Samensteller Ton Kool: tien j jaar zoeken naar nieuw talent j S)e Êeidóe Qouïcmt AUTOMAAT ACHTER IN DE KERK „De Springplank'5 viert 2e lustrum In Uw trommelwasmachine voortaan NIEUWE RADION Levering' aan Nederlandse show-business Voortreffelijk! pagina 2 DE LEIDSE COURANT DONDERDAG 5 MEI 1966 Overheid en omroep \AT de omroepwet-Vrolijk, ingediend aan de vóóravond van de herdenking der nationale bevrijding, een bevrijding uit vele omroepperikelen worden? Grote verrassingen mocht men van het stuk, na de nog kortge leden pas in werking getreden maatregelen voor het overgangs- bestel, nauwelijks verwachten. Natuurlijk baseert de bewinds man, die het na soms wel eens eindeloos lijkende arbeid van voor gangers, hopelijk gegeven is de omroepwet in het Staatsblad te brengen, zich op de uitgangspun ten van een redelijke mate van openheid in het bestel en van goed- geregelde samenwerking tussen vrije omroeporganisaties. Mr. Vro lijk omschrijft het principe waar op één en ander steunen moet als een gemeenschappelijke verant woordelijkheid, die de toepassing van vrije meningsuiting via radio en televisie completeert. Een vitaal punt hierbij is de positie van de overheid. De indruk wordt wel eens gewekt dat de overheid, hoewel zij principieel een staatsomroep en een aan de leiband van de overheid lopend semi-vrij bestel afwijst, in toe nemende mate invloed op omroeps- zaken begeert. Natuurlijk niet rechtstreeks programmatisch, maar wel indirect bestuurlijk èn via haar dikke vinger in de pap vanwege de persoon van de regeringscommis saris en zijn apparaat. Historisch zal wellicht later vastgesteld worden, dat de vrije omroepverenigingen zich tus sen 1945 en 1963 die groeiende overheidsinvloed op de hals hebben gehaald, onvermijdelijk vanwege hun financiële moeilijkheden, on nodig door lang doof of slecht horend te blijven ten aanzien van de eisen van de evoluerende maat schappij en de veranderende men taliteit van de kijkers en luiste- moeten worden dat het overheids apparaat, gebruik makend van de gelegenheid, een grotere invloed binnen het omroepbestel heeft ge kregen, dan met een op vrije omroeporganisaties berustend sys teem te rijmen valt? Ons zou het niet verwonderen wanneer in de komende dialoog tussen regering en Kamer naast belangrijke praktische onderdelen van de nieuwe omroepwet dit principiële punt goed in het licht van de schijnwerper zal worden gezet. En terechtwant op diverse punten zal minister Vrolijk de be doelingen van de wetgever kunnen verduidelijkenhoe het nu precies wél en niet zit met de ingedamde autonomie der vrije organisaties; wat de bevoegdheden van de over heid (rechtstreeks van de minister of indirect van de regeringscom missaris) zijn. van de omroepwet zal komende maanden beslist nader worden in gegaan. Volstaan we vandaag met de algemene opmerking dat in dit opzicht de nieuwe wet geen slechte indruk maakt. Bestuurlijk zal het een winstpunt zijn, wanneer N.T.S. en N.R.U. met behoud van ruime programmatische zelfstan digheid in één samenwerkings orgaan integreren. Dat de benoe mingsprocedure voor personen in de verschillende organen niet hele maal ongewijzigd uit het over- gangsbestel overgenomen werd, kan een verbetering zijn. De be scheiden invoering van een recht van rectificatie zal mits de uit werking aan de goede opzet be antwoordt 't rechtsgevoel moe ten bevredigen en bij de omroep organisaties niet als het zwaard van Damocles, maar als een zeke ring tegen kortsluiting door eigen schuld moeten werken. Zo zijn er meer punten, die niet van belang ontbloot zijn. Maar het belangrijkste blijft, dat minister en Kamer het. snel eens zullen worden over een duidelijke inter pretatie van de denkbeelden die in de wet-Vrolijk soms nog een beetje kryptisch opgesloten liggen. Geen geknoei bij liturgievernieuwing DE Osservatore della Domenica heeft terecht bezwaar gemaakt tegen het aanbrengen van een automaat achter in de kerk. waaruit degenen die willen communiceren een hostie kunnen halen. De Italiaanse pastoor, die deze nieu wigheid invoerde moge een vindingrijk man zijn (hij vergat ook niet, een schaal naast de automaat te plaatsen, waarop de gelovigen een kleine vergoeding kon den storten), van liturgie begrijpt hij weinig of niets. Ook al is het waar, dat de eredienst een eigentijds karakter moet hebben en dat daarbij gebruik mag worden gemaakt van eigentijdse cultuuruitingen, altijd zal men de eis moeten blijven stellen dat de aanpassing gescheidt met een fijne smaak en met echte feeling voor het heilige. De Heer beware ons voor goedwillende maar van elk creatief vermogen gespeende pas toors, die in de eredienst hun persoon lijke hobby's gaan uitkuren. Zij kunnen de zaak van de liturgievernieuwing al leen maar bederven. Intussen geeft de Osservatore een nieuw bewijs voor de stelling van kar dinaal Alfrink, dat er in ieder land, ook in Italië vernieuwers te vinden zijn, die de juiste maat niet weten te houden. Wij hopen dat de Italiaanse lezers ook van dit aspect goede nota zullen nemen. Al te dikwijls wordt bij hen immers de suggestie gewekt, dat dwaze uitschieters alleen in het verre Noorden en bij s keur in Holland te signaleren zouden zijn. Wij kunnen de Osservatore zekeren, dat men in de kerkprovincie van kardinaal Alfrink tevergeefs naar hostie-automaten zal zoeken. Deze vinding is nu eens onmiskenbaar van Italiaans fabrikaat. Zelf hostie nemen VATICAANSTAD (Reuter) Het Va ticaanse weekblad Osservatore della De- menlca heeft kritiek geoefend op het plaatsen van een automaat voor hosties in een noorditaliaanse kerk. Het appa raat staat in de kerk van San Carlo te Gerrara. De aplrant-communicant moet een geldstuk op een schaal naast de machine leggen. Door 'n knop in te druk ken krijgt men dan een hostie. Het blad noemt dit een van de verkeerde en gekunstelde initiatieven waardoor de li turgische vernieuwing die gaande is, wordt verraden. (Zie ook ons commentaar op deze pagi na) de arbeidsinzet Verontwaardiging VAR A-mening over De Quay e.a. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Een aantal t.v.-k\jkers heeft gisteravond verontwaardigd de VARA opgebeld om uitleg te vragen over mededelingen in „achter het nieuws", dat onder meer prof. dr. J. de Quay en mr. C. P. M. Romme naast andere Nederlandse gezagdragers me dewerking verleend zouden hebben aan de arbeidsinzet van Nederlandse ar beidskrachten In Duitsland. „Achter het nieuws" heeft hierover nogal bittere op merkingen geplaatst, die tal van kjjkers pijnlijk getroffen hebben. „Achter het nieuws" heeft zijn gege vens ontleend aan het boek van B. A. Syes, wetenschappelijk ambtenaar van het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumen tatie „De Arbeidsinzet 19401945", welk boek gisteren verschenen is. De schrijver is in zijn omvangrijk boek te summier geweest over De Quay en anderen om anderen zonder meer een objectieve gelegenheid te geven zo bitter te zijn als bijvoorbeeld „Achter het nieuws". Een uitgebreider studie opent wellicht meer perspectieven. Men is het nu aan deze personen en aan de vele verontwaardigde Nederlanders verplicht. De namen van nog levende Nederlandse politici zijn immers in het geding gebracht. Markies de Sade wint proces PARIJS, (UPI) Xavier de Sade, erre nazaat van de notoire markies, heeft woensdag het proces gewonnen dat hij had aangespannen tegen de Britse^ filmmaatschappij die „Les forfaits du Marquis de Sade" heeft gemaakt. Het hof was het met Xavier de Sade eens dat sprake was van belediging, en het gelastte dat de titel van de film zou worden ge wijzigd. Les forfaits du marqpis de Sade, met Christopher Lee in de hoofdrol, is maandag in Parijs in vertoning gekomen. Xavier de Sade klaagde prompt het be trokken Franse filmverhuurkantoor aan. Henk van der Plas en Pleter Goudzwaard exposeren van 15 mei tot 15 juni schilderijen in galerie „H 3", Hofstraat 3 in Groningen. j Vanavond in de ether j W„; 't i'c Vn An nationaal programma op d»e i, 55*T 6I'j l IS LIL CIC 1ll€L bevrijdingsdag begint met „Hei 't is in de maand mei", een programma vol Nederlandse Volksliedjes. De uitvoerenden zijn Marie-Oecile Moerdijk, Maya Bouma, Jenny Arean, Ger Smit, Jacco van Renesse, een meisjeskoor onder leiding van Paula van Alphen en de Scapino Dansacademie (choreografie J Karei Poons). De muzikale bewerking is van Joop Stokkermans, terwijl de arrangementen van de hand van Jan Stoeckart zijn. Dr. Tjaard gaf de adviezen bij dit programma, waarvan de produktle bij Herman Brouwer i en samenstelling en regie bij Tineke Roeffen berust. (Nederland I, 21.15). Kurt Tucholsky I in Randfiguren maakte in 1913 deel uit i In de serie „Randfiguren" presenteert Ernst van Altena een programma rond de Duitse criticus, journalist en satiricus Ivurt Tucholsky. Hij was de eerste Duitse auteur, die zich openlijk op felle J wijze tegen het fascisme en 't nazisme verzette. Tucholsky werd in 1890 te Berlijn geboren en .n de redactie van het links satirische tijdschrift y w „Die Sohaubühne". Na de eerste wereldoorlog begon hij zijn stroom van moraliserende en satirische publikaties, waarin hij onder andere waarschuwde i tegen het groeiende fascisme in zijn land en tegen de corruptie van de Welmarrepubliek. Hij woonde enige tijd in Frankrijk, doch week in 1929 uit naar Zweden. In 1933 ontnamen de Duitsers hem zjjn staatsburgerschap en verbrandden zijn boeken in het openbaar. Tucholsky maakte in 1935 zelf een J einde aan zijn leven, omdat hij de schande van het fascisme niet langer kon aanzien. De regie van dit programma is in handen van Rob van der Linden. (Nederland H, 20.30). „Die vijfde dag in mei Onder degenen, die (Van onze omroepcorrespondent HILVERSUM „Wfl zfln niet zaligmakend en bieden geen garantie tot succes, wy reiken wel de helpende hand naar degenen die beroepsartiest willen worden en via onze audities zoeken en vinden wij nieuw talent. Bovendien schotelen wij de luisteraars een goed amateurprogramma voor." Dat zegt Ton Kool. De negatieve en positieve kwaliteiten die hij opsomt slaan op het radiopragramma „De Spring plank". waarin jonge artiesten de sprong naar succes wagen. „De Springplank" is een uniek programma. Nergens worden amateurs met zo veel „muzikale" zorg en aandacht omringd om goed beslagen hun radlodebuiit te maken. Nog unieker is het feit, dat al gedurende tien jaar vla de radioplank in de huiskamers wordt gesprongen. „Springplank" viert feest, Springplank" bestaat tien jaar. „Die vyfde dag in mei" Is het motto van een herdenkingsdienst in de Sint-Bonifaciuskerk te Leeuwarden, die tijdens 't nationaal programma J op de beide zenders te beluisteren is. Medewerking wordt verleend door Jan Marinus, trompet; J. Bos, orgel: het Promenadeorkeiit van de N.R.U. en het Groot Omroepkoor van de N.R.U. Samenstelling en muzikale leiding is in handen van Gijsbert Nieuwland, terwijl de commissaris van de J koningin in Friesland een inleidend woord zal spreken. (Hilversum I en II, 19.00). Stravinskycyclus Residentie-Orkest Opnieuw besteedt de A.V.R.O.-radio uitgebreid aandacht aan de baan- brekende Stravinskycyclus, die het Residentie-Orkest op haar repertoire heeft genomen om de nu 84-jarige Igor Stravinsky te eren. Vanavond wordt stereofonisch het laatste gedeelte van het eerste concert van deze cyclus J uitgezonden, dat in de Kurzaal te Scheveningen werd gegeven. Het pro- .gramma vermeldt het „Concert voor viool en orkest in D gr. t." met (Advertentie) Doe mee met onze nationale prijsvraag ADR. v. OOY Jr BREESTRAAT 39 LEIDEN „Incidentele maatregel" tegen KLM in Djakarta DEN HAAG (ANP) Naar aanleiding van de maatregel der Indonesische au toriteiten tegen een vliegtuig der KLM, dat al zijn passagiers in Djakarta moest achterlaten, deelt de Ned. luchtvaart maatschappij mede, dat het een inciden tele maatregel betreft, die in geen en kel opzicht de betrekkingen tussen Ne derland en Indonesië beïnvloedt. Reeds eerder had de KLM haar kantoren ge- instrueerd geen Indonesische passagiers met bestemming Djakarta via Singapo re te accepteren, zulks in overeenstem ming met de richtlijnen van de Indonesi sche regering. Tengevolge van een af- handelingsfout van de KLM is te Krachi abusievelijk toch een passagier van In donesische nationaliteit voor Djakarta via Singapore geaccepteerd. i WAST ZICHTBAAR WITTER Ton Kool heeft al die tijd de samen stelling en de produktie van dit pro gramma? onder zijn verantwoordelijk heid gehad en is dus de aangewezen figuur de geschiedenis, het hfeden, de toèkomst van „Springplank" uit de doeken te doen. De geschiedenis: „Springplank" is ontstaan uit ten ten, die de afgelopen jaren de eerste voorzichtige sprongetjes vanaf deze springplank in de showbusiness heb- ben gewaagd. Onder de namen, van de deelnemende zangers en zangeres- sen zien wij Annie Palmen, Conny v. d. Bosch, Oonny van Bergen, Jan J van der Most, The Shepherds (hebben in dit programma hun debuut gemaakt J als het Kennemerkwintet) en Ronnie ,De toekomst?" „Die is er zeker", zegt Ton Kool, „het programma zou je de J achterdeur voor nieuw, jong talent kunnen noemen, dat betekent voor ons een belangrijke en ook een heel dank- bare taak. Weliswaar zie je je eigen „ontdekkingen" spoedig over alle om- roepen rondzwerven, maar daar is nlete tegen te doen. Wij verkochten geen alleenvertoningsrecht. Buiten dat bezitten wij een behoorlijke luis- tersohaar. Er is dus geen enkele reden om er mee op te houden", soortgelijk programma van Ger de Ton Kool heeft gelijk „Springplank" ls Roos. Dezer dagen precies 10 jaar geleden besloot men tot de nog steeds bestaande vorm over te gaan Ton Kool maakte in het land audities en selecteerde. Pierre Wijnobel schreef voor solist en orkest arrangementen en Jo Budie verzorgde de begeleiding. Jenny Arean en de Scapino Dansacademie TELEVISIE Er is sindsdien niet veel veranderd. Ton Kool selecteert nog steeds (nu in de studio, komende winter weer in het land), Pierre Wijnobel buigt ziöh nog steeds over de meest uiteenlopende arrangementen en Jo Budie zwaait als tien jaar geleden de scepter over het vaste „Springplankorkest". En al wordt er nu over gedacht', de tune van het programma heeft in die jaren nooit een modernisering ondergaan. Welis waar is er voor enkele speciale tiener- afleveringen een andere herkennings melodie gebruikt, maar de zondag middag. (in de zomer vrijdagavond- luisteraars horen nog steeds dezelfde plons als tien jaar geleden. Iets waarin ook weinig of geen veran dering is gekomen, is de belangstel ling. In de loop der jaren hebben enkele duizenden kandidaten zich voor een auditie gemeld. Er komen ook aanvragen uit het buitenland, vooral uLt België. In totaal zijn er van 565 gegadigden radio-opnamen gemaakt. Het heden zijn twee jubileumuitzendin- gen, waarvoor vandaag de opnamen zijn gemaakt. Zaterdag 14 mei wordt het eerste deel uitgezonden Er is aan deze uitzending voor de luisteraars een prijs verbonden. Het is de bedoe ling te raden hoeveel aspirant-solisten zich in de loop der jaren voor een auditie hebben gemeld. In de twee uitzendingen zal men kun nen luisteren naar een keur van solis- programrna dat zeker recht i bestaan heeft. Het reikt in alle opzich ten verder dan het wel gezellige n weinig zinvolle werk rond trotse r ders die hun van talent overlopende II a don n 11 nil A kinderen naar voren schuiven. „Spring- J 11VWVIIUVUIUJ, plank" heeft veel jongeren ertoe aan- NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws, gezet serieus op de aarzelend ingesla- J 19,01 Klaas Vaak. 19.05 De Verre gen weg verder K gaan. Dat heeft tot kijker. 19.15 Van gewest tot gewest, nu toe eèn broodnodige aanvulling op- 19.30 Voetbal Liverpool—Borussia le geleverd wat betreft solisten voor de J helft. 20.15 NTS-journaal. 20.25 Voet- talrijke omroepeneembles. bal LiverpoolBorussia 2e helft. 21.15 NATIONAAL PGROGRAMMA: Hel, 't Is in de mei. AVRO: 21.55 Pop- Generation. NTS: 22.45 Journaal. NEDERLAND II NTS-NATTO- i NAAL PROGRAMMA: 20.00 Nieuws, herdenkingsavond bracht 2Q 01 concertgebouworkest. 20.30 Rand- figuren docum. progr. VPRO: 21.00 5 mei 1945. 21.45 Iets speciaals.NTS: 22.20 Journaal. gisteren een voortreffelijk t.v.-pro- gramma. Zowel wat het via beide 2 ders uitgezonden NTS-gedeelte betreft als wat later door de NCRV op „I" ge- T/ 7 boden werd. De reportage van de V1 IJClClg Waalsdorpervlakte elk jaar eender NEDERLAND I NOT/NTS: 10.45 en elk jaar weer Indrukwekkend 'werd Schooltelevisie. voorafgegaan door een geslaagde „medi- MK tatie" van Pierre Jansen by beelden l-K HI I fl I van oorlogsmonumenten en een uitvoe- J ring van „Bericht aan dc levenden". HedeUaVOnd Dit „Bericht", uitgevoerd door het Con- HILVERSUM I (402 ml AVRO: certgebouworkest o.l.v. Bernard Haltink 18.0o Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 met Han Bentz v. d. Berg als declama- Boeren Partij. 18.30 Lichte orkestmuz. tor, trof ons vooral om Hans Henke- 18 55 voor de kinderen. NATIONAAL mans' aangrijpende muziek. Meer dan PROGRAMMA: 19.00 Die vijfde dag om de tekst van H. M. van Randwijk j mei. 20.00 Aftellen. AVRO: die, geloven we vooral op de kijkefs die 2i.oo stereo: Residentie-Orkest 22.30 de bezettingstijd niet bewust hebben be- Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.05 leefd toch een wat pathetische indruk stereo: Discotaria. 23.55 Nieuws, moet hebben gemaakt. Het NCRV-aandeel was zo uoed als men HILVERSUM n (298 m) NCRV: zich op een avond als deze maar wen- 18.10 Nederl. amusementsmuz. (opn.). sen kan. Twee buitenlandse produkties: 18.40 Op de man af. 18.45 Radiokrant. „Het voorlaatste bedrijf" en „Bedevaart NATIONAAL PROGRAMMA: 19.00 naar Berchtesgaden". Het eerste pro- Die vijfde dag in mei. 20.00 Nieuws, gramma had eigenlijk een blije inzet: 20.05 Radio Kamerorkest. NCRV: 21.00 de kinderopera Brundibar. Werkstuk Boeren en burgers in Buitenveen. dat ook vandaag de dag simpele vreug- 21.30 NCR V-kinderkoor. 22.00 Soms. de zou kunnen schenken. Het kreeg in 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws, deze realisatie iets gruwelijks door de 22.40 Boekbespreking. 22.45 Kerk wetenschap dat het in Theresienstadt orgelconcert. 23.15 Weerwoord. 23.45 tal van malen is opgevoerd door en voor J Modeme pianomuziek (gr.). 23.55 ten dode gedoemde kinderen. Bijna y Nieuws. 15.000 kinderen AVRO-t.v. brengt vier shows rond Catharina Valente HILVERSUM. De A.V.R.O.-televisie zal in co.produktle met het „Zweites Deutsches Fernsehen vier, ongeveer .Bedevaart één uur durende, shows opnemen rond de wereldvermaarde Duitse artieste Catherina Valente. In deze vier shows, die in hef komende winterseizoen via Nederland I op het scherm zullen komen, wordt Catherina Valente ter zijde gestaan door een keur van artiesten, onder anderen Conny - - Froboess en Hildegard Knef, Anneliese Tussen deze gekochte programma's door y liefhebbers. Berchtesgaden" had een satirische inslag. Voor wie het wilde verstaan werd dit. programma eigenlijk nog gruwelijker dan „Het voorlaatste bedrijf" omdat het aantoonde dat RADIO VERONICA (192 m> - 18.00 Veronica's lukebox (verzoekplaten 19.00 Beatle-show, 19.15 Hits van morgen en overmorgen. 20.00 Een pro gramma voor ledereen die zijn hart 1966 Duitse overheidsinstanties blijmoe- aan de tropen verpand heeft. 21.2 dig revenuen incasseren van sensatie- Talentenjacht. 22 00 Populaire muziek, zoekers en relikwiejagers in Hitiers ^.22.30 Tour de chant, 23 00 100 Een voormalige „adelaarsnest". 5 programma voor dieren- en andere den. VPRO: 9.40 Morgenwijding. J VARA: 10.00 Schoolradio. 10.20 Ro- mantische orkestwerken (gr.). 11.00 J Nieuws, 11.02 Progr. voor de vrouw, 11.40 Oude Poolse muz. (gr.). 12.00 Stereo: Tango-rumba orkest. 12.27 Land- en tuinbouw. 12.30 Overheids- voorlichting. 12.40 Orgelconcert. AVRO: 13.00 Nieuws. 13.10 Journaal. 13.30 Voorproef koorfestival 1966. 5 14.00 Beiaardconcert. 14.15 Bij de tijd en bij de thee. 15.35 Lichte orkestmuz. (opn.). VPRO: 16.00 Nieuws en De keerzijde van de medaille (IV). 16.15 De fluit geduid (IV). 16.45 Nieuws voor de kinderen. 16.49 Voor de jeugd. 17.30 Nieuwe gram.platen. 17.50 Ac; t tuallteiten. HILVERSUM II (298 m) KRO: 1 7 00 Nieuws. 7.10 Meditatie. 7.15 Lich- te gram. muz. en nieuws. 7.55 Over- weging. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte gram. muz. en nieuws. 8.40 Voor de huis- vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.05 Voor de zieken. 11.40 Lichte gram. muz. 12.00 Angelus. 12.03 Licht ensemble. 12.27 Land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Wissewassen. 13.10 Licht instrum. septet, 13.35 Voor J de vrouw, 13.45 Musië^ta, 15.00 School- radio. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Fluit J en klavecimbel. 16.50 Klass. gram., muz. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Lichte muz. voor tieners. 4 HILVERSUM III (240 m en FM- kanalen) NRU/AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Vrolijk oöhtendprogr., (gr.). 10.00 Nieuws. 10.02 Gevar. pla- tenprogr. 11.00 Nieuws. 11.02 Gevar. platenprogr. 12.00 Nieuws. 12.02 Ope- rettemelodieën. NRU/NCRV. 13.00 Nieuws. 13.02 Zuid-Amerikaanse klan- ken (gr.). 13.30 Lichte orkestmuz. (gr.). 14.00 Nieuws. 14.02 Licht gevar. platenprogr. (Om 15.00 Nieuws). 15.30 Lichte gram muz. voor de tieners. NRU/AVRO: 16.00 Nieuws. 16.02 Licht platenprogr. 17.00 Nieuws. 17.02 —18.00 Gevar. platenprogr. voor auto- mobilisten. RADIO VERONICA (192 mtr) 7.00 Ook goeiemorgen, 9 00 Muziek terwijl J u werkt. 10.00 Koffietijd met Tibeke, 11.00 Huisvrouwenverzoekprogr.. "12.00 Gevar progr.. 12.15 Lunchmuziek, 14.00 J Matinee. 16.30 De Polydorshow. 17 no Toppers van thuis. 17.15 Platenpalet, Rothenberger, Nana Mouskouri Jimmy Makulis, Jacques Ary, pantbmtmespeler, Silvio Francesco, zanger-gitarist. Guiseppe di Stefano, de Italiaanse tenor, Die Sunnies und die Cornels, Willy Schneider, Gerhard Wendland, Duitse zangers, het kleine maar fijne familiezanggroepje Les Surfs en 'n gecombineerd Engels-Duits ballet onder leiding van de Ameri kaanse choreograaf Nick Castel. Ze worden allen begeleid door een uit veertig man samengesteld orkest van Belgische en Nederlandse musici. De shows worden geregisseerd door Bill Foster, de regisseur van de Danny Kayeshows, met assistentie van A.V.R.O.-regisseur Jef de Groot. De muzikale leiding is in handen van David Grusin, die in de Verenigde Staten de Andy Williamsshows diri geert. Decorontwerpers zijn Horst Hennicke en Oor Hermeier. - 18.00 Nieuws. 18.28 Paarde- een opmerkelijke eigen produktie: het r Bru9Se, (XejJ oorspronkelijk Russische t.v.-spel „De 15.03voor dé ontmoeting". Een gelegenheidsstuk. sportberichten. 18.30 Lichte maar ln liet genre bepaald van gned.ge- kM^wa^erliriri.^to.aTèk ïï'aeiu™ halte. Regisseur Bob Lowenstein leek er teiten '19.40 Klassieke muziek. 19.50 hard op gewerkt te hebben. Hij kwam Vr(je politieke^ tribune 20.00 Klassieke met een voorstelling die er zijn 'mocht. rf Een goede bezetting, met een voortreffe- lijke rol van Henk van Ulsen,, en een J f zorgvuldige cameraregie, óók in de ge filmde buitenscènes, gaven het stuk de beste kansen. Zó zelfs dat we zouden wensen dat onze t.v.-dramaturgen, ge zien dit succes, meer aandacht zouden schenken aan het moderne Oosteuropese t.v.-repertoire. )e rert&ling van een eerder op het tweede net uitgezonden aflevering van Literair Kijkschrift vormde een gelukkige af sluiting i l Kiass. t Engelai 12.00 Nie .Frans U 52.15 Jazz. iVDR '309 1 22.00 Kam i»k, 23.01 Vrijdag HILVERSUM I (402 m) VARA: 7.00 Nieuws, 7.23 Lichte gram. muz., <7.30-7.35 Van de voorpagina). "I?"™- Niuews. 8.10 Lichte grom muz. Hans Croiset, medewerker in het programma rond Kurt Tucholsky. J Te land en te water. 9.35 Waterstan- (Nederland II, 20.30).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 2