„DER KULT' BLIJFT l'/i JAAR VAN HET TV-SCHERM WEG Barbaarse zotheden in zomers Rome S)eCeidócSouAant Vier finalisten voor interpretatiewedstrijd Tweemaal Kerkrade AFSCHEID VAN IET RESIDENTIE-ORKEST Politie doet oogje dicht maar kent de grenzen Vanavond in dc ether; TELEVISIE RADIO PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT WOENSDAG 10 AUGUSTUS 1966 1 Onverschilligheid ALS voorzitter van het centraal comité heeft de heer Kessen b|J de J aarver- Radering wees eens verzucht, dat biykens de financiële inzameling van het Katho liek Hoger Onderwijs Fonds het katho lieke publiek behept is met een „te grote gelijkmoedigheid en zelf6 onverschillig heid". Behalve het katholieke publiek had de voorzitter van het H.O.F. ook wel de pa rochiële leiding mogen noemen; afgelopen studiejaar hebben namelijk 332 van de ruim 1750 parochies verstek laten gaan bij de gebruikelijke collecte voor het ka tholiek hoger onderwijs. Met als resultaat dat de gemiddelde jji ft, hoewel het totaal van de bruto-opbrengst der jaaractie wat steeg, zakte van 16.7 naar 16.3 cent per paschant en van 12.2 naar 11.9 cent per katholiek. De stabiliteit van het resultaat der financiële acties van het H.O.F. baart dan ook inderdaad wel zorg. De oorzaken van de onverschilligheid? Voorop staat nog steeds het trieste ver schijnsel dat de Nijmeegse universiteit en Tilburgse hogeschool b|j vele katholieken een sterk-reglonale betekenis wordt toege dacht, waaraan het vroeger gevoerde be leid van Radboudstlchting e.d. wel een beetje debet ls. Ten tweede valt het kennelijk menig kerkelijk autoriteit moeilijk om de kudde voor een toch al niet eenvoudige zaak warm te maken, in 'n tijd waarin een deel der katholieke gemeenschap het liefst maar alle eigen bindingen zóu afschaffen. Daarbij komt dan nog dat net als bij de charltas vele katholieken menen dat hun particuliere taak overgenomen wordt door de overheid, nu immers de rijkssubsidie voor bijzondere hogescholen en universiteiten tot 98 li procent ver hoogd gaat worden. Op de Jaarvergadering van het centraal H.O.F.-comité ls zakelijk gezien terecht - de stelling geponeerd dat een beroep op de geestelijkheid om steun bij de finan ciële actie onontbeerlijk is. Zakelijk ge zien helaas juist, maar principieel fout. Kan het katholiek hoger onderwijs nu echt niet de middelen vinden om de leek direct te interesseren en hangt men finan cieel nu werkelijk zo sterk af van het in zicht en/of de bereidheid van bisschoppen en pastoors? Of bezit het katholiek lioger onderwijs intern (in zijn leiding, zijn korps en z|Jn studenten) te weinig de kracht der over tuiging om extern te kunnen overtuigen? Hebben de katholieken ongelijk, die vin den dot Nijmegen en Tilburg In cathollds wel eens te onverschillig z|jn? Nat. Orgelconcours Amateurs A.s. zaterdag eindronde Tweeëntwintig kandidaten hadden zich opgegeven om deel te nemen aan de Interpretatlewedstrijd van het Derde Nationaal Orgelconcour* voor Amateurs te 's-Gravenhage. Van dit quantum wa ren er nu voorselectie, niet voor publiek toegankelijk, waarin menzijn capaci teiten moest demonstreren door middel van een vertolking van Dietrich Buxte» htides „Kin feste Burg" en Albert de Klerks „Fugato", negen overgebleven, die gisteravond in de Goede Vrijdag- kerk ln de halve finale moesten tonen, wie er In aanmerking kwamen de eind ronde van zaterdagmiddag mede te Zulks beluisterd door het kritisch oor van een jury, bestaande uit Johan vai Dommelc (Arnhem), Bernard Bartelink (Amsterdam), Wlm van Beek (Gronin gen), Klaas Bolt (Haarlem). Maarten Kooy (Soest), Stoffel van Vliegen (Utrecht). Adr. Blankenstein uit Lelden liet verstek gaan. De uitslag: er waren vier uitverkore nen, te weten: Jaap Slagboom, Vlaardfngen; Jan de Jong, Rotterdam. Henk van Zomeren, 's-Gravenhage; Teun Plomp, Zoeter- Er bleek hieruit, dat de winnaar 1965, Henk van Gent uit 's-Gravenhage was uitgevallen. De opdracht aan de spelers gegeven, week ditmaal sterk af van de bij vorige gelegenheden gevolgde praktijk. Men kreeg als verplicht nummer Bach te spelen: een keuze door de jury te maken uit Preludium en Fuga in e klein, in c klein; Fuga in g klein, In b klein; Fanta sie in c klein. Zelf mocht men een koraalvoorspel, eveneens van Bach kiezen, echter niet een zogenaamd plenumwerk, maar één, gedacht voor twee manualea en pedaal. Een manier van handelen, voor het auditorium niet onaangenaam: men kreeg niet voortdurend hetzelfde te ho ren. Doch voor de Jury had het dit be- Zizi Jeanmaire knock-out PARIJS (Reuter). De Franse zangeres en actrice Zizi Jeanmaire is gisteravond in Par|js b|J ongeluk op het toneel knock-out geslagen. De toneelspeler Pierre Mondy, die met haar ln het Thé&tre Palals Royal speelt in de comedle „La dame de Chez Max ime" van Feydau, trok wat wild een gordijn dicht en trof Zizi krachtig tussen de ogen. De arts, die haar behandelde, stuurde de actrice naar huls. Men ver wacht. dat z|J vanavond haar rol weer zal kunnen spelen. zwaar, dat door deze wijze de normen moeilijker konden worden vastgelegd. Toch zullen de aanwezigen het wel goeddeels met de uitspraken zijn eens geweest. Wat ons betreft: we hadden de prognose gesteld, dat Jaap Slagboom, Henk van Zomeren en Teum Plomp tot de gelukkigen moesten behoren: ze bo den, speciaal Jaap Slagboom en Teun Plomp een spel, dat bijna een profes sioneel karakter droeg. Dat men Jan de Jong tot de eindronde toeliet, heeft ons wel even verwonderd: het Preludium en Fuga in c klein klonk nogal hard, de tempi bleken ietwat onrustig, de stem voering was niet duidelijk en er ontbrak de vereiste kleur. En wat het koraal betreft: de voordracht ervan miste ons Inziens de nodige serene rust. Dit zijn de resultaten: zaterdag a.s. zal men moeten bewijzen, wat men in „modern" werk waard is. Modern een vage aanduiding, die we eigenlijk niet kunnen waarderen, die bovendien het vastleggen van een bepaalde norm buitengewoon moeilijk maakt. Laten we aan het slot van onze be schouwing nog even vertellen, dat één der deelnemers twaalf Jaar was, een jongen, die blijk gaf van de goede lessen hem gegeven, uitstekend te hebben ge profiteerd, gehoord zijn prestaties In Bachs Preludium en Fnga In e klein. En dat er ook een meisje zich deed gelden, zich goed deed gelden, wie men, zonder onbeleefd te worden, nog naar haar leef tijd kon vragen Allemaal gunstige en gelukkige symp tomen, maar waar blijft het publiek om hiervan kennis te nemen? Als men aan neemt, dat elke speler wel vijf suppor ters had medegenomen en dan consta teert, dat er misschien zestig mensen ln de Goede Vrijdagkerk zaten, dan is de werkelijke belangstelling minder dan minimaal. Praat nu niet over slecht weer, niet over excentrische ligging: 't kaalste Kurhausconcert onder Abbado gegeven, trok meer dan 2200 belangstrt- lenden. B. R. VPRO nu ook via Hilversum 3 HILVERSUM (ANP) De VPRO. welke als enige omroepvereniging in Hilver sum tot nu toe weigerde mee te werken aan het radioprogramma van Hllver- sum-3, heeft besloten per 1 oktober as wél over deze zender uit te zenden. Zij heeft daartoe besloten naar aanleiding van een nieuwe ministeriële regeling, waarbij de zendtijd voor het derde ra dionet per 1 oktober niet meer wordt* toegewezen aan de NRU, maar aan de zendgemachtigde omroepverenigingen, waartoe thans ook de TROS behoort. De VPRO maakte er destijds bezwaar te gen. dat. de betreffende radioprogram ma's onder NRU-vlag, maar afzonder lijk voorbereid door de NRU-deelnemers, de ether werden ingestuurd. „Voordat m'n gezicht begint te vervelen..." Hans Joachim Kulenkampf toneelspelen ■r respondent FRANKFURT. We«tdult*lands be kendste en waarschijnlijk ook wel populairste quizmaster Hans Joachim Kulenkampf van de „Hesslsche J Omroep" in Frankfurt wil tot januari 1968 van de Westdultse (en j via Eurovisie ook de Europese beeld schermen) verdwijnen. Hij volgt zijn oude stelregel, dat elk gezicht ook het vriendelijkste en mooiste op den duur de t.v.-kljkers begint te vervelen „Kuli" zoals hij gemeenlijk wordt genoemd ls de enige Westdultse t.v.-„star", die zich deze zelfbeperking en discipline oplegt. Kulenkampf (44) wil ln Bazel en in Ztlrich toneel spelen en intussen zinnen op een nieuwe quizserie. Na zesentwin. tig uitzendingen is op 6 augustus J.L de laatste uitzending van de serie „Elner Wird Gewinnen" (E.W.G. is de Westdultse afkorting voor E.E.G.) met internationale kandidaten over de beeldschermen gelopen. De Nederland se kandidaten, die er in de loop der jaren ln optraden, hebben een slecht figuur geslagen: zij wonnen geen enkele maal de 2.000 Mark, de hoofd prijs van deze quiz. Achtmaal wonnen de Zwitserse kandi daten, viermaal de Oostenrijkers en viermaal de Denen. Elk driemaal won nen Hongaarse en Westdultse kandi daten en eenmaal een Pool en een Fransman. In zijn laatste uitzendin gen had Kulenkampf enkele van die kandidaten uit vorige uitzendingen verzameld die door pech en niet door gebrek aan parate kennis door hun medekandidaten uit de race waren ge. gooid. De bijzondere verdienste van Kulen kampf is het geweest dat hij zijn E.W.G. (Europese gemeenschap) heeft uitgebreid tot ver buiten de grenzen van datgenvj wat wij gemeenlijk als „Klein Europa'' betitelen, de zes lan den van de gemeenschappelijke markt. „Kuli" had vele kandidaten uit de Oosteuropese landen, ook al kwamen die ln de meeste gevallen niet linea recta uit deze landen naar de West dultse stad. waar op zaterdagavond de quiz ten tonele werd gevoerd. Zij ANTENNE WÊ 11TE menen ons te herinneren dat bij het vorige wereldmuziekconcours de leiding van het Kerkraadse evenement geklaagd heeft over de belangstelling van de t.v.. die zich beperkte tot een samenvattende reportage. Dit jaar komt er meer op de buis. Gisteren waren er zelfs twee uitzendingen: direct op „II" een deel van het galaconcert door de Amsterdamse Polltiekapel en uitgesteld op „I" een reportage van de marswed- strijden van zondag J.l. De leiding van het W.M.C. kan tevreden z|jn. De kijkers ook? Het concert voor een deel met harmoniebewerkingen boeide ons niet bijster. Er was weinig aan te zien en weinig opzienbarends aan te horen. De reportage van de mars wedstrijden was rommelig, eentonig en slecht van geluidskwaliteit. Maar de kolossale show van die Amerikaanse hlgh-schoolband maakte hier alles goed. De boksmatch Clay—London was óók een opname. We kenden de uitslag en dc reportage miste dus het verrassings element, waarmee we niet willen zeggen dat de paar minuten die het eigenlijke gevecht duurde geen voortreffelijke t.v. (voor liefhebbers dan!) opleverden Vooraf een goede AVRO-reportage van de voorbereidingen. Achteraf wéér in terviews met beide boksers, direct na de strijd. Helaas onverstaanbaar omdat commentator Coen Verhoeff zijn mond niet kon houden. En dat terwijl er volop tijd was geweest om de hele zaak te ondertitelen. Vg waren in West-Duitsland werkzaam. Deze nooddeur moest „Kuli" wel ge bruiken, omdat de communistische landen geen uitreisvisum aan een bur. ger geven, die aan een vraag-en-ant- woordspel voor de Westduitse televisie willen meedoen. Desondanks is „Kuli" erin geslaagd zijn ..E.W.G." naar het oosten te openen. Of de quiz in deze vorm met „Kuli's" terugkeer vermoedelijk in januari 1968 op de beeldschermen zal her leven, staat nog niet vast. In Ieder geval hoopt Kulenkampf wederom met „iets internationaals" te kunnen komen Men wil d' aangeknoopte con. tacten laten voortbestaan en uitbrei den. Misschien dat het mogelijk zal zijn de E.W.G.-qulz telkenmale in een ander land te houden, op deze wijze in elk land ook in het Oostblok één winnaar aan te wijzen en dan aan het slot van de serie de landelijke winnaars tegen elkaar te laten „quiz- Het quizterrein is nu volkomen over gelaten aan Kuli's grootste concurrent, Peter Frankenfeld, die meer „spel leider" dan quizmaster is. Frankenfeld werkt bij het „Zweites Deutsches Fernsehen" (Z.D.F.) in Mainz. Zijn topuitzending heeft „Vergeet mij met", waarvan de baten (die inmiddels in dx? miljoenen lopen) worden besteed aan gehandicapte kinderen. Frankenfelds quiz is gericht op de kijkers die een combinatie van „Postleitzahlen" moe ten raden, daarna vier postzegels op een bepaalde manier op een voorge drukte briefkaart moeten plakken en daarmee de kans krijgen bedragen tot 50.000 Mark te winnen. E.W.G en „Vergeet mij niet" laten zich niet 'met elkaar vergelijken. W. F. Brederode met pensioen Hartelijke woorden en geschenken (Van onze muziekredactie) Na een zeer intense ochtendrepetitie onder Glaudio Abbado, die de partijen van Schumanns Genovevaouverture en Schuberts zevende symfonie op de lessenaars had laten plaatsen, zulks ter voorbereiding van het concert van donderdag aanstaande, begaven de leden van het Residentie-Orkest zich met het administratief personeel van deze in stelling naar de foyer van de Kurzaal om officieel afscheid te nemen van hun directeur, Willem Brederode, die 'de pensioen gerechtigde leeftijd per M juli jongstleden heeft bereikt. Velen hebben daar gebriiik gemaakt om hun waarderingAe betuigen voor het Velé, wat Willem Brederode voor orkest en de mensen van het orkest deed: in de allereerste plaats de heer L. Brouwer, voorzitter van het bestuur van de stichting, die herinnerde aan de twee fazes, waarin Willem Brederode voor zijn orkest gewerkt heeft, eerst als administrateur, vervolgens sinds 1 vember 1956, als directeur. Gewerkt op heel bijzondere w|jze, immers gesterkt door zijn liefde voor de muziek kennis van zaken, waarin de verhouding tot de musici en de administratieve staf voortreffelijk was, waarin h|j bl|jk gaf volledig te begrijpen, hoe met autoriteiten en de verschillende publiciteitsmedia te moeten omgaan. Hij dankte speciaal mevrouw Atie Brederode voor het be grip. dat z(j steeds voor dit zo bijzonder soort activiteiten had weten op te brengen en bood tenslotte een aantal cadeaus aan. waaronder een muziek standaard, zichtbare aanduiding van wat Willem Brederode de komende jaren zins is te doen: veel viool spelen. Dirigent Willem van Otterloo getuigde op bewogen wijze van zijn langdurige vriendschap met de nu heengaande direc teur en verblijdde hem met een boek, dat hij ongetwijfeld zéér mooi zou vinden, geschreven door de cultuurcriticus Karl Kraus. En het was de voorzitter ua Vereniging van Leden van Het Resi dentie-Orkest drs. A. Liiske, die Brede- rodes collegiale gevoelens prees, met een werk van Ernest Ansermet, „Die Grund- lagen der Musik in menslichen Bewuszt- sein", de erkentelijkheid van de orkest leden concretiserend. Mr. D. J. van Gilse, voorzitter van „De Vrienden", en wethouder drs. H. J. Wilzen waren de volgenden in de rij van sprekers. De laatste sprak als ROME De maand juli wordt aangeduid ab de slechtste Juli maand sedert mensenheuge nis. Nu Is het weer hitte aan alle kanten. En daarmee ook weer dat tikje tropenkolder dat bij de Italiaanse zomervakantie behoort. In Rome hoort men nauweiRkn nog Italiaans spre ken. de ontelbare vreemdelin gen hebben de zaak t|jde(||k overgenomen. Met dien ver stande dat de Romeinse winke liers nog als laatste baas In eigen huls z|jn; voor de rest heeft zelf» de politie zich neer gelegd b|| alle zomerzotheden, die de „barbaren" zich plegen te veroorloven. z|j het toch a el met enkele strenge beperkin gen. waarover straks. Eerst de winkeliers. Op souve- nlrgebled ls er een nieuwe as bak op de markt gebracht. Paus Paulus ln de vorm van een vliegtuig, al zegenend op weg naar de zetel van de Ver enigde Naties. Tegelijk is ook Paus Joannes terug ln de nego tie. Een gewoon en uiterlijk be zien normaal portret, maar pas op. Als het op uw nachtkastje terecht komt en u doet einde lijk uw leeslampje uit. dan be zit Paus Jan een stralend aure ool met de woorden „Servus Del". Dienaar Gods. omdat Im mers het proces tot z|Jn zalig verklaring ls begonnen. Dat anreooltje Ls lijnrecht tegen de strenge kerkelijke bepalingen voor deze aangelegenheden en kan zelfs genoemd proces be hoorlijke schade berokkenen. Maar waarom «ouden de winke liers zich daarom druk maken? Het moest ongelooflijke even wel. dat we ooit hebben gezien op het gebied van souvenirs, moeten we speciaal vermelden. Voor 300 lire kunt u een rond. keurig uitziend blikje kopen, een leeg stevig gesloten blikje. Men denkc alsjeblieft niet dat het niets bevat, ook al is het dan leeg. Het bevat Immers: „Aria dl Roma". Jawel, „lucht van Rome". Niet de benzine stank die tot laat ln de lome nachten bl|jft hangen en onze gezondheid meer bedriegt dan alle nicotine van de Italiaanse monopolleslga^etten (de slecht ste sigaretten ter wereld). Nee. de „aria buona". de „aria fres- ca", de goede frisse lucht van Rome waar die dan ook op te snuiven moge z|Jn in een blikje. En een ieder wordt uiteraard verwacht dat blikje gesloten te houden, omdat an ders die goede lucht van Rome er van door gaat. Duidelijk. Ook wij persoonlijk raden dringend aan het blikje niet te openen. Want hoe «ou het gaan als er per toeval eens slechte luoht ln aou zitten of te wel „mal'aria"? En nu de politie. Zoals gezegd, doet die in deze toeristenin vasie vele oogjes dicht. Maar er z|Jn grenzen nabuurl|jk. Zo z|jn er (helaas) vreemdelingen, die hun voeten willen wassen ln de fonteinen van maar liefst het „Altaar des Vaderlands". Een Engelsman werd bekeurd om dat h|J overdag met kwast en scheerzeep op het Sint-Pieters plein bezig was. De Vatikaanse gendarmen verkeren ln grote verlegenheid naar aanleiding van de nieuwe mode van de allerkortste rokjes, die de al of niet fraaie vrouwen- en meis jesbenen bloot laten tot maar liefst tien centimeter boven de knie. Welnu een bezoek aan de Sint-Pieter ln korte broek ls ten strengste verboden, evenals in mouwloze japonnen. Maar zo'n model jurk van Courrèges die van boven hoog gesloten ls. maar beneden gelijk staat aan een kort broekje is een pro bleem. We kunnen u geen uit sluitsel geven want het ene korte rokje wordt toegelaten en het andere niet. Wat voor madf- staven daarbij worden aange legd. ontgaat ons ten ene male Probleem dus. Het beste figuur sloeg dezer da gen de politieman, die een jon ge Italiaan bekeurde omdat hij in het openbaar.z|jn nagels stond te knippen. Deze Ijverige diender had een nimmer her roepen wetje van Mussolini ln het hoofd op grond waarvan elke vorm van ..toiletmaken" op straat verbonden is. Inderdaad was Rome ln de dagen van het fascisme de meest kuise en keurige stad van de wereld, en voeten wassen in eerbiedwaar dige fonteinen, scheren op straat of piknikken in de scha duw van een antiek monument, dat «at er allemaal niet b|j. Nu vinden w(j persoonlijk dat Iemand zijn nagels net ro goed thuis kan knippen. Maar als diezelfde Iemand na een dolle rit in een open auto zorgvuldig z|jn haren kamt dan is zulks toch zeker ook ..toiletmaken"? Alweer een probleem. Geen enkel probleem daaren tegen levert de „affaire" van bepaalde verdovende middelen. Iedereen weet wat een zeker vrouwspersoon uit Mexico, ge naamd Maria Juhana, onbe wust aan narigheid schiep toen ze zich onledig hield met het bewerken van een bepaald kruid, dat nu zo glorieloos haar naam draagt En heel Rome de mondaine voorgrond treden de Romeinse barones haar immens vermogen en haar ook al overvloedige vr|je t|jd pleegt te besteden. De indrukwekkende hoeveelheid arriveerde op het vliegveld van Rome ln de rels- necessaire van een niets ver moedende beroemde filmster, die de grote enveloppe a>u af leveren aan die barones na mens een gemeenschappelijk Londens vriendje. De politie snuffelde aan die enveloppe met als gevolg dat nu een heel stel bekende lieden ln het gevang zit terwijl de wereMbefaamde en alom gevreesde mr. Slracusa. hoofd van de „afdeling-middel tjes" van de FB.I. uit New- York op weg ls naar de Eeuwige Stad. En beslist niet als pel grim naar de graven der Apos telen of als luchthartig, zorge- looa toerist. overtuiging uit, dat Willem Brederode „van een groot orkest een groots orkest gemaakt heeft", de eerste prees de tact van de zakelijke en artistieke leider. Hij meende niet beter te kunnen doen dan de musicus Brederode een platenspeler te offreren. ,Jn alle beslissingen door u te nemen, werd steeds de mens als metis voorop gesteld." Dit zei Hans de Roo, opvolger van de scheidende dignitaris, sprekend nametts de administratie uan de Muzen- straat en hem een drietal geschenken „voor je bureau" aanbiedend. Willem Brederode bedankte allen, „met wie hij steeds als vrienden had kunnen omgaan". Waarna de vele aanwezigen gebruik maakten van de gelegenheid persoonlijk afscheid van hem te nemen. Haagse ComedG opent seizoen DEN HAAG Als eerste van de Neder landse toneelgezelschappen opent de Haagse Comedie het nieuwe seizoen op zaterdag 20 augustus. In de Koninklijke Schouwburg te Den Haag wordt dan een voorstelling gegeven van „Ik zoek MIoussov (Je veux voir MIoussov). blijspel van Valentin Kataïev, onder regie van Paul Steenbergen in samenwerking met Carl van der Plas. Een ween later, op zaterdag 27 augustus, gaat eveneens in de Koninklijke Schouw burg de eerste voorstelling van „Je kunt 't nooit weten (You never can tell), blij spel van G. B. Shaw onder regie van Joris Diels in samenwerking met Dol de Vries. Hans Wilbrink naar Münchener Staatsoper (Van onze kunstredactie) UTRECHT De Nederlandse zanger Hans Wilbrink, die na een korte verbin tenis bij de Nederlandse opera, zeven Jaar geleden overging naar de St&dttische Bühne in Frankfurt am Main en daar o.m. in verschillende moderne werken be langrijke partijen zong. doch ook in het klassieke repertoire veel opgang maakte, is met ingang van het komend seizoen als lyrische bariton geëngageerd door de Münchener Staatsoper te München. In verband daarmee ls hij thans gevestigd in München. Hij heeft echter, behalve een vaste verbintenis aan deze staatsopera. voorlopig ook gastcontracten aan de opera in Düsseldorf. Wiesbaden en Frankfurt Gedurende de laatste drie jaar trad hij ook op in Berlijn, Keulen. Londen. Glyboume en Parijs. Nieuw kunsthistorisch tijdschrift UTRECHT (ANP) Op Initiatief van een aantal jonge Utrechtse kunsthisto rici verschijnt dit najaar bij de Neder landse Univcrsiteitapers NV een nieuw kunsthistorisch tijdschrift dat de naam Slmlolus draagt Slmlolus, aapje als zinnebeeld van de imltatieve kunst. In dit tijdschrift worden artikelen gepu bliceerd over de westerse kunstgeschie denis ln de ruimste zin. Behalve aan bouwkunst, schilder kunst. beeldhouwkunst, tekenkunst en grafiek zal aandacht worden besteed aan archeologie, ikonologie, kunsttheorie en esthetica, zoals ook aan recente publlka- en belangrijke tentoonstellingen. Engelse summaries dienen om het blad toegankelijk te maken voor een breder publiek dan uitsluitend het Nederlandse. Slmlolus wil zijn kopij niet allen be trekken van gerenommeerde auteurs. in principe van iedere studiosus en bijdrage tot de kunsthistorische wetenschap kan leveren. Ook nieuwe vondsten en opvattingen, verwerkt in doctoraalscripties, zullen in Slmiolus re gelmatig een plaats krijgen. Slmiolus, dat driemaal per jaar zal verschijnen, bevat circa vijftig pagi- i's tekst en foto's op kunstdrukpapier. Het comité van aanbeveling bestaat uit prof. dr. J. Bruyn, Amsterdam, prof. dr. J. G. van Gelder, Utrecht, prof dr. E. in der Grinten, Nijmegen, prof. dr. J. H. Jongkees, Utrecht, prof. Th. H. Lunalngh Scheurleer. Leiden en prof. dr M. D. Ozinga, Utrecht. C. Blotkamp, E. de Jongh, D. P. Snoep, A. E. Snoep-Reitama en R. C, H. vormen de redactie. Vnlrnntlocr-Un.nStor, Evenals K.R.O. en A.V.R.O. besteedt ook J I uaufHlCotflCllTtHtn de V.A.R.A. de nodige aandacht aan het P„ 77711-iphrnilmill's muitekgebeuren in de Limburgse stad» Uit lllllAtHfriLUIlLUllI Kerkrade. Vanavond concerteert het* Nationaal Jeugdorkest van Israël, waarvan de leden niet ouder zijn dan achttien jaar. Dit orkest heeft tijdens de vorige concoursen de hoogste onderscheiding de zilveren lier gewonnen. Vóór deze reportage gaan Joop van Os en Ed Lautenschlager echter eerst een vakantietochtje maken langs het IJsselmeer. Zij zullen daarbij het stadje Spakenburg aandoen. De „Schavuiten" gaan eveneens van huis. Zij echter op safari, waarbij het wild ditmaal gevormd wordt door een zeer welgestelde zakenman(Nederland I, 20.45). J ..Een paar roeten", cabaret programma De Leidse cabaretier Cees van Oyen noemde zijn eerste televisieshow „Een paar voeten". Het is een soort one-manmusical, J waarin Cees een mannetje is, dat door de wereld stapt alsof h|J nergens iets mee te J maken heeft. Joop Stokkermans schreef de muziek. Hans Andreus is verant- woordelijk voor de tekst. Drie jaar geleden werd de nu dertigjarige Van Oyen beroeps. Hij maakt twee jaar deel uit van het cabaret „Adam- en Eva" en richtte vorig jaar een eigen groepje op met Janine van Wely en Joop Stokkermans, dat in het Haagse „Theater in de Steegh" een redelijk succes oogstte. Cees van Oyen was vele malen voor de radio te beluisteren, onder meer in een respectabel aantal hoorspelen. Dit jaar zou hij een Edison krijgen voor de langspeelplaat, die hij met het kinderkoor „De Leidse Sleuteltjes" maakte. De plaat bevat een aantal vertaalde kinderliedjes, waarmee Danny Kaye in de Verenigde Staten een enorm succes oogstte. Maar door de rel rond de juryleden van het Grand Gala ging de Edison niet door(Nederland II. 20.20). Finians rain bona" In januari 1947 ging in New-York de musical „Finlan's rainbouw" in première. Het werd een groot succes voor deze laatste traditionele musical. De momenten, waarop de actie verstilt om plaats te maken voor expressie in schitterende zang, vormen ongetwijfeld de hoogtepunten van deze musical, geschreven door Fred Saidy en Yip Harburg, die hiermee een van hun beste werken afleverden. Het verhaal, een kabouter- geschiedenis uit het Wilde Westen, is in „Finian's rainbow" onbelangrijk. En dét is voor sommige muziekliefhebbers een voordeel. (Hilversum I, 21.45). Scene uit „De brug", Hedenavond NEDERLAND I NTS: 19.00 Nws ln het kort. 19 01 Klaas Vaak. 19.05 Hank Adieu trainer Weiss, tv-film. VARA: 19.35 Geheim agent 86: Fami- lleverwikkelingen. tv-film. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nws, 20.45 Vakantie a.h. IJsselmeer: indruk ken uit een oude vissersplaats aan de kust v. d. voormalige Zuiderzee. 21.15 De schavuiten, tv-film. 22.05 Wereld muziek concours Kerkrade '66. NTS: 22.35 JoumaaL NEDERLAND II NTS: 20 00 Nws. ln het kort. 20.01 Kiruna. doe. progr. over deze berg in Lapland. NCRV: 20.20 Een paar voeten, cabaretprogr., 20.40 De brug, tv-spel, 21.30 Attentie: actua- liteltenrubr., 21.55 Geloven - een schot ln de lucht?, lez. NTS: 22.05 Journaal- Donderdag NEDERLAND I V! wenprogramma- Hedenavond HILVERSUM I (402 m.) VARA: 18.00 Nws.. 18.15 Act18.30 RVU: Is raël: 4000 jr. oud; 18 jaar jong, door Herman Emmink. 19.00 V. d. kinderen. 19.10 Lichte muz. v. kinderen. 19.30 Lichte muz- uit Rusland. 20.00 Nws., 20.05 Disco-Festival. 20.45 Tekst en uit leg, lez.. 20.55 Metr. Ork. met sol., 21 25 Vragenvuur, 21.45 Lichte gr.muz., 22-25 Sport halverwege. 22.30 Nws.. 22.40 Eventueel SOS-ber. 22.45 Act.. 23.00 Licht ork.. 23.25 Weerklank: muziek- revue. 23.55 Nws. HILVERSUM II (298 m NCRV: 18.00 Britse volksl.. 18.25 Musette- ensemble en zangsol 18.50 Lichte gr. muz. 19.00 Nws. en weerpraatje, 19.10 Radiokrant. 19.30 Kinderkoor en blok fluitensemble: geest, lied., 19.50 We reldpanorama, 20 00 Holland Festival: pianotrio: klass. muz.. 21.30 Intermezzo: cabaretpr.. 21.45 Oude gewijde muz-. 22.15 Avondoverde. .,ing. 22.30 Nws.. en herh. SOS-ber 22 40 Vocaal ens.: lich te muz.. 23 00 Vereniging van teerheid en kracht, lez, 23.15 Lichte grrnuz-, 23.55 Nws RADIO VERONICA (192 m) 18 00 Veronica's jukebox (gezellige muziek). 19.00 Showprogr., 19 15 Joost mag het weten met Hot Honderd USA. 20 00 Klass. verzoekplatenprogr.. 22.30—1.00 Gevar. muziek. DRAADOMROEP (4e l|jn) van 18-20 u. Marching tru' Georgia. Alex Campbell, The Fire Side Boys; Birdie in the cage, 1 id.Red River Valley, id.Coming round the mountain, id.; Take a little i peek, id.Buffalo Boys, id.Divide the j ling id.: My prayer "(Boulanger). Ork. 4 Kurt Edelh&genBe my own (Dtihn), 4 Lome Lesley. Music maestro please 4 (Magidson), Orkest Kid Buroank; Un 4 poncho e un sombrero (Colonnello). 4 Laura Villa; Woudn't it be loverly 4 (Louwe), Ork. Helmut Zacharias; Mv J Ylddlshe Mamma (arr. Loges), Imre Ben RévészMidnight in Moscow (Soloviev), t Ork. Max Greger; Maria (Bernstein), 7 Ork. Gérard PoncetCatalanla (Kaemp- t fert), Ork. Bert Kaempfei-t Jennv (Jlirgensi, Udo JUrgens; Berlin melody 2 (Gaze), Ork. Kurt Edelhagen; Sag' mir i wo die Blumen sind (Seeger), Lolita; 4 Deaafinado Jooim), Rolf Kvihn Combo: 4 Le Mexlcaln Aznavour), Marcel Amont4 Ein Sohiff wlrd kommen (Hldjidakis). Mellna Mercouri; America (Bernstein). J Ork. Gerard PoncfetYou can depend on 4 me (Carpenter» Lester Young, Vic Dickenson, Roy Eldridge, Teddy Wil- J son, Freddie Green. Gene Ramey, Jo Jones; This year's kissea (Berlin), id.; Gigantic blues (Young), id.; Take six Mel LewisInt 18.03 V. d. soldaten. 18.30 Leker ENGELAND BBC (330 m) 18.35 Amus.muz., 19.30 Promenadeoonoert, 23.15 Orgel muziek. ENGELAND BBC (1500 m) 19.31 t Amuz. muz.. 21.40 Dansmuz.. 22.35 Gerv. i muz.. 1.00 Lichte muziek. 4 Donderdag Cees van Oyen, Leids cabaretier, maakt vanavond de eerste sprong naar landelijke bekendheid via het beeldscherm. (Nederland II, tO.tO). HILVERSUM I (402 m.) AVRO: J 7 u. Nws., 7.10 Ocht.gymn., 7.20 Lichte gr.muz.. VPRO; 7 50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.. 8.10 Lichte gr.muz. <8.30-8.35 De groenteman, pr. v. d. huis- vrouw). 8.50 Morgenw., 9 00 Oude ka- J mermuz.. 9 35 Waterst.. 9.40 Lichte gr.- muz. 10.00 V. d. kleuters. 10.10 Lichte gr.muz (Om 11-00-11.02 Nws.). 12.00 Dansork en zangsol.. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinb., 12.30 Draaiorgelklan- ken. 12.40 Licht instr. kwintet met zangsol., 13.0(1 Nws., 13.10 Act., 13.30 Mod. muz., 14.15 Huishoudelijke zaken, lez. v. d. vrouw, 14.30 Sopraan en pia- 110: mod. lied., 15.00 V. d. zieken, 16.00 Nws.. 16 02 Onderweg; licht progr., 17.00 V. d. jeugd HILVERSUM II (298 m.) - KRO: J 7 00 Nws7.10 Meditatie. 7.15 Klass. gr.muz., (7.30 Nws.). 7 55 Overweging. 8 00 Nws.. 8.10 V. d. kinderen. 8.30 Lich- te gr.muz. met vakantietips, 10 00 Ope- rettemuz., 11.00 V. d. zieken. VPRO: 11.45 Lichte gr.muz.. 12.10 Leven op het land. gespr.. 12.27 Meded. t.b.v. J land- en tuinb.. 12.30 Nws12 40 Act.. 4 13.00 Pro memone. 13.05 Klass. gr.muz.. 13.45 V. d. vrouw. NCRV: 14.15 Metro- pole Ork amus.muz 15 00 Bijbel- overdenking. 15.30 Falstaff. opera. 17.40 V. d. kleuters, 17.50 Sportrubriek. HILVERSUM III (240 m) en FM-kan.: J NRU-VARA: 9 00 Nws., 9.02 Gevar. 4^ muziekpr.gr., afgewisseld met tips, J act. en losse opmerkingen. (Om 10.00 en 11.00 Nws 12.00 Nws.. 12.02 Act.. 12.05 Licht orgelsp.. 12 30 Licht instr. J kwartet met zangsol.. 13.00 Nws.. 13.02 Act 13.05 Gevar muz pr14 00 Nws 14 02 Act.. 14 05 Opgeruimd: platen en tips v d vrouw. 15 00 Nws-, 1502 Act.. 10 05 Licht instr ens. met zangsol.. 15.30 Gevar. grm muz.. 16.00 Nws-, 16.02 Act,. 16.05 Zorro: progr v d. tieners, 17.00 Nws., 17.02 Act17 05-18 00 Gev. platenpr. RADIO VERONICA (192 m) 7 00 Ook goeiemorgen door Harmen Siezen, 9 00 Muziek terwijl u werkt, verzoekpl. programma voor de bedrijven. 10 00 Koffietijd met Tineke. 11 00 Kookpunt. Huisvrouwenveranekprogramma. 12 00 J Muziek bij de lunch, door Jan v. Veen, 14 00 Van concertzaal tot jukebox. 15.00 Voor alle zieke vrienden van J Veronica. 16 00 Donderdagmiddag- parade (gezellige muziek voor Jong en oud door Chiel Montagne). 17 00 inter- nationale muziek. 17.15 Een teener- toptuneparade door Tieneke. 17 45 tot 18.00 Platenpalet door Jan van Veen. BRUSSEL-NED. (324 m) 12.03 Lichte mux.. 13.20 Oude muz.. 16.09 Jazz. 17.30 Europese folklore.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 2