IS GEEN TWEEDE STALIN Mens-erger-je-niet in Panmoenjon Lin Piao: „Sla de mensen niet'' COMMUNISME WORDT TOT MAOTISCHE GODSDIENST ZINLOZE CONFLICTEN TUSSEN 2 KOREA'S ZATERDAG 26 NOVEMBER 1966 DE LEEDSE COURANT PAGINA U z.g. „Voornaamste Vier' ontwikkeld, die nu in ere kwamen. Deze „Voornaamste Vier" lulden: 1. Van mens en wapen komt de mens de eerste plaats toe. 2. Van politieke en andere arbeid komt de politieke op de eerste plaats. 3. Van ideologische en routine-opdrachten komen de ideologische op de eerste plaats. 4. Van levende ideeën, zoals ze ln de geest van een volk leven, en ideeën uit boeken, verdienen de levende ideeën de eerste plaats. GEESTELIJKE A-BOM Mao met zijn „kroonprins" Lin Piao worden altijd samen gezien in het openbaar. (Van een medewerker) Wat wij nu in China meemaken is, ondanks be paalde overeenkomst, geen herhaling van het Russische stalinisme. Mao is geen tweede Stalin, hoeveel hij ook van hem geleerd mag hebben. Het begrip „stalinisme" is ontoereikend om de beteke nis aan te geven van wat zich momenteel op het politieke toneel van Peking afspeelt. Het stalinis me was een brute, koude terreur, die zich hand haafde door vernietiging van alle werkelijke of vermeende weerspannigeir, en door het zaaien van grote angst. Het_ was Stalin te doen om het handhaven van een gevestigde macht. Hij heeft bijna zijn gehele Centrale Comité laten ar resteren en doodschieten. Het aantal van zijn slachtoffers loopt in de honderdduizenden. Mao tse-Toeng heeft bijna twintig jaar lang met een zelfde Centraal Comité gewerkt. Terwijl Stalin een man als Trotzkl nog in het verre Mexico liet vermoorden, heeft Over massamoorden en-het bestaan- van concentratie kampen. zoals de Siberische werkkampen, bestaan geen betrouwbare berichten. Wel bestaan in China werkkam pen voor „non-conformistische" studenten, en ook zijn er enkele gevallen van executies bekend. Maar schijnproces sen ln de stijl van de Russische zijn er tot nu toe nog niet geweest. Wel is het bij de recente stormloop van de Rode Garde tot schermutselingen gekomen, die waar schijnlijk mensenlevens hebben geëist. ENKEL HUN HUID Toen de terreur van de „Rode Garde" de partijleiding uit de handen dreigde te glippen en het klaarblijkelijk tot gewelddadigheden was gekomen, riep Lin Piao op een massademonstratie te Peking de fanatieke jonge Chinezen toe: „Sla de mensen niet. Geweld kan enkel hun huid raken. Alleen door te overtuigen is het mogellijk, ook hun harten te beroeren." Een dergelijke uitspraak heeft men van Stalin nimmer gehoord. Daarom zou het een onderschatting zijn van de gebeurtenissen in China, indien men daarin enkel een herhaling van het stalinisme zou zien. Het is in China piet de bedoeling om door enkele terechtstellingen angst te zaaien, maar een volk van 700 miljoen zielen moet geestelijk hervormd worden, totdat iedere eenling zich dermate geïdentificeerd heeft met dedenkbeelden van Mao, dat iedere verdere terreur overbodig wordt. (Waarbij het inderdaad hoogst onwaarschijnlijk is. dat dit doel zelfs met de door de Rode Garde toegepaste methodes ooit bereikt kan worden). Nog op een tweede doorslaggevend punt onderscheiden de gebeurtenissen in China zich van het Russische stalinisme. Met Stalin is, zoals bekend, een weerzinwekkende per soonsverering bedreven. Maar hetgeen nu met de persoon van Mao geschiedt, gaat ver boven de stanilistische per soonsverering uit. De authentieke berichten daaromtrent zijn zo onwaarschijnlijk en zo ongeloofwaardig, dat er maar één verklaring voor gegeven kan worden: men tracht van Mao een God te maken of zo geen God, dan toch minstens een godsdienststichter van gelijke grootheid als Confucius Wanneer men nu weet, dat ook de Chinese communisti sche party op haar partydag van 1956 de „vergoddelijking van persoonlijkheden" heeft veroordeeld, dan kan men de huidige „verafgodingscampagne" alleen zo uitleggen, dat Mao blijkbaar in de omvorming van het communisme tot een „MaotïSche" godsdienst de enige waarborg ziet, dat China na zijn dood voortgaat op de ingeslagen weg. zyn weg van de permanente revolutie, en niet zoals de Sovjet-Unie revolutionair zal afzakken tot een burger lijke voldoening in verworven zaken. OORLOG MET AMERIKA Nog afgezien van het verzwakken van de wil tot revolutie schijnt Mao nog iets anders te vrezen: een aanval van de Verenigde Staten op China. De vraag, wat China te doen staat bij een eventuele Amerikaanse aanval, hangt ten nauwste samen met de „grote proletarische culturele re volutie". In China bestonden sedert lang spanningen tus sen de partij en het leger. Toen ln 1965 door de ontwik keling in Vietnam de mogelijkheid van een Amerikaanse „aanval" op Vietnam meer op de voorgrond kwam. schijnt een deel van de militaire leiding van mening te zijn ge weest, dat China zich omstrategische redenen weer met Rusland moest verbinden," daar alleen het Russische nu cleaire potentieel de Verenigde Staten van een aanval met atoomwapens op China zou kunnen afschrikken. Boven dien schijnen deze militairen voorgesteld te hebben een Amerikaanse invasie te land met een conventionele mill- taite verdediging eh niét friet een guerfllaStrijd' te beantwoorden. Beide voorstéllen strandden op de catego rische tegenstand van de partij of in leder geval van Mao. Blijkbaar was Mao er zelfs bang voor, dat het leger sterker zou kunnen worden dan de partij of zelfs na zijn dood? de macht in de staat zou kunnen grijpen, want de hem onvoorwaardelijk toegewijde Lin Piao sprak in september 1965 van de noodzakelijke „garantie, dat ons leger nimmer ontrouw zal worden". Nu had men. na heftige geschillen met het leger, reeds ln 1958 het leger ondergeschikt geqiaakt aan de partij met het parool: „De partij beveelt het geweer", en het tege lijkertijd verplicht tot Maos strategie van de guerilla- oorlog of revolutionaire volks oorlog. In 1959 werd het leger gezuiverd van weerspannige 1 hoge militairen. In mei 1965 voerde de partij tenslotte de beslissende slag tegen het le ger, toen de minister van De- - fensie Lin Piao de titels en rangen van de hogere officie ren afschafte en alle officie ren ertoe verplichtte elk jaar eenmaal als eenvoudige sol daat dienst te doen. Tegelij kertijd kregen de kaders van de partij binnen het leger bepaalde privileges en aan vullende soldij. Onder verwijzing naar de oor log in Vietnam begon men nu met een verscherpte in doctrinatie van het leger met de guerillastelllngen van Mao. De gronthese van Mao luidt, dat de mens belangrijker Is dan het wapen, wat in de na bije oorlog in Vietnam steeds weer bewezen zou worden. Dit was nog niet genoeg, er werd zelfs een met het leger concurrerende organisatie op gericht, n.l. onder het motto van „Iedereen soldaat" werd een volksmilitie van „ama teurs" samengesteld, die in een eventuele oorlog een be langrijker rol zou krijgen toe bedeeld dan het leger. Deze voorrang, die ln militair opzicht werd gegeven aan de mens, de politiek en de ideologie, en die de grondslag vormt van Mao's guerlllatactiek en -strategie, werd ln Chinese artikelen bestempeld als een „geestelijke en mo rele atoombom". Met deze „geestelijke atoombom" hoopt Mao dus de atoombom van de Amerikaanse „paper-tigers" te kunnen overwinnen. (Waarbij men zich ln China ter dege rekenschap geeft van de massale vernietigingen van een atoomoorlog. Maar Mao is van mening, dat de beslis sing later in een landoorlog zal vallen). In januari 1966 vond plotseling een conferentie plaats van het politieke kader in het leger, die twintig dagen duurde. Het thema was de politieke arbeid in het leger en bij dit congres hield Hsiao Hua, leider van dit politieke leger- kader, een zeer belangrijke redevoering. Daarin ontwik kelde hij op de eerste plaats een nieuw „vijfpuntenpro gramma" van Lin Piao over het politieke werk ln het leger: 1. De werken van Mao moeten grondig worden be studeerd, scheppend toegepast worden en beschouwd wor den als de opperste aanwijzing voor het totale werk in het leger: 2. De richtlijnen van de „Voornaamste Vier" moeten ln acht genomen worden; 3. Leidende kaders moeten naar de grondeenheden gaan; 4. Bevordering van goede offi cieren en soldaten op verantwoordelijke posten; 5. Harde training in het handgemeen en in de nachtstrijd. In de strijdbaarheid van het leger, aldus Hsiao Hua, komt het principe „op de eerste plaats de politiek" de hoofdrol toe. Dat ls de beste manier om het leger te sterken. „Het verloop van de oorlog wordt door de mens en door de politiek bepaald. Dat blijft ook waar. indien men zich ge steld ziet tegenover een zo boosaardige vijand als de Ver enigde StatenOorlog is de hoogste vorm van klassen strijd en een voortzetting van de politiekEen over winning is niet mogelijk, wanneer men de theorie aan hangt dat wapens alles beslissen. Wij steunen ln onze overwinningen steeds op de factor mens en op de factor politiek. Dat is de morele atoombom, waarover alleen wij beschikkenDe geschiedenis bewijst, dat mensen, die primitieve wapens benutten triomferen over contra-revo lutionairen met moderne wapens. Deze wet verandert niet, ook niet onder moderne omstandigheden". Uit dit alles blykt overduidelijk, dat een van de doelstel lingen vajo de. „proletarische culturele revolutie" ls het land voor te bereiden op een mogelijke Amerikaanse aan val, en dat wil zeggen de voorbereiding op een guerilla- oorlog, zoals Mao hem in China heeft gevoerd en gewon nen en zoals hij op het ogenblik in Vietnam door de Vietkong wordt gevoerd. Wat het begrijpen van de gebeurtenissen ln China daarbij bemoeilijkt is het feit. dat het leger nadat het zo ener giek onder bevel van de partij was gesteld onder leiding van de waarschijnlijke opvolger van Mao, Lin Piao, nu na de doorgevoerde radicale partij dressuur tracht van zijn kant de partij te revolutioneren en zich ontwikkeld heeft tot een soort concurrentiepartij, die zich in zekere Leerlingen van*eên kw«ekschöol in de provincie Tsjekiang bordurèh een vlag met de woorden: „Voorzitter Mao, wij wensen u een lang leven". mate nog „partijdiger dan de partij" voordoet. Sedert enige tijd verschijnen bijna alle belangrijke theoretische verhan delingen eerst ln het „Blad van het volksbevrijdingsleger*, en eerst daarna in het officiële partijblad, het Pekingse „Volksblad". Het is echter principieel onjuist te spreken van een overwinning van het leger op de partij, daar het hier gaat om een leger, dat vooraf radicaal geïdeologiseerd, d w z. ge-mao-iseerd werd. Tijdens een grote demonstratie in Peking in verband met de voortzetting van de grote culturele revolutie, begaf Mao zich temidden van de enthousiaste studenten, die uit alle delen van China naar Peking waren samengestroomd. De verbondenheid met Mao propagandateams brengen de uitgedragen. Speciale bevolking van Peking. (Van onze correspondent) Onlangs, tijdens het bezoek van president Johnson aan Korea, liepen fces Ameri kaanse soldaten en een Zuidkoreaan in een hinder laag van Noordkoreanen in het gebied ten zuiden van de wapenstilstaiulslijn en verloren het leven. Het was wereldnieuws vanwege het aantal doden en de nabij heid van de president, maar zulke hinderlagen zijn sche ring en inslag in Korea, al worden zij van de frontpa gina's verdrongen door de wapenfeiten van Vietnam. Talrijk zijn de doden en ge wonden van zinloze conflic ten rond de 38ste parallel. De oorlog in Korea is niet ten einde. Eeu vredesverdrag is nooit getekend na de wapenstilstand van 1953. Aan beide zijden van de demarcatielijn liggen de troepen gevechtsklaar. Eveneens aan beide zijden ontwikkelen de Koreaneu zich tot twee volkeren, na meer dan dertien eeuwen lang één ge weest te zijn. In het westen, iets ten zuiden van de 38ste breedtegraad ligt. het dorp Panmoenjon. De onderhandelin gen. aangevangen in Kaesong, werden hier in oktober 1951 voort gezet en culmineerden ln de wa penstilstand van 1953. Thans vin den er de samenkomsten plaats van de militaire wapenstilstands commissie en van de commissie van neutrale naties. van neutrale naties bestaat uit afgezanten van Polen. Tsjecho-Slowakije. Zweden en Zwitserland. Hun taak is het toe zicht houden op de naleving van de wapenstilstand en bemiddelen, wanneer iets scheef dreigt te gaan. Evenals hun collega's ln Vietnam, beseffen zij hun onmacht en heb ben geleerd niet onder hun taak gebukt te gaan. Een zekere wel willendheid en gemoedelijkheid kenmerkt de conferenties van deze commissie. Anders ls het ges'eld met de mili taire wapenstilstandscommissie in 't gebouw ernaast. Hun samen komsten behandelen meestal klachten over overtredingen van het verdrag. Beide partijen heb ben het recht om binnen het etmaal een bijeenkomst te eisen om grieven te uiten. Van alles kan hier gebeuren, maar nooit iets prettigs. De vertegen woordiger vijf van elke kant. zijn getraind in zelfbeheersing, maar het is geen uitzondering, dat be schuldigingen ln staat van hevige opwinding (al of niet van hoger hand bevolen) worden geuit en weerlegd. Soms zit men elkaar slechts onvriendelijk aan te kij ken, terwijl een woordvoerder ein deloos voortratelt Andere keren breken scheldpartijen uit of stampt een van de delegaties nij dig de deur uit. De conferenties beginnen steeds om elf uur 's morgens. De part Li die haar geëist heeft, treedt eerst binnen. De delegaties hebben hun eigen deuren en zijde van d>> tafel, die precies over de demarcatielijn staat, zodat men op eigen grond gebied zit. De communisten hebben steeds de meeste beschuldigingen. De Ame rikanen bckennnen soms schuld, maar zeggen dat na gewetensvol le onderzoekingen bijna 99 pro cent van de klachten ongegiond blijken te zijn. De communisten ontkennen uit principe alles. Het Is duidelijk, dat de delegaties erop uit zijn elkaar het leven zo zuur mogelijk te maken. In het begin waren de Noordkoreanen de enige meesters op dit gebied, maar nu hebben de Amerikanen het spelletje aardig afgekeken. Het is een akelig soort mens-erger-je- niet. Men doet alsof men eikaars taal niet verstaat en laat alles uitvoe rig in het Chinees. Engels of Ko- reaans vertalen. Men doet alsof men elkaar niet begrijpt en verzoekt herhalingen. Urenlang zaagt men door over één punt om de ander te beletten aan 't woord te komen of omdat hot voor hem 'n pijnlijk onderwerp is. Men wei gert bewijsvoorwerpen van elkaar aan te nemen en schuift ze heen en weer over de tafel. Men ne geert eikaars vragen en het ls voorgekomen, dat koptelefoons op tafel werden gelegd, zodat men de tolk niet kon horen. Veel resultaten leveren de bespre kingen blijkbaar niet op. Toch is het beter dat zfl plaatsvinden dan dat elk onmiddellijk contact ver broken wordt, want Indirect staan duizenden mensenlevens op het spel. Voor de meeste bezoekers die de conferentie van de commissies mogen bijwonen, is het een on verkwikkelijk schouwspel en zij hulvei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 11