JODEN niet schuldig aan GODSMOORD Verlies PTT: 40 miljoen Souvenirindustrie bijzonder actief Giorgio Rinaldi bang vermoord te worden KANS OP WIJZIGING GRONDWET EN VERVROEGDE VERKIEZINGEN M. DE VRIES VRIJDAG 24 MAART 1967 DE LEIDSE COURANT Door Augustiin us kardinaal Bea volgen van stad tot stad, opdat op u aal neerko men al het onschuldig bloed dat op aarde vergo ten is, vanaf het bloed van de onschuldige Abel tot aan het bloed van Barakias, die gij vermoord hebt tussen de tempel en het altaar. Voorwaar, Ik zeg u: Dit alles zal neerkomen op dit ge slacht" (Mt. 23, 31—36). Persoonlijke schuld Wat volgt uit al deze teksten i i probleem Er is geen twijfel aan. dat het vonnis en de te rechtstelling van Jezus, op zichzelf beschouwd, ob jectief gesproken, een zonde van godsmoord be tekenen; want Jezus is volgens de christelijke leer God-mens. Van de andere kant kan evenmin be twijfeld worden, dat een zonde van godsmoord in de eigenlijke zin slechts aangerekend kan worden aan wie zich bij het bedrijven ervan duidelijk be wust was van de menselijk-goddelijke natuur van Christus. De beslissende vraag is dus deze: waren de leiders van het Sanhedrin en het volk dat zich ertoe heeft laten brengen om Jezus' veroordeling ie vragen zich hiervan wel zo duidelijk bewust? Men kent de woorden van Petrus die, na de joden van Jeruzalem verweten te hebben: ,,De vorst des levens hebt gij gedood", daar bijna dadelijk aan toevoegt: ,,Maar ik weet, broeders, dat gij in on wetendheid gehandeld hebt, evenals uw overhe den." (Hand. 3, 15, 17). Aan de woorden van Petrus beantwoorden die van Paulus in zijn rede tot de joden van Antiochië in Pisidië: ,,De inwoners van Jeruzalem en hun overheden hebben Hem niet erkend en door hun vonnis de uitspraken van de profeten, die elke sabbat worden voorgelezen, in vervulling doen gaan" (Hand. 13, 27). En met deze woorden doen de beide apostelen niet anders dan het voorbeeld van zachtmoedigheid volgen, dat Jezus zelf ons gegeven heeft, toen Hij aan het kruis bad: „Vader, vergeef hun, want zij weten niet wat ze doen" (Lucas 23, 34). Onwetendheid In de beperkte ruimte die ons ten dienste staat is het niet mogelijk, een volledige interpretatie van deze teksten te geven. Genoeg zij het te er kennen, dat zij van de ene kant zeker niet als 'n vrijspraak in de eigenlijke zin en nog minder als een volledige vrijspraak beschouwd kunnen wor den van degenen die verantwoordelijk waren voor Jezus' dood. Bijvoorbeeld, het gebed van Jezus om vergeving zou geen zin hebben, als er sprake was van een absolute onwetendheid en dus van absolute onschuld. Van de andere kant mag men deze woorden echter evenmin opvatten als lege formules zonder betekenis; vooral in Jezus' gebed is het duidelijk dat Hij het verzoek om vergeving ondersteunt door een werkelijk verzachtende om standigheid ten gunste van de joden aan te voeren. Als er dus bij de verantwoordelijke personen sprake was van een zekere onwetendheid, is het duidelijk, dat deze op de eerste plaats betrekking had op het punt dat voor een jood het moeilijkst te begrijpen was, namelijk de godheid van Jezus. Het joodse volk was immers eeuwenlang opgevoed in het meest strikte monotheïsme en in een vol komen geestelijke opvatting over God. Het is dus niet zo verwonderlijk, dat voor een jood een mens-geworden" God en een „zoon van God" uiterst moeilijk te aanvaarden waren: temeer waar zelfs Petrus deze dingen niet zelf ontdekt, maar door een openbaring van de Vader geleerd had (vgl. Mt. 16, 18). Hiermee willen we de doel treffendheid van Jezus' uitspraken over zijn god heid en de bewijzen die Hij ervoor aangevoerd had geenszins ontkennen. Maar daaruit ^volgt al leen dat de onwetendheid misschien schuldig was, veroorzaakt door hartstochten enzovoorts ech ter niet, dat er in het geheel geen onwetendheid bestond. Tenslotte, als dit de situatie was waarin de leiders van het volk verkeerden met betrekking tot de goddelijk-menselijke natuur van Jezus, hoe groot moet dan niet de onwetendheid van het ge wone volk geweest zijn. Als dus de formele schuld aan de godsmoord niet zonder meer bevestigd kan worden ten aan zien van de leiders en van het volk, dat een direct aandeel had in het proces van Jezus, kan er nog veel minder sprake van zijn ten aanzien van de afwezigen, die over de hele wereld ver spreid waren, en in het geheel niet met betrek king tot de joden van latere eeuwen. Petrus Blijft in ieder geval nog de mogelijkheid van een verantwoordelijkheid i oordeling van een onschuldige, die bekend stond als een heilig leraar, eventueel zelfs als een pro feet, de beloofde Messias. Waar het voor ons doel op aankomt, is ook hier de vraag, of in een der gelijke verantwoordelijkheid het hele volk verwik keld kan zijn, en zo ja, in welke zin. Vooraf een opmerking over een bepaalde bena dering van ons vraagstuk, die niet dienstig is voor een juiste oplossing. Er wordt wel gezegd, dat de veroordeling van Jezus kennelijk niet aan het joodse volk als zodanig ten laste gelegd kan wor den, omdat men niet kan zeggen, dat het sanhe drin, wiens leden niet door het volk gekozen wa ren, maar slechts een oligarchische kaste vorm den, het volk werkelijk vertegenwoordigde. Deze redenering is niet houdbaar, omdat de gebeurte nissen op deze manier beoordeeld worden met 'n hedendaagse westerse mentaliteit en naar mo- Geen collectieve verantwoordelijkheid voor gehele natie Nieuw licht op bijbelteksten derne maatstaven van democratische vertegen woordiging, die niet gelden voor het Oosten, zeker niet van voor het Oosten uit die tijd. We zullen dus liever het Nieuwe Testament zelf ondervragen en onderzoeken hoe dat de feiten en gebeurte nissen ziet en beoordeelt. Allereerst zijn er enige verklaringen van Pe trus. In zijn eerste prediking, gehouden op het pinksterfeest, zei hij tot de menigte die zich ver zameld had: „Mannen van Israël, luistert naar deze woorden: „Jezus de Nazarener, die volgens Gods vastgestelde raadsbesluit en voorkennis is uitgeleverd door de hand van goddelozen, hebt gij aan het kruis genageld en gedood" (Hand. 2, 2223; vgl. ook vs. 36). Bijna dezelfde woorden spreekt hij, opnieuw tot het volk van Jeruzalem, in de rede na de genezing van de lamme: „De vorst des levens hebt gij gedood. God heeft hem evenwel uit de doden doen opstaan; daarvan zijn wij getuigen" (Hand. 3,15). Voor het sanhedrin verklaarde hij: „De God van onze vaderen heeft Jezus ten leven gewekt, aan wie gij u vergrepen hebt door Hem aan het kruis te slaan" (Hand. 5,30). Niet anders spreekt Stefanus. eveneens tot het sanhedrin: „Wie van de profeten zijn door uw vaderen niet vervolgd? Gedood hebben ze hen die de komst aankondigden van de Rechtvaardi ge, wiens verraders en moordenaars gij nu gewor den zijt(Hand. ,7,52). Soortgelijke uitdruk kingen treffen we aan bij Paulus in de reeds ge citeerde rede tot de joden van Antiochië in Pisi dië: „Want de inwoners van Jeruzalem en hun overheden hebben Hem niet erkend en door hun vonnis de uitspraken van de profeten, die elke sab bat worden voorgelezen, in vervulling doen gaan. Ofschoon ze geen enkele rechtsgrond voor de doodstraf konden vinden, hebben ze van Filatus geëist, dat Hij ter dood gebracht werd" (Hand. 13, 27—28) Jeruzalem We wijzen voorlopig maar op één bijzonderheid die ons verrast. Petrus, niet alleen wanneer hij tot het sanhedrin spreekt maar ook wanneer hij zich tot het volk richt, spreekt niet over de schuld aan de kruisdood van Jezus als gemeenschappe lijk aan alle leden van het uitverkoren volk maar alleen aan de inwoners van Jeruzalem. Hetzelfde zien wij bij Paulus. die het wel over de joden in de derde persoon heeft maar niet over „ons" joden; eveneens bij Stafenus, die toch in een wijder verband ook over de vervolgingen van de voorvaderen tegen de profeten spreekt (vgl. Hand. 17,51). Wc zuilen later op deze bijzonderheid te rugkomen. Een andere reeks teksten bevat de voorspellin gen van Jezus over de straffen, die Jeruzalem zullen treffen, tot en met zijn verwoesting. Over deze teksten wordt door verschillende auteurs als volgt geredeneerd: dit oordeel van God over Jeru zalem, dat immers hoofdstad en symbool van het uitverkoren volk is, betreft dus de natie als zo danig. De geschiedenis toont aan, dat dit oordeel in feite het hele volk getroffen heeft, en wel op een zeer ernstige en beslissende manier. Welnu, zegt men dan, dit feit veronderstelt een verant woordelijkheid oftewel een collectieve schuld, anders zou het een onrechtvaardigheid zijn. Ook de enorme zwaarte van de straffen kan alleen maar verklaard worden uit een collectieve ver antwoordelijkheid van het hele volk voor het on rechtvaardige vonnis over Jezus. Laten we nu de teksten beschouwen. In de gelijkenis van de wijnbouwers concludeert Jezus, dat het doden van de erfgenaam van de eigenaar van de wijngaard dit gevolg zal hebben: „Daarom zeg ik u: het rijk Gods zal u ontno- volk, dat wel de vruchten daarvan opbrengt". En de evangelist voegt hieraan toe dat de hogepriesters en farizee- en die zijn gelijkenissen gehoord hadden, begrepen dat Hij over hen sprak en dus op een middel zon nen om zich van Hem meester te maken (Mt. 21, 4246). Jezus verklaart de reden van zijn tranen over Jeruzalem met de voorspelling van de ko mende verwoesting van de stad: „Uw vijanden zullen u met uw kinderen die in u wonen neer- smakken en zij zullen in u geen steen op de ande re laten" en de reden die Hij ervoor geeft is de volgende: „Omdat gij de tijd, waarin barmhar tig op u werd neergezien, niet hebt erkend" (Lc. 19, 43—44). Met een nog wijdere blik door de tijden vermaant Jezus de schriftgeleerden en deöfarizeeën:0,,Gij getuigt dus tegen uzelf, dat gij zonen zijt van profetenmoordenaars. Nu dan, maakt gij de maat van uw vaderen maar vol!Daarom zend Ik tot u profeten, wijzen en schriftgeleerden. Som migen van hen zult gij doden en kruisigen, ande ren zult gij geselen in uw synagogen en achter- de collectieve verantwoordelijkheid joodse volk voor de kruisiging van Jezus? Een eerste fundamentele opmerking, die hierboven al gemaakt is: in geen enkele van de aangehaalde teksten sluit de spreker (Petrus, Paulus, Stefa nus) zichzelf in bij degenen, die schuldig zijn aan de kruisiging van Jezus. De verwijten gelden steeds de anderen, zij het dat zij zich richten te gen het sanhedrin, zij het tegen het volk, de inwo ners van Jeruzalem of de joden in het algemeen. Maar als deze teksten betrekking hadden op een collectieve verantwoordelijkheid of schuld van het volk als zodanig, dus van allen die tot het volk van Israël behoren, dan zouden de sprekers in alle eerlijkheid het woord „wij" moeten gebrui ken en zo zichzelf insluiten bij de algemene ver antwoordelijkheid. In de geest en de bedoeling van de sprekers gaat het dus niet om een collec tieve schuld of verantwoordelijkheid, die zonder meer gebaseerd is op het lidmaatschap van het uitverkoren volk. Een belangrijke bevestiging van deze eerste constatering ligt in de vermaning, die Petrus in alle twee de toespraken tot het volk op het verwijt laat volgen: Bekeert u en hebt berouw en redt u uit dit ontaarde geslacht (vgl. Hand. 2, 3740; 3,19). Maar als Petrus aan een collectieve schuld dacht, die eenvoudig voortkomt uit het feit, dat men tot het joodse volk behoort, dan zou hij een dergelijk redmiddel niet kunnen aanraden, Een schuld, die men enkel en alleen krachtens zijn lidmaatschap van het volk op zich laadt, kan van zelfsprekend niet door berouw en bekering opge heven worden, want die liggen op een ander vlak. Het gaat hier dus niet om een schuld van, laten we het noemen, nationale aard maar wel degelijk om een persoonlijke schuld. Tot deze gevolgtrekking brengt ons ook de consta tering, dat de eerder geciteerde verwijten voor Jezus' kruiziging door de apostelen nooit gericht worden tot de joden van de andere steden zoals tot de inwoners van Jeruzalem wat men toch zou verwachten als deze verwijten betrekking hadden op een collectieve schuld van het hele volk. En waarom worden ze niet tot andere steden ge richt? Omdat ze inderdaad, zoals we al gezien hebben, betrekking hebben op de persoonlijke schuld van hen die zich op de een of andere wijze geassocieerd hebben met dat „ontaarde geslacht" dat de voornaamste schuldige is of die direct hebben meegewerkt aan de terdoodveroordeling van Jezus, zoals het geval was met de leden van het Sanhedrin en ook met het volk, dat voor Pi- latus' gerechtshof had staan schreeuwen. Van de overige inwoners van Jeruzalem kan men op zijn minst zeggen, dat ze geen gehoor gegeven hadden aan de prediking en aan de wonderen van Jezus, al was het maar uit angst of gemakzucht, en dat ze zich op deze wijze geschaard hadden aan de zijde van degenen, die zich met geweld en onderdrukking tegen Gods plannen en dus tegen God zelf verzetten. Concilietekst Dc zienswijze, die ons hier tegemoet treedt, is dus niet, om 7,o te zeggen, nationalistisch maar ge heel en uitsluitend religieus. Samen met Jezus' voorspellingen over het oordeel dat Jeruzalem zal treffen zijn dit de schriftuurlijke gegevens voor de weinige maar beslissende woorden die de con- eillverklaring over de joden aan dit onverwerp wijdt: „Hoewel de gezagdragers van de joden met hun aanhangers de dood van Christus hebben doorgedreven, kan toch datgene wat tijdens zijn lijden bedreven werd noch alle toen levende jo den zonder onderscheid noch de joden tijd aangerekend worden". Wie op de hoogte Is van de geschiedenis en van de mentaliteit, van de christenen zo dikwijls getuigenis hebben afgelegd, kan het grote belang van deze plechtlgi uitspraak naar waarde schatten. (Uit: „De kerk en het joodse over de Joden, tekst en com Concilieverklaring deeltje) uitgeverij (ADVERTENTIE) oude... ol jonge. klare is toch maar je ware! kleine glaasjes, groot genoegen DEN HAAG. (A.N.P Het verlies van de postdienst lil 1967 tengevolge van het uitstel van de verhoging van 't nieuws bladtarief tot 1 juli a.s-, aanvankelijk ge raamd op 37 miljoen gulden, zal ca. 40 miljoen bedragen, aldus heeft de minister van Verkeer en Waterstaat, dr. J. E. dc Quay, In een nota aan de Tweede Kamer meegedeeld. De regering overweegt nu de gang van zaken bij de PTT door een particulier efficiencybureau te laten onderzoeken. De minister gelooft niet dat de Postcheque- en Girodienst en de Rijkspostspaarbank door lange wachttijden aan de loketten in hun ontwikkeling worden geremd. Door verbetering van de lokettendienst is de laatste j aren de doorstroomsnelheid de loketten belangrijk vergroot. Maar dat ook uit het oogpunt van efficiency ..leegloop" in de lokettendienst niet aan vaardbaar is. kan niet onder alle omstan digheden aan een zekere rijvormlng den ontkomen. De regering streeft er naar. in daarvoor lenende gevallen de kleinste postkantoren op het platteland in de vorm van agentschappen onder te brengen in winkels, waardoor de openingstijden prak tisch gelijk zullen zijn aan die va winkels. Blijde gebeurtenis Drakensteyn „Koninklijke trappelzak" UTRECHT (ANP) De fabrikanten m lepeltjes, sleutelringen, glazen, be kers, tegels en aanverwante herinne ringsartikelen hebben hun produktie al maanden geleden gericht op de aan staande blijde gebeurtenis op Draken steyn. De soevenirs zijn al in grote hoeveelheden aangemaakt, alleen de ge-, borotedatum en de naam van prins of prinsesje ontbreken nog. De koninklijke fabriek van goud- en zilverwaren Van Kempen en Begeer gaat in de komende weken bronzen, zil- en muntgouden penningen op de markt brengen, die in prijs variëren 7,50 gulden tot 600 gulden. Juwe liers en banken gaan de penningen ver kopen. Op deze penning staat prinses Bea trix afgebeeld met een baby op de op de keerzijde staat het wapen de kleine prins of prinses, naam en geboortedatum zullen uiteraard niet ont breken. Voor de scholen, gemeenten en oranjecomités zijn lepeltjes, speldjes, boekenleggers, draag- en legmedailles, briefopeners en sleutelhangers in de maak. Voor zover men het op dit mo ment kan bekijken, bestaat er een be hoorlijke belangstelling voor deze arti- De Gerofabriek eveneens van Zeis ter huize blijft niet achter. Er zullen twee theelepels op de markt worden ge bracht. Er zullen vele tienduizenden van deze lepels worden vervaardigd In het zogenaamde kopje van de lepels is een baby afgebeeld. Deze herinne ringslepeltjes gaan in een speciale oranje-witte verpakking naar de klan ten. Ook de federatie goud en zilver gaat iets in deze richting doen. .Wat dat pre cies zal zijn zal op een speciaal daar toe belegde persconferentie worden ge openbaard. De NV Koninklijke Sphinx-ceramique (ADVERTENTIE) Brandend maagzuur? .n Maastricht pakt de zaken groot Zij is al op grote schaal begonnen met de produktie van bekers, die na de ge boorte van het vorstenkind aan de schoolkinderen worden uitgereikt. Het is beker met op de voorkant het wa in de kleuren geel, blauw en oranje. Op de achterkant staat een oranjeboom met daarvoor gekruiste vlaggen. De prijs varieert van 92 cent tot 1,20 gulden. Gemeenten, ouder- en oranjecomités betalen deze herinnerings- Een wat kleinere fabrikant is de heer Smorenburg uit Utrecht. Deze heeft drie verschillende -soorten tegels, twee bekers en een glas in de maak, die be trekking hebben op de baby van prin- Beatrix. Ook deze tegels en bekers gaan naar scholen en oranjecomités. Een fabriek in Surhuisterveen biedt prinses Beatrix de kinderwagen aan. Omdat het cadeau een verrassing moet blijven, wil men nog niets zeggen het model en de kleur van dit voertuig. Het jonge prinsje of prinsesje zal het ook niet zonder een trappelzak hoeven te stellen. Een bedrijf in Sas- senheim heeft er een ontworpen van witte badstof waarop in oranje de let- ,,B" en „C" zijn geborduurd, plus kroontje. Een trappelzak gaat ais geschenk naar Drakensteyn. De rest de „eerste oplage" van 5.000 exem plaren wordt door de detailhandel afge- zoals de fabrikant zegt, andere jonge moeders ook in staat te stellen om hun kind in een „koninklij ke trappelzak" te laten sluimeren. De Porceleyne Fles in Delft komt met een gedenkbord met het wapen van Oranje Nassau, waarvan een voorge bakken ontwerp reeds gereed ligt. Uurlonen met 3 procent gestegen DEN HAAG (ANP) Blijkens gege vens van het CBS zijn de gemiddeld ver diende uurlonen van volwassen manne lijke werknemers (arbeiders en em ployés) tussen oktober 1966 en januari 1967 gestegen met bijna 3 pet. Voor de handarbeiders bedroeg de staging on geveer 2 pet. Ongetwijfeld zullen deze percentages in de komende maanden nog oplopen door de herziening van vele collectieve arbeidsovereenkomsten. Dit lononderzoek heeft betrekking op werk nemers in nijverheid, handel, vervoer er bank- en verzekeringsbedrijf. Gisteren is van de werj van Veroltne de 3S.J,00 ton metende bulkcarrier „Amstelpark" te water gelaten. Door de grote lengte van het schip moesten speciale voorzieningen worden getrofjen om te voorkomen, dat het non de overzijde van de Noord op de kant zou lopenmaar alles verliep prima. TIIRUN (AP) Dc Italiaan Glorgi Ri naldi die gearresteerd is als de sleutelfi guur in een Russisch spionagenetwerk dat vooral op Amerikaanse bases in Europa opereerde, vreest voor z(jn leven. Vol gens zegslieden is Giorgi Rinaldi, die onder voortdurende bewaking gevangen wordt gehouden door de Italiaanse traspionagedienst, er van overtuigd dat h(j vermoord zal worden om hem de mond te snoeren. Rinaldi zijn vrouw Angela Maria zijn chauffeur Armando Glrard werden drie dagen geleden aangehouden en gis teren in staat van beschuldiging gesteld wegens spionage voor de Sovjet-Unie. Een Russische diplomaat die bij do zaak betrokken zou zijn, Joeri Pavlenko, ls gisteren overhaast uit Rome Moskou vertrokken met medeneming van zijn vrouw en zoontje. Volgens onbe vestigde berichten vertrok de adjudant van de Russische ambassade op bevel Provincie koopt Linnaeushof HAARLEM (ANP) Het provin ciaal bestuur van Noord-Holland hoeft voor 380.000 gulden het recreatiepark Linnaeushof in Bennebroek gekocht. Daardoor is de openbare verkoping, die gistermiddag oni twee uur zou worden gehouden, niet doorgeguan. De aankoop door de provincie heeft betrekking op het eigenlijke hof, waarop de beperkende bepalingen ter bescher ming van het natuurschoon van toepas sing zijn. Daarbij is onder meer over eengekomen dat deze hof tegen een nader overeen te komen vergoeding de exploitatie van het recreatie park voor de N.V. beschikbaar blijft. Teneinde een verdere exploitatie van het recreatiepark mogelijk te maken hebben Linnaeushof N.V. en de heer H. W. Roozen bij de arrondissements rechtbank te Haarlem een verzoek schrift ingediend tot het verkrijgen van surcéance van betaling. Van het ministerie van Economische Zaken ls intussen onder bepaalde voorwaarden kredietgarantie verkregen die het mogelijk maakt de exploitatie voort te Op grond van deze nieuwe ontwikke ling zal de Linnaeushof N.V. met park, speeltuin, tminicorso, tropentuin, par keerterrein etcetera zo spoedig mogelijk weer worden geopend. Zodoende blijft het recreatiepark behouden en kunnen de schuldeisers zoveel mogelijk worden bevredigd, aldus de notaris. (Vervolg van ae voorpagina I Het partijbestuur van de PvdA verga dert hierover minstens enige keren per week. Het KVP-bestuur heeft er al ver schillende bijeenkomsten aan gewijd en de CHU studeert nog steeds op een wij ziging van de kiesdeler. In de AR zet men alles op alles om met dit doel voor ogen te herstellen en een VVD-commis- sie is kort geleden eveneens met de stu die van deze problematiek begonnen. Bij de belangrijke voorstellen tot staat kundige hei-vormingen is wijziging van de grondwet noodzakelijk. De meeste partijen streven ernaar. Porf. Zijlstra heeft er zelfs in zijn beknopt regerings program als wezenlijk punt van gewicht opgenomen. De jongerengroeperingen krijgen bij het tot stand brengen van de vernieu wingen belangrijke inspraak. De be staande partijen achten dit zelfs noodza kelijk om de jongeren nog zoveel moge lijk binnen hun partijsfeer te kunnen houden. Een aantal verontruste confessionele jongeren uit de AR, de CHU en de KVP hebben dezer dagen al oriënterende be sprekingen gevoerd over het doorbreken van de bestaande partijstructuren. Het beroep op hun partij van een aantal jon geren spijtstemmers uit de AR staat hiermee in concreet verband Woord voerder van deze groep is een 29-jarige anti-revolutionair dr. B. de Gaay Fort man, zoon van het bekende links-georiën teerde AR-Eerste Kamerlid prof. De Gaay Fortman, De jonge Tllburgse hoog leraar jhr. Alting von Geusau ziet men graag als vertegenwoordiger van de ver ontruste katholieken, met de Amster dammer mr. Eric C. M. Jurgens. Deze wijst in „KVP 67" van deze week op het evangelisch radicalisme van de AR-par- tijvoorzitter W. P. Berghuis. In de AR is de vernieuwing al enige tijd oorzaak van allerlei meningsver schillen. Deze spitsen zich thans toe tus sen dr. Berghuis en mr. B. W. Blosheu vel op de vraag of do PvdA nu al in het regerlngsoverleg betrokken moet wor den. De aooialisten zullen dit echter af wijzen omdat zij nog niet gereed zijn met hun interne hervorming en met hun concrete voorstellen voor staatkundige hervormingen. Bovendien stelt de groep „Tien over rood" te zware regeringsel- sen, die de andere partijen niet zullen inwilligen. Op gevaar af een groot aan tal jongeren te verliezen kan de PvdA nu niet in een kabinet zitting nemen. Zij acht het daarom veel verstandiger te werken naar een grondwetswijziging op korte termijn en daardoor op Kamer ontbinding. Het kabinet zal in 1968 dan waarschijnlijk tegelijk het flnancieel- economlsch evenwicht bereikt hebben. Dit is vermoedelijk ook de reden waar om de PvdA zich zo betrekkelijk rustig houdt In de al vijf weken durende for matiepogingen. Dit alles dwingt politiek Nederland er thans toe ernst te maken met de staat kundige hervormingen. Mon kan hierover binnen niet al te lange tijd belangrijke initiatieven verwachten, ook tussen de ondergoheiden politici onderling. de Italiaanse regering, die zich van com mentaar ontihoudt. De stuntparachutist en instructeur ver klaarde gisteren dat 300 NAVO-werk- nemers deel uitmaakten van het spio nagenetwerk. Van deze spionnen, die uit verschillende landen kwamen, gar hij enige schuilnamen en werkelijke namen. Het Italiaanse ministerie van Defen sie heeft ontkend, dat er NAVO-offlcle- ren btj de zaak betrokken zouden «IJn. Het spionagenetwerk zou zioh voorna melijk over het zuiden van Europa en het Middellandse Zeegebied uitstrekken. Volgens de aanklacht verzamelden de Rlnaldl"s en hun chauffeur gegevens over Amerikaanse marine- en luoht- machtbases in Italië en Spanje, die ze aan Russische agenten verkochten. Volgens Italiaanse kranten werd Rinal di in de loop van zijn vier reizen naar de Sovjet-Unie tussen 1968 en vorig Jaar voor zijn diensten beloond met de rang van kolonel in de Russische inlichtingen dienst. Een Italiaanse deskundige op contrasplonagegebled verklaarde dat „Goldflnger groen van jaloezie zou zien", over de technische uitrusting waavan Rinaldi zich bediende. La Notte uit Milaan en andere kran ten berichten ,dat de drie Italianen zich gedeeltelijk verraden hebben toen ze in allerijl pogingen in het werk stelden te weten te komen wat er in Rome met Svetlana Stalin aan de hond was. Da dochter van Stalln kwam op 7 maart in Rome aan. waar ze verborgen werd ge houden tot haai- vertrek naar Zwitser land op li maart. Een zegsman in Turtfn deelde mee, dat de namen die Rinaldi opgeeft, worden onderzocht. Er wordt rekening gehouden met de mogeiykheid dat Rinaldi in het wilde weg namen noemt van mensen die nergens Iets mee te maken hebben, om de enkele mannen die voor hem werkten te dekken. (ADVERTENTIE) Dit is dè jas! De meest ideale jas voor elke dag, elk seizoen, elke gelegen heid. Een jas met grote allure. vanaf 69.75—139.— DE JAS GRONINGEN feJihenka.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 5