SKDDA1000MB
JOHN ARDEN
Jaarlijks een ton aan rechten
voor een paar maten muziek
$)&Qeidte<2öu/tamt
Goudmijntje voor Berlijnse componist
Belangrijk Engels toneelschrijver
geïntroduceerd door de. Haagse Comedie
Probleem van
het pacifisme
T.v.-spel:
De wachters
bij het graf
VLASVELD
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
VRIJDAG 24 MAART 1967
Koren op de
molen der
nieuive garde
WAREN de vier partyen, waarin
prof. Zyistra aanknopingspunten
ontdekte voor een regeringsprogramma,
het na 15 februari snel eens geworden,
dan zou de gedachte aan vernieuwing
van ons politieke stelsel voorlopig nog
geruime tyd op een laag pitje verder
gesudderd hebben. Maar 't gestoethaspel
van de laatste weken ls natuurlek koren
op de molen van de nieuwe garde.
Nu zyn vier partijen het snel
eens geworden over de hoofdlijnen
van een regeringsbeleid, nu hebben
fractievoorzitters hun flat gegeven aan
een globale zetelverdeling en loopt de
formatie nog tot tweemaal toe
spaak. Met als pikante begeleidende
omstandigheid, dat de teleurstelling
hierover ln bepaalde partijen ook leidt
tot ontevredenheidsbetuigingen met de
politieke opzet van de formatie waaraan
hun fractievoorzitter tot dusverre
energiek had meegewerkt.
Geen wonder dat D '66 hier argumenten
aan ontleend om weer te gaan pleiten
voor zijn dubieus voorstel: Nederland
moet zyn minister-president rechtstreeks
gaan verkiezen. Even voor de hand
liggend, dat andere opnieuw gaan
aandringen op zo'n hervorming in ons
politiek bestel, dat de kabinetsformatie
snel en logisch uit de verkiezingsuitslag
voortvloeit.
Voor ledereen, die hervormingen in de
structuur van Nederlands politiek bestel
begeert, ls 't een geluk, dat prof. Zyistra
bedankte, mr. Biesheuvel mislukte en
drs. Schmelzer de bloedarmoede waaraan
de K.V.P. ln bepaalde opzichten ïydt.
moest bevestigen. Want nu wordt als
het ware bevestigd, dat binnen het raam
van de bestaande mogelijkheden politieke
duldeiykheld niét te krygen ls.
ONJUIST ln die redenering ls, dat het
bestaande partystelsel debet is aan
het verspillen van weken voor een
kabinetsformatie, die na één week
Informeren zo eenvoudig scheen. Laten
we nu even de grote teleurstelling van
Jelles „neen" en de net Iets te grote
haast van mr. Blesheuvel ln zyn eerste
stadium buiten beschouwing, dan ls de
Impasse van nu te wijten aan drie
Incidentele fouten, waarbij helaas steeds
de Katholieke Volksparty min of meer
betrokken was.
i byna
Ten eerste de opvatting, dat voor de
persoon van een K.V.P.-formateur niet
naar duidelijke politieke figuren als
mr. Cals, drs. Schmelzer of prof. De
Quay, maar naar kleurloze figuren als
minister De Jong gewezen werd. Ten
tweede de ondermaatse bezetting van de
groep capabele èn bereidwillige KVP'ers
voor belangryke posten. Ten derde de
neiging van fracties en fractieleiders
om bij de formatie ln te vérgaande mate
mee te willen formeren.
Wat dit laatste betreft, zou
sympathie krygen voor
A.R.-kring afkomstige roep naar een
extra-parlementair kabinet van bekwame
krachten, ten opzichte waarvan de
Kamer dan maar de moed moet
opbrengen om zyn beleid ln belangryke
kwesties af te keuren, met het risico,
dat de Kamermeerderheid dan maar voor
een regering met meer vertrouwen moet
zorgen of ln de vorm van tussentijdse
verkiezingen het woord aan de kiezer
gelaten ziet.
BEKEND ls, dat ook in confessionele
kringen vurig geijverd wordt naar
veranderingen ln het historische
Nederlandse partyenpatroon. Zo goed als
zeker ls, dat de denkbeelden van D '66
daarby gistend zullen werken, maar
weinig kans maken als model voor de
begeerde veranderingen te fungeren.
Maar de ervaringen van februari en
maart 1967 maken ook duideiyk, dat
één wyziglng in de geldende praktyk
voor de sanering van onze parlementaire
democratie onontbeeriyk ls: vóór de
verkiezingen moesten de partyen beter
weten wat ze na de verkiezingen zullen
gaan doen. En qua programma èn qua
personen.
By eeq twee-partyenstelsel is dat
natuuriyk verder geen probleem. Maar
wanneer dat niet haalbaar is (en in
Nederland biyft het onhaalbaar zolang
socialisme en liberalisme als centrale
punten worden gehandhaafd) moet elke
reorganisatie als een van haar
uitgangspunten hebben de mogeiykheid
van meer zekerheid omtrent de
kabinetsformatie.
Slagen ze hier niet ln, dan hebben
partyen de plicht om een formateur veel
meer vryheld te gunnen, dan ze
thans doen. Als wapen houden ze
ln het parlement Immers toch het
vertrouwensvotum achter de hand, zy
het dat het te wensen ware, dat in
ernstige zaken de sanctie op een motie
van wantrouwen de directe formatie van
een nieuw kabinet zou moeten staan.
D4t strookt zeker niet met de wensen
van de nieuwe garde!
De t.v.-kijker moet
ervoor bloeden
(Van onze correspondent)
BERLIJN De „Tagesschau", het jour
naal van het avondprogramma der In de
Arbei tsgemelnseha 11 Ru ndfunkanstalten
Deutsch lands" A.R.D. samenwerkende
televisie-omroepen van het eerste West-
duitse net, ls een goudmijn voor de
Berljjnse componist Hans Carst Deze
chef van de afdeling amusementsmuziek
by de zender R.I.A.S. (Rundfunk lm
Amerlkanischen Sektor) heeft al twaalf
Jaren lang, zolang sinds 1955 de „Tages-
sohau" wordt uitgezonden, per jaar ge
middeld 100.000 Mark aan reyalties ver
diend met de herkenningsmelodie van
het journaal, die maar uit een paar ma
ten hammondorgelmuzlek bestaat.
Deze som wordt de 57-Jarige componist
uitbetaald door de O.E.M.A., de West-
duitse tegenhanger van de Nederlandse
B.U.M.A. Carete is nu voor de rechter
gedaagd door de Beriynse componist en
arrangeur, Rudl Kühn, die van mening
is, dat hem van de vette Careteroyalties
jaariyks 20.000 Mark toebehoren.
Er bestond tussen Carete en Kilhn een
vedrag, waarbij Carete toen nog leider
van het amusementsorkest van R.I.A.S.
met Kiihn was overeen gekomen, dat
laatstgenoemde eenzesde deel zou krygen
van alles wat eerstgenoemde van de
G.E.MA. zou Incasseren. Kühn heeft
vele melodieën voor het Carsteorkest
gearrangeerd. Volgens Ktlhn geldt het
verdrag ook voor de paar maten muziek
van de „Tagesschau".
Voor de arondlssementsrechtbank in
Beriyn wil Kühn nu bereiken, dat Carete
zich aan zyn verdragsverplichtingen
houdt. Kühn gaat zelfs zover te beweren,
dat hy de herkenningsmelodie van het
televisiejournaal heeft geschreven en dat
het in heel Duitsland en ver bulten
de grenzen bekende „Tagesschau"-
De 4 jaargetijden
van Vivaldi op t.v.
Op de avond van Goede Vrijdag zendt
de NCRV-televisie één van de populair
ste composities, de cyclus ,,De vier
jaargetijden", van de Italiaanse com
ponist Antonio Vivaldi (16751741) uit.
,,De vier jaargetijden", uitgevoerd door
het Amsterdams Kamerorkest onder
leiding van Marlnus Voorberg en met
Herman Krebbers als solist, bestaat
uit vier vioolconcerten, één voor elk sei
zoen. Een bijzonderheid van dit pro
gramma is dat voor de eerste keer ook
de bijbehorende sonnetten ten gehore
worden gebracht, en wel beurtelings
door de actrice Trins Snijders en de
actuer Ton Luts.
Ned. I. 20.45 uur.
NCRV zendt
Agapèviering
van „Sjaloom" uit
Goede Vrijdag brengt de VPRO een re
portage van de Agapèviering in het
Sjaloomcentrum te Odijk.
Sjaloom (het Hebreeuws woord voor
vrede) is een groep katholieken en pro
testanten, die een oecumenische leer
gang verzorgen, werklampen, gespreks
groepen, hulpdiensten organiseren, ac
tiviteiten op het gebied van de vredes
beweging ontplooien en een blad geti
teld Sjaloom uitgeven. Deze groep ver
zorgt elke vrijdagavond een agapè
viering, een maaltijdvorm die ook wel
door anderen in gemeenten en daar
buiten is beproefd.
Het is voor het eerst dat een dergelijke
open en oecumenische maaltijdviering,
die niet geïsoleerd is van de werkelijk
heid en die gericht is op de actualiteit,
door de radio wordt uitgezonden.
Hllv. I 20.05 uur
melodietje stamt uit zyn Symfonische
Fantasie voor Hammondorgel.
Carete daarentegen beweert, dat hem
het melodietje tijdens zijn Sovjetrussl-
sche krijgsgevangenschap ls ingevallen
en dat hij het later Kühn ter beschik
king heeft gesteld als „compositorische
ondergrond". Helaas bestaat er geen
originele compositie me'r van 't „Tages-
schau"-herkennlngsmelodietje
Kühn wil van Carete uitbetaling van de
in de loop der jaren opgelopen achter
stallige zesde delen van het honorarium
voor de journaalmelodie. Dat zou dan
Carete op ongeveer een kwart miljoen
Mark komen te staan. En voor de toe
komst verlangt Kühn natuurlijk het
hem toekomende zesde deel van het
Jaarlijkse ministersalaris, dat Carete aan
de paar maten hammondorgelmuzlek
verdient.
Overigens zyn deze enorme sommen wel
het beste bewys, dat er aan de royalties-
regeling het een en ander fout ls.
Als Duitsland van nu af aan de „Tages
schau"-herkenningsmelodie hoort, denkt
het aan de 100.000 Mark per jaar, die ln
de zakken van componist Carete vloeien.
Betaald uit de kykgelden
(ADVERTENTIE)
'n felle (0-80 km in 14 sec.) snelle (125 km/u)
sterke (kooiconstructie) zuinige (1 op 14) mooie
ruime vierdeursauto voor 'n schappelijke prijs
SKODA 1000 we
SKODA 1000 MB DE LUXE
a .M SKODA 1000 MB DE LUXE SUPER
SKODA 1000 MBX HARDTOP
inclusief verwarming, rolhoes, ruitesproeiers, passeerlicht,
parkeerlicht, stuurslot, kindersloten, zonnekleppen, kleer-
haakjes, 3 asbakjes, slaapbanken, laadvloer, radiaalbanden,
gereedschap, rubber bumperrozetten, gebittacte carrosserie.
Vraag nadere Inlichtingen of gratis proefrit aan bij:
Autobedr. Jongeleen, St. Jacobsgr. 10, Leiden, tel. 21560
Autobedr. L. C. Otto, Herenweg 21, Noordwljk-B, tel. 2820
Van de Engelse toneelschrijvers, die de laatste
tien jaar als kometen aan het firmament zijn
gerezen, heeft John Arden het misschien wel het
moeilijkst gehad. Hoewel zijn capaciteiten al
gemeen erkend werden, hoewel zijn stukken in
Engeland vrijwel alle werden gespeeld in goede
bezettingen, bleef de pers wat onverschillig,
soms zelfs vijandig, en kwam het, publiek niet
in dat grote aantal, waarin het zich opstelde
voor de kassa's van de schouwburgen waar
Pinter, Osborne, Behan, Wesker, Delaney en
andere auteurs gespeeld werden. Misschien is
een van de redenen het feit, dat Arden nooit
een concessie heeft gedaan, dat hij niet meege
gaan is met de modestromingen in het theater.
De 37-jarige auteur is eigenlijk de
enige van zijn generatie, die een a
demische opleiding heeft genoten,
studeerde architectuur in Cambridge
Edinburg, was bovendien praktisch we
zaam als architect. Tijdens zijn studie
ontwikkelde zich bij hem bovendien
een grote belangstelling voor litera-
toneel, hij was zeer geïnteres- I schreven hoorspel, kwam het Englisch
seerd in de geschiedenis van het toneel.
Zodoende heeft hij meer kennis van za
ken, weet hij beter wat hij in zijn stuk
ken doet, ls hij zich bewuster van zijn
schrijftechniek en mogelijkheden, dan
veel van zijn leeftijdgenoten. Daarom
is hij in staat allerlei technieken toe te
passen, die stammen uit vroegere pe
rioden, maar die men doorgaans in het
geheel niet ziet toegepast door de En
gelse nieuwe garde. Zo schreef hij ge
deeltes van zijn stukken in verzen, gaf
de volksballade of andere van derge
lijke liederen een plaats in veel van
zijn stukken, ook in ,,De Dans van
Sergeant Musgrave".
Grondige vakkennis
Bij meerdere gelegenheden heeft John
Arden zijn ideeën over deze zaken ge
uit, Ideeën, waaruit blijkt dat hij een
grondige vakkenis bezit. Hij stelt er
gens, dat men er wel aan dient te
twijfelen, of het mogelijk is een geheel
stuk in verzen te schrijven, zoals
Christopher Fry heeft gedaan. Over de
in zijn stukken opgenomen ballades,
geeft te kennen, heel goed te weten,
dat zij door bijvoorbeeld de literair In
gestelde critici afgewezen zullen wor
den, omdat ze te zwak van tekst en te
weinig poëtisch zouden zijn. Die critici
zien dan echter niet, welke functie ze
in het geheel hebben.
Na een paar minder interessante to
neelstukken en een voor de BBC ge-
Zeven Jaar geleden schreef de Neder
landse auteur Piet Franse een detecti-
vespel, ,,De wachters bij het graf",
over het verdwenen lijk van een te
rechtgestelde. De vrienden van de ver
oordeelde beweren dat de man uit de
dood ls opgestaan, maar elk redelijk
denkend mens weet dat dit onmogelijk
is. De bevelvoerende commandant van
de stad, waar de excecutie heeft plaats-
gevortden, geeft dus aan zijn scherpzin
nigste politiechef opdracht om deze
vreemde affaire op de kortst mogelijke
termijn uit te zoeken. De politieman
kwijt zich van zijn opdracht, maar
wordt hierdoor in een groot persoonlijk
conflict gedreven.
In ,,De wachters bij het graf" gaat het
echter om meer dan een mens, het
gaat om de mens, om de verdwijning
van het lichaam van Christus, dat na
de kruisiging was bijgezet in het graf
van Jozef van Arimathéa.
Ned I 21.35 uur.
Stage Company ln 1957 met „The Wa
ters of Babyion", een stuk dat zonder
decors werd opgevoerd, in een zondag
avond voorstelling, zoals die door deze
groep gegeven werden, met het doel
jonge auteurs kansen- te geven. Zonder
risico en met weinig uitgaven konden
bij deze speciale voorstellingen op zon
dagavonden zowel jonge schrijvers als
jonge toneelkunstenaars mogelijkheden
uitproberen. Het stuk van Arden was
bepaald geen succes, het werd zelfs
met een zekere vijandigheid ontvangen.
Het stuk handelt over allerlei proble
men uit onze maatschappij.
Serjeant Musgrave
Ook ln zijn andere stukken laat Ar
den de problemen niet links liggen. In
„Serjeant Musgrave's Dance", dat op
Paaszaterdag bij de Haagse Comedie in
première gaat. komt het probleem van
oorlog en vrede naar voren. Aan de
hand van een tot het pacifisme „be
keerd" beroepsmilitair, die een mijn
werkersdorp bezoekt om vandaar uit
met een hoogst oorspronkelijke, maar
tevens maniakale visie, de oorlog uit de
wereld te bannen, belicht Arden dit
probleem van verschillende zijden.
Het opvallende in sljn stuk, tevens
het moeilijke voor het publiek, ls het
feit. dat hij niet een duidelijk standpunt
Inneemt ten opzichte van de gebeurte
nissen In het stuk. Musgrave is een ge
vaarlijk man, een maniak, die op een
zeker moment op de bevolking van het
ADVERTENTIE)
geïsoleerde stadje gaat schieten, om
op die manier sljn vredesboodschap
kracht bij te zetten en sin te geven,
maar In hem veroordeelt Arden het pa
cifisme zeker niet, hoewel dat voor een
oppervlakkige toeschouwer een logische
conclusie lijkt. De bevolking van het
dorpje heeft zowel gelijk als ongelijk in
de houding die zij Inneemt tegenover
Musgrave: het meisje Annie, dat haar
geliefde als geraamte uit de oorlog te
rugkrijgt van de soldaten, Is niet alleen
een beeld van de door de oorlog tot on
geluk gedoemde vrouw, maar ook Is zij
een slet en door deze tegenstrijdigheid
biedt zij het publiek weinig mogelijkhe
den tot een gemakkelijke standpuntbe
paling te komen.
„Vrede prediken"
Er zijn meer elementen, die het pu
bliek aan het denken moeten zetten. De
structuur van het verhaal toont dat
reeds aan. Het stuk speelt ln de tach
tiger jaren van de vorige eeuw, in een
stadje in het noorden van Engeland,
waar een aantal militairen aankomen.
Dan raakt het door de sneeuw afgeslo
ten van de buitenwereld. In het stadje
zijn moeilijkheden rond de mijnen, er
wordt gestaakt. De aanwezigheid van
de militairen krijgt daardoor een heel
bepaald accent, omdat men hen wil be
trekken ln de ruzie, die gaande is. De
militairen, onder leiding van een fel,
satanisch man, sergeant Musgrave, ge
bruiken hun bijzondere positie dan weer
om de bedoelingen, die eigenlijk de wa
re reden vormen van hun aanwezigheid,
aan het volk te tonen. Ze komen de
vrede prediken. Als bewijs van de
wreedheid van de oorlog hebben zij het
stoffelijk overschot van een van de
stadgenoten meegebracht, die sneuvel
de ln een vreemd land. Met de mili
taire logica hem eigen, eist Musgrave
dat de vijf mensen, die als repressaille
voor deze kwestie in dat land werden
gedood, hier door vrijwilligers „gewro
ken" zullen worden: vijf mensen uit
het stadje moeten ook de dood kiezen.
Dan zal er een begin gemaakt zijn,
dan zullen de mensen de wreedheid
van de oorlog gaan beseffen, vooral als
men deze actie gaat voortzetten.
Deus ex machina
Op het hoogtepunt van de actie, als
alles uit de hand dreigt te lopen en de
grootste ongelukken gaan gebeuren, ver
schijnen de dragonders, die de norma
le orde herstellen en Musgrave en de
zijnen gevangen zetten. Dit „deus ex
machina", de afwisseling van humor
en ernst, de tijd waarin het stuk speelt,
de liedjes die erin gezongen worden, de
typering van de hoofdpersonen, het zijn
allemaal elementen, die de handeling
van het stuk werkzaam maken, actlve-
Het publiek zal het er misschien even
wat moeilijk mee hebben. Arden is
geen populair, maar een belangrijk
auteur. „Serjeant Musgrave'» Dance",
dat in 1958 in het Royal Court Theatre
in première ging (toen werd het afge
kraakt ln de pers), werd ln hetzelfde
theater opnieuw gespeeld ln 1965. Toen
noemde de pers het al een meester
werk, maar deze tweede maal ward de
voorstalling als 'n grota mislukking ba-
schouwd. Hopelijk kan de Haagse Co
medie het stuk sterker verdedigen. Ko
van Dijk speelt de titelrol, Paul Steen
bergen regisseert.
JAN VERSTAPPEN
We betreuren het altijd als op
donderdagavond het wekelijkse t.v.-
Jpel moet plaats maken voor een bui
tenlandse produktle. Gisteren was zulks
hij de KRO het geval. We kregen het
Tsjechische spel „Een slot" van Ivan
Klima in een Duitse bewerking. Afge
zien van het feit dat we het eigen spel
moesten missen waren we over dit
„Slot" al niet enthousiast.
Het had satirische elementen onge
twijfeld, maar de humor die nood
zakelijk met satire verbonden is. ont
brak ln deze opvoering totaal. Daar
door, en ook door het feit dat het op
één uitzondering na mannentoneel was,
werd het een vrij vervelende expositie
van menselijke tekortkomingen als
zelfgenoegzaamheid, behoudzucht en
ijdelheid. De duidelijke symboliek die
als een rode draad door het stuk liep
maakte het kijken ernaar tot een ver-
moelende aangelegenheid.
Het was toch al een sombere kijkavond
want Brandpunt gaf een voorproefje
van de komende eigen Vietnamrepor-
tages en ging vervolgens lang en diep
ln op de besprekingen over een non-
proliferatieverdrag, een verdrag dus
dat uitbreiding van de „club der
atoommachten" wil voorkomen. Dat
onderwerp werd breed en ook vrij diep
benaderd. Jammer genoeg op een ma
nier, die alleen aantrekkelijk :wa» voor,
de kijkers die iets van deze materie
afweten.
We geloven dat t.v. het eigenlijk an
ders moet doen. Het onderwerp is er
een van verschrikkelijk groot belang.
Betrekkelijk weinigen hebben dat door,
maar juist de t.v. zou in staat moeten
zijn om dat belang voor een veel
breder publiek te onderstrepen. Dat
hoort tot de voorlichtende taak van -
de t.v. Brandpunt, die het voor de
meer ingewijden voortreffelijk deed,
zag aan die taak voorbij.
Vg.
NEDERLAND I
NTS
18.45 uur:
Pipo de clown
18.50 uur:
Nieuws ln het kort
CVK/IKOR/KRO/RKK
18.55 uur:
Woord voor woord,
bijbelvertelllng
NCRV
19.00 uur:
Twien, tlenermagazüie
NTS
20.00 uur:
Journaal
NCRV
20.20 uur:
Attentie.
actualiteitenrubriek
20.45 uur:
De vier jaargetyden,
vioolconcert
,21.35 uur:
Wachters by het graf,
t.v.-spel
HILVERSUM I
VARA
21.00—22.40 uur:
Arturo Toscanini,
ernstige muziek
23.05—23.55 uur:
Prettig weekend,
platenprogramma
NTS
22.45 uur:
Tweede journaal
22.50 uur:
Sluiting
NEDERLAND II
VARA
20.
Coronation Street,
r.-serie
20.50 uur:
Achter het nieuws, ac
tualiteitenprogramma
21.15 uur:
Mies-en-scène,
amusementsprogramma
NTS
22.10 uur:
Tweede journaal
Kernfysica (23)
HILVERSUM II
NRU
20.00—21.00 uur:
Composities van
Johann Sebastian Bach
T.V. morgen
NEDERLAND I
STER
Reclameuitzendingen
om 15.31 en 15.57 uur)
NTS
15.00 uur:
Oxford—Cambridge.
Eurovisie)
1530 uur:
Nieuws ln het kort
15.34 uur:
Week journaal voor
gehoorgestoorden
AVRO
16.00 uur:
The Monkees, t.v.-serle
16.25 uur:
Dennis the menace,
t.v.-serle
16.50 uur:
Kiekkast, jeugd
programma
17.40 uur:
Sluiting
RADIONIEUWSDIENST
HILVERSUM I: 7.00, 8.00.
11.00, 13.00, 16.00, 18.00,
20.00, 22.30, 23.55
HILVERSUM II: 7.00.
7.30. 8.00, 8.30, 12.30, 19.00,
22.30. 23.55
HILVERSUM III:
heel uur vanaf 9.00
Eik
Radioprogramma
Pianospel, 18.30 Spirituals en gospel
songs, 18.50 Informatie over informatie. 19.Ou
Voor Jonge mensen^ 19.30 Lezen en schrijven.
Gram.; VARA: 21.01
22.40 Nieuws, actual., 23.05 Gram., 23.55 Nws.
HILVERSUM II (298 m) KRO: 18.20 Uit
zending van D '66, 18.30 Voor de twintigers,
19.00 Nieuws, actual., 19.30 RVU causerie;
NRU: 20.00 Gram., 21.00 De terechtstelling
van een misdadiger, lezing; 21.25 Kam
21.45 Gesprek, 22.25 Humanistisch V
VERONICA (192 m) 18.00 Gcvar. progr.,
18.15 Wensen en verzoekplaatjes, 19.00 Joost
mag het weten..., 20 00 Cowboymuzlek, 21.09
BRUSSEL Ned. (324 r
Voor de soldater
ZATERDAG
HILVERSUM I (402 m) VARA: 1
ochtendgymnastlel
Intlgers, 14.55 Jazz
15.25 Klankbeeld, 16.00 Nieuws, 16.02 Oost-
Europese kroniek. 16.20 Roemeense volks-
muz, NRU: 16.30 Franse les; VARA: Lezing,
17.15 Orkestmuziek, 17.30 Radtoweekjournaal.
HILVERSUM II (298 m) KRO: 7.00 Nieuws,
7.15 Klass. gram. muziek, 7.30 Nieuws, 7.32
Klass. muziek. 8.00 Nieuws, 8.10 Gram., 8.30
Nieuws, 8.32 Geestelijke lleder
Nieuws, 12.40 De familie Van Buuren praat
weer over het verkeer, 12.50 Missie en zen
ding, 13.00 Verzoekplaten progr. v. militairen,
14.00 Gevar. progr., 17.00 Voor de tieners.
HILVERSUM III (240 m en FM-kanalen) -
NCRV: 9.00 Nieuws, 9.02 Gram., 9.30 Leger
des Heilsmuziek, 10.00 Nieuws, 10.02 Klassieke
muziek, 10.30 Matinee (lichte muziek), 12.00
Nieuws, 12.02 Actual., reportages en muziek,
Sportshow: reportages, uitslagen en muziek.
VERONICA (192 m) Schoon schip (gevar.
progr.), 12.00 Hits a gogo. 12.45 Teenager
muziekexpress, 13.45 Talentenjacht, 14.00
Nederl. Top 40. 16 00 Gram., 17.00 Fav<
ADVERTENTIE
VOOR ALLE
RIJBEWIJZEN
ROOSEVELTSTRAAT 13*15
LEIDEN TEL. 30704