EENVOUDIG - VERRUKKELIJK Driekwart van kijkers weet niet wat „Vietkong" betekent P. S. de Jong genoemd als nieuwe formateur Mieke Bos bij Snip en Snap Publiek wenst allereerst te worden geamuseerd Programma rond Marijke Merckens f FA. J. N. GEIJER PAGINA 2 DE LE3DSE COURANT DINSDAG 21 MAART 1967 F.51 zoeken naar nieuwe t.v.-mogelijkheden Een oplossing ligt nu voor de hand 11TE kunnen over het mislukken van de van de formatie-Biesheuvel alleen maar herhalen wat we eind vorige week reeds schreven voor het uitstel van de executie. Zinvol voor herhaling ls echter alleen een oonclusie: de KVP zal nu zelf moeten formeren en moeten kiezen tussen twee mogelijkheden. De eerste mogelijk heid is toch personen tot minister in de sociaal-economische sector benoemen, die formateur Biesheuvel te licht vond. met het risico dat personen uit AR- en VVD- krlng gaan twijfelen en neen zeggen. De tweede mogelijkheid ls proberen de KVP- ers van gezag te winnen, die tot nog toe weigerden zich voor een zware portefeuille beschikbaar te stellen. Daarbij ls de grote moeilijkheid dat enkele zeer bekwame KVP'ers een enorme hindernis voor zich zien, omdat ze zich mepx thulsvoelen in een kabient van het genre Cals dan in een coalitie met de VVD. EEN oplosing ligt nu naar onze mening voor de hand: drs. Schmelzer moet zelf gaan formeren en over zijn bezwaar van het verweesde fractievoorzitterschap heenstappen en dus ook minister-presi dent worden. Hij is zelf sociaal-econo misch en enige mate Mandeel geschoold er hij zou, bijvoorbeeld met mr. Blesheuvel op een zware po6t, voldoende kwaliteit in de sociaal-economische sector van de nieuwe regering binnenbrengen. Misschien stappen dan trouwens andere capabele KVP'ers ook wel over him bezwaren heen. Het fractie-voorzitterschap ls natuurlijk een belangrijke zaak. Staat de KVP waar dit betreft editer beroerder voor de AR of de PvdA, die wanneer zij bij de kabinetsformatie waren betrokken drs. Den Uyl toch ook wel weer voor de rege ring beschikbaar zou hebben gesteld ONDER de aftredende KVP-minlsters nu lid van de fractie, zit een mevr. Klompó, die zeker voor het leiden van de fractie capabel zou zijn. Er zit in de frac tie nog wel een tweetal politici met wie minder risico zou nemen dan destijds het gaan van prof. Rome genomen Op dit moment mag Nederland van de politieke leider der KVP beslissingen ver wachten, die het einde van de kabinets crisis snel nabij brengen. In het algemeen belang, maar ook in het belang van de partij zelf. Hij kan zichzelf naar onze mening bij die beslissingen niet meer spa- Wat het zwaarste ls. moet nu ook het zwaarste gewogen worden. (Vervolg van de voorpag). Het ging hierbij vooral om de minis teries van Economische Zaken, Sociale Zaken, Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, Onderwijs. Landbouw en de portefeuille van Ontwikkelingshulp. De KVP-kandidatcn voor Economische Za ken oordeelde hij politiek niet zwaar genoeg en hij reserveerde daarna deze portefeuille voor zijn partijgenoot drs. Bakker, de demissionaire minister. Daaruit en uit enkele andere bezettin gen, zoals Sociale Zaken, ontstond de eerste formatiecrisis vorige week vrij dag. Daarna schoof hij Economische Zaken toch weer naar de KVP, maar koos een eigen kandidaat dr. W. A. J. Bogers uit Heerlen, die eveneens weigerde. Andere weigeringen waren die van het KVP Eerste Kamerlid prof. Steenkamp voor Sociale Zaken, van ir. Herwijer (CHU) voor Onderwijs, terwijl voor Landbouw weer andere moeilijkheden golden. De ex-formateur heqjt, bijna voprtdu,- rend ,,neen" op het request gekregen. Een verschijnsel, dat politiek Den Haag steeds meer met zorg gaat vervullen sinds de nacht van Schmelzer op 14 oktober 1966. De vraag is thans weer hoogst actueel geworden of prof. dr. J. Zijlstra ver standig gehandeld heeft zijn informatie werk alleen maar met een beknopt rege ringsprogramma te beëindigen. Waarom bijvoorbeeld heeft hij niet een voorlo pige kandidatenlijst samengesteld van mogelijke ministers, die wellicht bereid geweest waren een portefeuille te aan vaarden. Prof. Zijlstra rechtvaardigde zich na zijn informatie met de opmerkingen, dat er snel gehandeld moest worden, omdat het land niet lang op een kabinet kon wachten. Het wacht intussen al bijna vijf weken. Het tempo van informateur Zijlstra heeft, aldus politiek Den Haag, alle gebreken vandien opgeroepen. Daar bij kwam het te groot optimisme van mr. B. W. Biesheuvel, toen hij aan zijn formatieopdracht begon. Het team „moedige mannen", dat hij zocht heeft het stuk voor stuk laten afweten. In politiek Den Haag overheerst thans de indruk, dat de toppolitici van de Anti-Revolutionaire Partij liever een KVP-premier willen en mr. B. W. Bies heuvel als fractievoorzitter willen behou den. Dit kan mede de reden zijn dat hij gisteren besloten heeft er mee op te houden. In de mislukking hebben, behalve de vele weigeringen en de houding van een aantal verontruste A.R.-Jongeren, ook het polsen van prof. G. Scholten voor Justitie een rol gespeeld. Prof. Scholten, die thans op de Nederlandse Antillen gastcolleges geeft, is 20 jaar lid van de Partij van de Arbeid geweest, maar be hoort niet. zoals mr. Biesheuvel dacht, bij de CHU. Mr. Beemink, fractievoor zitter van de CHU is hierover bijzonder boos geweest. Politiek Den Haag gelooft dat het een complex van problemen geworden is waarin mr. Biesheuvel zichzelf vastge- Bponnen heeft, vooral ook omdat hij tij dens de informatle-Beel akkoord ging met de sleutelverdeling en de wensen van de fracties. Op deze basis van sleu telverdeling en wensen wilde hij forma teur worden. Nadien kwam hij met zijn eigen harde eisen voor de kandidaten. Losev's ..Accident" naar Cannes De Jonge Britse acteur Michael York. In ons land bekend geworden door zijn vertolking van de Engelse fotograaf Pe ter in dc nieuwste Scorpiofilm ..Liefdes bekentenissen". speelt een belangrijke rol In Joseph Losey's film ..Accident", naar de gelijknamige roman van Nicholas Mos- ley. Deze film, waarin Michael York speelt naast top6terren als Dirk Bogarde. Stan ley Baker en Jacqueline Sassard. is uit gekozen als officiële Britse inzending naar het filmfestival in Cannes, dat van 27 april tot 12 mei in de Zuidfronse bad plaats wordt gehouden. „Accident" is de 2de Britse film waaraan Michael York meewerkt. Hij maakte zijn debuut ln ./Die Taming of the Shrew", waarin hij naast Elisabeth Taylor en Richard Burton speelde. De eerste Franse-Engelse co-produktie .Blow Up", van Michelangelo Antonionl. ls uitgenodigd voor vertoning gedurende dit festival. Inmiddels ls ook de Jury vastgesteld. Hierin hebben plaats geno men Georges Lourau. J.L. Bon*. Claude Lelouch. Sembené Ousmane. Miklós Jan- cso Serge Bondartchouk. Georges Ne- veux en Vineen te Minnelll. Geschiedenis van de grammofoon plaat Curt Riess, de Duitse journalist, die in 1933 naar de Verenigde Staten uit week en tegenwoordig ln de buurt van Ziirich woont, heeft destijds een geschie denis van de film geschreven onder de titel Das gab's nur einmal. Nu verscheen bij Droenier Knaur van hem Knaurs Weltgeschlchte der Schallplatte en het laat opnieuw zien, dat Curt Riess aller smakelijkst weet te vertellen. Zyn ge schiedenis van de grammofoonplaat geeft de feiten, de technische en de his torische, maar lardeert die met de anek dote, die de feiten soms onder een ander en vaak onthullender licht brengt. Men komt er werkeiyk in kennis met de groten van de grammofoonplaat, met de uitvinders Emile Berliner en Tho mas Edison, met de zakenlui, bijvoor beeld de kleine Fred. W. Gaisberg, die de eerste Carusoplaat op de markt bracht, met de disk-jockey's en de in vloed, die ze uitoefenen en met de tegen woordige fanclubs. Niet "alleen leert men hoe de grammo foonplaat van uitvinding tot handels artikel werd, men maakt haar hele avontuur mee in de wijzen van opname, in de w(jze van presentatie, in de curve van de prijzen, die er voor betaald wer den en de gevolgen daarvan. Het ls pu en dan, als in het geval van Charles ,Cros, ook een dramatische geschiednls. De grammofoonplaat had niet alleen met de uitvinders, de technici en de zakenlui te maken, maar ook met de genen van wie opnamen werden ge maakt, met Caruso, Sjaliapien, met Mei- ba, Patti, met de groten van de dans en de jazz, en zangeressen van lichtere gen re, Bing Crossby, Mariene Dietrich, Ben jamin Gigli, Richard Tauber en met de brengers van de tophits tot aan de Beatles toe, vogels van zeer diverse plui mage dus, die Curt Rless allen voor het voetlicht brengt. Het boek is ge ïllustreerd met honderdvyftig illustra ties, waaronder zeer curieuze en zeld zame en het werd, zoals men dat van de Dromerige Verlagsanhalt te Zürich ge wend is, keurig verzorgd. I (Van een onzer verslaggevers) AMTSERDAM Mieke Bos, die al ver- scheidene hoofdrollen heeft gespeeld in j musicals, is door René Sleeswijk gecon- tracteerd voor het dertigste speelseizoen van de „Snip en 8nan-revue". waarvan dc première medio juli zal plaatsvinden. Mieke Bos begon in een familieshow. om spoedig met haar zusje een duo op te gaan richten dat onder de naam ..De Selvera's" zou uitgroeien naar een natio nale top. Na negen jaar ging zij echter op eigen benen verder en speelde hoofd rollen in musicals als „The sound of music" en „Stop the world I want to get off". Sinds enige tyd heeft z(J ook een eigen T.V.-show. (Van onze correspondent WASHINGTON In de V.S. zoekt men naar een op lossing voor de nationale televisiecrisis. Men becijfert het gemiddelde t.v.-publiek op 80 miljoen. In 94 pro cent van alle Amerikaanse huishoudens vindt men tenminste één televisietoestel. Er zijn in de VS ongeveer zeshonderd (commerciële) t.v.-stations, waarvan er vijfhonderd met de drie grote maatschappijen NBC, ABC en CBS zijn verbonden. Bij een onlangs ge houden onderzoek, waarbij naar lagere-schoolmaat- staven werd gemeten, kivam vast te staan, dat driekwart van de t.v.-kijkers niet kon thuisbrengen In Washington maakt men zich over deze ontwikkeling ongerust. In een democratie is het op de hoogte zijn van het grote publiek met de branden de wereldvraagstukken van vitaal be lang zo redeneert men, wil men de democratie laten functioneren. Het Witte Huis, de Ford Foundation, de Carnegie Foundation en andere voor aanstaande Amerikaanse instellingen houden zich momenteel intensief met het vraagstuk bezig hoe men de kwa liteit van Amerikaanse t.v. spoedig en efficiënt kan verbeteren. Om te beginnen meent men ln een studie van de Carnegie Foundation dat het woord „Educational t.v." foutief ls gekozen. Het schrikt een belangrijke sector van het minder ontwikkelde publiek af. Men zou de naam in „Public t.v." moeten wijzigen, zo meent men. Lester Markel, t.v.-expert van de N.Y. Times meent dat men 20 percent van het t.v.-kijkend publiek zonder meer als hopeloos kan afschrijven, als te dom. De volgende 20 percent zouden en „trjd-volpraterij", die nog altijd bij de geïnteresseerde kijkers de vraag wat „Vietkong" betekent. Met andere woorden: de meerderheid van de t.v.-kijkers beschouwt de televisie in de VS als een vermakelijkheidstijdvulling, waarbij wat de commerciële televisie betreft het accent dus inderdaad ook niet op nieuws of voorlichting valt. Men drukt de nieuwsuitzendingen weg naar tijden dat het aantal kijkers het laagst is. Vandaar ook dat deze meerderheid van kijkers in wezen niet op de hoogte is met het wereldgebeuren of in het algemeen een aanzienlijk lager cultureel peil heeft dan bijvoorbeeld het publiek dat naar de 125 zogenaamde „educational"- t.v.-stations in de V.S. kijkt. NEDERLAND I STER Reclameul tzendingcn om 18.55. 19.56 en 20.16 uur) NTS 18.45 uur: Pipo de clown 18.50 uur: Nieuws in het kort AVRO 19.00 uur: Zoo Zoo, dieren- pro gramma 19.30 uur: The Monkees. t.v.-serie NTS 20.00 uur: Journaal AVRO 20.20 uur: Maryke. amusements programma 21.00 uur: The fugitive, t,v.-serie 21.50 uur: Televizier, actu aliteltenrubriek NTS 22.25 uur: Tweede journaal 21.30 uur: TELEAC 23.00 uur: Kernfysica (23) 23.30 uur: Sluiting NEDERLAND II STER (Reclameuitzendingen om 20.01 en 21.55 uur) NTS 20.00 uur: Nieuws in het kort 20.05 uur: IJsshow der kam pioenen, amusements programma 20.50 uur: Een Opera Uur, muziekprogramma 22.00 uur: Tweede journaal 22.15 uur: Sluiting T.V. morgen NFDERLAND I NCRV 17.00 uur: Het koerhuis van Papa Wirrewarre, jeugdspel 17.05 uur: Lassie, t.v.-serie 17.30 uur: Kijk op de wereld, actualiteiten voor de jeugd 17.35 uur: Sluiting doen rijzen, waar de achtergronden van het nieuws blijven. Men ls er nog altyd niet in geslaagd substantiële infor maties te geven, die het grote publiek visie heeft pogingen ondernomen om in zijn nieuwsuitzendingen met de pers te concurreren. Zo werden de be kende Huntley- Brinkley en Walter Cronkite nieuwsprogramma's met een kwartier verlengd en tot shows van een half uur gemaakt. Maar de aanvullen de tijd ging men vullen met „features" wel iets van t.v. kunnen opsteken, in dien zij de belangstelling konden op brengen: de daarop volgende 20 per cent zijn volledig geïnteresseerd en heb ben ook de capaciteiten iets van de t.v. op te steken. Hierbij blijft 40 per cent over, die Lester Markel omschrijft als mensen die bereid zijn om iets te leren, vooral wanneer men de infor maties maar in bepaalde doses tege lijk en smakelijk weet op te dienen, gemakkelijk te begrijpen vooral. Mar kel gelooft dat de grote uitdaging van de t.v. der toekomst juist by deze grauwe massa van de 40 percent ligt. De krant Alhoewel zowel de t v. als de dagbladpers (of weekbladen) de publieke opinie vor men heeft de krant nog altijd grote voordelen boven de beeldbuis, aldus de N.Y. Times. Een uur lang opelafragmenten „Een Opera Uur" is de titel van een programma van opcrafragmenten, dat de NTS vanavond van de Zweedse tele visie overneemt. Aan dit Eurovisie- programma wordt medewerking ver- T le.nd d„„r de sopraan Teres, str.t.a, JOhaiineS-l OSSKi de bas-bariton Fernando Corena, de tenor Luigi Alva en het Zweedse Ra dio Symfonie Orkest onder leiding van Silvio Varviso. voordeel van letters in zwart en wit, waardoor aan dagbladartikelen van zelf een ander gezag wordt toegekend. Kranten zijn te allen tijde bij de hand. Voor t.v. moet men op bepaalde tijden aanwezig zijn, bijvoorbeeld om het nieuws te zien. De Amerikaanse tele- b(j algehele opinievorming zouden kun nen helpen. Documentaires met enige waarde worden in de V.S. op dus danige tyden uitgezonden, dat zij niet in botsing komen met uren waarop een meerderheid van het t.v.-publiek naar beatfilms en cowboyverhalen wenst te kijken. Regeringsplannen In Washington ziet men het belang van „publieke t.v." als een nationaal belang. De regering Johnson heeft reeds voor stellen Ingediend om een „Corporation" voor publieke televisie in te stellen, waarvan de leden van de raad van be stuur door de president zelf worden be noemd. De raad van bestuur op haar beurt kiest een voorzitter. Dit t.v.-net zou door federale gelden worden gefinancierd en gesteund en voornamelijk op niet-commerciële pro gramma's berusten. Men vraagt zich in Washington af in hoeverre men hier met een door de regering gecensureerde t.v. te maken zou krijgen. Het is be kend, dat president Johnson, zoals president Kennedy vóór hem, dikwyis de telefoon opneemt om over bepaalde programma's aan t.v.-maatschappijen zijn mening te geven. Hoe zou een voorzitter van een natio naal gefinancierde (en voornamelijk door de president benoemd bestuur) t.v.-corporation reageren wanneer de president hem over bepaalde program ma's zou benaderen? Het feit dat over deze en andere vraagstukken betref fende t.v. thans in Washington druk wordt gedebatteerd beschouwt men hier als een vooruitgang en een erken ning dat het met de huidige opzet van de Amerikaanse t.v. mis is. De com merciële t.v. blijft ernstig in gebreke, zo meent men, ten aanzien van zijn nationale plichten het accent ln de eerste plaats op bonafide, onpartijdige voorlichting te doen vallen. Men zoekt naar andere middelen om de kwaliteit van t.v. op een hoger plan te brengen. HILVERSUM I AVRO 20.05—20.45 uur: Hou je aan je woord, quiz 21.15—21.45 uur: Aohter de muur, serie hoorspel 23.30—23.55 uur: Muziek voor midder- HILVERSUM II KRO 20.00—20.50 uur: Johannes Passie (1) 23.15—23.45 uur: Oontekst, veertiendaags magazine RADIONIEUWSDIENST HILVERSUM I: 7.00, 8 11.00, 13.00, 16.00, 18.00, 20.00, 22.30, 23.55 HILVERSUM H: 7.30, 8.00, 8.30, 12.30, 19.00, 22.30, 23.55 HILVERSUM UI: heel uur vanaf 9.00 Radioprogramma 20.05 HOU Je 7.4è0 klnde menade-orkest, 20.00 aan Je woord, 20.45 Stereo: Orkestmuziek, Nieuws, actual., 22.50 Muzikale lezing, 23.30 18.55 17.00 Voor de zieken, 17.30 Dansmuziek. de HILVERSUM n (298 m) NCRV: 7.00 N\ Pro- 7.15 Stereo: Gram.. 7.30 Nieuws, 7.32 Grai 8.00 Nieuws, 8.10 Gewijde Stereo: Combo HILVERSUM I (298 m) KRO: 18.00 Mar nierskapel. 18.20 Zendtijd pol. partijen, 18.30 Jonge artiesten, 19.00 Nieuws, actual., 9.30 Conclllepostbus, 19.35 De zingende kerk, 19.45 Zoekend geloven, 20.00 Stereo: Johannes Passie, Bach, 20.50 Gram.. 21.15 Gesprek, 21.30 Klass. muziek, 22.00 Kunstkroniek. 22.30 Nws, 22.45 Gram., 23.15 Context, 23.45 Klassieke gram. muziek, 23.55 Nieuws. VERONICA (192 m) - 18.00 Verzoekplaten, 19.00 Hot 100 USA. 20.00 Cowboymuziek. 21.00 Gevar. progr., 22.00 Gram. 22.30 Jazzjoum., 23.30 tot 1.00 Hot a gogo. BRUSSEL Ned. (324 ml 18.00 Nieuws, 18.03 Voor de soldaten, 18.32 Lichte muziek, 18.45 Sport, 19.40 Filmmuziek, 20.00 Volksliedjes. 20.30 Hoorspel. 21.00 Lichte muziek, 21.25 Klassieke muziek. 22.00 Nieuws. kleuters, 11.00 Nieuws, 11.02 Klankbeeld, 11.45 muziek, 8.30 Nws. 8.32 Stereo: Oude r tuinbouw. 128.30 Nieuws, 12.40 Actual, reportages en muziek, 13.30 Stereo: Metro pole orkest, 14.00 De familie Leenhouts, hoor spel, 14.30 Stereo: Klass. muziek, 15.20 Klass. muziek, 15.50 Bljbelvertelling voor de Jeugd, 16.00 Voor de Jeugd, 17.00 Praatje, 17.15 Ned. volksliedjes, 17.35 Lichte muziek uit Zui< Amerika. 17.50 De politie nu. HILVERSUM III (240 m en FM-kanalen) AVRO: 9.00 Nieuws, actual., 9.05 Gevarieerc muziek. 10.00 Nieuws, 10.02 Arbeidsvitamine 12.00 Nieuws. 12.02 Operettemuziek, 13.00 N\v actual,, 13.05 Vrolijk platenprogramma, 15.i Nieuws. 15.02 Lichte muziek, 16.00 Nieuw 16.02 Gram.. 17.35—18.00 Country en wester bllly-tlme). ,192 ml 7.00 0< Gezellige muziek. 14.00 Gevar. programma, 15.00 Woensdagmiddag-speciaal, 16.00 Cowbov- muzlek, 16.30 Tijd v. toppers, 17.00 Teenager Muzlekexpress. muziek. 14.00 BRUSSEL Ned. (324 m) 12.00 Nieuws, Lichte muziek, 13.20 Klass. muziek. 14.20 Ge wijde koorzang, 14.30 Voor de Jeugd, 14 Meisjeskoor, 15.15 Voor de kinderen, 16 Jazzmuziek, 17.00 Nieuws, 17.15 Tophits. via KRO-radio Via Nederland I presenteert de AVRO de kijkers een muzikaal programma onder de titel „Marijke". Marijkenou ja Marijke Merckens, die men twee - drie jaar geleden in de amusementsector heeft leren kennen als assistente van Wim Sonneveld in zijn one man-show, als medewerkster aan 't tv-magazine van Rob de Nijs en voorts als gastvrouw in enkele radio- en televisieprogramma's vormt het middelpunt in deze muzikel show. Als soliste zingt Marijke Merckens ach tereenvolgens „Hemelbed", „Er was een Batavier", ,.11 y avait une ville", „Liefdesspel aan zee", „Mijn hart is een groot componist" en „Diepe slaap in 't diepe water". Verder treedt zij op met „The Shoes" in „Na na na", met de Cees See Percussiongroup en met Marino y so Compania. Voor de mu zikale begeleiding zorgt een ensemble onder leiding van Ruud Bos. De choreo grafie is in handen van Cary Cockrell en de produktie en gegie berusten bij Bob Rooyens. Ned. I. 20.20 uur. Allereerst worden fragmenten uit Mo- zarts opera „Don Giovanni" ten geho re gebracht, te weten Leporelli's aria „Madamina, il Catalogo" (te zingen door Fernando Corena), Zerlina's aria „Vedrai Carino" (Teresa Stratas), Don Ottavio's aria ,,11' mio Tesoro" (Luigi Alva) en 't duet tussen Zeriina en Don Giovanni (Teresa Stratas en Fernando Corena). Vervolgens speelt het orkest de ouver ture van Rossini's opera „De Barbier van Sevilla", waarna Fernando Corena uit „La Cenerentola" (Cinderella) eveneens van Rossini „Don Magnifi- co's Cavatina" zingt. Van Verdi worden fragmenten uit „La Forza del Destino" en „La Traviata" ten gehore gebracht, respectievelijk Leonora's aria „Pace, pace, mio dio' (Teresa Stratas) en Alfredo's aria (Lui gi Alva). Daarna zingen Alva en Fer nando Corena het duet tussen Nemori- no en Dulcamera uit „L'Elislr d'Amore" van Donizetti, waarna Tere sa Stratas 't programma besluit met de: „Musette wals" uit de tweede acte van Puccini's opera „La Bohèmé". De produktie van dit operaprogramma uit het Circustheater van Stockholm be rustte bij Ame Ambom. Ned II 20.50 uur. Vanavond en vrijdagmiddag 24 maart zendt de KRO-radio in stereo resp. het eerste en tweede deel uit van de Johan nes Passie van Joh. Seb. Bach De KRO- radio maakte deze opname op 9 maart j.l. in het Concertgebouw te Amsterdam Aan deze uitvoering werkten mee: Ag nes Giebel sopraan, Marga Höffgen alt, John van Kesteren tenor (evangelist) Alexander Young tenor (aria's), Heinz Rehfuss (Christus) bas, Frans Crass (aria's) bas, het Groot Omroepkoor van de Nederlandse Radio Unie en het Con certgebouw Orkest. Het'geheel staat on der leiding van Eugen Jochum. Hilv. II. 20.00 uur. IJsshow der k kampioenen De onlangs in Wenen gehouden wereld kampioenschappen kunstrijden eindig den met demonstraties van alle oude en nieuwe kampioenen. Van de hoogte punten uit deze demonstraties kan men alsnog getuige zijn in het program ma „IJsshow der kampioenen", dat de NTS vanavond uitzendt. De uitzending wordt door Frans Hoekstra van com mentaar voorzien. Ned II 20.05 uur. Tweede paasdag op tv: Circus Billy Smart (Van onze omroepcorres-pondent HILVERSUM. Het Eurovisiepro gramma op tweede paasdag van het Londense circus Billy Smart bekend van de jaarlijkse uitzending op Kerst mis telt deze keer een aantal bijzon dere medewerkers. Naast de eigenlijke vakmensen, zien we namelijk jonge artiesten, die voor de televisie de gelegenheid kregen om in de piste hun kwaliteiten te demonstreren- Het zijn de 15-jarige Christine Smart, die zich laat aankondigen als „het vliegende schoolmeisje", Kevin P^oeber (7 jaar), die ten duivenparty geeft, Yashmin Smart (11 jaar) en Gary Smart (10 jaar) met o.m. dansende paarden, Gary Jarn met zijn vijf jaren bijna nog een kleuter, maar aan wie niettemin een volwassen olifant ge hoorzaamt, de clowns Maxo, Toto en Co., Les Steckles met een doos vol verrassingen, Jeanne Bremer, die een trapezenummer brengt, Joan Rosaire met Goldie, het wonderpaard, en de acrobaten The Roberti's. Eur. kampioenschappen turnen via Eurovisie (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM. Hoogtepunten van de Europese kampioenschappen turnen voor heren, die zaterdag en zondag in Tampere in Finland worden gehouden, zullen worden verwerkt in een Euro- visieprogramma, dat de NTS zondag 26 maart van 21.50 tot 22.25 op Ne derland 2 uitzendt. De reportage wordt door Klaas Boot van commentaar voorzien. Vroeger at men in Drente en Overijssel met Pasen rijstebrij met bruine suiker en hardgekookte eieren; in Zwolle: kampersteur (dat zijn eieren in een mosterdsaus) en rijstebrei toe; terwijl men in Groningen zich te goed deed aan een maal van vermicellipap, brood met vlees, krentebrood en eieren zoveel als men wilde. Ik geloof dat deze menu's dateren uit een tijd, dat men de afstand tussen Zwolle en Groningen nog te voet aflegde en daags voor Pasen nog een bunder land met de schop omspitte of een hal ve hectare bos met zaag en kapmes kaal maakte. Onze eetgewoonten zijn tegenwoordig wat verfijn der geworden, maar met Pasen schijnen eieren er onafscheidelijk bij te horen. Daarom eerst drie bijzondere eirecepten, die U kunt gebruiken als hapje bij een dronk, bij een koude lunch of als voorgerecht. rand van eieren maakt ge vervolgens een „brand- stapeltje" van spercieboontjes en aspergepunten. Beide groenten moeten koud zijn en u kunt. ze het beste uit een blik of uit een glas nemen. Over dit „brandstapeltje" strooit u dan wat versgema len nootmuskaat en over de mayonaise wat vuur rood paprika poeder. U kunt dit gerecht desnoods met geroosterd brood en boter eten, maar ook zon der dit smaakt het voortreffelijk. De mayonaise maakt u als volgt: in een <potje Oeufs la Frou-Frou Kook vijf of zes eieren hard; snijd ze in de leng te door en rangschik ze in een grote kring op de rand van een ronde schaal, waar u slablaad- Oeilfs en COCOtte jes op hebt gelegd, die gedrenkt zijn in een meng sel van olie en zijn. De eieren bedekt u met een royale laag mayonaise van een bljzon- zondere aamenstelling. Daarover aanstonds. In die mayonaise van goede kwaliteit perst u twee of drie teentjes knoflook, u roert alles goed door el kaar. Als u het heel pittig wilt hebben, roert u er nog een theelepel kerriepoeder door. Deze bij zondere mayonaise kunt u gerust enkele weken in een potje bewaren. Hij smaakt voortreffelijk ook bij heel wat andere gerechten. Doe eens een likje bij de slasaus of bij pommes frites of bij koud vlees op de boterham. U moet wel niet bang zijn van knoflook. Kleine vuurvaste pasteibakjes ameert a ean de binnenzijde in met boter. Onder in het bakje de poneert u «en gamituurtje, waar u velerlei din gen voor kunt gebruiken. Ik geef u aanstonds en kele suggesties. Over dit gamituurtje breekt u een ei en probeer daarbij de dooier in het midden te houden; als u verse eieren gebruikt wil dit nog wel lukken ook. Over dit ei strooit u wat geraspte parmesaanse kaas. een dun laagje paneermeel en daarop legt u enkele klontjes boter. Dit alles i durende vijf tot zeven minuten toe i hete oven. Een heel 9impel gamituurtje is een restje spina zie met een paar druppels maggi en een vleugje nootmuskaat. Zeer smakelijk is een garnituur van uitsnippers, schijfjes chumpignongs en kleine vleesrestjes, b.v. van gekookte ham of andere restjes boterhamvlees. Ook restjes gekookte of ge bakken vis, vermengd met een scheutje tomaten ketchup, doen het heel goed. Cocktail van eieren en rozijnen Als voorgerecht moet u eens een cocktail van eieren en rozijnen maken. Per persoon neemt u anderhalf of twee eieren, die hard gekookt moeten worden. De dooier daarvan snijdt u in twee halve bolletjes en het wit hakt u in kleine stukjes. Die stukjes vermengt u met per persoon een opge hoopte eetlepel lichte rozijnen, die minstens an derhalve dag in cognac of brandewijn moeten wel len, maar die eerst goed moeten uitdruipen voor u ze voor de cocktail gebruikt. Roer nu door dit mengsel stukjes eiwit en „dronken" rozijnen zo veel mayonaise van het recept, dat ik u straks gegeven heb, dat dit mengsel goed gebonden is. De mayonaise mag niet overheersen. Verdeel dit mengsel over ondiepe glazen of over kleine wijn glazen en leg er in ieder glas een of twee halve dooiers bovenop. Geef er toast en boter bij. Kip in romige porl-saus Als hoofdgerecht moet u eens een leestelijke kip nemen, die u in een bijzondere saus opdient. U braadt een kip. die u eerst in stukken snijdt, in ruim boter goed gaar. Tevoren wrijft u ze in met een versgemalen peper en aromat en in de boter laat u een paar draadjes foelie en een lau rierblaadje meesudderen. Die moet u er wel uit vissen voor u de saus gaat klaarmaken. Daartoe neemt u eerst de stukken kip uit de braadpan en legt ze even op een voorverwarmde schaal. Doe bij de jus een kopje bouillon en bind de jus dan met een kopje room, waarin u een theelepel mai- zena hebt opgelost en een borrelglaasje witte port gemengd hebt. Laat de jus even opkoken, opdat ze op temperatuur komt. Niet langer la ten koken, anders gaat de binding kapot. Deze kip geeft u met droge rijst of pommes frites en met verse sperciebonen. die op het ogenblik al schoorvoetend op de markt komen. Vindt u ze wat duur, neem ze dan uit de diepvries. TERUGBLIK Manuel van Loggern is psycholoog' hij pleegt zijn uit zijn wetenschapptv lijk beroep verkregen kennis te benut ten bij het schrijven van zijn t.v.- spelen. Dat was ook het geval bij De Inktvis, dat gisteren door de N.C.R.V. werd uitgezonden. Heit had een tikje té „documentaire" inslag om helemaal als spel te overtuigen, maar het stak in zijn dialogen en in zijn verloop toch wel zó goed in elkaar dat het als ge heel bevredigend was. Van Loggems these: geld verdienen is leuk, maar je moet er geen manager ziekte aan overhouden; zoveel ls geld nu ook weer niet waard. Een didac tisch spel dus, gesitueerd in de persoon van een kruideniertje die door al te hard werken aan het hoofd van e miljoenenbedrijf kwam te staan die nèt op tijd merkt dat hij er zijn leven bij dreigt in te schieten. Lo van Hensbergen vertolkte de hoofd rol met de geroutineerde bekwaamheid die hij voor dit soort rollen pleegt r te brengen. Een goede rol dus, die echter wel wat meer uitgediept had kunnen worden. De verdere rollen waren goed bezet. Bob Löwenstein regisseerde bekwaam en El* Salomons' decors mochten er zijn. Op dat i tierig bureautje van de leider va miljoenenbedrijf na. Dat was namelijk zo ongeveer van hetzelfde type als het bureau van Vg. „Van Harte" voor ir. Wiesenthal (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM. Maandagavond 10 april zal in een speciale radiouitzen ding van „Van Harte" aandacht en nanciële) steun worden gevraagd vc het werk van ir. Simon Wiesenthal. Ongeveer een jaar geleden werd a de regelmatige uitzendingen van „Van Harte" waarin telkens geld werd ge vraagd voor een of ander sympathiek doel een einde gemaakt. De VARA deed echter de toezegging dat inciden tele uitzendingen mogelijk zouden bl(j- De pogingen van de heer Wiesenthal om voortvluchtige oorlogsmisdadigers voor de rechter te brengen vragen gro te financiële offers. De VARA heeft nu besloten de acr.ie „Van Harte" weer in het leven te roepen om het werk van Simon Wiesenthal voortgang te laten vinden. De actie wordt zoals van ouds geleid door Henk van Stipri- aan. Ook Kees Buurman die een be langrijk aandeel had in de „Van Harte"- programma's. maar sindsdien van werkkring veranderde, zal aan deze uitzending weer zijn medewerking ver lenen. Sloeberperziken Na een tamelijk substantieel hoofdgerecht moet u iets fris na nemen. Heel simpel zijn perziken uit een blik u kent ze wel: ze sloe- beren zo lekker door je keel Maar om er iets bijzonders van te maken moet u ze met wat kirsch of triple sec besprenkelen. Iets ingewik kelder is een ananascompote, die u maakt van schijven ananas uit een blik, waar u schijven verse sinaasappel door mengt en die u opdient in het sap van de ananas; maar daan dat sap moet u een glaasje marasquin toevoegen. P. O. L. LEPELAAR (ADVERTENTIE) Geboorte aankondigingen Modelboek ter Inzage BOTERMARKT 26 LEIDEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 2