S)e£cidóe(2ouYcmt RIJKE OOGST AAN EIGENTIJDSE MUZIEK Attent van de VARA Kerkrade weer een maand muziekstad TELEVISIE RADIO Weekend in de ether Holland Festival 1966: Een goed festival is een jaarbeurs DE LE3DSE COURANT ZATERDAG 16 JULI 19| LA De aloude kerkcent T-T ET bericht, dat het bisdom Rotterdam in dit en het volgend jaar geen nieuwe kerken meer kan aanbesteden, zou ons niet geheel onverschillig mogen laten. Men neemt zo'n besluit niet omdat er geen kerken meer nodig zijn, maar omdat men ze voorlopig niet meer financieren kan. Nu is financieren bij de huidige rentestand weliswaar voor iedereen moeilijk en kostbaar, maar bij de kerkenbouw zien we er ook een slepende kwaal achter. Want ter genezing greep Rotter dam in zijn berichtgeving naar het bekende middel: het bisdom sprak de hoop uit, dat de weke lijkse collecte voor de kerkenbouw („Bijzondere noden") ook een bijzondere aandacht zou krijgen. Dit geeft wel aanleiding tot filosoferen, met als eerste ge dachte, dat een bisschop voor een zo noodzakelijke materiële voor ziening als kerkgebouwen, toch eigenlijk niet afhankelijk moest zijn van een zo hoogst onzekere bron van inkomsten als een sleur- collecte. Volgende gedachte: dat de Nederlandse katholieken als groep er niet mee klaar zijn, wan neer ze in een hoek van het land de kerkenbouw laten vastlopen. En als derde, dat het hier niet alleen om de kwestie van de Zuid hollandse kerkenbouw gaat, maar om de gehele kerkelijke infra structuur in land èn wereld. Ge zwegen dan nog van het zoveel bredere terrein van de totale ontwikkelingshulp. WIJ zijn met z'n allen het antieke stadium van de aloude kerkcent nog niet ont groeid. De heren collectanten leven nog in volle glorie en waar ze niet meer met het kerkezakje rond gaan, hebben we wel houten bakjes met sleufjes. In de eerste mis worden ze per bank van links naar rechts doorgegeven, in de tweede van rechts naar links en zo ver volgens heen en weer. Na de laatste mis regenen dan de centen, de stuivers, enige dubbeltjes en een enkel kwartje uit de ver schillende sleufjes in één grote pof. We handhaven echter de sleufjes. We handhaven 'de misvatting, dat de bijzondere noden niet al lang de gewone, algemene noden ge worden zouden zijn. En we pel grimeren nog met moeilijke voeten van de ene collecte naar de andere, van goed doel naar goed doeldui zend bomen maar géén bos. ER zit wel iets goeds achter dit alles, een simpele gedachte: dat de vrijgevigheid van de mens in vrijheidbewogen moet worden om te doen wat het hart hem ingeeft. Elk goed doel wil op zijn manier het gemoed aanspreken en hoopt daar dan het beste van. De linkerhand behoeft ook niet te weten wat de rechter doet. En zo voort. De tijd lijkt ons echter meer dan rijp voor geheel andere systemen van financiële solidari teit. Wij zouden wensen, dat een groepje deskundige leken voor de gehele Nederlandse kerkprovincie eens voor een geheel jaar zou be cijferen wat er aan vaste in komsten nodig is voor alle bis dommen, parochies, orden, congre gaties, instituten en missie projecten bij elkaar. Met respect voor ieders vrijheid en eigenheden, maar boven het enge particula risme uit. Want dat mag en kan niet gehandhaafd worden. Zij zouden daartegenover ener zijds de renten van kapitaal en de baten van onroerend goed moeten kunnen inventariseren, voorzover zij ter zake doen, anderzijds normen moeten publiceren op basis van inkomsten en gezinsomstan digheden, waaruit ieder kan af lezen wat in redelijkheid van hem als bijdrage wordt verwacht. Men zou met keiharde totaalcijfers moeten durven werken en met openhartige publiciteit. Op die basis zou de Kerk een duidelijk beroep op de mensen kunnen doen. Er zou moderne betaalgelegenheid moeten zijn. En wij geloven, dat slechts weinigen zich dan aan hun duidelijk ge worden morele plicht zouden ont trekken. Want het gaat, dachten wij, hier minder om een crisis van de vrij gevigheid (zie het resultaat van de India-actie) dan om het achter blijven van een financiële organi satie, die een volkomen onover zichtelijk en ondoorzichtig kluwen is geworden. Zolang die organisatie er nog niet is, blijven we aangewezen op de vertrouwde schaal op zondag. Voor bijzondere noden. Marga Klompé in Londen oenen van Milj Vaticaan voor armoe gebruiken LONDEN (KNP) Het Tweede-Kamer lid, dr. Marga Klompé, heeft gisteren een beroep gedaan op de leiders van 40 inter nationale katholieke toporganlsaties, in Londen in vergadering bijeen, de H. Stoe' te vragen „het hele financiële beheer van de Kerk te herzien en te reorganiseren." In een toespraak tot de 200 afgevaar digden van de conferentie van interna tionale katholieke organisaties, die in Strawberry Hill bij Londen wordt ge houden. wees dr. Klompé op het scherpe contrast tussen de rijkdom van het Vati caan en de armoede van de onderontwik kelde naties in de wereld. „Hoe kunnen we 's nachts slapen, zo vroeg zij zioh af. als we de behoeften van onze broeders en zusters kennen en als we zo weinig doen om hen te helpen?" Citerend uit een artikel in The Econo mist van 27 maart 1965 zei ze dat het Vaticaan „veruit de erootste aandeel houder ter wereld is." Maar aandelen bedragen meer dan twintig miljard gul den. Daarbij is dan nog niet eens ge rekend het kerkelijk bezit aan giond en landerijen over de hele aardbol, noch wat zeker de meest waardevolle kunst collectie ter wereld is. zo zei dr. Klompé. Zij voegde hieraan toe: „Het beheer is geconcentreerd in drie centra, met mach tige financiële experts als „vertrouwens mannen". Nieemand weet precies wat er ni?t al het geld gebeurt. Ik vraag mij af of de H. Vader zelf daarvan op de hoogte is." Dr. Klompé deed een beroep op de katholieke organisaties, die in totaal on geveer 60 miljoen leden hebben, „naar Rome te gaan. de H. Vader te bezoeken en ronduit met hem te praten." W' "E begonnen er echt aan te wennen: Knokke-feslval en Tour de France. Dat was gisteravond allemaal afgelopen. Maar om de kijkers nu niet helméél in het luchtledige te laten vallen, ww VARA zo attent op het tweede net uitvoerige reportage te laten zien over alles wat zich achter de schermen var het langdurige zangfestijn heeft afge speeld. Achter het Nieuws werd voor een groot deel opgeslokt door een Fran se film over de Arabische experimenten, de loop van de Jordaandivier te wijzi gen. Bij de Achter-het-Nieuwsrubrleken blijkt de vakantiesfeer ook al door dringen. Getuige bovenaangehaalde Franse film en „Nine van Little-Rock' dat door de NCRV in haar rubriek „Attentie" werd uitgezonden. Beide films die niet zozeer op de actualiteit waren geënt, maar klaarblijkelijk dienst deden als „stoppers". Het wereldmuziekconcours in Kerkrade kreeg gisteravond ruime aandacht; zij het meer een woordelijke dan een muzi kale. Vraaggesprekken, overzichten van de ontwikkeling van het feest de totstandkoming van de Rodahal werden afgewisseld met héél weinig van datgene waarom het ln de komen de maand in Kerkrade gaat: muziek. Niet zo best van die televisie. A.I. (Van een onzer verslaggevers) KERKRADE. Onder waarlijk j hoge internationale belangstelling is gisteravond in de nieuwe Rodahal te Kerkrade het Vijfde Wereldmuzlek- concours door de staatssecretaris Oultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, de heer C. Egas, geopend. Staats, secretaris Egas, die minister mr. M Vrolijk verving, wenste de burgemees ter van Kerkrade en de bevolking geluk met de prachtige Rodahal en sprak grote waardering uit voor dit cultureel gebeuren op wereldniveau, dat thans zulk een waardige accommodatie had gekregen. „Maar ook wij van het departement van C.R.M. zijn een beetje trots", zo zei hij, „omdat ons beleid zich richt op het bevorderen van accommodatie voor culturele activiteiten en manifestaties. Wij streven naar een voortgaande de mocratisering van de cultuur. Dit inter, nationale concours neemt daarbij een zeer waardevolle plaats in", "aldusdë staatssecretaris. Volgens de heer Egas kan een con structief beleid ten aanzien van de ama teurtechniek, de harmonie en fanfares, zeer goede bijdrage leveren aan de sociale spreiding der muziek. ,De stief moederlijke behandeling van de volks muziekscholen", zo zei hij woordelijk, „zal daartoe beëindigd moeten worden en de waardering voor de amateurpres- tatiee dient nog verder te groeien. Daar. toe kan en zal dit internationale con cours aanzienlijk bijdragen". De staats secretaris wees daarna op het grote be lang van een internationale ontmoeting op dit wereldmuziekconcours, waar een contact tussen de volkeren ontstaat, dat bijdrage zal leveren tot onze strijd voor vrede en veiligheid ln de wereld". Terwijl de Bergkapel van de domi- niale mijn het Nederlandse en Israë lische volkslied speelde dat laatste ;re van de winnaar van het vorige wereldmuziekconcours werden door militairen op het ruime voorplein de vlaggen van de deelnemende nates ge hesen. Tot slot heette ook de voorzitter het stichtingsbestuur, dr. ir. W. Wintgens, allen welkom en sprak er zijn grote voldoening over uit dat dit vijfde concours thans in een vast ge bouw ln plaats van ln een tent kon plaatsvinden. Hedenavond NEDERLAND I. NTS 19.00 Nws. ln het kort; 19.01 Klaas Vaak; J AVRO: 19.05 Weekend: licht zomers programma; NTS: 19.30 Eurovisie: Wereldkampioenschap voetbal: Mexi- coEngeland (20.1520.30 Jour- naai); AVRO: 21.15 Carrousel van Carrell: variétéprogramma; 22.15 J Royal Tournament Londen, repor- tage; NTS:. 22.5523.00 Journaal. NEDERLAND II. NTS: 20.00 Nieuws in het kort; KRO 20.01 Voor- dracht; 20.20 Zomercarrousel 1966: 4. variétéprogramma van de Vlaamse televisie; NTS: 21.10 Hong Kong, J t.v.-film; NTS: 22.00—22.05 Jour- NEDERLAND I. IKOR 10.00— 11.00 Eurovisie: Eredienst t.g.v. de J conferentie Kerk en Samenleving, te Genève; CVK/IKOR/RKK: 19.00 Woord voor woord: Bijbelvertelling voor de kinderen; NT$ 19.06 Huckle- berry hound, tekenfilm; 19.30 Repor. tage over de tweede faze van de bouw van de Metrotunnel te Rotter- dam; 19.50 Anno 3003, poppenfllm over de toekomstige technische ont- wikkeling; 20.00 Journaal; 20.05 J Sport in beeld; VARA: 20.30 Wereld- muziekconcours te Kerkrade, repor- J tage van dé eerste concourswedstrij- den; 20.55 De laatste vijf minuten, detectivespelNTS: 22.40—22.45 Journaal. NEDERLAND II. NTS 19.30 De bosbrigadlerens. film voor de jeugd: 19.55 Bijen, filmpje over het leven rondom een bijenkorf: 20.00 Jour- naai; 20.05 De Zweedse gouvernante, t.v.-film; 20.30 Festival, filmrubriek; 21.45 Licht orkest met zang- en dans. J solisten: Zuidamerikaanse muziek; 22.10 Sport in beeld; 22.25 Journaal. Hedenavond HILVERSUM I (402 m.- VARA 18.00 Nieuws en comm.; 18.20 Tijd J voor teenagers (gr.); 19.20 Boekbe- spreking; 19.40 Jazzmuziek; 20.00 Nieuws; 20.05 Concertgebouworkest ie en solisten: klassieke muziek; 21.10 Reportage van de wereldkampioen- ie schappen voetbal 1966; 21.20 Con- certgebouworkest en solisten (gr.): klass, muziek; 22.00 Lichte gramm.; 22.10 Rltmo y melodie authentiek J Latijns-Amerik. muziek; 22.30 Nws. 22.40 Eventueel SOS-berichten; 22.45 „Royal Tournament Vanuit Earls Court in Londen kunnen de kijkers' vanavond kennis maken met de staaltjes van vaardig heid en muziek, die in „Royal Tournament" gebracht worden door de Koninklijke Land-, Lucht- en Zeemacht van Groot-Brittannië. Voorts vindt er een competitie plaats met de Koninklijke Marine in het demonteren en uiteraard monteren van een stuk veldgeschut; hoopt de Koninklijke Lucht macht enkele oude kanonnen af te vuren ter gelegenheid van haar 250-jarig bestaan; geeft de Koninklijke Luchtmacht een demonstratie met de schiet stoel en van excerceren en is er tot slot de Pakistaanse grenspolitie, die spectaculaire stamdansen ten beste zal geven. (Nederland I, 22.15). „De bekentenis'' t.v.-spel „De bekentenis", die de K.R.O. vanavond op het scherm brengt, is het verhaal van een vrijgezel, die op zekere dag in de trein „zichzelf" ontmoet. Hij komt te zitten tegen over een man, die sprekend op hem lijkt, :n een goede, vaste betrekking. Ómdat beide de omstandigheden, waarin zij leven, besluiten z\j voorlopig (een jaar) eikaars plaats in te nemen. Precies een jaar na datum zullen zij elkaar weer ontmoeten om te zien hoe het verder zal gaan... Henk van Ulsen speelt in dit verhaal de dubbelrol, terwijl Frits Butzelaar de regie voert. (Nederland II, 20.01). Emmy Verhey en Christiaan Bor Op 8 juli werd in „de Doelen" te Rotterdam een concert gegeven door het Concertgebouw orkest onder leiding van Bernard Haitink, waaraan solistische medewerking werd ver leend door Herman Krebbers en z(jn belde (succesvolle) leerlingen Emmy Verhey en Christiaan Bor. Beide jeugdige violisten oogstten, zoals bekende verondersteld mag worden, een opmerkelijk resultaat op het jongste Tsjaikovskiconcours in Moskou. Op het programma staan onder andere „De diefachtige ekster" van Gioacchino Rossini en Concert voor twee violen in d. kl. terts" van Johann Sebastian Bach. (Hilversum I, 20.00). „De laatste vijf minuten" Speurtocht naar onafgemaakte film HILVERSUM U (298 m.). KRO: 18.20 Sport periscoop; 18.30 Jazzrubr. m. comm.; 18.50 Lichtbaken, lezing; 19.00 Nieuws; 19.10 Actualiteiten; 19.30 Koffie met Kees: gramm. met interview; 20.25 ReLsoogst: zwerf tochten door gedroomde en werke lijke werelden; 20.45 Stereo: Klass. gramm.; 21.45 Er was eens...: varia ties op het thema Show; 22.25 Boek bespreking; 22.30 Nieuws; 22.40 Heeft de Kerk nog toekomst?, klankbeeld; 22.55 Stereo: Holland Festival 1966: Residentie-Orkest en solist: moderne muziek; 23.40 Mo derne koorliederen (gr.); 23.55 24.00 Nieuws. RADIO VERONICA (192 m) 18 00 Veronica's jukebox, 18.45 The Dutch Swing College Band. 19.00 Joost mag het weten: Engelse top-20, 20.00 Week-end surprises, 21.00 Muziek voor u, 22.00 Italiaans programma 22.30 Dansmuziek met Cliff- en Elvisshow, 0.00 tot 1.00 Gevar. gram. muziek. BRUSSEL Nederlands (324 m.) - Nieuws; 18.03 Voor de soldaten. 1 Fernand-Lillv en Jo: 18.45 Sport: 1 Peter Nero: 19.00 Nws- 19.40 Opere muzclk- 21,00 Petula Clark; 22.00 N 23.00 Partv voor fijnproevers; 2 Lichte muziek. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL Frans (434 m.) 20.30 Wereldkampioen schappen Voetbal 18.00 Marianne Faithfüll, charmante gaste in het programma Zomercarrousel 1966". (Nederland II, 20.20). 3.05 Jazz. Hedenavond: Televisie: Nederland -I, 19.30: wedstrijd MexicoEngeland. Radio: Hilversum I, 21.10: repor tage wedstrijd MexicoEngeland. ENGELAND BBC (330 eert: 20.30 H. B ENGELAND Gevar. prograi Engeland; 23.0 .00'Sin Dirk Bogarde, commentator bij de in „Festival" vertoonde documentaire over de onafgemaakte ,J Claudius". (Nederland II, 20.30 - zondagavond) - - -- - - HILVERSUM I (402 ;pel- 23.10 piano') VC (1500 m.) - 20.30 Voetbal Mexico— Zondag (Van onze muziekredacteur Het Holland Festival 1966 is geëindigd en de tijd van een nabeschouwing is dus gekomen. Vraagt men ons om indrukken in de muzikale sector gekregen, dan kunnen deze slechts gunstig zijn, zéér gunstig zelfs. „En het „Labyrint" van Peter Schat dan?" horen we al opmerken. „Het „Labyrint", dat ln de binnen- en buitenlandse pers vrijwel vol ledig gekraakt werd? Vindt u, dat het van de Festivalleiding artistiek en financieel verant woord was daar enkele tonnen want dat wa ren het! tegen aan te smijten?" Allemaal vragen, begrijpelijke vragen, die we met een tegenvraag zouden willen beantwoor den. Wat ook Maurice Huisman deed, de inten dant van de Nederlandse Operastichting, toen hij hieromtrent van verschillende zijden werd aan gevallen: „Kunt u zich „Labyrint" in de totale opzet van dit Holland Festival met zijn streven avant-gardistische muziek te brengen wegden ken?" Waarop met zwijgen werd gereageerd. Want het Is inderdaad zo, dat in dit Festival, deze jaar beurs, waar echte en schijnbare noviteiten op muzikaal gebied werden aangeboden, Schats „totaaltheater" (of hoe men dit ook noemen mo ge) eigenlijk niet te missen was. Als represen tant van de Nederlandse toonkunst, met een be hoorlijk artistiek krediet in het buitenland, moest hij zijn kans krijgen, al was het alleen maar om te tonen, dat in de internationale con currentie. waarvan het Festival 1966 getuigde, zijn horloge achterliep. En dat was goed, want het was Hollands Achterliep, vergeleken met dat, wat er anno 1960 ln Europa aan de hand is. In Polen in de allereerste plaats, doch ook elders, ln Frankrijk, ln Duitsland... we herinneren ln dit verband nog eens aan het optreden van het Südwestfunk-Or- Bour, waar men composities van Pendereckl, Chester onder leiding van de Fransman Ernest Messlaen en Fortner geserveerd kreeg. Compo sities, die stuk voor stuk meer „bij de tijd" waren, dan het werk van Peter Schat. En dit verschijnsel stond niet op zichzelf. Er waren ook andere manifestaties, waar in dit opzicht duide lijke taal gesproken werd. We denken hier na tuurlijk aan het concert door Pierre Boulez met de Amsterdammers gegeven, waar men aan- dacht voor „Intégrales" van Edgar Varèse vroeg. En voor het vioolconcert van Alban Berg. door Yehudi Menuhin op onovertrefbare wijze vertolkt. Naast Pierre Boulez stond Bruno Maderna, de zelfde, die voor „Labyrint" zo'n welsprekend pleidooi hield. In het Scheveningse Kurhaus deed hij ons kennismaken met Schönbergs Prelude tot Genesis en Weberns Cantate nr. 1. En toon de hij ons door een heruitvoering van de drie bekende fragmenten uit Alban Bergs „Wozzeck" indrukwekkend door de mezzosopraan Sophia van Santé gezongen dat men werd geconfron teerd met een modern muziekdrama van waar lijk klassieke allure Doch op eigentijds gebied was er nog meer te beleven en wel ln de „kleine zaal" van het Concertgebouw, waar met een waarlijk ontroe rende onbaatzuchtigheid het Danzi Kwintet zich inzette voor werk van Birtwistle (1957), Rey nolds (1964), de Nederlanders Will Eisma (1965) en Misja Mengelberg (1966). En waar ook het Gaudeamuskwartet bewees, dat de Pieces for prepared plano and strings van de Japanner Mayuzumi een Importante bijdrage tot de mo derne muziekliteratuur vormde. Men ziet het: een goed Festival behoort een jaarbeurs te zijn. Een jaarbeurs, waar men kan constateren, wat er aan de hand, wat er te koop is. Doch een goed Festiml is meer: men ver wacht er ook van, dat oude. vertrouwde, ook wel eens vergeten zaken aan de orde worden gesteld en zulks op superieure wijze... in dit opzicht dient het zich te onderscheiden van de normale gang in de normale s Ook in dit opzicht zijn, in de muzikale sector althans, de organisatoren van het Holland Festi val 1966 zich van hun plicht bewust geweest. De reprise van „Le Pescatrice" vestigde nog eens nadrukkelijk de aandaht op een onbekende Haydn; de opvoering van Bellini's „I Capuleti e i Montecchi". deed de melomanen beseffen, dat er tussen Rossini en Verdi een man geleefd heeft, wiens melos een geheel eigen, geheel per soonlijk karakter vertoonde. Over Verdi gespro ken: jammer, dat de „vernieuwde" Don Carlos niet een betere reproduktie ten deel gevallen Is We gewaagden even van Haydn, die ook in dit Festival met. de nodige eerbied werd behandeld: ook buiten het theater. De familie Haydn wel te verstaan, want èn aarJoseph, èn aan diens jon gere broer Michael werden de nodige (artistiek verantwoorde) hommages gebracht. Van de eer ste ging, ter gelegenheid van de opening van t Festival het Esterhazy Deum, van de tweede de Missa Hispanica: beide premières, beide te Rot terdam in de Doelen, beide voor de artistieke rekening en verantwoording va» de dirigent van het Philharmonisch Orkest aldaar Franz-Paul Decker. Twee daden, die een alleszins verant- het bestaande koorre- Tegenover deze oude noviteiten, zowel op mu ziekdramatisch als kerkmuzikaal gebied Iets nieuws, dat niettemin vertrouwd kan geklonken hebben: „The Burning Fiery Furnace" van Ben jamin Britten, door The English Opera Group gebracht. Voortgaande op een traditie door hem ten onzent twee jaar geleden in het merkwaar dige en aangrijpende „Curlew River" geschapen. Een bijbels drama, dat verschillende reacties te weeg gebracht heeft: de een sprak van „ontroe rende eenvoud", de ander van „raffinement", welk laatste woord een gevoelswaarde sugge reert, niet in alle opzichten gunstig. Maar alle partijen bleken overtuigd, ook hier weer over tuigd, van het meesterschap van de tweeënvijf tig-jarige Engelse componist. Brittens „The Burning Fiery Furnace" werd te Amsterdam in de Westerkerk. te 's-Gravenhage in de Grote Kerk vertoond... hij loste daarmee de problematiek van een eigen operahuis op ver rassende wijze op Laten we onze beschouwing over het welgeslaag de Holland Festival 1966 eindigen met erop te wijzen, dat ook dit jaar de spreidingsgedachte gerealiseerd werd: behalve 's-Gravenhage en Amsterdam waren Utrecht. Eindhoven, Deven ter. Arnhem, Groningen, Hilversum, Nijmegen, Middelburg, Delft, Tilburg, Haarlem, Leiden, Zwolle en Rotterdam participanten. Men kon dus echt van een „Nederland Festival" spreken. En in deze schare was Rotterdam wel op een heel bijzondere en heel indrukwekkende wijze vertegenwoordigd, dank zij 't nieuwe Concertge bouw De Doelen, waar de feestelijkheden wer den geopend. En Herbert von Karajan met de Berliner Philharmoniker bewees, dat onze eer ste koopstad over een concerthuis beschikt, dat een reële aanwinst is: niet slechts voor Neder land, doch ook voor Europa. VARA 8.00 Nieuws, sportmeded., postdul- venberichten en gramm.; 8.18 Voor het platteland, toespraak; 8.30 Weer of geen weer, gevar. progr. (9.00 Sportmeded. en postduivenberiohten) 9.45 Geestelijk leven, toespraak; 10.00 Verzoekprogr.: klass. en mod. muziek; 11.00 Voordracht; 11.15 Lichte gramm. voor de tieners; AVRO 12.00 Licht orkest met solis- ten; 13.00 Nieuws; 13.07 De toestand in de wereld, lezing; 13.20 Carrousel, een programma dat alle kanten uit- gaat; 15.05 Hersengymn.; 15.30 Moet J u 'ns horen: licht muziekprogr. 16.30 Sportrevue; VARA 17.00 Dansmuz. voor de tieners (gr.); 17.30 V001- if dracht met muzikale illustratie; 17.50 Nieuws en sportuitsl.; 18.05 Sport- J journaal; VPRO 18.30 Chansonprogr. 19.00 De universiteit ln een verande- rende wereld, lezing; 19.15 Alt en ir piano: moderne liederen; 19.40 De minste uwer broeders, lezing; AVRO if 20.00 Nieuws; 20.05 Stereo: Opera- muziek (gr.); 21.20 Twintig minuten if oor delen met Jo Vischer jr., caba- retprogr.; 21.40 Licht orkest en licht instiumentaal trio; 22.30 Nieuws; 22.40 Actualiteiten; 22.55 Lichte gramm; 23.55 Nieuws HILVERSUM n (298 m.). KRO: 8.00 Nieuws; 8.15 Klass, gramm.; ir 8.25 Inleiding hoogmis; 8.30 Hoog- mis; 9.30 Klass. gramm.; 9.45 Nws. ir IKOR 10 00 Hervormde kerkdienst: 11.00 Kerk en ftraatschappij: repor tages en comm. uit Genève; KRO: 11.15 Klass. verzoekplatenprogr.; A 12.30 Nieuws en meded. 12.37 Zomer. cocktail: gevar. muziekprogr.; 14.00 J Stereo: Operamuziek met toelichting (opn.); 15.00 Marathon: muziek en sport voor thuisblijvers; 16.30 Tijd- ir sein: rubriek voor kunst en cultuur; CVK: 17.00 Chr. geref. kerkdienst; ir IKOR 18.15 Muziek tijdens 't avond- maal: een beschouwing met illustra- i, tiee; 18.35 Kerk en maatschappij: reportages en comm. uit Genève: 19.00 De open deur; NCRV 19.30 De twee vorige afleveringen van de Franse detectiveserie „De laatste vijf minuten" blonken uit door een zó Franse oplossing, dat de Neder landse kijker het nauwelijks of niet kon raden. Morgenavond is aflevering drie aan de beurt. Ditmaal gaat het om een vermist tieneridool, wiens impresario op mysterieuze wijze vermoord is. Zou het slechts een publiciteitsstunt zijn? Dat lijkt sterk, want de zanger maakte furore met zijn nieuwste plaatje. Inspecteur Bourrel en z(Jn assistent Dupuy worden dan ook ingeschakeld en juist voordat de inspecteur een tipje van de sluier gaat oplichten, krijgen de kijkers thuis vijf minuten om zelf de oplossing te achterhalen (Nederland I, 20.55 zondagavond). De filmrubriek „Festival" valt dit keer niet alleen op door zijn ohgewone lengte, maar vooral door de inhoud. Het onder werp is namelijk de kostbare Engelse filmproduktie „I Claudius" uit 1936, die om onduidelijke redenen nimmer werd afgemaakt. Een Engels team van de B.B.C.-televisie heeft onlangs een speurtocht ondernomen naar de achter gronden. In een documentaire legde dit team haar bevindingen vast. „I Clau dius" werd gemaakt naar een roman van Robert Graves met Charles Laughton in de hoofdrol. Het commentaar wordt gesproken door Dirk Bogarde. (Nederland II, 20.30 zondagavond). Actualiteiten en sport; 22.55 Die schrikgrage versierde dieren...: pro gramma van erotiek in woord en muziek; 23.20 Liohte gramm.23.55 24.00 Nieuws. Ria Verda, cliansonnière, te gast i de „Carrousel van Carrell". (Nederland I, 21.15). Gewijde muziek (opn.); 20.00 Nws 20.07 Reflex, meditatie; KRO 20.15 Verzoekplatenprogr.; 21.05 Voordr.; 21.20 Paviljoen: muzikaal vakantie memorandum; 22.25 Boekbespreking 22.30 Nieuws; 22.40 Epiloog; 22.45 Stereo: Holland Festival 1966: Rot terdam Philharmonisch orkest: klas sieke muziek; 23.20 Bariton no: klassieke liederen; 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM Hl (240 n kanalen). NRU/AVRO 9.00 Nws. 9.02 Licht muziekprogr. (gr.); 10.00 Nieuws; 10.02 Variando: een draai bare variatie in woord en muziek; 10.40 Instrumentaal kwintet en zang. soliste; 11.00 Nieuws; 11.02 Muziek-1 mozaïek; NRU-VARA: 12.00 Nieuws, P| 12.02 Gevar. gramm.; 12.30 Ankara-; Madrid platenprogr. voor buitenland- se arbeiders; 13.00 Nieuws; 13.07' Beat en Popfestival; 14.00 Nieuws;! 14.02 Rome-Athene: platenprogr. v. buitenlandse arbeiders; 14.32 Gevar.! gramm.; 15.00 Nieuws; 15.02 Loco,' een progr. zonder motief; 16.00 Nws. in 16.02 Gevar. platenprogr.; NRU'wi AVRO 17.00 Nieuws; 17.02 Oude pla- 'p ten, opnieuw gepresenteerd; 17.30— R 18.00 Licht platenprogr. 'gi 1 RADIO VERONICA (192 m) 7.00'J! Ook goelemorgen, 9.00 Artiesten uit vervlogen dagen, 9.30 Vlaams progr., 1 10.00 Kofletijd met Tineke. 10.30 Ttie'r Dutch Swing College Band, 10.45 Ver-!" volg koffietijd. 11.15 Fantasticabaret,1 11.30 Gevar. progr., 12.00 Zondagmid-!* dag speciaal, met o.a- 6 minuten voor Hendrik de tuinman, 13.00 Voor auto bezitters, daarna prijsvraag. 13.30 Ge varieerd progr.. 14.00 The Teenbeat- club, 14.30 Men vraagt en wij draaien (verzoekplatenprogr.). 15.30 Dit de koers met Tineke en Joost. 16.30 Tijd voor Toppers. 17.00 Paradepaardjes der lichte muziek, 17.30 de CBS-show( 18.00 In de Gilde Taverne, 18,15 Vero- picas jukebox, (verzoekjes), 18.00 The Dutch Swing College Band, 19.00 Joost mag. het weten (gevarieerd). Klassiek verzoek (opera en operette),1 21.30 Griekenland .zingt, 22.00 tot Gevarieerd muziekprogramma. 10.00 >te l.OO i 1 Belcantoconcert ziek. 19.40 Llcht« progr. 15.00 Gevar. I BRUSSEL Nederland (324 m) 12.' Lichte muziek13.20 Voor de soldatei 14.08 Opei zÉsk; 2CMX)KGeva'i muziek: 23.00 Stemmige BRUSSEL Frans (4S4 m.)12.00 Nieuws; 20.00 Feuilleton; 23.35 Dansmuziek. NDR-WDR (309 m.) 12.00 Klass. mm,' 13.10 Opera-aria's: 14.45 Klass. muz.;' 17.30 Amusementsmuziek18.00 Klass. muziek- 22.00 Klass. muz.; 22.30 Lichte' muz.: Ö.15 Ernstige muziek; 1.00—5.00 Gevarieerde muziek. ENGELAND BBC (330 m.13.10 Klank-1 beeld: 14.30 Hoorspel; 17.30 Sportreport. 19.00 Amusementsmuziek- 20.00 Godsd, progr.: 20.30 Hoorspel; 21.30 Planoreci- tal; 23.02 Kamermuziek. i ENGELAND BBC (1500 m.) 12.001 Gevar. gramm.14.00 Lichte muziek: i' 14.30 Gevar. muz. progr15.00 Lichte orkestmuziek; 16.00 Hoogtepunten Top Twenty 17 00 FUmkroniek18.00 Quiz; 18.30 Öe Adam Singers: 19.00 Hoorspel;', 19.35 Gevar. muziek; 21.30 Muzikaal»] programma; 22.00 Gevar. gramm 19.30 Con- ziek. 19.30 Maandag 7.00 Nieuws, ochtendgmn., 7.23 Gram, j 8.00 Nieuws, 8.10 Gram., 9.00 Operette- t muziek. 9.35 Waterstanden, VPRO: 9.40 j Lezing. VARA: 10.00 Voor de vrouw, J 11.00 Nieuws, 11.02 Kamermuziek. 12.00 t Nederi. amusementsmuziek. 12.27 Voor land- en tuinbouw, 12.30 Orgelspel. 13.00 Nieuws, actual., 13.20 Gram., 13.35 j Stereo: Licht instrumentaal sextet en zong, 14.00 Even tijd voor veiligheid, lezing, 14.15 Muzikale lezing, 14.50 Ge- var. platenprogr., 16.00 Nieuws. 16.02 Sociëteit Zestig mdnuten voor boven de zestig, 17.00 Oude liedjes, 17.15 Stereo: Licht orkest. 17.40 De vrouw in het Jodendom, klankbeeld. HILVERSUM II (298 m) NCRV: 7.00 Nieuws 7.20 Gram, (7.30 Nws). 7.45 Radiokrant, 8.00 Nieuws 8.10 j Gram.. 8.30 Nieuws. 8.32 Gram.. 9.00 J Veraoekprogr v. d. zieken, 9.40 Voor j de huisvrouw, 10.10 Gram.. 10.30 Het j christendom, lezing. 11.05 Gram., 12.00 1 Touringclub. 12.30 Nieuws, 12.40 Amu- j sementsprogr., 14.00 Stereo: Opera- muziek. 14.50 Russische volksmuziek. 15.00 Bijbeloverd.. 15.30 Klass. muziek. 16.15 Stereo: Nederi. liederen. 17.00 j Voor de kleuters. 17.15 Voor de Jeugd. 17.30 Volksliedjes, 17.50 Bosnegercul- tuur in Suriname, lezing. HILVERSUM III (240 m en FM-kan): NRU-KRO: 9 00 Nieuws. Gevar. pla- j tenprogr., 10.00 Nieuws, actual., en gram.. 11.00 Nieuws, actual., gram. en reportages 12.00 Nieuws, actual., en licht platenprogr.. 14.00 Nieuws actual, j en gram.. 15.00 Nieuws, actual.. Klik. momentopname van een stukje Neder- land. 16.00 Nieuws actual., wekelijkse J tienershow. 17.00 Nws. actual, verder tot 18.00 Verzoekplatenprogramma voor J patiënten en personeel van een zie-, kenhuis. RADIO VERONICA (192 m> - 7.00 j Ook goelemorgen. 9.00 Verzoekplaten-) programma voor de bedrijven. 10.00J Koffietijd met Tineke, 11.00 Huis-j yrouwenverzoekprogr., 12.00 Muziek bij] de lunch, 14 00 Met Tineke een plaatje, om. 15.00 Nederlands allerlei. 16.00) Hits uit zee met o.a. Duitse Top 10 en verzoekjes van scholen. 17.15 Gevar 1 progr.. 17.45 Platenpalet. BRUSSEL Nederlands (324 m.) 13.20] Kamermuz.; 16.09 Voor de zieken; 17.15,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 2