Foorjaarsontwaken FRANK WEDEKINDS werd groot succes voor jonge leden van de Haagse Comedie DE LEIDSE COURANT DOOR ELLERY QUEEN Dromio, wiens professionele trots geen grenzen kende, bestuurde mr. Lanes glinsterende limousine met de behendigheid van een geslepen advocaat en met het gemak van een ballerina. Onze rit naar Leeds onder zijn geleide werd dan ook 'n voortdurend genot, dat, wat mij betrof, eeuwig had mogen duren. De rit werd nog veraangenaamd door Drury Lanes geestrijke conversatie met vader. Het grootste gedeelte van de tijd was ik tevreden met tussen hen in te zitten en dromerig te luisteren naar hun verhalen uit de oude tijd, in het bijzonder naar mr. Lanes herinneringen aan het toneel. Ik kwam met de minuut meer en meer onder de bekoring van zijn persoonlijkheid. Het geheim van zijn charme lag in zijn gave, ernst met milde humor te mengen. Bovendien was alles wat hij zei Interessant, Hij had een rijk, vol leven gehad met vele waardevolle Toen de „Werkgroep" van de Haagse Comedie geen voorstellingen meer gaf, verviel voor de jongere leden van het gezelschap de mogelijk heid zich te bekwamen door te werken aan rol len, die anders meestal nog niet voor heen zou den zijn weggelegd. De directie gaf hun echter vrij spoedig kansen om toch in deze richting voort te gaan, toen het vorig jaar Shakespeare's „Een Midzomernachtsdroom" op het repertoire vriendschappen. Haast iedereen, die de moeite van het kennen waard was, had ln de gouden tyd van het toneel tot zijn Intimi behoord. Alles bij elkaar een fascinerend man. Zoals Syrus, de mlnnendlchter, ergens heeft gezegd, is op reis prettig gezelschap even belangrijk als een goed voertuig, en nu hadden we beide van de beste kwaliteit! Hoe snel was de tocht voorbij! Maar al te spoedig daalden we af naar de Valley, met aan de ene zijde de glinsterende rivier en vlakbij ons de gevangenis en Leeds. Met 'n huivering besefte ik dat dit wel eens een reis kon zijn, waar aan het einde de dood wachtte. Aaron Dows kleine hoofd met de scheype trekken danste in de nevel van de heuvels voor mijn geestesoog en voor het eerst sinds we The Hamlet verlaten hadden, gaf ik me aan sombere gedachten over. Gedurende de hele rit was de zaak-Aaron Dow niet ter sprake gekomen zelfs zijn naam was niet genoemd, waardoor ik tijdelijk de lugubere aard van onze missie kon vergeten. Nu ik er weer aan dacht, vroeg ik me af of we niet een kansloze kruistocht ondernamen, of we niet onmachtig zouden zijn dat armzalige mannetje met zijn onbelangrijke leventje van de stoel te redden. Terwijl we langs de grote weg naar Leeds snorden verstomden langzamerhand de gesprekken en lange tijd zaten we zonder iets-te zeggen. Alle drie werden we, denk ik, op dezelfde wijze beroerd door een onbehaaglijk gevoel van machteloosheid. Toen zei vader: „Zeg Patty, het lijkt me dat we nu beter naar een hotel in de stad kunnen gaan. We kunnen de Clays niet opnieuw lastig vallen." „Zoals je wilt. vader," zei ik lusteloos. „Poeh!" zei de oude heer. „Daar komt niets van in. Nu ik met jullie samen werk, geloof ik. dat ik ook een stem in ons plan de campagne heb. Ik stel voor, Thumm, dat jij en Patience Elihu Clay blijven lastig vallen." „Maar waarom?" protesteerde vader. „Om verschillende redenen, die ieder afzonderlijk niet belangrijk zijn, maar die in toto dit als een zet van strategisch belang voorschrijven." „We kunnen zeggen," zuchtte ik, „dat we zfln teruggekomen om het onderzoek van de zaak-Fawcett weer ter hand te nemen." „Het is waar," zei vader peinzend, „dat ik nog niet klaar ben met die vervelende lastpost Maar u, mr. Lane? U kunt toch nietik bedoel „Nee," glimlachte de oude heer. „Ik zal de Clays niet lastig vallen. Maar ik heb plotseling een idee. Waar woont father Mulr?" „In een klein afzonderlijk huisje, buiten de gevangenismuren," antwoordde ik. „Dat is toch zo, vader „Hm, hm, niet zo'n gek Idee. U zei toch dat u hem kende?" „Heel goed zelfs. Een brave ziel. Ik denk. dat ik hem maar eens zal gaan opzoeken," grinnikte hij. „dat spaart me een hotelrekening. Gaan jullie maar met me mee en dan zal Dromio jullie naar de Clays brengen." Vader wees de chauffeur de weg. We reden om de stad heen naar de helling waarop zich het grote grijze stenen monster aftekende. We kwamen voorbij het huis van Clay en even later, op misschien honderd meter van de hoofdingang van de gevangenis stonden we stil voor 'n klein, met klimop overwoekerd, houten huisje, omringd door een stenen muur waartegen de vroege rozen welig groeiden. Op de veranda stonden grote, uitnodigende schommelstoelen. Dromio toeterde en terwijl mr. Lane het pad opwandelde, ging de voordeur open. In de deuropening verscheen father Muir, met zijn toog scheef en zijn lieve, oude gezicht een en al frons en rimpel van inspanning om door zyn dikke lenzen te ontdekken wie hem kwam opzoeken. (Wordt vervolgd kwam, in een bezetting van slechts jonge acteurs. Jongeren krijgen kansen om ook aan de regiekant ervaring op te doen, zoals in alle voorstellingen die in dit seizoen tot dusver zijn uitgebracht. Nu hebben veel van de jongeren nieuwe kansen gekregen: zaterdagavond werd in de Koninklijke Schouwburg de première ge geven van Wedekinds „Voorjaarsontwaken", waarin voornamelijk zij de grote rollen speel den. Het aandeel van de „sterren" van het ge zelschap, als men ze zo mag noemen, beperkte zich tot het bijwerk, wat varieerde van echte rollen tot edel-figuratie. Een langdurig applaus bewees de waardering van het publiek voor het grote talent, dat in deze voorstelling gebleken was, een applaus waarin ook regisseur Peter Zadek terecht betrokken werd. VORST of geen VORST DE BILT. Een randstoring van een depressie boven de noordelijke IJszee is van IJsland naar het zeegebied tussen Schotland en Zuid-Noor wegen getrokken. Om dit depressie gebied stroomt uit de K.N.M.i. Veranderlijk DEELT 1 mede: weer poolstreken afkomstige lucht over de Britse eilanden naar de Noord zee. Het front, dat aan deze lucht voorafgaat passeerde gisteravond cm vannacht ons land. Het bracht daarbij op de meeste plaatsen vijf tot tien millimeter regen. In dit front ontwikkelde zich ten westen van Ierland een storing, die van morgen Zuidwest-Engeland be reikte. Deze trekt in betekenis toe nemend verder oostwaarts, het geen de aanvoer van de onstabiele polaire lucht naar onze omgeving tijdelijk onderbreekt. Na de pas sage van deze storing, die even- 1 regen vergezeld gaat, zal de onstabiele lucht waarin naast opklaringen ook enkele buien voorkomen, West-Europa verder binnendringen. Hierbij zullen de temperaturen op een la ger niveau komen. Weer in Nederland Directe regie van Peter Zadek Nu leent het stuk zich uiteraard zeer goed tot sterke scenes van jonge acteurs. Niet voor niets noemt Wedekind zijn spel een kindertragedie. Het ontwaken van de seksualiteit, het voorjaarsontwaken, toont hij in een aantal van zijn figuren. Vooral in drie nauw met elkaar verweven geval len: die van Melchior Moritz en het meisje Wendla. Door alelrlel omstandig heden kunnen zij geen van drieën de hef tige spanningen die de seksualiteit op roept, op juiste wijze verwerken. Wendla krijgt, ondanks haar vragen, van haar moeder geen voorlichting, in haar on wetendheid wordt zij zwanger en sterft, als haar moeder een ingreep laat verrich ten. Moritz kan niet tegen de krachten op die in hem loskomen, zijn studie mis lukt daardoor, en hij vlucht van de pro blemen weg in zelfmoord. Melchior. de jongen die Wendla zwanger maakte, is het meest op de hoogte van de feiten van het leven. Hij licht zijn vriendjes in en wordt daarom en om zijn „verhouding" met Wendla, van school gestuurd en in een verbeteringsgesticht ondergebracht. Hiernaast zijn gebeurtenissen ge plaatst, die het thema verder uitwer ken. Homoseksualiteit ontbreekt niet. ;n andere scene zoekt een jonge- een uitweg in zelfbevrediging. Het conflict tussen de generaties speelt eens een belangrijke rol, in de houding van Wendla tot haar moeder en rond Melchior, die door zijn ouders en zijn leraren in de steek wordt gela- Direct en eerlijk Wedekind windt er dus in rijn stuk geen doekjes om, terecht probeert hij 'rlijk en zo direct mogelijk het flict te tonen. Dat heeft uiteraard enke- ■enes tot gevolg ik noemde ze al lie sommigen wellicht als schok kend zullen ervaren. Die schokwerking wordt in dere voorstelling een enkele maal gedempt, en wel in het geschrap- fragment in het verbeteringsgesticht, dat overigens in de Duitse voorstelling van Peter Zadek nog wel aanwezig was. Maar ook zij, die geschokt zijn door de directheid van enkele scenes, zullen het stuk ervaren als een nog steeds actueel beeld van in wezen nog niet nen moeilijkheden en toestanden. Gerrit Kouwenaar Directheid is het uitgangspunt weest in de prachtige regie van Peter Zadek. Hij had een vertaling van Ger rit Kouwenaar tot zijn beschikking, die deze zelfde rechtstreeksheid bezit, ook ten aanzien van wat in het progr noemd wordt ,,de gezwollen en ironi sche woorden van Wedekind". De nage streefde zakelijkheid in de toon slechts mogelijk door de nuchterheid van Kouwenaars vertaling. Peter Zadek: knappe regie Het decor van Wilfried Minks, ook bij Zadeks eerste enscenering het stuk in Bremen gebruikt werd vorige week uitgebreid in dit blad be schreven. Men kon nu constateren, dat het toneel van de Koninklijke Schouw burg te klein is, om het volledig te handhaven. Bovendien kon men in gro te delen van de zaal niet het hele de- zien, omdat dit veel breder was dan de toneelopening. De foto van Rita Tuschinghan, kleiner dan in Bremen, die op het toneel hing, gaf een directe verbinding met onze eigen tijd, een ver wijzing die verder niet nadrukkelijk werd gegeven, zeker niet in kostume ring e.d. Slechts op één plaats kwam dat wel naar voren bij het vertonen van een bericht over een recente ge beurtenis in Duitsland, die overeen kwam met een bepaalde situatie in het stuk maar daar leek het in zekere zin buiten het kader van de voorstelling staan, zodat het enigszins storend werkte. De nagestreefde directheid blijkt niet alleen uit decors en lichtwerking. Ner gens laat Peter Zadek toe, dat men een tafereel gaat zien als illusie. Decor en licht verhinderen dat, maar ook andere dingen. Soms wenden spelers zich di- tot het publiek. Zij beginnen verder elke scene bij wijze van spreken uit 't niets en eindigen weer in een nulpunt, als zij uit hun rol stappen en het toneel snel en zwijgend verlaten om plaats te maken voor onmiddellijk verschijnende andere acteurs. Analyse in de hoofdrollen Door deze benadering is Peter Zadek in staat geweest nauwkeurig te analy seren waar het in elke scene om gaat en hoe dat tot uitdrukking gebracht moet worden. Zo is een heldere mise- en-scéne ontstaan en ziet mui scherpe typeringen van de verschillende hoofd personen: de gesprekken tussen Mel chior en Moritz die zich bewegen tus sen aarzeling en grote vertrouwelijk heid tussen de jongens: het gesprek van Wendla en Melchior ln het bos, waarin haar ontwakende lichamelijkheid reëel wordt, als zij zich door hem wil laten slaan; het slottafereel, waarin Moritz aan Melchior verschijnt, zijn hoofd onder zijn arm. dan dat van de oudere garde. Niet al leen omdat de oudere generatie in het stuk zo'n onsympathieke rol te spelen heeft. Vooral omdat de jongeren zich met zoveel vuur inzetten voor de opzet van Zadek. Dat blijkt tot in kleine bij rollen. Zo is er een rol van Joop Admi raal die misschien door een kortere %n de voorstelling, maar die toch spannen vertolking gaf van de moeilijk ste byrol onder die van de medescho lieren van Melchior. Onder de jonge vrouwelijke bijrollen zag men Paula Petri als het schildersmodel Use, die Moritz ontmoet als hij zelfmoord wil plegen. Een volstrekt onrealistisch ge speelde scene, waarin zij de verworden erotiek in zeer gedurfde en moedige ef fecten toont, waardoor een bijzonder in drukwekkende scene ontstaat. Verder viel vooral op Anne Oostveen, die in 'n kort scenetje tot een heel knappe rol kwam, als een meisje dat vertelt hoe zij thuis geslagen wordt. Met verbluffende kennis van haar mogelijkheden raakte zij de kern van de figuur zeer nauwkeu rig, hetgeen diepe indruk maakte. Van de oudere acteurs verdient Anne Leenders een erepalm, omdat zij zo prachtig Wendla's moeder speelt. De scene waarin zij twijfelt en aarzelt of en hoe zij haar dochter zal inlichten over de feiten van het leven is door haar spel van heel hoge orde: het beeld van de urouu», die alleen maar op een stoel zit, haar dochter voor zich op de knieën, met gebogen hoofd onder haar schort, is onvergetelijk. Verder ziet men goed werk van Paul Steenber gen en Anny de Lange, als de ouders Melchior, die onderling in conflict komen c Deze drie rollen worden uitstekend gespeeld. Melchior door Guido de Moor die al zijn niet geringe mogelijk heden inzet en zeer beheerst gebruikt, waardoor hij tot een bijzonder genuan ceerde vertolking komt. Moritz wordt gespeeld door Jaap Wieringa, dit jaar voor het eerst aan het toneel, die na een klein bijrolletje hiermee eigen lijk debuteert. Hoewel hij in de grote en moeilijke monologen nog niet hele maal sterk en zeker is, speelt hij toch een opvallend gave rol, waarin de onze kerheid en de lichamelijke spanning treffend zijn geschetst. Marijke Mcr- ckens. is een verrassing in de rol van Wendla; vooral zij toont het langzame nog onbegrepen, maar steeds sterker wordende lichamelijke gevoel, rechtstreekse benadering ook, oflver- wacht van deze actirce. die in de tijd dat zij bij de Haagse Comedie gewerkt heeft bijzonder veel bereikt heeft. Prachtige bijrollen Vooral de jongeren van de H.C. ti den op de voorgrond. Hun aandeel de voorstelling spreekt veel meer a Het heeft weinig zin alle deelnemers te vermelden, hoewel er aan allen wel lovende woorden gewijd kunnen worden. Wel moet nogmaals worden benadrukt welk een belangrijke rol Peter Zadek vervuld moet hebben in het tot stand met komen van deze prachtige en verbluf- jfende voorstelling. Elke figuur heeft hij handelingspatroon of een specifieke eigenaardigheid meegegeven, niet om dat hij het in oppervlakkige, uiterlijke effecten wilde zoeken, maar omdat het merendeel van de figuren slechts pion zijn in het spel waarin Wedekind de tragedie van deze kinderen tot ont wikkeling laat komen. Men verbaast zich er bij deze voorstelling over hoe het mogelijk is, dat in dit seizoen het potentieel van de Haagse Comedie nog gebleken, hoe het er nu. door het werk van een „buitenstaander" op- nadrukkelijk uitspringt. Het is verbluffend en bijna onbegrijpelijk. Men moet het daarom gaan zien. Men moet het ook gaan zien om het stuk zelf, ook indien men de schokwerking vreest. Vooral dan. Jan Verstappen. Liturgische kalender DINSDAG 29 november: H. Rad boud. Mis Sacerdotes. Gedach tenis van de zondag. Gedach tenis v. d H. Saturnimus. Wit. i'W/19,75 U moet hem uit uw zak halen, dat is waar. Maar dan blijft er ook niets te wensen over. SILVERMATCH maakt de beste gasaanstekers ter wereld. Elk onderdeel is technisch perfect en betrouwbaar. Elke Silver Match is ook bijzonder mooi van vorm. Tienlallen malen op een dag knippen meer dan 9.000.000 Silver Match aanstekers aan. Silver Match geeft vuur aan de gehele wereld!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 7