Grijsharige Frits Thors: „ideale NTS-nieuwslezer Prof. Geyl overleden beetje pijn TELEVISIE VANAVOND TV-reclame in 9 minuten 168.040,- „Een klein Sammy tussen „call- en cowgirl Mr. Roosjen pleit voor verhoging luistergeld DE LEIDSE COURANT DINSDAG 3 JANUARI 1967 Bisschop van Bara - Brazilië - wordt in Dongen gewijd DEN HAAG (KNP) katerdag 28 ja nuari zal mgr. G. de Vet, bisschop van Breda, pater Tiago Cloin ccsr tot bisschop wijden in de parochiekerk van Dongen (N.-B.i. Pater Tiago Cloin, genaturali seerd Braziliaan, is benoemd tot bisschop van Bara in de staat Bahai, welke deel uitmaakt van het ontwikkelingsgebied van Noordoost-Brazilië. Het is nog niet bekend wie de beide co-consecretoren zullen zijn. Wel wordt reeds de naam genoemd van mgr. Pohlschneider, bis schop van Aken. UTRECHT (ANP) Op oudejaars dag is in Utrecht prof. P. Gey.l oud- hoogleraar In de algemene en vader landse geschiedenis aan de rijksuniver siteit ln Utrecht, overleden. Zijn stoffe lijk overschot is vandaag in alle stil te gecremeerd. Prof. Geyl werd op 15 december 1887 in Dordrecht geboren als de zoon van een medicus. Na zijn gymnasium-oplei ding begon hij in 1906 aan de Leidse universiteit met de studie in de letteren. Hij promoveerde in 1913 cum laude op het proefschrift ..Christofforo Suriano", waarvoor hij het materiaal verzamelde tijdens een studiereis naar Venetië. Hetzelfde jaar werd hij correspondent van de Nieuwe Rott. Courant in Londen. Van 1919 tot 1935 was hij hoogleraar aan de universiteit van Londen, waar hij aanvankelijk Nederlandse studiën en la- ANTENNE; ter Nederlandse geschiedenis doceerde. Van 1928 tot 1935 was prof. Geyl cor respondent vsn de koninklijke academie van wetenschappen en lid van de royal historical society. In 1936 werd hij hoogleraar in de al gemene en vaderlandse geschiedenis van de nieuwe tijd aan de tijksuniversiteit in Utrecht. Verschillende malen trad prof. Geyl op als gastdocent op de universiteiten van Vale en Harvard. Op 21 mei 1966 onderscheidde het hoofd van de histori sche afdeling van de Harvard University hem in Utrecht met de Silas Markus McVane prijs. F*************************** (Van onze radio- en t.v.-redacteur) HILVERSUM. De première van de t.v.-reclame heeft de STER (Stichting Ether Reclame) gisteravond in 540 seconden9 minuten precies 168.040 gulden bruto opgeleverd. Op zater dagen, wanneer ook 's middags 150 seconden aan spots de lucht ingaan, komt daar nog 49.200 gulden bij. Over zo'n 310 televisiedagen zon dagen en erkend christelijke feestdagen mag geen reclame worden uitgezonden betekent dit dat voor 1967 ongeveer 50 miljoen gulden aan spots de lucht ingaat. Ongeveer veertig procent hiervan komt ten goede aan de dagbladen die kunnen aantonen dat hun inkomsten uit adver tenties door de t.v.-Teclame belangrijk zijn teruggelopen. Dr. G. Vogelaar, directeur van de STER, heeft gisteravond in de hoofd controlekamer van de Bussumse stu dio's „geboeid gekeken naar het samen_ spel van t.v.-cameralieden, technici en regisseurs". Over de start van de t.v - reclame was hij zeer positief, al had hij oog voor enkele feilen ln beeld en De grootste fout was wel, dat de tek sten niet lip-synchroon waren. Ook was er sprake van soms onrustige en daardoor ook weinig overtuigende beeldmontages. Ook werd er te veel gesproken t.v. is géén radio één goede spot overtuigt meer dan honderd woorden. RADIOMONOLOOG Omroepervaring van 38 jaar (Van een medewerkster) Vóór hij het wist zat Frits Thors (57) voor de t.v.-camera en sindsdien begin 1965 ver richt hij het fascinerende werk van N.T.S.-nieuwslezer. Aan de ene kant óndanks zijn zoals hij zelf zegt „witte kop en don kere brilmontuur" (die nogal eisen aan de belichting stellen), aan de andere kant juist daar door een markante persoonlijk heid en de ideale figuur voor het serieuze journaaiwerk. Thors: Goed lezen betekent: altijd een zekere spanning daarbij voelen; het nooit als routinewerk beschouwen; de tekst niet afjakkeren, zodat deze onver staanbaar wordt; een erezaak voor je zelf ervan maken om de moeilijkste woorden zo goed mogelijk uit te spre ken: je vooral concentreren op de tekst, anders ga je onherroepelijk de mist in Manusje Als 19-jarige knaap deed Frits Thors (in Amsterdam geboren, nu in Hilver sum wonend) als omroeper zijn intrede bij de AVRO van Vogt. Hij vond het er machtig interessant. Tijdens z'n school jaren hbs en handelsschool had hij reeds (in 1923) zijn eigen radiotoe stel gemaakt. „Eigenlijk was je in die jaren manusje van alles", vertelt Frits Thors, die naast Guus Weitzel omroeper werd. „Je deed kantoorwerk, redactiewerk voor de Radiobode en je riep om. Na enkele maanden werd ik assistent-redacteur van de Radiobode, ging ik dus de jour nalistieke kant uit. Ik had een eigen ru briek over kortegolfstations. In 1931 kreeg ik er ineens genoeg van. Ik zwoegde twee jaar voor de notarisstu die, maar zakte glorierijk voor het eer ste examen. Tijdens mijn vakantie ont ving ik van collega Felderhof nu bij de NRU een seintje, dat mijnheer Vogt mij wel weer wilde hebben." Frits Thors kéérde in 1934 terug naar de radio, aanvankelijk uitsluitend als omroeper en wéér samen met Guus Weitzel. Hij had eveneens rubrieken met nieuwe grammofoonplaten, ging ook wel naar Engeland om artiesten te engageren. Het waren grote namen, die hij voor onze radioprogramma's naar Nederland haalde: orkestleider Louis Levy, componist Eric Coates, ve le vocalisten, die zongen bij de radio- dansbands. Hij deed samen met Kom mer Kleijn heel veel aan de (live-uit gezonden) hoorspelen, maakte daarbij met de technicus in de controlekamer de vereiste geluiden. Herrijzend Nederland In 1941 verdween Thors ütt 'tlé racflo- wereld. In de bevrijdlngsroes van 1945 hij was Inmiddels getrouwd werd hij opgehaald om voor Herrijzend Ne derland in Eindhoven te gaan werken. De monoloog „Een klein beetje pijn" die de KRO-radio vanavond uitzendt, werd onlangs voor de microfoon ge bracht door de BBC. Marlène Diet rich vertolkte toen de rol van de vrouw. Deze rol wordt in de KRO-uit- zending gespeeld door Elisabeth An dersen. De tekst is geschreven in een bewogen lyrisch proza dat sterk doet denken aan de schrijftrant van Dylan Thomas. Het stuk zelf is een rijk ge schakeerde monologue intérieur. Tegen over het gemoedsleven van de vrouw met haar vluchtige onbestemde gevoe lens staat het zo heel anders denken en handelen van de man van wie hier een scherp portret wordt gegeven. De voordracht van dit gevoelige stuk vergt een groot vakmanschap. Het ge vaar af te glijden naar melodramatiek, ligt immers voor de hand. Elisabeth Andersen heeft, ondanks de duidelijke aanwezigheid van een sterke emotio nele betrokkenheid, dit gevaar volko men weten te vermijden. Hilv. 2 22.45 uur. GISTEREN was het zover: reclame op de buis. Zouden we de „spots" moeten recenseren maar dat moe ten we natuurlijk niet dan zouden we hebben kunnen vaststellen dat de vormgeving ervan over het geheel zo behoorlijk was als we van vakmensen met e«n jarenlange ervaring in bios coopreclame mochten verwachten. Overigens: van bioscoopreclame hon den we helemaal niet; we voelen ons dan altijd een beetje genomen, zo van entree betaald en dan-verdienen-ze- nog-aan-je-ook. Of we dat gevoel ook bij de STER zul len krijgen zal wel afhangen van de Inventiviteit der reclamemakers. Zij zullen het niet gemakkelijk krijgen met zes dagen per week voor steeds dezelf de dingen onze interesse gaande te houden. De plaatsing van de blokken rond de journaaluitzendingen lijkt ge slaagd, gezien de grote kijkdichtheid op die tijdstippen. Als kijker zouden we prefereren dat op beide netten punctueel om 9.00 uur 's avonds de hele affaire afgehandeld zou worden. Dan zou meteen die reële keuzemogelijkheid er zijn die ons steeds beloofd, maar ook steeds onthouden is. Want de STER moet precies op tijd komen. Dat onder vond gisteravond de weerman al. Zo ls Ria, de tweede show van de KRO rond Ria Valk, was best aardig voor zover Ria een beetje gek kan doen. Z(j heeft nog steeds niet veel stem, maar wel een bepaalde hoekige charme die zi] ln haar passende nummers goed weet uit te spelen. Vorige maal zong zjj een „smartlap" met het tikje ironie dat het precies aardig maakte. Giste ren was die Ironie er afgeslepen en werd het lang zo leuk niet. Van „Silhouet" over mr. Jonkman za gen we alleen het begin. De serie is al beproefd en goed gebleken, daarom schakelden we over naar de AVRO voor „Een andere keer misschien". Leo Derksens socio-documentaires hadden we al een tijdlang niet gevolgd, deze aflevering over tienersex wekte ons niet op om de draad voorgoed op te nemen. Het gegeven werd op een ty pisch ouderwets-volwassenen manier benaderd in de trant van „Meisje luis ter eens!" Het meisje in kwestie luis terde weliswaar niet maar haar tranen achteraf spraken dikke boekdelen. Alle medespelenden spraken trouwens een boeketaaltje dat heel onnatuurlijk aan deed. Terug b(J de KRO zagen we Trio in F. Middelpunt was Fiet Koster, cabare tière in grote styi als zij goede teksten heeft. Die goede teksten (van Frans Koster) waren er aanvankelijk niet. Het openingstekstje waarin Dick Elchenberger weer eens moest uitzin gen wat een vervelend soort mensen ambtenaren zyn vonden wy domweg fout en beledigend voor een grote volksgroep. Ook verder kwam het pro gramma maar moeiiyk op gang. Maar dat Courrègeliedje was midden in de roos en Fiet maakte er iets heel goeds Met Herrijzend Nederland kwam hij als omroeper naar Hilversum. Zoals vele andere radiomensen hoopte hij op een Nationale Omroep. Radio Oran je en Herrijzend Nederland hadden immers bewezen dat er niet voor el ke zuil een omroepvereniging nodig In de na-oorlogse tijd had onze gast heer veel programma's met Canade zen, die grote shows verzorgden voor de Canadese troepen én voor Neder landers. Onze kortegolfuitzendingen be gonnen in die tijd onder de oude roep letters PCJ van het vooroorlogse Phi- lips-kortegolfstation. „Langzamerhand ging lk helemaal over naar de korte golf", vertelt de toenmalige eerste omroeper-regisseur van kortegolfprogramma's. „We had den speciale uitzendingen voor over zeese Nederlanders, die bijvoorbeeld in Indonesische kampen zaten. In mijn hart voelde ik erg veel voor Engeland voor dë'AVKO was ik vtoeger vtal bij de BBC op bezoek geweest en ik trok naar Engeland als assistent op de Nederlandse afdeling van de BBC. Vier maanden riep ik vanuit Londen Engelse gezichtspunten over politieke en andere na-oorlogse problemen in het Nederlands om". Aparte contacten Thors kreeg een aanbieding de Ne derlandse uitzendingen in Canada te reorganiseren en te leiden. Een ver leidelijk aanbod, dat hij accepteerde. Met vrouw en 3-jarig dochtertje trok hij naar Canada. Als chef van de Ne derlandse afdeling van de Canadian Broadcasting Corporation bracht hij zijn eerste Canadese tijd door. Later werkte hij in los verband voor deze CBC en werd hij medewerker op het door de Nederlandse regering gestich te informatiebureau. Ondanks verschillende onder meer financiële onzekerheden besloten de heer en mevrouw Thors in Canada te blijven. Zij vonden het een góed land. Zo kennen de kijkers Frits Thors: mèt bril! mofoonplaten, literatuur, postzegels en tuinieren houdt, werd tweede nieuwsle zer voor het NTS-weekjournaal; daar na „minutenmannetje" voor het nieuws van 7 uur: spoedig werd hij ook bij het gewone journaal ingeschakeld naast de 4 vaste nieuwslezers, de „onzicht bare man" en enkele andere free-lan ce medewerkers. In totaal zijn er bij het journaal zo'n 56 NTS-medewerkers voor voorberei ding en uitvoering. Tijdens een uitzen ding zijn er ongeveer 15 in touw, ohder andere redacteuren, 3 cameralieden, de „toneelmeester" die foto's en kaarten verzorgt voor 2 camera's, de regisseur, diens assistente en verschillende tech nici. De nieuwslezer voor de derde camera realiseert zich nauwelijks dat miljoenen ogen op hem gericht zijn; daar geeft de benodigde concentratie hem geen-kans toe! Als hij dienst heeft, neemt Frits Thors die aanvankelijk niet in beeld wilde ko men, maar als commentaar kreeg: „'t Gaat er niet om wat jij leuk vindt, maar wel waarvoor wij je kunnen ge bruiken!") om half 7 het nieuws door voor 7 uur. Om 7.15 uur wordt het gro te journaal gerepeteerd, dat er om 8 uur „uit" gaat. Daarna wordt weer gewerkt aan de laatste avonduitzending waarna een redacteur en een nieuwsle zer in de studio blijven voor éls er nog een nieuwtje kómt. Tussen het pand waarin de redactie is gevestigd en de studio wordt enkele malen per avond „gependeld". Geen papier „We hebben een draaiboek waarop pre cies staat welke tekst ik en welke mijn medelezer zal lezen", weet Frits Thors, die liever geen reportages en interviews doet. „Als je in beeld komt gaat er een rood lichtje branden, zodat je weet af en toe even te moeten opkijken. Niemand zal verwachten dat we onze tekst uit 't hoofd leren. Elk journaal-onderwerp is op een apart geel vel papier getikt geel reflecteert minder dan wit en de bladen liggen op volgorde. Alleen de weerman improviseert; wij houden ons precies aan de tekst". Hij volgt het journaal op de monitor, kan dan precies zien wanneer het door hem te lezen onderwerp beginnen moet. Zijn leesbril speelt hem daarbij parten. Hij ziet het beeld op de monitor er wa zig door. Toch prefereert hij dat bo ven de bril op-het-puntje-van-zijn-neus zetten. In het begin kwam hij over zijn bril heenkijkend wel in beeld, moest haastig zijn bril rechtzetten en „pardon" zeggen. Zoiets kan maar één Frits Thors, die ook filmcommentaren, teksten voor de Rijksvoorlichtingsdienst en bioscoopteksten spreekt, die ver taalt, soms ANP-nieuwsberichten om roept en programmaatjes voor de ra dio doet, luistert veel naar buitenland se nieuwsuitzendingen. Hij- weet dan wat hem 's avonds aan nieuws te wach ten staat en pikt er misschien de juiste uitspraak door op. Voor een moeilijke naam probeert hij een compromis te vinden tussen die juiste uitspraak en begrijpelijkheid voor de gemiddelde Nederlander: él te correct is soms ook niet goed! Guus Hoekman in „La serva padrona" De NCRV zendt vanavond op Neder land 1 de (kamer) opera „La serva padrona" (Haar meester de baas) van Giovanni Rattista Pergolesi uit „La serva Padrona", dat één der oudste komische werken is, ging in 1733 te Napels in première. Het was de bedoe ling dat het 35 minuten durende werk je in de pauzes van grotere opera-op voeringen werd gespeeld, maar „La serva padrona" was al spoedig zo po pulair dat het een eigen, zelfstandig leven is gaan leiden. De opera vertelt van de vrijgezel Uber- to, die zo getiranniseerd wordt door zijn dienstmaagd Serpina, dat hij om zich te bevrijden van deze kwelling on- middelijk' in het huwelijk wil treden. Zijn bediende Vespone draagt hij op een vrouw voor hem te zoeken. Serpina die haar meester wil trouwen, haalt Verpone over om zich (vermomd als kapitein van het leger) aan Uberto voor te stellen als haar verloofde. De pseudokapitein moet voor Serpina een enorme bruidsschat vragen en wanneer de zuinige Uberto daar niet voor voelt, zal hij eisen dat Uberto Serpina tot vrouw neemt. Voor Uberto is de keuze niet zo erg moeilijk. Als hij het bedrog ontdekt, wordt hij weliswaar zeer boos, maar Serpina toont dan dat zij haar meester de baas is. In „La serva padro- n&" speelt de bas Guus Hoekman Uber to, de sopraan Henny May Serpina en mimispeler Rob van Houten Vespone. NEDERLAND I NTS: 18.45 uur: Pipo de clown 18.50 uur: Nieuws in het kort STER: 18.56 uur: Reclameuitzending NCRV: 19.00 uur: U ziet maar. autotips STER: 19.56 uur: Reclameuitzending NTS: 20.00 uur: Journaal STER: 20.16 uur: Reclameuitzending NCRV: 20.20 uur: Attentie, actualitei tenrubriek 20.45 uur: 't Is zó bij de lucht macht, tv-serie HILVERSUM I AVRO: 19.05—19.40 uur: Ontmoetingspunt, politieke gedachten- wisseling 20.05—21.15 uur: Dinsdagavondshow, amusementsprogr. 22.50—23.55 uur: Da capo, liedjespro gramma Radioprogramma HILVERSUM L AVRO: 18.00 N Actual., 18.25 Lichte ork.muz. en z Gesproken brief uit Parijs. 21.10 uur: Ooggetuige, docu mentair progr. 21.50 uur: Haar meester de baas, opera 22.25 uur: Overdenking door W. Dijckmeester NTS: 22.30 uur: Tweede journaal NEDERLAND II NTS: 20.00 uur: Nieuws in het kort STER: 20.01 uur: Reclameultzending VPRO: 20.05 uur: Cinéma, filmprogr. NTS: 20.56 i HILVERSUM II KRO: 20.00—21.00 uur: Concert door Radio- Kamerorkest 21.00—21.20 uur: Verhalen op dinsdag, vertelling 22.45—23.20 uur: Een klein beetje pijn, monoloog 23.20—23.55 uur: Philadelphia Orkest De bezetting (7), documentaire serie STER: 21.56 uur: Reclameuitzending NTS": 22.00 uur: Tweede journaal 22.15 uur: Sluiting T.V. morgen KRO: 17.00 uur: Wonderlijke nachten, tekenfilm 17.10 uur: SIM, programma voor jeugdige doe-het-zel- 17.30 uur: Veilig Verkeer met inspecteur Gosker 17.35 uur: Sluiting RADIONIEUWSDIENST HILVERSUM li 7.00, 8.00, 11.00, 13.00, 16.00, 18.00, 20.00, 22.30. 23.55. HILVERSUM II. 7.00, 7.30, 8.00, 8.30. 12.30, 19.00, 22.30, 23.55. HILVERSUM III: Elk heel uur vanaf 9.00. ,nd kii zangsol.. 12 t.b.v. land- ork.: amus.muz.. 13.00 Nws.. kalender, 13.25 Stereo: instr Gespr. portert. Stereo: Metropole- vioolduo: klas sop™»» ™>a. iSSB. KIES?:, v. fc s szFsz ïrssfü ff* is rxsr (opn), 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II. NCRV: 7.00 Nws. HILVERSUM II. KRO: 18.00 Country and herh. SOS-ber., 7.10 Dagopening. 7.15 Klas Western Express (gr). d. ARP. gr.muz., 7 W. de Kwaadstenlet, ARP, 18.30 Musicerende dilettanten: Of koor met plano (opn), 18.50 Ondernem nws. en comm., 19.00 Nws., 19.10 Act 19.30 Concillepostbus, 19.35 Geestel. lledi 19.45 Zoekend geloven: nwe. katechlsmus klass. muz„ 21.00 Voordracht, 21.20 Piahi (opn.): klass. muz., 21.45 Klein Radiokoor: oude gewijde muz.. 22.00 Kunst: cult, progr., 22.30 Nws., 22.40 Overweging, 22.45 Een klein 15.51 beetje pijn (The child), monoloog, 23.20 Ste- 17.01 reo: mod. gr.muz., 23.55-24.00 Nws. Ove 8.30 Nws., 8.32 Londens Symf.-ork. (gr): 12.30 "Nw^ l^O^ gsol.: lichte v. land- en tuinb.. actual., report, en 0 Stereo: instrum. en vocaal De familie Leenhouts, hoor- reo: mod. ork.werken (gr). 17.15 Jazzmuz. 20.30 Hoorsp., 21.42 Klass. WOENSDAG: HILVERSUM I. 2 Arbeidsvitaminen (gr). (11 rep., (7.30-7.33 Van thuis, pr. VARA: 7.00 Nws. e strijdlied, 7.23 Lichte gr.mu; ïg.). VPRO: 17.03 8.10 Lichte and (8.30-8.35 Van alle marktei Operetteklanken. 13.Oi 13.02 Actual., '3.05 Vrolijk platenprogr.. (14.00 Nws.), 15.00 N'.vs., 15.02 Nederlandse arties ten: lichte muz., 16.00 Nws.. 16.02 Platenpro- gramma v. d. Jeugd, 17.00 Nws.. 17.02 Actual Rhythm and blues, 17.35-18.00 Country Western music (gr). Romantische lol. (gr): semi-klass. :s, 11.00 Nws., 11.02 :o: pianoduo: mod. BRUSSEL-NED. 12.03 Lichte muz. ianomuz., 13.20 Tafelmuz., 14.03 Klass. 120 Koorzang, - 75J5 „Juist op dat moment komt er een te legram uit Nederland van de intussen opgerichte wereldomroep: of ik de lei ding van de internationale dienst In Hilversum op mij wil nemen", zegt Frlts Thors. „Na lang nadenken zagen we dat als een teken naar Nederland te moeten terugkeren. Daar hield ik me de eerste tijd vooral met de En gels sprekende afdeling bezig. Daarna kwam er een Spaanse afdeling en al gauw gingen we grammofoonplaten kant-en-klaar maken voor buitenland se radiostations. Na 8 jaar heb ik stui vertje gewisseld met mijn collega van de Nederlandse dienst. Daar bracht ik wéér 8 jaar door. Ik was er onder meer verantwoordelijk voor de recht streekse uitzendingen voor over de he le wereld verspreide Nederlanders: emigranten, zeelieden, missionarissen, zendelingen. We hielden ze in contact met het vaderland door nieuwsuitzen dingen, commentaren, lezingen, muziek programma's. Vooral kreeg lk interes sante contacten door de rubriek waarin ik brieven beantwoordde. Leuk om even zo'n pater of zeeman aan te spre ken. Je kreeg over de hele wereld wat bekendheid en kwam in de bush-bush, op schepen, overal!" Frits Thors werd wat ouder, liet zich niet meer alles welgevallen, vond de sfeer er in zijn werkkring niet op voor uitgaan; vond het dè tijd om te ver dwijnen en besloot als free lance ra dio- en filmmedewerker verder te gaan. Aan televisie dacht hij toen niet eens. Verkiezing sportvrouw, sportman en sportstad Van liet jaar Over het jaar 1966 zijn reeds tal van balansen opgemaakt. Ook in de sport wereld. Niettemin zijn in ons land de sportman, de sportvrouw en de sport stad van het afgelopen jaar nog niet gekozen. Dat gebeurt vanavond tijdens een directe door Dick van Rijn gelei de radio-uitzending van AVRO. Voor de muzikale omlijsting zorgt het or kest van Willy Schobben met zang van Trea Dobbs. Hilv. 1. 21.45 uur. Zevende deel van „De Bezetting": J oden vervolging De jodenvervolging is het onderwerp van de zevende aflevering van de serie „De Bezetting", die de NTS vanavond op Nederland 2 uitzendt. Samensteller en presentator is dr. L. de Jong. Van 140.000 joodse medeburgers zijn, als uitvloeisel van de rassenwaan en het antl-semitisme der nazi's, 110.000 gedeporteerd. Van die 110.000 zijn slechts 5440 in leven gebleven en naar ons land teruggekeerd. De meesten van die 110.000 werden al bij aankomst in de vernietigingskampen Auschwitz- Birkenau en Sobibor om het leven ge bracht. Na een reeks maatregelen in 1941, die de strekking^ hadden de joodsé bevol kingsgroep in ons land te isoleren en te verpauperen, begonnen in de zomer van 1942 de deportaties. Een jaar later waren de meesten verdwenen. Hun transport vond in hoofdzaak plaats via het doorgangskamp Westerbork. Zij die gedeporteerd werden, wisten niet welk lot hun wachtte. De Duitsers hielden alles zoveel mogelijk geheim. De eer ste berichten die van gaskamers en van massale vernietiging bij aankomst in de kampen gewaagden, bereikten de de Nederlandse verzetsgroepen en de regering in Londen pas medio 1943. De deportaties hebbe zich voltrok ken met inschakeling van tal van offi ciële instanties en van de joodse schijn- overheid, de joodse raad. Er is ook tegengewerkt. Door de zelf opofferende arbeid van duizenden Ne derlanders is er voor circa 20.000 van hun bedreigde joodse medeburgers een onderdak gevonden. Dr. L. de Jong heeft geschreven: „Het programma van 3 januari (heden) zal aan de ergste sadistische wreedheden, die zich in het kader van de jodenver volging hebben voorgedaan, zwijgend voorbijgaan. Ik ontveins mij intussen niet dat ik, juist doordat deze vervol ging zo methodisch georganiseerd werd en zo onpersoonlijk mechanischmassaal uitgevoerd, een relaas te doen krijg van onvoorstelbare verschrikking. Wat men als kijker en luisteraar te door staan krijgt valt overigens zo zal men het ook wel voelen in het niet bij de beproevingen van die tienduizen den". Ned. n 20.36 uur. NRU zit op zivart zaad (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM In de Luitgardezaal van „Grand Hotel Gooiland" te Hilver sum hield het NRU-bestuur een nieuw jaarsreceptie, die door het merendeel van de 11007 personeelsleden werd be zocht. In een toespraak vroeg de voor zitter, mr. A. B. Roosjen, zich af wat de naaste toekomst brengen gaat na de val van het kahlnet-Cals. Het over bruggingskabinet lieeft zicli bereid ver- kluard het ontwerp-omroepwet nog voor de verkiezingen te behandelen, mits tijdig een eindverslag zal zijn uit gebracht. Nieuw uitstel zou gevolgen hebben voor verscheidene functionaris sen, die een benoeming voor de tyd van twee jaar hebben gekregen. De NRU-voorzltter memoreerde de zor- geiyke situatie op financieel terrein. De NRU-begroting voor 1967 bedraagt 32.40 miljoen: het totaal van de be grotingen van alle andere omroepen 30,10 miljoen, hetgeen tezamen een be drag van 62Ms miljoen vergt. Het netto beschikbare bedrag uit de luistergelden wordt geraamd op 52,4 miljoen, zodat er een tekort bij de radio is van onge veer 9 miljoen gulden. Met een reserve van 3 miljoen is het onmogelijk de be- groting-1967 sluitend te maken. Bij de NRU is reeds sterk bezuinigd, om de tering naar de nering te zetten. Tech nische apparatuur kan niet worden vervangen. Bedragen voor nieuwe in strumenten zijn afgevoerd. Er komt geen opleidingscursus bij de radio en de unieke dirigentencursus zal waar schijnlijk niet meer worden voortgezet. Er is slechts één mogelijkheid om de radio voor een afbraak te bewaren, na melijk de verhoging van de luisterbij drage. Terwijl de briefport van zeven- en-een-halve cent in 1945 tot 20 cent nu steeg, moet de luisterbijdrage het met een vermenigvuldlgingscijfer van anderhalf stellen. De invoering van re clame in de radio, waarin sommigen een middel zien om uif de impasse te geraken, zal volgens mr. Roosjen stel lig géén zoden aan de dijk zetten, waar aan adverteerders reclamegelden spen deren. Aan een slopersarbeid om we gens financiële redenen af te breken wat in ruim 40 jaar werd opgebouwd, is het bestuur van de NRU niet bereid enige medewerking te verlenen. T.v. ook in zorgen De voorzitter van de NTS, de heer E. A. Schütenhelm sprak op een nieuw jaarsbijeenkomst voor het NTS-perso- neel eveneens over de zorgelijke finan ciële tijd. De nieuwbouw vergt alleen al een reservering van 40 miljoen gul den. Een verhoging van het kijkgeld van 36 tot 40 gulden zou soelaas kun- Alles ivat maar enigszins een naam heeft of denkt te hebben in de wereld van muziek of cabaret was gisteravond aanwezig op een nieuw jaarsreceptie in Laren, onder auspi ciën van een grote grammofoonplaten maatschappij. Op de foto: Ramses Sammy Shaffy, bekneld tussen Jasperina Callgirl de Jong en Ria Cowboymeisje Valk (rechts). nen brengen bij dit arbeidsintensief medium. De bruto-inkomst uit televi siereclame over 1967 wordt geschat op maximaal 50 miljoen gulden. Dit be drag zal met 40 procent worden ver minderd ten behoeve van de pers. hoogstens 20 miljoen zal ten goede komen aan de gezamenlijke tv-organi- saties. Maar een sterke stijging van honoraria, vertonings- en auteursrech ten zal de begroting ook in 1967 reeds nadelig kunnen beïnvloeden. Nico van Vliet bezocht Hawaii Enkele maanden geleden reisden Nico van Vliet en cameraman Didier van Koekenberg naar Australië en Hawaii om een aantal tv-documentai- res te maken. De reportages over Australië zijn inmiddels uitgezonden en de documentaire over Hawaii is vanavond te zien in het NCRV-pro- gramma. In Hawaii ontmoeten vele rassen elkaar, maar van discriminatie is geen sprake. Met Brazilië is deze eilandengroep het voorbeeld van ver- draazaamheid ten aanzien van de vermenging der rassen. In deze docu mentaire wil Nico van Vliet vooral aandacht besteden aan dit aspect van Hawaii. Ned. 1 21.20 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 2