FATIMA Bij' Portugese studenten en j'onge clerus groeit kritiek VOORLICHTINGSBOEKJE OVER MOND EN TANDVERZORGING ZATERDAG 20 MEI 1967 OOK IN EIGEN LAND OMSTREDEN ZAAK (Van een onzer verslag gevers) Fatima In nog steeds een enorme trekpleister voor de eenvoudige Portugese bevolking. Dat bleek ons heel duidelijk, toen wij vorige week het plaatsje vanuit Lissa bon naderden. Overal langs de weg zag je kleine groepjes men sen, som* ook eenlingen, in de zelfde richting lopen, richting Fatima. Mannen in hun zware boerenkiedij, donkere jas met bontkraag. Vrouwen in hun om slagdoek, kleurige manden vol ■pullen op hun hoofd. En kinde ren. Hoe dichter bij Fatima hoe meer. Allemaal op weg naar het nationale heiligdom om het feest der verschijningen te vieren. Deze mensen komen te voet, meestal uit het noorden, vaak honderden kilo meters ver. Hun benen zitten hele maal In zwachtels. En hoe hun voet zolen eruit zien, moet je maar liever niet vragen. Zeker niet bij hen, die de hsle afstand barrevoets hebben gelo- Met kleine plukjes strompelen ze Fatima binnen. blQ dat hun boete tocht er eindelijk op zit. Samen met de minder geetrengen, die de tocht maken met auto of touringcar, vor men ze een menigte van twee miljoen mensen, voor het grote merendeel Portugezen. Ze hebben in het afgelo pen jaar een „promessa" (belofte) gedaan en komen die nu volbrengen. De meest gebruikelijke promessa is: vanaf het grote kruis aan het eind van het plein voor de basiliek op de blote knieën over het cementen pla veisel naar voren schuifelen, honder den meters ver. Dan drie keer op de zelfde knieën rond de kapel der ver schoningen. En tenslotte op nogmaals dezelfde knieën langs de trappen van de basiliek naar boven, de kerk In, tot aan het hoofdaltaar. Meestal gaat er iemand met de boeteling mee om hem een beetje te ondersteunen, de kaars to dragen en samen met hem te bidden. messa Iets te krijgen. Of komen op deze manier bedanken voor 'n gunst, die hun reeds geschonken werd. De indruk, die wy van dit alles over houden is er een van grote primitivi teit. Deze mensen, die sociaal-econo misch, hygiënisch en cultureel tot de meest achterlijke bevolkingsgroepen van West-Europa behoren, proberen de manier om de hemel te laten weten, wat er aan schort en op welk punt de hulp van boven wordt ingeroepen. Medelijden Als je daar op dat plein staat temid den van die menigte, word je ver scheurd door tegenstrijdige gevoelens. Ontzag aan de ene kant, meelij aan beneden het tegenwoordig normale ligt? Zeker, deze mensen verdienen eerbied en sympathie; ze brengen offers, waar aan wij niet kunnen tippen. Maar wat te denken van de geestelijken, die mooie frasen door de microfoons staan te schreeuwen en die het kennelijk wel goed vinden zo? Wat te denken van Het plein voor de basiliek is een van de grootste ter wereld, groter dan het Sint-Pietersplein. Bfj de viering van het jubileum vorige week waren er twee miljoen mensen verzameld. niet meer kunnen plaatsen. De als zinloos ervaren promessa's moeten worden omgebogen in de richting van de moderne charitas. Want zoals het nu is, zo verzekerde ons een zegsman Primitief WIJ vragen een paar mensen waarom zo dit doen. Het antwoordt luidt vrij stereotiep: om genezing van 'n kwaal te verkrijgen, voor de terugkeer van een man die in Angola zit, voor de behouden thulBkomst van een zoon ln Canada of van een visser op zee. Op vallend ls het antwoord van een paar kinderen: zij kruipen op de knieën „om over te gaan op school". Al deze men sen hopen door middel van hun pro gaten ta hun bestaan te vullen met een beroep op de almachtige God en op Zijn moeder Maria. Wat de aarde niet kan, moet de hemel maar doen. En diens hulp moet als het ware wor den afgedwongen door het volbrengen van een zware lichamelijke boete. Of door het offeren van een „promessa" in was. Voor de kapel der verschynlngeh staat een plankier, waarop dez^ promessa's worden neergelegd. Behalve kaarsen, zien we ook alle mogelijke lichaams delen, gegoten in was. Handen, voeten, strottenhoofden, oren, hele kinderen (waarop dan met rode tekentjes het zieke lichaamsdeel wordt aangegeven), ja, zelfs vrouwenborsten. Als buiten lander sta Je by dit alles wel wat vreemd te kijken. Maar de Portugezen vinden het heel gewoon. Het ls hun de andere. Deze mensen hebben er ontzettend veel voor over, dat moet je toegeven en zo menen het zonder enige twijfel serieus. Maar hun instel ling is tegelijkertijd zo primitief, dat bQ de toeschouwer toch ook een zeker meelij wordt opgeroepen. Wat weten deze mensen van hun geloof? In hoe verre komen ze boven het niveau van de natuurgodsdienst uit? Hebben ze enig besef van de mis, die ergens ver weg, bijna achter de tralies wordt op gedragen? Is er iemand, die hen bin nenvoert in de geheimen van het ge loof? Is er iemand, die hun leert, dat zfl in de eerste plaats zelf de verant woordelijkheid voor hun bestaan moe ten dragen en dat zij pas dan de hulp van boven kunnen inroepen, wanneer zij eerst hebben gedaan wat in hun vermogen is? Of laat men hen maar doormodderen op een niveau, dat ver de bisschoppen, die met wapperend paars over het plein lopen en die zich links en rechts de ring laten kussen door mensen, die niet eens meer hoe ven neer te knielen, ze zijn al ge knield? Als er verwijten moeten wor den gedaan, dan niet aan de boeren mensen met omzwachtelde voeten. Dat is wel zeker. Verzet De primitiviteit van Fatima is een weerspiegeling van de achterlijkheid, die heel Portugal kenmerkt, vooral het Portugese platteland. En daarom begint er tegen Fatima verzet te rijzen by de Jongere generatie van priesters en intellectuelen, althans tegen Fatima zoals het op het ogenblik is. zy noe men het misschien een beetje on genuanceerd maar wel van harte ge meend een aftandse folklore. En eisen, dat het aan een drastische ope ratie onderworpen zal worden. Vorig jaar publiceerde het Boletim de Informacao Pastoral, uitgegeven door het seminarie van Lissabon, een kri tisch artikel, waarin de vraag wordt gesteld of Fatima „alleen maar een bedevaartsoord voor de meest achter lijke volksmenigten van Portugal" moet blijven en „een trekpleister voor toeristen?" De vraag wordt beant- word met een duidelijk „neen". Fatima moet worden omgeschakeld tot een centrum van bezinning op het chris tendom; er moeten vormingscentra komen, retraitehuizen, goede bibliothe ken. De religieuzen, die er zitten, moe ten zich daaraan gaan wijden en niet zoals ze nu doen aan de hotel- business. De aandacht moet verlegd worden van de massa naar de kleine groep. Er moet ook iets gedaan wor den voor hen, die niet naar Fatima komen omdat ze het hele verschijnsel ken van de gouden roos aan Fatima bij de sluiting van het concilie was ln de ogen van het regime maar een halvè genoegdoening voor deze „bele diging". De hele genoegdoening zou bestaan in een officieel bezoek van de Paus aan Portugal, liefst met de uitdrukkelijke vermelding, dat hij daar mee dit land wilde eren als een natie, die de heilige rechten verdedigt van het christendom. Salazar heeft alles In het werk gesteld om het zover te krijgen. Het is hem niet gelukt. Maar er bestaat niet de minste twijfel, dat hy het bezoek van de Paus als een zegen over zijn ondernemingen be schouwt, dat hij ook zal proberen het als zpdanig te doen voorkomen. En dat is het nu juist, wat de jongere gene ratie kost wat kost had willen voor- ZtJ ergert zich al lang aan de houding van het Portugese episcopaat tegen over het regime, dat geen enkele pers vrijheid toestaat, dat elk commentaar op de pauselijke sociale encyclieken verbiedt, dat er een eigen Gestapo, de beruchte Pide op na houdt, dat poli tieke delinquenten zonder spoor doet verdwtjnen en dat er niet in slaagt, het land een enigszins redelijke wel vaart te bezorgen. Kardinaal Cerejelra ls een vriend van Salazar; hy studeer de met hem aan de universiteit van Colmbra. De bisschoppen zyn een soort zetbazen van de staat, ook al worden zy formeel door Rome benoemd. Zij durven zich niet tegen het regime te verzetten. Omdat zy zich nog leven dig herinneren, hoe het Indertijd met de bisschop van Porto gegaan is, die iets zei over de slechte sociale toe standen in Portugal en meteen werd verbannen. Communisme Het ls hetzelfde lied dat we al meer hebben horen zingent Portugal ls door Maria ln 1917 en door Salazar ln 1928 voor het communisme bewaard. Toen ln het naburige Spanje de commu nisten de kop opstaken hebben de bis schoppen meteen een „promessa" ge daan en daardoor is Portugal behouden gebleven. Dank zij Maria en Salazar. Zo hebben de bisschoppen lange tyd gedacht en voor een groot gedeelte denken ze nog zo. Des te bewonde renswaardiger is wat de bisschop van Fatima, monseigneur Venancio, vorig jaar in een herderlijke brief over het feest van de verschoningen heeft ge schreven: „Men kan de In wezen vreedzame boodschap van Fatima niet uitspelen tegen dit of dat land in het bijzonder, zeker niet tegen di« dierbare natie, die het moet wor den toegegeven het slachtoffer 1* van een leerstelligsysteem. dat In druist tegen haar meest dierbare tra dities. Fatima mag nooit een naam worden die verdeeldheid zaait op een terrein, waar zuiver aardse en poli tieke factoren een rol spelen". Dat ls een moedig geluid. Dat ls een uitspraak die getuigt van Inzicht. En een klein teken van hoop voor hen, die de fatale reeks „Fatima godsdiens tig primitivisme sociaal-economi sche achterstand dictatoriaal regi me" willen doorbreken. Van hen *al nog veel geduld gevraagd worden. Maar de tijd werkt in hun voordeel. Want Fatima ln zyn huidige vorm gaat na het hoogtepunt van dit jubi leum een zekere neergang tegemoet. En het regime? Toen men laatst de studenten van het seminarie vroeg, of zij voor Salazar wilden zingen, ant woordden zij: „Als het voor een re quiemmis is dan graag". Waarmee we maar willen zeggen, dat ook het re gime zijn beste dagen wel eens gehad zou kunnen hebben. „ontvangt Maria de mensen met open armen en stuurt zy hen'me* lege han den naar huis". Pausbezoek Deze en andere kritische geluiden worg den steeds meer gehoord, onder an dere in kringen van de katholieke actie en op de seminaries die in Fa tima gelegen zyn, „wy willen hier zo gauw mogelijk weg", zegt een semi narieprofessor, „het ls hier geen millieu voor jonge mensen die zich voorbereiden op het priesterschap. Zy kunnen dat devotionele niet meer plaatsen. Zy vragen om een verant woorde liturgie en om een efficiënte pastoraal. En dat is nu net, wat je hier in Fatima niet kunt vinden, in tegendeel. Laat ons maar naar Lissa bon gaan. Daar heb je tenminste ruim te om als mens en als christen te ademen". Hy vertelt, dat de studenten nooit naar het heiligdom gaan, even min trouwens als andere jonge intel lectuelen. Zy kunnen het eenvoudig niet opbrengen. Is het een wonder, dat deze kringen helemaal niet'enthousiast zijn over het bezoek van de Paus aan Fatima? Zy vrezen, dat het schrikbarende conser vatisme van de officiële Portugese Kerk erdoor zal worden gestijfd. Om nog maar te zwijgen van het profyt, dat het regime Salazar eruit zal pro beren te tTekken. Want al heeft de Paus uitdrukkelijk verzekerd, dat hy alleen wilde komen als pelgrim, zyn bezoek kan niet helemaal worden los gemaakt van de politieke achter gronden. Portugal heeft Paus Paulus nog altyd niet vergeven, dat hy naar Bombay is gegaan, vrij kort na de bezetting van Goa door Indiase troepen. Het schen- Regen of geen regen, de promessa (belofte) moet worden volbracht. Vanaf het kruis aan de ingang van het plein kruipen de pelgrims op hun knieën over het cementen plaveisel tot aan de kapel der verschijningen. i onzer verslaggevers. ren nog nimmer die hand &i de wang gebracht te hebben o dan op zijn minst een bijzon- Ivoren Kruis en ons is, dat de eerste werkeiyk pogingen doet het tandbederf onder de Neder- der ongelukkig gezicht bij te landse bevolking te verminde- trekken? Het is een gebaar dat wang zat het Dat kleine ap paraatje, dat plotseling een noodsein gaf. Felle pynscheuten terwyi de tweede - onze tanden niet regelmatig te poetsen en door te lang met een of meer rotte kiezen rond riterend als druppende toont dat aan in haar nieuwe vaststaand feit, dat verzorging" heethet vyfennegentig procent a bevolking ïydt aan tandbederf, tandcariës of wolf ln de tanden; i Lucia. D« beide eersten zijn Stelt een ieder geiyk keuze: óf door verwaarlozing slachtoffer te worden van veel pyn en vroegtijdig verlies van het gebit; óf door een goede mondverzorglng te trachten hygiëne „Het Ivoren Kruis" wel tandbederf te weren. Vrywel alle facetten van de moderne mondverzorglng wor den op een vlotte manier be handeld Een greep uit de onder werpen: Van melkgebit tot biy- vend gebit; doelmatige voeding; snoepen zonder schade; duim- zuigen; reguleren; de juiste methode van tandenpoetsen; tandvleesaandoeningen etc. Het boekje is aan te bevelen voor vyfennegentig procent van de bevolking en verkrygbaar door inzending van een briefkaart aan „Het Ivoren Kruis", Hoog straat 111, Rotterdam; met aan de adreszijde 1,extra aan geldige postzegels en vermel ding van „Zorg of verzorging". 95 PROCENT VAN BEVOLKING LIJDT AAN TANDBEDERF

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 14