IDMITRI SJOSTAKOVITSJ
Peter Muller zet gaskamer
open voor volwassenen
Bij de zestigste verjaardag vani
Het publiek
en de kritiek
?De verwekkers
Den Haag krijgt weer
echt operaseizoen
COMPONIST GEBRUIKT POKERBEKER,
POLITIEFLUITJE EN TELEFOONSCHEL
Nauwe verwantschap met geluiden
van moderne technische produkten
FESTIVAL TOONT
VELE
VOORBEELDEN
VAN MENSELIJKE
DESINTEGRATIE
VkXJDAf 23 SEKl tovTRF/R 1966 pg LE3D6E COURANT PAGINA 7
(Van ont muziekredacteur) West-Europa. In Amerika. Ook
Toen de *eér bekende Ru*- m Nederland, waar het publiek
«ische emponlst Alexander regelmatig met zijn elkander
Glazoenov in 1929 New-York snel opvolgende orkestrale wer-
besocht. ;erd bfl door een ken werd geconfronteerd. In
grote schre journalisten be- onze concertzalen heeft men
stormd rat vragen inzake de j o.m. zijn eerste, vijfde, zesde.
i het muziekleven in zevende, tiende symfonie en
situatie
de Sovjt-Unle. In dit gesprek
viel toet ook de naam van een
zekere Dmitry Sjostakovltsj,
destijds volslagen onbekend.
Glazoenv gaf toen als zijn
volstrek) mening te kennen,
dat de »ekomst van de moder
ne RusiSche muziek ten nauw
ste verimden zou zijn met de
scheppade activiteiten van
zijn, top nog zeer jonge, land-
Nu, nabijna veertig jaren. Is
SJostabvltsj. die 25 september
aanstapde zestig jaar wordt,
een ppulaire persoonlijkheid
gewortjn. Niet alleen In zijn
vaderLnd, ook daarbuiten: in
zijn vioolconcert kunnen be
luisteren. En het Holland Fes
tival schonk aan hem een bij
zondere aandacht, getuige enkele
perfecte opvoeringen van de
opera „Katerina Ismailova".
door het Kroatisch Nationaal
Tlieater van Zagreb in den Jare
1964 verzorgd.
Beziet men de historie en pre
historie van deze muziekdrama
tische daad, dan blijken de ar
tistieke activiteiten van Sjos
takovltsj niet zo gemakkelijk
verlopen te zijn. De geschiede
nis begint reeds ln 1930: het
schrijven en publiceren van een
andere opera ..DeNeus", naar
een gelijkluidende vertelling
van Gogol, was daartoe de on
middellijke aanleiding. De ..of
ficiële-' kritiek verweet hem
.decadentie", een kwalijke kri
tiek. die ook het zes jaar later
verschenen ..Lady Macbeth" te
bèurt viel.
De componist wist dus wat hem
te doen stond en in de daarop
volgende jaren heeft hij duide
lijk getoond, dat hij het wist.
Men luistere slechts naar zijn
eigen uitspraken.
..Ik heb geprobeerd de muzikale
taal van de opera steed* een
voudiger en krachtiger te
maken. Ik ben het niet met
bepaalde theorieën eens, dat de
vocale lijn alleen maar uit de
clamatie zou bestaan
Een simplificatie van opzet, ten
gerieve van het doodgewone
publiek, dat ln het theater
zichzelf wil herkennen, daar
zijn eigen verlangens, zijn
eigen lusten geprojecteerd ziet.
Al het overige Is voor de ge
middelde mens experiment, dat
hij wantrouwt, waarmede hij
zich zeker niet amuseert. En op
dit Instinct wenst de overheid,
de ..officiële" kritiek in Rus
land (dat is hetzelfde) ln te
gaan. Wat het ..volk" zoekt, ls
gezond: wat het niet zoekt,
„gedegenereerd".
SJostakovitsj heeft, déze les.
deze vermaning, begrepen, ook
in de concertzaal, waar hij de
ene na de andere symfonie
vergissen we ons niet. dan zijn
hel er thans dertien! presen- I
teerde. En de consument heeft
met groot enthousiasme, ook in j
de westerse wereld, ztjn schep
pingen aanvaard. Hij hoorde
immers vertrouwde klanken, die
hem uit de wereld van Brahms.
Bruckner. Beethoven. Mahler,
bekend waren. Hij werd op
nieuw verrast door een typisch
Russische melodlek. die hem in j
de waan bracht, dat Sjostako- J
Nederlands muziekleven, het
eigenaardig verschijnsel, dat de
kritiek, in kranten en tijd-
BegrupeHJk: de hoorder be
hoefde zich bij deze hem ver
trouwde klanken niet te ver
moeien. Doch daarnaast, daar
tegenover mogen we wel zeggen
nemers, die in de'bouwsels van
de zo populaire Russische com
ponist scheppingen herkenden,
waarin zich niet zo zeer een
traditie handhaafde, dan wel
dingen werden gepresenteerd,
die in de loop der ïuyentlende
eeuw de burgerlijke er
uitnemendheid! - al talloze
malen waren gedebiteerd
zulks talloze malen beter
Zo zien wij de nu zestigjarige
Dmitri Sjostakovltsi. Glazoeni
had gelijk, toen hij hem.
New-York ln 1929. een toekomst
voorspelde, die bepalend zot
worden voor de modern© Rus
sische mzuiek. Doch of hij, zo
doende. voor de eeuwigheid
heeft geschreven? Zoals,
een voorbeeld te noemen
..experimentele" Alban Berg. de
schepper van de klassieke opera
..Woszeck" (1921)?
Alban Berg zou door de „offi
ciële" kritiek te Moskou
Leningrad voor deze creatie
veroordeeld zijnDmitri
Sjostakovltsj werd voor
„gecorrigeerde" Katarina Is
mailova" geprezen.
(ADVERTENTIE)
Een platenbon is altijd raak!
BOEK VAN DOMME PUBER
(Va,
t correspondent
ZMSTERDAM Peter J. Muller heeft, niet in het
jrinst dank zij de televisie- een kleine nationale
jeputatie opgebouwd als pop-art promotor, pleit-
lezerger voor gediscrimineerde langharige jonge-
leden en profeet van de beatmuziek, waarvan Elvis
Presley, zoals bekend mag worden verondersteld,
de jebakkebaarde Allah is. Daar steekt alles bij
elkaar weinig kwaads in. Maar nu deze 20-jarige
bijbels gelokte tienerapostel (opleiding: twee jaar
mulo, handelsavondschool en een jaar reclame-
school, zoals hij zelf vertelt) van uitgeverij De
Standaard de kans heeft gekregen een boek te
publiceren, rijzen er toch wel enkele- levensgrote
vraagtekens. Het 149 pagina's dikke opus, dat Peter
in vier dagen tijd in een „kwade bui" geschreven
zou hebben, draagt als titel „De verwekkers". Men
hoeft weinig biologische kennis te hebben om te
begrypen, dat de knaap hiermee ruwweg drie mil
joen ouderparen bedoelt, die in Nederland met meer
of minder succes, maar meestal toch wel met veel
liefde en toewijding, een gelukkige toekomst trach
ten te scheppen voor hun kinderen.
.Pe^tr Muller, oiu vindt, 'dat .ze bet
aUemial maar erg knullig doen. Ze zijn
er inta bene op tegen, dat hun zoons
het laar tot over de sohouders laten
groetnof om een citaat ul^t zijn
boekte gebruiken, waarin hij een vader
besolrijft: „Hij had gevloekt op zijn
zoon toen deze voor het eerst ln zijn
witt» kostuum thuis kwam en hij stortte
tweduizend gulden in het fonds voor
klasiieke muziek. Hij weigerde rode en
paa6gestreepte broeken te dragen en
noende de beatmuziek onesthetisch Hij
stoid erop dat er om precies zes uur
gepten werd en las na het bidden voor
uit le bijbel. Hij was een van de weinigen
op let laatst. Onverwoestbaar overblijfsel
uit sen verwoest tijdperk."
Ga&amer
D.t een 20-jarige aldus over zijn vader
denk. is een universeel verschijnsel, in-
hereit aan alle tijden. De praktijk, voor
zove die in enkele duizenden jaren oul-
tuurristorisch is vastgelegd, leert dat het
w.el >p zijn pootjes terecht komt. al6 de
pube ln kwestie volwassen is geworden
en Ie verantwoordelijkheid te torsen
krijg voor een eigen gezin. Bij sommigen
blijf er daarna van de jeugdige protest-
houdng nog wat hangen ook in ge-
sublmeerde vorm en gekataliseerd door
een nok alledaagse, maar onvermijdelijke
leveiservaring. Daar komen soms grote,
nieuve geestesstromingen uit voort, die
een vereldbervormende Invloed hebben.
Wij willen maar zeggen: vooral niet a
prior lachen als de jeugd rebelleert.
Ah archiefstuk, als documentatlema-
leria.l betreffende de eeuwige botsing
tussa generaties, had het boek van Peter
Mullr misschien interessant kunnen zijn
en ii zoverre mag men de uitgeverij De
Stanlaard zijn belangstelling voor het
mamseript niet verwijlen. Na Jan ('re-
nier Van 't Reve en „Zo ls 'l toevallig"
kan ongeveer alles waarom dan niel
een puber aan het woord gelaten over
zön ouders? Dan nog had het werkje
van de beatapostel na eerste lezing door
oortbelkundigen (en die mogen dan best
heel progressief z(jn) in de prullemand
dier,en te verdwijnen. Wat de 20-Jarige
Muller namelijk durft schrijven, is onver
standig oa bovendien flagrant in strtid
met de sfeer van militant paaslvisme. die
het waarlevolle kenmerk van de opko
mende generatie is.
Voor dei literaire vorm is de pop-art-
promotor te rade gegaan bij boeken als
1984 en Jrave new world. Weinig oor-
spronkelljl. maar alia. Hij laat aldus
ln het ji.r .1991 de wereldheerschappij
op revolutionaire wijze ln handen ko
men van de jeugd Goed uitgewerkt had
dit gegevgi misschien best aardig kun
nen zijn. naar de jonge Peter heeft tij
dens zijn twee m.u.l.o.-jaren ook vaag
gehoord hoe ene Hit Ier afrekende met
bevolk ingeroepen, die geen genade kon
den vindfi ln zijn krankzinnige brein,
en hij scltoomt niet. zijn jeugdige we-
reldhervortiers op precies dezelfde wijze
af te laten rekenen met hun ouders
At op de maat van beatmuziek. Voor
wie zijn oen nu niet meer kan geloven,
hier een ctaat: „Als het gro6 van de be
jaarden 1 eenloos in hun stoelen geklemd
hangt of fls voddebalen op de grond ligt,
kijkt Vernest op zijn horloge Hij draait
de knop trug. „Het ls genoeg", zegt hij.
„Het feest 16 over". Zoals een raceauto
in zijn vart tegen een stenen muur te
pletter simt. zn was het in de zaal op
eens doodttli Doodstil. Een harde, oon-
fronterené stilte, die als een massief
bink beto» in de zaal leek te vallen.
Het gekem van bejaarden was ln de cabi
ns niet hwrbaar. Ds zaai was een groot
slagveld, een bloederige massa mensen, gewikkeld als ln kranten verpakte dode
over en door elkaar liggend hier en daar hondjes. Verroest geeft, een teken. De
bewegend. Ze lagen in elkaar verstren- I vier gitaristen maken een diepe, clowneske
geld, de kledingstukken om het hoofd I buiging in de richting van dc cabine en
naar het krankzinnig gespeeld publiek in
de zaal. Ze 6diijnen geen enkele emotie
van het gebeurde te ondervinden,
keurig achter elkaar, de snoeren uit de
gitaren trekkend, verlaten ze het po
dium Direct valt het doek voor het pop
perige boedecor
Archiefstuk
.Verroest laat een ijzeren brandscherm
voor het gordijn zakken, er staat
goed gelijkend portret van El-vis Aaron
Presley op geschilderd met daaronder
Wereld Jeugd Eenheid Bevrijd. Dan
daalt het duister weer langzaam ove:
de zaal en onttrekt de bewegende er
kreunende oudjes aan liet gezicht Ver
roest likt aan zijn potlood en maakt eer
notitie. Het is vier uur. „De laatste
etappe", zegt Frederik. als zijn kameraad
een rode knop indrukt en een
gesis, dat ergens vanaf, het plafond uit
kleine sproeiers ontsnapt, op de bejaar
den neerdaalt".
Aldus Peter Muller, toen hij een Rwa-
de bul had!.. Liever hadden wij zijn sadis
tische dagdroom onbesproken gelaten -•
voer voor psychologen in de meest ernstige
betekenis van het begrip ma a
deze tijd waarin zelfs de troonrede
dringt op grotere aandacht voor Wi
leeft onder de jeugd, is het wel zaak het
kaf zeer nadrukkelijk en uitvoerig
het koren te scheiden „Ongetwijfeld ls
het boek een harde klap ln het gezicht
van vele ouderen", jubelt uitgeverij De
Standaard, dolblij met zijn eigen pro
gressiviteit. en de verantwoording bij „De
verwekkers" Wij willen verder gaan en
constateren, dat het boek een harde klap
moet zijn in het gezicht van vele jon
geren. wier tastend idealisme hier op
schaamteloze wijze geëxploiteerd ls. De
jeugd heeft fel gereageerd op prins Claus,
omdat hij zijdelings en zonder er veel aan
te kunnen doen. een nazi-verleden had
Zou deze zelfde jeugd dan een tiener-
profeet willen accepteren die er zelfs
maar aan durft denken, ouderen voor hun
wantrouwen tegen beatmuziek en op-art
te straffen met de gaskamer?
Henk Elsink
opende zijn
..Koopermolen"
(Van ome correspondent)
AMSTERDAM. Het Amsterdamse
avondleven i» gisteren verrijkt met «■en
ultgaanmnogelijkheid, die op zich uniek
voor de hoofdstad mag heten. In het
zwaar historische pand Warmoesstraat
5, dat aan de gevelsteen uit 1725 „De
Koopermolen" dankt en «kit door de cul-
tuurbesohremende vereniging Diogen«'s
duchtig Ls gerestaureerd, opende Henk
Elsink (o.m. van de VARA) zijn oaba-
Men kan er 4 15.- per couvert (wijn
etc. niet inbegrepen) uitvoerig dineren
en tussen de gangen door liedjes en
conferences tot zich nemen
(ADVERTENTIE)
j Een platenbon is altijd raak!
(ADVERTENTIE)
Beo pk ten bon ls Altijd raak!
Repertoire van
6 werken in
12 voorstellingen
DEN HAAG Als de Ned. Opera
stichting op dinsdag 4 oktober ln bet
Circustheater te Schevenlngen de eerste
voorstelling geeft van Beethovens Fide-
Ho. betekent dat het begin van een com
pleet Haags operaseizoen, het eerste sinds
In december 1964 het gebouw voor Kun
sten en Wetenschappen afbrandde. Er
zullen In het Cirrustheater voorstellingen
Ir een drietal series worden gegeven, één
van zes en twee van drie opera's.
De eerete serie omvat Fldelto (4 okt>.
Elektra (11 nov.i. Andrea Chenier
(22 nov.), OAtterdëmmerung '26 jan.).
Cos! fan Md PT febr en Rigoletto
(28 febr
De tweede teris brengt Fide Ho
6 okt.>. Elektra (14 nov.) en Andrea Clu
nier (26 i\ov. en m de derde serie ko
men. Götterdftmmenmg <29 jan Cosi
fan tutte (9 febr. en Rigoletto <2 mrt
Fidello van Beehoven staat onder de
muzikale leiding van Willem van Otter-
loo en de regie vim prof. Rudolf Hart
man. Decors en kostuums zijn van Ekke-
hard Grübler In de buk zit het Resi
dentieorkest. De bezetting bestaat o.m.
uit Gré van Swol-Brouwenstfln Maria
van Dongen. Arnold van Mill/Guus Hoek
man. Caspar Broecheler, Bert Btjnen.
Ralmund Grumbarh, Rudolf Kat. S.mon
van Trurum. Gé Genemans.
Elektra van Richard Strauss wordt ge
dirigeerd door Franz Paul Decker, orkest
ls het. Rotterdams Phllharmonlsch. decors
en kostuurre sljn van regisseur Wiel and
Wagner. In de bezetting o m Gre van
Swol-Brouwenstljn. Anna Silja, Jean
Madeira/Anny Delorie, Gert raod Hopf.
Erika Schubert. Sophie van Santé Elsa
Uoni. Christine Deutekom, Gerd Nten-
etedt en Niels Moeller.
Andréa Chen ie r van Umberio Giorda
no wordt gedirigeerd door Giuseppe Mo
rel li, regie: Mare Landler, decors en
kostuums: Thierry Bosquet, medewer
king verleent het Kiunstmaandorkesi
Solisten zijn o.m. Lulsa Maragliano,
Anna di Staslo. Llna Ros-i, Enzo Tel/
Enzo Consuma Renato Bnisond. Andrea
Mineo. Mario Ferrara, Loris Oambelll en
Edgardo dit Staslo
Gótterdammerung van Richard Wag
ner staat onder leiding van Richard
Kraus. de regie heeft Peter Lehmann.
decors en kostuums s(jn van Wlm Ves
seur en het Braban's Orkest verleent
zijn medewerking ln de bezetting o.m
Isabel Strauss Annv Delorie. Maria van
Dongen. Claude Heater Arnold ra i If 1
Pietpr v d Berg en Caspar Broecheler
Coal fan tutte van Mozart heeft Andre
Rleu als dirigent. Marc Landier als re
gisseur en Thierry Bosquet als ontwerper
van decors en kostuums. Het Nederland-
Kamerorkest verleent medewerking en
de solisten ztjn o.m.: Elisabeth Schwarz
kopf/Téreee Zylis-Gara. Patricio John
son/Sophia van Santé Marilyn Tyler.
Guus Hoekman/Michel Roux. Hetnz
Blankenburg en Richard van Vroom an
Rigoletto van Giuseppe Verdi tenslotte
gaat ol.v Alberto Frede ln de regie en
decors en kostuum* van Franco Zeffi-
relli. Herinstudering Marx Landler. or
keet :ü8.0. In de bezetting om Ren
Grist/Beans Contmbas. Bophia Tan San
te. Mlm! Aarden. JuMen Haas/Hngh Be
reeford en Pieter van en Berg.
29e internationale
festival van
eigentijdse muziek
in Venetië (1)
VENETIE Terwijl in het kader
van de Biennale de grote tentoon
stelling van moderne schilder- en
beeldhouwkunst in vier maanden
duizenden bezoekers trekt en het
filmfestival op het Lido het mon
daine publiek en de filmsterren de
gelegenheid geeft om zelf te schit
teren en elkaar in elegante kleding
te overtreffen, vindt in de beroem
de Venetiaanse schouwburg „La
Fenice" het muziekfestival plaats.
slechts door machteloos krijsen cn brul
len kan uiten om aan zijn onmense
lijke bezetenheid uiting te geven. Als
voorbeeld van menselijke desintegratie
kan men bijvoorbeeld Luciano Berio
noemen, die ln de „Sequenza nr III"
voor mezzosopraan voornamelijk ge-
miauw en gepiep laai voortbrengen op
een tekst van Markus Kuiter ..Give me
a few words for a woman to sing a
truth allowing u's to build a house
without worrying before night comes".
Daartegenover staat een humor, die als
eenmalige vondst op een vrolijk avondje
met wat kunstbroeders wei geslaagd
kan zijn. maar die ln de
zoni (geboren 1932). voor geluidsband
en projecties Knap ls hierbij de inte
gratie die tussen b«*eld en geluld b«*
reikt wordt, ondanks de technische
moeilijkheid om de vier ftlmpnojecto-
ren volledig met de geluidsband te syn
chroniseren. Uitgangspunt voor de film
ls de muziek, waarbij deze de vooraf
bestaande muzikale symbolen tracht te
verbeelden en hel geheel éeo ra) Itfict
obsederende werking krijgt
Beginnersgeluid
Wordt de menseijkr stem gebruikt om
ongearticuleerde klanken uit te stoten.
Paolo Pedani als Don Juan
blijkt uit een vergelijking van de ver
schillende programma's dat. pas de
laatste jaren nagenoeg uitsluitend mo
derne werken worden uitgevoerd. Dit
jaar staat alleen nog maar Mahler
<6e symfonie) as vertegenwoordiger
van een andere generatie op het pro
gramma. De doeleinden die de leiding
van de Biennale nastreeft, blijken dui
delijk enerzijds de stimulering en ver
breiding van moderne Italiaanse com
posities. en anderzijds de Italianen te
laten kennismaken met de belangrijk
ste werken uit het buitenland
De Italiaanse composities zijn dit Jaar
duidelijk ln de meerderheid, terwijl de
representativiteit van het buitenland.-e
werk ditmaal minder geslaagd Ls dan ln
voorgaande jaren Het meest verbazing
wekkende voor de regelmatige bezoeker
zijn echter de lege zaal en de holle
loges die de uitvoerende kunstenaars
aanstaren. De prezen zijn daar niet
debet aan. al zijn zij naar Nederlandse
begrippen hoog (voor de 12 voorstellin
gen variëren zU van 50.— tot 100.—).
maar het ls uitsluitend de volledige
afwezigheid van belangstelling voor de
moderne muziek bl) het Italiaanse
publiek en de toeristen. Slechts het
recital van Sjatoslav Richter werd door
een duizendtal concertgangers bezocht.
BU de overige voorstellingen ontmoet
men bijna uitsluitend dc deelnemende
musici en componisten met hun aan
hang. die allen op vrijkaarten binnen
komen. en natuurlijk de binnen- en
buitenlandse muziekrecensenten Trou
wens. wanneer men de orkestleden van
het theater La Fenice ondervraagt,
blijkt dat anders dan bij de Duitse
orkesten die veel moderne muziek spe
len. het spelen hiervan door de t
niet als een aangename taak wordt
Bizarre kunstvormen
et de meest
rrne abrtra
rnleerd. Te
Politiefluit en pokerbeker
Voorbeelden hiervan zijn Ie rire (1962)
van Bruno M ader na voor geluidsban
den, waarbij wat dofje geluiden, genies
en gelach op het toneel cn m de zaal
worden voortgebracht en dat door zijn
vriend Luigi Nono liefdevol vergeleken
wordt met de muzikale schertsen van
Mozart en een werkje en,, Mauricio
Kagel. genaamd „Match Dat dit lan♦-
ste werk voor twee celli en wedstrijd-
leider, die o.m. gebruik mankt van een
pokerbeker, misbelief je», castagnetten,
politie/luitje en tclefoonbrllen en dw
verder allrrhand zouteloze clownerieën
ort geen, bekroond ui door
k. tekent het lai/r peil van
I bekroonde werken
het Italia
Een
deze
paalde vorn
de uitingen van geestes
zieken. krtJgt men ook bU sommige
composities de neiging om de mening
van de Osservatore Romano over het
huidige filmfestival op het gebied van
de muziek over te brengen.
Ook In de muziek die hier geboden
wordt vindt men veel uitingen die men
alleen terug kan brengen tot de toe
stand van de zieke mens die terugvalt
op het niveau ran het dier en die zich
(ADVERTENTIE)
Een platenbon is altijd raak!
de nauwe verwant.schnp me; dc gelui
den van de technische produkten van
de moderne mens. Do voorliefde voor dc
elektronische muziek is beslist niet uit
sluitend terug te brengen up de grote
mogelijkheden die d«*ze in de tijd van
uitgesproken aandacht voor dc struc
tuur van de muziek biedt Zoals weleer
de mens dc natuilurgeiuldcn van vogels,
beekjes of rivieren vermenselijkte, zo
worden thans de machines en de wereld
van automaticalng In muziek vertaald.
Deze vertaling ls geslaagd voorzlver mm
de techniek herkent doch het gevoel,
dat de mens zich moet gewennen om
deze Manken als sympathiek en als
door hem te b«éieersen kan ervaren,
ontbreekt te veel en eerder d«*nJtt men
aan deze geluiden waarop de mens zich
maar moet instellen ais eon macht, die
de tovenaarsleerling, die ze ontketend
heeft, beheerst ln plaata van door hem
beheerst te worden
Fen duidelijk voorbeeld hiervan ls „Stu
dio r. de Inleiding van d» opera 1
I „Atomtrxf* (IMS) van Olaconv» Man-
blazers en pauken ren optreden ge
vraagd waarbij 'U geluiden aan de In
strumenten ontlokken ais afkomstig van
beginners of onkundigen.
Over de kwaliteit van de uitvoering kan
men niet anders dun met de grootste
bewondering spreken. ZIJ Is vooral bi)
de kamermuziekconcerten van even op
merkelijk formaat als de afmeting van
de muziek die op de lessenaars staat
zodat de toewijding van de musici vaak
de reserve van de toehoorder* w.-g -
neemt Met name dienen daarbij de
virtuoze fluitist Severlno Gssaellonl en
de enthousiaste Jonge pianist Bruna Ca-
nlno genoemd te worden
Het festival werd op feestelijke wijze
geopend met een uitstekende ultvoe-
De metamorfosen van Bonnven-
tura" de jongste opera viui de 84-jarl -.
ge (Han Francesco Mallplero. Mulipiern
heeft zowel binnen als bulten Italië
geen gebrek aan erkenning gehad Al
leen reeds zijn oeuvre van 18 opera#
is zowel volledig uitgevoerd als gedrukt
Daarnaast heeft htj religieuze muziek
alsook een grote hoeveelheid orke-.t- en
kaïnermuziekwerken geconi|x>neerd.
Vocaal sterke opera
De onorthodoxe mapier waarop de com
POnLst met de stof omgaat waarbij hij
bovendien voor e«-n belangrijk deel'ge.
bruik maakt van Hoffmanns fantasti
sche vertelling Don Juan. biedt genoeg
mogelijkheden voor draman he hande
ling. die de regie van Ajdolf Rotr vol
ledig heeft benut. Waar Mallplero klas
siek tragische figuren als Ophelia.
Humlet, Oedlpoes. Don Juan en Don a
Eleonoru als de belangrijkste personen
naast de nachtwake1' cn dichter Bona
v op het toneel brengt, had men
echter wel belungrIjker teksten en ?c
ker meer geïnspireerde muziek mogen
verwachten. Het vocale gedeelte van
de opera is nog de sterkste /.ijdé, maar
ooi» hierbij kun men niet, op vele hoog
tepunten wijzen,
De eerste akte, Bonaventura als nacht
waker. ls muzikaal het minst geslaagd,
waarbij vooral de liefdesscènes teleur
stellen. Don Juan en Donu Eleonora
Inspireren Mallplero echter In het twee
de stuk tot de mooiste mu/lek van de
gehelp opera, waarbij vooral de twee
stemmige canzonetta van het nonnen
koor. dat gelijktijdig met de «tem van
Cleonora (Jolanda Michieli) weerklinkt,
genoemd moet w«irden Het laatste der'
wordt sterk door het slagwerk beheerst
en lijdt onder een te grote monotonie
door de aggressleve en dehrlërendc rit
miek. terwijl de quasi-diepzinnige mvs-
tlek het geheel tot een schoolvrwrbceld
van kitsch maakt.
De titelrol ran Bon/iventura wordt on
uitstekende wijze vertolkt door de
bariton Scipio Colombo, terwijl de rol
van Don Juan werd gezongen door de
bariton Paolo Pedani Als dirigent van
het orkest en koor ron het theater l.a
Fmice trad Bttore Oracis op, terwijl
zeker ook Fntz Rutz genoemd moet
worden wegens de voortreffelijke decors
en kostuums.
(ADVERTENTIE)
Een platenbon is altijd raak!