Drie uur discussie liep op niets uit ARNHEMSE FILMWEEK IS MET SFEER, MAAR ZONDER VUURWERK' GESTART Pete Felleman terug voor de NR U-radio Inter conferentie Den Haag Dit jaar 36 miljoen voor Indonesië PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT DINSDAG 13 JUNI 1967 Coëxistentie in de Kerk heeft van zijn afscheid als voorzitter der Nederlandse St.-Gregorlusvereniglng «een gelegenheid gemaakt, waar men van zijn hart een moordkuil moest maken. Hij zelf kwam openlijk uit voor de waarheid «lat hij kritiek heeft, op de praktijk van de liturgische vernieuwing in Nederland en ook op bepaalde opvattingen van het pas toraal concilie. Vele leken en priesters de laatsten roeren zich het felst zijn het met prof. Smits van Waesbcrghe niet eens. Maar ook ditmaal zal alleen de tfld weer kun nen leren, of de afgetreden voorzitter der QregorhiEvereniglng niet terecht gewaar schuwd heeft tegen het radicalisme waar mee sommigen vormen zoeken voor het „aggiornamento" in de Kerk. Op dit moment waarschynlijk hal verwege „oud" en „nieuw" krijgen we wel eens de indruk, dat de grootste fout van de kerkelijke hiërarchie en de massale „kudde der gelovigen" geweest is het niet ontvankelijk zijn voor de stemmen die vernieuwing preekten, toen nog een evo lutie mogelijk was. WANT een keerzijde van de bijna revo lutionaire snelheid waarmee nu bij voorbeeld ln de Nederlandse kertcprovlncie de veranderingen plaatsvinden, is dat er voor menigeen geen .uns meer op aan passing is. Dat ligt wel eens aan henzelf, maar niet altijd. Want het is geen aarts conservatieve opvatting, waaruit vragen kunnen opwellen zoals die welke prof. Smits van Waesberghe inzake de kerk muziek en het kerklied gesteld heeft. Het heeft er wel lets van weg, dat bin nen de Kerk de coëxistentie van respec- l abele opvattingen niet mogelijk is, terwijl voor het welzijn van wereld en mensheid buiten de Kerk de coëxistentie van opvat tingen en visies met alle kracht en over tuiging wor»*.t aangeprezen. Het onherroepelijk gevolg hiervan zou dan binnen afzienbare tijd wel nen zijn een vervreemding, een geeste lijke vervreemding en vereenzaming van mensen in de Kerk die wel anders, maar daarom niet veel minder betreurenswaar dig is dan de kloof tussen vele christenen en Kerk in het „hiërarchiale" tijdperk. BIJ de oprechte vreugde over de toe nadering tot elkaar van Kerken die allen Christus ais begin en einddoel alle leven erkennen, over het gevarieerd begrip tussen christenen en anderen, be kruipt ons toch wel een6 het gevoel dat nieuwe scheidslijnen te gemakkelijk op de koop toe worden genomen. Uiteenlopende groepen staan te dringen om.de Kerk van gisteren af te breken, bepaald niet iedereen spant zich er tot het uiterste voor ln om de Kerk van heden en morgen samen op te bouwen. Op die manier komt de Kerk misschien wel uit het gevaarlijke vaarwater van de span ning tussen klcrikalisering en lekendom. maar per gelijke bestelling weer terecht ln een andere controverse tussen actieven en pa6sieven, tussen een voorhoede en een achterban die zich afgeschreven waant. Terecht wijzen ook vooruitstrevende le den van de hiërarchie elke gedachte af, dat men door spelregels als van een poli tieke democratie moet proberen de Kerk ln de nieuwe tijd de koers te geven die ze nodig heeft. Democratie is iets prachtigs, maar de vrijheid die ze metterdaad tot pluriform denken laat, ls toch maar be trekkelijk wanneer men onder denken ook het scheppen van middelen tot handelen verstaat. En Juist ln een pluriformiteit van den ken en handelen moet de kracht in de Kerk van morgen komen te liggen. de coëxistentie tussen de generaties, waarbij dan bepaald niet alleen met leef tijden gemeten moet worden. „Het lot van heel de Kerk is ln handen van alle gelovigen gelegd", aldus Haar lems bisschop ln een recente brief voor zijn diocesan en. Juist daarom moet er voor allen ruimte zijn om te leven ln een klimaat waarin zij geestelijke vrijheid vinden naar hun eigen eerlijke Inzichten. Vormloos VAN alle omroepverenigingen heeft de VPRO waarschijnlijk het meeste ver driet. wanneer het streven naar meer eenheid in Hilversum doorkruist wordt. De vrijzinnig-protestantse radiogroep ls. hoewel in Iets mildere mate dan tien Jaar geleden, nog altijd voorstandster van een radiobestel zonder zullen, zij het weer op een andere manier dan de voor vaderen van de RTN begeerden. Als eerste omroepvoorzitter heeft nu Ir R. Kooy van de VPRO (een man die overigens weinig op de voorgrond treedt) de beslissing van minister Klompé ge kritiseerd om een viertal bijzondere groepen (os. de Nederlandse Vereniging voor Seksuele Hervorming de Bond zon der Naam en Morele Herbewapening) elggn zendtijd te geven....Op die» manier, wordt voor de Nederlandse burger het rat^o- en televtelfiprosratpma, £tpe$s vormlozer", aldus de neer Koóy Een opmerking die juist is. Want al ls het goed dat bedoelde organisaties ge legenheid krijgen via radio en televisie te propageren wat ze beogen, de manier waarop het ministerie voor deze propa gering een weg gebaand heeft, werpt ernstige vragen op. Dat bestaande ban den (Bond zonder Naam met KRO of de NVSH. met de VARA) verbroken worden, behoeft geen bevreemding te (Van nze filmredactie ARNHEM, maandagnacht De Gelderse hoofdstad kan zich weer voor zes dagen het filmmekka van Nederland noe men. Iedereen, die al is het maar zijdelings Iets met de filmindustrie te maken heeft, zal zich de komende dagen toch minstens enkele uren naar het hartje van Arnhem be geven om er acte de précence door het drukke verkeer spoeden zich de heren met gewichtig uitziende mappen van het ene evenement naar het andere, terwijl zij. die het wat kalmer aan doen, op de zonovergoten terras sen contacten trachten te leggen, die misschien ln de toekomst nog eens vruchten zullen afwerpen. Er ls van de eerste dag af alweer sfeer, maar het echte vuurwerk laat nog op zich wachten. De officiële opening in het eivolle Rembrandt- theater moest het dit Jaar zonder drumband en zonder minister van CRM doen. Na het ge bruikelijke openingswoord van burgemeester Ch. G. Matser zorgde Ramses Shaffy voor enige com pensatie met enkele chansons en trachtte John Fernhout ons nogmaals te overdonderen met zijn in Cannes bekroonde „Sky over Holland". Per ongeluk had men aanvankelijk het geluid bij deze toch al vrij rumoerige 70 mm film acht punten te hard gezet, wat een kabaal veroor zaakte. dat zelfs Herman van der Horst deed verbleken. „Sky over Holland" blijft ook bij een tweede keer zien een film met prachtige Impo sante beelden, maar toch wel erg gemakzuchtig gemonteerd. Een film overigens, die het in het buitenland geweldig zal doen, omdat hij appelleert aan het beeld, dat men zich nu eenmaal in den vreemde van ons heeft gevormd. Openingsfilm wekken; wederzijds kan er behoefte zijn ontstaan om niet met elkaar vereen zelvigd te worden. Maar dan blijft het toch een raadsel, dat de gelegenheid tot uitzenden niet gezocht werd binnen het raam van de eigen zendtijd waarop NTS en NRU aanspraak kunnen maken. Een der bedoelingen van die eigen zend tijd ls juist dat minderheidsgroepen er in aan het woord kunnen komen. Voorkeur voor eigen zendtijd zal bij j NVSH en soortgelijke groepen wel be- 1 staan hebben, omdat men dan zelfstan- j diger is; financieel waarschijnlijk wel. I maar voor het overige zjjn voor de nieuwe mini-zendgeimachtigden de banden van de coördinatie even streng als voor alle andere omroeporganisaties. Den Haag heeft evenwel geen maat regel genomen die de overzichtelijkheid in Hilversum ten goede zal komen. Na die vier die thans by het departement van minister Klompé gehoor gevonden hebben, zullen er wellicht /iog meer vol gen, nu blijkt dat ln Den Haag één der taken van NTS en NRU niet helemaal au serieux genomen wordt. Het ls zoals ir. Kooy het beschreef; voor het publiek wordt on6 etherbestel als maar onoverzichtelijker en vorm- De openingfilm na de pauze was de Amerikaanse komedie ..You are a big boy now" van Francis Ford Coppola. Voor de 27-jarige CopoMe. die onder meer aan het scenario van ..Brandt Parij6?" meewerkte, was dit een regiedebuut. Een debuut, dat er zijn mag. al weet hij na een ijzersterk begin vol geweldige visuele grappen, die herinne ringen oproepen aan Richard Lester en aan Karei Reisz („Morgan"), het tempo toch niet vol te houden en vervalt hy bovendien tenslotte ln herhalingen. Peter Kastner is geweldig als de thuis steeds zeer kortgehouden en onervaren lees zaalassistent Bernard, die hals over kop verliefd wordt op het krengetje Barbara Darling, artieste m een beattent. Het meisje speelt een wreed spelletje met het onnozele Jochie, dat tenslotte ryp geworden en genezen van zijn bevlieging werkelijk geluk vindt bij een meisje, dat hem al een tijdsje vergeefs achterna liep Coppola heeft, het allemaal met een flinke dosis ironie heel luchtig verteld, zich uitlevend in de wilde show, die Elisabeth Hartman in haar beat- nummer weggeeft. In de uitbundige rit per rol schaats door New-York en de jacht op de Okkenbergbljbel aan het slot. Glitterpakken Darlyn Page en Julie Harris zetten en passant een paar schitterend gefrustreerde vrouwen van tegen de middelbare leeftyd op het doek. Doordat de Hongaarse film „Tienduizend zonnen" van Ference Kosa nog niet in ons land was ge arriveerd. werd in nacht-voorstelling de film „The Shutting" van de Amerikaan Hellman vertoond. De meeste aanwezigen gaven echter de voorkeur aan een beetje frisse lucht en aan de ontvangst, die de gemeente Arnhem zyn gasten aanbood. Het. was een dwaas gezicht rond het midder nachtelijk uur een lange stoet heren ln smoking en fantasie-glitterpakken vergezeld van hun da mes in lange robes of wel in minirokken dwars door Anrhem naar het Hotel Royal te zien voort- schuifelen. Filmaffiches de meesten al aanwezig geweest in de Korenbeurs, waar de Poolse cineast en graficus Jan Lenica zelf de opening van de tentoonstelling van zijn soms razend knappe filmaffiches bijwoonde. Maar charmanter was de tentoonstelling van de fllmaffichewedstrijd voor de jeugd. De 18-jarige H. Steeman uit Houten won daarin terecht een gedeelde eerste prijs met een kosteiyk ontwerp voor de film „Irma la Douce" Maar ook andere jeugdige affichetekenaars hadden zich vaak ver rassend origineel geweerd. 's Middags verzamelden zich ln Hotel Royal enkele jonge cineasten om daar een discussie te voeren met de leden uit het bedrijf onder leiding van dr. Ph J Idenburg. Het werd een vrü tamme vertoning. Te tam voor het woord teach-in. waar Pim de la Parra en GUs Versluis produktle- leider van de Nederlandse film „Paranoia" meteen hun oppositie alle wind uit de zeilen namen door te verklaren, dat zy het standpunt van de verhuurkantoren, die niet veel geld kunnen steken in een korte Nederlandse film. volkomen konden biliyken. Het bedrijf van zUn kant toonde Ramses Shaffy beleefde best plezier aan de ope ning van de Arnhemse filmweek. Achter Ramses een affiche met zijn eigen conterfeitsel uit de film „De verloedering van de Swleps". ook weer begrip voor de Jonge filmers en dus moest een derde als schuldige worden gevonden. En die vond men tenslotte in de vorm van de overheid. De heer F. Bamstein van DLS-fllm zei, dat de bedrijven best willen bUdragen ln de produktie- kosten van de jongeren, zodra de vermakeiyk- i heldsbelastlng was afgeschaft. Een vrome wens. j waarmee de jongeren niet veel opschoten. De heer O. Dujardm van Gofilex toonde aan de hand van j keiharde cijfers aan. dat het produktiefond in vijf jaar wel ruim -drie miljoen gulden ter be schikking had ge6teld. doordat de overheid in diezelfde periode weer ruim twee miljoen had teruggekregen ln de vorm van ve.rmakelijkheids- en omzetbelasting. De jongere filmers gingen bij monde van Pim de la Parra tenslotte zo ver, dat zij de stelling verdedigden, dat jonge afgestu deerden van de filmacademie zonder van tevoren een scenario in te leveren ongelimiteerd geld uit het produktiefonds zouden moeten krygen om zich verder ln het vak te bekwamen. „Geef my maar zeven ton en ik maak dertig korte films ln een Jaar", zei hij. De heer O. van der Molen van het ministerie van CRM riep hem hier een halt toe, door erop te wijzen, dat het hier om overheids geld ging. plannen waarvoor de regering toch altijd nog enige verantwoording verschuldigd is aan de belastingbetaler. Nadat de heer Frankfurter de oude mannen van het produktiefonds had willen verjongen, Rein Bloem om een soort ombudsman, die snelle be slissingen zou kunnen nemen, had ge.vraagd en GUs Versluis de mogelijkheden voor co-produktles met andere landen vergroot had willen zien, kwam regisseur Paul Verhoeven met de wijze woorden: „De Nederlandse speelfilm neigt tot amateurisme. Er wordt te veel gewerkt naar het creëren van sfeer, te wefnlg een pakkend verhaal verteld, zoals ln de goede buitenlandse commer ciële film". Inderdaad grypen te veel jongeren naar onze moderne auteurs voor de onderwerpen van hun scenario's. Maar de Jongere Paul Ver hoeven liep nog voor kort met het Idee rond Jan Wolkers te verfilmen Niets veranderd Terwijl oude gerenommeerde kemphanen als Charles Huguenot van der Linden zich angstvallig bulten het strydperk hielden, kwam Gys VerSduis tenslotte los met een uitdaging aan de heer Peters, die nu maar een6 voor de microfoon moest komen vertellen, waarom de filmacademie zo weinig aan het vak filmproduktle deed. De heer Peters achtte het niet Juist ln deze discussie het 1 eerschema van zijn academie te verdedigen en bleef zitten. Zo «as men na drie uur nog steeds even ver als het begin van de middag. Er was uitvoerig alle problemen gesproken, maar veranderd Veldslag gewonnen, maar oorlog gaat door oorlog, waarin tot dusverre drie zware veldslagen gevoerd zijn. In de eerste veldslag verzekerde Israël zijn bestaan en breidde het voormalige Transjordanlë zijn gebied uit tot de Israëlische zijde van de historisch*" rivier de Jordaan en werd Jordanië. De tweede veldslag, hoofdzakelijk tegen Egypte gericht, werd een Israëlische militaire zege, maar een politieke nederlaag. Het be langrijkste winstpunt werd nochtans de vrije doorvaart naar Eilat. De derde veldslag ls nu Juist achter de rug. Do overwinning ls eclatant geweest, maar zij heeft de oorlog niet beslist. Voor zover het t* bezien valt gaat de oorlog door. Het is nauwelijks voorstelbaar dat Egypte. Syrië en Jordanië de onder gane vernedering zullen kunnen of willen vergeten, tenzij en dat is niet zo goed in te denken de interne toestand ln de genoemde landen bijzonder ingrlj- j>end verandert. Voorzover oorlog het resultaat is van het falen van' de diplo matieke middelen, zou men in dit gvval de zaken kunnen omdraaien; het einde van de veldslag brengt de oorlog weer op diplomatiek terrein. De eerste aan wijzing daartoe ls het bezoek van presi dent Boumedienne van Algerije de i strom< tweede macht In de Arabische wereld - ook aan Moskou, de tweede aanwijzing is wordt, de aankondiging van Israël dat het niet 1 zonder meer van plan is de veroverde terreinwinst prijs te geven. Diplomatiek stelt Israël de zaken scherp: bereid te praten, maar dan oog in oog met de Arabische tegenstanders zonder inmenging van derden. Dit is een logische consequentie, want Israël heeft de veldslag ook zonder anderen moeten voeren en heeft ook geen beste ervaring met de bemoeienis van anderen. De Ara bische landen lonken wel naar De Gaulie, maar de kracht van De Gaulle is tot dusverre geweest; zich op de vlakte houden. Hij verliest deze kracht, zodra hij die politiek zou laten varen. De diplomatie van de Arabische landen zal zijn: het verloren gebied op vreed zame wijze terug winnen en tegelijker tijd voorbereidingen treffen om Israël definitief van de kaart te vegen. Dit betekent dat ov een x-aantAl jaren de geschiedenis -h zal herhalen, onge acht de resultaten aan een eventuele conferentietafel. Dit is geen opgewekte toekomstvisie, maar er zijn alternatieven. Men zou zich kunnen voorstellen dat er een groot Arabisch federaal rijk geschapen wordt met Israël als autonome lidstaat. Dit zou de verzoening betekenen tussen Iza&k en Ismaël. Er zal evenwel nog zeer veel water door de Jordaan moeten stromen vooraleer deze mogelijkheid ligermate realiseerbaar Krant voortaan per televisie? NEW-YORK (AP) Radio Corp. of America gaat experimenteren met de thuisbezorging van gedrukt nieuws via de televisie. Het ontwikkelde systeem betekent een grote vooruitgang op het gebied van de verstrekking van infor matie, doordat het mogeljjk wordt nieuws ln de woonkamer of waar ook In gedrukte vorm af te leveren. Over het idee om door middel van elektronische signalen gedrukt mate riaal aan particulieren te leveren als een verfyning van de reeds jaren ge bruikte commerciële systemen wordt reeds jaren lang gesproken. Radio Cor poration of Amerika heeft de federale communicatiecommissie toestemming gevraagd voor proefultzendingen tus sen New-York en Princeton in New- Jersey. Deze proeven zullen na de nor male zenduren plaats vinden. Het zal nog zeker enkele jaren duren voordat een dergelijk systeem voor het publiek te koop zal zijn. Experimentele elek trostatische drukapparatuur is reeds thans in staat elke tien seconden een pagina van een paperback te leveren. Gert en Hermien op beeldbuis Gert en Hermien Timmerman stonden onlangs in Sudio III-B te Russum weer In de spotlights voor de tv-caraera's met een groot aantal nieuwe liedjes. Samen met hen waren daar onder meer Die Geschwlster Jakob en Irene Larde- noye. Van dit optreden met een orkest onder leiding van Addy Kleingeld maakte de AVRO-televisie een opna me, die vanavond via Nederland I wordt uitgesonden. Men hoort dan onder meer het Adagio door Gert Timmerman, ,,Im Garten werden Rosen blühen" door Hermien, „Heimwee naar Barcelona" met zang van Gert en Hermien, „Lord Lester" door Irene Lardenoye en „Weil wir so musikalisch sind". ..Happy Honkong", „Wir haben zu Hause kein Swimming- pool" door Die Geschwister Jakob. De produktie en regie van deze show be rusten bij Gidi van Liempd. (Nederland I. 20.20 uur) „Qudjes doen het nog best" „Profiels" over grootheden in jazzwereld HILVERSUM vijftiger Jarer Jockey van d< Fellei in de meest populaire disc- ilversumse radio, gaat 1 Juli voor de NRU een programma verzorgen, gewijd aan bekende figuren uit de wereld van de jasz. Deze „profiels" zullen gedurende de zomer, om de veertien dagen op za terdag van 16.30 tot 17 uur op Hilver sum I worden uitgezonden. De heer Felleman maakte in 1947 bij de VARA- radio zijn eerste programma onder de titel „Swing and sweet from Hollywood and 56th street". Na vier Jaren pre senteerde Felleman de rubriek „I.p.- parade", terwijl hij daarnaast ook nog het programma „USA cabaret" sa menstelde en voor de VARA-microfoon bracht. ln laatstgenoemd jaar kwam echter een onverwacht einde aan de radioac tiviteiten van de heer Felleman voor de VARA. Het toenmalig hoofd van de programmaleiding, die ter ore was ge komen, dat de heer Felleman label- chef was bij een platenmaatschappij, vreesde dat de presentator te veel commerciële bindingen zou hebben met de platenwereld, waardoor zijn functie als dlsc-jockey wel eens in opspraak (ADVERTENTIE) kon komen. Dit ondanks het feit, dat de VARA toen en ook nu nog aan de integriteit van de heer Felleman niet twijfelt. Later werd de heer Felle man, die als platenruiter grote naam had verworven onder de luisteraars, medewerker aan de programma's van Radio Luxemburg en Radio Veronica. Onlangs heeft NRU-producer Bob Uschi hem weten over te halen, om een serie van twaalf programma's te maken over bekende jazzgrootheden als Miles Davis, Dizzy Gillespie, Bill Evans, Coltrane en nog vele anderen. De liefhebbers van avant garde-jazz zullen misschien weinig over hun ido len in deze serie horen. Maar dat komt omdat Felleman er niet zo erg in gelooft. Hij houdt het liever bij de oudere generatie en vraagt zich wel eens met zorg af of er onder de jonge ren nog wel goede jazzsterren zullen opstaan. Tóch wil hij al de nieuwko mers niet over één kam scheren, want de muziek van „The Supremes" waar deert hij hogelijk. Pete Felleman heeft echter al lang geleerd, dat je het nooit iedereen naar de zin kunt maken. (Van ome parlementaire redactie DEN HAAG Nederland zal voor de hulpverlening aan Indonesië dit Jaar een bedrag van tenminste 36 miljoen gulden beschikbaar stellen, waarvan ongeveer 26 miljoen als sehenking en de overige 10 miljoen als lening tegen oen lage Na: wH dit door minister t'dlnk (Ontwikkelings hulp) volgende week officieel bekend worden gemankt op ren Internatter» Ie conferentie In l)en Haag van landen, die Indonesië financieel steunen bH zQn op bouw en financiële gezondmakhvj. Vorig jaar werd ln het kader van deze hulpverlening 66 miljoen gulden door de Nederlandse regering beschikbaar gesteld De hulpverlening geschiedt door middel van het beschikbaar stellen van deviezen, die door de Indonesische regering weer aan de hoogst biedenden tegen betaling ln roepia's worden verkocht. Deze devie zen geven de kopers het recht op Invoer van bepaalde goederen uit Nederland. Van de 66 miljoen gulden van vorig Jaar zijn op deze wyze reeds 52 miljoen gul- i ongeveer 70 personen. De den door Indonesië besteed. De voor ,1967 döurt iwer dagen (maandag i beschikbare 36 miljoen gulden zal en wordt voorgezeten don krachtens ditzplfde z.g. „bonus-export- j Udink. systeem" worden besteed Rapporten j zichten vc onferentie preciseren i dinsdag) spreken minister worden. program Vervolg De internationale conferentie van vol gende week is een vervolg op de confe rentie van 23 en 24 februari te Amster dam. Er wordt weer aan deel genomen door Australië België. Frankrijk. West- Duitsland. Italië. Japan. Nederland. Engeland en Amerika. Er komen voorts waarnemers uit Oostenrijk, Canada, Nleuw-Zeeland en Zwitserland. Ook komen er vertegenwoordigers van het Internationale Monetaire Fonds, de Wereldbank, de Aziatische Ontwikke lingsbank he Ontwikkelingsfonds van de Verenigde Naties en van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling Indonesië zelf zendt een delegatie onder leiding van de heer Pan- delakkl met als leden onder meer Abdoel Raehman en Rachmet Saleh. In totaal Men zal allereerst rapporten bespreken over de resultaten van tot dusver ver strekte hulp Men heeft de Indruk, dat die resultaten gunstig zyn. Op monetair gebied wordt thans ln Indonesië met een strakke hand geregeerd, hetgeen tot uiting komt in de prysstygingen, die ln februari nog 20 ëc bedroegen, maar in maart zakten tot 5 en In april zelfs tot minder dan 1 Op het gebied van de ex part bestaat nog geen al te grote duldeiykheld. De vooruitzichten, die men daar op de februariconferentle over koes terde. zyn echter wel ongeveer gereali seerd In het eerste kwartaal van dit jaar beliep de export van Indonesië 120 miljoen dollar, waarmee tevens van het geschatte jaartotaal van 480 mil joen dollar werd bereikt. De conferentie zal voort* de voorult- llt en volgend jaar nader ook het vijfjarenplan be- in 1969 begonnen moet .oltooling van het huidige rehabilitatie en stalibisa- Ulteraard vergt dit dat een schatting van de benodigde gelden wordt gemaakt en dat een overzicht wordt opgesteld van hetgeen door de diverse donorlanden ls of wordt by een gebracht Voor 1967 is men tot dusver verzekerd van een bedrag vin147,5 miljoen dollar, waarvan 65 mil joen dollar van de Verenigde Staten af komstig ls. Frankryk. België en Enge land moeten hun bijdragen nog bekend maken. Het ls niet de bedoeling op de confe rentie ook over de Indonesische schulden te gaan spreken Daartoe zijn vorig jaar reeds ln Tokio een Parijs aparte „credi- teurenbyeenkomsten" gehouden. Buiten de officiële agenda van de conferentie om. zal er volgende week toch echter ruimte zUn over de schuldenkwestie te spreken. Zoals bekend, hebben Nederland en Indonesië ter zake onlangs al een bilaterale overeenkomst gesloten. i Er waren gisteren niet minder dan vier programma's die hoewel .nieuw" op een bepaalde manier toch allen- al „oud" waren. Bjj de VARA was dat het spelle tje „Tik tak tor" dati een aantal jaren geleden onder een andere titel bij de KRO geen succes werd. o.m. omdat de spelleider van toen geen succes bleek. Het spelletje is aardig genoeg om Tbom Kelllng nü meer succes te wensen. De NCRV bracht een documentaire van Mirjam Gerzon over de crisis van de dertiger jaren. Dat zou een redelijk programma geweest zyn als hetzelfde onderwerp nog niet zo huig geleden niet door VARA-t v. zou zyn aangepakt op een wyze die. geloven wjj, sterker aan- Het derde „nieuwe" programma was Plck-up. herlering van het eerste gram- mofoonplatenprograinma bij onze t.v., destyds ook voor de NCRV gepresen teerd door Pi Scheffer. De o|»et was nagenoeg gelijk; de presentatie wat ge- kunstrlder. Slagen of mislukken van een dergelijke uitzending hangt helemaal al van het materiaal dat toevallig beschik baar Is Dat materiaal was deze eerste keer matig en nogal Mokiims. Van „Nu en dan" hebben we de eerste aflevering gemist. Die van gisteren was ten dele geslaagd. Ze verloopt ongeveer als de „socio-documentaires", waarmee de AVRO al jarenlang bezig is. Alleen gaat men hier uit van een buitenlands illmpje. Dat was niet zo'n best filmpje ditmaal, te erg socio-documentalrlg. De discussie bewoog zich te veel op het niveau van filmbespreking, wat eigeniyk niet de bedoeling Ls. Telkens als men het gestelde probleem (voortrekken van het ene kind ten opzichte van een an der» los van de film benaderde, werd het gesprek even interessant. Dat ge beurde te w einig overigens om over deze ..Nu en dan" een positief oordeel te kunnen vellen. NEDERLAND I STER I Reclameuitzendingen om 18.55. 19.56 en 20. uur) NTS 18.J5 uur: De Minimolen 18.50 uur; Nieuws fn het kort AVRO 19.00 uur: Zoo Zoo. dieren- progi&mma 19.30 uur: De Monkees, t.v.-serie NTS 20.00 uur: Journaal AVRO 20.20 uur: Gert Timmerman Show, t.v.-serie 21.00 uur: De fantastische avon turen van het ruimte schip Orion. Tweede journaal Kernfysica (35) 23.30 uur: Sluiting NEDERLAND II STER (Reclameuitzendingen om 20.01 en 21.56 uur) NTS 20.00 uur: Nieuws ln het kort 20.05 uur: Première, film programma 20.30 uur: Peter en Pavia, film 22.00 uur: Tweede journaal 22.15 uur: Sluiting Televisie morgen NEDERLAND I NCRV 17.00 uur: Impro visite 17.25 uur: Het Koerhuis van papa Wirrewarre. kinder- KRO 20.40—21.15 uur: Een klein beetje pyn. hoorspel 23.15—23.45 uur: Context, magazine AVRO 20.40—21.50 uur: Op de zomerteer, vakantieprogramma 22.55—23.55 uur: Igor Stravinsky 85 jaar. grammofoonpl aten RADIONIEUWSDIENST HILVERSUM I: 7.00, 7.30. 8.00. 8.30, 12.30, 19.00, 22.30. 23.55 HILVERSUM II: 7.00. 8.00. 11.00. 13.00. 16.00. 18.00, 20 00. 23.30. 23.55 HILVERSUM Dl: Elk heel uur vanaf 9.00 Radioprogramma HEDENAVOND HILVERSUM I (402 m) KRO: 1 pianospel (gr.); 18.20«Uitzendlng van 18.30 De Springplank; 19.00 Nieuws e I (288 m) AVRO: 18.00 Nws; r. ensemble en zang: 18.55 Pa- -24.00 Nieuws. VERONICA (192) - VERONICA (191) - 8.00 Ook goelemorgen; 9.00 Muziek terwijl u werkt; 10.00 Koffietijd; 11.00 Kookpunt; 12.00 Muziek bij de lunch; 14.00 Cowboymuzlek, 18.00 Woensdagmiddag- speciaal; 17.00 Teenager Muziek Express. Schoolkoren, m; ^8.10 Gewydc rspel (deel 5); 14.25 Model 15.50 Bijbelvertelling Vg. HILVERSUM I 7.23 VPRO: 7.5: 8.10 Lichte grai Overheidsvoorlichting, m) VARA: 7.0| dag. VARA: IS SS 10.50 Voor de klei Licht orkest met en tuinbouw; 12.31 Nieuws; 13.25 Lit i plano (gr.); 15.00 Progr. v lieren; 16.00 Nieuws; 16 02 Licht grar Voor de zieken; 17.00 Voor mlddelb lieren; 17.30 Dansorkest met soliste HILVERSUM III (240 m en F.M.-kz 10 00 Nieuws. ïo.oo Arbeldsvitamln Nieuws. 12 02 Operette-varla. 13.0< de Jeugd. 17.15 Tophits. NRU- serveersters op zwarte schijf (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM De twee koffieserveer- sters uit de kantine van de NRU. mej. Tineke Hoetmer (27) en Joke Meulen- veld (24) zijn plotseling In he nieuws gekomen. BIJ het label „Omega" is van hen een plaatje verschenen met het toepasselijke liedje „Op ieder pot je past wel een dekseltje". De beide meisjes werden „ontdekt" door de dochter van de bekende pianist en klankregisseur bij de NRU, Andre de Raaff. Marjan de Raaff hoorde beide meisjes in de kantine zingen onder bgeleidlng van radiomuziek. Aangezien zij de pu bliciteit verzorgt bij ..Omega" maakte ze haar firma attent op dit tweetal. De serveersters, die al jarenlang lid zijn van de Bussumse toneelvereniging ..Kameleon" en regelmatig zingen bij de Gooise operetteverenlging hadden nimmer gedroond, dat van hen nog eens een zwarte schijf zou worden gemaakt. De eerste microfoonervaring deden zij op in het populaire KRO-programma „Koffie met Kees" dat op Hilversum III wordt uitgezonden. Toen ze op een gegeven dag de door hen geadoreerde Ria Valk ln de spreekcel zagen zitten, werden zij door Kees Schilperoort uit genodigd de koffie in de cel te serve ren. Ze mochten toen ook even de groeten doen aan bekenden en ver wanten. Roel Balten volgde dit voor beeld in zijn rubriek „Zet 'm op" en de beide meisjes waren spoedig bekend bij talloze luisteraars. Of het nieuwe plaatej hun populariteit zal vergroten urven ze niet te voorspellen, maar ze hopen het stilletjes.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 2