A- a =0 V ook Q65 SLUITSTUK VAN LEIDERDORPS BEATFESTIJN öe kR^ntentuin A VOOR JOU Vis netten aan flarden IS HET AFGELOPEN MET DE BEAT? Een )aar in de 5e met PIET HEIN 3 ZATERDAG 6 MEI 1967 De Haagse beatgroep Q 65 zorgde op Koninginnedag voor het sluitstuk van het beatfestijn dat gedurende drie dagen aan de Persant Snoep- weg in Leiderdorp werd ge houden. Daar was een tent opgesteld, die echter zo klein was dat velen teleurgesteld moesten worden en buiten de zang van Q 65 moesten volgen. Om 8 uur zouden de Hagenaars hun optreden be ginnen, maar het was onmo gelijk om rustig en snel de instrumenten te plaatsen. Daarvoor was de krijsende en hossende menigte, die op ge ringe afstand van hen stond, te opdringerig. De tent was opgefleurd met gekleurde lichtjes en visnetten die, aan flarden gescheurd tijdens de optredens van o.m. de Shoes en Nou boven de hoofden van de jongelui hingen. Onder hel zeil door Het was werkelijk een toer om on der deze omstandigheden ongeschon den te blijven en toch een goed uit zicht op de zangers te houden. Af en toe konden sigaretten die achte loos voor Je gezicht gehouden werden, ternauwernood ontweken worden. De hoge prijzen waren voor de beat- lustlgen geen bezwaar geweest om In grote getale naar de tent te ko men. Anderen, die de prijzen wel de- gelQk hoog vonden, verschaften zich toegang door onder het tentzeil door te kruipen. Het moest Engels zijn Naarmate de tijd verstreek werd de menigte ongeduldiger. Het begon op te dringen en slechts met moeite kon organisator Henk Verhoog, ma nager van Nou met behulp van z|Jn makkers de massa ln bedwang houden. Eindelek vertoonden de san- Kers tekenen dat zty zouden beginnen. Na een langdurig stemmen, wat een hoongelach aan de Ueners ontlokte, zetten dan de Hagenaars hun mu ziek ln. Het betekende het begin van een zenuwtest, waarbQ de trommel vliezen zwaar op de proef werden ge steld. De tekst waa moeilijk te ver staan, maar we wisten dat het En gels moest zijn. Tent hield wonderwel stand Het was allemaal geen bezwaar voor de Jongelui die heerlQk „mee- krijsten" en sommigen begonnen reeds de kwaliteit van de tent te controleren. Ieder moment verwacht ten we dan ook onder het tentzeil bedolven te worden, maar hoe raar het ook moge klinken, de tent bleef overeind. Al met ad een prijzenswaardig Ini tiatief van H. Verhoog die ons toe vertrouwde dat hij zeker een grotere ruimte tot sfln beschikking wilde heb ben, maar dat hij daarvoor helaas te weinig medewerking krijgt. Zoiets als het Casino ln NoordwtJk ls hier blijkbaar onmogelijk. Relderelderel in Alphense hippe club 66 De Alphense Jeugdsociëteit Club 66 doet nog Immer in verhevigde ma te van zich spreken. Een van de nieuwste Initiatieven is de organisa tie van een cabaretavond op 11 mei ln gebouw Nabij, waarvoor het Lu- relel-cabaret kon worden geënga geerd. „The hippiest club in town" pakt daarmee iets aan. wat risico's ln zich bergt. Want de eerste avond, die de sociëteit buiten de beatsfeer organiseerde, een Jazzconcert met Pim Jacobs en Rita Reys, werd een grote financiële strop. Toch voelt Club 66 zich min of meer verantwoordelijk voor het cul turele leven in het stadje aan de Rijn. Om herhaling van een financi eel debacle te voorkomen heeft een plaatselijke lakindustrie zich tot een bepaald bedrag garant willen stel len. Deze vriendelijke geste werd ge daan door Varossleau. Club 66 ver trouwt erop, dat mensen, die niet in het bezit zijn van lange tenen, dit hoofdstedelijk cabaret zullen bezoe ken. Onthouden dus: „Relderelderel" op 11 mei in Alphen. Op de foto: Gerard Cox, Marjan Berk, Erie Herfst en Jasperlna de Jong. Lady Jane So nice de daken verkondigd: z(J houdt ontzettend veel van enige ongehuwde Beetle Paul McCartney. „Ik geloof niet, dat een van ons beiden naar Iemand anders omgezien heeft sinds wU elkaar voor de eerste maal ont moetten", zo vertelde actrice Jane aan de pers. Volgens Jane wordt het dit Jaar nog trouwen. verschijnt binnenkort weer zo'n fan tastische plaat van de Leiderdorpse beatgroep Nou De titel van de plaatf „8o nice!" O reetje Zwetsloot, Hoogmade: Van daag komen Je versjes aan de beurt. Knap gedaan hoor melske! Een geluk en een ongeluk Ik was gisteren ln Luilekkerland. Maar och, Je moest eens weten. Al de rijstebrij was aangebrand! Qewoon niet om te eten. Ik wilde die berg wel door, Want daarachter was pudding en koek. En iemand zei: er is nog een sleutel Maar dat ding was al Jaren zoek. Toen begon ik maar te eten. Er zat niets anders op. Maar onderweg kreeg lk buikpijn moet Je weten. En dat was een reuze strop. Want toen ik kwam aan de andere Lustte ik geen koek of pudding meer. Dus lk zag alleen Luilekkerland. Om te eten deed m'n buik te zeer. En vandaag staat er in de krant „Kees van GrotendiJken. Heeft gevonden: de sleutel van Lui lekkerland." Heb ik daarvoor met buikpijn lopen kijken. Het elfje en zUn flull Ken je elfje Pingel al En z'n mooie pingelf luit? Hij houdt Je heel graag voor de mal. Maar dat ia vandaag wel uit. Omdat hy z'n fluit heeft verloren. Iedereen zocht het bos door. Van achteren naar voren. Maar ze vonden niets hoor! En 's nachts kon Pingel niet slapen. Hy dacht maar aan z'n fluit, Steeds lag hy maar te gapen. Toen schrok hy door een bekend ge luld. „Zou dat hem wezen?" dacht hy. En Ja daar kwam een elfje met de fluit. Wat was die Pingel biy. Want hy blies er meteen een mooi liedje uit, IJesbetli Dlsseldorp, Hoogmade. De Olifant zonder slurf verdrietig Die olifant was verdrietig omdat hij geen slurf had. Nu weet je de reden van zijn groot verdriet. Op een dag kwam er een jongen naar zijn kool ge lopen. „Ha - ha!" lachte de jongen, „die olifant heeft niet eens een slurf". En hy liep gauw door. Een eindje ver der vertelde hij het aan iedereen en nie mand keek meer naar Peplta. zo heette de olifant. Op een keer kwam er een vreemde olifant en die vroeg wat er aan de hand was. Peplta vertelde alles. De vreemde olifant troostte hem en raadde hem aan naar de olifantendokter te gaan. ..Maar lk kan niet weg. Ik zit in een kool." zei Pepita. De vreemde olifant maakte de kooi open en samen gingen ze naar de olifantendokter, die een nieuwe slurf voor hem had. Nu werd Pepita nooit meer uitgelachen. m: Van Jou ligt er nog Iets uit mUn leventje Ik ben wel eens naar de Efteling ge weest. Daar was heel veel te zien. Er waren paarden en daar ben ik op ge weest. Dat was leuk. Er was een groot sprookjesbos met veel sprookjes: de dansende schoentjes, roodkapje, sneeuw witje, de papegaal die praten kon, Hans en Grietje, de reus enz. Er was ook een speeltuin met treintjes, waarin Je echt kon ryden. Ook ben lk wel eens ln Oostenryk ge weest. Daar waren veel hoge bergen. In de Zwarte Zee heb ik vaak gezwommen. Ik moest nog met de band, want lk kon nog niet goed zwemmen. Nu gaat het al veel beter, wy zyn ook naar Duitsland geweest. Daar was een kabelbaan, waar mee Je naar een hoge berg ging. Ik zit nu weer op een nieuwe school want ik woon hier pas. Elsje Ruil: DE WINTER het raam. „Kom eens kyken. Els. het heeft ge sneeuwd!" riep Hans. Ja, nu zag Els het ook. Ze gingen zich vlug aankleden. „We gaan fijn sneeuwballen gooien". Toen ze klaar waren gingen ze naar buiten en keken eens rond. „Zullen we moeder vragen of we de slee mogen?" vroeg Hans. Ze gingen weer naar binnen. Moeder vond het goed. „Maar jullie moeten me even helpen, hoor", zei ze. Dat deden Hans en Els wel en ze gingen mee naar boven, de slee halen. „Eerst een beetje schoonmaken, want hy ls vuil" zei moeder. De slee had al een jaar daar boven op de zolder ge- Martien En om nog wat goed te maken: de foto die we vorige week van de Baker Street Jan Band plaatsten, waa niet al te best Daarom na nog eens deze groep, die ongetwijfeld een goede toekomst tegemoet gaat Siij. finale 03>taöem-cancau>cA in de Veen tee& de utaay: De finale van het Brasem-con cours in de Pancratiuszaal te Roe- lofarendsveen vormde de spannende eindstryd van negen deelnemers. Vier beatbands. drie solistes, een trio en een dixieland-orkest dongen naar de hoogste eer. Het enthousiasme van het publiek viel elgeniyk wat tegen, misschien door het matige gehalte van de beat- muziek, misschien ook door de ontoe reikendheid van de geluidsinstalla tie by het solistische gedeelte. Het mag toch niet voorkomen, dat een zanger of zangeres achterin niet wordt verstaan? Een opleving viel te bemerken by het optreden van de Leldse Baker Street Jazz Band, die o.m. door goed solowerk het publiek herhaaldeiyk applaus ontlokte. Dit dixieland-or kest eindigde op de derde plaats, ze ker geen onverdiensteiyk resultaat voor de Baker Streetmen, die nog geen half jaar in deze formatie op treden. De Hilversumse folksinger Johan Bereschot vormde met drie zelfge schreven liedjes een matig gewaar deerd hoogtepunt op deze middag, waarvan de Treffers de organisatie hadden. Westend Sisters uit Noord- wykerhout brachten met veel muzi kaal gevoel drie Duitse Bchlagers ten gehore en eindigden op de tweede plaats. Merkwaardigerwy8 vielen de beatbands niet zo in de smaak, zo wel by Jury als publiek. Loopt het met de beat ten einde? LEIDSE TOP TIEN 1. (2) Puppet on a string Sandy Shaw. 2. (2) This ls my song Petula Clark en Harry Secombe. S. (8) Happy together Turtles. 4. (10) Ha, ha, said the clown Manfred Mann. 5. (3) Something stupid Frank en Nancy Sinatra. Willy en Willèke Albertl. 6. (6; Mr. Pleasant The Kinks. 7. (4) Spicks and Specks Beegees. 8. In my house Golden Earrings. 9. (7) Ben lk te min? Arm and. 10. (8) It's all over Cliff Richard. Eindeiyk heeft Sandie Shaw j dan haar zin gekregen. Zoals reeds lang tevoren werd verwacht j heeft haar poppetje de hoogste j trede van de Leldse Topladder be- reikt. Dat ging dan ten koste van Petula Clark en Harry 8e- 1 combe, die naar de tweede plaats I afzakten. Een grote sprong maakte Man- j fred Maun. Van 10 naar 4 ging de sympathieke zanger met zyn j doldwaze clown en ongetwijfeld zal hy nog hoger komen. Mr. Plea- sant van de Kinks bleef op de J zesde plaats staan. De Turtles j rukten op naar de derde plaats en j je kunt je voorstellen hoe „hap- 2 py" deze Amerikanen, die op alle hltiysten hoge ogen gooiden zul- len z|jn. Al deze stijgingen gingen j ten koste van o.m. de Beegees, j die naar de zevende plaats afzak- ten. Voor deze toptien tippen we i „Please call me" van de Delft se Tee-Set en „Onder ons' van Bou- j dewyn de Groot. Petula filmt DE BRITSE, maar veelal ln Frank- ryk vertoevende, internationale zangeres Petula Clark maakt haar filmdebuut ln „Finians Rainbow", 'n Warner Bros-verfilmlng van de mu sical die na „My Fair Lady" alle re cords op Broadway brak. Petula Clark speelt ln haar eerste film de rol van Sharon, de dochter van Fi- nian, gespeeld door Fred Astaire. staan. Maar hy was weer gauw schoon. Samen droegen ze hem naar beneden en toen naar buiten. José, een vriendinnetje van Els, was al buiten. Ze mocht ook mee sleeën. Dat ging leuk, met z'n drieën op de slee. Wat gingen ze vlug. Na een hele poos gingen ze naar huis en bleven toen bin nen spelen. „Willen jullie even een boodschap doen?" vroeg moeder. Ja, dat was goed. Ze gingen naar de winkel toe. Vlak voor de winkel viel Els op de stoep. Ze deed zich pyn. Jongens hadden voor de win kel een giybaan gemaakt en dat had Els niet gezien. Dat was wel gevaariyk. Het kostte niet veel moei- een dikke laag stof op. By- naar tè om ook het tweede plank- na geiyk begonnen de jon- Vlug naar het raam. Ze op". rard, jy als oudste, vertel Je los te krygen. Ademloos gens de stof keken Piet en Hein toe, toen zen, wat Gerard ook het derde plank- af te bla- zagen het Jaartal 1654 staan grote stof- een bos pyien en wolk veroorzaakte. Hein be- 't Was allemaal deiyk. Wat moesten donkere ruimte te voor- staan kyken. Daarna bogen die spullen? de Jongens zich over het „Als schyn kwam, heel stoffig e Om de waarheid te be- portret. vestigen, werd de vondst op ondui- een tafel neergelegd: sleutel, het beschreven kar- iu met ton en de twee muntstukken. „Ja, nu moet lk het wel André thuis geloven, maar lk ga me on vuil. Gerard voelde op de karton. Een aantal gebogen komt uit de stal, dan da- middeliyk overtuigen van tast in de ruimte. „Jongens lk zie niets. al zo duister op de zolder." Plet en Hein gingen wat achteruit zy. Zouden ze een geheim sleutel op ontdekt hebben? Als mul- stof vloog zen zo stil wachtten wat Gerard verder doen Piet, altyd haantje de schuren", zei Piet. voorste, stond nu ook be- „Nu eerst kyken of duusd af te wachten. rechte strepen stond beetje op zy, op getekend, 't Was wel niet en lk zal het ook aan myn Is hier toch zó duidelijk, maar toch wel vader vertellen". zichtbaar. Ze bleven nog een poosje Maar nu die sleutel! Met door schuren en nu met gro- beetje op eerbied legde Gerard de te oplettendheid. Wie weet, hand: Roestig af. t Was een prachtig bewerkte sleutel. „Die zal lk ook ln de kamer gekomen en z^ ging mee naar boven, naar de stoffige zolder. Ja hoor, 't was waar. Oom An- de kast werd grondig „Merkwaardig om zulke ït, maar ze ontdekten onnozele dingen te verber gen. Ik heb een idee, dat hier meer achter gezeten heeft. Dat de twee munt- „Ik voel iets verschuiven ruimte verborgen zit", zei gens veegden hun handen stukken een overschot zyn jongens", riep Gerard even later had hy een stuk karton ln z'n handen waar aan een sleutel bengelde. Gerard liep Gerard. „We moeten hun broek af en storm- paar vuile handen den naar beneden. het i ter hem aan. Het karton voelen. gens in het donkere hoekje, ren en keuren vertelden „schat" die hier verborgen heeft gezeten. Jongens na het eten be- ln geu- kijken we de boel nog eens De Jongens ach- Ook Plet en Hein moesten alle drie tegeiyk wat z „Ik voel Iets", zei Piet t dekt hadden. dan vertel ik, wat eens ont- myn grootvader aan ons jongens op een winteravond hy bracht twee muntstukjes touw „Jongens, ik kan er geen verhaalde". MIJN LEVENTJE Beste neefje6 en nichtjes Alle inzenders en inzendsters van de plaatjespuzzel hadden deze goed opgelost op één na. Dank voor de moeite. Bij loting viel het boek toe aan Greetje Zwet sloot uit Hoogmade. Tot een volgende keer O. T. Toen ik nog klein was, woonde ik In ga -B avonds om 8 uur naar bed. Boskoop. Ik ben daar heel erg ziek ge- Vroeger, toen lk klein was, gooide ik weest. Toen ik drie Jaar was gingen we veel asbakken kapot. Soms ben lk nog verhulzen naar Lelden. Al gauw moest wei eena atout en kryg dan van myn ik naar de kleuterschool en kwam bij moeder een pak slaag, dan moet ik juffrouw Cras te zitten, dat was een vroeg naar bed. Dat is niet leuk hoor! heel lieve juffrouw. Daarna kwam lk by Als myn vader en moeder op vakantie juffrouw v. d. Fluit en toen moest ik gaan> ga ik naar tante Riet in BoskooD. naar de grote school. Daar vind ik het altyd fyn. Ze hebben Ik speel veel buiten, vooral als het daar vier kinderen, waar ik leuk mee mooi weer is en anders speel ik thuis kan spelen, met myn speelgoed, maar altyd eerst huiswerk maken. Dag kinders, volgende week weer Ik houd veel van beatmuziek. Op verder, woensdagmiddag ga ik altijd naar tante TANTE JO EN OOM TOON. WAT HOORT ER NIET BIJ? „Bij een ander eet je altyd maar 't lekkerst", denkt i j. froscHj In de 3 horizontale vakjes staat na elk figuur uit de voorste vertikale rij één voorwerp, dat er niet by hoort. Zoek dat eens uit! HET STUNTWERK BIJ DE FILM 'n Filmster kan zowat alles klaarspelen. Hy springt b.v. vanaf een rotspunt in 't zadel, hy klimt op het dak van een wagen, die met 'n snelheid van 150 km per uur voorbystuift en hy bengelt aan het onder stel van een vliegmachi ne. Meestal echter is 't niet de filmster zelf, die zulke stunts (gevaarly- ke toeren) in een film verricht. Dat deel van 'n film laten de film sterren over aan daar voor opgeleid personeel, die men in Hollywood „stuntsmannen" noemt Ze zyn aan de film ondernemingen verbon den om met hun hals brekende (levensge vaarlijke) toeren voor de kamera hun brood te verdienen. Hy krijgt daartoe een langdurige, zorgvuldige opleiding. Zijn spieren oefenen en beheersen, zich zonder verwondingen op te lo pen laten vallen onder allerlei omstandigheden, bij geen opgave, hoe moeilyk ook zyn tegenwoordigheid van geest, dat alles behoort tot zijn opleiding. Dat beroep is zeer zwaar, maar volstrekt niet onzinnig (dwaas). Wat voor ons waaghalzerij toeschijnt is voor hem vakkennis, die hem na veel oefening zekerheid en zelfvertrouwen heeft geschonken. En elke stunt, die in zyn op dracht voorkomt, oefent hy net zo lang, tot hy de zekerheid heeft, dat hy ze zonder gevaar voor zich zelf ten uitvoer kan brengen. De filmster kan dus rustig toekijken, hoe zyn „dubbelganger" zich voor de kamera gedraagt. Zyn baas, de producent, zal 't heus niet wagen de filmster zelf aan die toeren (stunts) te wagen. Deed hy 't wel, dan zou de man, als zyn filmster een been brak of een arm of hand verstuikte, de afwerking van de opnamen gedurende kortere of langere tijd moeten onderbreken, wat een grote schadepost voor hem zou opleveren. Maar er zyn toch wel toneelspelers, die erop staan dat ze gevaarlijke momen ten uit de film niet willen overlaten aan een stuntman, maar ze zelf wensen uit te voeren. Tot hen behoren b.v. Burt Lancaster en Jean Paul Belmondo. Omgekeerd is het ook wel voorgekomen, dat een „stuntman" op de duur de stunts vaarwel zei voor de rol van toneelspeler. Dat kwam dan. omdat hy het vak van toneelspeler toch wel edeler vond dan dat van stuntmaker. Het werk van de geest stond dan in zyn oog hoger dan dat van het lichaam, hoe bewon derenswaardig dat dan ook mocht getraind (geoefend) zyn. Tot dezen be hoorde b.v. Jack Mahogny, die lange tyd de rol van Tarzan op het doek van de film vertolkte (speelde). Blf-47 CL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 10