v j r^ippi jyiy fKtTlHü, UI; „Bokken en schapen' ®&Qeidte(2ouïcMt BIJ P.T.T. MEER MOBIELE TELEFOONCENTRALES 1 m t W l M heeft u ook zoveel van die vooroordelen Wessel Ilchenprijs voor Mengelberg mm TELEVISIE VANAVOND DE FILM VAN VANAVOND De kunst om lief te hebben iLlNA 2 DE LEIDSE COURANT DINSDAG 13 DECEMBER ls,oo Bepaald geen verrassing TYUIDELIJK en ondubbelzinnig noemt weekblad Revu de volgende conclu sie in zijn opiniepeiling over de mening der burgers in politieke zaken: „Het Nederlandse volk verlangt in absolute meerderheid, dat de kiezer méér, véél meer invloed op de politiek krijgt. Meer invloed ook dan de politieke partijen...". Deze conclusie is het resultaat van twee rijtjes cijfers. Eén waarin slechts 10 van de vele geënquêteerden de kiezers de meeste invloed toekent op de Nederlandse politiek, tegenover 14 aan de regering, 16 aan de commu nicatiemiddelen en 27 aan de politieke partijen. De tweede serie cijfers leerde, dat 53 wenst dat de kiezers de meest invloedrijke factor worden, tegenover 18 voor de politieke partijen en 10 voor de regering. De betreffende steekproef werd vóór de oktobercrisis gedaan. Een nieuwe enquête zou geloven we de aan drang om meer directe invloed voor de kiezers te claimen alleen nog maar ver sterken. Want de roep om vervroegde verkiezingen, dus vervroeging van de directe raadpleging van de kiezers ie na 14 oktober sterker dan ooit geworden. OVER de juistheid van de vele cijfers in de Revu-opiniepeilnig gaan we niet oordelen. De opzet wijkt niet veel af van die bij andere vormen van opinie onderzoek. Maar de conclusie van de kiezers over hun eigen politieke invloed in theorie en praktijk is allerminst verrassend. Zelfs wanneer men aanvaardt dat in de 'activi. teiten van communicatiemedia een 6tuk. je indirecte invloed van de burgers schuilt, blijft het feit, dat de democratie zoals ze bij ons werkt, maar incidenteel de grootste invloed aan de kiezers laat. Natuurlijk wel op verkiezingsdagen, maar zelfs dan spreekt die kiezer zich slechts uit voor een program dat een compromis Is en weet hij dat dit com promis met andere compromissen tot een regeringsprogram zal moeten wor den herleid. Hoe groot relatief de invloed van de Nederlandse burgers ook moge zijn wanneer men ze vergelijkt met de in vloed van onderdanen in een land waar niet met parlementaire democratie ge werkt wordt, absoluut gezien is ze maai betrekkelijk. Maar de schuld hiervan ligt weer bij de burgers zelf. WANT omdat de kiezer in het Neder landse stelsel zijn invloed nu een maal uitoefent via Kamerleden en de politieke groepen waarop die terug vallen, ligt de krachtcentrale voor zijn invloed in die politieke partijen. Evenwel, hoe gering is het aantal Nederlanders die lid zijn van een poli tieke partij en daarin dus invloed kun nen uitoefenen. En hoe gering is daarna weer het aantal partijleden die niet alleen in theorie, maar tevens in de praktijk' van zijn invloed gebruik maken De geijkte klacht van politiek weinig geïnteresseerden is, dat de partijen hen niets te zeggen hebben. Maar zoals alle vrije verenigingen en organisaties moet de betekenis van een partij het hebben van een verkeer in twee richtingen. Exact antwoordend op de vraag van de Revu-enquêtie hadden de ontevrede nen dan ook beter kunnen stellen: de kiezer behoort meer invloed te krijgen op de politiek, doordat hij meer erop uit is in die partijen de dienst uit te maken. Het enige niet zo beste alterna tief i6 immers: regeren per referendum. Maximum en minimum DRS. DEN UYL heeft bij een vroege verklezingsspeech opgemerkt dat zon der kabinetscrisis in oktober de onder handelingen over de olieconcessies al lang tot een overeenkomst zouden heb ben geleid. Dan heeft de oudminister in zoverre slecht getimed, dat hij de beslissende faze heeft laten samenvallen met een tijdstip waarop al maandenlang een po litieke crisis voor mogelijk werd gehou den. Bedoelt drs. Den Uyl te zeggen, dat de oliemaatschappijen de besprekingen tot een voor hen gunstiger tijdstip heb ben weten te rekken, dan geeft hij impli ciet toe, dat de maatschappijen hem in tactische zin te slim af zijn geweest. Tweede opmerking van de vorige be windsman voor Economische Zaken was, dat de regering op het gebied van voordelen voor de gehele gemeenschap uit de olie-onderhandelingen het maxi mum heeft te halen. Dat zijn we met hem eens, mits als grens ook wordt aanvaard: het maximum haalbare. Want niet alleen de politieke tegen standers van het kabinet-Cals hebben afgelopen voorjaar en zomer wel eens de indruk gehad, dat drs. Den Uyl met zijn streven naar het maximum aan voordelen voor de staat ook het risico wilde nemen uiteindelijk helemaal niet tot een overeenkomst te zullen geraken, of tot een zodanig uitstel, dat het nadeel hiervan weer niet zou opwegen tegen de door hem beoogde extra voordelen. De overheid moet in de onderhande lingen over de olieconcessies geen maxi mum beogen dat in de praktijk op een minimum zou kunnen uitdraaien. In dit opzicht is de Nederlandse regering trou wens door de onderhandelingen op het terrein van de Gemeenschappelijke Markt al ruimschoots ervaren gewor- Na de KVP-verkiezingsraad OOK vanwege onze kritische beschou wingen op de K.V.P.-kandidatenlijs ten Hééft "de lezer récht 'ëróp 'Öh'fce'7 jfté- ming te vernemen, nu de verkiezings- raad de lijsten, hangende de uitslag van de groslijkststemming, haaft vastge steld. Welnu: we constateren dat enkele ri sico's bezworen zijn; dat bepaalde ver slechteringen gelukkig niet hebben plaats gevonden; dat bijvoorbeeld in het geval van mr. H. W. van Doorn de hogere instanties de fouten van een lager orgaan hebben gecorrigeerd. Van de nieuwkomers die, tenzij de stembusresultaten erg zouden tegenval len, op een Kamerzetel kunnen rekenen, zijn er in wie men beslist vertrouwen kan hebben; we denken dan bijvoorbeeld aan H.K.V.-jurist mr. Th. van Schaik en aan mr. F. Andriessen, jong maar reeds ervaren op het gebied van de volkshuis vesting. Andere debutanten zijn figuur lijk nog een blanco blad, terwijl men in bepaalde gevallen we denken aan jongerenkandidaten het al een winst punt is, dat men in elk geval niet de minst aantrekkelijke heeft gekozen. De zwakke stee blijven we de lijst- aanvoering vinden. Al moge de waarde van een opinie-onderzoek, als door het magazine Revu gehouden, betrekkelijk zijn, ondubbelzinnig is in elk geval de populariteit van minister Luns komen vast te staan. Hij overklast alle andere politici, zowel die van de K.V.P. als van daarbuiten. Het risico is natuurlijk dat mr. Luns, wanneer hij niet kan bijteke nen in het kabinet, vroeg op laat toch bedanken zal voor een zetel in het par lement. Maar het andere risico is, dat de K.V.P. nu moet werken met een paar lijstaanvoerders, die de grote massa ook in de regio waarvan ze „aanvoerder" geworden zijn, weinig of niets zeggen. Natuurlijk waren mr. Cals, drs. Bo- gaers en dr. Veldkamp voortreffelijke figuren als lijstaanvoerder geweest; ze ker niet zonder oppositie, maar in elk geval erkend als deskundig en...als all round politicus. Mejuffrouw Klompé en drs. Schmelzer hebben in dit opzicht ook verdiensten; hun beide collega-lijstaan voerders maar in geringe mate. Met de televisie als één der machtige propagan damiddelen had men zeker meer aan figuren als minister De Jong en mr. Van Thiel moeten denken. Vervanging bij werkzaamheden (Van een onzer verslat/gevers) Slechts de gemeente Rotterdam hoeft niet op redding te hopen ingeval een tele fooncentrale door brand of door andere oorzaak buiten werking raakt. In alle andere gemeenten kan de PTT binnen 24 uur uitkomst brengen dank z(j mobiele centrales, opleggers met telefoonappara- tuur waarvan men er twaalf denkt te krflgen. Rotterdam kan echter niet wor den geholpen, omdat de centrales daar met een systeem werken waarop de mo biele centrales geen „antwoord" kunnen geven. De mobiele centrales, bijna tien meter lange opleggers met een gewicht van tien ton, zijn reeds enige tijd in gebruik bij de PTT. Z wordén ingezet bij tijd vergende werkzaamheden aan de centrales, waarvan zij tijdelijk de functie overnemen. In 1961 werd de eerste bij werkzaamheden in Dronten in gebruik gesteld. Het bezwaar van de rijdende eenheden was echter dat zij alleen konden worden gebruikt voor telefoonnummers met niet meer dan drie of vier cijfers. Onlangs zijn er ook twee in gebruik genomen met een inrichting voor telefoonnummers met zes cijfers, zodat de PTT ook in de steden kan gaan opereren Deze laatste mobiele centrales hebben een capaciteit van zeshonderd nummers. Op het ogenblik zijn vier rijdende eenhe den in gebruik, namelijk in Breskens. Er- melo. Ter Apel en Musselkanaal. waar de PTT bezig is veranderingen aan te bren gen in het telefoonnet. Van vier andere rijdende eenheden gaat er cén naar de N.A.V.O., één wordt ge bruikt ln het BMlmenneerplan van de gemeente Amsterdam, er is er één be stemd voor het plaatsje Leek, en er wordt er één in reserve gehouden. De PTT streeft naar twaalf centrales in totaaL Bfl al deze oplegger» hoort slechts één trek ker, want als een mobiele centrale een maal ergens staat duurt het betrekkelijk Het interieur van de centrales bestaat uit vele kastjes en meters en o.m. ook een levensgrote accu voor de stroomvoorzie ning. Voor de stroomvoorziening kan anders een rijdend noodaggregaat zorgen, terwijl daarnaast nog de mogelijkheid bestaat een aansluiting naar het plaat selijke elektriciteitsnet te maken. In Nederland staat ongeveer veertien honderd telefooncentrales, die volgens een van de zestien in Nederland gebruikelijke systemen werken. Die systemen worden uit taktische overwegingen door dc PTT aangehouden. In een aantal gevallen kan het nodig zijn een rijdende centrale aan te passen hij een van de systemen. In dergelijke gevallen komt er een aan passingscentrale bij te staan. Rotterdam Alleen Rotterdam kan niet worden ge holpen omdat het daar gebruikelijke sys teem, enig in Nederland Is, waarmede niet is gezegd dat het ouderwets of ondoel matig is. Een troost voor de Rotterdam mers is echter dat branden of calamitei ten in telefooncentrales tot de uitzonde ringen behoren. De laatste keer dat een centrale in brand stond was in 1936 in Amsterdam. ♦if*************************. T.v.-reportage feestconcert HILVERSUM (ANP) De NTS geeft woensdag 21 december aanstaande op Nederland I een rechtstreekse reporta ge vanuit het concertgebouw te Amster dam van 'n feestelijk concert dat HKH Prinses Margriet en mr. Pieter van Vollenhoven wordt aangeboden door 't gemeentebestuur van Amsterdam. ttjiiiffE»* f Jasperina de Jong Sylvia de Leur 55 Vanavond Ned. I 21.40 uur. Wij Nederlanders zijn verdraag zaam en gastvrij- We discrimi neren niet en veroordelen heftig de apartheidspolitiek in Zuid- Airika en in sommige delen van Amerika. Iedereen heeft hier ongeacht zijn geloof, huidskleur of ras gelijke rechten. Dat zeggen we tenminste. Maar geloven we ook met het hart wat we met de mond belijden? Wie zegt er zonder bedenken „ja", als zijn dochter met een neger of Surinamer wenst te trouwen? Wie accepteert er rücksichtloos een homofiele medemens? Wie ligt de uit drukking „een echte joden streek" niet voor in de mond. als hij met of door iemand van dit ras een onaangename erva ring heeft gehad? Hoevelen nog zijn er niet die élle Duitsers over één kam scheren, Friezen „stug", Brabanders'„gezellig" en Hagenaars „stijf" noemen? Zo zijn er aan deze reeks nog een groot aantal vragen toe te voegen. Zodra wij op een enigszins onprettige wijze geconfronteerd worden met een lid van een bepaalde groep, is het uit met de gelijkheid en de verdraagzaamheid. Dan is het direct een hele groep die „fout" is en niet die ène vertegenwoordiger ervan. We zitten nog vol met vooroordelen. Enige weken geleden heeft dr. Weima een voordracht gehou den tijdens de jaarvergadering .van de Stichting Alg. Centraal Paul Deen Bureau voor de Geestelijke Volksgezondheid. Hij ontwikkelde hierin enkele gedachten over gediscrimineerden en degenen die discrimineren, ofwel „een vooroordeel hebben". De achter stelling van personen of groepen, zo zei hij. geschiedt op basis van soms inderdaad aanwezige verschillen; deze verschillen echter vormen géén redelijke grond voor die achterstelling. Hij stelde ook dat de oorzaak van het negatieve oordeel niet gezocht moet worden bij de „outgroups", de buitengroepen zelf die worden afgewezen daarvoor zijn ze immers te hetero geen en in vele gevallen zelfs onbekend maar bij de per sonen zelf die de negatieve oordelen uitspreekt. Met hem is er iets aan de hand; niet met degene(n) die hij veroordeelt. Een onderzoek in de provincie Utrecht aldus nog steeds dr. Weima m.b t de houding van het publiek ten opzichte van geestelijk gestoorden leverde de opzienbarende conclusie op. dat factoren als opleiding, beroep, sekse, godsdienst, familie relaties nauwelijks van enige invloed waren op de houding die men t.o.v. geestelijk gestoorden of een andere „outgroup" inneemt. Bestrijding van het vooroordeel heeft alleen resultaat als in de samenleving de overtuiging ingang vindt, dat iedere irrationele en emotionele afwijzing van minderheidsgroepen niets' mee deelt over de aard van deze groepen, maar uitsluitend iets over de verkrampte persoonlijkheidsstructuur van degene die deze afwijzing uitspreekt- Aldus dr. Weima. Het programma „Bokken en Schapen", dat de KRO vanavond via Ned. I op het scherm brengt, tracht de negatieve oordelen en vooroordelen uit de weg te ruimen. Niet dat de samenstel lers ervan overtuigd zijn, dat dit hun voor 100 procent zal gelukken, dat niet. Maai- het heeft hem alleszins nuttig geleken de „verdraagzame en gastvrije Nederlanders" eens een spiegel voor te houden. Wellicht dat een herkenning kan leiden tot een andere samenstelling. Vier bekenden uit de Nederlandse cabaretwereld presenteren het door Leo Akkermans samengestelde programma: Lurelei- ster Jasperina de Jong met haar collega Gerard Cox, Sylvia de Leur en Paul Deen. Waardering voor muzikaal niveau (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM De 31-jarige Haagse pianist-componist Misja Mengelberg wordt dit jaar op maandagavond 19 december in de V.A.R.A.-studio te Hilversum de „Wessel Ilekenprijs 1966" uitgereikt. De prjjs bestaat uit een sculptuur van Jan Wolkers en een bedrag van 2000.ter beschik king gesteld door het Prins Bernhard- fonds. De jury van jazz-eritici heeft zich bij de toekenning van de prys laten leiden door de volgende over wegingen: Misja Mengelberg heeft in het afgelopen jaar zijn solistische en compositorische gaven op een zeer hoog niveau voortgezet en met een onmiskenbare persoonlijke opvatting. De stukken, «He hij voor zijn kwartet schreef, hebben steeds opnieuw bewe zen, uitstekend materiaal voor jazz improvisaties op te leveren. Ze hebben door hun subtiele humor en door de verantwoorde combinatie van eenvoud en vakmanschap de jury ten volle weten te overtuigen. Zijn pianospel valt op door een onge wone, uiterst boeiende ritmiek en een vaak indrukwekkende harmonische progressiviteit, Het Misja Mengelberg kwartet treedt op 21 december op voor de V.A.R.A.-microfoon en zal daags daarna meewerken aan een tv-uitzen- ding onder regie van Nico Knapper voor de V.A.R.A.-ty op Nederland II. De heer Mengelberg, die op 5 juli 1935 in Kiev, U.S.S.R., werd geboren, is zoon van de bekende componist dirigent Karei Mengelberg. Zijn moe der Rachel Draber was harpiste. Reeds op 6-jarige leeftijd kreeg Misja privé- pianoles. Van 1946 tot 1950 studeer de hij viool, om in 1952 weer naar de piano terug te kepen. In 1958 stu- Ad Zonneveld hoofd van KRO documentaires (Van onze omroepcorrespondent HILVERSUM De bekende KRO- regisseur-cineast Ad Zonneveld, wordt naar wij vernemen, met ingang van 1 januarie a.s. benoemd tot hoofd van de afdeling documentaires bij de KltO-te- levisie. In deze nieuwe Tunctie volgt hij de heer Henk Ncuman op. die zich in de toekomst meer zal bezighouden met het zelf maken van tv-programma's en Dit laatste deed de heer Neuman al sinds zijn komst bij de KRO-tv, maar de leidinggevende functie bij de afde ling documentaires vroeg zóveel van zijn aandacht en tijd, dat daardoor zijn creativiteit in het gedrang kwam. De heer Zonneveld heeft de laatste jaren bij de KRO en de kijkers veel naam ge maakt door zijn documentaires als „Kinderen van ons volk", welke o.a. tijdens het tv-festlval in Londen werd bekroond en het indringende beeldver- slag „Grenzen", Tijdens het KRO-jubi- leum nog onlangs, werd een werkstuk van hem uitgezonden, namelijk een filmreportage van de arbeid van pater Jan de Vries onder de melaatsen ln Zuid-Amerika. Europese danskampioenschappen Protest bii NTS tegen optreden amateurorkest HILVERSUM (ANP) Het optreden van een amateurorkest tijdens de Eu ropese danskampioenschappen, die za terdagavond in Den Haag werden ge houden, heeft geleid tot 'n protest van de Nederlandse toonkunstenaarsbond bij de NTS, die van deze kampioen schappen een televisiereportage heeft gegeven. Volgens de NTS is de NTB met zijn protest echter aan het verkeerde adres, omdat de kampioenschappen niet door haar zijn georganiseerd, maar door de „Federation of Professional Dancers of Holland" en de „International Council of Ballroomdancing". Naar verluidt heb- ben deze organisatoren in de afgelopen 1 maanden wel contact met de NTB ge had. De NTB zou voor de formatie van een beroepsorkest een zó hoog bedrag hebben bedongen, d«it het optreden van een dergelijke orkest voor de organi satoren niet te betalen was. Men zou 't dubbele van een normale gage verlangd j hebben, in verband met het feit dat van het gebeuren een t.v.-reportage werd I gegeven. NEDERLAND I NTS 19.00 uur: Nieuws in het kort. 19.01 uur: Pipo de clouwn. 19.05 uur: Journaal voor gehoor gestoorden. KRO 19.35 uur: Christus voor Alleman. NTS 20.00 uur: Journaal. HILVERSUM I KRO 19.35—19.45 uur: De Zingende Kerk. 19.45—20.00 uur: Zoekend geloven. Pro gramma over Nieuwe Katechismus. 20.00—21.10 uur: Omroeporkest met werk van Toebosch. Saint- Saëns en Beethoven. 21.30—21.55 uur: Hedendaagse muziek 22.45—23.35 uur: Doodstraf op afbeta ling. Pools luisterspel. KRO 20.20 uur: Vanavond ln Nieuws poort. 20.50 uur: De wrekers. Engelse t.v.-filmserie. 21.40 uur: Bokken en schapen. Cabaretprogramma. NTS 22.25 uur: Tweede journaal. 1 22.30 uur: Sluiting. TELEAC HILVERSUM II AVRO 16.02—16.15 uur: Grote zangers. 17.20—18.00 uur: Tussen 10 20.45—21.15 uur: Imp.Ulsen. cabaret rond Henk van 'Ulsen. 21.15—22.00 uur: Het spook van Aber- cragghie (deel 4). 20 NEDERLAND II NTS 20.00 uur: Journaal. 20.01 uur: Don Quichotte. 20.30 uur: De kunst om lief te hebben. Poolse film. CVK-IKOR/KRO/RKK 22.05 uur: Levend verleden. NTS 22.50 uur: Tweede journaal. HILVERSUM III 17.05—18.00 uur: Verzoekplatenpro- gramma. Nieuwsuitzendingen HILVERSUM I: 7.00, 7.30, 8.00, 8.30, 9.35, 12.30, 19.00, 22.30, 23.45 uur. HILVERSUM II: 7.00, 8.00, 11.00, 13.00, 16.00. 18.00. 20.00, 22.30. 23.55 u. k NEDERLAND I VI AR A 17.00 uur: Tien plus. programma voor pas-tieners. HILVERSUM I NCRV 9.00—9.35 uur: Onder de hoogtezon, voor de zieken. 11.00—12.27 uur: Muziek bij het werk. 14.00—14.30 uur: De familie Leenhouts, seriehoorspel. 14.30—15.25 uur: Omroeporkest met werk van Richard Wagner. HILVERSUM II VARA 7.35—7.40 uur: Zesdaagse in Amster dam. 10.00—10.40 uur: Werken van G. P. Te- lemann. 15.00—16.00 uur: 1 Raket, voor lage scho- lieren. 16.02—17.00 uur: 1 Raket, voor middelbare ij scholieren. HILVERSUM III AVRO I 10.02—12.00 uur: Arbeidsvitaminen- 16.02—17.00 uur: Toerbeurt, platen vo< de woensdagmiddag. VOOR de tweede maal in die seizoen was V.A.R.A.-t.v. gisteren avond vullend achter het Uzeren Gordjjn. Het ging ditmaal om Tsjecho-Slowa- kije en voornaamste programma-onder deel was weer een documentaire van Milo Anstadt. Deze ontwikkelde in zijn inleiding belangwekkende gezichtspun ten over invloed die het communistische systeem op deze jonge democratie heeft gehad. Dat beloofde een diepgaande analyse,' maar het kwam er toch cigen«-: lijk niet uit. Oh» Anstadts instelling was duidelijk kriti scher dan in zijn programma over Hongarije. Toch deed hij daarbij alle moeite om met een zo objectief mogelijk werkstuk te komen. Hem interesseerden daarbij vooral economische gegevens, waar vooral in het tweede deel soms op ai te kleine details al te breedvoerig werd ingegaan. Kennelijk als accenten tegen de verveling waren wat beelden tussengelast van badplaats, bikini schoonheden, bierdrinkende feestgan gers en spaarzaam geklede variété- meisjes Anstadt vertelde tal van interessante dingen, maar we geloven dat zijn por tret van „de Tsjech" veel te onvolledig was. Bohemen is historisch een der be langrijkste cultuurlanden van Europa, maar die cultur lééft er nog. Er is bij voorbeeld nergens zo'n intensief muziek leven. er worden boeiende dingen op filmgebied gedaan en er is een hoog staande theatercultuur. Die elementen kwamen bij de „gezellige bierdrinkers" van Anstadt er niet uit. Vraeen over geestelijk leven werden verder niet gesteld. Een echt portret van een land in één uur schetsen is onmogelijk. Maar we kregen de indruk dat Anstadt, die ook hier hard en goed werkte, met kleine accentverschuivingen tot een „portret" gekomen zou zijn dat betere gelijkenis vertoonde. Twee Tsjechische produkties: Amuse mentsprogramma was een razend knap uitgevoerd mannenballet. Het t.v.-spel „De levenden en de doden" viel ons bar tegen. Het was een bittere satire in een soort hoorspelvorm die niet zo erg bekwaam (met een vermoeiende hoe veelheid aan close-ups) voor t.v. ge adopteerd leek. Jammer, vooral omdat de grondgedachte die de makers voor ogen zweefde bepaald wel zinnig leek. Vg. I EERSTE CONGRES A.B.K. njfHaa<r><' werkweek, zès^^kért Vakantie voor musici UTRECHT (ANP) De eerste c voor de musici van Nederlandse s; fonieorkesten, die waarschijnlijk met ingang van 1 september 1967 kracht wordt, garandeert de orkest- musici een vijfdaagse werkweek en zes J weken vakantie per jaar. Over de c.a-o. is vijftien jaar onderhandeld. De re geling werd bekendgemaak op het eer ste congres van de bij het NW aan gesloten „Algemene Bond van Kunste- naars" („A.B.K."), dat te Utrecht werd gehouden. De c.a.o.-regeling gaat naar alle waar schijnlijkheid ook gelden voor de or- kesten van NRU, waar de ABK met 300 leden de grootste invloed heeft. De ealarisregeling zal worden aange past aan die van de ambtenaren. De ABK onderzoekt momenteel of het juist is, dat er tussen de grammofoon- o platenmaatschappijen, de NRU en de 0 NTS een overeenkomst bestaat over s het maximaal aantal uren, dat door de omroepen van grammofoonplaten ge- n bruik mag worden gemaakt. Tevens wil men het veel gewraakte „play- 1 back"-systeem in het onderzoek be trekken. deerde hij compositie en theorie aan het Kon. Conservatorium in Den Haag, welke studie hij in 1964 succes vol beëindigde. Zijn eerste contact met de jazz was een plaat van Duke Ellingtons „The mooche". Omstreeks 1949 hoorde hij op de plaat voor het eerst Thelonius Monk en ontdekte zijn verwantschap met diens muziek. Sinds 1956 speelde hij piano met verschillende groepen en sedert 1959 leide hij een kwartet, waarin Toon van Vliet in 1963 werd opgevolgd door Piet Noordijk en sinds 1962 Han Bennink als drummer fun geert Bij het tweede Loosdrechts jazz-concours in 1959 won hij met zijn trio een eerste prijs. Het Misja Men gelbergkwartet speelde als eerste Nederlandse groep op het meest ver maarde van alle jazzfestivals, in Newport U.S.A. Met zijn kwartet musiceerde hij tijdens het Holland Festival in Utrecht, Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Hij voert met zijn musici voornamelijk eigen werk uit. De heer Mengelberg is na Herman Schoonderwalt, Boy Edgar en Piet Noordijk, de vierde jazzmusicus sinds 1963. die de „Wessel Ilekenprijs" in ontvangst mag nemen. Henk van Ulsen in „Imp-Ulsen Vanavond Hilv. n, 20.45 uur. Acteur Henk van tïlsen is een veelzijdig man. Dat tonen zijn prestaties in „De wijze kater" van Heijermans, „De meiden" van Genet en zijn interpretatie van „Het dagboek van een gek" van Gogol. (Om enkele voorbeelden te noemen). Vanavond is hij het middelpunt van een half uur. durend cabaretprogramma „Imp-Ulsen". Teksten zijn geschreven door Alexander Pola, muziek is van Joof> Stokkom ïans, I NED. II 20.30 uur. De televisie brengt de laatste tijd de cultuur van Oost- Europa steeds meer onder de aandacht. Gisteren besteedde de VARA een hele avond aan Tsjecho-Slowakije als deel van een serie van Milo An-1 stadt enkere weken terug werd de Hongaarse film „Skylark" op het scherm ge- bracht en vanavond is de beurt aan een produktie uit Polen: de film „De kunst om lief te hebben". Dit werk stuk is in 1962 vervaardigd door de toen 37-jarige re-1 gisseur Wojciecj J. Has. On- j denverp is de tweede wereld- oorlog, maar de film speelt I zich geheel af buiten de eigenlijke gevechtshandelin- gen. Het drama ls ln deze tijd ge situeerd. maar laat via flash backs zien welke gevolgen de Duitse overheersing zoveel jaren na de bevrijding op verschillende personen nog heeft Hoofdpersoon ls een bekend actrice die ook regelmatig radioprogramma's verzorgt Zij vliegt naar Parijs voor een korte vakantie en herin nert zich tijdens die reis de afschuwelijke bezettingsjaren tijdens welke zij een ver houding had met de toneel speler Rawicz die zij uit de handen van de Duitsers had weten te redden en nadien vtjf jaar verborgen had ge houden. Zij raakte verliefd op deze man en trad om de schijn van een huwelijk Scene uit de film „De kunst om lief te hebben, een film van de Pool W. J. Has. hoog te houden zelfs op in een Duits theater. Dat kwam haar na de oorlog op enkele jaren uitsluiting te staan. Rawicz laat na de be vrijding zijn ware gezicht zien en verlaat haar. Welis waar keert hij na enkele ja ren terug, maar pleegt dan zelfmoord. Na verloop van tijd vindt Felicja weer de rust in haar werk. Van toekomstverwach ting «n werklust ls dan - door haar desillussie wei nig overgebleven. Het scenario van „De kunst om lief te hebben" is ge- j schreven door Kazimiersz Brandys (1916), die geldt als i een van de voornaamste Poolse schrijvers van dit moment.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 2