OP ALLE TOEREN KLINKT MUZIEK LATER. Hoger interim Billiton WOENSDAG 19 OKTOBER 1966 DE LEIDSE COURANT PAGINA 9 NERO; HET GEHEIM SLAPPE BIZON SUSK.E EN WISKE: DE POENSCHEPPER BIGGLES: OPERATIE SPACEFIGHTER Scheepvaartberichren Kdam, ADRASTUS 20 te Djeddah verwacht, ADONIS 1 8v Antw te Rdam, ACTEON IE te Port-Sudan verw, AEGIS 15 v Maracaibc n Kingston. AMPENAN 18 v Port Swetten- 17 90 mijl z Kingston naar New-York, CALTEX PERNIS 18 te Dumai, CALTEX AMSTERDAM 21 te Rdam verw, CARIB TRADER 18 t a voor Liverpool, CELEBES 18 te Hamb, CHIRON 19 te Adam DAHOMEYKUST^18 te Adam, DORESTAD 'EEMHAVEN 18 v Antw n San Juan, EEM- LAND 17 v Riogrande n Cabedelo, EOS 19 v Rdam n Adam GAROET 19 te Quayaquil, GABONKUST 19 ten anker rede Pointe Noire, GOOILAND ,18 rede Santos, GRAVELAND 18 te Las Palmas n Z-Amerlka, GAASTERKERK 18 te Duin kerken. GULF SWEDE 18 v Escrnvos naar HEEMSKERK 17 v Suez naar Port-Said, HERMES 17 v Barranqullla n Pta del Gada, HERCULES mbuïg, IVOORKUST karta, KENIA 2. v Suez n Singapore, KOSSMATELLA 20 te Melbourne verw, KLOOSTERKERK 18 800 mijl zw Colombo n Fremantle, KAMPER- DIJK 19 te Newportnews, KARAKORUM 19 te Los Angeles, KINDERDIJK 18 v Cristobal Men kan aan de soheopvaartredaotl6 opgeven welk Nederlands schip men aan bovenstaande HJst wil zien toe gevoegd Ook als deze belangstelling niet meer bestaat, wordt men ver zocht dit te melden aan de redactie. Liturgische kalender DONDERDAG 20 okt.: H. Joannes van Kent. Mis Miseratio. Wit. MARNELLOYD pass 18 Gibraltar 19 1 sabon, MADISONLLOYD MIJDRECHT 1 9v Suez n Pi 19 te Bremen, MIRACH-Npass 18 ell Zant. n Marseille, MISSISSIPPILLOYD 18 v Trlpo 5 Golf, MOER- NEDER WESER PALAMEDES 19 1 NEDER RHONE OLDEKERK PARTHENON New-York, PHILIDORA 18 v Las Khlrra Genua, PRINS CASIMIR r~ WILLEM GEORGE I Mtwara, RIJN DAM 19 te New-York verw STATENDAM 18 v Zamboanga n Port Mo- •esby. STRAAT CHATHAM 20 te Willlngton Pt Alexandre, SITULA 1 SLOTERKERK 18 STENTOR 17 v Thessaloniki irg, SINOUTSKERK 18 te Port Said THERON 18 v Nivkerie n Paramaribo, TJI- TJALENKA 18 v Maritius n Lour ULYSSES 18 te Cristobal VITREA 17 300 mijl nnw North West Cape n Singapore, VIVIPARA 18 420 mijl z Socotra 22 te Mena al Ahmadl verw n Geelong WESTERTOREN 18 te Pulubukom verw WITMARSUM 19 te Le Havre, WILLEM- Barbados n Port of Koersen IPes. 5.! D.ïï.9050—91.00 FMk OSch. 13.98-M.08 US? 3.50%- 3.63% In een handomdraai 1231,56789 I Horizontaal 1. ijzer aantrekkend stuk ijzer. 2. laden deeltje - voorzetsel. 3. lengte- 1 zuivelprodukt - omtrek. 2. rege- maat slee. 4. eilandje bij Nieuw- Guinea - deel van de vinger. 5. bloem bed - bekende clown. 6, lof - voeg woord. 7. voegwoord selenium. 8. sinus (afk.) - collectieve arbeids overeenkomst - veertiende letter van het Griekse alfabet. 9. snelheid. Vertikaal: 1. water in Friesland plaats in Gel derland muzieknoot. 2. sarren. 3. plaats in Noord-Holland. 4. muziek noot cerium. 5. plaats venster. 6. voegwoord - voorzetsel. 7. anders gezegd. 8. bep. houtsoort. 9. pers. voornaamwoord - bos haar - diere- Oplossing vorige dag: Oplossing Hor. 1. sta - doder. 2. puik - peru. 3. uk - era - ei. 4. kee - rif. 5. hap - lis. 6. lus - hoL 7. 11 - tak - sd. 8. eden - inkt 9. sekte - rio. Vert. 1. spul - lies. 2. tuk - hulde S. ai - kas - ek. 4. keep - tot. 5. re - ha. ski 9, ruif - dito fi. opa lokL 7. de - ril - nr. 8. ere» door ellery queen 21 Maar bij de vijfde envelop de brief waarvan geen doorslag was nam Hume de tijd om hem nauwkeurig te bekijken. Zijn grote ogen stonden strak en zijn lippen waren in een onhoorbaar gefluit samengetrokken Fanny Kaiser," zei hij. ,,De wind waait dus uit die hoek, hè?" en hij wenkte ons naderbij. Het adres was niet getypt; naam, straat en Leeds N.Y. waren met zwarte inkt in het zwierige handschrift van een zelfverzekerde egoïst geschreven. „Wie is Fanny Kaiser?" vroeg vader. „O, een van onze toonaangevende inwoonsters," antwoordde de officier van justitie afwezig, terwijl hij de envelop openscheurde. Ik zag hoe commissaris Kenyon plotseling zijn oren spitste. Hij liep snel naar ons toe en ik merkte dat een paar van zijn mannen naar elkaar knipoogden op die intieme, wellustige manier, die mannen eigen is als het over lichte zeden gaat. Het briefje was, evenals het adres op de envelop, in gewoon handschrift. Hetzelfde zwierige hand schriftHume begon hardop te lezen, maar hij stopte al bij het eerste woord, wierp 'n bliksemsnelle blik naar iemand buiten mijn gezichtsveld en las toen zwijgend verder. Zijn ogen lichtten op. Toen nam hij Kenyon, vader en mij terzijde en zijn rug naar de anderen toekerend, liet hij ons de brief lezen. Met een klein hoofdknikje beduidde hij ons dit niet hardop te doen. Er was geen aanhef. De brief begon plompverloren en was niet ondertekend. Vermoed dat C. mijn telefoon aftapt. Gebruik daarom de telefoon niet. Ik schrijf nu aan Ira om hem in te lichten over de verandering van plannen overeenkomstig ons gesprek en jouw suggestie gisteren. Blijf zitten en hou je been stijf. We zijn nog niet verslagen. En stuur Maizie naar me toe. Heb een aardig ideetje voor vriend H. „Is dit Fawcetts poot?" vroeg vader. „Geen twijfel aan. Nou wat denkt u hiervan, hè?" „C" mompelde Kenyon. „Jandorie, hij bedoelt toch niet die...?" Hij keek uit de hoek Vanz'nvisseoogjes naar Carmichael, die aan de andere kant van de kamer rustig met Jeremy Clay stond te praten. „Het zou me niet verwonderen," zei Hume binnensmonds. „Wel, wel, ik vond al dat er iets eigenaardigs was aan onze vriend de secretaris." Hij maakte een beweging met zijn hoofd naar een van de rechercheurs in de deuropening. De man kwam met een verveeld gezicht aanslenteren. „Neem een paar jongens mee en loop alle draden in het hele huis na," zei Hume zachtjes. „De telefoondraden. Nu direct." De Er verschenen rimpeltjes in de hoeken van zijn mond. „Ik ben vrij zeker, dat Maizie een jongedame is, die op een bepaald terrein een groot talent ten toon spreidt." „Juist Maar waarom zegt u in 's hemelsnaam niet wat u bedoelt, mr. Hume? Ik ben meerderjarig. En ik vermoed, dat senator Fawcett met „vriend H" uzelf bedoelde?" Hij haalde zijn schouders op. „Het lijkt er wel op. Ik vermoed dat mijn edelmoedige tegenstander van plan was een valstrik op te zetten om te bewijzen, dat John Hume niet de gewetensvolle moralist is, die hij beweert te zijn. Ongetwijfeld moest Maizie komen opdraven om mij een pleziertje te doen met het doel mij te compromitteren. Zulk soort dingen zijn wel eerder gebeurd en ik twijfel er niet aan, dat er meer dan genoeg getuigen zouden zijn geweest om van mijn eh uitspattingen te getuigen." „Wat zegt u dat aardig, mr. Hume," zei ik lief. „Bent u getrouwd?" Hij glimlachte. „Waarom? Solliciteert u naar die betrekking?" Op dat ogenblik kwam de rechercheur die wegge stuurd was om de telefoondraden te onderzoeken, terug en bespaarde mij daarmee de pijnlijke noodzaak een antwoord te geven. „De installatie is in orde, mr. Hume. Alleen deze kamer moeten we nog doen..." „Wacht even," zei Hume haastig. Hij verhief zijn stem. „O, Carmichael!" De man keek op. „Ik heb je voorlopig niet nodig. Wil je buiten wachten?" Onverstoorbaar liep Carmichael de kamer uit. De rechercheur onderzocht meteen de draden, die van het bureau naar de wand doorliepen en bleef enige tijd aan de doos prutsen. „Het is moeilijk te zeggen," was zijn conclusie terwijl hij opstond. „Het lijkt allemaal in orde, maar als ik u was, mr. Hume, zou ik iemand van de telefoondienst erbij halen en de zaak deskundig laten onderzoeken." (Wordt vervólgd) Kosfelijke albums met grandioze muziek Albums met grammofoonplaten komen meer en meer in zwang. Was de reden aanvankelijk vooral van praktische aard (opera's en Passionen vergden nu eenmaal drie of meer platen)tegenwoor dig bieden de discomaatschap pijen hele concertseries in albums met gemiddeld vier platen aan. Dikwijls gaat het hun inderdaad om kostelijke albums met gran dioze muziek. Zo'n album vergt natuurlijk wel een forse uitgave ineens, maar wie zich die permit teren kan, wordt dus ook meteen de eigenaar van een paar uur' achttien karaats muziek. In deze rubriek bespreken we twee van deze fraaie albums: vier Philips- platen met „I Musipi" in meester, concerten van de barok A 02736 L) en een album van Decca (LXT 6238) die terecht de titel „Festival van Weense kamermuziek" -meegekregen heeft: kwartetten en andere kamermuziek van Mozart, Haydn, Schubert en Von Beethoven. Vooral dit „Weense festival" is een bijzonder artistieke belevenis. Bij het beluisteren van deze platen ervaart ge weer eens, wat voor een verbazend hoogtepunt de muziekgeschiedenis rond de overgang van barok via Haydn en Mozart naar de vroege romantiek met Wenen als scheppend èn uitvoerend centrum geleverd heeft. Wie de vraag stelt „Aan wie hter de hoogste prijs?" weet, dat het gegeven antwoord in de eerste plaats een kweetle van persoon lijke smaak is; Haydn, Mozart, Beet hoven en Schubert, het waren vier grootmeesters met uiteenlopende ka rakters, die ondanks hun grote subjec tieve kracht elkaar sterk beïnvloed hebben. En die bovendien, vooral als men bijvoorbeeld let op de korte levensduur van Wolf gang. Am adeus of Schubert, bewonderenswaardig pro- duktief geweest zijn. Hoezeer in dit geval de kwantiteit aan kwaliteit gepaard is gegaan, bewijst onder meer de sector kamermuziek van het viertal. Juist deze sector Is op het „Weense festival'' van de Decca- plaat onder de loep genomen en dan nog wel in uitvoeringen door ensembles die meestal uit leden vain de beroemde Wiener Philharmoniker zijn samen gesteld. Wiener Octet Sprekend hiervoor is de laatste plaat van het viertal; het Wiener Octet voert en Schuberts Octet in F Groot op uiteen der mooiste stukken kamer muziek die we kennen. De muziek literatuur kent maar weinig lyrische werken van dit formaat en Schubert zelf componeerde naar ons gevoel geen ander stuk kamermuziek, waarin zijn gevoelskunst als liedercomponist en zijn talent als symfonicus elkaar zo vruchtbaar ontmoet&n. Trouwens ook Het Wiener Octet. zart, Haydn en Beethoven toont de zeurt Haydn en Beethoven toont de kamermuziek vaak nauwe relatie met hun symfonieën. Van Schubert werd ook opgenomen het bekende „ForeUenkwintet" waarbij de Weense uitvoerende musici assistentie kregen van de Blitse pianist Clifford Curzon, die qua klankvolume m het berin naar onze smaak iets te veei domineert, maar In het andante ge- heel op de strijkers ingespeeld blijkt. Van Mozart spelen leden van het Wiener Octet het Klarinetkwmtet KV 581, met Alfred Boskovsky als uitmun. tend blazer, en een aantal kleinere werken voor kamerorkest waarbij Willi Boskovsky, de primarius van het octet, de directie voert; naast een mars en een tiental min of meer bekende menu etten (wie heeft Mozart hierin kunnen evenaren speelt dit Hamermuziek- ensemble ook pen vijftal oontradansen. waarvan de eerste een versie op Figa ro's aria „Non piu andrai" is. Ook Beethovens septet opus 20, heel anders lyrisch dan het soortgelijke werk van Schubert, wordt door leden van het Wiener Octet uitgevoerd; qua ensemblespel is dit technisch misschien wel het allerbeste van de plaat. Haydn is vertegenwoordigd door zijn Kwartet opus 33 no. 2, een glan zend en vloeiend stuk met het merk waardige 6teeds door rustmaten onder broken slot, waarvan beweerd wordt dat Haydn zo componeerde om onder het musiceren door kwebbelende dames in de val te laten lopen. De uitvoering van Haydn staat op naam van het Weller Kwartet, eveneens een ensem ble met goed samenspel en een mooie, liohte toon. IN DE MARGE DEN HAAG De N.V- Billiton maat schappij heeft over het eerste halfjaar 1966 een netto winst behaald van 6.44 miljoen gulden. Aangezien tot dusver geen dergelijke berekening placht te worden opgemaakt, zijn overeenkomstige cijfers van het eerste halfjaar 1965 niet beschik baar. Berekend op jaarbasis steeg de netto winst, uitgedrukt in procenten van het aandelenkapitaal, van 31 procent in 1965 tot 41 pet. in 1966: uitgedrukt in procenten van het eigen vermogen zijn deze per centages resp. 6,6 en 8.4 procent. Ver wacht wordt, dat de in het tweede half jaar 1966 te behalen resultaten niet min der zullen zijn dan die welke in het eerste halfjaar werden verkregen. Commissaris sen en directie overwegen over 1966 op aandelen eerste- en tweede rubriek een interimdividend van resp. 15 en 10 procent uit te keren- Een besluit in die zin k^n medio november worden verwacht. (Over 1965 werden interimdividenden uitge keerd van 12% resp. 7% procent in totaal werd uitgekeerd 25 procent resp. twintig procent. Vandaag ontvangen: Uitgeverij J. M. MeulenhoffRijksen: Va renaissance tot heden, f 19,50: Tophof' Leeg te aanvaarden, f5,-; G. v. d. Wp cheren: De naakte hond, f7,50: Meri: r kuil, f 5,—. Uitgeverij Querido: E. S. Wil lards: Mijn moeder werd opgehangen A v. d. Werfhorst; De wlnterkraaier Uitgeverij Polak en Van Gennep: Dr. Lip schits: Honderd jaar NI" 7. Uitgever Ploegsma: Het grote boek over vriend schap met dieren, f '3,90. De Arbeiders pers: George Kool: Aantekeningen bij eer zeereis, f7,90; Heinz Küpper: Simpiliciu 45, f6,90; M. Olthuis: Even ogen dich' f6.50: Ludwig Marcuse: Het pessimism f6,50; A. D. Hildebrand. Nieuwe avo> turen van Belfloor en Bonnevu, f 1.9' Gottfried HeindlHistorie met klein „ha f3,90. Uitgeverij H. J. W. Becht: N. vr Hees: Bisschop Bekkers, f 5,90. Uitgevei Moussault: Isaak Babel: verhalen. Verdienstelijk werk van minder bekende fonografische ondernemingen is, dat ze soms in hun pakket minder vaak gespeeld werk van bekende componisten opnemen. In dit verband noemen toe „Twaalf Duitse Dansen" van Mozart, die' met op de keerzijde van de plaat Twaalf Duitse Dansen" van Beethoven voor 't merk Amalthea (AM 20180) opgenomen werden. De uitvoering die aan Mozart en Beethoven alle recht doet wedervaren staat op naam van het Pro Musica Orkest uit Stuttgart, dirigent Edouard van Bemoortel. Welke „twaalf dansen" vallen te prefereren? Naar onze smaak die van Mozart. Maar wanneer bij de luisteraar de kern anders uitvalt, staan toe niet verbaasd. De één houdt meer van witte, een ander van rode Een andere plaat van Amalthea (AM 20230) heeft Johann Strauss als middelpunt. Koor en orkest van de Hessische Rundfunk geven met solisten een uittreksel uit de „Zigeunerbaron", een van de beste operettes, maar hier, jammer genoeg niet met zangers, die allemaal aan „bel canto" doen. Aan de keerzijde van de plaat 'n merkwaardige inval: een „Johann Strauss Fantasie" door het Wiener Sinfonietta Orkest onder leiding van Heinz Sandauer. die dirigeert en klaviersoli speelt. Curieus, maar voor de liefhebbers niet onaardig. Koormuziek uit Bulgarije brengen enkele koren uit Sofia, Les choeurs de Sofia. Kaval", voor het merk Harmonie Mundi (H.M.O. 30576). Muziek van r-niet of maar weinig bekende componisten; muziekdie goed in het gehoor ligt en door de koren uit Sofia gebracht wordt in een stijl, die aan de beste Nederlandse mannenkoren denken doet. Musicologisch interessant is de plaat ■riet Engelse muziek uit het begin van 'le zeventiende eeuw, die in de serie ..Das alte Werk" (Telefunken SAMT "M81-Averscheen. Uit de kamermuziek ■it die periode onder een verzamel- aam „Consort-music" genoemd koos Gustav Leonhardt werk van William Lawes, Thomas Tomkins en William Byrd voor een concert, dat grotendeels op instrumenten uit de baroktijd werd uitgevoerd. Musicolo gisch zeer belangrijk maakt deze mu- riek vergeleken met de hoogtij van de barok de indruk overwegend „huis vlijt" te zijn. Maar vergist u niet; luister bijvoorbeeld eens aandachtig naar Byrds „Miserere" (een kort stuk voor orgel) of het begin van diens tweede fantasie en ge ontdekt weer brokken onbekende schoonheid. Universitair Nieuws AMSTERDAM Aan de vrije universite te Amsterdam zijn geslaagd voor de examen: kand. psychologie L. van Loon, Den Haar kand. politicologie: P. Nieuwenhuijsen, Zoe AMSTERDAM Aan de universiteit vat Amsterdam zijn geslaagd voor kand. ex Ch. Verschuur, G. G. J. D. s-Kleijn, Den Haag en P. H. J. L. en uit Waddlnxveen. I Musici Wanneer we 't album met de meester werken uit de baroktijd wat beknopter bespreken, is 't niet omdat de Philips- platen minder de moeite waard zouden zijn, maar omdat we de roem van „I Musici" in menig werk reeds be zongen hebben, dat in deze album- verzameling opgenomen werd. hoboïsten Driehuys en Van Tricht) blijven behoren tot de kleine top van kamermuziekensembles, die qua stijl en techniek vrijwel alle zeventiende en achttiende-eeuwse muziek, die voor hun samenstelling geschikt is, vol maakt kunnen spelen. Het album be vat: concerten van Locatelli en Scarlatti, 'n hoboconcert vanAlbinoni, het zogenoemde „Rustconcert" van Corelli, van Vivaldi onder meer een concert voor twee mandolines, strijkers en orgel en een bijzonder interessant concerto voor fluit en strijkorkest. Johann Sebastian Bach is vertegen woordigd door een tripleconcert (fluit, viool en klavier), het concert in d-klein voor hobo en viool en, in dezelfde toon soort, het bekende concert voor twee violen. Eén plaat werd geheel aan Handel gewijd; „I Musici" voeren van hem uit het concerto grosso in b, in d en in F-groot. Het is al lang geen nieuws meer, dat zij Handels concerti even virtuoos en schoon spelen als het werk van hun eigen Italiaanse voorvaderen. Boccherini Goed aansluitend bij de muziek van „I Musici" is het drietal celloconcerten van Luigi Boccherini, die Anner Bijlsma, een van de solocellisten van het Concertgebouworkest, vorig jaar voor Telef unken (SAMT 9473-Aliet opnemen. Boccherini schreef voortreffelijk voor de cello en zijn concerten (waarin ook dé hoorn een ereplaats krijgt) rijn qua vorm de evenknie van Vivaldi c.s. Alleen in de stijl wat „gladder" en de variatie minder groot. Anner Bijlsma speelt subliem. De begeleiding wordt prima verzorgd door het gelegenheids ensemble „Concerto Amsterdam". G. v. L. ZON of geen ZON DE BILT. 1 pe depressie, die gisteren -Ierland lag, verplaatste z- de Ierse Zee en vulde ziel -hts langzaam op. Een bre met krachtige tot harde ?r rekt zich van k.n.m.1 ws enkele deelt mede: de buien ceaan tot 't zuidelijk gedeelte de Noordzee uit. Deze winden voeren onstabiele lucht aan, waaruit in Zuid-Engeland en West-Frankrijk plaatselijk zware buien vielen, hier en daar zelfs met onweer. De depressie zal langzaam naar Schotland trekken, toaarbij in ons land een zuid- viestelijke wind blijft waaien. Naast opklaringen zullen plaat selijk weer enkele buien kunnen voorkomen. De temperaturen zul len wellicht iets lager worden, maar een daling van enige bete kenis wordt niet verwacht. Weer in Mpdprland Wppr in Europa

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 9