„IK HEB NOG
MAANDEN DE
TIJD, MAAR IK
HOUD T THUIS
GEWOON NIET
MEER UIT"
„ELKE BOER KENT NU
HET VERSCHIL TUSSEN
EEN GOEDE EN
EEN SLECHTE ARTIEST"
Wim Sonneveld:
Vanavond in do oihor
„Ik wil allereerst mijn publiek amuseren,
daarnaast moet ik er zelf lol in hebben"
TELEVISIE
RADIO
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
MAANDAG 19 SEPTEMBER 1966
Wim Sonneveld privé: zonder schmink dus, zonder
vermakelijkheidsbelasting. Vestiaire en applaus
niet verplicht. Hij zit in het donker decor van zijn
werkkamer, half verscholen achter een blad met
cake en een zilveren' theepot, waarmee hij de
conversatie vakkundig papt en nat houdt. De wand
achter hem is begroeid met boeken. Veel meester
werken in het Engels. Veel boeken over wijnbouw.
Daartussenin een vuurrode kist met ijzerbeslag.
i zijn televisietoestel als een vergeten schat
wacht op ontdekking. Het smalle raam filtert het
daglicht tot schemer; achter het glas ligt de smalle,
surrealistische tuin, minitieus geknipt uit een schil
derij van Willink. Bij de muur leunt een verlegen
deerntje in versteende deemoed tegen de herfst
wind. Boven haar hoofd wappert een enorme
gezinswas met het overdadig kleurengamma van
een vlaggenparade.
Veertig jaar V.P.R.O.
gres, dat zaterdag 17 sept. gehou
den werd in het Internationaal Congrscentrum te Amsterdam ter gelegenheid
van het veertigjarig jubileum van deze kleine omroep. Het congres werd ge
opend door de voorzitter van de VPRO. ir. K. Kooy. met een toespraak onder
de titel „19261966: veertig Jaar culturele arbeid Verder sprak prof. dr. P
Thoenes over 1966: de samenleving" en prof. dr. A. de Froe over „1966: de
m'ens". Onder leiding van dr. H. Faber werd een panel-discussion gehouden
waarna de heer J. Kassies een toespraak hield over het onderwerp ,.1966—2000
lijnen van esm cultuurbeleid voor de omroep". (Nederland II 21.40
Stereofonische uitvoering iïïTS,
van ..Tristan and holdeZ
Zwitserland. Daar stelde zijn
vriend Otto Wesendonck hem een villaatje ter beschikking. Het lot scheen hem
gunstig toe te lachen, want zijn driekwart, voltooide „Der Ring des Nibelungen'
zou worden opgevoerd. Op het laatste ogenblik werd de toezegging echter weer
ingetrokken, omdat de kosten voor de bouw van eeq geschikt theater te hoog
waren. Ontmoedigd begon Wagner aan z'n beroemde werk „Tristan und Isolde".
Voor een groodeel was dat eohter ook te danken aan zijn onbeantwoorde
liefde voor de vrouw van zijn weldoener. Het stuk werd 4 augustus Jl. opge
voerd ln het kader' van de„Bayreüther Festsplele". De AVRO-radio zendt er
een stereofonische radio-opname van uit. (Hilversum II 19.15
mijn
choolvriend"
Frafer Venantius
ontbreekt in
tweede one-man-
show, reden: je
moet successen
nooit herhalen
Wim Sonneveld privé: een smal. ii
gestoken silhouet, waarin helblauwe
ogen op een te groot volti
Zijn handen: witte meeuwen, buitelend
tussen de vuurstoten, die zijn krap bi
meten mond als een mitrailleur al
geeft.
Hij Is net terug uit Frankrijk, waa
hij in zijn opgedofte schaapskooi tui
sen de maritieme Alpen koortsachtig
heeft gewerkt aan zijn tweede One-
man-Show, die begin januari 1967
zijn vuurdoop zal ondergaan in het Am
sterdamse De la Martheater. Hij vraagt
of lk het televisieinterview heb gezien
dat Mies Bouwman hem op zijn buiten
verblijf heeft afgenomen. Hij 'zegt: „Ik
heb mensen gesproken, die het leuk
vonden, maar voor mij was het een
gemiste kans. Mies had eerst vijf da
gen moeten rondkijken, zich moeten
inleven in de situatie. Nu was ieder
een er op gebrand om een lolbroek
voor de camera te slepen. Ik moest
grappige dingen zeggen, malle bekken
de
had
genomen om op mijn nachtkastje te
kijken, dan had ze daar een boek van
Aquino zien liggen, het Oude en het
Nieuwe, Testament. Dromen en ge-
wijnbouw. Misschien had dat éen be
ter aanknopingspunt geweest voor een
portret van de mens Sonneveld".
Vrijdagmiddag heeft hij voor het
eerst weer op het toneel gestaan
Een nieuw liedje gezongen, een tekst,
,,Ik heb nog
.kelijk Iets wilt bereiken,
uur per dag bovenop zitten. En een
zonde angst ls ook niet erg. Ik ben
perfectionist, alles moet bij me klop
pen. Toen ik die bouwval in Frankrijk
had gekocht, lag er een gruwelijk gras
veld voor mijn deur, waar in jaren
niks aan gedaan, was. Ik heb er eerst 'n
paar weken tegenaan gekeken en
toen besloten: „Ik mot er wat mee
doen". Ik ben gaan experimenteren,
lk heb olijfbomen geplant, wijnranken
besteld. Ik haal nu zo n 50.000 liter rode
i witte wijn van mijn velden, die nog
Hi) schenkt behoedzaam thee in,
zei/t: ,Jk heb er een modelboerde
rij van gemaakt. ofschoon niemand er
om heeft gevraagd. Ik heb de grond 'n
gespit, voordat ik ging
plante
dachtt
de het
Ik het
De Frans,
dat ik gek was, maar
gewoon uitzonderlijk goei
die grond voor 75 cent d
netcr gekocht, hij is nu
i rd.
Het is een heerlijk land, Frankrijk,
maar lk ben toch dolblij, dat ik weer
terug ben In Amsterdam. In Frank
rijk regent het ook op zijn tijd, maar
daar wordt het weer altijd beter, hier
ter heeft Nederland daarom een ideaal
klimaat, want de mensen zoeken van
zelf wasmto. In Callfornië hoef je geen
theater te beginnen. Ze hebben het ge
probeerd met ventilatie, met open-
luchtvoorstcllingen. Het is allemaal
mislukt, omdat theater niet te rijmen
valt met zon.
Frankrijk Is ook oer-conventioneel en
krijg je
Heilig huisje
t geen stok uit. Je
nse politiek. Als ze
liclwelf prijs moeten geven.
h gelijk. En Je atn
seksuele leven van de F rt
dokter In Frankrijk, die ei
vind het enig. dat er zoveel te doen
is. ofschoon lk wel de Indruk krijg, dat
al het Jeugdgcdoe langzaamaan een
grimmige teneur krijgt. In Londen li
Datzelfde verschjjnsel doet zich voor
in het Nederlands cabaret. De provo
catie om de provocatie, het choqueren
om het choqueren. Als het nodig ls, mag
istorten staat, mag je rustig intrap-
maar als je alleen op het toneel
staan om te laten zien, hoeveel
woorden ja achter elkaar kunt op
zeggen, dan heeft Je verschijning weinig
Ik sta wei degelijk op liet standpunt,
dat ik In principe over alles kan praten,
maar er zijn onderwerpen, waar lk ge-
doorlezen denk: „Oh God, dat kan leuk
worden". Oaar ga je clan aan vyien,
daar ga Je op werken.
Het is geweldig, dat Ina van Faassen
daardoor krijgt het geheel opeens een
andere dimensie. Ina is een vakmens,
een actrice, waartegen je Je kunt af
zetten. Ik heb opeens te maken met
competitie, met het wedstrijdelement.
Ik denk nu: „Ik mot goed zijn" en die
prikkel heb ik nodig. Ik kan mi ook eens
op toneelgebied laten zien. wat ik pres
teer en dat is fijn. Het is heerlijk om
mensen te laten genieten en zelf te mer
ken, dat je
Je ziet dat nu al aankomen. De vrou
wen dragen broeken, de jongens meis
jeshaar. Alles nivelleert. Maar son»
vergissen we ons. Dan heeft Ina hoofd
pijn en sta ik voor haar op in de tram
En op het einde zegt ze: ik heb het
zo druk volgend jaar, krijg jij nou maai
eens een kind. Het zijn de grote onder
werpen, die wij samen aansnijden:
emancipatie, crisis, welvaart. Er zit
ook een schets in van acht mini
die bij mijn weten nog nooit vertoond
is op het toneel. We spelen daarin een
typetjes, die onophoudelijk in
elkaar overvloeien. Ik ben bijvoorbeeld
gend ogenblik vraag lk met een kinder
stem om een ijsje. Het effect is krank-
m stal te halen,
Een succes moe
ik i
halen, want daar gaat de tijd
te snel voor. ,JCijk naar Snip en Snap",
hebben ze gezegd, „die brengen al der
tig jaar hetzelfde", maar bij mij
ligt dat anders. Als ik niet volledig
meer achter een tekst kan gaan staan,
breng ik hem niet. Liedjes van vijf jaar
geleden kunnen gewoon niet meer, een
handvol evergreens uitgezonderd. Ik
iger daarom mee te werken aan
platen, waar die goeie ouwe tijd van
toen weer wordt opgerakeld. Dat is een
\obby van Wim lbo, waar niemand bij
lebaat is. Het volk heeft er niks aan,
ils ik de ouwe dibbes uithang, die
entimenteel staat te doen over het
erleden. Luister maar eens naar een
plaat van Buziau. Het is geweest. Een
lied als „Neem je ros terug van
ung Stuart. Een geweldig nummer
zijn tijd. Maar ze moet het gewoon
liedjes voor in de plaats zijn gekomen,
abaret evolueert even snel als
samenleving en als je in de pas
wilt blijven, moet je voortdurend af-
I-ekenen met je eigen succesjes.
Vergeet niet, dat de boer in Drente nu
ok 365 dagen per jaar kennis kan ne-
de beste produkties, de groot-
al blij met een dode
de weinige voordelen van de televisie is
geweest, dat elke boer- nu kan onder
scheiden, wat een goede en een slechte
Er zijn ook een hoop nadelen. De jon
ge artiesten schieten als kometen naar
boven, maar ze zijn al uit voordat
ze In zijn, ze zijn hun naam kwijt, voor
dat ze hem hebben. Dat ls jammer, want
er zit een hoop talent onder de jonge- j
ren. Een vrouw als Ria Valk heeft het
bijvoorbeeld helemaal, maar het wach
ten Is alleen om de regisseur, die haar
talent vakkundig exploiteert. Ook een
man als Gerard Cox doet voortreffelijke
dingen, maar het gevaar zit erin, dat
hij zich voorbij loopt. De positie van el
ke goeie artiest is nu eenmaal netelig,
omdat de vraag vele malen grotei
dan het aanbod".
Fysieke krachttoer
Privé heeft Sonneveld inmiddels ook
de honger naar cabaret geïnventari
seerd. Zijn tweede One-Man-Show is
door de theaterdirecties al tot febr. 1969
besproken en alleen in Amste:
hebben 7000 habitués reeds kaartei
voor een voorstelling die pas in
de grondverf staat. Commentaar
Sonneveld: „Het artiestenbestaan i
de oorlog volkomen veranderd. Een
als Louis Davids heeft het
meegemaakt, dat de mensen kaartjes
kochten voor een show, die hij nog moest
maken. Het is natuurlijk geweldig, als
'n succes hebt, maar die krankzinni
ge belangstelling benauwt toch ook. Je
kruit met die eerste show niet hebt
ihoten.
Ik heb met opzet de vorm van de One-
Man-Show gekozen, omdat het dankbaar
werk is. Het publiek, dat naar je komt
kijken, heeft sowieso al bewondering
de man, die 3 uur aan één stuk op
het toneel staat. Daar hoef je nog niks
te doen. Ze willen een fysieke
krachttoer bijwonen, ze willen gewoon
zien, en ze verwachten, dat je
daarna nog even fris bent als bij het be-
lapstick, de glimlach en de klaterende
schaterlach. Ik heb aan Simon Car
?en tekst gevraagd, die kan
n. Ik wil mijn publiek nu ook wel
laten huilen. Ik heb dat altijd vei
meden, omdat ik een beetje huiverig wa
ontroering op het toneel, maar i
geloof, dat het nu kan. Diepe tragedi
ligt altijd vlak naast slapstick en het
Gelukkig mens
Ik heb voor mezelf het gevoel, dat ik j
nog jaren mee kan draaien en als het
eenaam voorbij is, als het doek defini-
mijn boerderij in Zuid-Frankrijk.
Ik zal je één ding vertellen: het
is een ideale plaats om op de dood
te wachten".
tingen de tweede wereldoorlog
jn vaderland aanricht. Hij hei -
rt zich een schoolkameraad uit.
r Rosenheim, Hermann Göring" die altijd zijn sommen en diotees mocht'over-
schrijven en' die nu opgeklommen is tot. de hoogste kringen in de nazipartij
r Hij schrijft htm een „privé-brief" met het verzoek de oorlog te staken. De
rf Gestapo onderschept de brief en Fuchs1 lot lijkt bezegeld. Göring komt echter
r toch achter de brief en weet het zo te regelen, dat Fuchs krankzinnig verklaard
f wordt. Nadat Duitsland de oorlog verloren heeft, eist Ludwig eerherstel. Dat is
r de Inhoud van „Hermann Göring was mijn sohoolvriend", waarmee Robert
r Siodmak een boeiende en bezienswaardige film componeerde. De film levert
l kritiek op de Nazi-periode en tevens op het Wirtsohaftswunder van na de
r oorlog, al is niet alles altijd even geloofwaardig. Heinz Rühmann speelt de rol
van de posttoodc Fuchs gevoelig en met veel talent, waardoor de Kim mede
r door de vormgeving toch boven het gemiddelde uitkomt.
Gouden plaat voor
frater Venantius
AMSTERDAM, (A.N.P.). Frater
Venantius (Wim Sonneveld) kr^gt d.
derdagmiddag 22 september tijden:
informele bijeenkomst ln het Apollo
i de doi
i plas
pratende pater honderdduizend grammo
foonplaten zijn verkocht.
Eerder zijn overigens al enige honderd
duizenden fraterplaten op de Nederlandse
draaitafels terecht gekomen maai toen be
trof het een ter gelegenheid van een
„maand van de grammofoonplaat" uitge
geven premieplaat.
ANTENNE
Dick Houwaart
weer in 't beeld
programma betrof, waarvoor Nederland
het (goede) technische apparaat leverde.
Bijvoorbeeld: Caterina is een talenfeno
meen. maar ze zong hier nagenoeg, en
grotendeels vertaald, alleen in het Duits.
Conferences waren in die taal. Gaste
Anneliese Rothenbergers Madame But
terfly-aria (fraai gezongen overigens'
was ook al vertaald en in het bij-
programma - een redelijk soort
„Piste" zat een komische spreker die
alleen „ln der Heimat" begrepen kon
-orden. Zulks ondanks de bepaald
r weinig kijkers zijn geweest
spel van Chien van Houweninge
?hte, al bijzonder populair.
Toneelschool in actie tc zien. Var
Houweninge is zelf leerling van di
Instituut. Er moet aan zijn tekst noga
gedokterd zijn, o.m. door Kees van Ier-
regli
toch
ituurlük nie
HILVERSUM - Dick Horn
de NCRV-actuallteitenri
tie'
zal i
spelen. Ik ontsnap steeds aan mez
en zet een figuur neer. Daar heeft
man als Hermans geen last van. I
begin tot eind puur zichzelf.
Geen verschil
scherm
rrugkei
enige x
Zoals bekend nam de progrommaleldlng
van de NCRV destijds de beslissing om
de heer Houwaart „buiten beeld" te
houden, naar aanleiding van een t.v -
verslag over een CHU-conferentie. H<
ligt I
i liet
de 1
Houwaart weer wekelijks zelf de rubriek
zal presenteren. Hij zal slechts inci
denteel meewerken aan bepaalde inter
views en verder zich beperken tot de
eindredactie van Attentie.
ondertiteling.
Een slecht pr
Caterina Valente ls een enorme per
soonlijkheid die boeit in wat ze ook
doet. al vonden we dat haar specifiek-
clowneske Inslag hier nauwelijks aan
toire aan het heel moderne waagt zij
haar. Maar toch hadden we liever dat
deze co-produktle niet zo exclusief op de
Duitse smaak was afgestemd geweest.
De AVRO zal deze shows toch bepaald
niet voor 'n koopje krijgen, dachten wij-
Zaterdagavond was er een schoolvoorbeeld
van beroerde coördinatie: twee tv. -
spelen die elkaar royaal overlapten. Op j
dat
1 die de uiteraard
was. Maar het was dan
•n origineel werkstuk, dat zici
en uitstekend voor tv. bleek t.
nar ook voor de vijf jongi
n die er zich vaardig in weer
precies zoals alei ..Last nights" die we
mi al laren lang op het scherm krijgen
We vragen ons af of het voor de Neder
landse t v wel een goede traditie blijft.
Al hebben we weer genoten van Sir
Malco'm Sargents slotconference. Zon
opmerking als „Ik dank ook het orkest,
/onder welks medewerking mijn diri
geren een nogal idiote indruk zon heb
ben gemankt
„giller" van het zul'
Hedenavond
per. 19.20 Openb. Kunstbezit, 19.35
t Flipper, 20.00 Journaal. 20.20 Uitz.
Boerenpartij. 1?': Duitse speelfilm,
t 22.00 documentaire, 22.20 Journaal.
I NEDERLAND II. NTS: 20.00 nieuws,
f 20.01 concert v. jonge mensen 20.50
Patrouillewagen '54 antwoord! tv-
r film. 21.15 Jazz-trio: VPRO: 21.40
f 40 jaar VPRO: NTS: 22.05 Journaal.
Dinsdag
r NEDERLAND I. NOT/NTS: 10.45—
r 12.00 schooltelevisie; NTS: 12.55—
r 13.45 Prinsjesdag.
Hedenavond
'r HILVERSUM I (402 mi - NCRV:
'r 18.00 Kerkorgelconcert. 18.20 Uitz.
r Comm. Partij. 18.30 Lichte gr.muz.,
19.00 Nieuws, 19.10 Radiokrant. 19.30
f Gew. muz. (gr.i, 20.00 lichte gr.muz..
r 20.15 De grote race. 20.30 Kaï
22.30 Nieuws. 22.40 Bespr. van
t toneelstukken, 22.50 Instr. kwintet,
r 23.20 Amusem.muz... 23.55 Nieuws.
HILVERSUM II (298 m). AVRO: 18.00
_..J Isolde. 22.10-22.20 Nieuws
23.35 Actualiteiten, 23.55 Nieuws.
RADIO VERONICA (192 m> - 18 00
r Veronica1 Jukebox (verzoekjes); 19.00
r Chle) Montagne zorgt voor Rolling-
Stonesshow. \9 15 Joost mag het weten,
onnn oi™»., .",nc|er kloppen J
met o.a 1
21 00 Rock. Beat
- als de trieste postbode Fuchs
mijn schoolvriend". 4
(Nederland I 20.30 uur) J
vs. 7.10 Meditatie, 7.15 lichte gr.
7.30—7.32 Nieuws. 7.55 Over
ig, 8.00 Nieuws. 8.10 lichte gr.
Mod. Eng. orkestwerk
de vrouw, 11.30 lichte gr.muz., 11.50
Volaan vooruit, 12.00 Angelus, 12.03
lichte ork.muz.. 12.20 Voor de boeren,
12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinb.,
NATIONAAL PROGRAMMA: 12.30
Nieuws. 12.40 gr.muz., 12.55 Reportage
van de Opening van de Nieuwe Zit
ting der Staten-Generaal. 13.15 Troon
rede door H.M. de Koningin in de
Ridderzaal te Den Haag; KRO: 13.45
Musiësta. muz.progr.. 14.20 School
radio. 14.40 Nieuws. 14.45 Popul. gr.
muz.. 15.20 Er was eens Show. 16.00
Voor de zieken. 16.40 Onderweg, 17.00
Voor de jeugd, 17.40 De Kinderboeken
bus, 17.50 Overheidsvoorlichting.
HILVERSUM II. 298 m. AVRO:
7.00 Nieuws, 7.10 Ochtendgymn., 7.20
VPRO: 7.50 Dagope-
lichte
ning; AVRO: 8.00 Nieuw
gr.muz., (8.30—8.35 De
8.50 Morgenwijding, 9.00
8.10 lichte
KI ai
Vg.
muziekfilmpje werd gevuld. I op meer dan 40.000 gulden.
10.00 Voor de kleuters, 10.10
Arbeidsvitaminen .(11.00—11.02 Nieuws
11.02—11.32 RVU: Voeding en ge
zondheid. 12.00 Stereo: lichte ork.muz.
en soliste. 12.27 Meded. t.b.v. land
en tuinb. NATIONAAL PROGRAM
MA: 12.30 Nieuws. 12.40 gr.muz., 12.55
Reportage van de opening van de
nieuwe zitting der Staten-Generaal,
13.15 Troonrede door H.M. de Konin-
ging in de Ridderzaal te Den Haag;
AVRO: 13.45 Journaal en beursber..
14.00 Stereo: Radio Kamerork. en sol.,
14.40 Schoolradio. 15.00 lichte gr.muz..
15.15 Nieuws m. bespr. miljardennota, -
15.22 De müjardennota en de troon-
rede. discussie, 16.00 Nieuws, 16.02 -
volksliederen uit Oost-Europa, 16.15
Voor de jeugd. 17.15 New York cal-
ling. 17.20 lichte gr.muz. v. d. tieners.
HILVERSUM III. 240 m. en FM-kan i
NRU/NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Instr. j
allerlei. 10.00 Nieuws. 10.02 muzikale j
cocktail -Om 11.00 Nieuws). 12.00
Nieuws. 12.02 Volksliedjes. 12.30 licht
platenprogr. 13,00 Nieuws. 13.02 Or- J
gelconcert. 13.30 Klanken van eigen
bodem. 14.00 Nieuws. 14.02 Lichte vok
muziekjes. 15.00 Nieuws. 15.02 licht
platenprogr.. 16.00 Nieuws. 16.02 Gev. j
platenprogr.. 16.30 De Top Tien van
deze week; NRU'VARA: 17 00 Nieuws
17.02—18.00 Verzoekplatenprogramma.
RADIO VERONICA (192 ml - 7.00
Ook goelemnrgen door Harmen Siezen.
9 00 Verzoekplatenprogr v.d bedrijven. 4
10 00 Koffietijd met Tineke. 11 00 Huis- J
verzoekprogr. door Gerard de
door Rob van Dijk. 1500 Chiel Mon-
tagne draalt plaatjes, die hun beste
tijd gehfid hebben. 16 00 Dinsdagmid-
dag-speciaal (met nieuwe en zo goed -
als nieuwe platen) door Rob Out, 17.45
Dinsdag
J HILVERSUM I. 402 i
- KRO: 7.00