Liefdesbekentenissen", Burenprovocerend stuk dat dieper graaft dan zwart en wit Discriminatie onder het ontleedmes w rink- er een langgerekte driehoék PAGINA 2 RE LEIDSE COURANT DONDERDAG 23 FEBRUARI 1987 Nota's en standpunten TOEN bij prof. Zyistra de nota's van verschillende pressiegroepen binnenstroomden, de nota's van de pressiegroepen onverbiddelijk door in het geding zijnde partijen aan de publieke opinie als „onverantwoordelijk progressief" of „verstokt conservatief" zal worden voorgesteld. Ergens blijkt juist op dit punt, dat de toekomst van een Stichting van de Arbeid er nog een met weinig perspectief 3 zijn memorandum over de hoofdpunten in feite al onderweg naar de voorzitters van de „grote" Kamerfracties. Daarmee is het leven van die nota's niet geëindigd: in de Kamerfracties j onderneming betrof, speelt in elk geval zullen ze een rol van betekenis deze belangrijke kwestie bij de formatie kunnen spelen; bij de omzetting zelf een rol van betekenis. Het Tv-spel met Els van Rooden en Donald lones van memorandum-Zijlstra regeringsprogramma zullen ze op hoofdpunten en details van invloed kunnen zijn en zit er weer een nieuwe regering in het zadel, dan zullen de pressiegroepen zeker niet nalaten om welke politieke samenstelling 't kabinet ook krijgt zijn beleid te toetsen aan de inzichten zoals die in hun nota's van 21 of 22 februari werden vastgelegd. Met alle respect voor andere nota's: de twee belangrijkste zijn toch wel die van de vakcentrales en van de gezamenlijke werkgeversvèrbonden. In deze twee stukken valt één verschil direct op: terwijl de werkgevers voorop stellen het stimuleren van economische groei met vermijding van inflatie, beschouwen de vakcentrales dit kennelijk als een vanzelfsprekendheid, zij leggen veel nadruk op belangrijke structurele wijzigingen in de onderneming en op verdere verbeteringen van de positie van de werknemers na het weer stabiel maken van de werkgelegenheid. JAmmer vinden we het, dat de beide belangrijkste competenten er niet in geslaagd zijn één gezamenlijk stuk voor (in)formateur en politieke partijen te ontwerpen. Zo'n stuk zou natuurlijk een groot aantal tegenstrijdige wensen onaangeraakt moeten laten. Maar het zou de instanties, die straks moeten beslissen over het beleid een inzicht gegeven hebben over de mate waarin het bedrijfsleven gezamenlijk, of in grote lijnen eensgezind, de oplossing van bepaalde economische vraagstukken en sociale wensen ziet. Nu is het gevaar groot, dat de nieuwe regering hoe ze ook samengesteld moge worden aan de hand van memorandum raakt trouwens ook andere in een of meer van de nota's uitgewerkte punten aan. Naar onze mening begint de nieuwe regering niet goed, wanneer ze in haar algemene programmering een aantal andere zaken waarover dezer dagen bij voorbaat reeds haar aandacht gevraagd is, onvermeld zou laten. We denken dan bijvoorbeeld naar aanleiding van' de nota van de vakcentrales aan: meer harmonisatie in de financieel-economische en sociaal- economische politiek van de Euromarkt- landen, maatregelen tegen grond- speculatie, vereenvoudiging van het stelsel van de sociale verzekeringen, verbetering van pensioenstelsels, reële maatregelen voor de bezitsvorming. Uit de werkgeversnota springen direct naar voren de herstructurering van Neder lands bedrijfsleven; het investerings probleem; de omvang van het beroep van dè overheid op de kapitaalmarkt de prijspolitiek in haar relatie tot de loonmaatregelen. Deze greep blijft enigszins willekeurig. Want leest men beide nota's na, dan frappeert het hoeveel punten impliciet of expliciet toch in beide nota's worden aangevoerd. En dan rijst nogmaals de vraag waarom een gezamenlijk stuk uitgebleven is. Of komt dat toch, omdat het bedrijfs leven toch te veel raakpunten met de politiek heeft? Maar hoe dan ook: we voelen ons gesterkt in onze overtuiging, dat de manier waarop Nederland aan zijn parlement of minister-president komt voor de naaste toekomst niet de meest belangrijke kwestie voor ons aller wel zijn is. Soekarno buitenspel, maar nog niet uitgespeeld a! is hij van alle feitelijke macht beroofd; hij is tenslotte toch president gebleven. Het is denkbaar dat hij ook deze titel verliest, als het Volkscongres volgende maand bijeenkomt. Soekarno is iemand die het spel kent en het ook volkomen beheerst. Hij weet hoever hij kan gaan. Hij beseft dat hij niet van de ene dag op de andere van „vader <^es vaderlands" tot „landverrader" gedegradeerd kan wor den en hij is ervan op de hoogte dat hij in grote groepen van de Indonesische be volking openlijke en geheime steun ge niet. JDat \yeten zijj^ tegenspelers ook. Dit zijn de elementen gèweest vkn het spel, dat nu als resultaat heeft, dat hy alle feitelijke macht aan Soeharto heeft overgedragen met behoud van de titel president en waarschijnlijk van het recht om uiteenzetting van de stand van zaken te verlangen. Soekarno is, zoals ge zegd, nog niet uitgespeeld. Hij kan zich zoals de zaken nu staan, terugtrekken in de toren van zijn presidentschap en daar de kansen berekenen om terug te keren: hij kan het spel in beperkte vorm blijven spelen. Op Soeharto en de zynen rust de zeer zware taak om voorlopig orde te stellen op 's lands zaken. Daartoe zullen z« popolaire maatregelen moeten neme: zich dus aan allerlei kritiek bloot kunnen stellen. Men moet zich afvragen of dit een ideaal vooruitzicht is voor een rege ring, waarop zulk een zwaar militair stempel gedrukt is. Het leger is, dat mag tenminste aangenomen worden, opgetre den als redder van het land. Dat houdt bepaald niet in, dat het leger daarom ook een permanente bydrage in het re geringswerk moet blijven leveren: dat is namelijk zijn taak niet. In het algemeen kan gezegd worden dat ook voor tal van Indonesiërs een blijvend miltiair Yégihie geen" 'kaïTókkelijk 'foe- komstbeeld is, zonder dat zij evenwel een onmiddellijk alternatief- weten. De demooratie in zijn westprse vorm wordt in het algemeen minder geschikt geacht. De voorkeur van sommigen gaat uit naar een regime zoals dat van Ajoeb Khan Pakistan (democratische ontwikkeling van onderaf), anderen bepleiten een „In- donesiche oplossing", wat dat dan ook zijn moge. In ieder geval zijn er onder de oude en jonge generatie voldoende ci viele specialisten om het land in regeer- bare staat te houden. GEEN MOOI WEER MET 3100 GULDEN GESPEELD (Van o e correspondent) TERNEUZEN Gisteren lag in Ter- neuzen (althans aan de Van Steenber genlaan) het geld voor het oprapen, 's Morgens om acht uur vond de heer H. uit de Geraniumstraat een bedrag van 582,50 gulden aan bankbiljetten. Hij bracht het naar het politiebureau en onmiddellijk werd een onderzoek in gesteld naar een eventuele diefstal. Het eerste resultaat van dit onderzoek was een „buit" van 625 gulden, die de agent op straat vond. De man kon voor de wa gen van de gemeentelijke reiniging nog net een briefje van tien gulden weggris sen en toen men in de wagen zelf ging I kijken, vond men er nog enkele ge- j scheurde bankbiljetten. Even later kwam mevrouw G., die aan de Van Steenbergenlaan woont, een bedrag van 110 gulden op het poli tiebureau. Toen ging zo ongeveer de hele straat zoeken. De schooljongen F. Schee- Ie kwam met een bedrag van 1720 gul den bij de politie aandragen, het werd alles bij elkaar gescheurde biljetten meegerekend, die Inmiddels op de bank ter omwisseling zijn aangeboden gulden. Het politieonderzoek wees uit, dat oude man 's avonds tevoren menings verschil had gehad met zijn familiele den. Hij had gezegd, dat zij met zijn geld geen mooi weer zouden spelen dat hij het dan nog liever op straat gooide. Dat had hij dan ook prompt ge daan. Of het gevonden geld het totale bedrag is, dat de man heeft weggegooid is nog niet bekend, want de oude baas weigert een verklaring af te leggen. NEDERLAND I STER Reclameuitzendingen om 18.55, 19.56 en 20.1 uur) NTS 18.45 uur: Pipo de clown 18.50 uur: Nieuws in het kort '1.00 uur: De Verrekijker, inter nationaal jeugd jour - Mensen in de sport 20.00 uur: Journaal KRO 20.20 uur: Concert door het Am sterdams Kunstmaand Orkest 20.55 uur: Over discriminatie in-, leiding voor t.v.-spel HILVERSUM I AVRO 20.05—22.30 uur: Concert door het Resi dentie Orkest 22.5523.55 uur: t Mag geen naam, hebben, cabaretpro gramma 21.00 uur: Buren, t.v.-spel 22.00 uur: Brandpunt, actualitei tenrubriek 22.45 uur: Tweede journaal 22.50 uur: Pauze TELEAC 23.00 uur: Automatisering (3) 23.30 uur; Sluiting NEDERLAND II STER Rcclameui tzendingen om 20.01 en 22.10 uur) NTS 20.00 uur: Journaal AVRO 20.05 uur: Run Buddy run, t.v.- serie 20.30 uur: Wij willen wel een: weten, vraaggesprek HILVERSUM II NCRV 20.10—20.35 uur: De familie Leenhouts. serie-hoorspel 20.35—22.00 uur: Operette-klanken 22.45—23.15 uur Concert door Hongaar se organist Endre Ko- 21.20 uur: Wat la eer, wat le ven?, film NTS Dichterbij, religieuze rubriek 23.00 uur: Sluiting T.V. morgen NEDERLAND I NTS/NOT 10.20 uur: wy gaan op reis (2) 10.45 uur: Maatschappelijke oriën tatie 11.10 uur: Beeldverhaal van de kerk (2) 11.35 uur: Walter and Connie, Engelse les 12.00 uur: Sluiting RADIONIEUWSDIENST HILVERSUM I: 7.00, 8.00, 11.00. 13.00, 16.00. 18.00, 20.00, 22.30, 23.55 HILVERSUM H: 7.00 7.30. 8.00. 8.30. 12.30. 19.00. 22.30. 23.55 Radioprogramma AVRO: 11.30 Opel James Saunders. HEDENAVOND HILVERSUM I (402 1 gltari: Zendtijd pollt. partijen, 18.30 moderne J8 5g Gesproken Muzikale aanwinsten 19.05 Sitar: HILVERSUM II (298 m) KRO: AVRO: 20.00 Nieuws, Nieuws, actual., 22.55 Gram. 23.55 Nieuws. HILVERSUM II (298 m) NCRV: 18.10 Sport- (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM De auteur James Saunders, stelt in zijn stuk .Buren" (Neighbours), dat de KRO-televisie Spijkerhard ik je de kamer uittrappen". De neger antwoordt: „We staan nu quitte u met uw vooruitstrevendheid en ik met mijn impulsieve neigingen". De neger verwijdert zich maar komt even later terug en klopt weer aan de deur. Langzamerhand groeit nu een dialoog naar het hoogtepunt. de orde. Echter op een wijze, die veel dieper graaft dan de .normale" controverse tussen het blanke en zwar te ras. Het is als het ware een bij zonder provocerend stuk, waarin de begaafde actrice Els van Rooden de jonge blanke vrouw speelt en Donald Jones de gekwetste neger. Beiden be wonen kamers bouen elkaar (n een moderne flpt en hebben elkaar nog nimmer ontmoet. Op een avond als de stille en terugge trokken jonge vrouw verpozing zoekt in een mooi boek treedt plotseling de neger binnen. De jonge vrouw, die voor zichzelf geen onderscheid maakt tussen beide rassen, gaat echter spoe dig beseffen, dat ze onwetend wel dis crimineert. De neger daagt haar uit door zijn tartende optreden en de boos aardige vragen. Hij neemt plaats in haar schommelstoel en eet al pratend de koekjes op. Hij drijft als het ware dit spelletje op de spits door de jon ge vrouw zo uitdagend mogelijk toe te spreken. Hij wil van haar de om gangsregels van de blanken leren en noemt de negers grote domme kinde ren. De wereld is onrechtvaardig te genover kleurlingen, zegt hij uitdagend en vraagt terloops waarom zijn gast- vrouwe haar deur niet open laat staan. Dat deed de oude mevrouw Watson (een blanke) beneden ook, maar daar gruwt hij van, want ze kookt soep van oude beenderen. Die lucht vindt hij walgelijk. Even verwijdert hij zich om een plaat van Scarlatti te halen en onder de klanken van deze prachtige muziek no digt hij de jonge vrouw uit om met hem naar bed te gaan. Immers zo zou ze kunnen bewijzen geen vooroordelen te hebben tegen het zwarte ras. De I gastvrouwe, die met nauw verhulde angst deze ontwikkeling heeft voor voeld. wordt vreselijk boos en zegt I gegriefd: ,,Als je Het komt ons voor dat dit spijkerhar de stuk van Saunders niet zal nalaten een diepe indruk op de kijkers te ma ken. Hier geen ontmoeting tussen twee rassen, die in een goedkoop „gevalle tje" eindigt, maar een tweespraak waarin met een ontleedmes de discri minatie in al haar verschijnselen tot op het merg wordt blootgelegd. Els van Rooden ontwikkelt in haar rol van de jonge vrouw al haar talenten in een scala van gevoelswaarden, die^ont- roerend' is dank zijl Haar glanzend ac- teervermogen. Ook haar tegenspeler Donald Jones, dié1'door de eeiste maal een grote rol in een dramaturgische produktie speelt, verheft zich boven het uitbeelden van zijn tekst. Met deer niswekkende allure en een starre boos aardigheid geeft hij een drastisch beeld van de tot in zijn hart gekwetste Opvallende regie Opvallend is de regie van Paul Pou- rubriek, wels, wiens tv-beélden en de mise-en- 19.10 Radio scène meer betekenen, dan het plicht- r matig registreren van hetgeen zich tussen beide hoofdpersonen afspeelt. Dank zij een weloverwogen dosering ^f^Grarn1' 23 M Nieuws3Cht C van zijn bedoelingen, geeft hij de klj- veronica (192 m)": 18.00 Jukebox ver; ker moed om zich tot het einde in te 19-°° Beatleshow, 19.15 Joost mag het levmmdM.WMm.ituaH. PopilJÏ'maS^H-KToJ? aï°K Als inleiding op dit tv-spel stelt de tot l.oo Voor dieren-' en andere llefht pYaeses van het groot-seminarie War- BRUSSEL Ned. (324 m) I8.00 Niéuw- mond W. de Graaff in een 5 minuten- causerie de vraag aan de orde: „Ligt n het allemaal niet zo zwart-wit? Leenhouts, hoorspel, 20.35 22.00 Operettemuz., 22.15 y Boekbespreking, Nieuws, actual., mdprogr., 10.00 Niei 11.00 Voor de vrouw, 7 Voor land- en tuinb., 14.00 Muziek kent geen iekpl. Frans, 13.01 eten: pers. 13.05 Elpée, 22.00 de buitenl. pers ilitelten, 17. (192 m): 7.00 Gi :kprogramma voor di Lichte muziek. 16 Sorbet, 17.00 Nle Pop-party. Ned. VRIJDAG HILVERSUM I (420 VARA: 7.00 N ochtendgymn., 7.23 Gram., 8.00 Nieuw fl BÉT 9.35 Waterst: 21.50 Gitaarmuziek, Koffietijd, ll.oi 12.00 Lunchmuziek. 14.00 Matinee. 16.30 óevar. progr., 17.00 Toppers van thuis, 17.30—18.00 itjplub. 0 Nieuw 13.20 Tafelm Nws. BRUSSEL Ned. (324 m): Licht< .02 Voor :iek, 13.00 Ntei Nieuws. 15.30 Liet Lichte muziek, 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte ek, 17.30 Etnische muziek uit België. (ADVERTENTIE) 1 blanke 1 EIGENLIJK zouden we hier iets over de zes festivallledjes moeten schrijven die,gisteren door Thérèse Stelnmetz wer den gezongen. Maar we vinden dat niet fair. In de opzet van dit jaar vormen de kijkers, u allemaal dus, de jury en het zou onbehoorlijk zijn om de jury te wil len beïnvloeden. Enkele losse opmerkingen: de keuze van Thérèse lykt een goede. Zy maakt een „fraai plaatje" en dat telt straks mee in Wenen. Ze heeft bovendien een aan trekkelijke stem en ze is voldoende artieste om, welk liedje ook als eerste uit de bus komt. voor een redelyke inter pretatie te zorgen. Gisteren was dat er nog niet helemaal, maar Wenen Is nog betrekkelijk ver weg. De „voorronde" leverde een aardige uit zending op. ook al omdat Dolf v. d. Lin den en zjjn mannen zo fyn muziek maakten. Leo Nelissen (zonde van die prachtige baard dat hij zo weinig op t.v. komt) praatte de nummers vlot aan elkaar. Op „II" zagen we het NORV'se culturele kykschrift „Kunstzinnigheden", gewijd aan dezelfde pop-art die een paar uur eerder op „I" ook al in Openbaar Kunst bezit behandeld waren. Door deze unieke coördinatie konden we de voor de eeuwigheid geschapen meesterwerken van Segal tweemaal zien. Heerlijk! In „Kunstzinnigheden" werd o.m. Spoerri nageaapt Het werk was niet bestemd voor de eeuwigheid want het viel nog tijdens de uitzending uiteen. Overigens wel leuk, die pop, alleen moest Bemlef er niet zo serieus over doen. Res. Orkest voor A VRO-microfoon HILVERSUM Vanavond met een onderbreking voor AVRO's kunstkro niek „Land der muzen" onder redactie van Johan van der Woude musiceert in het radioprogramma van de AVRO het Residentie Orkest onder leiding van Willem van Otterloo met mede werking van de beroemde violiste Ida Haendel en het Groot Omroepkoor van de NRU. Het programma, dat ook stereofonisch te beluisteren is, is de opname van het concert dat op woensdag 22 februari werd gegeven in het Kurhaus te Sche- veningen. In tegenstelling tot hetgeen in de omroepbladen is vermeld, wordt niet Syntaxis II van Ton de Leeuw ten gehore gebracht, doch wel als eerste uitvoering in Nederland de Eerste symfonie van Richard Rodney Bennett. Daarna hoort men het Concert voor viool en orkest opus 99 van Dmitri Sjostakovitsj en psalm 100 voor koor en orkest opus 106. Ida Haendel, die soliste is in het viool concert van Dmitri Sjostakovitsj be haalde reeds op tienjarige leeftijd eer gouden medaille als gevolg van haar succesvolle studie aan het conservato rium te Warschau. Nadat zij lessen had gekregen van Simon Goldberg en Carl Flesch, oogstte zij grote triomfen op de concertpodia, in vrijwel alle lan den van Europa en van Amerika Hilversum I, 20.05 uur. B. Buitendijk stopt met wikken en wegen' HILVERSUM Maandagmiddag 27 februari om 14 uur zal het de laatst keer zijn, dat de VARA-radio-consu mentenrubrlek „Wikken en wegen' door de heer B. Buitendijk zal worden verzorgd. Deze begon ongeveer ken geleden met z'n consumentenpraat jes voor de VARA-radio en heeft sinds dien ongeveer 700 consumentenonder- werpen behandeld. Nadat de heer Buitendijk, die ni 70 jaar is, in 1955 op verzoek 1 VARA met zijn consumentenrubriek begon, groeide de Nederlandse Consu mentenbond in ledental. Bij de oprich ting van de bond in 1953 telde hij 143 leden, nu zijn het er 140.000 e tal stijgt nog steeds. De heer Buitendijk kwam via het mi nisterie van Landbouw bij het departe ment voor Overzeese Gebiedsdelen, waar hij de belangen van de Consu mentenbond ook kon dienen. Op 53-ja rige leeftijd deed de heer Buitendijk nog met succes De rubriek „Wikken en wegen" wordt na het afscheid van de heer Buitendijk overgenomen door mejuffrouw drs. Fransen, de tegenwoordige directrice van de Nederlandse Consumentenbond. Zij geeft in die functie leiding aai mensen. Voordien verrichtte mejuf frouw Fransen onderzoekingen vooi gionale ontwikkelingsplannen in Noord- Brabant. Zij was bovendien directrice van de Nederlandse Huishoudraad. HHMMRH mÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊmÊmmÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊmÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊKmm Technische sprong Pim de la Par- ra en Wim Ver stappen hebben elkaar In Scor- piofilms gevon den. Twee jon ge cineasten, die belden goed „filmgek" zyn, nu al een paar jaar vrolijk stoelen met de camera en de filmcritici tegen de haren instrijken, door leder werkje dat ze afleveren meteen zelf als een meesterwerk te betitelen. Alle technische onvolkomenheden ten spyt. Men kan er smalend zijn schouders over ophalen, maar zij doen tenminste iets en met de film, die de lange titel „De min der gelukkige terugkeer van Josef Katus naar het land van Rembrandt" draagt, bew >es Wim Verstappen tenminste, dat h(j meer Is dan een alleen een zo nu en dan aanmatigende taal uitslaande speler met de Hun Jongste film: „Liefdesbekentenis sen", die gisteren in het kader van de Utrechtse filmweek, zyn wereldpremière beleefde werd door het duo Pim en Wim weer eens van een zeer provocerend voorwoord voorzien. „Na Joris Ivens zyn I wy de beste technici van de Nederland- I se film", zeggen zy. „Techniek is voor ons nooit een doel, altijd een middel ge weest: goede techniek was niet iets waar wij naar toe werkten, maar waar we mee werkten. En omdat we geen slaven van de techniek zijn, weten wij, wanneer we er lak aan kunnen hebben. Veel mensen i (ook filmcritici) biykt dit boven de pet j te gaan; ze stoten zich aan de slechte techniek van onze films. Om deze lieden eens te plezieren hebben we ditmaal een j „technisch perfecte film" gemaakt." Tot zover Pim de la Parra en Wim Verstappen over hun film „Liefdesbeken tenissen". Krasse taal, maar vergeleken bij hun vorige films en ook „Katus" zijn zij in technisch opzicht inderdaad met spron gen vooruitgegaan. Mat van Heusbergen zorgde voor heldere, muurvaste beelden die logisch en overzichtelijk gemon teerd worden gesteund door een duide- ïyk verstaanbare lipsynchrone dialoog. Waar het nog steeds aan schort is een goed scenario. Het broodmagere gegeven kan nauwelijks de aandacht van de toe schouwer 83 minuten gevangen houden. „Liefdesbekentenissen" is weinig meer dan een langgerekte driehoek: het ver haal van de Amsterdamse schrijver Frank Jansen een bezadigd soort Jan vooruit van Pim en Wim in Nederland wil schrijven tijd moet kiezen tussen twee (en er tussendoor nog enkelen versiert). Is de vertaalster Mascha, die Frank al corresponderend voor zich tracht te win nen, de juiste vrouw voor hem of is het de efficiënte Marina, die een boutique drijft en juist alles is wat Frank niet is? De meisjes gaan op Franks aandringen samen naar Londen, wat op een fiasco uitloopt. Frank heeft ondertussen een telegram aan Marina onderschept, dat de komst van een Engela vriendje, een ze kere Peter, aankondigt. Het is tenslotte Peter, die voor de beslissing zorgt als Mascha aan Peter de voorkeur geeft en Marina na. enkele ruzietjes zich met Frank verzoent. Stof voor een film van hooguit drie kwartier, opgeblazen tot de dubbele leng te. Want al weet Wim Verstappen met Cremer - die een boek over da erotiekgeïmproviseerde dialogen sfeer te schep pen en meer natuuriykheid te verkrygen dan het bekende van buiten geleerde les je ooit zou hebben bereikt, zo nu en dan weet hij tevens geen maat te houden. Zo ls de sfeer tijdens een Chinees etentje snel bepaald. Marina voelt zich buiten gesloten, omdat zy geen Engels verstaat, maar er wordt daarna zo lang en niet ter zake doende over Chinese gerech ten geleuterd, dat iedere opgeroepen spanning snel verdwijnt. Als Frank Jansen is Ramses Shaffy een filmpersooniykheid gebleken, die ge makkelijk zijn dialogen improviseert, ter wijl ook de langzamerhand tot Neder landse „sterren" gebombardeerde Shi- reen Strooker en Kittie (gangstermeisje) Courbois hun treffende momenten heb- j ben. Er zit echter te weinig handeling in j de film om de lengte van sommige see-1 nes te motiveren. Michael York als Peter is wel een prettige filmverschijning. maar voelt zich toch in deze Nederlandse j tegelijker- film een beetje als de bekende kat in het j vreemde pakhuis. Diderot en Wim van der Linden zorgden nog even voor een i dwaas haremintermezzo Shaffy tot zijn vijf vrouwen: „En meisjes hebben we het i gezellig met z'n zesjes?"), waarbij de diepste gedachten van de vrouwen kin derrijmpjes blijken te zyn. Een drietal blote scenes, die elke zichzelf respecte rende Nederlandse speelfilm tegenwoor dig schijnt te moeten bevatten, zijn ver antwoord ingelast, maar een gaaf geheel is „Liefdesbekentenissen" ondanks een duidelijke technische vooruitgang toch allerminst geworden. Het zou echter jam mer zijn als deze Scorpiofilm niet „uit de kosten" kwam, want in Pim en Wim bezit Nederland twee enthousiaste fil mers, die vèel moeten leren, maar verdie nen met hun experimenteren door te kunnen gaan. i de trein op weg film „Liefdesbekentenissen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 2