Jules de Corte - Joop Kuipers
maakten honderd „Roulettes'
„Dit seizoen is beslist het allerlaatste'
BBC bekeek
carnaval in
München
I)e Beerklucht van Tsjechov
RADIO MORGEN
ZWAANTJE'
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
ZATERDAG 4 FEBRUARI 15)61
Tegenstrijdigheid
in een zaak die
belangrijk is
Belangrijkste punt van zakelijke
aard in de verkiezingscampagne ie,
of er straks een beleid gevoerd moet
gaan worden vanuit de optimistische
visie van de Partij van de Arbeid inzake
Nederlands economisch perspectief of
uitgaande van de voorzichtigheid waar
mee bijvoorbeeld op dit ogenblik prof.
Zijlstra het roer van het schip van staat
hanteert.
Tegenover de huidige kabinetspolitiek
maakt drs. Den Uyl als socialistisch
lijstaanvoerder niet aflatend het be
zwaar, dat de interimregering de toe
komst te somber inziet: prof. Zijlstra
®ou de werkgelegenheid sterker moeten
Simuleren, al zou daar een nieuw stukje
faflatie voor lief bij moeten worden
genomen: het herstel van de betalings
balans zou niet zo zwaar gewogen mogen
worden, als de laatste vier maanden is
gebeurd.
Sommige sprekers gaan nóg een stapje
verder als drs. Den Uyl gaat; zij vinden
de loonbeheersing te straf, elk uitstel
bij de afbouw van het sociaal zekerheids
stelsel misplaatst, een wat strakker beleid
bij het financieren van de sociale woning
bouw een onding, enzovoort.
Sterke troef in het kaartspel tegen de
socialistische oppositie is nog altijd, dat
het optimisme van drs. Den Uyl en prof.
Vondeling dan toch maar mede tot de pe
rikelen van dit moment heeft geleid. En
in wat verder verband maakt die troef
ook het spel van de cynlsch-glimlachende
mr. Toxopeus wat minder aantrekkelijk,
omdat vóór dr. Vondeling het een zekere
prof. Witteveen was, die de kentering van
het getij niet voldoende heeft onderkend,
althans niet met voldoende kracht er
tegen opgetreden is.
OP dit belangrijke punt heeft de ver
kiezingscampagne de kiezers geen
duidelijkheid gebracht; aperte tegenstrij
dige opvattingen zijn er ter zake in om
loop.
En niet alleen in de politiek, maar ook
in het zaken- en bedrijfsleven. Daar
wordt ook bij herhaling verkondigd, dat
het nogal snel uitbreiden van de arbeids
reserve der laatste maanden geen reden
tot paniek mag zijn; belangrijker zou het
bijvoorbeeld zijn te zorgen voor voldoende
rentabiliteit van het bedrijfsleven, opdat
de investeringen het voor de verdere toe
komst noodzakelijke peil kunnen berei
ken.
Volgens deze visie moet de vakbeweging
geen harde kritiek op de regering leveren,
omdat de getroffen maatregelen tegen de
werkeloosheid onvoldoende zouden zijn.
Evenwichtsherstel zou primair de taak van
de overheid zijn. waarna de hemel wel
weer wat helderder worden zal.
Maar tegenover dit optimisme staat dan
weer, dat vanuit het bedrijfsleven her
haaldelijk erop gewezen wordt, hoe de af
zet van het Nederlands produkt buiten
onze grenzen een der voornaamste wel
vaartsbronnen! moeilijker en moeilij
ker wordt. Hoe de concrete gevolgen van
het volledig van kracht worden van de
Europese markt bepaald niet alleen maar
rooskleurig zijn.
Met andere woorden: een evenwichts
herstel op onze betalingsbalans nu ga
randeert beslist nog niet een daarna vei
lige ontwikkeling van de werkgelegenheid
MAAR indien dus geen zekerheid bestaat
over het peil van de nationale wel
vaart in de jaren tussen nu en bijvoor
beeld 1975 (het jaar tweeduizend moet
men dan nog maar even vergeten) wordt
het opstellen van een verantwoord rege
ringsprogram een hoogst griezelige zaak.
Zo'n program kan naar onze smaak pas
verantwoord zijn, indien de tegenstrijdig
heid in de verschillende opvattingen en
prognoses weggewerkt of afgezwakt wordt.
Het dunkt ons tenminste een ongezonde
toestand, wanneer straks een kabinet gaat
regeren op basis van gegevens, waarover
deskundigen aan weerskanten van de
scheidslijn het radicaal oneens zijn.
Het zal dan altijd een grote groep bur
gers zijn die meent, dat onze Nederlandse
gemeenschap leeft op de kraterrand van
een nog werkende vulkaan.
Nieuive
omroepster
Dit ia de 20-jarige Utrechtse studente
mejuffrouw Ria Dalmeijer, die op
voorlopig contract door de N.T.S. is
aangesteld als t.v.-omroepster. Zij zal
morgenmiddag voor het eerst het
N.T.8.-programma aankondigen. Ria,
die aan de Utrechtse rijksuniversiteit
colleges Engelse en Nederlandse
letteren heeft gelopen, beschikt reeds
over enige microfoonervaring. Vier
jaar werkte zij mee aan de
jeugdprogramma's van de V.A.R.A. in
de hoorspelclub en „De Erakepit". De
nieuwe omroepster is in 1946 in Den
tHelder geboren en behaalde te
Hilversum aan het nieuwe lyceum het
m.m.s.-diploma. Pi Scheffer was haar
leraar Engels en hij moedigde haar
aan in deze taal verder te studeren.
Drummer Kees
Kranenburg 65
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM Drummer Kees Kra
nenburg viert zondag zijn vijfenzestig
ste verjaardag. De heer Kranenburg
maakt deel uit van het VARA-dansor-
kest. Ter gelegenheid van deze vijfen
zestigste verjaardag wordt Kees Kra
nenburg zondagochtend in de kantine
van de VARA-studio gehuldigd door de
leden van het VARA-dansorkest en het
bestuur van deze omroepvereniging,
dat vertegenwoordigd zal worden dopr
omroepsecretaris J. L. de Troye.
Kees Kranenburg werd in 1902 in Den
Haag geboren. Samen met enkele col
lega-musici stichtte hij op 1 september
1926 The Resonance Seven, een ensem
ble dat later werd omgedoopt in The
Ramblers onder leiding van The Uden
Masman. Vanaf het begin heeft hij
deel uitgemaakt van dit in de geschie
denis van de Nederlandse lichte muziek
legendarisch geworden orkest, dat tij
dens zijn bestaan steeds nauw verbon
den is geweest met de VARA. Toen na
het overlijden van Theo Uden Masman
The Ramblers werden ontbonden en
de musici zich onder leiding van Char
lie Nederpelt verenigden in het VARA-
dansorkest, ging Kees Kranenburg als
slagwerker mee.
Hij verleende en verleent ook zijn me
dewerking aan vele andere ensembles.
Nu hij vijfenzestig jaar gaat worden,
wil Kees Kranenburg heel wat kalmer
aan gaan doen, hetgeen niet wil zeg
gen dat hij definitief afscheid neemt.
Wel zal hij zijn plaats als vaste drum
mer van het VARA-dansorkest langza
merhand gaan overdragen aan Kees
Kranenburg jr., die vroeger al eens
als gastdrummer in The Ramblers op
trad en daarnaast grote activiteit ont
wikkelde op het gebied van de jazz
muziek. Later kreeg hij bekendheid als
drummer van de beatgroep Jumping
Jewels, nu de Jay-Jay's.
TERUGBLIK
KRO Brandpunt bevatte gisteren een
der boeiendste discussies die we ooit op
ons scherm zagen. Inzet was de houding
van Paus Pius XII t.a.v. de jodenver
volging, gezien ln het licht van Pinchas
Lapidcs boek waaraan ons blad gisteren
ruime aandacht besteedde. Het „panel"
was voortreffelijk samengesteld: Auteur
Pinas zelf met de Amsterdamse rabbijn
Soe ten dorp en de Nijmeegse hoogleraar
dr. A. F- Manning. Discussieleider was
Henk Neuman.
Sinds Hochhuts „Der Stellvertreter"
hebben we eigenlijk op zo'n gesprek zit
ten wachten. Alle gunstige voorwaarden
waren aanwezig: een onverdachte de
fensor fidei: Laplde. een emotioneel be
wogen „advocaat van de duivel": Soe-
tendorp. een puur-wetenschappelijk-
denkende kanttekeningenplaatser: Man
ning en een bekwaam gespreksleider:
Neuman.
Doodjammer dat uitgerekend dit gesprek
in tijdnood moest geraken. Brandpunt
had er o.l. beter aan gedaan de, overt-
gess voortreffelijke. Chinareportege
nog even op de plank te laten. De KRO
had er beter aan gedaan met welk pro
gramma-onderdeel van deze avond dan
ook en-oor te schrappen.
Want dat verdere programma had wei
nig om het lijf. Telixer blijft een ver
velende jongerenrubriek die bovendien,
als ze aan „actualiteiten" doet. achter
de feiten aansukkelt (AVRO"S Vjoew is
veel ..sneller' en daarom veel aardiger).
Rue Briaue zou waardeerbaar geweest
zijn zónder Tlieys. zónder Mart-ron en
zónder het domme gehinnik via de band
dat om Albert Mols optreden totaal
verknoeide-
Héél positief daarentegen was „Christus
voor alleman". Pater Grollenberg had er
o m een gesprek met mr. Benno Stokvis,
de marxist die al eerder een markante
rol speelde in een KRO-programma.
„Christus voor allemaal" heeft niet zo'n
beste start gehad, maar het programma
heeft zich snel tot een der beste op het
gebierl van de godsdienstige uitzendingen
ontwikkeld.
In AVRGS Televizier kwam Siebe v. d
Zee voor de camera. Wij herinneren
hem ons alleen maar als commentator
van kunstrijden en dansen, maar hij is
tegenwoordig AVRO-directieman. Als
zodanig reageerde hij verstrooid op een
..Achter het Nieuws"-bericht van de vo
rige dag dat de AVRO voortaan „ge
woon-rechts" zou worden. Helemaal niet
waar. zei Siebe, de AVRO blijft onaf-
hankelijk. KRO-Brandpunt was zo
vriendelijk de hele speech op „I" te her
halen Knoopte er wel. en terecht, het
commentaar aan vast dat eventuele mis
verstanden over AVRO-RTN. vooral te
wijten zijn aan onduidelijke en elkaar
tegensprekende uitlatingen van AVRO-
RTN. Vb'
T.v.-discussie
over „cJiristelijk
stemmen of niet
ln een veertig minuten durende uitzen
ding zenden IKOR en CVK zondag
avond een gesprek uit over de vraag
waar vele christenen zich bij de ko
mende verkiezingen opnieuw voor zien
gesteld, nl. .stemmen op een christe
lijke partij of niet?"
Over deze vraag discussiëren christe
nen uit verschillende partijen. Mr. W
Aantjes, Tweede-Kamerlid voor d)
Anti Revolutionaire Partij. dr. J.
Bruins Slot, hoofdredacteur van Trouw
en mr. J. Mommersteeg, Tweede-Ka
merlid voor de Katholieke Volkspartij
zetten hun keuzo voor een christelijkej
partij uiteen. Drs. Hans van den Doel.
Kamerkandiaat van de Partij van de
Arbeid en Dick Houwaart, hoofdredac
teur voor het Dagblad van het Oosten,
zullen duidelijk maken hoe de christe
lijke levensovertuiging hen voor een
niet-confessionele partij heeft doen kie
zen. De heer Laurens ten Cate. hoofd
redacteur van de Friese Koerier,
neemt aan 't gesprek deel om duidelijk
te maken hoe men als buitenstaander
de politieke keuze als geloofsbeslissing
De discussie wordt geleid door Jan
Blok; het programma werd voorbe
reid door Hedda van Gennep en gere
gisseerd door Ineke Sipkema.
Zondag Nederland I. 18.50 uur.
„Zwijmelteksten
bij t. v. -reclame.
Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM De 42-jarlge Jules de
Corte zit een tikje wijsgerig en iro
nisch in de KRO-foyer te praten met
zijn onafscheidelijke medewerker, pro
gramma-technicus Joop Kuipers. Om
22.10 uur vanavond zendt de KRO hun
lichte muziekprogramma „Roulette"
voor de honderste keer uit. Dat niet
alleen de KRO-luisteraars, maar tal
loze anderen dit programma en zijn
liedjes appreciëren, vindt Jules pret
tig. Toen hij op 1 juni 1963 de eerste
opname van deze mixture van liedjes,
platen en pianomuziek in elkaar zette,
kon hij niet bevroeden, dat hij er vier
jaar lang mee door zou gaan.
Nee, het is niet gemakkelijk om elke
week weer goede nieuwe teksten te
maken. Maar Jules is niet van plan
zichzelf te overwerken. Er gaan da
gen voorbij dat hij eenvoudig niet aan
„Roulette" denkt. Zijn vrouw en zes
kinderen zien hem dan met welgeval
len luisteren naar die prachtige vo
gels in de kleine en grote volière. Vo
rige week kocht hij nog een edelzan-
gertje. „Het beestje deed geen bek
open", zegt Jules, „maar nu kwekt hij
de oren van mijn hoofd. Ik heb ook
twee papegaaien en een beo in mijn
werkkamer". Van een pastoor kreeg hij
eens een prachtige speeldoos met
tweehonderd antieke rollen, als dank
voor zijn mooie levensliedjes. Zijn huis
aan de St.-Jorisweg te Delft, waar hij
sinds 1945 woont, herbergt vele klok
ken, die op het hele en halve uur slaan
en tinkelen dat het een lieve lust is.
Zijn grootste trots is het oude toren
uurwerk van de voormalige blinden-
school te Grave. Het is in het trappen
huis opgehangen en de firma Eijsbouts
uit Asten heeft daarvoor twee kleine
klokjes gegoten, waarin de namen van
zijn zes kinderen staan gegraveerd. De
randschriften luiden: „Het heilig moe
ten aanvaarden" en „prijzen het zalig
mogen". De diepe betekenis zal nie
mand ontgaan.
Idee van Alex
Terugkomend op zijn jubilerend radio
programma vertelt Jules, dat eigen
lijk Alex van Wayenburg de gedachte
voor deze rubriek opperde. Hij zei in
1963 zoiets van, „maak eens wat in de
geest van de BBC-formule „schijven
en toetsen". Het is typische radio-
kleinkunst. Samen met technicus Joop
Kuipers luisterde hij elke week vele
platen af, die Joop in de enorme dis
cotheek van de Nederlandse Radio
Unie opzocht.
Alles wordt op eèn band vastgelegd.
„Wie zijn toch die
Amerikanen
tweede deel
„Een nieuwe maatschappij" is de ti
tel van de tweede aflevering van de
serie „Wie zijn toch die Amerikanen4",
die de NTS zondag op Nederland II
uitzendt. In dit programma wordt het
puritanisme behandeld en de invloed
die het had op de ontwikkeling van de
Amerikaanse geschiedenis. De puritei
nen wilden een nieuwe, op de bijbel
gebaseerde maatschappij grondvesten.
Maar de puriteinse gezindheid maakte
het voor andersdenkenden onmogelijk
om onder hun gezag te léven. Daaren
tegen vormde in Pennsylvanie de
nieuwe kolonie van William Pann,
godsdienstige verdraagzaamheid de
hoeksteen van de grondwet. Deze idee-
en van vrijheid en verdraagzaamheid
leidden uiteindelijk naar Thomas Jef
ferson en de Amerikaanse Onafhanke
lijkheidsoorlog in 1776.
Zondag Ned. II. 19.25 uur.
Thuisgekomen gaat Jules voor de pia
no zitten om te improviseren. Soms
staat hij even op, wandelt door zijn
werkkamer en schrijft daarna een
tekstje op. Twee dagen later reist Ju
les weer naar Hilversum, waar Joop
Kuipers met hem de verschillende me
lodietjes en teksten bespreekt, totdat
de opname van deze unieke mixture
kan beginnen. De bescheiden bard,
die het ogenlicht mist en zijn onaf
scheidelijke technicus, rijgen de plaat
jes aaneen, terwijl Jules aan de vleu
gel met een pretentieloze stem zingt
wat er in zijn dichterlijk gevoelig hart
omhoog welt.
Negen heit de klok
„Hoe lang ik al voor de microfoon
werk. Ik dacht sinds 1953. Joop Kui
pers kijkt even in de opnamecahiers
en zegt, „sinds 3 oktober 1953". „Dat
komt zo. ik vroeg een auditie aan in
Hilversum bij de KRO, omdat ik met
het spelen op een dansschool in Delft
en bij feestjes, slechts op bescheiden
wijze in mijn onderhoud kon voorzien.
Van Alex van Wayenburg mocht ik
toen in een uitzending van „De Zonne
bloem" laten horen wat ik waard was.
Laten er nou stapels brieven binnen
komen. Velen vroegen of ik eens wilde
terugkomen. Al gauw was ik vaste
pianist van „De Zonnebloem". Op een
zekere dag kwam Jan de Cler op me
toelopen-in de studio en zei: „Jou
moet ik hebben voor „Negen heit de
klok". Ik werd toen geregeld mede
werker. Later volgden de program
ma's „Kaatje ben je boven?" en „Win-
Jules lacht eens bij het ophalen van
die herinneringen en strijkt met de
hand over zijn hoge voorhoofd. Hij
kan tevreden zijn. Want hij heeft zich
ontwikkeld tot een van de knapste
troubadours van ons land. In ontelba
re radio-, maar ook in vele televisie
programma's is hij opgetreden. Maar
„Roulette" is toch wel zijn hoofdwerk,
waarvan hij zaterdagavond in zijn
Delftse woning het resultaat kan be
luisteren. Het samenstellen daarvan is
een precisiewerk en Jules erkent vol
mondig dat hij zonder de medewerking
van Joop Kuipers nimmer tot een der
gelijk resultaat gekomen zou zijn.
„Het beste liedje van de laatste tijd
vind ik dat van Jasperina de Jong
over de oudjes. Ja ik luister veel naar
de radio, maar ook naar de televisie.
Soms reageer ik wel eens schriftelijk
op bepaalde uitzendingen, die me niet
bevallen".
Om te gillen
„Binnenkort schrijf ik een brief op po
ten aan de STER (Stichting Ether Re
clame). Ik ben gewoon verbijsterd
over die rotteksten. Als ik ze hoor dan
heb ik soms behoefte om te gaan gil
len. Wie durft in deze tijd die zwijme
lende moeder na te zeggen: „Soms
als ik mijn kinderen zie. vraag ik me
af. geef ik ze wel genoeg te eten?"
Wat een tekst, nu al die Nederlanders
lijden aan verdikking en vetzucht, om
dat ze te veel eten en te weinig bewe
ging hebben. Ik ben echt niet tegen re
clame, maar tegen zulke aanprijzing
van waren moet elk rechtgeaard kij
ker een vlammend zwaard van protest
opheffen. Weet u soms wat witter dan
wit is? Dat is versgevallen sneeuw,
maar niet in de buurt van de vuilbe-
rookte steden van de randstad Holland.
Nee, geef me dan maar die heerlijke
quasi-reclame op het derde net van de
KRO. Ook „Zo is het" vond ik een fijn
programma. Gelukkig heb ik niet zul
ke gevoelige lange tenen. Helaas ver
gaten de samenstellers wel eens, dat
je in je teksten wel groepen en stelsel
mag bekritiseren, maar nooit mensen
mag afmaken".
„Er worden al te veel mensen tussen
de randraderen van de maatschappij
vermorzeld. Je moet proberen de
mens, het individu heel te laten. Als ik
tegen mijn oude tante zeg „Rozen
krans bidden is onzin", dan trap ik op
haar hart. Ik mag het wel denken,
maar daarom nog niet voor radio of
t.v. uitspreken, want je weet nooit wie
er luistert of kijkt.
Als we Jules de Corte, de knappe obser
vator van het leven, vragen of hij nog
lang met „roulette" denkt door te gaan
dan schudt hij zijn hoofd. Met zachte
maar besliste stem zegt hij: „Dit is
het laatste seizoen. Ik moet er mee
stoppen voor het sleur wordt en de men
sen gaan zeggen. Oh, daar heb je die
De N.T.S. zendt zondag op Nederland
2 „Fasching" oftewel „Carnaval in
München" uit'. In deze B.B.C.-produktie
wordt een kykje genomen achter de
schermen van de beroemde Müchener
Fasching, met zijn gekostumeerde bals,
optochten en tableaux vivants.
Men ziet hoe de gewone Münchener
arbeider, de student, de zakenman, de
postbode, kortom iedereen weken lang
vermomd in masker en kostuum
zich op zijn eigen manier kan uitleven
en hoe op „Weiberfastnacht" de vrou
wen de kans hebben een man aan de
haak te slaan en geen man op straat,
kantoor of in tram veilig is. Ook zijn
er de gebruikelijke woelige taferelen
in de talloze oude bierkelders in de
stad, waar dè typische Beierse hoem-
pamuziek klinkt.
München staat echter niet alleen be
kend om zijn „Fasching", maar heeft
ook betekenis als cultureel centrum.
Het was ook de geliefde stad van
Hitier, wiens nalatenschap evenwel
bestond uit de verwoesting van de
helft van het stadscentrum door geal
lieerde bommenwerpers. H(j liet ook
nog iets anders achter: een klein
dorpje aan de rand van de stad, met
een naam, die meer dan twintig jaar
later nog een verschrikkelijke klank
heeft: Dachau.
Gids op deze speurtocht door het
Beierse volkskarakter is de bekende
B.B.C.-correspondent Alan Whicker.
Zondag Nederland II. 21.15 uur.
NEDERLAND I
STER.
Reclameultzend ingen
om 18.55. 19.56 en 20.16
uur).
NTS:
18.45 uur:
Pipo de clown.
18.50 uur:
Nieuws in het kort.
NCRV:
19.00 uur:
Aap, Snor, Swiep,
tv-serie.
19.45 uur:
Onderweg, toelichting
op kerkencollecte.
NTS:
20.00 uur:
Journaal.
20.20 uur:
Attentie, actualiteiten-
abriek.
NEDERLAND I
NTS:
15.30 uur:
Monitor, ontspannings
programma.
CVK/IKOR:
17.00 uur:
Mississippi Kyrieleis,
documentaire.
17.55 uur:
Sluiting.
0VK/IKOR/KRO/RKK
19.00 uur:
Woord voor woord,
brjbelvertelling.
CVK/IKOR:
19.05 uur:
Politieke keuze,
discussie.
NTS:
19.30 uur:
HILVERSUM I
VARA:
20.0520.45 uur:
Concert door het
Promenade Orkest
10.45—21.55 uur:
Verkeerd verbonden,
hoorspel
22.50—23.25 uur:
Rakelings, cabaret-
NCRV:
20.30 uur:
Stiefbeen en zoon,
tv-serie.
21.05 uur:
Het blijft Hollands,
muziekprogramma.
22.00 uur:
Close-up, informatief.
22.20 uur:
Farce majeure, cabaret-
programma.
22.40 uur:
Morgen is het zondag.
NTS:
22.45 uur:
Tweede journaal.
22.50 uur:
Sluiting.
NEDERLAND II
STER:
Sport.
20.25 uur:
Nieuws in het kort.
AVRO:
20.30 uur:
Kunstgrepen door
Pierre Janssen.
21.00 uur:
De Beer, spel.
22.00 uur:
Hoe ontstaat een gr.-
plaat, documentaire.
NTS:
22.45 uur:
Tweede journaal.
22.50 uur:
Sluiting.
NEDERLAND II
NTS:
19.00 uur:
Thierry la Fronde,
programma
HILVERSUM II
KRO:
19.30—20.30 uur:
Zingening, amuse
mentsprogramma
22.45—23.55 uur:
Goal. muzikaal
sportprogramma
Reclameuitzendingen
om 20.01 en 22.10 uur).
NTS:
20.00 uur:
Nieuws ln het kort.
VARA:
20.05 uur:
Mrs. Thursday, t.v.-
serie.
20.55 uur:
Achter het nieuws,
actualiteitenrubriek.
TROS:
21.10 uur:
Voyage to the bottom of
the sea, film.
22.00 uur:
Kerstkaartactie.
NTS:
22.15 uur:
Tweede journaal.
22.30 uur:
Sluiting.
jeugdserie.
19.25 uur:
Wie zijn toch die Ame
rikanen?, documentai-
19.50 uur:
Het vriendelijke mier
tje, tekenfilm.
20.00 uur:
Nieuws in het kort.
20.05 uur:
Dr. Kildare, tv-serie.
20.30 uur:
The Villains, t.v.-serie.
21.15 uur:
Fasching of Carnaval
in München, reportage.
22.05 uur:
Tweede journaal.
22.10 uur:
Sluiting.
Radionieuwsdienst
HILVERSUM I:
7.00, 8.00, 11.00, 13.00,
16.00, 18.00, 20.00, 22.30
23.55
HILVERSUM II
7.00, 7.30. 8.00. 8.30,12.30
19.00, 22.30, 23.55
HILVERSUM III
Elk heel uur vanaf 9.00
HILVERSUM I
AVRO:
12.00—13.00 uur:
Muzikaal onthaal
13.20—14.00 uur:
Radar, radioperiodiek
NRU I:
14.15—16.30 uur:
Stereoconcert door
het Concertgeb.ork.
18.05—18.30 uur:
Langs de lijn, sport-
reportages
AVRO:
20.05—21.15 uur:
Stereoconcert door het
Cappella Coloniensis
TROS:
23.20—23.55 uur:
Relax, amusements-
HILVERSUM 11
programma
KRO:
9.00—10.00 uur:
Hoogmis uit Oegst-
geest
13.30—14.00 uur:
Radioprentenboek
jeugdprogramma
NRU:
14.30—17.00 uur:
Langs deJijn,
sportprogramma
NCRV:
20.15—21.00 uur:
Werken van Johann
Sebastiaan Bach
21.00—21.40 uur:
De verdwijning van
HILVERSUM III
VARA:
13.07—14.00 uur:
Ringo, tienerprogram-
17.05
18.00 uur:
Laat-ie-fijn zijn. Ne
derlands programma.
RADION EUWSD
HILVERSUM I: 8. 9.45,
13, 17.50, 20, 22.30 en
23.55 uur.
HILVERSUM II: 8.00,
12.30, 19.00, 22.30 en
23.55 uur.
HILVERSUM III: Elk
heel uur vanaf 9.00 uur.
arbeiders. 14.32 Koperorkest. 15.00 Nieuws,
15.02 Gram. voor bultenl. arbeiders. 15.30
Country- en westernmuzlek, 16.00 Nieuws.
16.02 Gevar. muziek, (16.30 Voetbal-toto-uitsl).
17.00 Nieuws, verder tot 18.00 Ned. artiesten.
Radioprogramma
HEDENAVOND
8.20 Gevai
Nws,
Verkeerd verbondi
progr., 23.25 Gram., 23.55 Nws.'
.00 Instru-
1 II (298 m) KRO:
lemble, 18.20 Orkestmuziek. 18.4(
ensemble. 19.00 Nieuws, actual.,
J Lledjesprogr.. 20.30 Verzoekplatenprogr.
Gram. 22.30 Nieuws. 22.45 Sportprogr..
Elvlssho'
BRUSSEL Ned. (324 r
Lek. 9M
'.30 Gev. progr., 18.00 In de Gilde Tavee
1.15 Jukebox (verzoekjes). 18.45 The D
wing College Band. 19.00 Gevar. mu:
Belcantoconc
18.32 Lichte i
MAANDAG
groenteman), 8.50 Mor
Het spel „De Beer", dat de AVRO zondagavond uitzendt, Is
een korte (1 uur) eenakter van de grote Russische toneelschrij
ver Anton P. Tsjechov, en een van diens eerste werkstukken,
Hy schreef „De Beer" in 1890, geruime tyd dus voor de stuk
ken die hem beroemd zouden maken, zoals De Drie Zusters,
De Kersentuin en De Meeuw.
„De Beer" is een klucht, die voornamelijk bestaat uit een
dialoog tussen de nog om haar man rouwende weduwe Popova
(Sigrld Koetse) «n de grootgrondbezitter Grigori Steparvovitsg
Smiracxv.
De titel van het stuk is ontleend aan een deel van de dialoog,
waarin de weduwe Smirnov uitmaakt voor „ongelikte beer"
Smirnov wil van de weduwe geld. Niet alleen omdat wijlen
haar maan dat aan hem schuldig is, maar ook omdat hij zeli
volkomen aan de grond zit. Popova neemt het hem kwalijk
dat hij daarom in de rouwperiode komt vragen Smirnov op
zijn beurt koestert niet al te vriendelijke gevoelens voor
Popova in het bijzonder en voor vrouwen in het algemeen. Hij
haat hen op grond van vroegere ervaringen met leden van de
andere sekse Toch eindigt het spel met een kus. Echte
liefde
Zondagavond! Ned. I, 91.00 uur.
ZONDAG 5 FEBRUARI
DANSEN
's Middags aanvang 2 uur
„De Maskers"
Entree ƒ2.75
'sAvionds aanvang 8 uur
,The Outsiders' en ,The Cads'
Viooi-verkoop Rhyoenburcherlaan 32