de oorlog lompekoppen maakte van mensenhuid, dan moet je dat ook kunnen. Ik kan niet op het men* d'r naam komen, leven te maken heeft. Ik ben er wel zeker van. dat de rol vin Tevje alleen maar door oen ac teur met joods bloed goed ge-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 11