SU CeteLe SouYcmt GROOTMEESTERS VAN BOP EN SWING IN DE KURZAAL TELEVISIE Bruno Maderna leidt eigen hoboconcert bij Res.-Orkest Lothar Faber fenomenaal solist Niemand hoeft Piet-luttig te zijn PAGINA 2 DE LEEDSE COURANT MAANDAG 21 NOVEMBER 1966 S.E.R. -advies en kabinetsbeleid ALS regel is in het contact tussen Sociaal-Economische Raad en rege ring de laatste de afwachtende partij. Zij vraagt om adviezen en krijgt die gewoonlijk binnen redelijke tijd; soms met duidelijke strekking, ;rheid en minderheidsstandpunten, die qua sterkte niet veel uit elkaar liggen. Op dit moment wacht de Sociaal-Eco nomische Raad evenwel op een stand punt van de regering. De raad moet het halfjaarlijks overzicht opstellen dat onder meer basis zal worden voor het gesprek in de Stichting van de Arbeid over de loonbeweging in 1967. Maar de besprekingen in de S.E.R. verliepen dit- jnaal extra-moeilijk; de vèruiteenlopende standpunten van vakcentrales en werk geversorganisaties hebben de laatste maanden al een heel slecht klimaat voorspeld; bovendien maakt de lang durige kabinetscrisis de toestand extra moeilijk. WANT alle politici die na 14 oktober bezig geweest zijn met het samen stellen van een beknopt regeringspro gram voor het Interimkabinet, hebben maatregelen in overweging genomen die flink invloed kunnen hebben op 's lands schrijving van de voor 1967 beschikbare ruimte van groot belang te weten of de regering tussen nu en medio 1967 maatregelen gaat nemen die de kosten van het levensonderhoud kunnen be ïnvloeden, of die regering de verruimde arbeidsmarkt tegemoet wil treden door consumptiebeperkende of consumptie- verruimende beleidsbeslissingen. In poli tieke kringen wordt over de vraag wat in de gegeven omstandigheden het beste zou zijn, uiteenlopend gedacht. Bovendien wordt het meer en i waarschijnlijk, dat Nederland zijn loon- beleid weer in de richting van eer lelde loonpolitiek zal moeten gaan bij- buigen. Dan blijven vragen klemmen of de bevoorrechte positie van werk nemers met langlopende contracten geen spanning gaat wekken en of in bedrijfs takken waar de welvaart doorgroeit, geen haastige spoed moet worden ge maakt met het openen van nii wegen om de werknemer in de welvaart te doen delen. pEEN wonder dat de vertegenv digers van de vakcentrales in de S.E.R. met grote omzichtigheid hun aandeel' willen leveren voor de samen stelling van de halfjaarlijkse balans van onze economische perspectieven. De lucht is vol geruchten over belas-' tlngverhoging, bestedingsbeperking en produktiviteitsbeveiliging. Dan wordt het begrijpelijk dat n\en aarzelt zijn standpunt te bepalen voor een rapport dat een belangrijke rol moet gaan spelen bij het sociaal-economische overleg voor Vanavond in d<> cihcr „Klank-klaar NederlandsDe Nederlandse Conny van den Bosch kan zich eigenlijk met Conny van den Bosch Pas^sitnd8l het Nati°nale J Songfestival van vorig jaar waarop zij met „'t Is ge noeg" de eerste prijs in de wacht sleepte en daarna Nederland ging vertegen woordigen op het Europese Songfestival in Napels, in de belangstelling van het grote publiek verheugen. In tegenstelling tot haar voorgangster Anneke Grönloh betekenden haar laag gewaardeerde resultaten op het festival geen „knak" voor haar carrière. Bij het tienerpubliek kwam zij een maand of wat geleden ook helemaal ,,in" door haar succesvolle vertolking van „Ik ben gelukkig zonder jou". Vanavond worden op deze chansonnière, waarvan kortgeleden, een eerste l.p. in de handel werd gebracht, de schijnwerpers gericht in het A.V.R.O.-programma „Klank-klaar Nederlands". (Nederland I, 21.40). Na Hessen: Beieren IJ ET succes van de neo-nazistische N.D.P. in Beieren moet niet overdre ven. maar mag ook niet onderschat wor den. De grote democratische partijen, de C.S.U. (zusterpartij van de C.D.ü.) en de S.P.D. hebben zich behoorlijk ge handhaafd. ja zelfs hun invloed vergroot. Kwalijk is het verdwijnen van een klei nere democratische partij, de F.D.P., die plaats heeft moeten maken voor de N.D.P.wiens democratische gezindheid zeer twijfelachtig is. Wat dat betreft is het opvallend dat Neurenberg en om geving met veel animo op de N.P.D. Evenals in Hessen hebben de ontevre denen niet zelden kiezers die zich in hun nationale gevoelens gekwetst menen hun stem gegeven aan de N.D.P Het behoeven nog geen kiezers te zijn. die de democratie een kwaad hart toedragen of enige sympathie voor het oude nazi dom hebben, dat neemt toch niet weg. dat zij steun hebben verleend aan een partij, die speelt met de „Lebensraum"- gedachte. het oude Sudetenduitse gebied terug wil hebben en waarschijnlijk ook andere aspecten van de oude groot- du itse droom allerminst versmaadt. Reeds bij de verkiezingsuitslag van Hessen wezen wij op het gevaar van een kettingreactie. Hessen was een waarschuwing: Beieren is een nog gin tere waarschuwing. Het is geenszins uit gesloten, dat de verschuiving naar het rechts-extreme zich, elders in het land, eenparig versneld voortzet. Onder die omstandigheden is het onmogelijk om te sympathiseren met een herenigd Duits land of met een Duitsland dat in het be zit is van kernwapens. Vrouwen zonder stemrecht HET kanton Zürich heeft de waardig heid van de man hooggehouden. De vrouwen hebben geen stem gekregen in het politiek kapittel. Het vrouwenkies recht, die lelijke „buitenlandse" uitvin ding, is voorlopig nog buiten de demo cratische Zwitserse grenzen gehouden. Het is opmerkelijk dat in het land, waar drie kantons zich al vóór 1300 voor een democratische vriiheid uitspraken de democratie gereserveerd blijft voor de Jielft van de bevolking, de mannelijke. Allerlei argumenten zijn te berde ge bracht door de boeren en andere tegen stemmers: de vrouwen beoordelen teveel als consument, zij zijn te ontvankelijk emoties in het spel zijn, zij reageren te veel op uiterlijkheden. De vrouwen hebben dit niet ontkend. Het is al te bekend dat knappe manne lijke kandidaten bij de vrouwen een gemakkelijke kans maken, zoals ook omgekeerd. Het vrouwelijke argument is evenwel sterker; een willekeurige dronk aard of koppelaar heeft in Zwitserland meer rechten dan de beste vrouw. Tegenover de gevoelsargumenten van de mannelijke waardigheid stellen de vrouwen dus het verstandelijk argument van het democratisch recht. De vrouwen hebben al aangekondigd met hun strijd door te gaan. En wat dat betreft staan zij hun mannetje. Nationaal Danstheater Onlangs bracht het Nationaal Danstheater ran Dahomey voor K.R.O.-t.ivan, Daho™y ,een be- J zoek aan Nederland om in een aantal steden 'n optreden te verzorgen. Dit bezoek is door de K.R.O. aangegrepen om van een gedeelte uit dit programma een televisieopname te maken. Onder regie van Nico Hiltrop is in de Singer Concertzaal te Laren het programmaonderdeel „Het huwelijk" op de band vastgelegd. De Dahomeyse folklore draagt over duidelijk het stempel van een langdurige slavernij. De belangrijke havenstad Porto Novo was in vroegere jaren dé uitvoerhaven van negerslaven naar Zuid-Amerika. Voorts herinneren volkszang eri -dans sterk aan de legende rond de dynastie Abomey. De leider van het Nationaal Danstheater van Dahomey, Soumangue Cisse, is zelf door huwelijk nauw verwant aan deze dynastie. Belangrijke gedeelten van dit programma, dat de K.R.O.-t.v. van avond op het scherm brengt, zijn geregisseerd met aanwijzingen en adviezen van de dochter van de laatste koning van Abomey. (Nederland II, 20.01). HILVERSUM JI (298 m) VARA: 18.00 Nieuws. 18.15 Actual 18 25 Licht instrumentaal trio. 1850 Stereo: Meis jeskoor, 19.15 Als ik het voor het zeg- 9.20 Melodieën uit shows tisch ver bond. toespraak. NRU: 19.50 Openbaar kunstbezit. 20.00 Nieuws, 20.05 Klass. muziek. 21.20 Van Maas tot Memel, documentaire. 22.00 Moderne muziek, 22 30 Nieuws. 22 40 Actual.. 22.55 Pro menade orkest en orkest van de Deen- e omroep: amusementsmuziek. 2355 RADIO VERONICA (192 m) - Verzoekplaten. 19.00 Rolling-S show, 19.15 Joost mag K Teenagercorner. 21.00 Rock. Beat Boogie. 2130 Veronica s Rhythm Blues Hop. 22.30 Alle „Simon Tover" van S™»" Tover of Simon Magus ls een historische figuur, over wie echter auteur Otto Dijk ?lecSt9 "*™i hij komt voor J in de Handelingen der Apostelen en wordt terloops genoemd in oude Ro meinse kronieken. Bekend is, dat hij onder keizer Claudius het joodse district aan de overzijde van de Tiber in oproer bracht. Later keerde hij zich tegen de christenen. Misschien had Simon Tover ook de hand ih de grote brand in Rome ten tijde van Nero. Simon noemde zichzelf Jupiter; zijn Griekse slavin Helena, die hem hielp bij zijn toverséances, speelde Minerva. Hij doopte christenen tijdens vreemde ceremoniëlen, waarbij hij een vlam liet dansen op het doopwater. Simon Tover stierf na twee mislukte pogingen om te vliegen. De eerste keer sprong hij op verzoek van keizer Nero in een circus; hij-viel en werd zwaar gewond. Naar huis hij van het dak en overleed. De auteur Otto Dijk heeft ui van feiten getracht het beeld van een mens te vormen in eer van vanavond het tweede en laatste deel wordt uitgezonden. Conny van den Bosch, vanavon< „Klank-klaar Nederlands". (Nederland 1, 21.1,0). NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort; KRO; 20.01 Nationaal danstheater van Dahomey. 20.35 Het beidsvitaarünen, (11.00 Nieuws). 12.00 Orkestmuziek, 12.27 Voor land- en tuinbouw. 12.40 Orkestmuziek, 12.55 Gram., 13,00 Nieuws, 13.10 Journ., 13.30 Stereo: gevarieerd muziekprogr., 14 40 Sohoolradio. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Mod. muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Klass liederen, 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New-York calling, praatje. 17.20 Voor de tieners (gram. muziek). HILVERSUM III (240 m en FM-kan): TROS: 9.00 Nws. 9.02 Lichte muziek, VARA: 10.00 Nieuws. 10.02 Lichte plaatjes en actual.. (11.00 Nieuws). 12.00 Nieupws. actual.. 12.05 Gevar. muziekprogr., 13.00 Nieuws, actual., 13 05 Lichte muziek. 14 00 Nws, actual.. 14.05 Voor de vrouw, 15.00 Nieuws en actual.. 15.05 Licht instrum, ensemble, 15.30 Orkestmuziek, 16.00 Nieuws, 16.02 Actual., 16.05 Voor de tieners, 17.00 1„ verder tot 18.00 Ver- zoekplatenprogr anima. RADIO VERONICA (192 m) - 7.00 Ook goelemorgen door Harmen Siezen. 9(10 Verznekplatenprogr voor de be drijven. luuo Koffietijd met Tineke, thuis (Bart Brugraans). 17.15 Platen- 1100 Hulsvrouwenverzoekprogramma door Gerard de Vries., 12 00 Lunch- rnuziek. 1400 Matinee met Rob Out. 16 30 shnwprogr17UU Toppers van Dinsdag Dinsdag - NTS-NOT: 11.10— ervoerd sprong deze legkaart hoorspel waar- RADIO Hedenavond Hedenavond NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort, 19.01 Pipo de cluwn. 19.05 CVK-IKOR-RKK: Kenmerk, weke- lykse actualiteiten en samenleving; AVRO: 19.35 1 van Dykeshow (54e af].); NTS: 20.00 Journaal en weeroverz.; AVRO: 20.20 AVRO's Televizier, 20.50 The Fugitive, tv-film. 21.40 Klankklaar Nederlands: orkest en zangsoliste. 22.05 Sportpano- NTS: 22.35 Journaal. 19.00 Nieuws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Amusementsmuziek door diibbelkwartet. 19.50 Gram., 20.25 Simon Tover, hoorspel. 21.30 Gewijde muziek, 22.15 Avondoverdenking, f HILVERSUM I (402 m) KRO: 7.00 Nieuws. 7 15 Gram.. 8.00 Nieuws, 8 32 Voor de huisvrouw, (om 9 25 Concilie postbus, om 9.35 waterstanden). 10.00 Gevar. muziekprogr.. l'l.OO Voor de zieken. 12.00 Musette orkest en zang. 12.20 Voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws, 12.40 Actualiteiten, 1250 Gram., 13.30 Musiesta: licht muziekprogr.. 14.20 Schoolradio. 14.40 Licht instru mentaal ensemble. 15.00 Gevarieerd muziekprogr 17.00 Overheidsvoorlich ting: lezing. 17.10 Voor de jeugd. HILVERSUM II (298 m) AVRO: 7.00 Nieuws, ochtendgymn.. 7.20 Gram., 8 00 Nieuws, actual.. 8.15 Gram., (8.30 8.50 Morgenwijding, Dick van Dyke, vanavond de zorgeloze tekstschrijver eigen show. (Nederland I, 19.35). Kroning sjah van Iran: 1 nov. 1967 TEHERAN (AFP) Op 1 november j 1967 zal de sjah van Iran worden ge kroond, zo is gistermiddag door het hof te Teheran in een communiqué bekend gemaakt. De kleine prins Reza Pahlawi, die pas zes jaar geworden is, zal"tégelijkei-tijd worden gekroond tot erfgenaam en wet telijk opvolger van de sjah. In een tweede communiqué van het hof wordt meegedeeld dat in de herfst van 1972 de 2500ste verjaardag van het Perzische keizerrijk zal worden gevierd. Jazz at the Philharmonic 1966 IN ROTTERDAMSE DOELEN In „De Doelen" te Rotterdam zagen we gistermiddag het Resi dentie-Orkest terug, waar het concerteerde onder leiding van Bruno Maderna. Die naam staat langzamerhand borg voor een interessant concert. En Maderna heeft de verwachtingen niet be schaamd; Symfonie in F groot, KV 112. En het slot werd gevormd door de Symfonie no. 1 in Bes groot op. 38 van Robert Schumann. Vriendelijker en vreugde voller omgeving was nauwelijks denk baar voor de aangekondigde moderne muziek: het Concert voor hobo en orkest van Maderna zelf en de „outdoor scene" Central Park in the Dark van de Ame rikaanse componist Charles Ives. Meer dan het vrij langdradige werk van Ives werd het hoboconcert van de dirigent zelf het middelpunt van dit na middagconcert. Het deed ons Maderna kennen, behalve als een zeer bekwaam dirigent, ook als een knap avantgardis- tisch componist. Dit ééndelige hobo concert is wel serieel opgezet, maar zó dat de ln het algemeen lyrische hobo partij tn een harmonisch evenwicht ls Als solist trad op Lothar Faber, aan wie het concert is opgedragen. Een fenomenaal hoboïst, die opkwam met drie Instrumenten: zijn gewone hobo, de oboe d'amore en de Engelse hoorn (althobo) en ze ook alle drie op een intens muzikale wijze bespeelde. Ma derna is er voor ons gevoel in geslaagd de verschillende timbres uitstekend uit te buiten. De compositie zit vol vondsten de solist bijvoorbeeld moet en daarmee komt de componist aan een hebbelijk heid van vele hoboïsten tegemoet even op het rietje alleen spelen en ook daar kwam nog muziekuit. Overigens zijn zulke vondsten niet helemaal ori gineel. Het stemmen van de viool is vroeger al in een enkele compositie als een integrerend onderdeel opgenomen. En wat bij Berlioz al nas gebeurd, kwam ook hier terug: de als een schal mei klagende en neuriënde hobo werd overvallen door een onweerdat er niet De vier slagwerkers hebben in dit stuk trouwens een groot en werkzaam aandeel. Een paar maal krijgen ze de gelegenheid los te branden en de heren hebben zich niet onbetuigd gelaten. Merkwaardige samenstelling overigens van het „kamerorkest" dat Maderna voorschreef: behalve de vier slagwer kers (met 70 Instrumenten!), twee flui ten, hobo en althobo, klarinet, bas klarinet, fagot, hoorn, trompet, trom bone, celesta, twee harpen(!), twee pia- no's(!), twee violen, altviool, violoncel en contrabas. Zo Interessant en boeiend als we dit hoboconcert vonden, zo imponerend goed vonden wij de interpretatie. Hinderlijk was vooral bij het ijle en subtiele spel aan het begin het hoeeten in de zaal. Misschien komt er nog eens een compo- ADVERTENTIE In verband met het snel naderend Sint N'icolaasfeest is het - mis schien ten overvloede - goed, om met nadruk onder ieders aan dacht te brengen, dat cadeautjes- Iedereen kun rustig royaal Iemand hoeft door hel al bU markt koopt. Marktkoopmai d raat handelaar zorgen al voorbaat voor vrolijke gezichten, rlankzil ruime keus uit honderden welkome geschenken tegen prij zen «lio om het hardst noden tot ,o, kom er eens kijken!". Wie op de markt koopt,houdt het echt-Hollandse familiefeest on verminderd ln ere en hoeft nooit sitie, waarin een obligate hoestpartij wordt voorgeschreven voor de notoire Ihoesters, zodat het minder storend werkt! Twee dirigenten In „Central Park in the Dark" ver scheen Theo Olof als mede-dirigent. Op zijn aanwijzingen moesten de strijkers de stilte van het „Central Park" sugge reren, terwijl Maderna de rest voor zijn rekening nam. De stilte van het park duurde erg lang en het lawaai van de wereldstad New-York was een korte maar hevige opleving. Het is ontegen zeggelijk interessant het bewijs te horen dat Charles Ives „modern was vóór de modernen", maar gepakt heeft ons dit „Central Park" niet. Zou daar in het donker ook niet méér te beleven zijn! Jonge Mozart en Schumann Genoten hebben we van de Symfonie van de jonge Mozart: een werk(je) ln Italiaanse sfeer opgezet en onder Ma derna Italiaans geïnterpreteerd. Van het Andante maakte hij een juweeltje door fijne nuanceringen, dominerende en echowerkingen, daarbij kennelijk specu lerend op de fijne akoestiek van „De Doelen". Het Menuetto en de Finale werden nogal fors opgezet, waardoor aan de klank van de eerste violen afbreuk werd gedaan, maar overigens alle lof. De Symfonie no. 1 van Schumann als finale beviel ons minder. Ondanks alle pogingen van Maderna élan en brui de vitaltteit op het orkest over te bren gen, bleef het geheel wat vermoeit log. Overrompelende levensvreugde i er stralen uit de beide hoekdelen. r dan ook zuiver gespeeld en precies wat er staat. En ln de finale zeker ontbrak daar het een en ander aan. Maderna wilde deze finale als een soort ballet muziek presenteren, maar het orkest kon hem hierin moeilijk volgen. En toch een verrassend pakkend slot! Dat kun je aan de rasmuzikant Made overlaten. ede aflevering van de Treffer- serie, zaterdag bij KRO-t.v-, vonden we van belangrijk minder allure dan de geslaagde start van deze reeks vier we ken geleden. Het verhaal werd helemaal van de kant van de misdaad gezien, zodat er geen werkelijk thrillereffeet was. Dat ging zelfs zover dat hoofdrol speler Frits Butzelaar als commissaris Iet enige wat werkelijk onvoorzien was in de „Moord is taboe" was de afloop, Maar die werd zo abrupt gefilmd dat het leek of men bij nader inzien er maar een stukje had afgeknipt. Bovendien was de bezetting ditmaal niet sterk ge- Op het gevaar hiervan wezen we de vorige maal reeds. Merkwaardig is dat een al zo lang lopend feuilleton als Memoran dum van een dokter, gisteren weer bij de NCRV te zien, daar vrijwel nimmer onder geleden heeft. Ook in deze serie zijn al veie tientallen, soms nagenoeg onbekende, acteurs opgetreden, maar de type-casting was er steeds voortreffelijk. Nu er ook met „Memorandum" moeilijk heden zijn zoals men weet moet Bram v. d. Vlugt zijn Finlayrol in de twee laatste afleveringen aan een ander over dragen gaan er weer stemmen op die pleiten voor een eigen t-v.-gezelschap. Onzalige gedachte! We herinneren ons al te goed de tijd dat er een eigen t.v - gezelschap was. Men zag toen steeds dezelfde mensen in andere rollen en elk volgend t.v.-stuk werd er ongeloofwaar- i in. De i gingen t steeds Altsaxofonist-trompettist Benny Carter (links. st Coleman Hawkins tijdens hun de Kurzaal. Het ls al weer enkele jaren geleden dat i bekende Amerikaanse Jazzpromotor irman Granz zijn „Jazz at the Philhar monic" concert! teerde. Zijn „co op een hoog nlv< in Nederland -back" moest dus we berusten teneinde sue in te garanderen. Dl :m volledig gelukt- Zijn „cast" be terdagavond j.L louter beroemdhe beboptijdperk. vai nd old i Coleman Hai stond dit op een hoog ls het „naar de markt voor goed koper leven, naar de markt voor 'n heleboel geven", want 0P DE MARKT IS UW GULDEN EEN DAALDER WAARD Sovjetdelegatie voortijdig uit China terug MOSKOU (UPI) Een Russische „vriendsehapsdelegatle" heeft een be zoek aan China voortijdig moeten af breken en is in Moskou teruggekeeri wegens „beledigende en vijandelijke' Het programma was verdeeld ln twee sessions, met als intermezzo de vocale blues van T. Bone Walker. De eerste ses sion werd vertolkt door Teddy Wilson (piano). Bob Cranshaw (bas). Clark Terry (bügel-trompet). Dizzy Gillespie (trom pet), James Moody en Zoot Sims (tenor sax) en Louie Bellson (drums). Voor de ware liefhebber een bezetting om „te wa tertanden"! De „bop" die door deze groep werd gebracht omvatte talrijke soli die sprankelende swing en heerlijke vondsten in zich verenigden. Doch er was nog een belangrijk aspect te beluisteren. De lyriek! De melodische lijn die deze topsolisten in lange tijd deel uitmaakte. Hij mocht een ovationeel applaus incasseren. De beide tenorlsten Moody en Sims soliëerden even eens zeer muzikaal, hetgeen tevens kan worden gezegd van Terry en Gillespie, welke laatste zich volledig revancheerde van zijn vorig concert dat zeer matig was. De rhythm and blues van T. Bone Wal ker was mede door de begeleiding van bovengenoemde solisten bijzonder interes sant. Hoewel gehandicapt door een ver koudheid hij wees wanhopig naar de keel werd zijn optreden toch één van de hoogtepunten van deze avond. Hij gaf tevens blijk een zeer goed gitarist te zijn. Zeer aantrekkelijk was zijn „show" waar bij hij de gitaar alleen de linkerhand bespeelde openbaren een enorme muzikaliteit. Geen concessies aan de extreem-moderne jazz- richting, doch bop vermaarde Goodman Quartet, d vertolkt door ofoon n.! npet! de pa» ileman Hawkins. Beide land. Z)j traden ln de dertiger jaren her haaldelijk op onze podia voor het voet licht met de voormalige Ramblers. Zeker, de tand destyds is aan Hawkins niet onge merkt voorbijgegaan. Doch de gouden toon ls gebleven alsmede de nimmer aflatende hebben takt. i uit de jaza ichledei Carters aandeel op trompet en altsax waren onbetwist voortreffelijk. Hij paarde een fraaie toonvorming aan een soms ver fijnde lyriek, alles met verbluffend gemak gespeeld. Bassist Bob Cranshan hij brak een snaar tijdens de slotsession produ ceerde eenvoudig toch uiterst functioneel spel. En tenslotte de „titaan op drums" Louie Bellson. Hij kwam als eerste met twee bassdrums. In zijn geweldige solo maakte hij hiervan een nuttig doch zeker geen overdadig gebruik. Hij bezit een hoog opgevoerde techniek en weet naar een enorme climax toe te werken waarbij een sterk swingend karakter behouden blijft. Bellson soliëerde tijdens de slotsession die de naam Blues at Scheveningen had ge kregen en waaraan werd deelgenomen door alle medewerkenden, die zich ware grootmeesters van de bop en swing hebben getoond. Dr. W. Drees leidt Openbaar Kunstbezit in AMSTERDAM Ook dit Jaar zal weer eind november de actie beginnen waar mee de stichtLng „Openbaar Kunstbe zit" haar televisie- en radiouitzendin gen voor het jaar 1967 opent. Het cul- dr. W. Drees, minister van Staat, die zich bereid heeft verklaard deze a- voor radio en t.v. in te leiden. Dit dinsdagavond gebeuren voor de via Nederland I, van 19.30 tot 1! uur en voor de radio via Hilversum I, in de KRO-rubriek „Kunst" die v, 22 tot 22.30 uur wordt uitgezonden. i buiten aantrekken. Het eigen gezelschap werd dusdoende gedevalueerd tot een figurantentroepje dat al vóór de eigenlijke opheffing nau welijks rollen van betekenis te spelen kreeg. We kunnen niet inzien dat het een nieuw speciaal t v.-gezelschap op den duur anders zou vergaan. Vg TROS-quiz verboden (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Reeds een maand gele den signaleerden wij het onvermelde reclame-element in de Foto-Toto-Quiz van de TROS. De adjunct-regerings commissaris, de heer Bernard Jan Kooy denkt er kennelijk net zo over. In een brief aan het hoofd van de TROS, de heer J. Landré wordt de jongste omrocptelg geadviseerd de quiz "iet meer op deze manier uit te De drie deelnemers!sters) maken ge bruik van een instantcamera, waarvan er slechts één merk bestaat, dat vol gens dit procédé werkt. De heer Landré is voornemens om woensdagavond a.s. in het TROS-pro- gramma via Ned.;.and II op het scherm een verklaring af te leggen en mee te delen, dat de TROS de quiz zal staken. Doet men dit niet, dan loopt de TROS niet alleen gevaar dat dit soort uitzendingen door de ministi toestellen i was gemaakt. Voorlopig zullen in plaats van de fotoquiz een paar film pjes worden uitgezonden. Ook pers chef Joop Pannekoek van de TROS en het zangeresje Papricia zullen bin nenkort weer vocale talenten mogen ontplooien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 2