Isabelle Aubret
S)a Celcbc SouAant
Charmante persoonlijkheid
in Franse chanson wereld
anders dan andere
Indrukwekkende opening
Internat. Koorfestival 67
Liz Taylor niet
naar Moskou
carnere
Oud-minister
Veldkamp over
zijn wet
Ongeluk had
geen invloed
op grootse
De film van
vanavond
PAGINA 2
DE L.EIDSE COURANT
DINSDAG 27 JUNI 1967
N.K. V. wacht
met definitief
standpunt
DLLTKEJNS de rede van voorzitter
Mertens voor de verbondsraad, wacht
het Nederlands Katholiek Vakverbond
nog met het uitspreken van een defini
tief oordeel in enkele zaken die op het
ogenblik in veler belangstelling staan.
De afwachtende houding van de leiding
van de katholieke vakcentrale betreft
onder meer het regeringsbeleid, do de-
confesslonerlng in het katholieke organi
satieleven en de omstreden kwestie van
spaar- en investeringsloon
Een vraag die zich direct opdringt is,
of de leden van de verbondsraad allen
hun instemming met deze afwachtende
houding zullen betuigen.
1*ER ZAKE van het regeringsbeleid
verkondigde de hec-r Mertens nog
maals zijn bekende voorkeur voor schei
ding van politiek en vakbeweging. Op
vallend was dat hij ter zake van de
sociaal-economische positie van de door
snee-werknemers in 1967 een mild geluid
liet horen. Natuurlijk kreeg het beleid
ter zake van de werkgelegenheid van
de NKV-voorzitter kritieke kanttekenin
gen, maar er was bepaald geen sprake
van een „oorlogsverklaring" aan het
kabinet-De Jong. Wat dit betreft zal
de heer Mertens zijn, juiste, mening,
dat men politiek en vakbeweging van
osmose moet vrijwaren.
Afwachtend blijft de houding van het
NKV ook inzake het vraagstuk van de
deconfessionering en het uitbreken van
muren ln het huis dat katholieken mfet
andere Nederlandse burgers gemeen
schappelijk hebben.
Natuurlijk moet de heer Mertens hier
over wel iets zeggen. Eén van de NKV-
bonden heeft besloten na fusie met een
andere bond de „katholieke beginselen"
als grondslag te laten vallen, wat de
vraag opwerpt, of deze bond dan nog
wel lid van het NKV kan blijven. En
zaterdag heeft de Nijmeegse hoogleraar
Van Metsen in een rede voor de katho
lieke vakbond verklaard, dat het gevaar
lijk zou kunnen zijn wanneer Nederland
zich op de weg begeeft, die naar een
ongedeelde vakbeweging met monopolie
positie zou leiden. En dan is er ook nog
de eerste stap die katholieke en protes
tants-christelijke werkgevers hebben ge-
ADVERTENTIE)
1ITAT heeft de heer Mertens nu over
deae belangrijk zaak gezegd?
We vinden het vanzelfsprekend, dat
in deze tijd de vraag van de grondslag
wordt bediscussieerd. Immers, deze pro
blematiek is ln het katholieke kamp op
een breed vlak aan de orde. Dat geldt
zowel voor het onderwijs, voor het zie
kenhuiswezen en voor de sociale orga
nisaties in het algemeen. ...Wij onttrek
ken ons ais verbond niet aan deze dis
cussie. WIJ zijn een levende beweging
en hebben te maken met opvattingen
die in ontwikkeling zijn. Wij volgen die
niet alleen nauwkeurig maar willen er
mede leiding aan geven. ...Wij blijven
overtuigd van de grote waarde en be
tekenis van een op ons katholiek geloof
gebaseerde inspiratie voor het sociaal-
economisch handelen van de mens als
individu".
Voorlopig heeft prof. Van Melsen van
het NKV ge enstappen ln de richting
van een monopoliserende eenheidsvak
beweging te duchten.
WAT tenslotte het spaarloon betreft
nog het volgende. De heer Mertens
vindt dat In het belang van de werk
gelegenheid de looneisen van de werk
nemers voor 1968 mede afgestemd moe
ten zijn op de noodzakelijke investerin
gen en kapitaalsbehoeften van het
bedrijfsleven. Maar de werknemers
moeten zich dan wel een aandeel kun
nen verzekeren in de dank zij hun hou
ding mogelijk gemaakte investeringen.
Hoe? Daarover liet de NKV-voorzitter
zich evenmin bindend uit. Hij zei niet
zoals wel de voorzitter van de katho
lieke bond voor industriële werkers
vorige week deed dat het spaarloon
een verwerpelijke zaak is, De heer Mer
tens ziet een groot aantal concrete mo
gelijkheden, maar wenst samen met de
andere werknemerscentrales, met de
werkgevers en overheid na te gaan wat
de beste mogelijkheid is.
Ook ln dit opzicht houdt de heer
Mertens zijn kruit dus nog wat droog.
Begrijpelijk: want bij de discussie onder
de werknemers speelt een belangrijke
rol of en hoe men van een spaarloon er
beter op kan worden.
Een gerechtvaardigde vraag. Al zal
men haar zoals ook de heer Mertens
betoogt juist nu niet méér los kunnen
maken van de eisen die een goed werk
gelegenheid verschaffend beleid stelt.
In het belang hiervan zal het NKV
zijn houding toch wel op korte termijn
dienen te bepalen.
Russisch dilemma
pREMIER Kosygin van Rusland en
president Johnson van de V.S. heb
ben alles by elkaar tien uur geconfe
reerd. Deze uitzonderlijke lange tyd Is
omgekeerd evenredig aan de bereikte
concrete resultaten. Het is niet wel denk
baar dat een staatshoofd en een rege
ringsleider in de V.S. zijn beide func
ties geiyk zoveel van hun kostbare
tyd ter beschikking stellen in het'zekere
vooruitzicht dat het allemaal weinig op
levert. Wat dat betreft zou het eerste
gesprek op vrydag meer dan genoeg zijn
geweest. Het is wellicht een wat vérgaan
de gedachte, maar men krijgt de Indruk
dat er meer besproken en, wat meer
zegt, afgesproken is, dan in de officiële
verklaringen tot uitdrukking is geko-
In de afgelopen weken is het duldeiyk
geworden dat Moskou en Washington
via de zogenaamde hot line vry inten
sief contact hebben gehad. Daaruit is
vooral gebleken, dat de Sovjet-Unie geen
enkele behoefte had aan een wereldcon
flict en zelfs behooriyk verrast ia ge
weest door de ontwikkelingen in het
Midden-Oosten. Wat dat betreft heeft
Rusland geen enkele reden om Israël
dankbaar te zyn: het kost Moskou ette-
ïyke miljarden aan verloren materiaal
en aan nieuw te leveren oorlogstuig om
over prestigeverlies maar te zwijgen.
Dat zijn dingen die, ook een grote mo
gendheid, zich niet biymoedig kan ver
oorloven.
Al eerder is opgemerkt, dat de Sovjet-
Unie in een positie gemanoeuvreerd is,
die weinig diplomatieke en politieke vrij
heid laat. In het Verre Oosten is China
het grote blok aan het been; in het Mid
den-Oosten vervullen de Arabische lan
den dezelfde functie. Rusland kan ten
aanzien van Vietnam weinig concessies
doen, zonder zich de heftigste verwijten
van China op de hals te halen. Verwyten
die doorklinken tot diep in Afrika en
Zuid-Amerika. Wat betreft het Midden-
Oosten kan Rusland onder geen voor
waarden de Arabische landen afvallen
om dezelfde reden. Zonder een herhaling
van de gebeurtenissen in het Midden-
Oosten te willen, moet Rusland toch by
een land als Egypte de volledig uit zijn
voegen gelichte defensie helpen herstel
len, ook al kost dit nog een paar mil
jard.
Dit moet voor Moskou een bijzonder
vervelend dilemma zyn en men zou zich
kunnen voorstellen dat ln Glassboro (ge
heime) afspraken zijn gemaakt om deze
moeilijkheden wat te verkleinen. Ten
slotte zyn Rusland en de V.S. het er over
eens dat China niet nog meer macht in
Zuidoost-Azië moet krygen en dat de
staat Israël een feit is, dat niet weg te
redeneren valt.
In het Circustheater te Scheveningcn
begon gisteren een weck van koorzang:
het Internationale Koorfestival 1967, ge
organiseerd door de Federatie van Ne
derlandse Zangersbonden. Zeventig ko
ren nemen eraan deel. waarvan twintig
uit bet buitenland. Zodoende kan er de
ze week In het Circustheater, in de Kur
saal en in de Oude Kerk, en wellicht
ook op minder officiële plaatsen heel
wat afgezongen worden.
Burgemeester Kolfschoten opende het
concert met een enthousiast woord,
waarin hij vooral de jeugd voorhield wat
de koorzang voor hen kan betekenen.
De gereformeerde zangvereniging
„Asaf" onder leiding van Jan van der
Waart trad het eerst aan, en wel met
„Chorus 8" van Anton van der Horst.
Het was Jammer genoeg maar een wei
felend begin. Kennelijk zat dit moeilijke
werk er nog onvoldoende in.
Bepaald indrukwekkend was de vertol
king van „Polni Msé", de soldatenmls
van Bohuslav Martinu door het konink
lijk mannenkoor „Die Haghe Sanghers",
o.l.v. Jos Vranken sr. Er werd met gro
te overtuigingskracht gezongen. Vooral
NEW YORK (AP) De actrice Eli
zabeth Taylor en de acteurs Richard
Burton en Tony Curtis hebben hun plan
om ln Juli het filmfestival van Moskou
te bezoeken opgegeven. Het betreft hier
blijkbaar een protest tegen de Russische
politiek ten aanzien van het Midden-
John Springer, persagent voor Richard
Burton en diens vrouw, zei te veronder
stellen dat Elizabeth's sympathie voor
Israël de reden Is. Zowel Elizabeth
Taylor als Tony Curtis zijn uitgespro
ken pro-Israël. Curtis is een jood en
Elizabeth Taylor heeft zich tot het
joodse geloof bekeerd, toen zij in het
huwelijk trad met filmproducer Mike
Todd. „Who's afraid of Virginia Woolf"
zou buiten mededinging tijdens het fes
tival vertoond zijn.
in het a capelladeel reageerde het koor
fijn op de directie van Jos Vranken. Leo
Ketelaars bleek hier een hartstochtelijk
solist.
Verrassend goed en zeer innemend
was het optreden van het „Haags Jeugd
koor" onder leiding van Marius Borst
lap. De korte a capellawerken van Bar-
tók en Kodóly kwamen er zeer zuiver
en verzorgd uit. Dit koor stal ongetwij
feld de show.
„De Stem des Volks" met dirigent
Cor Olthuis heeft zich met groot élan
heengeslagen door het „Gloria" van
Francis Poulenc, waarin de sopraan
Germaine Stordiau solieerde. Wij von
den het Jammer dat al deze moeite
werd besteed aan een werk dat totaal
gespeend is van een liturgische geest.
Het Kunstmaand Orkest zorgde voor
de begeleidingen, redelijk goed en in
ieder geval sympathiek.
Rapport Woerdeman:
Medische faculteit
past bij Twente
DEN HAAG Hedenmiddag heeft de
commissaris van de koningin, jhr. mr.
dr. O. F. A. H. van Nispen tol Panner-
den namens het provinciaal bestuur 't
rapport-Woerdeman aangeboden aan
prof. dr. G. H. Veringa, minister van
Onderwijs en Wetenschappen.
De belangrijkste conclusies van dit
rapport zijn: demografische factoren
doen Overijssel in aanmerking komen
voor vestiging van een nieuwe medische
faculteut; de vestigingsplaats is 2odanig
te kiezen, dat uitbreiding binnen afzien
bare tijd tot een universiteit (bij voor
keur inclusief de technische richtingen)
mogelijk is; het ia van belang, dat
naast de bestaande traditionele vorm
van medisch onderwijs voor toekomstige
medici ook de mogelijkheid wordt
opengesteld aan een campusinstelling
te studeren: indien daartoe de campus
gedachte wordt aanvaard beveelt de
:ommissle met klem aan gebruik te
maken van de ervaringen van de t.h.-4;
bij beoordeling van de ziekenhuissitua
tie zijn zowel de vestiging ln Twente
als in Zwolle aanvaardbaar»
Toneelspeler en TV-acteur Julian Schoenaerte
25 STUKS f 1.50- EEN LAURENS PRODUKT
(Van een onzer verslaggevers)
LILLE (Noord-Frankrijk) Een felle
lichtbundel priemt door de duisternis,
waarin het „Olympia" dé Parijse
tempel der lichte muze gehuld is en
vangt in zijn stralen een jonge vrouw,
die in haar lange wit-satijnen robe een
diepe indruk maakt. Driftig gebarend
nog versterkt door een onnavolgba
re mimiek brengt zij haar chansons,
die het talrijke publiek na afloop tot
een ongekend enthousiasme brengen.
Minutenlang duurt de ovatie, bedoeld
als beloning voor het feit, dat zij dui
zenden mensen een uur lang in haar
ban wist te houden. Uitgeput verlaat
zij het podium, overgelukkig door haar
overdonderend succes, de trekkende
pijn in haar been een ogenblik verge
tend. Die pijn is een noodlottig over
blijfsel van een ernstig auto-ongeluk,
dat Frankrijk bijna een van haar popu
lairste zangeressen ontnam: Isabeiie
Aubret. Eens overtuigend Minnares van
het nu zo verfoeide Eurovisie Songfes
tival; met „Un premier amour", oogst
zij nog steeds dc lauweren, die daaraan
onverbrekelijk verbonden schijnen te
zijn.
Niet altijd heeft het
dat Isabelle Aubret alle sporten
ladder naar het succes zou kunnen be
stijgen. Ongeveer achtentwintig jaar te nn I Cl
rug (de juiste datum is bedekt met de LvTJLC V lolC
werken, terwijl zij tussendoor wat audi
ties deed, die op niets uitliepen. Het
eerst succes begon te komen, toen zij
met een pianist liedjes ging doorne
men van een muziekuitgeversmaat
schappij. Zo schaafde zij haar reper
toire bij. Daarvoor zong zij slechts lied
jes, die hier in Nederland met een po
pulair woord „gijnig" genoemd zou
den worden. Goed voorbereid vertrok
zij dan ook naar Le Havre in de Pro
vence, waar zij ruim twee jaar zong
bij een jazzband: „Lionel la ha-
vre". Overigens stdarde Isabelle, die
toen nog optrad onder de naam Rosé
Clair zich zeker niet dood op haar be
perkte succes. Bedrijvig als zij van
nature is, schreef zij in voor een con
cours van de radiozender „Europa I",
en kwam na een aantal moeilijke voor
selecties in de finale, die zij glansrijk
won. Haar broer, die toen juist in Pa
rijs werkte met zijn band „Constanza"
wist haar over te halen bij hém te ko
men zingen. „Na verloop van tijd
kroop mijn bloed echter waar het niet
gaan kon en met een andere groep ver
trok ik opnieuw naar de Provence".
Rond de zomer van 1961 deed zij toch
Parijs weer aan, waar een grote platen
firma haar een contract aanbood. De
weg naar de top lag toen voor haar
IN DE IJSKAST
Mét dit veelbelovende contract kwam
tevens een keerpunt in de toen byna 5
jaar oude carrière van Rosé Clair. Op
verzoek van haar platenmaatschappij
wijzigde zij haar naam in Isabelle Au-
Nieuwe vormen
van kerkmuziek
sluier van het artiestenmysterie) zag
zij het levenslicht als Thérèse, een van
de tien kinderen, die het gezin Cocque-
relle rijk is. Met haar tiende jaar zet
te komen. Natuurlijk was 't eenvou-
tistieke pad. door zich aanvankelijk
als onschuldige tijdspassering te
gaan bekwamen in de klassieke dans.
Zo rond haar veertiende droomde zij
ervan een beroemd actrice te worden
en ging lessen volgen in de dramatur
gie aan het conservatorium. Haar le
raar hoorde haar eens op een feest
avond enkele nummertjes zingen en
raadde haar aan, dié tak van de kunst
te kiezen, omdat zij volgens hem daar
in meer zou kunnen bereiken.
LANGE AANLOOP
„Toen hij mij dat vertelde, besloot ik
de daad maar meteen bij het woord te
voegen. Met vijftig gulden op zak, ver
liet ik achttien lentes als ik telde
het ouderlijk huls, zonder dat mijn ou
ders ervan af wisten, en toog naar de
lichtstad. Natuurlijk moest het op. een
fiasco uitlopen, want ik kende daar nie
mand. En vijftig gulden is nu echt geen
kapitaal om in Parijs een tijdje rond
te komen. Nauturlijk was het eenvou
digste geweest naar huis terug te gaan,
maar dat verbood mijn trots me". Om
toch aan de kost te kunnen komen.
ging Thérèse toen i
in
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM De KRO-RKK-televl-
sle zendt volgende week donderdag op
het tweede net een programma uit
over de vernleuwlngsresultaten in de
Nederlandse Katholieke Kerk. Er is nu
ons land de laatste jaren Intensief ge
zocht naar nieuwe vormen In de kerk
muziek. Zo zijn er nieuwe teksten en
composities geschreven, terwijl kerk
koren zich bezinnen op hun functie in
de eucharistieviering en beat bands,
jongerenkoren en combo's hun Intrede
in het kerkgebouw doen.
Enkele van de eerste resultaten van
deze vernieuwingsdrang zullen In het
t.v.-programma van 6 juli te zien zijn.
Aan dit t.v.-programma, dat werd sa
mengesteld en geregisseerd door Hans
Wortelboer werken mee het jongens
koor en -combo van de Neerboskerk te
Nijmegen o.l.v. de heer A. van Erp.
Voorts het mannenkoor van de Mozes
en Aaronkerk te Amsterdam o.l.v. de
heer J. Schreurs, het kinder- en ge
mengd koor van ds Sacramentskerk te
Tilburg o.l.v. de heer Jan van Gestel,
het gemengd koor van de Groenestraat-
kerk te Nijmegen o.l.v. kapelaan P.
Verhoeven, zomede pater Aalbers OFM
pater B. Huybers SJ, belden uit
bar Amsterdam.
53
Toen het kabinet Cals In de beruchte
nacht van Schmelzer ten val werd
gebracht en koortsachtig gewerkt werd
aan een nieuwe regering, bleven
(uiteraard) enkele belangryke en
minder belangryke zaken liggen. Eén
van de belangrykste was in de
ogen van een grote groep Nederlanders
het ontwerp van minister Veldkamp
voor een volksverzekering, die de
kosten va.i langdurige verpleging voor
alle Nederlanders zou dekken. Als
alles zyn gewone gangetje had gegaan,
dan zou de wet per 1 januari 1967
Ingegaan zyn. Momenteel kan dat
slechts op zijn vroegst per 1 januari
1968 gebeuren. In het programma
„Zware geneeskundige risico's" be
handelt de K.R.O.-televiste vanavond
de veelomstreden wet. Hy laat onder
andere Interviews zien met oud
minister Veldkamp, minister Roolvink
en enige mensen, die door 't uitstellen
van de wet ernstig gedupeerd zijn.
(Nederland I, 20.20 uur).
NEDERLAND I
STER
Reclameuitzendingen
om 18.55. 19.56 en 20.16
NTS
18.45 uur
De Minimolen
18.50 uur:
Nieuws in het kort
KRO
19.00 uur
Vergeten aarde.
filmimpres6ie
19.10 uur;
Batman, t.v.-serie
NTS
20.00 uur:
Journaal
KRO
20.20 uur:
Zware geneeskundige
risico's, documentaire
21.05 uur:
De wrekers. t.v.-6erle
21.55 uur:
Vanavond in Nieuws-
1235 uur:
Epiloog door mgr. drs.
J. W. M. Bluyssen
NTS
22.30 uur:
Tweede journaal
22.35 uur:
Sluiting
NEDERLAND II
STER
Reclameuitzendingen
om 20.01 en 22.10 uur)
NTS
20.00 uur:
Nieuws in het kort
HILVERSUM I
KRO
20.00—21.50 uur:
Hein Jordans vyfen-
t win tig jaar dirigent
23.15—23.45 uur:
Concert door het
Metropole Orkest
Radioprogramma
AVRO
20.35—21.50 uur:
Op de zomerteer,
vakantieprogramma
22.55—23.55 uur:
Uit het historisch
archief, ernstige
muziek
HILVERSUM I (402 m) KRO: 18.00 Gram..
18.20 Uitzending ARP. 18,30 De springplank:
Jonge artiesten. 18.55 Verslag Wimbledon,
19.00 Nieuws, 19.10 Actual., 19.30 ConcUlepost-
bus, 19.35 Kerkorgelconcert, 19.45 Geestelijke
liederen, 20.00 Mod. en klass. muziek, 21.50
HILVERSUM II (298 m) AVRO: 18.00 Nws.
parle, 19.00 Muziek Mozaïek.'20.00 Nieuws,
20.05 Liedjesprogr., 20.35 Gevar. programma,
VERONeicT°?92)m-1<l8.'oo"3Jukebox,'\Sverzoek-
jes); 19.00 Hot 100 U.S.A.;
land, 20.30 Hoorspel, 21.50 Klass. muziek.
WOENSDAG
HILVERSUM I (402 m) NCRV: 7.00 Nieuw:
7.15 Pianospel,
i tuinbouw, 12.30 Niet
20.05 uur:
Première, film
programma
20.35 uur:
Holland Festival '67 (4)
21.00 uur:
Beslissende jaren,
film
22.15 uur:
Tweede journaal
Televisie morgen
NEDERLAND I
VARA
17.00 uur:
jeugd
programma
17.35 uur:
Sluiting
KAïnONlEL) WSD1ENST
HILVERSUM I: 7.00, 7.30,
8.00, 8.30, 12.30, 19.00,
22.30. 23.55
HILVERSUM II: 7.00.
8.00. 11.00, 13.00, 16.00.
18.00, 20.00. 22.30. 23.55
HILVERSUM III: El
uur vanaf 9.00
3 Gram., 14.00 Orkestmuzie)
de jeugd. 17.00 Gram.. 17.50 Lezing.
HILVERSUM II <298 m) VARA: 7.00 Nws
reportages
ochtendgymn., 7.23
8.00 Nieuws, 8.10 Gr
Voor de vrouw), 9.00 Gram., AVRO:
i reportages, <8.3'
Schoolradio; VARA:
de kleuters, 11.00 Nieuws, 11.02 Klanl
12.00 Gram., 12.22 Land- en
tuinbouw, 12.30 Tar
i Cabaret, 13.50 Gesprc
17.00 Middelbare schollerer
i FM-kanalen) -
17.30 Dansorki
HILVERSUM ni
AVRO: 9.00 Nws,
AVRO-sollsten en -orkesten, 10.00 Nleu>
10.02 Arbeidsvitaminen: verzoekplatenproj
12.00 Nieuws, 12.02 Operettefragmenten,
Nieuws, actual., 17.05 Rhythm and blues:
oude en nieuwe opnamen, 17.35—18.00 Hill-
bllly-Tlme: Country and westernmuzlek.
VERONICA (192) - 6.00 Ook goelemorgen:
9.00 Muziek terwijl u werkt: 10.00 Koffietijd:
11.00 Kookpunt: 12.00 Muziek bij de lunch;
14.00 Cowboymuziek, 16.00 Woensdagmiddag-
speciaal: 17.00 Teenager Muziek Express.
BRUSSEL Ned. (324 m) 12.00 Nieuws, 12.03
Muziek k la carte, 12.48 Orgelmuziek, 33.20
bret, verhuisde een jaar lang naar de
„ijskast" om de mensen de magere ja
ren te doen vergeten en ging zich nog
meer als voorheen toeleggen op het
chanson. „In 1962 kwam mijn eerste
Zware eeneesk. risico's
plaat op de markt: „Nous les amou-
weldigende succes van Jean-Claude
Pascal op het Eurovisie Songfestival,
spoedig gevolgd door „Deux enfants en
soleil". Hoewel beide platen voor eer
stelingen zeker een goede verkoop had
den, kwam er toch niet het succes van
dat men verwacht had. Dat succes
kwam pas, toen Isabelle gekozen werd
als Franse afgevaardigde voor het Eu
rovisie Songfestival 1962 en overtuigend
als nummer één uit de bus kwam met
„Un premier amour". Toen ging de
steen aan het rollen en begon Isabelle's
ster te rijzen. Contracten voor tour de
chants stroomden binnen, evenals aan
vragen voor de televisie. Het meestbe-
lovend was echter de geste van de be
kende Franse filmregisseur Jacques
Demy, die haar de hoofdrol aanboor} in
zijn „Les parapluies de Cherbourg".
„Precies een maand voor de eerste op
namen gemaakt zouden worden, kreeg
ik echter een ernstig auto-ongeluk,
waardoor ik vier jaren werd uitgeteld."
Vier jaren, die Isabelle ruw geschat
zo'n half miljoen hebben gekost, omdat
zij wél voor haar passagiers was ver
zekerd, maar niet voor zichzelf. „Mijn
hoofdrol werd overgenomen door de
(toen nog) onbekende Catherina Deneu-
ve, terwijl Gilbert Bécaud als het
enigszins mogelijk was insprong voor
mijn bühneoptreden".
GEEN INVLOED
Overigens heeft dat ongeluk nauwelijks
of geen invloed gehad op het verdere
verloop van haar carrière. Nog steeds
trekt Isabelle volle zalen als zij ergens
een tour de chant maakt. Alleen buiten
Frankrijk schijnt men de chansonniè-
re vergeten te zijn. „Eigenlijk gek hè.
Ondanks het feit, dat ik hier zo'n beet
je op non-actief heb gestaan, kan ik
hier niet rustig buiten lopen zonder
door iedereen herkend te worden. Daar
om ben ik ook de meeste tijd binnens
huis, want die drukte kan ik nog niet
aan mijn hoofd hebben". Als zij thuis
is, in haar riante flatje boven de
schoonheidssalon die zU voor haar zus
ter Bernadette liet inrichten is zij 't
liefst met haar handen bezig. .Tekenen,
schilderen, borduren en breien, dat doe
ik het liefst. Voor lezen heb ik weinig
tijd. Dan moet ik namelijk volstrekte
rust om me heen hebben. En dat is
haast niet mogelijk met een familie,
die dag in dag uit mijn flat in en uit
GEEN KANS
Op de vraag, of zij gelooft dat het Ne
derlandse publiek te nuchter is om het
chanson te kunnen waarderen, ant
woord zij ontkennend: „Wel nee, het
chanson krijgt in Nederland alleen geen
kans. Eerste voorwaarden zijn namelijk
een direct contact met het publiek, het
geen inhoudt, dat de Franse artiesten
naar Nederland gehaald moeten wor
den. En dat durft geen enkele impres-
sario aan. Wél, natuurlijk met grote
sterren als Aznavour en Brei. omdat die
ook een beetje commercieel zijn. Ja,
radio en televisie kunnen we krijgen.
Maar daarmee is het net als met de
grammafoonplaat, de sfeer komt niet
over. Laat één impressario in Neder
land mij de kans geven om het publiek
tijdens mijn show te bespelen en ik zal
laten zien. dat het Nederlandse publiek
even enthousiast kan worden als het
Francoise Dorleac
verongelukt
MARSEILLE (A.F.P.). De Jonge
Franse filmactrice Francoise Dorléac
Is gisteravond bU een auto-ongeluk In
de buurt van Nice om het leven geko
men. Haar wagen vloog na het ongeluk
In brand.
Nog zeer kort geleden trad zy op
met haar zuster, Catherine Deneuve, in
de film „Les demoisellee de Rochefort".
Francoise Dorléac werd in 1942 gebo
ren. Haar briljante filmloopbaan begon
ln 1957.
De film van vanavond, „Beslissende
jaren", betekent een première
Nederland, waarin mooi camerawerk
te bewonderen valt, een eigen stijl t
zekere invloeden van westerse filmers
als Antonioni („Blow up") en Fellini
(„Giulietta van de geesten").
„Tople godinezoals de oorspronke-
ïyke titel luidt, behandelt het leven
van twee mensen, die hun bestaan
uitzichtloos door zwaar werk en weinig
vertier met steeds groter wordende
tegenzin ondergaan. Zij werkt als
serveerster in 'n plaatselijke fabrieks-
kantine, hij als arbeider op een staal-
gieterij. Om de financiële eindjes aan
elkaar te kunnen knopen, fungeert hy
bovendien *s avonds als operateur in
een bioscoop. Dit laatste geeft aan
leiding tot het inlassen van een aan
tal fragmenten uit Hitchcocks „The
Birds". Om uit de sleur van hun leven
te komen, trekken de jongelui tenslotte
naar het platteland, in de hoop daar
meer geestrijk werk te vinden en ook
tijd voor de liefde. Regisseur Dusan
Matic zegt zélf over „Beslissende
jaren": „Ik heb ons leven willen be
zingen, dat ellendig maar onover-
winnelyk is". Hij heeft met „Be
slissende jaren" dan ook een soort
documentaire gemaakt, waarin een
onverbloemd en onsentimenteel beeld
helaas zonder al te veel handeling
wordt gegeven van het leven in een
communistische, staat, in casu Joego
slavië.
(Nederland II, 21.00 uur).
De Franse gasten die optreden in Henk
Elsinks „Vry entree", plegen talenten
van klein kaliber te zyn. Gisteren was
het daarom een aangename verrassing
dat Frida Boccara heel wat meer in
haar mars bleek te hebben: sterke,
soepele stem en een heel indringende
voordracht.
Toegegeven, zy zong chansons die door
heel grote mensen als Brei, Aznavour en
Bécaud zijn gecreëerd en zy was niet
helemaal los gekomen V^tn die eerste
creaties. Maar toch was er veel van
haarzelf in de voordracht. Dat bleek b.v.
uit een overbekend nummer als „Ne me
quitte pas" dat aangrijpender klonk dan
we ooit hoorden. We zouden het op
prijs stellen als Frida „De Koopermolen"
nog eens zou aandoen.
Eerder op de avond lekende producer
regisseur Ben de Jong voor het muziek
programma .Ha-U-ha-lo". dat vooral
aantrekkelijk was door het hoge tempo
waarin het werd uitgevoerd; tempo, mo-
gelyk gemaakt door goede gevonden
overgangen tussen de nummers die een
non-stop-effect waarborgden. In dit pro
gramma zat nogal klein talent, met als
uitschieter Henny Vonk ln een vonkend
jazznummer.
„Tik Tak Tor", het door Thom Keiling
gepresenteerde spelletje, doét het wèl.
Naar uit telefoontjes bleek is het ook
een uitzending waar de kijkers zich ge-
engageerd bij voelen, want tot tweemaal
toe moesten later, als gevolg van kijkers-
reacties, foutjes rechtgezet worden. Een
bewijs dat Tik Tak Tor wel goed zit.
Mét een interessante natuurfilm mee
bood de VARA dus een zomeravond pro
gramma dat er zjjn mocht. Zo'n pro
gramma mag desnoods ernstig eindigen,
maar door Achter het nieuws was het
al te ernstig begonnen. Met een Thaise
reportage over de gevolgen voor dit land
van de oorlog ln Vietnam en van alle
dingen! venerische ziekten indringend
beschouwd. Je moet als kijker wel door
een en ander heenbyten voor je amuse
ment kunt vinden bij Tik Tak Tor en
Ha-li-ha-lo!
Vfr