PLAN ATHENAGORAS AL TEN DELE GEREALISEERD Metro Patriarch is de Joannes van het Oosten PAGINA 13 DB LEIDSE COURANT ZATERDAG 28 MEI 1966 Het. oecumenisch streven Aan Paus Joannes en het werk van het secretariaat voor de eenheid 7.011 zeker niet zulke grote resultaten hebben geboekt, wanneer e>r aan orthodoxe zijde niet een figuur had gestaan die ten koste van veel moeite en energie zich voor betere betrekkingen met Rome en voor de zaak van de eenheid had ingezet. We kunnen de patriarch van Constantinopel, Athenagoras I, in zekere zin een tegenhanger van Paus Joannes noemen. Zoals Joannes door zijn contacten met de orthodoxen tijdens zijn verblijf in het Oosten de oosterse men taliteit had leren kennen en waarderen, zo was T>eze conferenties, die in 1961, 1963 en 1964 werden gehouden, worden soms niet al te sympathiek beoordeeld. En daar is op het eerste gezicht misschien reden voor: re zijn wel eens gehuld ln een zekere geheimzinnigheid, we weten niet altijd wat er besproken wordt en de resultaten lijken soms wat nega tief. Maar we moeten ons in de beteke nis van deze bijeenkomsten niet vergis sen. Wij. katholieken, zijn ervan over tuigd. dat het concilie een gedurfde stap la geweest naar de vernieuwing van de Katholieke Kerk en naar haar aanpas sing aan de moderne wereld. Maar wij dienen ons bewust te zijn, dat de con ferenties van Rhodos evenzeer een op vallende stap naar de vernieuwing van de orthodoxie zijn geweest. Orthodox concilie Athenagoras door zijn verblijf ln het Westen ver trouwd geraakt met katholieken en protestanten en gewonnen voor de oecumenische strevingen, die steeds groeiende waren. Paus Joannes zette zich met al zijn krachten in voor zijn levenswerk: het Vaticaanse concilie. Athenagoras ijverde onver moeid voor wat hij van gelijke betekenis achtte: de panorthodoxe conferenties van Rhodos. Broeders, boven onze be perkte theologie staat het Woord van God en boven onze particuliere Kerken staat de ene, heilige, Katho lieke en apostolische Kerk, die Hij gesticht heeft. bereiding noodzakelijk is en dat de juiste voorwaarden geschapen moeten worden, wil men een theologische dia loog kunnen beginnen, waarvan resul taten mogen worden verwacht. Dit houdt niet in. dat iedere plaatselijke Orthodoxe Kerk niet \Tij zou zijn om naar eigen goeddunken dus niet uit naam van de gehele orthodoxie broederlijke betrekkingen te onder houden met de Rooms-Katholieke Kerk. in de overtuiging, dat langs deze weg de huidige moeilijkheden overwonnen kunnen worden. Om dit te bereiken en nog beter deze heilige zaak te dienen, verlangt de conferentie, dat onze plaatselijke Orthodoxe Kerken de de tails van de dialoog bestuderen vanuit orthodox standpunt en de resultaten van hun studie en alle informaties on derling uitwisselen". Hoopvol perspectief Al lijkt deze tekst nogal gereser veerd en soms zelfs wat negatief, wij mogen met dit resultaat toch niet onte vreden zijn. Om haar juist te beoorde- ij len moeten we bedenken, dat de ver- 'i. tegenwoordigers van de Orthodoxe 1 Kerken voor een uiterst moeilijke op- gave stonden. Enkelen van hen hadden I ernstige moeilijkheden met katholieken ondervonden. Anderen kwamen landen met een totalitaire en gods- dienstvijandige regering. Het onderling contact tussen de afgevaardigden werd ernstig bemoeilijkt door het verschil van taal. dan nog bij, dat men meen onvoldoende op de .n de werkzaamheden yan 1 Kerk èn Wat Patriarch Athenagoras I van Constantinopel, die beschouwd kan worden als- een tegenhanger van Paus Joannes XXIII, vooral om zijn streven naar een herstel van de christelijke eenheid. Daar kwam S^VAhaaans tie constitutie decreet over men we! ker.de was het schema over de oosterse Katholieke Kerken zonder de verbeteringen, die in een later sta dium werden aangebracht; en deze kennis was niet bepaald in staat om een orthodox helemaal on zijn gemak te stellen. Tenslotte ontbraken op de conferentie do grote orthodoxe theolo gen uit de emigratie, die niet waren uit- nodlgd omdat ze riet tot de aange- Toen op 24 september 1961 de eerste conferentie van Rhodos geopend werd, was dit voor de orthodoxe wereld een gebeurtenis van de allereerste rang. Er openden zich weidse perspectieven; binnen afzienbare tijd zou er een ortho doxe prosynode op moeten volgen en in het verdere A'erschlet een algemeen concilie van alle Orthodoxe Kerken. Er kwam een uitgebreid program ter tafel voor de vernieuwing van de Kerk en voor haar aanpassing bij de huidige tijdsomstandigheden, een program dat in zeer veel punten overeenkwam met de agenda van het Vaticaans concilie. Ook lag het in de bedoeling een grote re eenheid van inzichten en strevingen binnen de orthodoxie tot stand te bren gen. En het probleem van de eenheid al ler christenen was daarbij zeker niet op de achtergrond gebleven. Intussen was op 11 oktober 1962 het Vaticaans concilie geopend en waren de Orthodoxe Kerken uitgenodigd Aangezien het laatste punt een beetje gie staat het Woord van God en I waarnemers naar deze kerkvergade- A-aag, een beetje abstract was gefor- onze particuliere Kerken staat de ring te sturen. Op de tweede conferen- muleerd en de patriarch het aanknopen heilige. Katholieke en apostolische sloten Kerken behoorden, tie van Rhodos (26 tot 29 september van een dialoog buitengewoon belang- Kerk. die Hij gesticht heeft". 1963» Moskou had op het laatste mo- rijk vond zo zelfs dat deze zaak Na deze toespraak lazen de vertegen- boodschap van de Paus had onge- ment zelfstandig al waarnemers naar kortweg het „plan-Athenagoras" werd woordigers van de verschillende Ortho- twijfeld een grote indruk gemaakt en Rome gezonden werd de uitnodiging genoemd zorgde hij ervoor, dat het doxe Kerken hun „boodschappen" waa 00k met instemming ontvangen, aan de orde gesteld. De tijd drong, centraal werd gesteld op de derde con- voor. die over het algemeen gunstig Maar volgers ooggetuigen viel er bij t want de tweede zitting van het conci- ferentie van Rhodos (1 tot 15 november klonken ten opzichte van het plan-A the- beluisteren van deze onverwachte bood- lie zou binnen enkele weken beginnen en 1964). In zijn openingstoespraak gaf de nagoras. Slechts hier en daar werd 'n schap bij diverse aanwezigen toch een de eenzijdige actie van Moskou had de an- voorzitter, metropoliet Meliton van Hie- bezwaar geuit of een reserve gemaakt, zekere vrees te cor.s dere Orthodoxe Kerken enigszins in ropolis. uitdrukkelijk te kennen, dat Dit kan enigszins worden verklaard het machtige Rome verlegenheid gebracht. naar overeenstemming moest worden door het feit, dat deze zitting openbaar njet te overziene gevolgen van een dia- gestreefd. hoe moeilijk en hoe vol hin- was en door genodigden, waaronder loog. Wat zou er bijvoorbeeld gebeuren. Patriarch Athenagoras wilde 'n uit- dernissen de weg naar dat doel ook zou journalisten, werd bijgewoond De ei- wanneer een van de Kerken-in-dialoog- spraak van de gehele conferentie over zijn „Wij moeten ons", zo zei hij. „met genlijke onderhandelingen vonden met met-Rome eerder tot eenheid geneigd dit punt en ook over de mogelijkheid, liefde, geduld, nederigheid en voorzieh- gesloten deuren plaats. Naar later is zou Zjjn dan de andere" Zou dit geen een dialoog met de Katholieke Kerk tigheid overtuigd houden, dat wij heili- uitgelekt hebben velen toen openharti- 8chade doen aan de innerlijke eenheid aan te knopen. Op beide punten kreeg ge erfgoederen van geloof en traditie ger gesproken en meer bezwaren of re- der orthodoxie? hij een positief antwoord. Iedere Kerk. met elkaar gemeen hebben en dat het serves tegen de dialoog met Rome ge- dl. d.t wild., kon wiuu-non.or. „aar jfmeonsohappolijke van grot.r betek,- maakt. Ondank, al dez, blijken van terug- Rom. z-nden. De mogelijkheid van een nla Ie dan de onderlinge verschillen houdèndheld en huiver blijft het en dialoog op voet van gelijkheid werd ln En hij besloot zijn toespraak aldus: Pauselijk telegram winstpunt dat de kwestie van de dia- hegineel aanvaard. „Broeder,, boven onze beperkte theolo- Xa „Interventie." lul.terde de i00g uitdrukkelijk aan de orde werd ge- vergadering naar de lezing «Ier tele- steld, ernstig werd besproken en geen grammen, die door verschillende kerk- negatief antwoord kreeg. Wij kunnen hoofden naar Rhodos waren gezonden. dan begrijpen, dat Paus Paulus En toen kwam. totaal onverwacht, de van Zjjn vreugde en tevredenheid ge- boodschap van Paus Paulus VI. geda- tuigde, toen hem officieel namens de teerd op 29 oktober 1964. „I 't de grond patriarch de resultaten van de 3e con- van ons hart zenden wij 11, dierbare ferentie van RhodoS werden meege- broeders ln hrisfus, onze broederlijke dee]d En dat Athenagoras er in zijn groet. Terwijl uw broeders van de Ka- kerstboodschap erop blijft aandringen, tholieke Kerk van Rome. in concilie "t eenmaal begonnen werk af te maken, verenigd, zich beraden op de wijze, ,,Dan zullen de handen, die van beide waarop zij zich steeds meer trouw zijden naar elkaar zijn uitgestrekt in 'n moeten tonen aan het plan, dat God geest van vriendschap, eenheid en sa- met Zijn Kerk heeft in deze tijd, ille zo menwerking, elkaar drukken Dan zal rijk is aan mogelijkheden maar ook zo men ernstige en duurzame banden van vol van bedreigingen en beproevingen, liefde kunnen leggen en komen tot de bereidt gij u zelf voor. om u in dezelf- eenheid van allen". de problemen te verdiepen en om steeds beter te beantwoorden aan de wil van uw Heer. Diep doordrongen van het belang van deze bijeenkomst vragen AviJ voor haar in een \nrig ge bed het licht van de H. Geest. Wei's er van overtuigd, dat wij zelf niët het con cilie en de gehele Katholieke Kerk. met een bijzondere belangstelling het ver loop van uw arbeid zullen volgen". Na herinnerd te hebben aan 't woord van de apostel Paulus „draagt elkan ders lasten, want zo zult ge de wet van Christus vervullen" en de hulp te hebben Ingeroepen van de Heilige Moe der Gods. besloot de Paus zijn bood schap aldus: „Moge de liefde, die ge voed wordt aan de tafel van de Heer, ons dagelijks meer bezorgd maken om de eenheid van de Geest te behouden door de band van de vrede". De vergadering. die met aandacht naar de lezing geluisterd had. toonde zich diep getroffen. Zij bedankte in hartelijke woorden de Paus en voelde zich gesterkt voor het voeren der eigen lijke besprekingen. Deze duurden twee weken en verliepen niet zonder moei lijkheden. Men kon het niet goed eens Avorden over de formulering van enkele resoluties en de uiteindelijke tekst, die op de slotzitting werd voorgelezen, was sober en nogal gereserveerd. „De tweede panorthodoxe conferen tie heeft in principe besloten de Rooms- Katholieke Kerk een dialoog voor te stellen op \'oet van gelijkheid. Zij her nieuwt het reeds eerder uitgedrukte Deze ikoon.die herinnert aan de ontmoeting 1 on Paulus VI en Athenagoras I verlangen om tot zo'n dialoog t« ko op 5 januari 1965, stelt de twee broers-apostelen Petrus en Andreas voor. men. Na een meer diepgaande bestu- Petrus, het hoofd van de apostelen, stichter «:<i»i de set el van Rome. Andreas, dering eiwan Is het de conferentie dul- de eerst geroepene, stichter van ós set ei van Constantinopel. delijk geworden, dat een grondige voor- -r- 7.-J-™"' VAN ROTTERDAM GRAAFT ZICH NAAR ZIJN EINDPUNT In de hal van het Centraal Station te Rotterdam klinkt dagelijks het geraas j dat de werkzaamheden aan de metro- j lijn met zich meebrengeij. Vanaf het Centraal Station zal namelijk de Rot- I terdamse ondergrondse zijn tocht be- i glnnen: onder Weena, Coolsingel, en NieuAve Maas, om vervolgens in Rot- terdam-Zuid aan het daglicht te komen op zijn Weg naar het Zuidplein. Dit jaar moeten de Aoornaamste werk- I zaamheden zijn voltooid. De Coolsin- j gel heeft al voor een belangrijk deel zijn aanzien van Rotterdams voor naamste boulevard herkregen, de sta tions Leuvehaven, Beurs en Stadhuis wachten op de eerste passagiers, en in Rotterdam-Zuid AA'ordt 't verkeer naar het zuiden voortdurend omgeleid in verband met Averkzaamheden aan het hoogspoor. Na zijn voltooiing, in 1968. zullen elke 2l2 minuut de treinen van noord naar zuid en terug rijden. Maximaal 1000 I passagiers kan elk treintje vervoeren, die door het grote aantal deuren snel kunnen in- en uitstappen. De stoptijden zijn daarom kort: maximaal 10 a 12 seconden. De treinen, gevoed door een derde rail. zullen met een snelheid van 60 kilometer per uur het traject van 5 kilometer afleggen. De diepte A-an het i traject A-arieert 8 a 9 meter in het hart van de stad tot 17,5 meter in het rivier- kruisend gedeelte. Met zijn metro treedt Rotterdam in 't spoor van de grote Avereldsteden. De voornaamste Europese hoofdsteden als Parijs en Londen hebben al tientallen jaren hun ondergronds vervoer: Am- terdam heeft de noodzaak van goe de oeververbindingen scdei-t de oorlog ingezien. De riA'ier vormt het hart van de stad. verdeelt de stad in tweeën, maar moet vrij blijven van bruggen om een ongehinderd scheep vaartverkeer met zee mogelijk te ma ken. Vandaar dat tenslotte tot de bouw van een metro besloten is. nadat de Maastunnel al in 1956 de capaciteit die voor 1970 Avas gepland had overschre den. Na het voltooien A'an de metro zal Rotterdam beginnen aan het afbre ken van de oude bruggen, die in de ze ventiger jaren van de vorige eeuw zijn gereedgekomen. In plaats \-an de brug gen worden ook daar tunnels gebouwd. Alleen de Van Brienenoorclbrug. ten oosten van Rotterdam, zal als een zij 't gering obstakel voor het scheepvaartverkeer blijven bestaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 12