li BISDOM WEIGERT UITVAARTDIENST VERLOOFD PAAR rFons pFons rFons i rFons Fons Jongen niet katholiek, meisje wel Voorstellen reorganisatie Effectenbeurs Oecumenische happening rond lieverdje -FonS DONDERDAG 11 AUGUSTUS 1966 DE LEIDSE COURANT Niet gezamenlijk MAASTRICHT Eind juni heelt het bisdom Roermond toestemming geweigerd om in de Sint-Martinuskerk van Wyk - Maastricht een gezamenlijke uitvaartdienst te houden voor het verloofde paar Roswitha Jollroy uit Maastricht en Rinie Elsenaar uit Vught, die bij een verkeersongeval te Pescantina bij Verona zijn omgekomen. Roswitha was katholiek, Rinie Ned. hervormd. Zowel pastoor Geuskens als dominee Postma waren er niet van op de hoogte of Rinie plannen had gemaakt om over te gaan tot de Katholieke Kerk. Na de weigering, die teleurstelling bij de fa milies verwekte, werd de uitvaartdienst op andere wijze geregeld. Het meisje kreeg een plechtige uitvaartdienst in de Sint-Martinuskerk; dominee Postma was hierbij aanwezig. De rouwstoet vertrok vervolgens naar de chapelle ardente In het ziekenhuis Sint-Annadal, waar do minee Postma voor beiden een rouwdienst leidde. Op de katholieke begraafplaats in Maastricht werden zij naast eik aar begraven. Aan de groeve verrichtte een kapelaan de absoute en vervolgens hield dominee Postma een bewogen afscheids- „Het ls jammer dat dit weer wordt opgerakeld", zegt pastoor Geuskens van de Slnt-Martinuskerk. „Wij zijn er natuurlijk veel emotioneler bij betrokken geweest dan het bisdom. Maar om de jongeman een aspirant katholiek te noemen, zoals een ochtend blad vanmorgen heeft gedaan, verdraait de zaak. De uitvaartdienst, zoals die nu plaatsgevonden heeft, werd door belde families als goed ervaren." Het secretariaat van het bisdom Roer mond zegt voorts in een verklaring: „De vraag naar de mogelijkheid van een gezamenlijke dienst werd aan het bisdom voorgelegd door de pastoor van de Sint-Martinusparochie te Wijk - Maastricht. Dooi- de vicaris-generaal zijn twee vragen gesteld, die een grond zouden C AMSTERDAM (ANP) - In een cir- culaire geeft het bestuur van de Ver- eenlging voor den Effectenhandel de le den kennis van de conclusies, waartoe zijn beraad over wenselijke maatregelen betreffende de beursorganisatie heeft ge leid. Deze conclusies zijn aan het minis terie van Financiën voorgelegd en voorts behandeled met de besturen van de Bond voor den Geld- en Effectenhandel in de provincie te 's-Gravenhage en de Ver- eeniglng van Effectenhandelaren te Rot terdam. De conclusies hebben betrekking op de volgende punten, de beursuren. de no teringen. de afwikkeling van compenseer bare orders, de financiering van door de maatschappelijke ontwikkeling noodzake- j lijk geworden werkzaamheden van het I beursapparaat. De provlsietarieven en de noodzakelijke controle. Ten aanzien van deze punten worden de volgende wijzigingen voorgestld: de beurs zal aanvangen om 11 uur en eindi gen om 12.30 uur. Ten aanzien van de tapefondsen ontstaan geen belangrijke wijzigigen: slechts zal de beurstijd in zes tijdvakken van elk een kwartier worden verdeeld. De beurstijd zal worden ver deeld in twee perioden, de eerste durende van 11 uur tot 11.45 uur. de tweede du rende van 12 uur tot 12.30 uur. Met toestemming van de commissaris voor de notering zal in de eerste periode meer dan één notering tot stand kunnen komen. In dat geval zal in het desbe treffende fonds ook tussen 11.45 uur en 12 uur de handel doorgang kunnen vin den. De afrekeningen zullen kunnen ge schieden op basis van de middenkoers van de gehele beurstijd. Chinezen volgen Mao na PEKING. (Reuter) Tienduizend vol ledig bewapende Chinese militairen zijn, ..geïnspireerd door Mao Tse-Toeng", de rivier de Jangtse overgezwommen, zo meldt het Chinese persbureau Nieuw- China. Zij hebben daarmee „uiting ge geven aan hun afkeer van alle soorten monsters in bimien- en buitenland". Toen {- de zwemmers de andere oever hadden be reikt. riepen zij allerlei leuzen, zoals „Lang leve voorzitter Mao" en „Lang leve 1 de overwinning van het volk". Extraatje voor marechaussees in Amsterdam DEN HAAG (A.N.P.). De minister van Defensie heeft bepaald, dat de mili tairen van het wapen der Koninklijke Marechaussee, die in het tijdvak van 14 juni tot 2 juli 1966 daadwerkelijk hebben deelgenomen aan het verlenen van militaire bijstand in Amsterdam, aanspraak kunnen maken op een uit kering boven hun bezoldiging van ƒ4,50 per dag. Over deze uitkering behoeft geen belasting te worden betaald. kunnen bieden om een eventuele toestem ming te motiveren. De eerste vraag luidde of de pro testantse man enige relatie had tot de I Katholieke Kerk, mogelijk zelfs plannen I om in verband met zijn huwelijk katho- liek te worden. Het antwoord van de pastoor was ontkennend en desgevraagd heeft de pastoor nogmaals verklaard dat er geen enkele aanwijzing was dat de man van plan was om katholiek te wor den. De tweede vraag luidde of het verloofde paar samen op dezelfde begraafplaats begraven zou worden. Ook deze vraag werd ontkennend beantwoord. Het meisje zou in Maastricht worden begraven, de jongen zou overgebraoht worden naar zijn woonplaats Vught. en daar begraven worden. Gezien deze gegevens heeft het bisdom Roermond het standpunt ingenomen dat er geen aanleiding was voor een geza menlijke uitvaartdienst met eucharistie viering voor beiden. Voor het meisje zou de uitvaart in Maastricht plaatshebben, voor de jongen zou een dienst gehouden kunnen worden voorafgaand aan zijn be grafenis te Vught. Verder heeft het bisdom over deze zaak niets meer gehoord, met name niet dat achteraf toch tot een gezamenlijk be graven van beiden is besloten Wel heeft de vader van het katholieke meisje na aanvankelijk verzet tegen de beslissing van het bisdom, twee dagen voor de begrafenis aan de vicaris-gene raal medegedeeld dat hij bij nader in zien het standpunt van het bisdom kon begrijpen en akkoord ging met de voor gestelde regeling." ZWITSERS JEZUÏET MEENT: Uitspraak over geboorteregeling nooit onfeilbaar FREIBURG (KNP) De Zwitserse socioloog, pater J. David S.J. heeft in het tijdschrift Orientierung als zijn me ning te kennen gegeven, dat kerkelijke uitspraken over concrete punten van de natuurwet onder het herderlijk ambt en niet onder het leerambt vallen. De Kerk kan wel met onfeilbare ze kerheid vaststellen, dat er een natuur recht bestaat en of een bepaalde natuur de inhoud van natuurrecht verdere uitspraken doet, dan behoren deze, ook al worden zij op plechtige wij ze gedaan, eerder thuis in het herder lijk ambt dan in het leerambt. Zij kun nen geen aanspraak maken op onfeil baarheid, tenzij de inhoud van deze na tuurrechtelijke aanwijzingen tegelijker tijd te vinden zou zijn in de goddelijke openbaring. Pater David erkent, dat de Kerk het recht en de plicht heeft om dergelijke concrete uitspraken te doen. Eveneens dat zij daarbij op de bijstand van de Geest mag rekenen. Maar dit betekent nog geenszins, dat haar uitspraken op politiek, sociaal of seksueel terrein on feilbaar zouden zijn. Natuurlijk is de gelovige verplicht concrete aanwijzin gen van de Kerk op deze terreinen te volgen, ook al weet hij dat het niet om onfeilbare uitspraken gaat: hij is im mers ondergeschikt aan het kerkelijke herdersambt. Bezit de gelovige echter genoeg vakkennis en inzicht, dan kan hij door zwaarwegende tegenargumen ten van deze volgzaamheid ontheven worden. Hij kan zelfs verplicht zijn, zijn eigen inzicht te volgen en daarvan, hetzij privé, hetzij in het openbaar getuigenis af te leggen. Pater David hoopt, dat door genoemd onderscheid tussen herdersambt en leerambt de moraal-theologie, met na me op sociaal politiek en seksueel ter rein van veel ballast zal worden be- Moordenaar eist terechtstelling McALESTER (Reuter) In de Ameri kaanse plaats McAlester (Oklahoma) is woensdagavond een man terechtgesteld die niet voor zijn leven, maar tegen de pogingen om hem gratie te verlenen, heeft gevochten. Het is de 30-jarige dubbele moordenaar James Donald French, die tot levenslang was veroordeeld omdat hij een chauffeur die hem in 1958 een lift had gegeven, had vennoord en in de gevangenis in oktober 1961 zijn celgenoot met een schoenveter wurgde. Aan het Amerikaanse hoogge rechtshof had French geschreven: „Heren, ik ben schuldig, zo schuldig als lots of Iemand ook maar aan een misdaad kan zijn. Heren, verander dit vonnis en deee straf alstublieft niet." Aan de vooravond van zijn terechtstelling zei hij In een vraaggesprek nog dat hij niet om gratie zou vragen. Voordat hij op de elektrische stoel zou plaatsnemen werd hem gevraagd of hij nog Iets te zeggen had Hij haaide zijn schouders op en zei: „Alles is a! gezegd". Tien minuten later was hij dood. Meisje verweerde zich tegen vijf mannen SALTA (U.P.I.). In het plaatsje Juramento, Noord-Argentlnië, heeft een meisje vijf mannen, die haar wilden be lagen, van zich af weten te slaan, zo is vernomen. Eén van de mannen moest de aanval met zijn leven bekopen. Het meisje liet, gewapend met een kapmes, haar twee honden uit, toen vijf mannen op haar afkwamen. Het meisje begon met het kapmes op de mannen in te hakken. Eén man werd in de hals ge raakt en was op slag dood. Om in een reeds lang gevoelde behoefte te voorzien gaat Fons Jansen elke avond de planken op. Nu weer tot en met 26 augustus In Diligentia, waar hoe langer hoe meer zielen troost komen halen op de pijnlijke plekken, die geslagen zijn door het slopen van heilige godshuisjes en taboes. Daar komen pastoors, die ondanks de pogingen van Jansen om de kerk weer aan het lachen te krijgen er nog steeds geen vrede mee hebben, dat zij bij het mislezen hun gezicht moeten laten zien; en pastoors, die hun tijd intussen alweer zover vooruit zijn, dat zij rustig met hun rug naar de gelovigen staan te prevelen en die bij het huisbezoek zonder Als LUTHER nu eens zanglessen had genomen bij BEP OGTEROP omwegen naar het kindertal informeren. De leken zitten er nog een beetje onwennig bij. Mag dat allemaal nu zo maar wat die Jansen zegt? Zij scharen zich als tieners bij deze kerkorde verstorende happening rond het lie verdje Fons en omhangen hem met de guir landes van hun bevrijdende lach. Jansen laat ons er al zo weinig lachen, omdat te lachen is Als Luther wat minder theoloog en wat meer cabaretier geweest zou zijn, had hij zijn stellingen niet met een boos hoofd aangeslagen, maar in de vorm van een lachertje over het voetlicht gestrooid. Dan had de wereld er nu anders uitgezien. Luther had in zijn tijd heel wat min der te klagen dan wij nu, want Luther spuide met al zijn gram niet meer dan 95 stellingen, terwijl Fons in zijn programma meer dan 350 rotlachertjes heeft zitten. En re ken maar, dat er in elke lach een stukje hartzeer zit. Het is in Luther zijn hoofd niet opgekomen om zang lessen te nemen bij Bep Ogterop, to neellessen van Henny Orri en mime- lessen bij Rob van Reijm, dingen die Fons Jansen nog doet om ver starde zielen weer in het rechte spoor te krijgen van een Kerk, die zo druk met strijden bezig was dat ze aan lachen niet toekwam. Een hervormer wil Jansen niet zijn: alles biyft binnen de Kerk verboden, behalve wat mag en dat is verplicht. Hij wil ook niet de clown uithangen: de boertige klucht ligt hem niet. Hij wil een nar zijn, die onder zijn hu morreen filosofisch fundament je zet. Hij wil de gelovige mens, de ge scheiden christenen, de zwoegers op weg naar het eeuwig heil bijbren gen, dat er geen sterveling in de he mel is en dat het geen doodzonde is om je dood te lachen, maar dat het integendeel doodzonde is om het niet te doen. Zegt Jansen: „Het is heel natuurlijk, dat het berouw na de zonde komt. Ik heb eens een keer berouw vóór de zonde gehad. Daar heb ik nu nog spijt van". De zonde, die Fons het meest heeft gepleegd, is de zonde van het ver zuim. Voor straf staat hij nu op de planken. Als G-3-redacteur en als gespreksleider begon hij destijds steeds ernstiger te praten en te schrijven over wat de jongeren toen, nu en altijd zal bezighouden: de Drie Grote G.'s -Geld, Geloof, Ge slacht. Hij deed dit met zoveel hartstocht, dat zijn vrouw avond aan avond alleen thuis zat. Er was toen al geen pastoor meer. die er iets van durfde te zeggen, maar er zijn er zeker, die er het hunne van zullen hebben gedacht. Achteraf valt de schade nogal mee, want hij heeft nu vier kinderen. Maar die zonde van het echteltjk verzuim heeft hij zichzelf zwaar aangere kend. Hij heeft toen gedacht: Het is zinloos om elke avond honderd men sen te vertellen, hoe je je huwelijk mooi kunt maken, terwijl ik het mij ne op een laag pitje houd. Het is veel gemakkelijker om er een boek over te schrijven. Dan kunnen de gehuwden 's avonds samen uit één boekje lezen, gezellig ipet de kop pen dicht bij elkaar. Het kan zelfs geen kwaad als ze hun koppen eens aan elkaar stoten, want dat hoort er helemaal bij in het huwelijk. Afijn, Fons deed wat boekjes open over tot dan toe geheime zaken. Hij deed dat met zulk een gemak, dat hij er steeds luchtiger over begon te praten. Zijn hart was er ook zo heer lijk vol van. Hij kreeg bekendheid als Vrolijke Bedweter. die met het badwater het kind weg liet spoelen. Daar heeft Trimbos toen de vinger voorgestoken. Die begon heel serieus en heel wetenschappelijk van voren af aan en slaagde als voorlichter op dat gebied heel wat beter dan Jan sen, want Trimbos kon er zijn lachen bij houden en dat is een zaak, waar de meest voorlichters zwak In zijn en stuk op lopen. Kort om, Jansen verzuimde zijn lachen in te houden en koos daarom een ander onderwerp: dc Kerk. HQ vond dat hij dat mocht, juist als leek. want de 2500 vrijgezellen in Rome bemoeien zich immers ook met het huwelijk. Sterker nog: na lang ver gaderen In grote geheimenis besloot Rome het gebruik van ongeoorloofde middelen niet toe te staan terwijl wij nu allemaal zo graag zouden zien. dat de geoorloofde middelen wel zouden worden toegestaan. Dan zegt Fons: „Goed, maar dan moeten ze het niet verplichten, want dan is ge lijk de lol eraf'. Lachen werd hij in do huiselijke kring de erkende moppentapper. En vandaar weer culturele clubs, kloosters voor zusters en kloosters voor paters, vrouwenverenigingen, avonden voor mannen-onder-elkaar en als klap op de vuurpijl bij Adelbert, waarvan de voorzitter hem na een avondje lek ker doorlachen zei: „Het was een heerlijke avond. Jammer dat dit al leen kan voor mensen, zoals wij!!. In het zuiden dachten ze, dat het in het noorden niet kon en omgekeerd, maar intussen haalden steeds meer verenigingen Fons naar de schouw burg. De KRO was was voor zijn le den met Fons zelfs royaler dan met zijn lepeltjes en verzilverde klem men voor luierbroekjes. Tenslotte kwamen de schouwburgdirecties naar hem toe. Tot eind 1967 zit hy vol. Alle klusjes. bQklusjes, schnabbels en ongeregelde inkomsten heeft hij laten schieten om met steeds meer Helen de Kerk aan het lachen te houden. Maar u heeft het mis als u denkt, dat deze gevierde satiricus van het kerkelijk leven, deze grossier in re ligieuze grollen liet eindelijk in dit leven gevonden méént te hebben. Hij zegt: „Het enige wat me nog ont breekt ls een image, godzijdank, want ik kan nog op een terrasje een glas melk drinken zonder herkend te worden". Op hetzelfde moment dat hij dit zei, maakte een oudere dame zich los van haar stoel: „Mijnheer Jansen, ik zag u gisteravond voor de tweede keer. Ik ben diep onder de indruk. Wat doet u het goed. Mijn complimenten". Van dit publiek kan Fons Jansen zeggen: „Dit is mijn publiek. Maar hij zegt het niet. Want hij heeft zijn publiek nog nooit gezien. Zegt hij: „Elke avond sta ik van aangezicht tot aangezicht met een volle zaal, maar tegen het felle licht, zie ik nie mand. Ik werk op het geluid. En de lach ligt. lekker akoestisch in Dili gentia. Daarom werk ik er graag. Maar toch is het cabaretier-zijn 'n rotberoep. Het maakt je zo een zaam. Lieveling van het publiek, ja, maar in de namiddag rijd ik dood- moederziel alleen van Hilversum naar Den Haag. Mijn eerste wer ln Diligentia is mijn schoenen poet sen, zie je, dan staat de woordspeel- se jongleur heel prozaïsch zijn schoenen te poetsen. En dan moeten de tanden gepoetst worden. Alles moet blinken. Er gaat al zoveel mis op het toneel, licht dat er iets parelt. Dan moeten de kreukels uit mijn kostuums en de schmink op. En achter het toneel is ook echt niks te beleven. Ik wou vroeger op het to neel, maar mijn vader wilde niet. Het toneel was voor hem zoiets als een stoeiplaats voor de duivels en vooral voor de duivelinnen. Ik kan nu op goede gronden waar maken, dat mijn vader met alle respect ge lijk had. Tegenwoordig durven ze meer te zeggen op het toneel dan ze vroeger achter het gordijn durfden. En vieze woordjes zeg ik uit princi pe nooit. Ik hou het maar bij piep en poes. Diep ln de nacht rijd Ik moederziel alleen naar huls. 's Mid dags eten we thuis aan tafel warm. Dan zijn alle kinderen thuis uit school. Zonder dit gezin zou lk het als eenmanscabaretler niet uithouden". Fons Jansen mag dan eenzaam zijn alleen is hij niet. Van Jongsaf ls het imiteren een zwak voor hem. HIJ kan het ook niet helpen, maar hij be wondert de Grote Drie van het Cabaret zozeer, dat ze elke avond als het ware met hen» mee naar binnen stappen In Diligentia. En flat moet niet, want je moet je zelf zijn, Je eigen kleinkunst brengen. Toch staat hij soms een hele avond te worste len tegen Toon Hermans, Wlm Kan of Wlm Sonneveld. Jansen moet het minstens zover in cabaret bren gen als Toon, want met Toon heeft hij gemeen, dat hij een zuster heeft. Die zuster van Toon stoelt altijd met een stoel. En Fons zuster speelt harp. Heus waar. maar als hij het vertelt, begint ledereen te lachen. „Zeker net zoiets als die zuster van Toon", zeggen ze dan. Zo gelooft ook niemand, dat zijn vaste pianist Frans Oudhoff werkelijk in Bergen (N.-H.) woont. Iedereen denkt, dat Fons hem er als quasi-inwoner van Bergen alleen maar bij gehaald heeft om met hem als Ned. her vormd Bergenaar bij te dragen aan de oecumenische sfeer van het pro gramma. Engeltjes Hoe meer Fons over deze dingen na dacht. hoe meer hij dacht dat het beter Is om er helemaal niet over na te denken. Tenzij je er heel diep over doordenkt, want dan schiet Je ln de lach. En telkens als Fons dit deed lachte zijn omgeving mee. Zo Zacht plekje als laatste service van de engeltjes, die hem hopelijk zouden vergezellen door de duister nis van de bange nacht. Hij heeft nooit geweten, dat hij bij wijze van late roeping zo sterk verhoord zou worden en dat In zijn wensen zo zorgvuldig zou worden voorzien. Want als hQ nu Diligentia betreedt wordt hQ op de voet gevolgd door zijn engeltjes, zijn typetjes, die hij zich nwt bloed en del op het lijf ge schreven heeft. De oude snoeper: „Ik was altijd te heet-tero"; het nonnetje: Non de Dieu; de kapelaan: „Zondigde u al leen of met zijn tweeën" de se- nuwenlQer-van-de-grote-man: „Heb ik mQn directiepakje al an?", de dood graver: „Een lekker zacht plekje bied lk als service aan mQn clientèle; de elektricien: „Heeft u geen contact mijnheer pastoor, als u op de preek stoel staat?" Hoe komt-ie eraan, vraagt het pu bliek. gierend achter de hand, een geluid dat Fons grof geschat nu al 7 tot 8 miljoen keer uit de verschil lende zalen heeft horen opstijgen. Fons antwoordt: „Hersenwerk met antennes, die je hebt uitgezet spe ciaal voor dit werk. Het gekke is, dat vrijwel ledereen een zintuig heeft voor dubbelzinnigheid in het seksuele. Zelfs als Je ln alle on schuld iets zegt, wordt er soms om gelachen. Op dit punt heeft vrijwel iedereen het vermogen om te spe len met woorden. Waarom zou dat met andere woorden niet kunnen Als Je dat eenmaal hebt ontdekt, spits Je Je hersens toe op de woord speling. Zo hoor lk mensen In alle argeloosheid dingen zeggen, waarvan ik op hetzelfde ogenblik het dubbel zinnige, het woordspelige ontdek. Dat schrijf lk op een kaartje, waar van lk er altijd een paar in mijn zak heb. Dat kaartje wordt genummerd en verdwijnt thuis in mijn kaarten bak met moppen. Net zo alH Max Tailleur, die er een Wltzenstulling op na houdt. Elke dag werk ik aan dat kaartsysteem. Ik heb In de bak nu al 2000 kaartjes met 2000 moppen, woordspelingen e.d., waaruit het vol gende programma moet groeien. Daar komen er nog meer bij. Maar er gaan er ook weer een hoop af, want het programma „Hoe meer zie len" telt rond 380 lachertjes. Van die 2000 moeten er dus al 1650 weg. De kunst van de cabaretier ls ln wezen de kunst van het weggooien. Spon taan geestig ben Ik niet. Ik zou me geen raad weten als er ln de zaal onverwachte dingen zouden gebeuren". Er bestaat trouwens niets geesti ge rs dan publiek. Er zijn er, die don ken, dat hij als eenmanscabaretler optreedt <»m alle verdiensten voor zichzelf te houden. HIJ rekent dan voor, dat voor muziek, reclame werk ach ter de schermen etc. zeven mensen nodig styn en dat hun gezinnen meegerekend er van de verdiensten 21 monden opengehouden moeten worden. Maar eerst moet de zaai er af on etst een arme Vondeling een vijfde deel. Een dame zei aan het einde van de voorstelling, dat ze zich zelf erg ouderwets vond, omdat ze de hele avond op een moraal had zitten wachten. In kloosters optredend ls het altijd de kunst om moeder-overste aan het lachen te krijgen of vadcr- abt. Zo lang zij zich niet hebben la ten horen, ligt bij de anderen de lach gestorven' binnen de lippen. Op verzoek van een suppoost begon Jan sen na de pauze eens met de mede deling dat or een briefje van tlon ge vonden was on dat dit afgehaald kon worden. De mensen hebben nog nooit zo gelachen als toen. Een In specteur van de vermakelijkheids belasting vroeg aan de zaalbeheerder tijdens het optreden van Fons wat daarbinnen gebeurde. Toen de voor zitter zei, dat er een lezing werd ge houden over de Kerk, zei de inspec teur: „Dat kan niet, want er wordt gelachen". Met zijn humor staat Kon* niet een zaam op de plankon. Achter hem staan Chesterton „Waar veel ge loof is. daar zal ook voel gelachen worden", Okke Jager: „Zon tie hu mor nlot ren gave Gods zijn om kerk scheuringen tegen te houden?; Voltaire „Ik beschouw ernst nis een ziekte"; Moliën*: „Het In gemakkelijker de mcnNeu te bedriegen dan aan het lachen te maken". De Valekennere: „Humor Is de glimlach van Iemand, die weet hoe weinig er te lachen la". En toen gaf zelfs de pastoor zich ge wonnen. file voor zijn parochie het Sterk verlangde avondje Fons tegen hield. Nn hem elders te hebben be luisterd zei hij: „Ik heb me vergist, je moet zo gauw mogelijk bij ons komen" En dan moet Jansen lachen. Er is al zo weinig te lachen, weet u.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 9