3)a Stolde Sou^ont CIRCUSTHEATER geopend met voortreffelijke „FIDELIO „Moeders wil is wet", ook na vertrek van Gerard Heystee ,Dag mijnheer Smelt. Fa. J. N. GEIJER Vanavond in Hher; TELEVISIE DE LEIDSE COURANT WOENSDAG 5 OKTOblsK 1966 Kwalijke lucht IR. ADAMS heeft ln de Eerste Kamer met een stortvloed vun woorden geprobeerd zijn oorlogsverleden schoon te wassen. Hij is daarin niet geslaagd. Hij verschool zich achter uitvluchten en verdachtmakingen aan het adres van an deren. Een woord van spijt over zijn hou ding tijdens de oorlog kwam niet over zijn lippen. De Eerste Kamer kan er niets aan doen dat de Boerenpartij zich door dit soort lieden laat vertegenwoordigen. Ir. Adams kna dus Kamerlid blijven. Maar hij zul lucht zijn voor de Kamer, een kwalijke lucht. Het hoofdbestuur van de Boerenpartij heeft laten weten een dezer dagen een beslissing te nemen in, de zaak-Adams. Die beslissing kan voor' een weldenkend mens geen verrassing meer vormen. Men kan zich afvragen wat men er nog mee wil redden. Onbeschrijflijk schone creatie van Gré van Swol-Brouivenstijn Van duisternis Wraak en weerwraak in Nigeria MIGERIA gaat gebukt onder een euvel, waaraan veel landen, die pas hun onafhankelijkheid hebben verworven, on- deihevig zijn geweest: haat en nijd tus sen de verschillende efchnologlsche bevol kingsgroepen. Nigeria is vanouds ln twee grote groepen verdeeld: de feodale, Isla mitische noordelingen en de handeldrij vende en economisch geenszins zwakke zuidelijke stammen. De Britten steunden destijds zeer op de noordelijke groeperingen, zoals zij trouwens, waar dan ook. altijd sterk op de Islam steunden. De eerste regeerders van het vrije Nigeria kwamen uit het noorden: 6lr Balewa e.a. Ze werden weg gevaagd toen een zuiderling van de Ibo- stam, generaal Ironei, de macht overnam. Bij die gelegenheid werd een aantal offi cieren van de (noordelijke) Haoesastam vermoord. Nu Ironsl plaats heeft moeten maken (hij is waarschijnlijk vermoord) voor een opvolger uit het noorden, Yakoeboe Go- won, zijn de Heoesa's wraak gaan nemen, wat weer wraak van de Ibo's heeft uitge lokt, Zo blijft de kettingreactie doorgaan tot grote schade van een land, dat toch wel mogelijkheden in zich had tot een zowel gunstige als vreedzame ontwik keling. Inconsequent TYE Jongere socialisten die de Partij van de Arbeid weer eens even „lekker links" willen maken, blijken op interna tionaal" gebied bereid te zijn tot je reinste opportunisme. Nederland zou volgens hen de Oostdultse Volksrepubliek en de Vietkong als wettige regeringen moeten erkennen, maar het uitstoten van Portugal hebben te stellen als een voorwaarde bij de reor ganisatie van de N.A.V.O. Voor deze democratie, die blijkens ande re voorstellen (waaronder enkele aantrek kelijke!) de staat meer echt democratisch willen maken, Is de dictatuur van rechts een gruwel, maar de dictatuur van links aanvaardbaar als begeleidende omstandig heid van een lnternatlonaal-polltleke vrijage. En dan te weten dat wat oudere socia listen, die ook graag de Pv.d.A. linkser laten koersen, in hun „open brier* onder meer vragen: „Een coherente buitenlandse politiek, waardoor plotselinge koerswijzi gingen kunnen worden voorkomen". We worden meer en meer benieuwd ernaar wat de socialisten onder een „cohe rente politiek" verstaan. (ADVERTENTIE) Andere hoogtepunten: MODE THEATER 2 x 's middags NOVITEITENCENTRUM 86° DAMESBEURS KOKEN en STOKEN met AARDGAS naar het licht Dat heeft Ludwig van Beethoven eens gezegd naar aanleiding van zijn „Flde- de enige opera door hem ooit ge schreven. En hij had gelijk. Want waar schijnlijk is er geen tweede werk in de ganse muziekliteratuur te vinden, dat componist zoveel moeiten, zoveel zorgen, zoveel verdriet heeft bezorgd. Dat begon al bij de première, op 20 no vember 1805 te Wenen. Daar waren al enige onderdelen door nieuwe vervan en de allereerste ouverture, thans els Op. 138 bekend, moest plaats ma- roor de tweede en de aria van Mar- zeiline klonk zelfs in de derde versie, na- r reeds twee andere redacties door de voortdurend zwoegende en schavende meester waren terzijde gelegd. Ook van het zogenaamde grafduet Rocco-Leono- bestaat nog een vorm, zéér primi tief geïnstrumenteerd en reeds vóór de eerste opvoering door een andere vangen. De tragische historie van de opera is voldoende bekend. „Fidelio" viel bij de première als een baksteen; greep er niets van en bovendien toonde al van dramatische fouten. Een nleu- bewerking volgde in 1806. Ze be stond hoofdzakelijk uit verkortingen omzettingen van bepaalde numme arbij Beethovens vriend Stephan Breuning het libretto naar de Franse tekst van J. N. Bouilly opnieuw be werkte. Daarbij had de meester nieuwe ouverture geschreven, die als .Derde Leonore" In de concertzaal klassieke vermaardheid zou gaan krij- T.V.-gesprek met mgr. Zwartkruis HILVERSUM Het ligt ln het voorne men van de KRO-televlsie om volgende week zaterdagavond voor de camera's een gesprek te voeren met de nieuwe bis schop van Haarlem, mgr. drs. Th. Zwart kruis. Tevens zal dan een korte op film vastgelegde samenvatting worden ultge zonden van de wijdingsplechtigheid, die dezelfde dag ln de Haarlemse kathedraal zal plaatsvinden. De KRO-radio geeft die avond van 18 tot 18.20 uur eveneens e samenvatting van de bisschopswijding. hierbij aan Hector Berlioz en de Mo- zartspecialist Otto Jahn, die het be treurden. dat met al deze wijzigingen zoveel karakteristieke Beethoveniaanse muziek verdwenen was, kritiek, die maakte, dat de partituur ..beweeglijk" bleef tot op onze dagen. Ralmund Grum Want i licht, tussen perfiede misdadigheid en bovenmenselijke integriteit, dat is de de Salzburger Festspiele 1950basis, waarop een Fidelio-uitvoering eemaken, dat nie- moet rusten. En daarop rustte zij gis teravond. mand minder dan Wilhelm Furtwangler de Derde Leonore-ouverture als inlei ding tot de finale van het tweede be drijf deed klinken, hierbij een Wepns gebruik volgend, waarmee Gustav Mah ler in 1907 was begonnen Zo ging de „tweede première" op 29 maart 1806... Men bracht het niet ver der dan twee speelbeurten. De oorzaak ervan? Waarschijnlijk onenigheid tus- Beethoven en de directeur van de schouwburg baron Braun. Hoe dan ook, ..Fidelio" bleef acht jaar lang in porte feuille. En dat was maar goed ook. Want in deze periode ontstonden de 5e, 6e, 7e en 8e symfonie, het vioolconcert, de beide pianoconcerten in G groot, de „Coriolau"- en „Egmont"-ouvertures en een reeks van de belangrijkste sonates en strijkkwartetten. Weer herschreven Het was na dit rijpingsproces, dat de meester zelf weer tot een herschrijving van „Fidelio" wenste over te gaan, wat rigoureuze veranderingen tot gevolg zou hebben. De „huisdichter" van het KSrtnertortheater, Georg Friedrlch Treischke hielp hem bij de tekst en in muzikaal opzicht liet de componist vrij wel geen stuk onveranderd. En wat de orkestrale inleiding betreft: Beethoven had reeds drie ouvertures achter de rug, nu schreef hij een vierde, die op de dag van heden als instrumentale introductie gebruikt wordt. In deze vorm werd „Fidelio" ten der den male, op 28 mei 1814 aan 't Ween- se publiek gepresenteerd: eindelijk met groot succes. Doch het is deze vorm, die in de negentiende eeuw wederom veel kritiek gekregen heeft. Men denkt Getuige in de allereerste plaats de creatie van Fidelio door Gré van Swol- Brouwenstijn: indrukwekkend, onbe schrijfelijk schoon gehoord het door en door menselijke bij haar in deze rol ge- Die daad werd toen afgekeurd, princl- legd. Ze begon niet .compleet als hel- pieel afgekeurd door allen, wie stijlzui- din", ze groeide in een situatie haar verheid boven alles lief was. En ze had- door het leven opgelegd. Daarin werd den gelijk: deze ouverture is ontzagwek- re steeds indrukwekkender. Haar part- kend, een drama op zichzelve, dat niet ner Fritz Uhl als Florestan, dat was jeune premier, zoals, helaas zo dikwijls het geval was. Zag men hem, dan was het een veertiger met de nodi ge ervaring, die het samenzijn met an dere mensen iemand schenkt, hoorde men hem, dan getuigde zijn (fraai) te norgeluid van een onblusbare levenswil. Tussen de naïviteit en de op het le ven bevochten moed, de satanische boos heid van Don Pizarro, de gouverneur van de (Spaanse) staatsgevangenis, door de bas Caspar Broecheler ver beeldt, met zijn plastische zang volle dig passend in 'n samenleving, waarin naast elkander de strijder, de reactio nair, de indifferente zich doen gelder. De indifferente, de mens, die doet of zijn neus bloedt van het type, dot ,,het nooit geweten heeft", voor u'ie „bevel bevel is" en op zijn manier zijn .plicht" doet. Meesterlijk weergegeven door Arnold van Mil, die de gevangenis bewaarder Rocco ten voeten uit teken de: door zijn zang, door zijn plastiek, door zijn gesproken woord, dat voortref felijk gearticuleerd in alle hoeken van het nieuwe theater volledig mag, niet kan concurreren met de tra gedie ten tonele en daarom in de con certzaal thuishoort. Zo dacht ook het nieuwe Wenen er over, toen men, op 5 november 1957, de Staatsoper met Fidelio heropende. En met deze opvatting werd men ook ten onzent dank zij Alexander Krannhals en de Nederlandse Opera, vertrouwd ge maakt. Nieuwe traditie gevolgd Een nieuwe traditie, waarbij men te rugkeerde naar het begin, ze werd ook gehuldigd in de Fidelio-opvoeringwaar mee gisteravond door de Nederlandse Operastichting het nieuwe Circusthea ter te Scheveningen op waarlijk feeste lijke wijze geopend werd. Willem van Otterloo als leider van het Residentie- Orkest, dat in de voortreffelijk geoutil leerde bak zat en prof. Rudolf Hart- mann, sinds 1952 intendant van de Bayerische Staatsoper in München en wereldvermaard regisseur in Neder land maakte hij zijn entree in het Hol land Festival 1950 hadden en namen hiervoor een artistieke verantwoorde lijkheid, die hen sierde. AFSCHEID VAN TROUWE MEDEWERKER Trouwens de hele Fideliovisle heeft as aangenaam getroffen. Om een voor beeld te geven naar aanleiding van het eerste tafereel op de binnenplaats van de staatsgevangenis. Met dit stuk weet de regie gemeenlijk niet goed raad, zelden slaagt ze erin hieraan een dramatische werking te verlenen, de scenes in dit ge- deelfe van Fidelio hangen er zo'n beet je aan. Doch in deze opvoering kregen ze een lichtelijk Italianiserende toets, waardoor het belcanto volledig kan op bloeien. De sopraan Sonja Schöner, die j Il'rJtiiehe' wij als Marzelline zéér bewonderden, Qns de tenor Rudolf Kat als de portier Ja-1 quino optredend, maakten van deze tlstieke situatie volledig gebruik. Geen Fidelio zonder koor, dat als on definieerbare massa in lompen ge hulde gevangenen een waarlijk lugu bere indruk moet maken, wat ook hier volledig het geval was. Van duisternis naar het licht: dat bracht het slottafereel, waar de wereld zich baadde onder een Italiaanse, juis ter gezegd Spaanse zon. Dat licht was identiek met het geluk, dat het besef van de menselijke vrijheid, van het menselijke individualisme door een ,,de- moraal gewaarborgd, de bewoners van dit ondermaanse Goede eon trast werking Waardoor dan'ïevehs de voor een goe de realisering van de partituur zo nodi ge contrastwerking ontstond. Het arge loze van hun spel maakte de tragiek van het geheel des te bewuster. Contrastwerking: tussen duisternis (Van onze omroepcorrespondent HILVERSUM. „Wat moet ik eigenlijk vertellen", vraagt de 45-jarige acteur Gerard Heystee. die de afgelopen week afscheid nam van de trouwe luisteraar - sters naar het populaire KRO-program ma „Moeders wil is wet"- Mijn ver trek houdt verband met de nieuwe stroomlijning van de radioprogramma's bij de KRO. Als opvolger vun Hans Bik heb Ik drie jaren met Mia Smelt mogen samenwerken. Weet je, dat zij op 1 oki al zestien Jaar achtereen dit programma verzorgde? Toch blijft het springlevend, daarvan getuigen de geweldige pakken brieven die er elke week binnenkomen Dit grote succes dankt de rubriek voor al aan Mla Smelt, die het programma altijd rechtstreeks uit de studio presen teert en vla honderdduizenden luid sprekers een persoonlijk contact legt met de huismoeders. Mla heeft via de microfoon een echte gemeenschap opge bouwd en dank zij haar levenservaring is zij een zeer gewaardeerde adviseuse geworden voor talloze landgenoten. Haar geheim schuilt in haar hartelijk heid en oprechtheid. Na deze onge vraagde loftuigingen op Mla Smelt Is Gerard Heystee bereid om ook nog iets over zijn eigen ervaringen ln dit succes volle programma te vertellen. „Weet Je, die niet gepolijste, directe uit zendingen, waarin je brieven beant woordt en een verzoekplaatje dinait, spreken de mensen meer aan dan je denkt. En heus niet alleen de dames, want menige man die 's morgens in zijn auto op weg is, zet vaak „Moeders wil ia wet" op. Dat blijkt uit de brieven en telefonische reacties. Naar musical Of wi) ook typische reacties krijgen? Na tuurlijk. Zo schreef een mevrouw eens aan mij: ..Wat jammer dat u getrouwd bent U had met Mla Smelt non har monieus paar kunnen vormen". TiJdenB de vorig jaar gehouden jubileumtournee van de KRO ben ik menigmaal met mijnheer Smelt aangesproken. Wat ik nu ga doen? Met ingang v november speel lk mee in de nieuwe musical ..Anatevka" (..Fiddler on the roof')- Ik speel graag toneel. Het ver schil met de radio is dat je op de Bühne (ADVERTENTIE) GROTE KEUZE Geboorte aankondigingen Botermarkt 26, Leiden, Tel. 20519 Monsterboeken ter inzage. altijd ln de huid van een ander moet kruipen, terwijl je voor de microfoon jezelf dient te zijn. Liang een succes Een van mijn grootste successen voor de televisie is wel mijn rol van Liang ge worden. de minzame Chinees ln het jeugdverhaal van Adrt van Oorschot. In no time hadden de jongelui uitge vist, dat Ik toen nog in Amster dam op de Keizersgracht woonde. De eerste kinderen die een foto met hand- j tekeningen kwamen vragen heb ik als j hooggewaardeerde gasten ontvangen en I getrakteerd op thee met koekjes. Maar al gauw stonden ze 's morgens om negen uur al op de stoep te bellen of te schreeuwen: „Is Liang al wakker?" Ik heb toen maar een bordje laten maken dat lk achter het glas van de voordeur plaatste Er stond op: ..Liang is niet thuis en de foto s zijn op". Uit de kelderkast Weet Je dat ik bij „Herrijzend Neder land" begonnen ben? Dat was ln Eind hoven ln 1944 en wij zonden toen uit ln een grote kelderkast bij Philips. Ik mocht toen enkele gedichten uit de ver zetspoëzie voordragen. Later kreeg lk de kans om met de grote Albeit, van Dalsum mee te spelen in een hoorspel- bewerking van de „Gijsbrecht". Toen wist lk nog niet, dat ik na jaren de rol van Arend ook ln de grote Schouw burgen zou spelen- De combinatie radio- en toneelwerk zou ik nooit willen opge ven. Je leert er ontzettend veel van. de radio is wel erg veranderd, veel directer geworden. 1\>ch kleven er ook minder prettige kan ten aan deze vernieuwing. Niet alleen woidt door de tiepercultuur te veel prio riteit aan de wensen van de jeugd ge geven. maar de Jongeren maken van hun radio-optreden liever een one-man show en tonen tegenwoordig bitter wei nig respect voor het vakmanschap van de oudere collega's. Opvallend is dan ook. dat het succes van jongeren zo kortstondig is. Trouwens hun pl alen- rubrieken fungeren meer als geluids decor Waarom niet samengesteld met de bedoeling om ook anderen dan hun leeftijdsgenoten er een plezier mee te „Gemengde gevoelens" Gerard Heystee is er trots op drie Jaren achtereen aan „Moeders wil is wet" te hebben mogen meewerken. En hij schaamt er zich edit niet voor. Vele acteurs en kunstenaars komt men te genwoordig regelmatig ln de vrouwen- programma's tegen. Tot slot zegt hij: „Ook voor radtomede- werkers is een tijd van komen en gaan". Maar het zou ons niet verbazen als vele trouwe luisteraarsters van dit geruis loze afscheid met de al even spreek woordelijke „Gemengde gevoelens" ken nis hebben genomen. wc als gewoonlijk ons kfjk- na afstemden op de gege- de omroepbladen, hebben we chijnlijk belangrijkste uit zending van gisteravond gemist: ex tra ingelast VPRO-programma van Dick Verkijk over de omstreden Westduitse commandant van het NATO-hoofdkwartier in Centraal-Euro- pa, Von Kiclmansegg. We betreuren het dat een zó belangrijke extra-ult- zending, die zelfs politieke gevolgen kan hebben, niet ruimer was aange kondigd, óók op het eerste net. Nu dit niet gebeurde, hebben we alleen kennis kunnen nemen van de meningen van de politici Nederhorst (PvdA) en Bruggeman (PSP) over het program ma. Juist om de ver-dragende politie ke consequenties die het getoonde ma teriaal wellicht kan hebben voor een herhaling, desnoods in een NTS-uitzen- ding, ons gewenst voorkomen. Op „I" annonceerde de AVRO twee jon gerenprogramma's: „Vjoew" en ..Hip", liet eerste ging niet door. Men wilde ,,de inhoud aan een na beschouwing onderwerpen" en 't dus wel een wilde inhoud geu zijn. De inhoud van ..Hip" was wild: de vormgeving ervan (Bob Rooyens) was soms op een wijze die pijnlijk was voor onze ogen. Deze bekwame regisseur hij toonde het ook hier weer nVoest in zijn zoeken naar een pittige vormgeving-toch wat meer consideratie met de kijkers to- nten zijn nuttig, maar Bob r t het niel :rdrijv< Overigens: René Frank bewees in dit programma zijn kwaliteit. Dit leek ons hoger van gehalte dan die van de En gelse Truly Smith die weer (evenals destijds in Knokke) te zwaar aanleun de tegen artistieke successen van an deren in wier schaduw zij niet thuis- Onzc verdere uanilaeht hebben wij ver deeld over .,1" en „11". Cinéma, de VPRO-se film rubriek met een al te theoretisch aandeel van Jun Blokker. Een goede Nlmrulirlck jaagt de kij- bloseoop in waar een goede filir niet do< privé-stemmingi mon van Collem had in Cinéma een wei-grappig aandeel met zijn cinema tografische viering van Dierendag. AVRO's Televlzler bracht onder meerl gen, eldverslag van de Adamsaffaire Verwikkelingen van politieke. weten- Dat geluk steeds moeten we hier denken aan het slotdeel van Beethovens Negende Symfonie droop letterlijk van alle executanten af; van de massa en de minister Fernando Raimund Grurhbach de boodschapper van de heilstijding in de allereerste plaats Het moest zich uiten in solo- en samen zang. waaraan geen einde leek te kun- Ovationele bijval Doch het eindigde... om gevolgd te worden door ovationele huldigingen van de execunten, van wie Gré van Swol- Brouwenstijn het centrum vormde. Doch ook de anderen wenste men te zien, de anderen, die voor deze grootse daad rechtstreeks verantwoordelijk wa ren: onder meer Ekkehard Grübler, de man van de zéér sobere, niet opdringen de decors, de regisseur prof. Rudolf Hartmann en de muzikale leider Willem van Otterloo, die het Residentie-Orkest terecht in de hem gebrachte hulde be trok. Doch achter al deze geestdriftige betogingen aan het slot van deze merkwaardige avond leefde nog iets anders: de wetenschap, dat 's-Graven- hage/Scheveningen e entheater heeft gekregen van landelijke betekenis, dat bij internationale manifestaties als het Holland-Festival een hoofdrol zal moeten gaan spelen. Dat was het gespreksthema van de honderden genodigden, die na afloop, in de grote Kurzaal nog geruime tijd bij- Documentaire van K.R.O. over „Leuven (Van onze omroepcorrespondent HILVERSUM. Regisseur Ad Zonne veld heeft voor de KRO-televlsie een documentaire gemaakt over de moei lijkheden rond de katholieke universi teit van Leuven. Bij het begin van het nieuwe academische jaar, vijf maan den nadat het vorige studioseizoen tengevolge van hevige relletjes voor. tijdig was afgebroken, zal ln dit pro gramma op vrijdagavond 14 oktober, worden gepoogd een beeld te geven van de vele verwikkelingen, die aan het drama-Leuven ten grondslag lig- in de Eerste Kamer. Dat nieuws van de dag en de AVRO be-1 wees hier goed op het nieuws te sit-1 schappelijke en kerkelijke aaid. Met name de moeilijke positie van het Belgische episcopaat in het ernstige conflict rond de universiteit van Leu ven zal aan de orde komen. (ADVERTENTIE) Kijk vanavond beslist om 5 vóór 8 naar de TV (eerste net)!! Do nn twrirh ton' De hoofdfilm van vanavond, „De ont- „UL uillll l u llll ll wrichten.. The mlafit8",, kan alleen al* hnoionrlo film bijzonder genoemd worden om het feit, dat i/ULH flut I vim drie van de vler hoofdrolspelers overleden zijn. Dit doet de mensen anders naar de film k^ken dan voorheen, doch de mening van objectieve rescensenten blijft hetzelfde. Regisseur John Huston de maker van onder meer „Moulin Rouge" en „The treasure of the Serra Madre" heeft aan het gegeven dat van een pas gescheiden vrouw, omringd door meerdere minnaars een boelende vorm gegeven. Clark Gable als een cowboy van het oude ras, Eli Wallach als een door de herinnering aan de oorlog en de dood van zijn vrouw onevenwichtige ex-plloot hebben uitmuntend gestalte gekregen. In iets mindere mate is dat het geval met Montgomery Cllft. Marilyn Monroe daarentegen wekt de indruk de zinnen van scenarioschrijver Arthur Miller uit te spreken zonder ze aan te voelen. Zij wordt door de anderen dan ook als het ware overspeeld. Voor het overige heeft John Huston de sfeer uitstekend getroffen. J Hij bereikt een hoogtepunt in de wijde vlakten bij de jacht op mustangs, die zijn opgejaagd door een klein vliegtuig. De beklemming, die van deze scenes in de film uitgaat rechtvaardigt alleen al het kyken. (Nederland I, 20.30). „Sherlock Holmes'', detectiveserie Sherlock Holmes, ontsproten aan het brein van Sir Arthur Conan Doyle, mag beschouwd worden als de figuur, die het verdachte beroep van detective alom bewonderd en geliefd heeft gemaakt. Waarschijnlijk is dat mede te danken aan de in feite wetenschappelijke manier, waarop Sherlock Holmes zijn methode van deduceren en combineren J ln praktijk bracht. Bij de onthulling krijgt men het gevoel, dat men het bij enig nadenken zélf had kunnen vinden. Sherlock Holmes trad voor het eerst op in 1882, daarna verdween hij, maar acht jaar later liet Doyle hem terug- keren. Regelmatig verschenen er verhalen in het tijdschrift „Strand", die zo'n populariteit verkregen, dat de Londense posterijen jarenlang een apart bureau hadden om de brieven te bewaren, die gericht waren aan de meester- speurder. Het adres, Baker Street 221 b. bestond evenwel niet. Nu nog is er op dit adres een aan Holmes gewijd museum, met een werkkamer, die precies zo ingericht is. als door Conan Doyle werd beschreven. In dit winterseizoen J brengt de N.C.R.V.-t.v. eens per maand de meester-speurder in de Neder- landse huiskamers. (Nederland H, 20.01). ..Die Jahreszeiten", Joseph Haydn, componeerde „Die Jahres^ J zeiten" tegen, het «inde van zijn leven. Hij ütprpnfnnidpll had kort daarvóór zijii andere meester- J VUI Ulll9L.ll werk Dle Schöpfung.. voltooid en dit was zó enthousiast ontvangen, dat hfj wel voor jj een „vervolg" moest zorgen. Op 24 april 1801 vond de eerste opvoering van „Die Jahreszeiten" plaats in het paleis van vorst Schwarzenberg. Het succes 4 was opnieuw overweldigend. Voor de N.C.R.V.-radio wordt dit werk van- avond uitgevoerd door Edlth Mathis, sopraan; Nicolai Gedda, tenor; Franz 4 Crass, bas; het Zuidduits Madrigaalkoor en het Beiers Opera Orkest onder leiding van Wolfgang Gfinnenwein met medewerking van Walter Thoene. 4 klavecimbel. (Hilversum I, 19.55). j Hedenavond NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws. 19.01 Pipo de Clown. 19.05 Japanse film. 19.15 Openbaar Kunstbezit. 19.30 Mona. 19.55 Socutera .20 00 Journaal. 20.20 Uitzending CPN. 20.30 De Ont wrichten, 22.25 Journaal. muziek, 23.15 Lichte muziek. ENGELAND BBC (1500) 20.00 Geyar. progr., 21:40 D«--- D Lichte muziek. Donderdag NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws: NCRV: 20.01 Sherlock Hol mes (l 20.50 Een avond ln De Waag. 21.15 Uit de kunst. 21.45 Attentie voor sport, 22 05 Avondsluiting: NTS: 22.10 Journaal. IIAIIIO Hedenavond HILVERSUM I (402 m> KRO: 7.00 Nieuws 7.10 Meditatie 7 15 Lichte gram. (7.30—7.32 Nieuws). 7.55 Over- weging. 8.00 Nieuws, 8.10 Klass. gram.. J 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. J 10.00 Aubade, 11.00 Voor de zieken; VPFtO: 11.30 Gesprek, 11.45 Streeks- gewljs, 12.27 Land- en tuinbouw, 12.30 Nieuws. 12.40 Actual., 13.00 Praatje, 13.05 Stereo: Amsterdams Kamer- orkest 13.45 Voor de vrouw, 14.15 Pianorecital, 14.40 Bariton en piano; TROS: 14.45 Muzikale lezing, 15.15 Voor de vrouw; NCRV: 15.45 Klass. gram., 16.00 Bijbeloverdenking, 16.30 Planorecital, 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kinderzang. 17.30 Stereo: licht.mu- ziekprogr. (opn) HILVERSUM n (298 m> AVRO. J 7.00 Nieuws, 7.10 Ochtendgymnastiek. 7 20 Lichte gram.; VPRO: 7.55 Medi- J tatle; AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Actual.. 8.15 Lichte gram. (8.30-8.35 De groen- teman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Stereo: Klass. gram. 9.40 Lichte* gram.. 1000 Voor de kleuters 10.10 Lichte gram. 11.00 11.02 Nieuwst.* 12 00 Stereo: Licht Instrumentaal en- semble, 12.27 Land- en tuinbouw. 12.30 Licht orkest. 13.00 Nieuws. 13.10 Ac- J bual- 13.30 Stereo: Klass. en moderne koorzang. 14.00 Beiaardconcert, 14.15 Praatje voor de vrouw, 14.30 Licht in stmmentaal ensemble, 15.00 Voor de zieken, 16.00 Nieuws. 16,02 Lezing. 16.20 Nederlandse Mozartdag 1966. 16.40 Klass. gram., 17.00 Voor de jeugd. HILVERSUM III (240 mi en FM kanalen NCRV: 9 mi Nieuws. 9.02* Liedjesprogramma .10.00 Nieuws. 10.02 Dlxielandmuziek. 10.30 Nieuwe lang- J speelplaten. llOO Nieuws. 11.02 Top twintig. 12.00 Nieuws. 1202 Variant. 13.00 Nieuws .13.01 Instrumentaal allerlei. 14.00 Nieuws, 14 02 Lichte gram.; KRO: 15.00 Nieuws. 15.02 Actual., 15.05 Kick, 16.00 Nieuws. 16.02 Actual., 16.05 Tienermagazine, 17.00 Nieuws, 1702 Actual.. 17.05—18.00 Verzoekplaten. RADIO VERONICA (192 m) - 7.00 Ook goeiemorgen door Harmen Slezen. 9 00 Verzoekplatenprogr voor de be drijven, 1000 Koffietijd met Tineke lion Verzoekpintenprogrnmma voor de s huisvrouw; 12 00 Lunchmuziek. 14.00 J Van concertzaal tot Jukebox. 15.00 Voor alle zieke vrienden van Veronica. 16.00 Donderdagmiddagparade: gezel- lige muziek voor Jong en oud. 17.00 Internationale muziek: 17.15 Favorle- ten express, een teenertoptuneparade 17 45 Platenpalet door Jan van Veen BRUSSEL Nederl. (324) 12.03 Lichte muziek, 13.20 Kamermuziek. 16.09 Lichte muziek! 17.30 Indiase muziek. HILVERSUM I (402 m> NCRV: 18.00 Friese zang. 18.30 Spektrum, 18.50 Stereo: Licht instrumentaal en semble. 19 00 Nieuws, 19.10 Radio krant ,19.30 Muziek van Het Leger des Hells, 19 45 Wereldpanornma. 19.55 Stereo: Die Jahreszeiten (gr.). 22.15 Praatje 22.30 Nieuws. 22.40 Geestelijke liederen. 22.25 Lezing. 23.15 Platen- nieuws. 23 55 Nieuws HILVERSUM II (298 mi VARA: 18 00 Nieuws. 18.15 Actual.. 18.20 Uit zending P v.d.A.. 18.30 Even naplaten, 19.05 Dansorkest. 19.30 Artistieke Staalkaart. 20.00 Nieuws. 20 05 Franse operettemuizek (gr.), 20.35 Stereo: Liedjesprogr21.00 Ik loop door het land. 21.15 Gram., 21.35 Gesprek. 21.50 Slotfaze voetbalwedstrijd Sparta—Fie ri ana Malta. 22.00 Lichte gram.. 22.3(1 Nieuws. 22 40 Actual22.55 Radio Jazz Magazine. 23.30 strijkkwartet (opn.i, 23.55 Nieuws. RADIO VERONICA (192 til' 18 (Hi Veronica's jukebox gezellige muziek 19 00 Joost mag 't weten. Hot Honderd USA. 20.00 Klass verzoekprogr 23 30 tot 1.00 Oevar gram muziek DRAADOMROEP en aansen' uit i 18-20 i Hans Carste); Romantica (Orkest Fr: Poured): Ne Joue pas (Orkest Gec Jouvin): Bugle call rag. Uptown b Dlppermouth blues (Orkest Glen Gi Pfranclng (Mtles Davis. Jimmy Cobb 19.45 Voor grote en Jonge gezinnen, 20.00 Lichte muziek, 20.30 Amusementsmuziek, 21.50 Pedagogisch praatje. 22.00 Nieuws, NDR-WDR (309) 19.30 Klassieke muziek,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 2