S)e£cidóe(Boii^c(tit
A
Vele belangwekkende initiatieven in Holland Festival
Publiek bij één tv-spel gelijk aan
dat van 2 jaar beroepstoneel
TELEVISIE VANAVOND
EEN KOELKAST 130 Itr.
gratis
RADIO PLEIN 16 - Vijf
Meiplein 16
Holland Electro
Stofzuigers
lib'elle
prinses
Het Beste
(Gaixiisette)
Midavondserenade, Dorus
en „Moef naar
Montreux
Twee accenten: Hans Werner
Henze en Claudio Monteverdi
Vijf opera s van een
ongekende verschei denheid
8H03E5H3 W
VLASVELD
PAGINA 2
DB LEaDSE COURANT
VRIJDAG 3 MAART 1967
De koorts weer
opgelopen
EIND vorig jaar leek 't Interimkabinet
zichzelf gelukkig te mogen prijzen,
omdat na een paar snelle manoeuvres
het artaenconflict uit de weg geruimd
was. Nu blijken felicitaties een daad
van voorbarig optimisme te zijn geweest.
Waarom dreigt het akkoord over de
betalingen van de ziekenfondsen aan
de artsen nu toch weer spaak te lopen?
Alle ziekenfondsen hebben zich na het
Salomonsoordeel van de regering destijds
op het standpunt gesteld, dat minister
Veldkamp c.s. de artsen te ver tegemoet
gekomen is; dat bij het overnemen van
verschillende aanbevelingen van de
commissie-v. d. Ven te weinig rekening
is gehouden met het algemeen
sociaal-economisch klimaat en met de
vraag hoe de nieuwe lasten betaald
zouden moeten worden.
DE kleinere ziekenfondsorganisuties
hebben dan ook bij de onder
handelingen, die nodig waren voor een
definitief akkoord met de Landelijke
Huisartsenvereniging alles gedaan om
van hun misnoegen blijk te geven.
Kennelijk verwachten ze niet het
akkoord nog tegen te kunnen houden,
maar door bijvoorbeeld in de Zieken
fondsraad blanco te stemmen) de
verantwoordelijkheid voor de verdere
gang van zaken daar te laten liggen,
waar men die het eerst opgenomen
had.
Van haar kant heeft de huisartsen-
vereniging bezwaar gemaakt tegen een
akkoord, waarbij een deel van de
wederpartij tot in laatste instantie de
vrijheid bleef opeisen om in verzet te
kunnen gaan. De hulsartsenbesturen
willen voor hun leden een overeenkomst
die voor de komende Jaren de belang
rijke salarisoptrekking garandeert, die
grotendeels van de commissie-Van der
Ven werd overgenomen.
Daardoor is de koorts weer opgelopen.
En in zijn laatste levensdagen ziet het
kabinet dat behalve ,,ad interim" nu in
feite ook demissionair is, zich nog voor
een moeilijke beslissing geplaatst.
ER wordt langs verschillende kanalen
geprobeerd de uitvoering van het
artsen ultimatum te voorkomen. Mis
schien is dat mogelijk wanneer de rege
ring openlijk de volledige verantwoorde
lijkheid voor haar eerdere adviezen
onderstreept. Dat is dan wel niet zo
plezierig voor het volgende kabinet,
maar bespaart Nederland nu de ellende
van een „Belgische toestand".
Inkomens politiek
Een van de argumenten van werkgevers
zijde tegen het brengen van andere dan
looninkomsten onder de controle van een
centrale politiek, is dat de kleine man er
toch niet veel beter door zou worden. Want
afroming van Inkomens die hoger liggen
dan bijvoorbeeld 30.000 gulden zou voor
elke inkomenstrekker amper een bedrag
van f. 350— betekenen, wat nog geflat
teerd is, omdat fiscaal van die 350 gulden
een flinke hap af moet
Maar 'n inkomenpolitiek die niet alleen
de gewone lonen controleert, behoeft ook
niet in eerste instantie als doel te hebben
meer consumptief inkomen voor de werk
nemers. Het is meer een kwestie van
rechtvaardigheidsprincipe: wanneer de één
in het algemeen belang zijn aanspraken
matigen moet. waarom dan ook de ander
niet?
Het interessante is. dat bijvoorbeeld ln-
vesteringsloon en soortgelijke vormen van
niet-con6umptieve positieverbetering aan
vele wensen tegemoet zou kunnen komen.
Maar de meeste werkgevers zijn daar
tegen: zogenaamd onder meer omdat men
de werknemer niet moet dwingen een deel
van zijn rechtmatige inkomsten op een be
paalde manier te investeren in nlet-con-
sumptleve beleggingen.
Dan dus toch maar liever de paar hon
derd gulden meer aan baar geld. uit te
keren door afroming van alle hogere in
komsten in vrije beroepen of tengevolge
van kapitaalgebrulk?
Nationaal-economisch is dat in elk geval
gevaarlijker dan iets wat de bezitsvor
ming voor de werknemer, door hen op be
scheiden wijze bij de investeringen te be
trekken. op gang zou kunnen brengen.
Maar op dit punt geeft een deel van de
werkgevers nog steeds ..niet thuis". Waar-
cchiinluk omdat men dit nieuwe investe
ringsbeleid vreest als het preludium op een
verdergaande socialisatie.
Holland Festival meet met twee maten
HET bestuur van het Holland Festival
heeft gisteren de Nederlandse pers
ingelicht omtrent de manifestaties in de
maanden juni/juli aanstaande.
Door middel van twee conferenties te
's-Gravenhage en te Amsterdam. Wat
blijkt nu uit een der hoofdstedelijke
ochtendbladen
Dat de bezoekers van de Amsterdam
se bijeenkomst meer nieuws kregen
geserveerd, dan zij, die in de Residentie
kwamen opdagendat waren er
overigens meer dan veertig!
In Amsterdam was n.l. Bruno
Maderna aanwezig, die de journalisten
uitvoerig Inlichtte omtrent zijn plannen
en opvattingen inzake de door hem te
leiden opvoeringen van Monteverdi's
„Orféo" in Carré.
Belangrijk nieuws, dat veertig jour
nalisten in Nederland te 's-Gravenhage
werd onthouden.
Meten met twee maten zou men zulks
kunnen noemen. Of een totaal verkeerd
publiclteltsbeleid.
4,4 miljoen personen kijken naar t.v.-film
Avant- garrletoneel
laagst gewaardeerd
(Van onze correspondent
HILVERSUM Het televisiespel op
donderdagavond trok in 1965 per uit
zending bijna zoveel personen als alle
Nederlandse beroepstonecltheaters
in twee jaar. De gemiddelde kijkdicht
heid van het televisietoneel op donder
dag bedroeg in 1965 namelijk 43 pro
cent (circa 3.3 miljoen personen van
15 jaar en ouder), terwijl volgens het
„statistisch zakboek 1966" van het Cen
traal Bureau voor de Statistiek in 1964
circa 1.7 miljoen personen de theater
voorstellingen van 't beroepstoneel be
zochten.
Dit is een van de belangrijkste resul-
taten van hen dezer dagen gereed geko
men rapport „t.v.-toneel en speelfilm",
dat is samengesteld door de afdeling
studie en onderzoek van NRU en NTS
en waarvoor de gegevens werden ont
leend aan het „continue programma-
onderzoek", dat door Intomart in op
dracht van NRU en NTS wordt uitge-
Ten aanzien van de gemiddelde waar
dering voor het t.v.-spel concludeert 't
rapport, dat deze met 7,0 iets ligt on
der het gemiddelde voor alle andere
programma's, dat 7,1 bedraagt. De af
zonderlijke waarderingsgemiddelden
vertoonden 'n relatief sterke spreiding.
Enkele avant-garde toneelstukken be
hoorden tot de laagst gewaardeerde tv-
programma's van 1965
Vrouwen kijken meer
Vrouwen keken meer naar tv-spelen
dan mannen. Evenals bij vele andere
t.v.-programma's trok het t.v.-toneel 'n
relatief oud publiek. Ouderen hadden
bovendien 'n wat hogere waardering,
voor verschillende stukken. Personen,
met hogere opleiding waren in het t.v.-
toneelpubliek „ondervertegenwoor
digd".
Er werd voorts enig verband aange
troffen tussen het bezoeken van be
roepstoneel-voorstellingen en het kijken
naar tv-toneel. Personen die nooit naar
de schouwburg gaan, keken ook min
der naar toneel op de televisie. Hun
aandeel in het gemiddelde t.v.-spelpu-
bliek bedroeg overigens nog altijd 70
procent. Personen die frequent de
schouwburg bezoeken halen een hoge
waardering voor de verschillende t.v.-
spelen. Zij die nooit naar de bioscoop
gaan keken juist meer naar het t.v.-to
neel. Het programma van Nederland 2
en dat van de Belgische televisie deden
(ADVERTENTIE)
ADVERTENTIE)
bij aankoop van een
INDESIT wasautomaat
van 748
Verkoop voor Leiden en omstreken
Zendmast van
radio Dolfijn
gebroken
DEN HAAG (AN P.). - De storm heeft
deze week Radio DolfUn het zwijgen op
gelegd. Een hevige windvlaag deed een
groot stuk van dc stalen zendmast af
breken. Tien van de zestig meter kwa
men naar beneden en bieren aan wat
draden hangen.
Dit voorkwam waarschijnlijk een ramp
voor de ongeveer 20 koppen tellendp be
manning van deze etherplrant. „Want",
zo vertelde ons een van de Nederlandse
dlscjockeys van Radio Dolfijn, de heer
L. den Hengst uit Boskoop, ..Als het af
gebroken maststuk niet was blijven han
gen. was het waarschijnlijk door de
bodem van het schip geslagen. Er had
ook kortsluiting kunnen ontstaan, wat
eveneens waarschijnlijk de ondergang
van de gehele bemanning had betekend".
Nu brak er een kleine brand uit, die men
echter direct kon bedwingen.
De kapitein van de voor de Britse kust
liggende ..Laissez Faire", vanwaar „Radio
Dolfijn" uitzendt en die ook de zetel is
van „Britain Radio", hoopt volgens de
mededelingen van de heer Den Hengst,
dat de schade binnen een week zal zijn
hersteld. Er werken vier Nederlandse
dlscjockeys bij „Radio Dolfijn".
Voor de reparatie van de mast kan de
„Laissez Faire" niet een Engelse haven
aanlopen. Daarom voert de directie nu
onderhandelingen met. een firma, die
over een drijvend dok beschikt. Met be
hulp van dit dok zou de reparatie in
volle zee moeten plaatsvinden. Het afge
knapte deel van de mast hangt volgens
tie laatste berichten nog steeds aan
stuurboordzijde van de „Laissez Faire".
Weer pianorecital door
Bettina Dornay-Culp
(Van een onzer verslaggevers)
HILVERSUM Waarschijnlijk op 19
maart zendt de VARA op veler verzoek
een pianorecital uit, dat gegeven zal
worden door Nederlands oudste concert
pianiste Bettina Dornay-Culp. De 84-ja-
rige in Scheveningen wonende artieste
zal uitsluitend werken van Chopin spe
len.
ADVERTENTIE
7 verschillende modellen
lEMCO N.V.
De Britse toneelsehryve regeneratie die
rond '50 opkwam Osborne. Pinter.
Wesker en anderen te wel eens geken
schetst als dc kitchen-sink (gootsteen-)
schrijvers, Zy brachten een nieuw soort
realisme dat zich onder meer uitte in
een scherpe milieutypering met échte
hedendaagse mensen in hun doodgewone
manier van spreken en doen. Het is een
genre dat direct sterk aansloeg omdat
het wars was van kunstmatigheid. Het
publiek kon zichzelf herkennen in de
ten tonele gevoerde figuren.
De drie genoemde schrijvers brachten
liet snel tot internationale faam. Z|j kre
gen navolgers die him manier van schrij
ven tot een maniertje maakten. Op t.v.
hebben we dat herhaaldelijk kunnen
zien. Maar gisteren kwam de VARA met
een spel van de ons onbekende David
Mercer in hetzelfde genre en dat bleek
op slechts enkele zwakkere passages na
een meesterwerk te zijn. Een groot
woord? Inderdaad, maar op zijn best
was dit „Daar waar het verschil begint"
evenwaardig aan b.v. Osbornes De Hu
morist of Pintere De Hulsbewaarder.
De inzet was het generatieconflict tus
sen een Labourman van de oude stem
pel en zyn zoons die „hogerop" kwa
men. Het is eigenlyk jammer dat de
VARA niet voor een inleiding gezorgd
had die bepaald fundamentele verschil
len tussen Labour en het socialisme van
onze P.v.d.A. had verduldciykt. Die ver
schillen zyn aanmerkelyk, en zo'n uit
eenzetting zou voor veel kykers het stuk
nog verstaanbaarder hebben gemaakt.
Maar ook zonder dat sprak, geloven wy,
Mercer toch wel klare taal.
Willy van Hemert regisseerde. „Daar
waar het verschil begint" is geschreven
als t.v.-spel met gebruikmaking van alle
ruimte in mogelijkheden van decor en
geluld" die t.v. biedt. Met telkens over
gangen die soepel moeten verlopen. Hij
deed zijn werk goed. Technisch klopte
vrijwel alles: hij haalde géén trucjes uit,
regisseerde vrij nuchter en kwam met
deze aanpak tot een optimaal resultaat.
Hij had zich daarvoor wel verzekerd van
Fokke Duetz, die een voortreffelijk bur
germansdecor bouwde en van een goede
bezetting met een grandioos acteur in de
hoofdrol.
Grandioos! Dat was Bob dc Lange, die
alle facetten van zyn groot talent toon
de. Hy was de vermoeide rechter die
haast kapot gaat aan een groot leed.
Een prachtige rol, een der allermooiste
die we de laatste tyd op het scherm
zagen. Nadeel van zo groot acteertalent
is dat de anderen altyd bet risico lopen
een beetje te worden weggespeeld. Van
Hemert ontkwam niet helemaal aan dit
niveauverschil, maar hy hield bet rede
lijk in de hand. Besten: Roger Coorens,
die het verwatene van zyn rol scherp
accentueerde en Ida Bons. de actrice die
te vaak jongensrolletjes te spelen krUgh
en die hier ontroerde in een puur-
vrouwelyk karakter.
Wat de anderen betreft: er waren géén
zwakke plekken. Dus alle lof voor hun
vermogen om naast Bob de Lange staan
de te blijven. Meeste lof voor de VARA
die in een nogal tegenvallend t.v.-sei-
zoen weer eens een t.v.-spel van allure
presenteerde. Die allure was er, op an
dere wijze, overigens ook in „Achter het
nieuws" dat voor de dag kwam met een
knap gefilmd portret van Slmo i Wiesen -
thal.
Vg.
weinig afbreuk aan de belangstelling
voor het op Nederland I uitgezonden
toneel. Duitsland I trok wel een, zij 't
gering, aantal kijkers van de toneeluit
zendingen weg.
De speelfilm op maandagavond trok in
1965 per uitzending ongeveer het aan
tal personen, dat in de loop van zes
weken de Nederlandse bioscopen be
zoekt. De gemiddelde kijkdichtheid van
de speelfilm op maandag bedroeg nl.
63 procent (4.4 miljoen personen
van 15 jaar en ouder.) Het aantal speel
filmkijkers in 1965 was in totaal onge
veer zes maal zo groot als het totaal
aantal bioscoopbezoekers in 1964.
De gemiddelde waardering voor de
tv-speelfilm lag met 7,4 duidelijk boven
dat voor alle andere tv-programma's.
De waarderingsgemiddelden van de af
zonderlijke speelfilms liepen in verge
lijking met de waarderingsgemiddelden
van de televisiespelen weinig uiteen.
Het speelfilmpubliek viel in het alge
meen op door een relatief „normale"
samenstelling naar leeftijd. Bij de
meeste programma's vertoont het pu
bliek 'n betrekkelijk hoge leeftijd. Me
de daardoor vertoonde 't speelfilmpu
bliek ook naar andere kenmerken een
beel, dat beter aansloot bij de samen
stelling van 't sociale tv-publiek dan
bij andere programma's in 't algemeen
en bij t.v.-toneel in 't bijzonder het ge
val is. Personen die nooit de schouw
burg bezoeken, keken meer naar de
speelfilm dat zij die wel beroepsto
neelvoorstellingen bijwonen. In over
eenstemming met 't voorgaande was de
bevinding dat personen die in het al
gemeen weinig naar de t.v. kijken re
latief veel naar de speelfilm keken.
Nieuw „geluid" in
Tweede Kamer
(Van onze omroepcorrespondent
HILVERSUM. De technische dienst
van de Nederlandse Radio Unie heeft in
de Tweede Kamer vaste radioverbindin
gen verzorgd. Er zijn nu vijf micro
foonaansluitingen mogelijk, waarvan het
geluid op twee permanent geplaatste
magnetofoons geregistreerd kan worden.
De zaalversterklngsmicrofoons werden
vervangen door radiomicrofoons, waar
door het geluid nu tevens voor NRU en
NTS kan dienen. Verder werden alle
kabel verbindingen vernieuwd. Oe micro
foons in de Tweede Kamer zijn voorts
voorzien van lampsignalering, zodat de
Kamerleden kunnen zien wanneer hun
stemgeluid wordt uitgezonden of opge-
ADVERTENTIE
STER
Reclameultzendlngen
om 18.55, 19.56 en 20.16
NTS
18.45 uur:
Pipo de clown
18.50 uur:
Nieuws in het kort
KRO
19.00 uur:
Telixer, tienerpro
gramma
19.30 uur:
Christus voor Alle-
NTS
20.00 uur:
Journaal
TROS
20.20 uur:
87th Predinot t.v.-serie
KRO
21.25 uur:
Rue Brique. amuse
mentsprogramma
22.05 uur:
Brandpunt, actualitei
tenrubriek
HILVERSUM I
VPRO
20.05—20.20 uur:
Het lege huis. mono
loog
VARA
21.00—22.10 uur:
Stereoconcert door het
Radiokamerkoor
22.55—23.55 uur:
NTS
22.45 uur:
Tweede journaal
22.50 uur:
Wereldkampioenschap
pen kunstrijden; heren
23.20 uur:
Sluiting
NEDERLAND II
STER
Reclameuitzendingen
om 20.01 en 22.10 uur)
NTS
20.00 uur:
Nieuws in het kort
AVRO
20.05 uur:
Vjoew, tienerpro
gramma
20.30 i
21.31
Danstest 1967 uit Gro
ningen
NTS
22.15 uur:
Tweede journaal
HILVERSUM II
NRU
20.00—20.55 uur:
Een tour door operette-
23.00—23.55 uur:
Avondconcert
teleac
22.30 uur:
Kernfysica (20)
23.00 uur:
Sluiting
T.V. morgen
NEDERLAND I
8TER
(Reclameuitzendingen
om 15.31 en 15.57 uur)
NTS
15.30 uur:
Nieuws in het kort
15.34 uur:
Weekjournaal voor ge
hoorgestoorden
NCRV
16.00 uur:
Onder dé loep
16.20 uur:
De held, t.v.-scrie
16.45 uur:
Kijk op de wereld
16.55 uur:
Lassie, t.v.-serie
17.20 uur:
Het Koerhuis van papa
Wirrewarre
17.30 uur:
Sluiting
RADIONIEUWSDIENST
HILVERSUM I: 7.00.
8.00, 11.00, 13.00, 16.00.
18.00, 20.00, 22.30, 23.55
HILVERSUM II: 7.00,
7.30, 8.00, 8.30, 12.30.
19.00, 22.30, 23.55
HILVERSUM III: Elk
heel uur vanaf 9.00
Deze week in:
beatrijs
de advertentie van J
Uit voorraad leverbaar bij:
Alphen a.d. Rijn:
P.J. Couvee, Den Hertog,
Werneke. Hazerswoude:
Huisman. Leiden:
P. v.d. Horst,
Vroom Dreesmann N.V.,
Vlasveld, W.J. Zirkzee,
H.J. v. Moorsel Zn.,
van Cleef, v. Leeuwen.
Noordwijk a. Zee:
W. Baalbergen Zn.
Noordwijkerhout:
W.P. Mens. Sassenheim:
J.M. Meiman,
J. v.d. Meer Zn.
Voorschoten:
C. Bolle Zn.
Warmond: S.G. v. Rijn.
Radioprogramma
HEDENAVOND
HILVERSUM I (402 m) VPRO: 18.00 Nws,
18.15 Lezing, 18.20 Zendtijd politieke partijen,
18.30 Jazzrondo, 18.50 Informatie, 19.00 Voor
jonge mensen. 19.30 Uit de kunst. 20.00 Nws,
20.05 Het lege huis, monoloog, 20.20 Gram..
20.45 Lezing: VARA: 21.00 Stereo: Moderne
muziek, 22.10 Stereo: Klass. muziek, 22.30
Nieuws, actual.. 22.55 Stereo: Licht platen-
programma. 23.55 Nieuws.
HILVERSUM II (298 m) NCRV: 18.00 Lichte
gram. muziek, 19.00 Nieuws, 19.10 Radiokrant,
(11.00 Nieuws), 12.15 Lezing, 12.27 Voor land
en tuinbouw, 12.30 Sportnieuws, 13.00 Nieuws
13.15 Tijd voor teenagers, 14.15 Voor de twin
tigers, 14.55 Jazzmagazine, 15.25 Radioportret
15.35 Zang. 16.00 Nieuws, 16.02 Radio Jazz
magazine: NRU: 16.30 Frans les; VARA: 17.00
Stereo: Amusementsmuziek, 17.30 Radioweek-
HILVERSUM n (298 m) KRO: 7.00 Nieuws
7.15 Kamermuziek. 7.30 Nieuws, 7.32 Geeste
lijke liederen; 8.00 Nieuws, 8.10 Gevar. progr.
(8.30 Nieuws). 12.25 Voor land- en tuinbouw
12.30 Nieuws, 12.40 De familie van Buuren
praat weer over het verkeer, 12.50 Missie en
zending, 13.00 Verzoekplatenprogr. voor de
militairen, 14.00 Gevar. progr., 17.00 Carlonca
Radio voor tieners.
20.55 Gesprek. 21.15 Gram., 21.35 Causerie.
22.05 Parlementair overzicht, 22.30 Nieuws.
2.40 Volksmuz., 23.00 Avondconcert, 23.55 Nws.
VERONICA (192 m) 18.00 Gevar. progr.,
18.15 Wensen en verzoekplaatjes, 19.00 Joost
mag het weten..., 20.00 Cowboymuziek, 21.00
Spaans progr., 21.30 Morgen is het zaterdag,
23.00—1.00 Gevar. muziekprogramma.
BRUSSEL Ned (324 m) 18.00 Nieuws. 18.03
Voor de soldaten. 18.45 Sport, 1900 Nieuws,
19.40 Oude bekenden. 20.00 Lichte muziek.
20.30 Lichte progr 22.00 Nieuws, 22.IS Licht
muziekprog., 23.55 Nieuws.
ZATERDAG
HILVERSUM I (402 m) VARA: 7.00 NWS,
ochtendgymn., 7.23 Gram; VPRO: 7.55 Voor
de kinderen; VARA: 8.00 Nieuws, 8.10 Gram..
8.50 Wegwijs: vakantietips. 9.00 Gram., 9.40
Stereo: Koperorkest, 10.00 Gevar. progr.,
HILVERSUM III (240 m en FM-kanalen) -
NCRV: 9 00 Nieuws, 9.02 Gram., 9.30 Leger
10.30 Lichte muziek. (11.00 Nieuws)e 12.00
Nieuws, 12.02 Actual., reportages en muziek
13.00 Nieuws, 13.02 Tienerama, 14.00 Nieuws
14.02 Velvet voices, 14.30 Toppers van toen
"15.00 Nieuws. 15.02 Kiosk. 15.30 Gram., 16.00
Nieuws. 1602 Lichte muziek. 17.00 Nieuws
1702—18.00 Sportshow: reportages, uitslagen
VERONICA (192 m) Schoon schip (gevar
progr.), 12.00 Hits a gogo. 12.45 Teenager
muziekexpress, 13.45 Talentenjacht, 14.00
Nederl. Top 40, 16.00 Gram., 17.00 Favorieten
express, 17.30 Gram., 17.45 Teenbeatclub.
BRUSSEL Ned. (324 m) 12.00 Nieuws, 12.03
Amusementsmuziek, 12.45 Instrumentaal in
termezzo, 12.55 Buitenlandse persoverz., 13.00
Nieuws, 13.15 Gevar. progr., 17.00 Nieuws
1710 Kleinkunst uit Vlaanderen en Neder
land, 17.35 Dansmuziek.
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM. Dc NTS heeft het
voornemen om een montage van de twee
„Dorusshows", die de VARA in 't lopen
de winterseizoen heeft uitgezonden, in te
den roos van Montreux". dat van 21 tot
29 april a.s. in Montreux wordt gehou
den. Ook zal voor het concours worden
ingezonden 't „Moef ga ga"-programma,
dat de AVRO op 25 februari j.L heeft
uitgezonden, en een verkorte versie van
de KRO-produktie „MIdavondserenade
In Volendam", die in juni van het vorige
jaar werd uitgezonden.
De twee „Dorus"-programma's werden
uitgezonden op 1 oktober 1966 en 21
januari 1967. In de eerste show trad Tom
Manders als Dorus o.a. op met Hans
-Tiemeyer; in de tweede vervulde Man
ders onder meer een dubbelrol.
Voor de samenvatting die in Montreux
zal worden vertoond, werden de volgen
de onderdelen gekozen... Uit het eerste
programma de „Bierscene" van Dorus en
Hans Tiemeyer en de „Stripteasescene".
Uit het tweede programma „De laatste
trein naar Rotterdam", de „Pastoor-
scene". de „Archiefscene" waarin Tom
Manders een dubbelrol vervulde als
Dorus en Archivaris, en de verkeersfinale
„Pas op, ga niet over de streep".
De VARA heeft het voornemen deze t-v.-
montage zaterdag 15 april op Nederland
I uit te zenden.
)van onze muziekredacteur)
DEN HAAG Het Holland Festival
1967, het twintigste In successie, gaat op
15 juni beginnen In het Circustheater te
Scheveningen met een manifestulie,
waarin het Residentie-Orkest, al of niet
In aamenwerklng met het Nederlands
Dans Theater zich zal doen gelden. Veel
staat er reeds vast omtrent de daden In
de periode 15 juni tot 15 juli te stellen
Veel ook nog niet. Doch zoveel is zeker,
dat men de grootste bewondering kan
hebben voor de Initiatieven, door de or
ganisatoren genomen.
Op het gebied van de opera: niet min
der dan vijf muziekdramatische werken:
Henzes „Elegie für junge Llebenden"
(Deutsche Oper, Berlin), Cimarosa's
matrimonlo segreto" (i.d.), Janaceks
„Het aluwe vosje" (Nationale Opera
Praag), Monteverdi's „Orfeo" (de Ne
derlandse Operastichting) en Bergs „Lu-
lu" (coproduktie Muntschuwburg Brus
sel). Hier wordt 'n verscheidenheid ge
boden, die men zelden of nooit op de
programma's van andere Europese fes
tivals zal aantreffen, zulks in een vorm,
die de hoogste verwachtingen wettigt.
Toneel
De toneeloffertes: De Bristol Old Vic-
Company bieden Shakespeares „Hamlet"
en „Measure for measure", de Haizlip-
Stolber Company uit New-York O'Neills
„Emperor Jones", de Nederlandse To
neelmanifestatie heeft Aischylos' ..Pro
metheus" op haar programma geplaatst
en „Toneel Vandaag" te Brussel komt
met een werk van Hugo Claus: „Thyes-
tes". En laten we vooral de bijdrage van
het Marionetteatern van Stockholm niet
vergeten: de Zweden brengen hier „Ubu
Roi" van Alfred Jarry, een mixtuur van
poppenspel en toneelkunst.
Balletten
De ballettomanen komen in het Hol
land Festival eveneens volledig aan hun
trekken, getuige de presentaties van het
„Alvin Ailey Dance Theatre" uit New-
York, het Kathakali Dance Drama
Theatre uit India, het Nederlands Dans
Theater en het Nationaal Ballet, dat
nieuwe choreografieën van oost en west
aankondigt.
Orkestbijdragen
Opvallend als immer is ook thans weer
de inbreng der Nederlandse orkesten:
het Concertgebouworkest (dir. Vander-
noot, Abbado, Haitink), dat onder meer
eigentijdse werken van Henze en Britten
gaat uitvoeren; het Residentie-Orkest
(dir. Maderna), dat composities van Jos-
quin des Prez. Legeti en Schubert op
zijn programma heeft geplaatst: het Ne-
derecki's ..Passio et mors Domini Jesu
speciaal zich met Henz.e bezighoudt; het
Radio Filharmonisch Orkest (dir. Four-
net). dat werken van Debussy en Ravel
gaat vertolken; het Rotterdams Philhar-
monisch Orkest, dat onder meer de Ne
derlandse première annonceert van Pen-
dereckis' „Passio et mors Domini Jesu
Christi secundum Lucam" met Poolse
solisten, het Philharmonisch Koor uit
Krakau en het Haags Matrozenkoor: het
geheel onder leiding van Henryk Czyz.
Een voor dit zo levend festival belang
rijke bijdrage: het optreden van het Ra
dio Kamerorkest, dat dank zij de edel
moedigheid van de omroeplelding de ge
legenheid kreeg om gedurende drie
maanden een heel bijzonder concert voor
Ie bereiden onder leiding van Francis
Travis waar men (nader) kan kennis
maken met het oeuvre van Brons, Nel
son. Wehern. De Leeuw en Yun.
De koren
Opvallend is de werkzaamheid der ko
ren. We vestigden reeds de aandacht op
de Passiemuziek van Penderecki. Laten
we meteen de attentie vragen voor het
Oratoriumkoor Gent en het Nederlands
Madrigaalkoor (in Dez Prez' „Magnifi
cat" en Ligeti's „Requiem"), het Neder
lands Kamerkoor, dat onder leiding van
Felix de Nobel in samenwerking met Ne
derlands Kamerorkest en Radio Kamer
orkest, werken van Bach en Montever-
dlt gaat uitvoeren, de Nederlandse Bach-
vereniglng, die met haar dirigent Char
les de Wolff zich bezig houdt met Bach,
Messiaen en Verdl, het Lelds Toonkunst
koor, dat onder Iskar Aribo Bachs „Ho-
he Messe" voor zijn artistieke rekening
en verantwoording heeft genomen en
tenslotte de Men's Glee Club van de Uni
versity of Michigan, dat met zijn diri-
Nederlands festival
Men denke bij het lezen van dit alles
echter niet, dat dit Holland Festival 'n
specifiek „westelijke" aangelegenheid is.
De praktijk wijst op het tegengestelde:
deelnemers aan deze artistieke activitei
ten zijn de steden Eindhoven. Tilburg,
's-tlertogenbosch (dank zij Hein Jordans
en het Brabants Orkest), Hengelo (dank
zij Jan Brussen, die in een concert met
het Overijssels Orkest de bekendheid
met de Nederlandse muziek hoopt te ver
groten), Groningen, Middelburg, Haar
lem (waar het zeventiende Internationa
le orgel-Improvisatieconcours gehouden
wordt), Hilversum (waar men de bei
aard kan beluisteren), Arnhem waar de
Internationale fllmweek plaatsheeft,
Zwolle (waar in de Michaelskerk mo
derne componisten kunnen bewyzen, wat
ze waard z|jn). Indrukwekkende lUst, die
vermoedeiyk nog niet eens compleet is,
waar vrijwel alle gewesten van de lage
landen aan de zee gelegen participeren.
Waar blijft Limburg
Doch welke provincie missen we hier
nodeLimburg met zijn fraaie
schouwburg te Heerlen, Sittard en Maas
tricht, Limburg met zijn Provinciaal Or
kestWat is hiervan de reden? We
weten het niet, constateren slechts, dat
tot dusverre vrijwel alle andere gewes
ten het contact met het Holland Festival
(vice-versa) gevonden hebben
Prominenten
Wat een specialitiet van het Holland-
Festival is, wordt bepaald door de be
langstelling voor het oeuvre van twee
componisten: Hans Werner Henze (geb.
1926) en Claudio Monteverde (1567-1643).
Bekijkt men de jaartallen, dan zou men
daar een soort herdenking in kunnen
zien. De aanleiding daartoe lijkt ons voor
de laatste meer gemotiveerd dan voor de
eerste. Maar men kan zich altijd vergis
sen
Het „Moef Ga Ga"-programma van de
AVRO betrof de zogenaamde Batman-
aflevering. Aan deze muzikale show,
die op de actualiteit in de popmuziek
was geënt, werkten mee The Tee-Set,
Lee Drummond, The Mec-Op Singers,
Eddy Mitchell, John van Dooren, The
Beat Girls en Dave D. Dozy Beaky
Mick and Ttich. Massimo Götz maakte
het decorontwerp voor dit programma,
dat door Bob Rooyens werd geprodu
ceerd en geregisseerd.
Aan het KRO.programma „Midavond.
serenade in Volendam" werkten mee
het orkest, koor en dansers onder lei
ding van George Mitchell (choreogra
fie: Douglas Squires). Het programma
werd destijds opgenomen in Volendam,
waarbij een aantal inwoners van Vo
lendam voor de natuurlijke figuratie
zorgde. Jos van der Valk had de regie.
Atlete Hilde
Slaman bij KRO
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM. Naar wy vernemen zal
de Nederlandse rvcordhoudster op de 400
meter hardlopen, mevr. Hilde Slaman-
Van Doorn maandagmiddag 6 maart om
14.05 uur by de KRO-radlo haar debuut
maken als presentatrice.
Hilde Slaman zal op Hilversum III hel
bekende programmu „Kick" van 14.05—
15.00 uur voor de microfoon brengen.
Onlangs heeft de KRO deze produktie,
die door Henk Bouwman werd gepresen
teerd van de donderdagmiddag naar de
maandag verplaatst. Het ligt in de be
doeling dat mevr. Slaman, elke maan
dag m dit programma 'n bekende sport-
figuur interviewt, die in het voofbije
sportweekend in de belangstelling kwam
te staan.
In de plaats van „Kick" op de donder
dagmiddag volgt er nu de rubriek „Klein
chanson", dat door de cabaretier Ronnie
Potsdammer voor de microfoon wordt
gebracht.
(ADVERTENTIE)
RIJSCHOOL
VOOR ALLE
RIJBEWIJZEN
ROOSEVELTSTRAAT 13*15
LEIDEN TEL30704