„Ik vind dat je onmacht nooit als deugd mag propageren Ijs- en woestijnzeilen in woord en beeld voor .Braassemermeer PUBLICITEITSCHUWENDE CINEAST JEFv. d.HEYDEN: Ik heb een gal gefilmd met een knipoog naar de zaal DE LEIDSE COURANT IJszeilkampioen Bouw van Wijk gehuldigd De bovenzaal van café-restaurant „In de Woelige Baren" te Roelofarends- veen was wederom overvol voor de prachtige avond, die de IJszeilvereni- ging „Braassemermeer" voor haar le den gaf om hen te doen meegenieten van het succesvolle optreden van haar voorzitter, de heer Bouw van Wijk, bij de Europese ijszeilkampioenschap- pen in Zweden. Maar méér dan deze film kregen de leden te zien vooral in de vorm van de prachtige dia's van de zeiltocht door de Sahara, welke onlangs werd gehouden. Toen de heer Bouw van Wijk de vergadering met een woord van nel- kom had geopend, verzocht hij de secretarie 'n lid, dat op de gang wacht- le, binnen te leiden. Deze voldeed hieraan en bracht een in Bedoeïnen- tostuum gekleed persoon binnen, die niemand anders bleek te zijn dan Kees Kortenoever, die onlangs heeft deel genomen aan de dertig dagen durende zeiltocht door de Sahara. De voorzitter wenste hem geluk met de goed vol brachte, ongekend zware, maar toch ook zeer interessante tocht door de woestijn en de heer Kortenoever uitte zijn dank voor de hartelijke ontvangst door het aanbieden aan de heren Van Wijk en Van Acker van een prachtige woestijnroos, gesteente van beige-witte kleur, zoals men deze op vele plaatsen van de Sahara kan vinden, welke sieraden de bewondering van alle aan wezigen afdwongen. Hierna kreeg de secretaris, de heer N. W. Mooyekind, het woord om Bouw van Wijk geluk te wensen met zijn Europees kampioenschap ijszeilen in Zweden, waarbij hij de wens uitsprak, dat dit succes van de voorzitter er toe zou leiden, dat de deelname aan de Europese kampioenschappen volgend jaar van Nederlandse zijde nog veel groter zou mogen zijn. Een boekenbon volgde als stoffelijk aandenken, welke ook werd aangeboden aan de heer W. van Acker. Beide laatstgenoemden wisselden el kaar vervolgens af om de lof te zingen van hun verblijf in Polen, 'waar ge traind werd en van Zweden, waar de strijd om het Europees kampioenschap, weid gestreden. „We hebben zowel in Polen als in Zweden heerlijk gezeild," aldus Bouw van Wijk, maar bij de be haalde successen is veel te danken aan Wim van Acker, die zulk een groot aandeel in het succes had doordat hij Anton kans op zege in Nootdorp Van onze paardesportmedewerker) DEN HAAG Nootdorp geeft woens dagmiddag al weer de vijfde meeting van het jaar voor de dravers; het Is dan meteen bjjna op de helft, want het totaal aan koersdagen zal toch wel twaalf blij ven. Er is alle kans dat de velden ditmaal wat groter zijn dan de vorige week. Anton heeft nu niet Brahmapoetra S in zijn koers en ditmaal kan hij het mis schien w61 halen. Ook Zorro d'Aster, die vorige week van achteraf komend steeds aan de buitenkant liep te werken heeft het Iets gemakkelijker tegen Antilope R, die nu misschien de buitenkant moet nemen omdat hij juist een cijfer hoger zit "iet zijn startnummer. Het programma begint om half vier en het luidt: Veghelprijs (2380 m. met trio): Bum- ley Quick - Francina - Esprit Williams. Outsider: El Cld. Gemertprijs (2000 m. van meet): Fa- Wola Kitty - Fridjof - Eliza. St.-Oedenrodeprijs (2000 m, eerste afd., met trio): Dumas - Dirk de V - Bento- Prise. Overioonpry» (1660 m, eerete serie): puls Hanover P - Cromwell W - Alert Hanover. Overloonpr(js (1660 m. tweede serie): Erica - Double Deter- Ethel Volann. St-Oedenrodeprijs (2000 m, tweede met trio): Delphine W - Alarik - Beautiful star. Boxmeerprijs (2000 m. van meet): Pluweetlje - Ekan Zora - Fonne H. Oufc- •Wer: Eveline. Helmondprijs (2360 m): Anton - stal Verhoeve (YY Hanover en Xeres) - Allee van Hageweyde. Nunenprys (2000 m, met trio)Zorro d'Aater - Antilope R Ze los van Vreden- hol. het was, die voor de kwaliteiten van de ijsschaatsen zorgde. In maart vorig jaar reeds werd met de eerste oefeningen begonnen, aldus vertelde Wim van Acker. Ieder, die 'n plaats aan de top wil behouden, zal er voor moeten werken. De Oosten rijkse deelnemers aan de kampioen schappen hebben goed hun ogen de kost gegeven. Zij hebben de boten der Nederlanders niet alleen nagemeten, maar alle techniek, waarover deze bo ten beschikken, terwijl het zeilen der Nederlandse deelnemers nauwlettend werd gadegeslagen om het geheim van hun succes te achterhalen. Resultaten Zes Nederlanders hebben aan deze kampioenschappen deelgenomen. Dat Bouw van Wijk het kampioenschap behaalde, werd reeds eerder in het kort vermeld. De overige resultaten waren: 2 Wim van Acker, 5 Dick We vers, 6 Jan Eindhoven, 14 Frits Meeu- wissen, 19 Tjeerd v. d. Meulen. Op 't ogenblik hebben we zeker 15 top zeilers, hetgeen voor 'n klein land zon der veel lis zeker behoorlijk is te noemen. Maar daarvoor moet men al tijd actief blijven en één is er, die dat zeker is, n.l. Jan Eindhoven, die vorige week alweer bezig was een paar nieu we schaatsen te maken. Nu is de zomer weer in aantocht, maar 16 decem ber gaan we weer naar Polen, aldus Wim van Acker. Uitvoerig werd hierna verteld over de tocht naar en het ver blijf in Polen en Zweden en de film beelden gaven daarvan een prachtig Door de Sahara Niet minder was dit het geval met de zeiltocht door de Sahara, waarvan Kees Kortenoever vervolgens aan de hand van een onvergelijkbaar mooie serie dia's vertelde. Per zeilboot door de Sahara. Wie zou er ooit van ge droomd hebben: van Algerije naar Mauretanië, een tocht van dertig dagen onder verzengende hitte van 45 graden en van ijskoude nachten, met allerlei moeilijkheden van kamperen, eten, ka potte banden, duisternis, enz. We zou den van deze reis alleen al een pagina kunnen vullen. Tot slot van de avond bracht Jan Eindhoven nog een hele serie dia's over ijszeilen in Canada, Polen en Zweden en het was al over twaalf uur gewor den toen Bouw van Wijk allen dankte, die aan deze avond hun medewerking hadden verleend en aan de toeschou wers, die in zo grote getale deze avond mede tot een succes hadden gemaakt. (ADVERTENTIE) een heerlijke sigaret, pittig en toch zacht De start van de Amerikaanse „wildé" voetbalcompetitie is volgens de big bosses niet ongunstig verlopen. 9.000 toeschouwers bij California Clippers tegen Pittsburgh Phantoms in San Francisco acht men een daverend succes. De wedstrijd was dat trouwens ook, want er werd even toild gespeeld als de bond is. De strijd eindigde in S3 en Theo Laseroma en Co Prins hadden een groot aandeel in dat gelijkspel. Aanvoerder Co Prins (in het wit) in duel met de defensie van de Clippers: doelman Stojanovic en Gavric (3), respectievelijk uit Joego-Slavië en Brazilië. Verdeelde meningen in V.S. over voetbal NEW-YORK In totaal 44.728 toe schouwers hebben de eerste competitie wedstrijden van de „wilde" Amerikaan voetbalbond bijgewoond. De Phila delphia Stars die met 20 van de To ronto Falcons wonnen, trokken het meeste publiek: 14.163. In Oakland (Californië) zagen slechts 3840 toeschou wers de Pittsburgh PhantomB, niet on der anderen Theo Laseroms, Co Prins, en Piet de Groot, niet verder komen dan een 33-gelijkspcl tegen de Cali fornia Clippers. Verdere uitslagen: Baltimore Bays- Atlanta Chiefs 10 (8.000 toeschou wers); Los Angeles TorrosNew York Generals 32 (9.000 toeschouwers); Chicago SpursSt. Louis Stars 21 (4.725 toeschouwers). De commentaren in de pers over het eerste optreden van de National Pro fessional Soccer League waren niet on verdeeld gunstig. De „New York Times" besteedde drie kolommen aan de wed strijden die zondag zijn gespeeld. Ge rald Eskenazi schreef daarin onder meer: „Het getoonde bleef een heel eind onder de hoog gestemde verwach tingen". Televisiecriticus Jack Gould ging in hetzelfde blad nog verder: „Er waren momenten van exotisch voeten werk en prachtig teamverband, maar voetbal kon toch niet in de schaduw staan van de sportwedstrijden, die op andere kanalen werden gegeven". Alleen Bob Williams in de New York Post was vrij positief. Hij vond de 35.000.000 gulden die „The Columbia Broadcasting System" aan televisierech ten had betaald niet bij voorbaat ver spild geld. Williams dacht dat het „Europese voetbal" zo op het eerste ge zicht waarschijnlijk een grote opmars in Amerika zou maken. BEROEP VERWORPEN Cassias Clay - („Ik zal me melden - toch in dienst WASHINGTON Het Hooggerechts hof van de Verenigde Staten heeft gis teren het verzoek om vrijstelling van mi litaire dienst van de wereldkampioen zwaargewicht Casslus Clay afgewezen. Clay moet op 28 april In Houston (Texas) opkomen. De kampioen verklaarde gisteren dat elke straf hem liever is dan dienst in het Amerikaanse leger. Als geestelijke van de zwarte moslims en als gewetensbe zwaarde verzet hij zich tegen zijn rekru tering. „Ik zal me melden", zei Clay, ar ik zal voor mijn godsdienstige tuiging opkomen al kom ik in de ge vangenis of voor machinegeweren te recht. Ik zal andere mensen het leven niet ontnemen" noch aan oorlog deelne- Ik ben bereid voor mijn religie te lijden en iedere straf op mij te nemen". Over de uitspraak van het Opperste Gerechtshof zei Clay: „Het zijn hun wet ten. Het is hun grondwet. Het is hun land. Het is hun uitspraak. Ik kan het alleen maar aanvaarden. Zij zijn de rechter en de jury. Ik ben alleen maar een individu dat op de uitslag wacht. Ik verheug me over dit alles als een beproeving. Ik vind het heerlijk". Russische dames grote basketbalzege PRAAG Op de derde dag van het toernooi om het wereldkampioenschap basketbal (dames) behaalde Rusland in groep A de grootste overwinning. Austra lië werd door de Russische dames met 7537 verslagen na in de rust al tegen een 3713 achterstand opgekeken te hebben. De verdere uitslagen luiden: groep A. Joego-SlaviëVer. Staten 5843; groep B. Tsjecho-Slowakije Zuld-Korea 6667; groep C. JapanBul garije 54—44, Ooet-Dulteland—Brazilië W-W. iiiiiiïHiiiï iiiiiiiiiii ■■■113 a (Van onze filmredactie) HOORN „Ik heb nooit met het idee rond gelopen een kankergezwel uit de Roomse liturgie weg te snijden. Ik ben zelfs nooit van plan geweest een aanval op de Kerk te doen. Ik heb gewoon een gat gefilmd en een film willen vervaardigen, met een knipoogje naar de zaal, zoals katho lieken vaak mopjes maken over zichzelf". Aan het woord de veertigjarige cineast Jef van der Heijden wiens „Onge wijde aarde" door de filmkeuring werd verboden voor openbare vertoning. Een afkeurenswaardige uitspraak, waarmee de filmer binnen enkele uren meer publiciteit en journalistinke drukte rond zijn persoon heeft verzameld, dan in de rest van zijn carrière bij elkaar. Zoals bekend zou Van der Heij den niet genoeg piëteit hebben betracht ten opzichte van over ledenen. Hij heeft op deze be schuldiging met enkele vragen gereageerdde mensen die naar een pastoorsbegrafenis gaan. zijn die allemaal vol piëteit? en deze „het begraven van zelf moordenaars op oneervolle wijze, is dat piëteitvol? Die dingen bestaan, dat valt niet te dien ln een heel andere wereld. Het ls een film zonder vaag heden. zonder afleidende cameramanoeuvre en met een story die goed in elkaar zit. Dat durft bijna niemand te filmen. Je moet gewoon lijnrecht dur ven filmen. Er zijn op het ogen blik zoveel filmers ln Nederland, die niet weten wat ze willen. Ik geniet zelf van mijn film, en ik kan me voorstellen dat het geleerd een verschrikkelijk goed vakman") en startte zelf met een Jeugdspeelfilm „De laatste passagier", die goed werd ontvangen. Daarna kwam ..Fiet sen naar de maan, unaniem ge kraakt en reeds in de eerste vertoningsweek uit de roulatie genomen", zegt Jef een beetje aarzelend. Even later toch: „Ik had het toen niet moeten doen. al had Ik er achteraf niet eens zoveel spijt van. Ik heb er ont zettend veel mee geleerd en Je moet eens Je hoofd stoten, dat ls gezond. Toch was Ik het niet eens met het publiek. Verkeet niet dat ik toen dingen deed die niet mochten, maar die nu heel algemeen zijn". Je kunt ook over het prototype een film maken, maar zover was ik toen nog niet. Ik heb het mezelf met mijn eerste grote film veel te moeilijk gemaakt. Het had gewoon veel simpeler moeten zijn. Ik ben in veel dingen Johannes den Doper geweest, met alel risico's van dien. Ja „Fietsen" was een on gelooflijke opdonder" Bedrijfsfilms De moeilijkheid ls hoe Je na zo'n opdonder weer aan de slag komt. Van der Heijden zegt: „Er heden voor speelfilm. Ik vind het onzin te zitten wachten op subsidie. Dat ls geen juiste men taliteit om een film te maken. Als een man geen geld heeft, moet hij heel hard werken om er aan te komen. Ik houd niet van de manier waarop de scor- pioJongens werken. Begrijp me moed. Ik vind het geweldig fijne jongens, daar niet van Ze zeg gen voor vijftigduizend gulden die film te mnken. Dat is nor maal gesproken een bedrag dat je alleen al kwijt bijt aan aller lei technische flauwekul. Zij doen het door bijna niemand te behalen, ik bedoel de spelers en zo Ik vind het een verkeerd uitgangspunt, film ls een vak Ton Lensink, die belangrijke rollen f van der Heydens verboden film. ontkennen. Je mag er toch zeker over praten?" Jef van der Heijden heeft het antwoord niet afgewacht en gedaan wat in dit geval het verstandigste is. Hij heeft herkeuring aange vraagd. Behalve dat. hoopt hij (en hij niet alleen) dat het spoedig de beurt aan de film keuring is ter grave te worden gedragen. Hij zal graag de film overmaken. On-hollands „Ik ben erg lang aan deze lilm bezig geweest" verteld Van der Heijden, overgaand tot de orde van de dag. „misschien wel te lang". Elke keer al» er weer geld was, maakten we een stukje Een methode die twee jaar in beslag heeft genomen De film is totaal anders gewor den dan mijn vorige film". Hij vervolgt; „Ongewijde aarde is veel meer open en speelt boven- publiek dat ook erg fijn vindt, hetgeen overigens niet wil zeg gen dat ik concessies aan het publiek zou hebben gedaan. Het komt door de aanpak, het heeft Iets on-Nederlands. zelfs ln de enscenering. Hier. kijk maar deze foto's, daar voel Je het al aan Ik heb uitsluitend in Hil- varenbeek gewerkt. Een heer lijk plaatsje. Veel mooie hulzen en straatjes en aparte plekjes, al ben lk niet uitdrukkelijk gaan zoeken naar mooie plaat jes. integendeel. En dan Ineens die verschrikkelijke streep door de rekening Dat is wel het laatste wat lk had verwacht Het is ao'n frisse, hart veroverende film" Opdonder Jef van der Heijden zoon van een Brabantse sigaren fabrikant is sinds 1960 regis seur. Hij werkte enige tijd bij Bert. Haanstra („ontzettend veel is door die film een hele ver keerde invloed over mij blijven hangen. Ze vinden mij trou wens toch al een gekke vent; lk zal me wel te weinig ln Am sterdam laten allj. „Blauw licht" heeft enige verbetering gebracht en de opdrachtfilms hebben mij een goede naam bezorgd" Van der Heijden ver vaardigde een kleurenfilm' over de verwerking van kadavers („ls een erge poëtische film gewor den") een Impressie van een ziekenhuis „Meest urgentelijk en een brandende vraag", film over een Goudse kaarsen fabriek. Een plaatselijk dagblad verslaggever rhreef naar aan leiding van de première; „Een bedrijfsfilm ln nieuwe stijl, ge schikt voor het voorprogramma ln de bioscoop" Op stapel staan een instructief Hm over de lucht macht en een film over vracht rijders ln Europa („Zalig onder werp. geweldige mensen zijn dat"). Jk werk keihard aan opdracht- films. Je leert het vak op en top en het schept de mogelljk- ale alle anderen en als mensen werken moeten zij daarvoor be taald krijgen. Vechten Je kunt trouwens niet op alles bezuinigen. Het beeld moet gewoon goed zijn. Ga maar na, hoe wordtt la afgeleid als Je beeld onderbelicht is of als Je strepen ziet In de fiim moet Je niet worden gestoord. Het kan misschien leuk zijn voor de mensen die /.elf alelrlel grap jasserijen uithalen, maar je maakt nog steeds een film voor het publiek Er zUn Jongens die beslist niet weten wat zij moe ten doen. zodra zij een aantal mensen krijgen te regisseren, rk laat mijn mensen vrij zeggen zij dan. volgens mij alleen maar om nnmacth te verbergen. Ik vind. dat Je onmacht nooit als deugd mag propageren. Geluk kig zijn we dit stadium nu een beetje voorbij. Er ls de laatste tijd veel recht getrokken Weet Je dat ik steeds minder wil werken met acteurs. Die lui zijn door de televisie gemeengoed geworden en jammer genoeg beschikken wt) ln Nederland niet over echt actieve film acteurs. Het vervelende ls dat de doorsnee-acteur tracht te draaien op zijn routine. Boven dien zijn er veel te veel die zichzelf erg goed vinden. Het grootste deel kent geen enkele emotie meer. de inspiratie is er uit. De mentaliteit onder de fil mers ls wat dat betreft veel gezonder, er wordt tenminste nog gevochten. Je moet Je af en toe eens echt kwaad kunnen maken. Dat vind lk heel belang rijk. Het uitzoeken vuil amateurs ls natuurlijk wel een moeilijke zaak. Vergeet niet als de rol bezetting van de film niet deugt er geen mens meer ln gelooft. Ik heb gelukkig mijn toneel ervaring voor. Ik weet. hle lk de mensen moet regisseren. Ik weet wat Je ermee kunt doen. Ama teurs zijn over het algemeen veel minder eigenwijs Je kunt ze veel makkelijker afknijpen als dat nodig mocht zUn. Soms denken zfj het beter te weten. En gaan ze zeggen van: „Ja maar, lk zou het ook zo kunnen doen-. Dat vind lk zo ont zettend irritant. Ze hebben ver dorie te doen wat lk zeg. Ook ln mijn volgende film ga lk ln zee met amateurs. In het BS Jaar ga lk ..De barplanlst" draalen, naar een eigen verhaal. Het ls iets heel anders, al loop ik weer het risico verwijten te krijgen het katholieke volksdeel tegen de schenen te schoppen, Het gaat over een pianist, die een mis heeft gecomponeerd die door de Romeinse keuring wordt afgekeurd. H1J legt zich er natuurlijk niet' bij neer. De kerk blijft een bron van lnpslratle. Ik ben katholiek op gevoed, dat ls een onuitwisbaar stuk van Je leven. Vergeet bovendien niet dat de katho lieke kerk een Reweldlge brok tehater te bieden heeft Een plechtige bpgrufenls, dat is toch Iets geweldigs. Keihard Mijn assistent Ton Aarden (28) gaat dit Jaar ook een eigen verhaal verfilmen. De titel ls „De laatste eer". Je ziet dat lk voortdurend bezig ben, ondanks de weinige publiciteit Ik houd er niet van. lk ben trouwens bang voor elke film en ver schrikkelijk nerveus bij een vertoning. Vooral bU een op- dracbtfUm. Stel Je voor dat ze Je werk niet goed vinden. Dan voel ik mij gewoon een beetje schuldig. BIJ een speelfilm ligt dat anders, maar a! die flauwe kul met gala-voorstellingen en zo. Nee. niets voor mij. Een Nederlandse speelfilm zou al iets vanzelfsprekends moeten zijn. We maken er veel te veel een evenement van. Een première wordt teveel opgebla zen. met als gevolg dat de ver wachtingen zo hoog kunnen zijn dat Je wel keihard moet zijn onder zo'n druk te kunnen werken Begrijp Je nou waarom lk helemaal niet gebrand ben op te veel publiciteit".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 7