S)eCcidscSon^ant
HUGO CLAUS
Reg
terug
IN SEPTEMBER
WEER NAARV.S.
isseur Erik Vos
uit Amerika
Jan Schmitz naar
Pools festival
neemt Conscience en Vlamingen op de hak
Als krenten
uitdelen bij
het Lieverdje
CITY Automatiek
Minister wacht op
beslissing artsen
DOKTERS
VOORBEREID
Grand Gala du Teenager '66
„Ossekars onder veel bijval uitgereikt
Muziek klonk
van 2 podia
„Top-twintig
van de tv
Kranten vooraan
bij reclame-t.v.
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
DONDERDAG 29 DECEMBER I960
Ruimte voor
onze jeugd
en jongeren
"F EN punt van het K.V.P.-verkiezings-
program dat we! gedoemd zal zijn in
de komende campagne om Kamerzetels
in de schaduw van andere zaken te
blijven verkeren, is de zorg voor de
jongere generatie. Het program pleit voor
een juniorstatuut in het bedrijfsleven,
voor vormingsmogelijkheden conform
aanleg, begaafdheid en belangstelling,
voor invoering van leer- en vormings
plicht ten behoeve van jeugdige werk
nemers. voor zo n dynamisch beleid dat
de jongere generatie meer kans krijgt een
haar geëigende verantwoordelijkheid te
dragen in de opbouw van de Nederlandse
samenleving, een slagvaardiger aandacht
bij de overheid voor sport en lichamelijke
vorming en dan tenslotte „een op de
plaatselijke behoefte afgestemde hulp
aan jongeren voor hun eigen uitings
mogelijkheden vorming en recreatie".
Wat het vérkiezingsprogram van de
Katholieke Volkspartij nu precies onder
het laatste punt (door ons letterlijk ge
citeerd) verstaat, weten we niet, maar
naar onze opvatting is het een van de
meest urgente jeugd- en jongeren-
problemen. Vorming in het bedrijf is
belangrijk, vorming in de vrije tijd na
school en werk in speciaal op sport of
cultuur gerichte activiteiten nog belang
rijker; maar het allerbelangrijkste vin
den we dat de jonge generatie ook
ruimte en gelegenheid heeft om. werkend
met eigen vleugelen, haar vrije tijd goed
te besteden.
"TEN van de vervelende gevolgen van
^-J woningnood en huisvestingsprobleem
is. dat onze jeugd binnenshuis weinig of
geen gelegenheid heeft voor het uitleven
van verschillende hobby's en vormings
mogelijkheden. Er zijn gezinnen die wat
die betreft door gebrek aan ruimte wel
gedwongen zijn om de televisie tot een
„alfa én oméga" voor ontspanning en
vorming binnenshuis te proclameren.
Dus dan maar voor het schone doel de
deur uit en de straat op? De tragiek
onze moderne samenleving wil helaas,
dat vooral in dichtbevolkte stedelijke
centra (waaronder we niet alleen de
grootstad verstaan) de mogelijkheden
voor de jeugd om op eigen iniatief
recreatie te vinden buitenshuis al niet
veel groter zijn dan daar binnen.
Want welke kwaliteiten onze moderne
stadsplanning ook moge hebben, wat de
jongeren betreft is men slechts heel
matig erin geslaagd de woonplaats leef
baar te maken. Bij onze huizen wordt
het groen zelfs bij herbouw in de
stadscentra niet vergeten. Er worden
fraaie tuinen en plantsoenen aangelegd,
maar wanneer oég, oor en neus van de
ouderen daardoor veel genoegen wordt
bereid, de jongens en meisjes tussen de
8 en 15 jaar hebben er te weinig gelegen
heid om zich echt uit te leven; er wordt
hun te veel verboden en al in grootvaders
tijd konden mooie paden, gezellige ban
ken en een mooi uitzicht de speelgrage
jeugd niet veel langer dan een kwartier
plezier doen.
WAT in de moderne Nederlandse steden
bouw te schaars uitgedeeld werd. dat
zijn de echte speelparken. waar men kan
ravotten ballen en rovertje spelen zon
der op elke heester en elk stukje gras te
moeten letten.
We kennen gemeenten in Nederland
waar men bij nader inzien besloten heeft
door de vingers te zien dat de jeugd een
wat minder scrupuleus gebruik van park
en plantsoen maakt dan aanvankelijk in
de bedoeling heeft gelegen. Maar elders
handhaven gemeentelijke diensten stren
ge normen en daar komt de jeugd echter
speelruimte te kort.
Daarom hopen we dat wanneer het
K.V.P.-programma in dit verband over
.eigen uitingsmogelijkheden" spreekt, ook
hieraan gedacht wordt. Want naast de
mogelijkheden tot sportieve en culturele
vorming in georganiseerd verband heeft
de Jeugd vrije ruimte nodig. En dan een
ruimte waar veel mag en maar weinig
verboden is.
heid op emotioneel gebied; hier zijn het
tenslotte allemaal maar Nederlanders.
Het publiek in de Verenigde Staten is
veel meer gewend aan de televisie dan
aan het toneel. Het lijkt wel of toneel
in Amerika een nieuwere kunst is dan
bijvoorbeeld in Nederland".
SCHIPHOL (ANP) De toneelregis- Over zijn plannen voor de nabije toe-
Mar Erik Vos is na Ma vorblijt van 1': wüd. hi) niet veel zeggen. „Et
zijn wel onderhandelingen gevoerd over
Jaar In Amerika gisteren samen mei rijn ea„ „,euw pn)Ject. maar daar kan ,t be.
vrouw en twee kinderen op Schiphol in ter nog niets over zeggen". Terug naar
ons land teruggekeerd. Hij heeft inmid- ..Arena" gaat hij in geen geval nu
dels een nieuwe uitnodiging van het ,0a!8 h" "'"rukte, de vrijheid
heeft gekozen. De onderhandelingen over
Stanford Keperlorw irhealr»on. San de opvoeri„g van „Prometheus" tijdens
Francisco aanvaard om er in september 1 het Holland Festival zijn ook nog niet
afgesloten. Ik.ben er al bijna twee jaar
weer te komen regisseVeji.
Erik Vos, die artistiek directeur en re
gisseur is geweest bij de toneelgroep
,,De Nieuwe Komedie-Arena", vertrok in
de zomer van het vorig jaar op uitnodi
ging van het Stanford Repertory Theatre
naar Amerika om er in San Francisco
en in Pittsburgh Scapin, Prometheus,
werken van Harold Pinter, Bertold
Brecht en van de Pool Slawomir Mrozek
te regisseren. Hij kreeg er lovende kri
tieken benevens uitnodigingen voor re
gies in New 3ork, Los Angeles en San
Francisco.
Over Amerika zei hij: „Er is een
dynamische ontwikkeling, ook op toneel
gebied. New York is voor het toneel een
dodende stad geworden, vooral door de
commercie. Niemand durft er iets te ris
keren. Er worden dan ook vele nieuwe
gezelschappen opgericht buiten New
York".
Het regisseren in de V.S. is een hele
ervaring vertelde hij, vooral doordat zo
wel spelers als publiek verschillen
van het Nederlandse. „De spelers zijn
zeker voor 70 procent van Joodse af
komst en het zijn bijna allemaal emi
granten uit alle delen van de wereld.
Daardoor heb je er een rijke gevarieerd-
(Van onze muziekredactie)
DEN HAAG De Haagse organist Jan
Schmitz is uitgenodigd doei te nemen aan
het Poolse Orgelfestival 1967, te organi
seren in de kathedralen te Oliwa en
Kamien Pomorski. In de eerste kerk
treedt hij op de vierde juli, in de tweede
Het orgel te Oliwa, één der grootste van
Europa, is elektrisch en bezit 5 manualen
met 6 combinaties, en meer dan 100 stem
men; dat van Kamien Pomorski is me
chanisch, heeft 3 manualen en 2 com
binaties.
Zéér waarschijnlijk worden beide reci
tals, die uitsluit» id orgelmuziek moeten
bevatten, per radio uitgezonden.
Jan Schmitz zal behalve aan de klas
sieke en moderne Nederlandse toonkunst
ook aandacht schenken- aan de oude en
hedendaagse Poolse componisten, die zich
in him scheppende arbeid met het orgel
hebben beziggehouden: en dat zijn er, ook
wat de hedendaagse muziek betreft, rilet
weinig.
Naar ons werd meegedeeld ligt het in de
bedoeling van Jan Schmitz beide program
ma's vóór zijn tournee in Polen, te s-Gra-
venhage uit te voeren.
Romanprijsvraag
Ned. Boekenclub
DEN HAAG Eind 1964 heeft de
Nederlandse Boekenclub een romanprijs
vraag; uitgeschreven, waarop 63 inzen
dingen binnenkwamen. De jury heeft
thans vier manuscripten bekroond, elk
met een geldprijs van f 5.000. Bij ope
ning der naambriefjes bleken de romans
geschreven te zijn door Kathinka Lan-
noy, Egmond aan Zee; André Peters,
Den Haag; Gé Verhoog, Beverwijk en
Philippe Wouters, Brussel.
bezig' en sinds enkéle maanden heb
ik er druk over gecorrespondeerd met de
heer Den Daas, maar er is nog niets
zeker. Ik zou graag zien dat „Prome
theus" tijdens het Holland Festival in
Carré werd opgevoeiyl en men heeft mij
voordat ik uit Amerika vertrok ook ver
zekerd, dat men prioriteit zou geven aan
dit plan, maar ik heb inmiddels het ge
voel gekregen, dat de leiding van het
Holland Festival niet zo gek Is op to-
„GOUDLAND show met wat bittere moraal
ANTWERPEN Na Thyestes ging dit jaar het tweede
toneelstuk van Hugo Claus „Goudland" te Antwerpen
in première. Het is een wonderlijke „show" zo werd
dit aangekondigd geworden, die evenwel niet het
niveau van Thyestes haalde. Wie nog met een Claus
van „Suiker" of „Een bruid in de morgen" in zijn hoofd
zit, ontmoet in Goudland wel een heel andere Claus. De
auteur vertelde ons van zijn voorliefde in de laatste
tijd, om in oude stoffen te wroeten. Dat is niet zo won
derlijk bij een man, die bordevol rancunes zit tegen
het verleden, dat het heden, waar hij geen vrede mee
In dit staartje zit het gif, dat men in
het hele stuk al kon proeven. Nu moet
men niet denken dat alle Vlamingen als
briesende leeuwen zullen reageren op de
kritiek van Claus. Daarvoor bleef alles
ondanks de toch wel, oorspronkelijke
verwerking van Consciences gegeven,
allemaal te lief en te aardig. Het had iets
in krenten uitdelen bij het Lieverdje.
Dat „Lieverdje" was b|j de uitvoering
het levensgrote bronzen beeld van
Conscience, dat af en toe tot leven kwam
en het toneel opwandelde in de persoon
van Robert Marcel. Dat was een aardige
vondst om vanaf het proscenium de oor
spronkelijke autur van Goudland het spel
te laten begeleiden. Vanuit zijn bronzen
gedaanten leest hij voor. komt (morali
serende) adviezen geven op het toneel
en rookt intussen zijn sigaar, onder het
genot van een (bronzen) kop koffie.
Voor Claus een geestige vorm om Con-
ce zelf vriendelijk op de hak te
nemen. Hij leeft en herschrijft Goudland
met de mentale instelling van deze tijd.
Een instelling, die misschien meer Hol
lands dan Vlaams is. waarmee hij de
Vlaamse zelfwerkzaamheid graag vrien
delijk om de oren wil slaan. Hij doet dat
met een vormgeving, die tegen de musi-
cal-,.show" aanhangt, maar het juist niet
het ook niet wil zijn. (De liedjes
Frans Sens zijn slecht; jeugdbewe
gingmelodietjes. zoals de Rode Valken ln
Vlaanderen ze zingen, en die rieken naar
Hitierjugend liedjes.) Daardoor ontstaat
er een frictie tussen vorm en vormge
ving waardoor de bedoelingen van Claus
noch bq Den Ollander noch bij de Vla.
ming helemaal overkomen.
TWEE NATIONALE C's
ADVERTENTIE
Een geslaagdé
Jaarwisseling
CROQUETTEN, BITTERBALLEN
en diverse SALADES
BREESTRAAT 43 TELEFOON 26223
Ilugo zegt zelf van z|jn grote grap met
Hendrik; „Ik geloof niet dat deze Vla
mingen zo braaf en liefderijk waren, als
ze door u, meester Conscience, geschil
derd werden. Want ik meen dat door een
soort onbewust middelmatigheidsgevoel.
,u ons dingen hebt geopenbaard, die u
zelf waarschijnijlk nooit hebt vermoed.
Dat opgeschroefde nationalisme van
tijd heeft misschien iets lachwekkends
kinderlijks, maar we zien toch daarin al
de kiemen van een krankzinnigheid
een hartstocht, die nu nog altijd
goede Vlaanderen beroeren. Daarom
kr|jgt het Vlaamse racisme en die „nare
vreemde burgerlijke mentaliteit var
beroep op God. Die steeds aan de z|jde
der Vlamingen zou staan", niet ongezou
ten. maar pikant gezouten voor de broek,
„Meester", zegt Claus, „Ik heb altijd
een groot respect voor u gehad; omdat
u al deze kwalijke begrippen tot.
treemdfe" MterwerèM heeft 'kuhnen op
roepen, zoals die van een marionetten
theater. waar men toch in gelooft, hoe
dan ook".
MENSELIJKE MARIONETTEN
De Poesjenellenkelder van Antwerpen
was b|j de première de koninklijke Ne
derlandse schouwburg. Paul Ivo had ei
geestige decors geplaatst en Walter
Tillemans had er, duidelijk met plezier,
menselijke marionetten in gezet. Claus
schreef er een serie taferelen, die de
heeft, voor een. groot deel maakte. Zocht hij in Thyes
tes de stof bij Seneca, nu bleef hij dichter bij huis: in
Vlaanderen ten tijde van de goldrush naar Amerika,
gezien door de ogen van Hendrik Conscience. Hij laat
een stel „brave" Vlaamse „leeuwen" nog eens de reis
naar Californië maken, en reist zelf mee in de tekst,
als een provo, gestoken in de kleding van een Tijl
Uilespiegel. Het is dan ook niet zo vreemd op het eind
van het stuk te vernemen van de zingende acteurs
„Het enige Goudland is Moeder Vlaanderen, als ge maar
godsvruchtig, eergierig, kuis eft werkzaam zijt."
langdradigheid van Conscience vaak
handhaven, maar op de juiste momen
ten weer doorbreken door geestige avon
turen. Conscience was een rasverteller.
Claus is een rastoneelschrijver. De dub
bele C. komt dikwijls tot lachwekkende
combinaties, omdat Claus van Conscience
een „sad-movie" maakt.
„De bleekscheet Victor Roozeman" en
„het Boerke Donatus Kwik" z|Jn de hoofd
figuren van de Antwerpse Wal of op
het schip Jonas, in San Francisco en
op de gouddelver8tocbten. Er wordt
vernuftig, soms wat primitief, gewerkt
met aardige diapositieven, die 't achter
doek vervangen. In de sfeer van de
ouderwetse cowboyfilm gooi- en
smijtwerk inclusief - zijn Martin van
Zundert en Bernard Verheyden verruk
kelijke wezens, die af en toe door
Conscience zelf geassisteerd worden om
„zijn" avonturen waar te maken. Hij
predikt daarbij een moraal met een
dubbele bodem: althans dat maakt Claus
wel duidelijk: „Foei, dat zijn slechte
gedachten, zo staan ze niet ln mijn
boeken".
Lady Jane, goed getekend door Hilde
Uitterlinden en een warmbloedige com
mandante van de Mexicanen van Yolan-
de Markey, Pardoes door Walter Claes-
sens en Klondyke Sam (Jan Declln),
geassisteerd door gouden Indianen en
Mexicanen maken er een „Wild-West"
van, zoals Claus nodig heeft om zijn
giftige pijlen af te schieten.
Zelfs dieren spelen hun rolletje mee.
Het aardige is, dat via een zaaldeur
het toneel verplaatst wordt tot in de
zaal. We vrezen echter dat het stuk
voor de Noordnederlanders niet „scherp
en problematisch genoeg" gesteld is,
omdat de verpakking van de satirische
toon te mild-zuidelijk is. Dat zal dan
meer een compliment voor Claus dan
voor het Nederlandse publiek z|jn.
TIJL UYLENSPIEGEL
De „Goudland"-show werd door Claus
op verzoek geschreven. Ze was al
aangekondigd toen hij nog met het
schrijven moest beginnen. Daarom
hopen we dat hq er nog een keer kri
tisch doorheen gaat met het snoeimes,
waardoor het stuk aan vaart zal win
nen. Of hij er tijd voor heeft? Momen
teel werkt hij aan een tweede Tijl
Uylenspiegel (het stuk zal spelen in
1985), Tijl Uylenspiegel als provo, zo
als hij ons vertelde. Bovendien werkt hij
aan „Leven en werk van Roelandt" en
een film, die hij als scenarioschrijver en
regisseur samen met Jan Vrijman gaat
NEDERLAND I
NTS:
19.00 uur:
Nieuws in het kort.
19.01 uur:
Pipo de clown.
19.05 uur:
De Verrekijker,
jeugdjournaal.
19.15 uur:
Van gewest tot ge
west, actualiteitenpro
gramma.
19.35 uur:
Mensen in de sport,
documentair progr.
20.00 uur:
Journaal.
KRO:
20.20 uur:
De familie Schimek,
klucht.
22.10 uur:
Brandpunt, actualitei
tenprogramma.
NTS:
22.20 uur:
Tweede journaal.
KRO:
22.25 uur:
Brandpunt (vervolg).
22.45 uur:
Sluiting.
NEDERLAND II
NTS:
20.00 uur:
Nieuws in het kort.
AVRO:
20.01 uur:
Run, Buddy, run,
tv-8erie.
20.25 uur:
W(j willen wel es we
ten. discussie.
TROS:
HILVERSUM II
AVRO:
20.05—21.05 uur:
Salzburger Festspiele.
21.35—22.40 uur:
Salzburger Festspiele.
(vervolg).
23.00—28.55 uur:
Salzburger Festspiele.
(vervolg).
21.05 uur:
M|jn oom van Mar».
tv-serie.
21.31 uur:
Reacties op Uw teke
ningen en schilderijen.
21.36 uur:
Jack Chandu bespreekt
Uw handschrift.
21.41 uur:
Laurel en Hardy,
film.
21.46 uur:
Zeg niet dat ik geluk
kig ben, amusements
programma.
22.03 uur:
Onze beste wensen.
NTS:
22.05 uur:
Tweede journaal.
22.10 nor:
Sluiting.
RADIONIEUWSDIENST
HILVERSUM n: 7. 8.
11, 13, 16„ 18, 20, 22.40,
23.55.
Erik Vos op Schiphol, met echtgenote Inez van Dütlemen en hun twee kinderen.
HILVERSUM I
NCRV:
22.10—20.35 uur:
De familie Leenhouts,
hoorspel.
20.35—22.15 uur:
Oratorium „The
Kingdom".
22.45—23.15 uur:
Cyclus orgelwerken
van Max Reger.
12.40 Actualiteiten, 12.50 Platennleuws, U.oo
Zingening: Uedjesprogr., 14.00 Muziek kent
geen grenzen. 14.40 The Edinburgh Glee
HEDENAVOND Club, zang, 15.00 Pizzicato: gevar. muzlek-
HILVERSUM I NCRV: 18.10 Sportrubrlek, programma, 17.00 Coda: licht muziekprogr.
18.30 Halte^ progr ai vnnr Hpn"r" "n tn"*n"
"lek' 19S45U Pmtje^UUSO HILVERSUM II VARA: 7.00 Nieuws
Licht gevar.' platenprogr., 20.10 De ocjitendgymn,, J;23_Gram
Radioprogramma
twintigers. 19.00 v°°r tieners en twens,
weerpraatje, 19.10 Radlokr
19.30 Klass. piar
familie
dom, modern oratorium, uitgevoerd door het boston en solist: mod. muziek, 10.00 Gram.,
Utrechts symfonie-o
8 j5 Scala:
i Gesproken brief, 19.05 Sltér: radiotijd-
Salzburger Festspiele
opera (21.05—21.35 Land der i
S'orT'iTjo van"huïs /oor de leng.
■ek, 19.45 Gram. muziek, 19.55 Kerk aanwinsten, 17.45 Actualiteiten,
dichtbij: AVRO: 20.00 Nieuws, 20.05 „tt ttt
- - - -- wtt.versUM iii avro: 9.00 Nieuws en
il., 9.05 Vrolijk platenprogramma, 10.0(
22.50 Actualitelter
Godoenoff, opera (vervolg), 23.55
iuitenl. persoverzicht, 13.05 Gevarlec
18.03 v.d. Platenprogr., 14.00 Nieuws, 14.02 Buitenlands
0.02 Arbeldsvitamini
vpro: 12.00 Nieuws, 12.02 Buitenlands per:
rzlcht, 12.05 Een uurtje Frans, 13.00 Nw
- 18.00 Nieuw
BRUSSEL N
soldaten, 18.3
19.00 Nieuws,
klanken, 20.00 Concert. 22.00
radiomagazine,
icht, 14.05 De Top Tien; AVRO:
16.02 Gevar. platenprogr., 16.30 Gram.,
Nieuws, actual., 17.05—18.00 Pop-Arty.
BRUSSEL Ned. -
Nieuws. 12.03 Gevar.
VRIJDAG
HILVERSUM I KRO: 7.00 Nieuws, 7.10 muziek, 12.48 Midnight rhapsody, 13.00"'Nws,
Meditatie, 7.15 Gram. muziek, (7.30 Nieuws), 13.20 Tafelmuzlek, 14.00 Nieuws, 14.03 Licht
8.30 Nieuws, casim
9.35 Waterstanden, muziek, 15.30
n (gr), 16.09 Lichte i
ihconcert (gr),
Nieuws, 15.03
12.27 Voor land- en i
maken onder de titel „De drie soldaten".
Goudland is een stuk voor een ge
noeglijke avond. Claus heeft in zijn op
zet die genoeglijkheid niet voorop gezet.
Hij bereikt daardoor niet wat hij wil,
maar bezorgt ons wel een prettige
avond toneel, dat niet al te pijnlijk tegen
onze en de Vlaamse schenen schopt.
Het progftnnnidboekje bevat een gram
mofoonplaatje, waarop uitgesproken de
beide beste liederen, die de charme van
een musical benaderen, niet z|jn opge
nomen.
Tot 9 januari blijft de voorstelling in
Antwerpen. Alleen op 3 januari wordt
de serie onderbroken voor de Neder
landse première in Eindhoven.
H. E.
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG Op de spoedvergade
ring van de landelijke huisartsenvereni
ging in het Kurhaus te Scheveningen
is gisteren geen besluit gevallen ln 't
filet huisartsen-ziekenfondsen. Minister
Veldkamp, die maatregelen had aangekon
digd b|j mislukken, heeft erin toege
stemd om voor h|j een beslissing neemt
het resultaat af te wachten van de
algemene ledenvergadering, die vrijdag
om 19 uur in Utrecht wordt ge
houden.
Zijn „point of no return", dat hij dins
dagavond stelde op gisteravond 10
heeft h|j dus laten varen. De minister
wil zaterdagochtend schriftelijk van het
besluit van de vergadering van vrijdag
avond op de hoogte worden gesteld,
zowel van de zijde van het L.H.V. als
het G.O.Z.
De spoedbijeenkomst in het Kurhaus
duurde van ongeveer kwart voor vijf tot
ongeveer half negen. Voor een beslis
sing te nemen wil men eerst de afde
lingen in het land informeren, zodat
vrijdagavond een verantwoorde beslis
sing kan worden genomen.
Inmiddels is aan alle Kamerleden een
brief gezonden. Daarin worden de be
zwaren van de huisartsen uiteen gezet
de Interpretatie die de minister aan
het rapport van de commissie-Van der
Toneelgroep Studio geeft op donderdag
5 januari 1967 in 't Studiotheater „De
Brakke Grond" te Amsterdam de pre
mière van „Het kleine theater" van
Federico Garcia Lorca. Onder deze
titel worden zes eenakters gespeeld.
SCHEVENINGEN. De Haagse
„Golden Earrings" kunnen opnieuw een
trofee aan hun uitgebreide pr|Jzenkaat
toevoegen. Kregen zij eerder dit jaar
reed» een „Gouden Gerbra", twee zil
veren platen en een (helaas weer her
roepen) Edison, gisteravond werden z|J
in het Casino te Scheveningen onder
scheiden met een „Ossekar" voor hun
verdiensten op beatgebled ln het afge
lopen jaar. Met hen werden ook „The
Motions", die tijdens het programma
verstek lieten gaan en de Amsterdamse
„Outsiders" onderschelden.
De „Ossekar" voor de beste vocale
artieste ging naar Karin Kent. terwijl
Ramses Shaffy een extra-„Ossekar"
kreeg aangeboden. Het geheel vond
plaats tijdens het „Grand Gala du Teen
ager", dat georganiseerd werd door de
heer Chef van Nierop directeur van
de Internationale Artiesten Combinatie
en het organisatiebureau Jacques
Senf.
De avond begon met een optreden
van „Roek Williams and the Fighting
Cats", die bewezen tot de beste bühne-
orkesten van Nederland te moeten wor
den gerekend. Als charmant intermezzo
trad 't Haagse zangeresje Lysette voor
het voetlicht, die nog steeds een grootse
belofte voor de nabije toekomst inhoudt.
Hierna traden achtereenvolgens „Groo-
vy's" (winnaars van het onlangs be
sloten beat- en surfconcours), „Shoes",
„Jay-Jay's (nieuwe samenstelling) en
„Outsiders" op. Rond elf uur was het
grote moment van de uitreiking van de
„Ossekars" aangebroken. De heer Van
Nierop nam dit deel van de „plechtig
heid" voor zijn rekening, waarna hij
het muzikale woord gaf aan „The Gol
den Earrings", ook in de gewijzigde
samenstelling een toporkest van for-
Delft werd vertegenwoordigd door de
„Tee-Set", die onlangs met hun eerste
elpee „Emotion" op de beatmarkt kwa
men. Vervolgens gaven topgroepen als
„Sandy Coast". „Les Cruches", „Hu
and the Hilltops" met „The Hilltops
Girls", „The Haigs", „The Incrowd",
„The Jets" en Rob Hoeke's R. B.-
Group hun muzikale kunnen ten beste.
„Q 65" en „Clungels" lieten het afweten,
waarbij de een zeker niet voor de an
der onderdeed. Dat is dan ook de groot
ste verdienste van de artiesten: niet
één groep probeerde de ander „er uit te
spelen", hetgeen bij betaald optreden
dikwijls wel het geval is.
De verschillende groepen werden af
gewisseld door enkele modeshows, waar
bij de verschillende modellen ontwor
pen door Ton Verheugen dikwijls de
lachlust van het ruim duizendkoppige
publiek opwekten.
Dat geldt overigens niet voor de or
ganisatie, want die was bijna perfect,
ook al door het effectieve gebruik van
twee podia. Slechts een tiental minu
ten raakte men door een technische
storing achter op het tijdschema.
Het publiek voor een groot ge
deelte in avondkleding hield zich
betrekkelijk rustig; een klein opstootje
hier en daar niet meegerekend. Opval
lend was, dat applaus niet van de lucht
was, hetgeen kenmerkend was voor de
positieve houding, die het publiek ten
overstaan van de beatgroepen aannam.
Al met al werd het „Grand Gala du
Teenager" één groot festijn, waaraan
beatminnaars met genoegen zullen
terugdenken. En dat ondanks de ver
zengende hitte, die ln de zaal hing
H. A.
Ven heeft gegeven (namelijk 8 pet. in
1967 en 51 pet. over drie jaar uitge
smeerd). Tevens wordt gesteld, dat men
het kosbenaandeel en de sociale voor
zieningen niet in de temporisering op
genomen wil zien. Er wordt een ander
suggestievoorstel gedaan in de brief aan
de Kamer.
Op de vergadering bleek, dat de af
gevaardigden, die meestal bestuursleden
zijn van de plaatselijke verenigingen,
afwijzend staan tegenover de voorstel
len. Dit wil niet zeggen, dat alle artsen
leden in plaatselijke afdelingen hun
houding zullen volgen. In het algemeen
is het verwijt van de arts-en, dat men
niet weet wat men aan de minister
heeft. Hij kan geen garanties geven in
verband met nieuwe kabinetten of con
juncturele schommelingen. Integraal
aanvaarden of niet, zal van het rapport
van de commdssie-Van der Ven vrijdag
avond het punt zijn waarom alles draait.
Het centraal bestuur kan zich niet ver
enigen met de ingangsdatum van de
temporisering, zoals die door de minis
ter wordt voorgesteld.
Dat de artsen op alles voorbereid
zijn blijkt uit het feit, dat zij al
Kerstmis aan de voorzitters va
plaatselijke huisartsenverenigingen bil
jetten ter eventuele uitdeling
leden-artsen hebben gezonden
bestemd z|jn om zonodig in de wacht
kamers van de 4500 artsen te worden
opgehangen.
Op deze biljetten komt de volgende
tekst voor: mededeling aan alle patiën
ten. Met Ingang van 1 januari is uw
huisarts geen medewerker meer aan een
der ziekenfondsen. Dit betekent, dat er
van die datum af uitsluitend nog parti
culiere patiënten zullen zijn en dat u
dan ook per consult of per visite gaat
betalen. Met uw huisarts kunt u over
leggen of u contant betaalt dan wel
of u per maand of per kwartaal een
rekening gaat ontvangen. Uiteraard is
contante betaling voor en uw huisarts
het eenvoudigst te verwerken waarbij
u dringend wordt verzocht met gepast
geld te voldoen. In de ziekenfondswet
is bepaald, dat wanneer u bij
kenfonds bent aangesloten, u recht
heeft op gehele of gedeeltelijke terug
betaling van uw huisartsenrekening.
Daarvoor moet u zich rechtstreeks wen
den tot het ziekenfonds waarbij u bent
ingeschreven. Bjj uw huisarts staat ech
ter voorop, dat u steeds de juiste ge
neeskundige behandeling zult ontvan
gen en dat daarop zijn aandacht ge
richt blijft. De ondertekening is: lande
lijke huisartsen-ereniging.
Het overleg orgaan van het N V.V„
N.K.V. en C N V. heeft een telegram ge
stuurd aan de ministers van Sociale Zaken
Volksgeozndheid en van Economische
Zaken, waarin het een dringend beroep
doet op de ministers een beschikking vast
te willen stellen op grond van artikel 2.
lid 1 sub a van de prijzenwet, waarbij de
honorering van huisartsenconsulten en
visites zodanig aan een maximum wordt
gebonden, dat de ziekenfondsverzekerden
niet tot bijbetalin gzullen ziin gehouden
-oor het geval geen tijdige overeen
komst wordt bereikt.
(Van onze omroepcorrespondent
HILVERSUM Aan de behoefte om
op oudejaarsavond terug te blikken op
het afgelopen jaar, kan de Nederland
se televisie niet geheel voldoen, aan
gezien de gegevens van het kijk- en
luisteronderzoek over de laatste weken
van december pas in januari beschik
baar zijn.
Van de tot half december uitgezonden
programma's heeft het onderzoek on
derstaande 20 programma's als de
meest bekeken uitzendingen aange-
Programma
kijkdicht
datum
heid dering
1. Huwel|jk Beatrix
94%
81
10-3
2. LiverpoolAjax
90%
83
14-12
3. Wim Sonneveld
78%
82
24-9
4. Melissa
78%
78
2-2
5. Dorua
77%
73
1-10
6. Holiday on Ice
76%
78
7-1
7. Voor de vuist weg
76%
73
21-1
8. Willy en Willeke
76%
71
29-1
9. Manch. UnitedBenfica
10. Eur. schaatskamploensch.
2-2
75%
84
23-1
11. Journaal
75%
73
11-5
12. Eurovisie songfestival
74%
66
5-3
13. Dorus
74%
74
22-1
14. Over naar Soestdijk
73%
75
24-10
15. Finale Europa Cup
73%
76
11-5
16. Alleen voor u
73%
78
23-4
17. Wie van de drie
73%
74
26-3
18. Wereldkampioensch
schaatsen
72%
83
20-2
19. Journaal
72%
75
29-1
20. Journaal
72%
74
2-2
DEN HAAG. De eerste reclamespot
in de geschiedenis van de Nederlandse
televisie is er een van een concurre
rend medium: de krant. Vóór het
nieuws van 19.00 uur zullen de tv-ldj-
kers door de gezamenlijke Nederiand-
sedagbladen erop attent gemaakt wor
den, dat ze de „krant niet kunnen mis
sen, geen d&g".