ROSA SPIER OVERLEDEN Harpiste van internationaal formaat Vivian Leigh: groot toneel- en filmactrice A tin A ileys dansgroep Festivalconcert door SONATA DA CAMERA Jeugdcircus uit Oss op de beeldband ACRO wil niet in NRU PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT MAANDAG 10 JULI 1967 (Van onze muzielcredactie) Harpiste Rosa Spier is saterdag, 75 jaar oud, over leden in het Amsterdamse bejaardentehuis, waar sij anderhalf Jaar geleden was ingetrokken. Rosa Spier was de moeder, of grootmoeder van vrijwel alle prominente harpistes In Nederland. Op 13 novem ber 1951, ter gelegenheid van haar zestigste ver- Jaardag hebben wij nog eens een show van haar discipelen en ex-discipelen meegemaakt. Van twaalf musici, Phia Berghout voorop, in geselschap van Nettle Rein, Yfke Westhof-van Heulen, Stien de Ko- nlng-Amende, Margot FIlpse-Broeders, Ellen Nlca- sle-Stotijn, Annie SpeeU-F.hrbecker, Annemiek Padt- Jansen, To Stotljn-Heuwekemeyer, Jo Hautvorst- Gorter, Leónle Notermans en Edward Wltsenburg, die gezamenlijk een ..Kleine Suite" voor twaalf har pen speelden, door het duo van Lex van Deiden- Marlus Flothuis voor dese feestelijke gelegenheid gecomponeerd. Suite, die binnen één kwariter de betekenis aan duidde, die Rosa Spier voor deze sector in het Ne derlands muziekleven had. Rosa Spier, Haagse van geboorte, die haar opleiding ontving aan het Ko ninklijk Conservatorium in deze stad, waar zij de hoogste onderscheiding ontving. Na op haar tiende jaar reeds als soliste te zijn opgetreden, maakte zij van 1905 af deel uit van het Residentie-Orkest, waarna zij enige Jaren werkzaam was als harpiste t« Arnhem en Utrecht. Toen terug naar haar ge boortestad: echter als soloharpiste. Met een door haar geformeerd harpkwintet maakte ze, ook in het buitenland, tal van succesvolle tournees. In 1933 volgde haar benoeming bij het Concertge bouworkest, waarin ze gedurende drieëntwintig ja ren werkzaam is geweest. In 1946 verliet zij deze Instelling om voor het Radio Philharmonisch-Orkest te Hilversum deel te gaan uitmaken: in samenwer king met Albert van Raalte heeft ze in die periode van haar carrière tal van heel bijzondere concer ten gegeven. Behalve soliste en docente was Rosa Spier ook nog componiste: de harp genoot daarbij immer haar grote belangstelling. In dit verband herinneren we aan haar ,,Vier Impressies bij Saul en David" en „Zomer 1954wat zegt De Bilt?". Dit laatste werk uit vijf delen bestaande regen, mist, regen, harde wind enweer regen geeft haar onbeha gen met een klassieke, Nederlandse zomer weer. Internationaal Beiaardconcours (Van c ziekredactie) In het kader van het Ifollund Festival 1967 wordt op 12, 13 en 14 juli aanstaan de te Hilversum het negende internatio naal Beiaardconcours gehouden. Deelnemers zijn ditmaal de Neder landers Addie de Jong en Arrie Abbe- nes, de Belgen Constant Versichel en Jo Haazen, de Zweed Hugo Melin, die kri tisch beluisterd door Piet v. d. Broek, Chris Bos en Oscar van Hemel, elkander op het stadhuiscarillon de prijzen zullen betwisten: de wisselprijs van de gemeen te Hilversum en de prijs voor de beste Improvisatie, door het bestuur van het Holland Festival beschikbaar gesteld. En het is de jonge Belg Jo Haazen, die de door hem in 1966 gewonnen wis selprijs krijgt te verdedigen. De pro gramma's, die de vijf gegadigden pre senteren, zullen ongetwijfeld in de smaak vallen van allen, die de beiaard oprecht liefhebben. Treffend is hier de aanwezigheid van tal van Belgische Ne derlandse oorspronkelijke werken: we wijzen hier op componisten als Mathlas van der Gheyn, Staf Wees, Leen 't Hart, Wim Franken, Henk Badings, Léon Hen ry, Ernest van Nieuwenhove, Arthur Meulemans, Gerard Boerdijn, Raymond Keldermans, Gaston Feremons. Wat de Improvisatie aangaat het vol gende: elke beiaardier krijgt op dit con cours de keus uit verschillende opdrach ten: een thema, waarop een menuet met trio moet worden gemaakt, een liedme lodie, waarop een eenvoudige zetting en twee variaties dienen te worden gebouwd •n een kort motief, waarop de speler ln een vrije vorm „zijn gang" kan gaan. LONDEN (A.P.). De toneelspeel ster en fllmaetriee Vivian Leigh i» zater dagmorgen dood aangetroffen ln haar woning te Londen. Zij U 53 Jaar oud geworden. Vivian I-eigh gewezen echtgenote van Sir Laurence Olivier leed reeds lange tijd attn tuberculose éri kreeg onlangs opnieuw een Instorting. De nu overleden actrice won het eerst de toejuichingen van de wereld voor haar rol van Scarlett O Hara met Qlark Gable als tegenspeler in „Gone with the wind". Zij werd voor deze rol uitgekozen met voorbijgaan van enkele van de grootste beroemdheden ln de filmindustrie, die ernaar hadden gehengeld. Ofschoon „Gone with the wind" haar populair had gemaakt, bereikte Vivian het hoogtepunt van haar loopbaan met de man, die haar tweede echtgenoot zou worden. Sir Laurence Olivier. Zij maak ten samen een tournee door de V.S. met „Hamlet", waarin Olivier de titelrol en Vivian Ophelia speelde. Zij werkten eveneens samen in „Lady Hamilton" van Sir Alexander Korda. Vivian Leigh was, toen zij met Olivier trouwde, van haar eerste man, de Lon den se advocaat Herbert Leigh Holman, gescheiden na een huwelijk van acht jaar. Het echtpaar Leigh en Olivier maakten toneelgeschiedenis in 1951 en 1952 met hun optreden ln „Antonius en Cleopatra" van Shakespeare en „Caesar en Cleopatra" van George Bernard Shaw welke stukken zowel te Londen als te New York voor het voetlicht werden ge bracht. Vivian Leigh was reeds ln 1945 aan getast door tuberculose en moest toen twee maanden in een sanatorium door brengen. Sindsdien dwong de ziekte haar tot periodiek rusten. Eerder ln dit Jaar koesterde zij het voornemen in het West Eind op het toneel terug te keren in „A delicate balance" van Edward Albee, waarin haar tegen speler Sir Michael Redgrave zou zijn. Maar een nieuwe aanval van tuberculose in de vorige maand noodzaakte tot een uitstel van deze produktie voor onbe paalde tijd en Vivian "moest irn hute' blijven. In 1939 woh zij teen Oscar voor haar rol in „Gone with the wind" en in 1951 een tweede voor haar uitbeelding van Blanche Dubois in „A streetcar named desire" van Tennessee Williams. Maar haar leven werd sinds 1945 be heerst door de ziekte, die haar tenslotte fataal zou worden. Zij stortte herhaal delijk in en verloor de baby, die zij ver wachtte kort voor haar scheiding van Sir Laurence in 1960. Uit haar teerste huwelijk had zij een dochter. Vivian Leigh werd als Vivian Mary Hartley op 5 november 1913 geboren te Darjeeling in het Himalajagebergte als dochter van een Engelse effectenmake laar en een Ierse moeder. ZIJ werd opge voed in Engeland, Frankrijk, Italië en Beieren en studeerde dramatische kunst bij de Comedie Frangaise en de British Royal Academy of Dramatic Art. Magisch en imponerend theater Achteraf bedenkt men, dat het be- wei/ingsarsenaal van het negerensemble van Alvin Ailey eigenlijk vrij beperkt is. Tijdens de voorstelling evenwelhoe zwaar en lang niet altijd vindingrijk deze ook op de gospels en de jazz leunt, ziet men de sjablones niet meer door de vaart en de virtuositeit van dit perfect getrainde dozijn danskunstenaars. IJzer sterke, razendsnelle atletische mannen, wier dansen één vloeiende golfbeweging is en blijft, en daarnaast de hagedisach tig over het podium schietende vrouwen, opmerkelijk los in rug en heupen. Ailey denkt helemaal niet aan Black Moslims en andere extremisten. Hij biedt het Westen een neger, zoals men die gewend is: speels, kinderlijk, primi tief reagerend. Vandaar ook in de bars en saloons gesublimeerde erotiek, plas tisch maar niet psychisch n.ar een climax werkende vaklieden, waarvan de collectieve precisie ln de geraffineerde belichting alleen maar bewondering Het dans toneel wordt moeiteloos ge vuld met grote, lichte sprongen en hoe dramatisch ook het verhaaltje is b.v. in de verbeelding van de outcast ln „The Road of the Phoebe Snow", of ln de muzlkaal-elektronlsch beklemtoonde schrijnende onderstroom van „Metallics' altijd wordt men het meest geboeid door de flitsende negroïde plastiek zelf. Onnodig te zeggen, dat ook de aan kleding aan kleurigheid en modekun- stige attractie weinig of niets te wens overlaat. Het tweede Aileyprogramma zaterdagavond ln een volle Amsterdam se Schouwburg bracht naast een stereotiep openingsnummer „Congo Tango Palace" een van de hoogtepunten van het gehele repertoire: „Lament", een lyrisch ballet uit 1953, het eerste werk van de Amerikaanse negerchoreograaf Louis Johnson. Het is, mede door de manier, waarop Villa Lobos' prachtige Bachlanas Brasllelras vocaal wordt ge bruikt. nu al legendarisch. D-y ln hel Museum voor Schone Kunsten te Boedapest is zaterdag een tentoon stelling geopend van 69 schilderijen van Nederlandse meesters uit de 17de eeuw, onder wie Rembrandt en Frans Hals. De werken zijn bijeengebracht uit Hongaarse en Poolse musea. Zomeracademie voor organisten HAARLEM (ANP) De 65 jonge or ganisten uit zestien landen, die zondag avond in het Frans Halsmuseum in Haarlem waren bijeengekomen op de openingsbijeenkomst van de 13de zo meracademie voor organisten, werden welkom geheten door de voorzitter der' stichting „International Orgelconcours", de heer D. J. A. Geluk, en toegesproken door prof. Hendrik Andriessen, die de academie 1 officieel*'Vhbr geopend'"'Vfei*' klaarde. De belangstelling is nog nooit zo groot geweest. Tot op heden wat bet grootste aantal deelnemers 43. Er komen twintig dames en heren uit de VS en het aantal deelnemende Nederlanders be draagt negen, eveneens een record. On der de deelnemers zijn er enkele die voor de tweede of derde maal naar Haarlem komen. De zomeracademie duurt tot 28 juli. De lessen worden 's morgens en 's middags gegeven en er staan twee excursies naar belangrijke oude en moderne Nederlandse orgels op het programma. De docenten zijn: Ma- rie-Clalre Alain (Franse orgelcultuur), Anton Heiller (Bach en Buxtehude), Sieg fried Reda (moderne orgelliteratuur en Max Reger), Luigi Tafliavini (Spaanse en Italiaanse orgelliteratuur), Cor Kee (improvisatie) en Gustav Leonhardt (kla vecimbel). Nederlander goochelde het best BADEN-BADEB (DPA) De Neder landse goochelaar Di Sato heeft zaterdag in Baden-Baden het wereldmeesterschap goochelarij gewonnen. Daarmee ls de „Grand Prix" voor goochelaars voor de vijfde maal naar Nederland gegaan. De twaalfde Europese kunsttentoonstel ling van de Raad van Europa wordt in het voorjaar 1968 ln Parijs gehou den. Ze zal gewijd zijn aan gothlsche kunst en 600 werken omvatten op het gebied van beeldhouwkunst, schilder kunst, borduursels, glas- en smeed kunst. De tentoonstelling wordt inge richt in het Louvre. In Galerie Pulchrl Studio. Lange Voor hout Den Haag, wordt tot 27 juli een tentoonstelling gehouden van schilde rijen en gouaches van R. Rutjes. NEDERLAND I NTS 18.30 uur: Samenvatting Tour reportage. 18.45 uur: De minimolen. 18.50 uur: Nieuws ln het kort CVK-IKOR-KRO/RKK HILVERSUM I NCRV 21.05-22.15 uur: Muziek en dienst, im provisaties uit orgel - concours Haarlem. NCRV 19.30 uur: Paulus van Tarsus 20.00 uur: NTS-journaal. 20.20 uur: Van nul uur één tot middernacht, tv-serie. 20.45 uur: Nu! en dan? 21.40 uur: Songfestival Knokke 1967. Duitsland contra Frankrijk. 22.40 uur: Tweede NTS-journaal HILVERSUM II VARA 20.05 uur: Holland Festival-con cert door Rott. Phil- harm. Ork. werken var. Mozart, Brahms en Beethoven. NEDERLAND II STER (Reclameuitzen dingen 20.01, 21.56 uur). VARA 20.00 uur: NTS-Journaal. 20.05 uur: Coronation Street. TROS 20.56 uur: 87th Precint. detective film. 21.46 uur: TROS-kompas, actualiteiten. 22.00 uur: Tweede NTS-journaal. Radioprogramma HEDENAVOND HILVERSUM I (402 m) NCRV: 18.00 Lichte orkestmuziek en zangsollsten; 18.20 Lichte gramraoloonnniziek voor de tieners; 19.00 "ieuws en weerpraatje; 19.10 Radiokrant; i.30 Muziek uit uw vakantieland: Hawaii, Spanje en Engeland; 20.15 Pluche en beton, riek en dienst, een lnfor- gramma; 22.15 Avondoverdenking; A-s en herhaling SOS-berlchten; ma: kroniek over boeken, schrij- .neel; 23.00 Serenade: licht ge- platenprogranima; 23.55—24.00 WÊÊIÊÊFBIÊÊ^^— AVRO: 18.15 Actualiteiten; 18.25 Ik verbind praatje; 18.30 Lichte grammofoon- muzlek; 19.40 Humanistisch Verbond: Een plaats ln de wereld, een toespraak door Th. Polet. NRU: 19.50 Twee generaties: gesprek i; 22.20 Nabeschouwing van Frankrijk; 22.3" sprong ln het dulsti Let the peoples sing: licht piatenprogramma m) 18.00 Nieuws; soldaten; 18.28 Paardesport- l Zigeunermuzlek; 18.45 Sport; —ziek: 19.00 vs. weerbericht en corresponaenue uit Nederland; 19.30 Russisch Promenade con cert; 20.00 Klassieke muziek; 20.30 Lichte muziek: 21.0fr-22.45 Klassieke muziek (22.00 Nieuws en berichten). VERONICA (192 m) 18.00 Jukebox. 19 00 Rol 11 ng-Stonessho w19.15 Joost mag 't weten. 1.00 Gram. muziek. vijftiger wijkerhout; 8.20 Voor de kinderen; 8,3' Nieuws; 8.32 Tourlngclub: vakantletlps; 8.4. Lichte grammofoonmuzlek(9.25 Concilie postbus, lezing; 9.35 Waterstanden); 10.0 Aubade: klassieke muziek (gr); 11.00 Voo de zieken; 12.00 1 tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.40 Actualiteiten 12.50 Licht ensemble en solisten (opn.); 13.3( Muslëstalicht gevarieerd muziekprogramma (opn.); 14.00 De vrouw ln een lulpaardjas, hoorspel; 14.50 Lichte orkestmuziek (gr.); 15.00 Pizzicato: muzikaal middag magazine; (Tus sen 16.45—17.45 reportage Ronde van Frank rijk 1967); 17.00 Overheidsvoorlichting: Eer programma van Ramundo ^Debrot l.v.m. d« Kreutzberg; 17.10 Voor de jeugd. HILVERSUM II (298 m) AVRO: 7,(H Nieuws; 7.10 Ochtendgymnastiek; 7^20 Licht» grammofoonmuzlek. VPRO: A| mteman); 8.50 Morgenwijding; 9.00 Klank- juwelen (gr.); 10.00 Voor de kleuters; 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verzoekplaten- programma; (11.00—11.02 Nieuws); 11.55 Beurs berichten; 12.00 Promenadeorkest; 12.27 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw; 12.30 Licht orkest: 13.00 Nieuws; 13.10 Actualiteiten; 13,30 Nicolas de Flue, opera van Honegge (gr.): moderne muzl» 15.40 Nederlands I 16.1 calling; 17.20 Lichte grammofoonmuzlek HILVERSUM III, (240 i TROS: 9.00 Nieuw Vakantletlps; 9.13 igramma 9.02 Actualltel VERONICA (192 m) - 11.00 Hulsvrouwenvi Muziek bij de tot Jukebox. 15. 6.00 Ook goelemorgen Verleden tijd (gram. isdagmlddag-speclaal. BRUSSEL VLAAMS (324 m)_: 12.00 irogrammai de schippers; luziek; 12.55 Buitenlands persoverzicht; Adamo: prettig om te beluisteren Salvatore Adamo Italiaan en Belg blijkt niet alleen in de wereld van de tiener (en de twen) zeer gewaardeerd te worden. Dat bleek gisteravond wél in de Kurzaal, waar tal van bezoekers waren, die deze leeftijd soms al ruimschoots hadden overschreden. Ook zij kwamen niet voor het ons inziens magere voorprogramma, maar voor de jongeman, die geen groot chansonnier is, maar die voor fionderd procent achter zijn zelfgeschreven teksten staat en ze met honderd procent overgave zingt. En daardoor wordt het luisteren naar Adamo toch tot een genoegen. Daardoor valt het eigenlijk niet op, dat Adamo geen zangstem heeft, maar eerder een wat hee8jes, prettig aandoend geluid, dat zjjn liedjes een soms weemoedig accent geeft. En zelfs de weemoed nog benadrukt. Want om nu te zeggen, dat er uit Adamo's liedjes een uitbundige levenslust spreekt, neeQuand les roses", „Si jamais" en zelfs „Dolce Paola" het zijn alle wat trieste ervaringen die de donkere zanger uit het zuiden bezingt, verhaalt. Het talent van Adamo behoort niet tot de allergrootste, maar Is toch groot genoeg om ln de wereld van de showbusiness aan de oppervlakte te blijven en niet te verzinken in de diepe put waar reeds tal van beat- en protestzangers zijn beland. VDM Twee gelukkige vondstenPleyel en Viotti Ben Kurzaalochtendconcert met een zekere weemoed: 8onata da Camera Willem Noske, Piet Nijland, Carel van Leeuwen Boomkamp trad op, tonder hun persoonlijke vriend en bezielende medewerker Hans 8chouwman, op 8 april van dit jaar overleden. Het trio gaat echter verder, ln z(jn geest musicerend, doch alleen de aard van de programma's, of de structuur daarvan, waar nodig, wijzigend: „historisch èn akoestisch volkomen verantwoord". Bijzonder trof ons de presentatie van twee trio's voor twee violen en cello van de petits-maltree Ignace Pleyel (1757 1831) en Giovanni-Battista Viotti (1753 —1824). Pleyel in e*n zéér poëtisch voor gedragen driedelig werkje, hier en daar Moeartiaans van allure, eindigend in een spirituele dansvorm, een Polonaise; Viotti in een vierdelige compositie, echt voor strijkers gedachtmeer romantisch van karakter dan Pleyel, excellerend in I een ritmisch en vocaal voortreffelijk klinkend Menuet. Twee vondsten, waar- voor men de ontdekkingsreiziger Willem Noske oprecht erkentelijk mag zijn.' Tussen deze beiden ln onze landgenoot Robert de Roos met een Trio per due vlollnl e violoncello van 1965 daterend lan Sonata da Camera opgedragen. Waaruit ln de regel de morele plicht resulteert zo'n stuk ln de openbaarheid te brengen. Hetwelk geschiedde, zulks niet tot onverdeeld genoegen van het publiek, dat kon concluderen, dat de petlts-maltres van de negentiende eeuw zie boven! minder „petits" waren dan die van onze tijd, door Robert de Roos vertegenwoordigd. Want het ge heel maakte eigenlijk maar een saaie indruk, die door gunstig toegepaste plzzlcatl toch niet kon worden weg- En als Inleiding een Triosonate in g klein (op. 2. nr. 5; 1721) van Hfindel, waarin de klankverhoudingen bijzonder goed bleken uitgewogen en het non- legato voortreffeljjk werd toegepast. Ge heel in kamermuziekstijl gehouden: te recht. Doch ln die grote Kurzaal ruimte klonk daardoor Hfindels muziek wellicht daardoor Ietwat precieus. Een uitgebreid auditorium was over het gefoodene «éér opgetogen. B R. Zaterdag j.l. waren we op deze plaats niet uitgelaten over de prestaties vap de Nederlandse Knokkeploeg, die we geen schijn van kans gaven. Nu we al le ses deelnemende teams in eerste in stantie gehoord hebben weten we het niet meer. Want voorlopig lijkt het dat Knokke 1967 een uitzonderlijk slech te jaargang is. rijk als outsider. Zaterdag hoorden de Belgen en Engelsen. Onze zuiderburen kwamen met goede ploeg (die als elk jaar de zaal duidelijk mee had) en met repertoire dat er gezien de jaar gang zijn mocht. De Engelse ploeg had naar onze smaak, het nadeel te gemakkelijk op al bekend, soms zelfs gedateerd materiaal („If I had a ham mer!) terug te vallen. Maar we weten niet of dit voor de jury als nadeel geldt. Bij Frankrijk-Italië ging de meeste bij val van het publiek naar een vaardig stukje cabaretwerk van festival-vete- raan-vlbrafonist-Sadl, door deze opge voerd met de Franse zanger Romuald op de overoude tonen van „Blue Train". Dat was kenmerkend voor ze avond waarop de Franse ploeg heel weinig en de Italianen nagenoeg niets te bieden hadden. Italië had het helemaal op de tiener- toer gegooid en het was een beetje lig om de ragazzi en ragezze, die ge wend waren versterkt te bulderen tegen versterkte gitaarklanken, ten onder te zien gaan, met een gewone microfoon en een gewoon orkest. Voorlopig staat Italië geheid op de laatste plaats Gelukkig overigens voor de voorlaatste Nederlandse ploeg. De stand na de ste ronde 1. Engeland, 2. België, 3. Frankrijk, 4. Duitsland, 5. Nederland, 6. Italië. Vg. Weer Zuidkoreaan gearresteerd in Duitsland KARLSRUHE. (Reuter). In Karls ruhe ls zaterdag door de justitie bekend gemaakt dat een tweede Zuidkoreaan is gearresteerd ln verband met de verdwij ning van zestien Zuldkoreanen uit West- Duitsland vorige maand. De Zuidkoreaanse ambassade in Bonn heeft beweerd dat de zestien Zuidkorea- nen verdacht werden van spionage voor communistisch Noord-Korea en uit eigen vrije wil naar hun land waren terugge keerd om zich te verdedigen. De West- duitse regering heeft de ambassadeur, generaal Doek Sjln Choi, echter laten weten dat zij deze verklaring niet bevre digend vindt. In Seoel zei de Zuidkoreaan se spionagechef. Hyoeng Ook Kim, op een persconferentie dat zijn agenten enige Zuldkoreanen uit West-Duitsland met ge weld hadden thuisgebracht. Dodelijk ongeluk In Rheden werd de 27-jarige J. Septer getroffen door een stuk van een slijpsteen die hij op de mo tor van een stofzuiger had gemonteerd. Hij was op slag dood.Het toerental van de motor was zo hoog dat de stukken slijpsteen met de kracht van geweerko gels werden weggeslingerd. (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Traditiegetrouw pre senteert de KRO-televlsie ln de zo mermaanden een uitvoering van een jeugdcircus. Ditmaal was de verent- ging „Vabebo" uit Oss onder leiding van haar wkkkere voorzitter, de heer J. Tax naar studlo-A In Hilversum gekomen. Decorontwerper Peter Cabrlels had voor de jeugdige toeschouwertjes, ge rekruteerd uit de gezinnen van KRO- medewerkers zes prachtige tribunes ter weerszijden van de ronde piste ontworpen. Boven de ingang had het huisorkestje van „Vabebo" een riante plaats gekregen, terwijl trompetist Gerard Engelsma en drummer Ge rard van Bezey voor de noodzakelij ke vakmatige aanvulling zorgden. Ondanks de schroeiende hitte onder de studioschijnwerpers repeteerde de Osse jeugd, alsof het dagelijks werk was. Goed, dit gezelschap moge dan regelmatig tijdens feestdagen op de Bühne verschijnen, een tv-optreden geeft nog een extra-dosis spanning. Het jonge volkje op de tribunes ge noot zicht- en hoorbaar van de acro batische Marpello's en van mr. Hen ry met zijn pony's, waarbij het Jong ste ruitertje amper 5 jaar oud is. De charmante 6preekstalmeesteres kondigde vervolgens „The Sunday Fa mily" aan. Het waren vier meisjes en een Jongen uit één familie met een vlotte rolbalans. Het trio Fenls Ferro- nl schotelde de jeugd een evenwichts- nummer voor, waarbij geblinddoekt over het koord werd gelopen. En mr. Linn bouwde met assistentie van zijn tweelingzusje een toren van 100 bekers. Het duo Domenici gaf een trapezeact boven in de nok van de piste en het programma van 35 minuten werd be sloten door een optreden van de rij wielacrobaten „De Renaldo's". Woensdagmiddag 16 augustus zal de KRO-televisie om vijf uur deze koste lijke jeugduitvoering vertonen aan de Nederlandse jeugd in de huiskamer. T.v.-reportage van Amelands Songfestival HILVERSUM In het kader van de serie zomerse programma's, die deze maanden onder de titel VARA-Ra- Boem-TV worden uitgezonden, ver zorgt de VARA-televlsie op vrijdag 11 augustus een grote reportage van het Ameland* Songfestival,*'dat een dag tevoren wordt gehouden in hotel Sohcl- tema op heLwafüden^Hfnji Ameland. Aanleiding tot dit songfestival is een gesprek geweest dat de heer Alfona Molenaar, dorpsomroeper in het Ame landse Nes, had met KRO-medewer- ker Kees Schilperoort. Alfons Mole naar beklaagde zich er bij die gele genheid over dat Ameland in de sec tor lichte muziek minder goed werd bezongen. Deze uitlating bezorgde hem een aantal reacties van personen, die teksten en muziek aanboden. De Ame landse VW heeft daarop, ln samen werking met Alfons Molenaar, de or ganisatie op zich genomen van een songfestival waaraan door iedereen, die het Waddeneiland in eigen woorden en muziek wil bezingen, kan worden deel genomen. het waddeneiland ln eigen woorden en tisch karakter, behalve voor wat be treft de begeleidende musici, die onder leiding van Frans de Kok staan. Aan de opname op 10 augustus zal ook me dewerking geven het plaatselijk zang koor uit Nes, Crescendo. Voor Inschrij ving en deelneming aan dit vakantie- amateurfestival kan men zich wenden tot de Amelandse VW, Postbus 14 in Nes. De inzending sluit op 15 juli. Voor de verscheping van het 35 ton we gende materiaal dat nodig is voor de totstandkoming van deze t.v.-reportage zijn bijzondere voorzieningen getroffen, temeer daar het hier de eerste televi sieuitzending vanaf een waddeneiland betreft. De produktie en regie van dit VARA-Ra-Boem-TV-programma is in handen van Ben de Jong. AMSTERDAM, (A N P.). In een brief aan de leden van de Tweede-Kamer commissie voor Cultuur. Recreatie en Maatschappelijk Werk heeft de Acade mische Radio Omroep (ACRO) zijn be zwaren kenbaar gemaakt ta v. het plan van de minister van C.R.M. om de ACRO te doen inpassen In het gezamen lijk programma van de N.R.U. De ACRO, zo deelt deze instelling in een communique mee. betreurt in deze brief, dat de minister ln haar schrijven van 30 mei J.l. aan de ACRO. geen beslis sing heeft genomen over zijn zendaan- vrage van ruim twee Jaar geleden. De ACRO meent ook dat de taakom schrijving van het gezamenlijk program ma zodanig is, dat helemaal niet wordt tegemoetgekomen aan de specifieke be langen van onderwijs en instructie. De ACRO maakt hierbij de vergelijking met een dagblad en zegt. dat bijv. een me dische rubriek in een krant zeer goed op zijn plaats kan zijn, maar dat de inhoud van de medische vakliteratuur daar zal misstaan. De ACRO vreest verder, dat de achter stand van Nederland t.o.v. het buiten land op het gebied van onderwijs en in structie via radio en tv. door dit stand punt van het ministerie van C.R.M. alleen nog maar vergroot kan worden. Daarom heeft de ACRO aan de minis ter ten spoedigste om een onderhoud over deze hele problematiek gevraagd Man verdronken Sedert enige dagen werd te Hengelo de 35-jarige H. 8. Bont huls vermist, die aan ernstige evenwichts stoornissen leed. Zondag ls zijn stoffeliik overschot ln het Twentekanaal gevonden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 2