PIERRE KEMP
SfeÊeicfceCoufói/tit
TELEVISIE VANAVOND
anders dan andere
Holland Festival 1967 muzikaal
bepaald door Claudio Monteverdi
Kijkgeldver hoging voor
liefhebbers kleuren-tv
Scherp protest van NTB
OMROEPEN MOGEN
MUSICI ONTSLAAN
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
/OENSDAG 26 JULI 1967
(ADVERTENTIE)
Parijs, nieuwe
pleisterplaats
van „derde weg
\TOOR president De Gaulle moet het
een aangenaam buitenkansje zijn, dat
uitgerekend Parijs het voorkeurs-alter
natief blijkt te zijn van de boze Arabi
sche landen die de Verenigde Naties uit
New York willen laten verhuizen.
In het kader van de grote lijn der in
ternationale politiek die Frankrijk te
genwoordig volgt, komt deze manoeuvre
uitstekend van pas; zo zelfs dat het
vermoeden van medewerking van Fran
se diplomaten geen onzinnige zaak zou
zijn.
Immers, Frankrijks stappen om wat
minder binnen de westerse wereld ge
bonden te zijn, richten zich in het bij
zonder tegen de dominerende positie
van de Verenigde Staten. Daarvoor
heeft De Gaulle opvallend vriendelijk
contacten gezocht met Oost-Europa;
daarvoor is hij bezig de Noordatlanti-
sche verdragsorganisatie te ontmannen;
daarvoor ook koos hij in kwesties als
Vietnam en het Midden-Oosten een
standpunt dat duidelijk afweek van de
Amerikaanse beleidslijn.
Het Parijs van De Gaulle is daarmee
zowel voor Arabische en Afrikaanse
volkeren als voor het Oost-blok een
dankbare pleisterplaats geworden. In zo
verre de economische kracht van Ame
rika het Westen nog een voorsprong gaf
op het communistische blok en de „der
de macht"-landen, wordt die voorsprong
politiek ondermijnd door De Gaulles
opmerkelijke voorkeur voor een eigen
beleid. Sterker nog: de voor de niet-
westerse landen nadelige tweespalt tus
sen Sovjet-Unie en Rood-China wordt
wat de machtsverhoudingen in het we
reldbeeld betreft gecompenseerd door de
nadelige gevolgen van de spanning tus
sen Parijs enerzijds en Washington-Lon-
den anderzijds.
PEN paar jaar geleden is president
De Gaulle begonnen de Noordatlan-
tische verdragsorganisatie uit Parijs
weg te werken, omdat zijn prestige het
eenvoudig niet hebben kon in eigen
huis een macht te moeten dulden die
Frankrijks militaire aouvereiniteit af-
brulk deed.
Het zou een grandioos succes zijn om
nu onderdak te mogen verlenen aan de
wereldorganisatie der Verenigde Na
ties op initiatief van landen die zich juist
nadrukkelijk willen onttrekken aan het
overwicht van Amerika, zelfs zo graag
dat ze er de risico's van het aanpappen
met de Sovjet-Unie voor over hebben.
Parijs is al enkele malen tijdelijk
gastheer van de Verenigde Naties ge
weest, maar dat was in een tijd toen
Frankrijk zelf nog door zijn politiek in
Noord-Afrika en Zuidoost-Azië
„koloniale belangen" verdacht werd.
Nu staat Frankrijk, wat dit betreft,
vrijer dan de Verenigde Staten, vrijer
dan Groot-Brittannië en vrijer dan de
Sovjet-Unie en Rood-China. De Gaulle
kan het denkt hij tenminste zich
zelfs permitteren om de Frans-georiën
teerde burgerij in Canada aan een zelf
beschikkingsrecht te herinneren.
Maar één ding heeft Parijs toch te
gen: zowel het in Parijs gevoerde be
leid in de vijftiger jaren als het hande
len van De Gaulle wekten niet de in
druk. dat er op Frankrijk, als het af
spraken betreft, gebouwd kan worden
als op een rots.
En door het autoritaire karakter van
De Gaulles regime weet niemand wat er
in Parijs gebeuren gaat wanneer de ge-
neraal-president er niet meer aan de
macht is.
Moeten de Verenigde Naties dan weer
verhuizen?
Neen, wanneer 'n grote meerderheid
der V.N.-leden zich in New York niet
meer thuisvoelen zou dan toch maar lie
ver naar Genève of een soortgelijke
plaats. Maar vooralsnog zijn de argu
menten van de op Amerika vertoornde
Afrikaanse landen zo voor dat het zelfs
de vraag is of De Gaulle zich open
lijk erg happy zal tonen!
caballero
Kleine briljante gedichten
over een kleine wereld
Vanmorgen vond te Maastricht de
teraardebestelling plaats van de dich
ter Pierre Kemp. die vrijdagavond te
Maastricht overleed. Nergens hing een
vlag halfstok, soals dat bij het heen
gaan van de groten der aarde pleegt te
gebeuren. Nergens lag een intekenre-
glster van rouwbeklag te wachten op
het persoonlijk getuigenis van tiental
len, honderdtallen, dulsendtallen, be
langstellenden en vrienden. En toch
was hij een der groten, wiens naam en
wiens werk nog lang bewaard cn le
vend zullen blijven. En toch had hij on
telbare grotet en kleine vrienden, vrien
den van vele gedichtenbundels lang,
vrienden van een klein vergankelijk-
onvergankelijk gedicht.
Dit verschil met vele andere groten
der aarde ligt echter voor de hand:
Pierre Kemp maakte geen geschiede
nis, veranderde niets aan de bestaande
situatie van een grote of van een klei
ne wereldHij ontdekte alleen maar
die kleine wereld zoals zij is.
Hij ontdekte ha.-- vla zijn wonder-
ogen, waarin het felle detailspcl der
kleuren openlag, via zijn gehoor dat de
speelse muziek van wolk en blad be
luisterde. Via zijn stem, die te
vreden met wat korte woorden, deze
woorden de inhoud, de vorm en het
volume van de grootst denkbare
wereld, en via zijn fantasie, waarin
bloem en dier en ding vermenselijkt
werd, zoals de mens er het leven ont
ving van de bloem, het dier en ding.
Alles leefde gelijkelijk in zijn poëzie,
in even hunkerende cn zingende mate.
Scheldingen van klanken, kleur, bewe-
gin en adem doorbrak hij. Een licht
overstroomde alles gelijkelijk. Het
Constantine Parthenis
overleden
ATHENE (AP) - Constantine Parthenis,
een van Griekenland» meest bekende
schilders, is in Athene op 88-jarige leef
tijd overleden. De uit Egypte stammende
Griek heeft gedurende vele Jaren les ge
geven aan de akadentfe in Athene. Zijn
werken hangen in de voornaamste musea
van Europa en Amerika
In 1938 l»eeft hij de gouden medaille
van de internationale tentoonstelling in
Parijs behaald. Hij heeft geëxposeerd in
New York en op de Biennale in Venetië
Parthenis schilderde voornamelijk his
torische en religieuze taferelen.
wil ik niet naar bed toe gaan
Eerst xa! Ik boete doen
cn zal Ik mij versterven,
al wil het zomergroen
daar bulten die zin bederven.
Ik sluit mijn ogen ln
de doosjes voor de nacht
en strek m(Jn benen als boete-begin
op de raat voor mijn bedje en wacht
Op een wonder? Z(]n de gordijnen dlcl
Of worden ze al hemelsblauw
door hot allerminzaamste aangezicht
t lk°ben te
licht van de zon, het licht van het le
ven, het licht van de schepping.
Er hoeft geen rouw te zijn om dit
heengaan, want deze dichter heeft al
les en alles gegeven wat hij als schil-
der-musicus-dichter-mens te geven had.
Er moet daarom dankbaarheid zijn in
Dankbaarheid voor al die vreug
de om al die fonkelende facetten van
het leven, om heel die onuitputtelijke
rijkdom.
Een rijkdom ditmaal niet alleen be
stemd voor hen, die het leven en de
wereld vla abstracte begrippen, filoso
fisch of theologisch benaderen, maar
ditmaal ook voor de kleine man of
vrouw, voor de burger, voor de man
van alle dag.
Er hoeft daarom ook geen in memo-
riam geschreven te worden voor deze
dichter. Tranen en spijt zijn overbodig,
zoals ook een inleiding tot zijn poëzie
overbodig is. De herdenking, de herin
nering is voldoende. De herinnering
aan zijn poëzie, aan zijn kleine briljan
te gedichten.
En deze herinnering willen wij u op
deze dag, waarop hij van voorgoed te
rugkeert tot zijn lieve, gulle aarde, on
derlijnen met een, uit particulier be
zit ontvangen, nog in geen enkele bun
del, bloemlezing of bibliofiele uitgave
gepubliceerd gedicht „Boete doen".
Een gedicht waartoe hij door een inspi-
ratrice met haar jeugdherinneringen
geïnspireerd werd.
L. M.
STER
Reclameuitzendingen
om 18.55, 19.56 en 20.16
uur)
NTS
18.45 uur:
De Minimolen
18.50 uur:
Nieuws in het kort
19.00 uur:
Er was eens.... juegd-
spel
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Uitzending Stichting
Socutera
20.35 uur:
Gezworen kameraden,
film
22.40 uur:
Tweede journaal
22.45 uur:
Sluiting
NEDERLAND II
STER
(Reclameuitzendingen
om 20.01 en 22.10 uur)
VARA
18.30 uur:
De wielerronde van
Chaam, sportrepor-
tage
19.15 uur:
Sluiting
NTS
20.00 uur:
Nieuws in het kort
VARA
20.05 uur:
Coronation Street,
20.55 uur:
Achter het nieuws, ac
tualiteitenrubriek
21.20 uur:
NTS
22.15 uur:
Tweede journaal
Toneelspeelster en 7V-actrice Jenny Arean
25 STUKS 1,50.- EEN LAURENS PRODUCT
(Van onze muziekredactie)
Elk Festival heeft nu eenmaal zijn eigen fysionomie: dat xjfi 1967 zal, wat
ons land betreft, in muzikaal opzicht, bepaald worden door Claudio Monte
verdi. Claudio Monteverdi: tot dusverre nog bijna uitsluitend voer voor
musicologen en, althans zeker wat ons land betreft, voor een kleine elite.
Elite, die de concerten van Felix de Nobels Nederlands Kamerkoor bezocht
en zich vertrouwd had gemaakt met de manifestaties van het Collegium
Musicum Amstelodamense van Toon Vranken. Doch thans, na 15 Juli 1967,
zijn enkele duizenden muziekliefhebbers, in schouwburg en concertzaal,
vertrouwd gemaakt met het oeuvre van een der grootste muzikale genieën,
die er ooit in Europa hebben geleefd. Alleen reeds daarvoor dient men de
leiding van het Holland Festival 1967 erkentelijk zijn, zéér erkentelijk.
Gevoel, dat intussen onze kritische
zin ten aanzien van het gebodene,
geenszins het zwijgen behoeft op te leg
gen. De muziek van de grote Italiaan
moge voor ons geen probleem zijn, de
wijze van uit- en opvoeren is het wel.
De wijze van uit- en opvoeren: twee
opvattingen hebben zich hier in de af
gelopen dagen doen gelden, die van
Bruno Maderna in Orfeo, die van Erifh
Kraack onder meer in L' Incoronazione
dl Poppea.
Erich Kraack, leerling van Paul
Hindenrith, die enkele jaren geleden te
Wuppertal de gelegenheid werd gebo
den zijn bewerkingen aan een heden
daags publiek te bieden, Bruno Mader-
die in „Orfeo" met een voor ons
volslagen nieuw arrangement kwam.
Ondanks verschillen vertoonden ze
beiden één overeenkomst: ze wensten
niet te historiseren: met dc huidige or
kestrale middelen wilden ze de hoor
der met de geest van Monteverdi's mu
ziek vertrouwd maken.
Met de geest van Monteverdiof
zij daarin geslaagd zijn is een tweede.
Of onder hun orkestratie het transpa
rante, het hel klinkende van de parti
tuur nog geheel tot zijn recht kwam,
durven we te betwijfelen. Eén ding
staat voor ons vast: dat het gevaar van
IN DUITSLAND:
Plan ondervindt
tegenwerking
(Van
correspondent in Bonn)
KEULEN De Intendanten der
Weatdultae televisieomroepen blijven
erbU; diegenen die na 25 augustus ln
kleuren willen kijken, zuilen een
extraatje aan kijkgeld moeten beta
len. Gedacht wordt aan 3 mark per
maand, ofschoon zich men op een de
finitieve verhoging voor het kleuren-
kjjkgeld nog niet schijnt te hebben
vastgelegd. Lang niet ledereen Is het
namelijk met de intendanten eens.
Degenen, die tegen deze verhoging van
het kjjkgeld zyn, wijzen erop, dat de
omroepen aan kleurenprogramma's
voorlopig nog niet genoeg te bieden
hebben (Ie en te met elk vier oren ln
kleuren per week( om een kjjkgelden-
verhoging te rechtvaardigen. Verder,
«lat deze kjjkgeldverhoglng gezien
het geringe aantal kleurenkijker» In
de beginperiode (hoogstens 100.000
kleurentoestelleu tot het einde van liet
jaar) maar een bagatel opbrengt ver
geleken met datgene wat «Ie omroepen
aan geld nodig hebben. En tenslotte,
dat de omroepen als zy beweren in
geldnood te verkeren elders genoeg
kunnen sparen.
Tot degenen, die het laatstgenoemde
argument tegen de omroepen aanvoe
ren, behoort de begrotingsexpert van
de Liberale Vrije Demokratische Par
ty, dr. Hans Georg Emde, die met 49
man de oppositie in de Bondsdag
vormt. „By de belastingverhogingen, die
op komst zyn, kunnen de politici van
de burgers nu ook niet nog eens kijk
geldverhoging verlangen", aldus dr.
Emde, die de omroepen anarled „min
der kostbaar te produceren" en ver
wees naar de landen, die helemaal
geen luister- of kykgeld vorderen. Het
kykgeld bedraagt op het ogenblik
5 mark per maand plus 2 mark voor
do toon. „Een kykgeldverhoging be
voordeelt do radio en televisie nog
meer dan nu al het geval is", aldus
dr. Emde. „Da kranten kunnen hun
abonnementspryzen ook niet naar be
lieve verhogen, willen zy hun existen
tie niet op het spel zetten".
Hoe dan ook: de minister-presidenten
der deelstaten beraadslagen op het
ogenblik over een eventuele verhoging
van de kijkgelden, die de omroepen om
Deskundigen menen, dat aan deze ver
hoging de voorkeur moet worden ge
geven boven een algemene verhoging
van de kykgelden, die de omroepen op
voor de hand liggende redenen nog
welkomer zou zijn. Desondanks zyn
ook zy van mening, dat de omroepen
eerst maar eens moeten uitkyken naar
mogelijkheden om hun bedrijven te
rationaliseren en op deze wijze geld
te sparen. Zo is het bijv. onbegrijpeiyk,
waarom vrijwel alle omroepen er een
eig n schooltelevisieprogramma op na
houden. Op dit gebied zou een kosten-
sparende samenwerking zeer zeker
mogeiyk zijn. Een verdere mogelijk
heid is de fusie van de thans 9 lande
lijke omroepen (alleen Sleeswijk-Hol-
steln en Neder-Saksen hebben geen
eigen omroepen, doch worden „be
diend" door de Noordduitse omroep
in Hamburg) tot mogeiyk vier grote.
Volgens de huidige voorzitter van de
in de „Arbeltsgemeinschaft Rundfunk-
anstalten Deutschlands" (A.R.D., 1ste
net) samenwerkende omroepen, Chris
tian Wallenrelter van de Beierse Om
roep in München, zou het tekort der
omroepen van ongeveer 125 miljoen
mark per jaar kunnen worden gedekt
door een verhoging van het luistergeld
met 1 (tot 3) en van het kijkgeld met
2 (tot 9) mark per maand. Dit voor
stel hebben zij de landeiyke premiers
gedaan.
romantisering van het oeuvre mede
daardoor dreigde.
Maar laten we gelukkig zijn. dat
Monteverdi's muziek geklonken heeft,
want hoe dan ook: wie met zijn werk
in aanraking kwam, voelde met een
wonder geconfronteerd te worden.
Een wonder, wellicht het meest be
wust ervaren in de uitvoering van
diens „Vespro della beata Vergine"
bij de opening van het Internationaal
Orgelconcours te Haarlem. verzorgd
door het Nederlands Kamerkoor en het
Radio Kamerorkest onder leiding van
Felix de Nobel.
Henze: overdaad
Tegenover Monteverdi had de leiding
van het Holland Festival de Duitse
componist Hans Werner Henze ge
steld. Waarom is ons niet geheel dui
delijk geworden. Zag men in deze
thans eenenveertigjarige toonkunste
naar de exponent van ons huidige mu
ziekleven. een soort opvolger van Igor
Stravinsky? Wilde men demonstreren,
hoe hij, na veel experimenteren
Fortner! toch weer was terugge
keerd tot het gebruiken van een anti-
seriële muziektaal, waarin een poëti
sche, gemakkelijk aansprekende melo-
diek prevaleerde?
We weten het niet: wel Is hel onze
overtuiging, dat hier overdaad schaad
de. eigeniyk vonden we alleen de
opvoering van zijn „Elegie fiir junge
Liebende" gemotiveerd en gerechtvaar
digd, al ware het alleen reeds, omdat
men hierdoor met een geslaagd speci
men van het vrij omvangrijke muziek
dramatische oeuvre van Hans Werner
Henze kon kennis maken.
Daad, te meer te prijzen, omdat de
Deutsche Oper Berlin voor een zéér
hoog te waarderen opvoering zorgde.
Gezelschap, dat bovendien met drie
voortreffelijke voorstellingen van Do-
menico Cimarosa's „11 matri monio
Segreto" de helaas te weinig kijkers/
hoorders deed beseffen, hoe een acht
tiende eeuwse opera buffa in onze tijd
dient gebracht te worden.
Naast deze Duitse gasten wederom
de Tsjechen. <iie onze kennis van Jana-
cek verruimden met het presenteren
van het „Slimme Vosje", waarmee de
Praags Nationale Opera dank zij haar
gaaf ensemblewerk de vele belangstel
lenden ten zeerste aan zich heeft ver
plicht.
Toch geloven we, dat de opvoering
van Alban Bergs „Lulu", ons geboden
door de Nederlandse Operastichting
sterker in de herinnering zal blijven
voortleven, dit vooral dank zij het op
treden van Anja Silja, wie de titelrol
•./as toebedeeld. Voor ons staat daarbij
één ding vast: dat de Lailupartituur
bladzijden bevat, die tot het allervoor
naamste behoren, in de muziek-drama-
tische literatuur ooit gepubliceerd.
Men ziet het: over het gebodene In
de operaseotor behoeven we bepaald
rüet ontevreden t# zijnMaar hoe
Over de belangstelling daarvoor is
geklaagd: ondèr meer door de leiding
van het Festival zelve. Merkwaardig:
de meest traditionele programma's le
ken het sterkst aan te spreken, waar
bij het optreden van gevierde kunste
naars we denken hier aan de eenen-
tachtigjarige pianist Arthur Rubinstein!
zijn invloed deed gelden.
Penderecki: succes
Maar één ding is zeker: de uitvoe
ring van Penderecki's „Lucas Passio"
in de Rotterdamse Doelen leidde tot
een ongeloofiyk succes. Met het aan
vaarden van deze muziek bleek het pu
bliek niet de minst'- moeite te hebben.
De reden hiervan? In ons blad heeft
men dit werk terecht vergeleken met
Honeggers „St.-Jeanne au Bücher", dat
destijds ook onmiddellijk insloeg. Pun
ten van overeenkomst zijn er dan ook
vele: een zelfde nauwe samenhang tus
sen tekst, koorbijdrage en orkest; een
zelfde toepassing van het koor voor het
oproepen van dramatische spanning.
We zijn en blijven intussen benieuwd,
of deze passie zich op de programma's
even sterk zal handhaven als Honeg
gers oratorium: wat ons betreft, we
betwijfelen zulks.
Avant-garde: verantwoord
De avant-gardemuziek: is ze in dit
Festival voldoende aan haar trekken
gekomen? We menen van wel, daarbij
speciaal denkend aan het concert door
Francis Travis met het Radio Kamer
orkest gegeven. Componist Ton de
Leeuw met zijn collega's kreeg hier,
dank zij een nauwgezette voorbereiding
volledig, wat hem toekwam. Men
maakte slechts één fout, een psycholo
gische fout: men bood te veel.
De belangstelling voor deze eigen
tijdse muziekavond? Die was matig,
zéér matig; we hadden niet anders ver
wacht. Wat echter allerminst reden
behoort te zijn met dit soort manifesta
ties te stoppenis het niet zo, dat
een goed Festival tevens een jaar
beurs is, waar het nieuwe wordt ge
offreerd? Dit in een zo verantwoord
mogelijke uitvoering?
Toekomst: beter voorbereiden
Ziehier onze globale indrukken over
wat er in het afgelopen Festival op mu
zikaal gebied werd gepresenteerd. Over
het algemeen zijn we tevreden. Doch,
wat gaat de toekomst brengen?
Men heeft het al kunnen lezen: het
Festival wordt een week verkort. En
van bepaalde zijden wordt aangedron
gen de spreldlngsgedachte op te geven.
Wat we zouden betreuren: het komt
er slechts op aan, hoe er gespreid
wordt. Het is reeds gezegd: Haarlem
is een succes, Leiden en Gouda even
eensGouda, de enige plaats, waar
men werk van Messiaen, de in ons
land verwaarloosde Franse componist
heeft kunnen beluisteren
Nog andere problemen dan die der
spreiding doen zich gelden. Wenst men
te blijven werken voor een zogenaam
de élite, of wil men, ten einde meer
publiek te trekken, tot popularisering
overgaan"
We
dat
het
doen, zonder het andere te laten, waar*
bij we de overtuiging hebben, dat een
Holland-Festivalmanifestatie niet per
se geslaagd is, wanneer een zaal tot
In de uiterste hoeken gevuld is
maar het omgekeerde is evenmin het
geval.
Wel achten we het noodzakelijk, dat
de verschillende uit- en opvoeringen
met alle publiciteitsmiddelen, die ons
ten dienste staan, beter worden voor
bereid. Dat lijkt ons een urgent punt
van overweging voor de naaste toe-
HILVERSUM I
NCRV
20.10—21.30 uur:
Holland Festival 1967
23.0023.55 uur:
Muziek voor een
zomeravond, grammo
foonplaten
HILVERSUM II
VARA
20.05—20.45 uur:
Akkoord amusements
programma
22.55—23.55 uur:
Liederencyclus van
Moussorgsky, klas
sieke muziek
7.30, 8.00, 8.30, 12.30,
19.00, 22.30, 23.55
HILVERSUM II: 7.00.
8.00, 11.00. 13.00, 16.00.
18.00. 20.00, 22.30, 23.55
HILVERSUM III: Elk
heel uur vanaf 9.00
Radioprogramma
Heüskwarti.
Stereo: Licht
tUval 1967: Mannenkoor: lichte muziek
ing. TROS: 14.45 Boer
mentsmuzlek. 17.30 Stereo: Lichte grammo
foonmuzlek.
HILVERSUM IX (298 meter) AVRO: 7.00
Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte
i spirituals; II. Stereo: Koperkwintet:
Lichte grammofoonmuzlek. 22.15 avi
denking. 22.30 Nieuws en herhaling SOS-
berichten. 22.40 Stereo: NCRV-Vocaal en-
moderne liederen. 23.00 Lichte gram-
20.10 Holland grammofoonmuzlek. VPRO: 7.55 Deze
AVRO: 8.00 Nieuws. 8-10 Actualiteiten. 8.15
Lichte grammofoonmuzlek. (8.30—8.35 De
groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Klas
sieke en moderne grammofoonmuzlek. 9.30
Toppers van toen (gr). 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair
Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.30 Stereo:
Licht vocaal cn Instrumentaal ensemble. 18.55
Voor de kinderen. 19.20 Artistieke Staalkaart.
20.00 Nieuws. 20.05 Akkoord: gevarieerd pla-
zlek. 23.55—24.00 Nieuws.
VERONICA (192 m) 18.00 Jukebox, 19.00
Hot 100 USA. 20.00 Cowboymuzlek. 21.00 This
Is show-business, 22.00 Jazzjoumaal, 23.00 tot
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Licht orkest. 13.00 Nieuws. 13.10 Actuali
teiten. 13.30 Stereo: Bariton en plano: mo
derne liederen. 14.00 Beiaardconcert. 14.15 Ca
baret en samenleving, lezing. 14.30 Klassieke
Spaanse muziek (gr). 15.00 Voor de zieken.
16.00 Nieuws. 16.02 Lichte Zuldamerikaanse
muziek. 16.30 Jeugd en ritme. 17.00 Bereisde
Roel zag od zijn tochtenbezoek aan de
gemeente Het Bilt in Friesland.
HILVERSUM III (240 meter en FM-kanalen)
luzlekjes' 10.00 Nieuws'. 10.02 Nieuwe lang-
.9.30 Operettemuziek,
i het kader van het Noord-
teefestlval (ln de pauze
DONDERDAG
HILVERSUM I (402 meter)
Vierdaagse te Nijmegen te Nijmeger
licht muziekprogramma (16.00 en 17.00
Nieuws. Aansluitend: actuatlitelten).
VERONICA (192 m) 6.00 Ook goelemorgen.
9.00 Muziek terwijl u werkt. 10.00 Koffietijd
11.00 Hulsvrouwenverzoekprogramma, 12.00
Muziek bij de lunch. -----
Cowboymuzlek,
Gevar. progr.. 16.00 Woensdagmiddag-
speciaal,
i Teenager muzlekexpress.
BRUSSEL NED (324 meter) 12.00 I
8.32 Tourlngclub: vakantletlps. 8.45 Lichte
grammofoonmuzlek. (9.35 Waterstanden). 10.00
Stereo: Aubade: klassiek platenprogra
ziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Kamermuziek. 16.00
Nieuws. 16.03 Beurberlchten. 16.09 Lichte mu
ziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelin
gen. 17.15 Lichte muziek. 17.30
i koorzangwedstrijd j..\ M 1» f r
UTRECHT (ANP) De directeur van
het Gewestelijk Arbeidsbureau in Hil
versum heeft de directies van de KRO
en de AVRO vergunning verleend om
de ln dienst zijnde musici per 1 sep
tember van het volgend jaar te ont-
In een toelichting op de vergunning
zegt de directeur van de GAB dat het
jaarlijks toenemende exploitatietekort
en de algemene ongunstige financiële
situatie bij het totale radiobestel be
zuinigingen noodzakelijk maken. Hij
schrijft verder dat de kosten van de
betreffende orkesten de laatste jaren
sterk zijn gestegen en dat de behoefte
aan dergelijke orkesten sedert de ja
ren '54-'55 is verminderd. Door het
toetreden van nieuwe zendgemachtig
den (onder andere de NRU en de
TROS) is of wordt de zendtijd van de
AVRO en KRO verminderd, waardoor
de inzetmogelijkheden van de orkesten
opnieuw worden beperkt. Onder de ge
geven omstandigheden acht de direc
teur van het GAB het redelijk dat de
KRO en AVRO financieel worden ge
dwongen meer gebruik te maken van
de hun ter beschikking staande NRU-
orkesten.
Hij voegt eraan toe dat volgens een
verklaring van de directie van de
AVRO de samenwerking met de RTN/
ANTENNE
VANAVOND VIA NED. I
„Er was eens
tv-sprookje
De N.T.S. start vanavond met een serie
van acht afleveringen uit de befaamde
Amerikaanse filmreeks „Shirley Tem
ple's story book". Deze serie bevat een
groot aantal bekende sprookjesverhalen
die door Amerikaanse acteurs en actrices
zo nauwgezet mogelijk voor de film
camera's zyn gespeeld. Ko6ten noch
moeite zyn gespaard, om de meest on-
waarschUniyke gebeurtenissen in deze
sprookjes gestalte e geven. Men ziet
niet alleen lieve feeën door het lucht
ruim 2weven. maar ook de oude hek
sen. die op de prachtige kroonluchters
van de koninklijke paleizen angstaan
jagende toverformules uitspreken. De
decors van de fantastische kastelen en
de opnamen in de wondermooie natuur
zyn alleen al de moeite van het kijken
waard Elke aflevering duurt 55 minu
ten eri ls gewUd aan een sprookje. De
fllmserie die eerst door de KRO-tele-
vlsie waa geclaimd, maar later wegens
tijdsgebrek aan de NTS werd overge
dragen. is bijzonder kostbaar. Overigens
treedt Shirley Temple zelf niet in deze
serie op Bij de Amerikaanse tv-ultzen
dingen vertelde Shirley vooraf altijd aan
de kinderen een korte inleiding op het
sprookje. Dit onderdeel heeft de NTS
om begrijpeiyke redenen bij de Neder
landse vertoningen laten vervallen.
Ned. I. 19.00 uur
Televizier voorlopig geen verhoging
van de baten van de AVRO oplevert.
De Nederlandse Toonkunstenaarsbond
(NTB) zegt in een commentaar op de
ze toelichting van de directeur van het
arbeidsbureau dat de kosten van de
orkesten van de AVRO en de KRO
niet zijn gestegen, maar tot ongeveer
de helft zijn verminderd door het af
vloeien van de strijkers uit deze or
kesten. De plaatsingsmogelijkheden
van de overgebleven musici zijn vol
gens de NTB niet verminderd.
Een en ander aldus de NTB is
gebleken uit de programmavoorstellen,
die door de musici op verzoek van de
directeur van het GAB zijn gedaan en
die door een groep deskundigen, voor
namelijk bij de omroep werkende or
kestleiders, uitstekend bruikbaar zijn
genoemd.
De NTB vindt het onaanvaardbaar
nu de kosten van de orkesten tot de
helft zijn gereduceerd een ontslagver
gunning te geven in verband met de
financiële situatie bij de omroep. Het
argu,ment dat sind 1954-1955 geen
tournee meer wordt gedaan, kan naar
het oordeel van de NTB geen reden
zijn om de musici nu 12 jaar later te
ontslaan. Het argument dat de zend
tijd van de KRO en de AVRO is of
wordt verminderd is in strijd met de
mededeling dat meer gebruik zal wor
den gemaakt van de NRU-orkesten.
Daarbij komt zo vindt de NTB
dat de NRU-orkesten aan het plafond
van hun werkzaamheden zitten en er
door een uitbreiding van de zendtijd
van e NRU zelfs weinig gelegenheid
zal overblijven voor het extra-inzetten
van de NRU-orkesten bij de omroep
verenigingen.
De NTB is voorts van mening dat de
directeur van het gewestelijk arbeids
bureau ten onrechte van een samen
werking tussen AVRO en RTN-Televi-
zier spreekt, omdat er geen sprake is
van samenwerking maar van fusie.
Door deze fusie heeft de AVRO 400.000
leden gewonnen, hetgeen een meerde
re ontvangst van minimaal twee mil
joen gulden moet betekenen.
Alleen al op grond van deze laatste
omstandigheid had de directeur van
het arbeidsbureau vooral als men
nog bedenkt dat de meerderheid van
de ontslagadviescommissie tégen het
verlenen van de ontslagvergunning
was geen vergunning mogen verle
nen, aldus het commentaar van de
NTB. Het bestuur van de NTB heeft
zich naar aanleiding van de beslissing
van de directeur van het GAB met
een scherp protest tot de regering ge
wend, terwijl verschillende misicl al
de wens hebben geuit een procedure te
voeren als de directies van de om
roepverenigingen gebruik zouden gaan
maken van de verleende ontslagver
gunning.