BOHEEMSE PRIMITIEVEN "i,londerliik LEVEN EN WERK VAN GIACOMO LEOPARDI Hedendaags theater in opspraak 16 DONDERDAG 28 JULI 1966 DE LEIDSB COURANT PAGINA 5 Kleine, maar fraaie collectie in Rotterdam De tentoonstelling ,,De Boheemse Primitieven", die tot 11 september te zien is in het Museum Boymans-Van Beuningen te Rotterdam telt slechts 63 nummers. Ze is dus van een betrekkelijk kleine opzet, maar dat wordt volledig goedgemaakt door de hoge kwaliteit van het geëxposeerde. Ze was eerder al in Brussel te zien, zodat de Tsjechische musea die de werken afstonden, geruime tijd van een aantal belangrijke kunstwerken afstand moesten doen. De directeur van de Nationale Galerij te Praag, Jan Krofta, voor de opening naar Rotterdam overgekomen, zei ons: „Wij doen dit eigen lijk niet graag, het is het beste wat wij hebben. Maar we voelden het als een morele plicht om deze kunst naar de Nederlanden te sturen om de nauwe banden die destijds tussen beide landen bestonden en om de grote invloed die onze kunst van de uwe heeft onder gaan." Nieuwe, verhelderende keus uit zijn werk Een van de vroegste critici van het werk van Giacomo Leopardi verweet de dichter, dat liij zijn persoonlijk lot tot het menselijk lot verklaarde en dat hij omdat hij ziekelijk was en door 'akte kromgebogen alle mensen tot •mgebogen zwakkelingen maakte, dat zijn poëzie, In feite een voort- lurend zelfbeklag, geen algemene gel- ligheid bezat en als zelfbeklag niet loog kon worden aangeslagen. Die cri- i was uiteraard een optimist en hij niet zo heel veelverstand van poë- Hct Is juist dat het persoonlijk lot an Giacomo Leopardi Invloed had op zijn poëzie, maar er is een soort opti- _j misme dat het menselijk lot te veel eer loet of te weinig, naargelang men het ichouwt. Karl Raliner heeft eens ge- ichreven dat de overtuiging dat het ;waad als smartelijke ervaring van Ui terlijke en uiterlijke ontoereikendheid, dood en schuld binnen deze wereld binnen de geschiedenis nooit volledig ■rwonnen kan worden en dat het ze- lelijk stelling nemen in dit „pessimls- tot de waardigheid van de mens •ehoort, en ook binnen deze wereld van eer nut is dan een utopisch toekomst- ■ptimtsme. Verveling Het hoofdmotief van het werk van Giacomo Leopardi is in dit licht gezien verwerpelijk als de vroege cri ticus dacht en Giacomo liet meer zien in zijn werk dan het str'kt persoonlijk lot. Giacomo Leopardi werd op 29 Juni 1798 geboren te Recanati, ie natio bo go selvaggio, zoals hij 't zelf noemde. zijn woeste, bekrompen geboorteplaats - waar hij zich niet thuis vond en die hij daarom ook niet helemaal recht deed. Zijn vader was graaf Monaldo Leopar- e een autobiografie schreef waarin veel kan vinden, dat een beter in- icht verschaffen kan in het leven van ijn zoon. Zijn moeder, volgens graaf Monaldo n goddelijke zegen en een god- lelijke straf", was Adelaide Antici. die :ich verheugde als een kind vroeg ttlerf, omdat het dan waarschijnlijk de hemel ging, hetgeen ons wel lo- maar niet bijzonder menselijk 'oorkomt. S Zij genoot in tegenslagen en liet nooit na haar kinderen zeer duidelijk op hun gebreken lichamelijk. en geestelijk te wijzen, want zij achtte dat goed voor hen. Men kan dit lezen in do nieuwste uitgave over en van Giacomo Leopardi, KjBie opgenomen werd In The Oxford Li- rary of Italian Classics en verscheen de Oxford University Press te Lon- Leopardi, selected prose and poe- werd verzorgd, vertaald en ingeleid oor Iris Orlgo en Johon Heath-Stubba en 't vormt 'n uitstekende inleiding op t werk van Leopardi, terwijl het tevens met dit werk in kennis stelt. Ruime keus Het' werk in een bloemlezing presen terend, gaat het te zelfder tijd 't leven van Giacomo on zijn geestelijke ont wikkeling na. Het doet dit aan de hand van brieven, van stukken uit die huts pot, de Zibaldone, wat trouwens ongev. hutspot betekent, aan de hand van en kele Operette Morall, hoofdzakelijk dia logen over zedelijke onderwerpen met een bittere humor, de Canti, de gedich ten, die men zowel in het Italiaans als ln een Engelse vertaling aantreft. De voornaamste en beroemdste canti zijn er, maar de twee waarmee Giaco mo Leopardi het eerst de aandacht trok, zijn All'Italia en Per 11 Monumen- to di Dante, werden niet opgenomen. Ze zijn in bepaalde zin politieke gedichten, hebben nog niet geheel die oorspron kelijkheid van de latere, maar ze laten een aspect zien in het werk van Leopar di, dat men toch niet graag mist. Giacomo Leopardi, de dichter van het pessimisme, was een romanticus, maar romanticus, die een „klassiek" vers schreef en zich op de klassieken tnspi- reerde. John Heath-Stubbs geeft zijn po sitie heel juist aan. „Leopardi was tien jaar later geboren dan Byron, zes jaar later dan Shelley en drie jaar later dan Kcats. Het jaar waarin hij stierf, op 14 Juni 1837. zag ook de dood van Poesj- kien en Heine. Deze chronologie kan dienen om hem te plaatsen in die alge mene beweging die men kan aandui den met de term romantiek, ruim geno men. Deze onderscheiding is noodzake lijk omdat de term romantiek in be trekking tot de literatuur van het vas teland. Italië Inbegrepen, meer speciaal gebruikt wordt om de ..gotische" ten dens. en de tendens tot het exotische en het extravagante aan te duiden. In die zin is Leopardi geen romanticus. Hij is in wezen een classicist. Zijn poëzie is gevormd op Griekse en Romeinse mo dellen, die hij zeer goed kende, ook wetenschappelijk gezien. Maar men hoeft slechts aan het werk van Keats, en aan nog veel meer ln de Engelse ro mantische traditie te denken en aan dichters als Hölderlin in Duitsland, om te beseffen dat een helmwee naar het heldere licht en de zuivere vorm van de antieke wereld, een wezenlijk aspect van de romantiek geacht kan worden". In dat helmwee heeft Leopardi de nie tigheid der wereld geopenbaard, maar ook de bekoorlijkheid van de Illusies die men er vinden kan. Want hij was een vernietiger omdat hij, zozeer op roem gesteld, ook een Illusionist was. Hij kende het anders zijn van de natuur, tot op vijandigheid onverschillig, maar hij heeft de Illusoire verbondenheid met de natuur als geen ander ln poëzie geuit, zoals men reeds in enkele regels uit A Silvia horen kan. Ik zag da klare hemel, welke harten, welke hoop o Sylvia! Hoe lief Hik leek om toen leven en lot der mensen. Maar Sylvia stierf jong, en de vrou wen die Giacomo Leopardi later ont moette, maakten zich vrolijk over hem. Leven en lot der mensen bleik. om met Rahner te spreken, binnen deze wereld ontoereikend. JOS PANHUIJSEN Die nauwe banden zijn er inder daad geweest. In Bohemen re geerde het huis van de Luxem burgers die nauwe betrekkingen onderhielden met het oude stam land en met de zuidelijke Ne derlanden. Bohemen was een oud cultuurland, maar'de kunst kreeg een hevige impuls tijdens de regering van Karei IV (1346- 1378) en zijn zoon Wenzel IV (1378-1419). Zij waren behalve koning van Bohemen ook keizer van het Heilige Roomse Rflk. Praag werd dus hoofdstad van het keizerrijk en de prachtlle- vende Karei IV was er alles aan gelegen om zijn stad een aan zien te geven die met de nieuwe status overeenkwam. H\J legde de grondslag voor een enorme bouwactiviteit die Praag in en kele tientallen jaren tot een van de grootste steden van Europa maakte. In 1378 werd er tevens de eerste universiteit van Cen traal Europa gesticht, die o.ra. ook veel studenten uit de Neder landen ging trekken. Samenvloeiing Om de kunst te bevorderen ging Karei schilders en beeldhouwers van het buitenland aantrekken. Er is ln het Bohemen van die dagen sprake van een samen vloeiing van stijlen. Enerzijds was or de op Frankrijk georiën teerde gotiek, vaak op de wijze van de Zuidnederlandse school verwerkt. Aan de andere kant zijn er sterke Invloeden uit Ita lië. waar in feiena en Florence een nieuwe stijl ging doorwer ken. Daarnaast bleef de eigen Tsjechische kunst van een vroe ger tijdperk, met sterke remini scenties aan de Byzantijnse school doorwerken. Het merk waardige is daarbij dat er toch iets van een eigen Boheemse lijn te bespeuren valt, ondanks Belangrijk in dit opzicht voor de beeldhouwkunst tras vooral het feit, dat rond 1960 in Praag het atelier van de St.-Vituskathe- draal werd opgericht. Peter Parler kreeg er de leiding en zijn invloed is in vele beelden op de tentoonstelling nawijs baar. Het opmerkelijkste aspect hier is een sterk gevoel voor lyriek, die men vaak in de Westeuropese gotiek mist. Er ontstaat het „schone Madonna- type" dat later invloed zou kry- nen op de beeldhouwkunst el- Een extra-charme ontlenen de beelden in Rotterdam aan het feit dat de oorspronkelijke poly chromie vaak bewaard is. De Tsjechische mui.u zijn gelukkig gespaard geblevi i voor het Cuyperse ideaal dat de beste stukken van onze musea in brui ne kerkbeits doopte. Er ls b.v. een Katharlna te zien die door de delicate beschildering de ver fijning van porselein heeft. Een prachtstuk! Kunstcentrum van Oost-Europa In de schilderijen is de invloed van de Nederlanden extra dui delijk. Keizer Karei heeft in Brussel waarschijnlijk de daar toen gemaakte schilderijen be wonderd. Speciaal was hij en thousiast over een geschilderde genealogie van de hertogen van Brabant, die op een afstamming van Karei de Grote duldde. Voor zyn eigen burcht te Karlstein liet hij Vlaamse kunstenaars een dergelijke genealogie van zijn eigen huis vervaardigen. Die be- niet i nen hem uit een renaissance- kopie, waarvan de tentoonstel ling voorbeelden laat zien. Onder Karei en Wenzel werd Praag hét ki nstcentrum van ge heel Europa. Het is ongelooflijk gaan. De tentoonstelling laat het dat dit zo snel ln zijn werk kon zien in met zorg gekozen top stukken. In de eerste, een vier tal madonna's en de Gekruisigde Svojsin, me Christus uit het Emmauskloos- ter, is nog sprake van de oude re trant. Totaal nieuw ls de kunst van Meester TTieodertk, die met zijn medewerkers de H. Krulskapel ln de Burcht Karl stein decoreerde met niet min der dan 127 panelen van heili gen, Pausen' en engelen. Daar van kunt u er vyf m Rotterdam zien. Een boelende kunst, zwaar, log, met een voor die tijd onge hoord naturalisme. De stijl zou snel ombuigen naar een lieflijker weergave. van dit werk, xoaarschijnl\jk af komstig uit Henegouwen, was ongetwijfeld de voornaamste persoonlijkheid van de gotische schilderkunst in Bohemen aan 't eind van de veertiende eeuw. Van de oorspronkelijke retabel zijn drie panelen overgebleven: Hof van Olijven, Graflegging en Verrijzenis, met telkens aan de achterzijde drie heiligenfiguren Ze zijn werkelijk prachtig, met een heerlijke kleurwerking. De Meester van Trebon heeft grote Invloed gehad, zoals blijkt uit de schilderijen van latere Jaren. WIJ kunnen die niet alle- f apostelfiguren maal noemen, maar raden a wel aan speciaal ook op de lijsten te letten. Dat zijn veelal de oor spronkelijke, rijk versierd met beeldhouwwerk of schilderingen zoals men dat bulten Bohemen niet vaak ziet. De expositie wo.dt afgerond met fraaie handschriften, kerkelijk edel smeed werk en enkele exem pels van borduurkunst. Het ls, als gezegd geen grote tentoon stelling. Wt-l een grootse, die een ongelooflijke rijkdom biedt uit een kunsttijdperk dat hier nage noeg onbekend is. Ze is daarom een tocht naar Rotterdam over waard. Vg. uig publiek eu de provincie moet ook te te scheppen, waarin slechts plaats is bediend worden etc. etc. De NVT heeft voor de emotie van de acteur. „Dat een redelijke, niet al te radicale oplos- houdt ook in, dat de acteur grotere mo- eing aan de hand gedaan en men praat gelijkheden geboden worden. En Wijn- er niet eens over. Liever geeft men het berg hoopt, dat deze die ook zal benut- publiek wat het hebben wil, dan het te ten, want zijn ervaring is, dat once ac- volgend vers vi veroveren en klaar te maken voor het teurs ruimtevrees hebben, zich angst- at det, dat het. echte theater. Ja, het zijn sterke 'benen vattig bewegen, altijd een steun in de die luxe en subsidie kunnen dragen. Dat rug zoeken". £t det hierbij het subsidiebeleid van de over- <i<-t heid meespeelt is een andere zaak. Hamlet modern ls al eerder gepres- Men is echter binnen de mogelijkheden teerd, Verkade deed het al, maar een at van dit beleid niet bereid risico's te lo- niet emotionele ruimte, die de emotie pen. Risico's die het Nederlandse to- naar de acteur leidt, kan van het hoos- 1 teel bitter hard nodig heeft." ste belang zijn. Niet /o lang geleden za- Vers Univers gen en hoorden we op de televisie Bar- t®' De hang naar het traditionele kan tóks A KékszakAllu Hereeg Vént, De i niet alleen in de stukkenkeus op- Burcht van Hertog Blauwbaard, waarin i Hans Jörgen Nielsen: „De cultuur heett nog nooil iemand „moderne" en het „klassiekeen het neel bitter hard nodig heeft." ste belang zijn. Niet zo lang geleden za- Vers Univers wordt enig goed gedaan. Geen enkel kunst- moet het verder stellen met boulevard- -,;n en hoorden we op de televisie Bar- tenoord 43. Rotte werk heeft ooit iemand tot een beter toneel, het toneel dat alleen maar on- De hang naar het traditionele kan tóks A KëkszakAllu Hereeg Véra. De Een merkwaardigheid m onze naar mens gemaakt. Hoe harbanrser liet volk derhoudend ls. Nu is dat laatste, op de men niet alleen in de stukkenkeus op- Burcht van Hertog Blauwbaard, waarin ruimtelijkheid en spatialtteit zoekende is des te meer schijnt het de kunsten duur en uitsluitend, dodelijk vervelend, merken, maar ook vaak in de aankle- goed gezongen werd, maar waar 't ro- wereld ls de voorliefde voor antiek, op prijs te stellen, liet repertoire van het heeft doorgaans weinig met waar- ding ervan. Ed Wingen heeft naar aan- mantlsch decor en de romantische Imitatie-antiek. Men kan die haast klassieke stukken opvoeren is op zich- achtige komische kracht te maken leiding daarvan Nicolaas Wijnberg op- prentibriefkaartenkostiiums het. haast niet b'l all® Jonge mensen die hun huis dat zelf genomen volkomen nutteloos. Er Ir geen geestelijk verschil tussen een her opvoering van Ibsen en een musical. Nobelheid is onzin. NI -mand weet wat Shakespeare* morele waarden waren. Als een toneelstuk iets bevestigt waar wij al in geloven, heeft het geen nut voor ons. Het sociale toneel Is dood cn begraven. De maatschappij moet ver anderd worden dringend maar laat ons tenminste de goede gereed- die geen uitkomst verschaft, schappen daarvoor gebruiken. Televisie is een deugdelijk middel: een toneelstuk te gebruiken om je tegen de oorlog te verzetten Is hetzelfde als een taxi te ne- de Marne. Wij zijn niet gein- wil zeggen hun kamers of flat Inrichten, vinden. Voor hen Is een ander nieuw tijdschrift vun belang, dat Antiek heet en uitgegeven wordt door De Tijd stroom te Loohem. In het cerate num- ichrei het mogelijk maakten om tot. de kem van deze kleine operu door te dringen. Drang naar vernieuwing kan men vin den in het nieuwste tijdschrift Vers Univers. Het is gecyclostlleerd, Engels, rich tri Erans, Duits, Nederlands enz., en men tijd afspeelt. De acteurs ui modet- kan er het manifest van het spatialis- kostuums. „De speelkaartenkoning me '«zen. Het spatlalisme beoogt de autanomitatt te herstelles of „Wijnberg is al geruime tijd bezet van het actualiseren van toneelstukke Hij gaat volgend seizoen in Rotterda een Jfamletaankleden, die staan en de betekenis van de Oude Kunst- en Antiek Beurs in Delft, over Zeldzame Keurtekens, o de verzame laarsfamilie uit de achttiende eeuw, de familie De Bosch, over de afbeelding van Prins Willem V op Engels aarde werk, over hot restaureren van antiek en last but not least over de prachtige tentoonstelling ln het Maurttshuts: In 't licht van Vermeer. A. B. de Vries be treurt in zijn artikel de afwezigheid op „Zeker, men brengt, stukken, die he- langwekkend zijn, nuiar toch geen stui ver opbrengen. Dat is echter geen ver dienste, want daar- en nergens anders teresseerd in de Shakespeariaanse me- vo?l m'_*ub*idie. Waar men a/aedaan' vindt hii „..„v. ......c. thcle. maar In d, Shakr,,,™™*,.. kroon'ülvoor- -JU-JD. pofai. ™g.r «öd. Z Oeiooon J nan ln ai» te. had1 u.tdrukkrlUke rune.,., ao- ientl.«rvan voor wl.i de J- cnnfeatle.nak. Als vnnrh**ld neemt Wiin- al» ln d® gemeenschapstaai. Deze poë- 1 stilte even Engeland. Bi) tlsche taalwaa dau ook gemeen- war™ al. later ambitie. De ambitie maatschappij in actie t< met betrekking tot het nenselljk De Italiaan Dat zijn uitspraken of kreten door Pe- loopt. In Amsterdam, hét culturele een- ^crf front"# George 1 - - - - -iet „Hamlet" in een wme - ste nummer van Euros dat aan het the- spoorboekje aanleggen om een stuk als wordt vooral een zaak van belichten, 'n "telt J"'®* J'C?>r0P' als geluid t" derllne niet teeeneestelri in aan de tntl- ater gewijd la. In de verschillende arti- Tiny Alice te kunnen zien. Men zal mij diffuee belichting met accenten op de *®8tf®a de vl" ruit. it van de noorderlint: kelen die aan deze kreten voorafgaan tegenwerpen dat er tc iceinig goede met witte n e Hot is te hopen dat Antiek de be- Er staan gedichten en een verhaal ln langstelling krijgt die het verdient, de eFi nogal bekend aan doen, verzorging van de vele reprodukties is is ook spatiallteit, als ln het goed. en erop volgen, kan bemerken, stukken zijn (68 premières voor n-i klein ruimte wil is het theater ontdoen dat het toneel zich in opspraak bevindt, land met 800 acteurs is schandalig tkeatraliteit. Het leeft op het verleden, het recente veelen voor dat geringe aantal te wei- „Ik probeer een niet emotionele ruim- maar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 5