SaCcidóeSoii/ïci/nt DROOAA VAN EEN KLEINE TOBBERD EENS UITGEKOMEN" „DE IS NU EINDELIJK ■Vanavond in de ether Ted de Braak en zijn fameuze glaasje Veronica lanceert je, de mensen journalisten praten en komen. Nipkowschijven voor Mies en scène en Hilo 3 opeens is het gebeurd ASPIRIN>H BAYER PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT DINSDAG 3 MEI 1966 Het zimard van dr. Holtrop MET een rammelend zwaard heeft dr. M. W. Holtrop vorige week weer eens door de nationale huishouding gelopen. De president van de Nederlandse Bank is im mers erg ontevreden over de be strijding van twee economisch- financiële gevaren: de bestedings- hausse en de monetaire inflatie. Het zwaard van Holtrop treft ©en groot aantal zaken: het peil van de loonstijgingen, de groei der consumptieve bestedingen, de voortgaande stijging van over heidsuitgaven en de belasting- politiek inzoverre die op fiscale verlichtingen is uitgedraaid. De manier waarop dr. Holtrop klappen uitdeelt, lijkt op het eerste gezicht koren op de politieke molen der oppositie. Bij nader inzien zal men evenwel ontdekken dat de kritiek voor een goed deel ook het regeringsbeleid van vóór de perio- de-Cals betreft. De belastingver lagingen bijvoorbeeld om één punt te noemen. De functie van president aan de Nederlandsche Bank brengt onlos- maakbaar met zich mee, dat dr. Holtrpp probeert allerlei baten af te houden; als hij zou constateren, dat 't economisch en monetair in Nederland allemaal botertje-aan- de boom is, gaat de sneeuwbal na tuurlijk nog veel sneller rollen. Maar naast juister gezegd nog daarboven ligt de verantwoor delijkheid van de regering. Die moet verder en breder zien dan de man die haar eerste uitvoerder in het monetaire veld iszij moet ook soms risico's nemen die de presi dent van de Nederlandsche Bank ontraadt. ZOWEL overheid als de burge rij hebben van dr. Holtrap een treffer te incasseren gekregen op het punt van de groei der beste dingen. Op dit punt heeft de cri ticus natuurlijk niet helemaal on gelijk; hij heeft hard cijfermate riaal bij de hand om zijn bewerin gen te staven. Trouwens in regeringskringen wordt het geluid ook sterker, dat aandringt op een sterker onder druk zetten van lonen en prijzen. Verschillende ministers doen dit, omdat ze vrezen anders in de over heidssector sterk te moeten gaan afremmen.- En dat, terwijl dringen de voorzieningen op vrij korte ter mijn juist een ruimer financiële armslag voor de overheid wense lijk maken. Als kanselier van de schatkist zal dr. Vondeling komend najaar op deze problematiek nog veel con creter moeten ingaan dan hij vorig jaar deed. Want al zouden we ons kunnen voorstellen dat het kabinet-Cals vindt dat het zwaard van dr. Holtrop op verkeerde plaatsen is gebruikt, dat het een scherpsnijdend zwaard is, valt niet te ontkennen. De overheid zal daarover de burgerij hebben in te lichten en bijvoorbeeld moeten dui delijk maken, waarom ze bepaalde argumenten van de president van de Nederlandsche Bank niet in haar praktisch beleid verwerken wil. jVTAAST de eventuele gevolgen voor haar eigen directe ar beidsterrein zit de overheid even wel ook met de vraag wat ze doen kan en doen moet om de overbe- stedingen in de particuliere sfeer tegen te gaan. Voor ons blijft het kardinale punt daarbij dat een belangrijk deel van het aandeel der particu liere burgers (dus niet van de werknemers alleen!) van de con sumptieve sfeer naar de besparin gen wordt overgebracht. Lukt dit niet, dan is inderdaad alleen een drastische belastingverhoging over de gehele linie nog de reddingsboei voor de nationale economie. Juist in dezelfde week van het dreigend zwaard van dr. Holtrap heeft de overheid haar campagne heropend om voor een premie- spaarplan de natie tot meer bespa ringen te stimuleren. Op papier ziet het plan er niet onaantrekke lijk uit: een belastingvrije premie van 20 procent als men vier jaar geen geld opneemt geeft met de normale rente een aantrekkelijk rendement. Maar voor de natio nale economie zal dit premiespaar- plan toch echt pas rendabel zijn, als tegelijkertijd de consumptie in bedwang gehouden wordj. Een grootscheepse bijdrage aan het spaarplan baat bijvoorbeeld nog maar weinig, wanneer eerstkómen- de jaren de loonstijgingen toch in flatoir blijven werken. Sterke druk op prijzen en lonen, gepaard gaande aan middelen om het aandeel van de kapitaalver schaffers in de bedrijfswelvaart in een redelijke proportie te houden ten opzichte van de actieve be- drijfsgenoten blijft eerste voor waarde voor veiligstelling van de "ati®?}ejfeconojEif -PS v'lit pvnt kan het kabinet-Cals m zijn laatste jaar hief bhtkoinen aan 'n krach* tig beleid. Anders laat het voor zijn onvolger economisch een even moeili jke situatie voor de nieuwe regering achter als zijn voorgan ger budgetair in 1965 deed.- Dun in Rnitpr Hl Pt 26-jarige Joegoslavische «tngere. i-ell/itJU' xlujUjf UlVl Dunja Rajter liert. ilch in 1959 ale leerling* eigen show kreeg bij het toneelgezelschap 1 de toneelacademie van Zagreb inschrij ven. Toen zij in '63 deze academie verliet, was zij de enige, die direct een contract 1 Zagreb. Haar t.v.-debuut maakte ztj ech ter reeds in '62. Thans heeft zij aan meer dan honderd t.v.-uitzendtngen meegewerkt, alsmede aan een half dozijn films. Als actrice speelde zij voorts in o.a. „Iphigenie" van Euripides, in „As you like it" van Shakespeare en de musical „Calamaty Jane". Een hoogtepunt in haar (nog korte carrière bereikte zij, toen zij 'n uitnodiging kreeg mee te werken aan 't Dubrovnik Festival 1965, de belangrijkste theatergebeurtenis in Joego-Slavle, waarvoor allen de allerbelangrijkste worden uitgenodigd. Vanavond treedt zij met de gitarist Mario Nardelli voor de KRO-t.v. op. (Nederland I, 20.20)". RADIO Hedenavond Klass. muz., 20. ,10 Hoorsp., 21.22 KI ai BRUSSEL-FRANS J484 m.) 18. NDR-WDR (309 m.) 19.30 KI af „Wie zal dat betalen?", forum over beroepsvoetbal Hedendaagse muziek Hel Nederlandse beroeps voetbal vergt tegenwoordig de grootste inspanning op financieel gebied. Hoe is 't ?igend(jk met deze zaak ge steld? Dit onderwerp wordt ter sprake gebracht in „Wie zal dat betalen?". In een inleidende film wordt de visie van enkele vooraanstaande voetbal leiders naar voren gebracht. Daarna wordt de mening gevraagd van een forum, bestaande uit de heer H. Zon, de heer G. G. Kerkum, de heer B. H. R. wan Gelder, de heer A. M. Brands en mr. J. H. Lobsteyn. Presentatie: Koen Verhoeff. (Nederland H, 20.01). De KRO-radio maakte op 30 januari 1966 in de Kleine Zaal van het Con certgebouw te Amsterdam opnamen van een concert, dat onder auspiciën van de Stichting Nieuwe Muziek werd gegeven. Uitgevoerd werden hedendaagse werken van Karlheinz Stockhausei» 'en Earle Brown. Solisten waren Siegfried Palm, cello en Aloys Konstansky, piano. De KRO-radio zendt dit concert vanavond uit. (Hilversum II, 20.05). Newa; 21.00 De Rode Pimpernel; 22.05 Vanavond in de Nieuwspoort. NTS: 22.30 Journaal; 22.35—23.05 Teleac. NEDERLAND II. NTS: 20.00 Nieuws in 't kort. AVRO: 20.01 Sportpanorama; J20.55 The hot long summer; 21.45 Econ. bulletin. CVK/ IKOR: 22.05 Dichterbij, rel. progr.; NTS: 22.35—22.40 Journaal. TELEVISIE Hedenavond NEDERLAND I. NTS: 19.00 nieuws in het kort; 19.01 Klaas Vaak; 19.05 Journaal v. gehoorgest.; 19.32 En gelse les; 20.00 Journaal. KRO: 20.20 Zangrecital; 20.40 Rembrandt aan de HILVERSUM I (420 m.) AVRO 18.00 Nieuws; 18.15 Actualiteiten: 18.30 RVU; Muz. Spectrum; 19.00 Voor de kinderen; 19.05 Gespr. brief uit Parijs; 19.10 Gamelan; 19.35 Stereo: klass. muz.; 20.00 Nieuws; 20.05 Wie waagt, die zingt; 20.30 Vier sans;-21.00 Moet u 'ns horen; 21.45 Promen. orkest en sol.; 22.25 Ik geloof dat...; 22.30 Nieuws; 22.40 Actualiteiten; 23.00 Jazz- en dans muziek; 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM H (298 m.) KRO 18.00 De Zilvervloot; 18.20 Uitz. v. d. Boerenpartij; 18.30 Harm.ork.; 18.50 En nu mijn geval; 19.00 Nieuws 19.10 Actualiteiten: 19.30 Metropole- ork.; 20.05 Mod. muz.; 20.40 Radio- philharm. ork.; 21.35 Bariton, mod. liederen; 21.55 geest. muz. (opn.); 22.15 Zie, ik maak alles nieuw; 22.30 Nieuws; 22.40 Epiloog; 22.45 Lichte gramm.muz.; 23.5524.00 Nieuws. RADIO VERONICA (192 m> - Van 18.00 tot 20 00 uur, vlak voor het hele uur nieuwsberichten - 18.00 Veronica's Jukebox, 19-00 Rolling-Stonesshow, 19.15 Wereld Hitparade, 20.00 Oram, met o.a Indonesian Teenagercorner. 21.00 Rock, Beat en Boogie. 21,30 Veronica's Rhythm and Blues Hop, 22.30 tot 1.00 Gevar gram. muziek. 18.45 Sport. 18.5: gr.pl., 22.. -WDR (3C 22,00 Kerk< BBC Woensdag HILVERSUM I (402 m.). VARA 7.00 Nieuws; 7.23 Lichte gramm. muz.; 7.307.35 Van de voorpagi na); 8.00 Nieuws; 8.10 Lichte gram. muz.; 9.00 Van alle markten thuis; 9.05 Klass. gramm.muz.; 9.35 Water standen. VPRO: 9.40 Schoolradio. VARA: 10.00 Lichte gramm.muz.; 10.45 Voor de kleuters; 11.00 Nieuws 11.02 Progr. voor de vrouw; 11.40 Pianoduo; klass. muz.; 12.00 Orgel kwartet en zangsoliste; 12.22 Voor het platteland: 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinb.; 12.30 Stereo: Salon-ork.; 13.00 Nieuws; 13.10 Ac tualiteiten en kalender; 13.25 Lichte ork.muz. (gr.); 13.45 Gespr. portret; 14.00 Klass. kamermuz. (gr.); 15.00 Voor de jeugd; 16.00 Nieuws; 17.00 Voor de zieken; 17.30 VARA's Pop show: Dansork. en solisten. HILVERSUM II (298 m.) NCRV: 7.00 Nieuws; 7.10 Dagopening; 7.20 Oude muz. (gr.); 7.30 Nieuws; 7.45 Radiokrant; 8.00 Nieuws; 8.10 Gew. muz.; 8.30 Nieuws; 8.32 Lichte gr. muz.; 9.00 Voor de zieken; 9.40 Voor de vrouw; 10.10 Klass. gramm.muz.; 10.30 Morgendienst 11.00 Fluit en plano (gr.); 11.15 Schoolradio; 11.40 Lichte gramm.muz.; 12.27 Meded. t. b.v, land- en tuinb.; 12.30 Nieuws; 12.40 Act. en evt. gramm.muz.; 12.50 Parade: stereo; 13.30 Licht instr. trio; 14.00 Boeren en burgers in Bui tenveen, hoorsp.; 14.25 Mod. gramm. muz.; 14.55 Stereo: Omroeporkest; kl. muz.; 15.50 Bijbelvert. voor de jeugd; 16.00 Voor de jeugd; 17.00 Stereo: Accordeonspel17.20 Jazz- perspeotief; 17.50 Overheidsvoorl. Mens en samenleving. Spr. mejuffr. mr. H. N. J. Elzenga. HILVERSUM III (240 m. en FM- kanalen. NRU/KRO: 9.00 Nieuws; 9.02 Licht gev. platenprogr.; 10.00 Nieuws; 10.02 Actualiteiten; 10.05 Licht platenprogr.; 11.00 Nieuws; 11.02 Act.; 11.05 Licht platenprogr.; 12.00 Nieuws; 12.02 Act.; 12.05 Ge- zell, Holl. plaatjes; 13.00 Nieuws; 13.02 Act.; 13.05 Licht platenprogr.: 14.00 Nieuws; 14 02 Act.; 14.05 Ge varieerd platenprogramma. NRU/AVRO: 15.00 Nieuws; 15.02 Lichte gramm.muz.; 16.00 Nieuws: 16.02 Volksliedjes van overal (gr.); 16.30 Rhythm and blues (gr.); 17.00 Nieuws; 17.02—18.00 Gev. platen progr. voor automobilisten. RADIO VERONICA (192 m) Var» 8 00 tot 20 00 uur, vlak voor het hele uur: Nieuwsberichten 7.00 Ook goeiemorgen. 9 00 Muziek terwijl u werkt, verzoekplatenprogramma, 1000 Koffietijd. 1100 Verzoekplatenprogr. v d. hulsvrouw 12.00 Lunchmuziek. 14 00 Populair klassieke muziek. 1500 Gram., 1600 Dinsdagmiddag-speciaal (gram 17 00 Gevar. programma. ERUSSEL-NED. (324 t .„„~iek, 13.20 Kaï Schoolradio. 17.15 Top-hlts. ziek, Fiscus en het extraatje ge- fulmineerd tegen de gewijzigde be lasting op overwerk en bijzondere uit keringen. Het N.V.V. eist zelfs dat de socialistische ministers deze nog door het kabinet-Marijnen opgezette verandering weer zo snel mogelijk te niet zullen doen. Een gezellige geschiedenis is dit inder daad niet; inderdaad gaat de betekenis van de verhoging der vakantietoeslagen daardoor grotendeels teniet. Maar hoe komt het dat de vakbewe ging nu pas in aotie komt? Sluimerde ze destijds toen de zaak bij het parlement aanhangig was en maakte ze niet al te veel drukte in de verwachting dat de last toch wel grotendeels terecht zou komen op schouders die niet de schou ders van haar leden zijn? In ieder geval ervaart de vakbeweging nu hoe onaangenaam ook vroeger de greep van de fiscus geweest moet zijn op het extraatje van werknemers met een inkomen dat wel boven, maar niet zo heel veel boven de loongrens lag. HILVER8TTM In aanwezigheid van een groot aantal belangstellenden uit de radio- en televisiewereld zijn glste- termlddag ln hotel „Groot Kievits- dal" ln Hilversum voor het zesde Jaar ln successie Nipkow-schijven uit gereikt door de werkcommlssle van radio- en televisiecritici. De uitreiking werd onder andere bijgewoond door de voorzitters van NTS, NRU, en KRO, respectievelijk de heren E. Schut- tenhelm. mr. A. Roosjen en mr. H. De schijven, een zilveren Nipkow en een zilveren microfoon, vielen dit Jaar ten deel aan televisiepionier en regisseur Erik de Vries en aan Gerard Hulshof, leider van het derde programmanet van KRO-radio. Volgens het Juryrap port is de televisieprijs aan Erik Klaas de Vries toegekend voor zijn aandeel in de programma's „Opspraak", Mies en scène" en „Dichterbij". „Als hier wordt gesproken van aandeel dan ge beurt dit welbewust. De Vries is im mers", aldus het rapport, „het type van de geëngageerde televisiema ker die zich niet tot de vormgeving of regie-puur beperkt. Hij vat zijn taak op als 'n dienende: dienend de mens voor de camera, dienend ook de mens thuis, die hij niet als kijkers zon der meer maar als deelnemers ln 'n communicatieproces wil betrekken. In alles wat hij doet komt zijn zorg voor het goedoverkomen van de „bood schap" tot uiting. Gerard Hulshof ontving de zilveren mi crofoon voor zijn bijdragen tot het voormalige KRO-programma „Ouver ture" en de wijze waarop hij het KRO- radloprogramma op Hilversum 3 leidt Hulshof heeft bekendheid geworven door de grote dosis durf, vakmanschap en enthousiasme, waarmee hij zich in de ongewisse wereld van Hilversum 3 heeft gestort. „Dank zij «en sterke conceptie", aldus het rapport, „krijgt radioluisterend Nederland op de KRO-dagen via Hilversum 8 een zich door kwaliteit onderscheiden speels, spits en ook weer zakelijk program ma voorgezet". ANTENNE Tenslotte stelde de jury vast, „dat de prestaties van Gerard Hulshof binnen het kader van modernisering van de radio het karakter van de pioniersar-- beid vertonen, ook al dient deze ar beid een bejaard medium". (Advertentie) 't Mooiste bruin en beschermt tegen zonnebrand Pigmaderm. Tube f 2,^ Woensdag 11 mei zendt de NTS ran 19.30 tot SI.15 uur op Nederland I de rechtstreekse Eurovisie-reportage uit van de finale van het toernooi om de Europa-Cup voor Landskampioe nen, die in het Heyselstadion te Brus sel tussen Real Madrid en Partizan wordt gespeeld. Leo Pagano zorgt voor commentaar. OVER geluk gesproken: zegge en schrijve één glaasje Madeira, zonder te morsen aange heven in de fameuze Amsterdam se nachtspelonk doorreis. bassist Ted de Braak nu al maanden in kenne- Carrousel" heeft er voor gezorgd, dat zanger- bassist Ted de Braak nu al maanden in kenne lijke staat van topsucces verkeert. Opeeps is hij een felbegeerde entertrainer op feestavonden in do lage landen, opeens verdringen de impresario's zich om zijn naam groot in hun balboekjes te kun nen schrijven, opeens is zijn gage vertwee-, ver drievoudigd, opeens werpen de zuilen hem televisie twijfelachtige eer om op straat herkend te wor- en radio als speelterrein toe, opeens geniet hij de den, om aangehouden te worden door handteke ningenjagers, ker^s verse fans sn maagden op Ted de Braak a indt het allemaal ge weldig. Hij laat zich glimlachend fête ren door dezelfde weldoorvoede mannen die hem een half jaar geleden nog ver banden naar een donkere uithoek van hun bonte avond, hij constateert tot zijn stomme verbazing, dat zijn naam ln één adem genoemd wordt met Rolling Sto nes, Beatles en Nacy Sinatra (maar ont dekt daarna goddank ook dat Jakie Schram met dezelfde komeetachtige snelheid de top-tlen is binnengezeild, het geen de prestaties tenminste weer rede lijke proporties geeft). Hij ziet, hij hoort, hij grijnst. Ted de Braak is een intens tevreden sterveling. Twaalf jaais heeft hij naamloos meege- dreven op de stroom van onze vaderland se showbusiness, twaalf jaar heeft hij alle courante hoogstanden gemaakt om het hooggeëerd publiek te gerieven. Hij heeft alle gekke bekken getrokken, uit alle muzikale vaatjes getapt, hij heeft toneel gespeeld, gruwelijke verhalen ge schreven, aan de bas geplukt, zijn snor laten staan. Maar het echte succes, de kraker voor later zat er niet ln. Totdat hij van de Madeira nipte. Volkomen ar geloos en alleen, omdat hij het zelf een „geinig ding" vond. De vaste klanten van de „Carrousel" verwelkomden zijn aanwinst met welwillende terughoudend heid en Wim lbo, diep professioneel kwam luisteren, zei na afloop, dat het inderdaad een grappig ding wa's, maar dat het voor een platenopname te ge waagd was. in rolstoel In die situatie kwam geen verandering, totdat na vier maanden een minuscule platenuitgever in Westzaan wél een klein succesje 5 de Madeira rook. Ted de Braak reisde daarop vliegensvlug naar Londen, waar hij de makers van het fameuze glaasje, de Britse komie ken Flanders en Swann, de rechten voor Nederland probeerde te ontfutselen. „Ze hadden me gewaarschuwd". her innert hij zich, iedereen in 't vak zei, dat je met Flanders en Swann geen za ken kon doen. Toen ik in Londen aan kwam, had ik als enig contactpunt het theater, waar Flanders optrad. Ik ben diezelfde avond gaan kijken en heb de merkwaardigste voorstelling van mijn leven meegemaakt. Flanders is volko men lam en wordt in een rolstoel het toneel opgereden. Daar zit hij dan twee uur onder ren schermlamp. Een enor me man met een baard, die zingt en grappen vertelt. Het is enorm, wat hij doet. Na afloop ben ik naar zijn kleed kamer gegaan om te zeggen, dat ik de rechten van zijn liedjes wilde hebben. Hij keek me aan en riep: „Zing maar eens wat". Hij verstond er geen blik sem van, maar zijn vrouw is een Duit- Verkoudheid? ASPIRIN' helpt snel en zeker. Miljoenen mensen vertrouwen erop. Wij allen weten: Aspirin helpt Wim lbo vond Madeira voor opname te gewaagd se en die ving een paar worden op. Ik zag ze na het tweede couplet allebei knikken en daarna riep hij: ,Je gaat me toch niet vertellen, dat je helemaal uit Nederland bent gekomen om mij te vragen, of je mijn liedjes mag zingen 1" „Dat wilde ik u net gaan vertellen", ze ik, „ik Daarmee was het ijs gelijk gebroken. Hij heeft grote Jongens afgescheept met een weigering, maar deze keer vond hij het zo leuk, dat een gewone geklofte jongen de moeite had geno men om naar zijn theater te stiefelen, dat hij gelijk ook alle rechten voor de Benelux aan mij gaf. Uiteraard voor het hele repertoire. Ik heb hem toen maar niet verteld dat ik hem eerst vier tele grammen had gestuurd, die stuk voor stuk met „no" werden beantwoord. Na zijn tweede verzoek kreeg ik zelfs 'n te legram met „no no" erop. We zijn als grote vrienden uit elkaar gegaan. geen protestsong Ted de Braak heeft inmiddels een langspeelpalat opgenomen met twaalf liedjes van Flanders en Swann, Tom Lehrer en andere spotzieke tekstschrij- Nee, nee geen protestsongs. „Dat vind ik overtrokken en kinderachtig gedoe. Laat daar maar aan Boudewijn de Groot over. Die kan tenminste accepta bel maken, dat hij in die onzin gelooft. Goed, ik breng ook onzin, maar ik pre tendeer ook niks anders. Ik vind mezelf gewoon niet intelligent genoeg om het gedrag van presidenten te bekritiseren Hoe kan ik immers als kleine Neder lander weten, waarom zo'n man een bepaalde beslissing neemt? Dat zijn za ken waar het welzijn van de hele wereld van afhangt en om die af te doen met vier, vijf kreupele rijmpjes vind ik ie gortig. Ik houd het liever op de pure satire, op de komische song. En daarin kan ik echt niet zo ver gaan als Flanders, want dan loop ik gegarandeerd stuk. Er zijn nu al heel wat mensen in Nederland, die verontwaardigd schreeuwen, dat ik met het glaasje Madeira te ver ben gegaan, maar het enige, wat ik bij zul ke opmerkingen denk is: „Wat een ge luk, dat jullie de oorspronkelijke tekst niet kennen, want dan hadden we gelijk weer een beeldenstorm." enorme snor Ted de Braak schenkt zijn gast een bemoedigende glimlach en likt bedacht zaam zijn enorme snor, die als een plat te boender aan zijn neus hangt. Hij is geen minnaar van rellen, geen hetze maker van huis uit. Van thuis heeft hij wel het artistieke vuur meegekre gen, dat zjjn vader ook tegen wil en dank de podia opdreef. „Vader was een geweldenaar ln zijn tijd, een echte mal- tre de plaisir. die tn jacquet en met ho ge zflde op het hoofd zfln voordrachten bracht. In feite was hij politoerder, dat speelde hij helemaal weg, als hij eenmaal zijn tanden in de ijzerster- ke teksten zette. Hij had een enorm repertoire, waarin lach en traan gelijke lijk verdeeld waren. Een van zijn groot ste successen was de Transvaalse Oor log, vijfentachtig coupletten, die hij in één ademloze ruk de zaal ingooide. Mens. dat was een belevenis. Thuis kon hy het trouwens ook niet I laten. Je hoefde hem maar één teken 1 te geven en dan barstte hy los. Hy kon ogeloofiyk boeiend vertellen en als hy daarna de hond uitliet, deed hy het met een allure, alsof hy met een leeuw wandelde. Ik ben de jongste van zeven kinderen en toen ik op een gegeven moment zei, dat ik het „vak" in wilde, zei mijn moe der alleen: „Dan moet je in elk geval hier uit Arnhem weg, want ze komen je de contracten niet thuis brengen." Moeder hield niet erg van toneel, vond het allemaal flauwekul, wat vader deed, maar als het er nou toch van moest ko men, wilde ze wel, dat het wat op bracht. Zo ls moeder: heel nuchter, maar uitgekookt, reken erop. Ik ben meteen naar Den Haag gegaan En vandaar naar Rotterdam. De klei ne provinciaal, op zoek naar het geluk. Uiteindelijk kwam ik in de Amsterdam se Jordaan terecht en daar heb ik van mijn lqatste centen een kamer gehuurd. Ik had toen alleen mijn lef nog over en daar heb ik het maar mee gedaan. Ik heb een tijdje bij Ben Heuer gewerkt en daarna ben ik met een toneelgroep de Noordoostpolder ingetrokken om de cultuur aan de man te brengen. Felix Timmermans op het biljart, Shakespea re tussen de schuifdeuren. Het geken de werk. Elke week zat je de knopen van je jas te tellen: zal er wel, zal er niet betaald worden en elke cent, die Jan Bronk ons uitkeerde, was meegeno men. Het ging immors niet om h l geld, maar om de vaktrots. op routine Achteraf kun Je alleen maar zeggen, dat het een meesteriyke tijd is geweest. Tineke van Leer zat in de groep en Kit ty Courbois en allemaal waren we be zeten van het toneel. Als we 's avonds in zo'n werkkamp aankwamen, schoven we zelf de biljarts tegen elkaar en daar na planken eroverheen en voilé: de schouwburg was klaar. De ellende is alleen, dat je op den duur slordig wordt. Je gaat op je rou tine drijven, je staat te werken voor mensen, die onder de voorstelling luid keels bij de ober een biertje bestellen en dat haalt de fut eruit. Op het laatst sloten we onder elkaar een weddenschap af. dat we de zaal tenminste 20 minuten stil zouden houden. Soms lukte het, maar de Idealisten waren hun geld va ker kwijt. schmierestreken De volgende halte tvas de Carrousel in Amsterdam. Ik zat daar als bassist zanger in het huisorkest en om het sfeer tje van Les frères Jacques te bereiken, lieten we enorme snorren staan. Ge woon als gimmick en echt niet om een fraaie entree bij de vrouwelijke clientè le te hebben. Ik heb het drie jaar vol gehouden en geen dag met de pest ln mijn lijf gemusiceerd. Je ging op den duur alleen steeds vaker denken: „Zou ik hier ook nog eens uitkomen?' Je zit op een gegeven moment vastgebakken in de sleur van het vaste amusement en je kent alle schmierestreken om een gratis borrel los te krijgen. Eén geintje op een vaste klant en er werd al ge wuifd. Rondje voor het orkest. Hartelijk dank meneer Jansen. En dat we ze nog maar lang zullen lusten. Op datzelfde moment uacht ik dan: „Hoe lang zullen ze me nog lusten!" Je hebt iets opgebouwd, een showtje. Je weet, dat je je vak verstaat, dat je niet slechter bent dan de broeders, die suc cessen hebben op de t.v. Maar de ellen de is alleen, dat je aan de verkeerde kant van de streek zit. Er komt onher roepelijk een moment, dat de musicus in de bar zich deze situatie pijnlijk be wust is. Voor mij is gelukkig op het goede mo ment dat glaasje Madeira gekomen. Een doodgewoon liedje uit het vaste re pertoire, waar niemand een giller in zag zitten. Dat werd pas duidelijk, toen het plaatje uitkwam. Je hoort jezelf op de radio, Veronica lanceert je, de mensen beginnen te praten, de journalisten ko men. En voordat je het weet, is het ge beurd. Opeens sta je in de krant, in de tophitlijst. En je vindt het allemaal maar doodgriezelig, omdat je het niet gewend bent. Je bent gewend, dat een impressario zegt: „Meneer De Braak, u staat vóór in het programma" en niet, dat hij uitbundig op je schouder slaat en stralend uitroept: „Zet hem op Ted, want j(j bent vanavond het klapstuk." Ik kwam vóór die tijd altijd twee keer twintig minuten uit met een eigen af gerond showtje. Een proloog, een con- een liedje en een finale. En zeker zo goed als dat glaasje maar het sloeg alleen niet zo dichter bij hemel Waar dat nu aan ligt, is me een raat' sel. Ik breek mijn kop er ook niet over, want ik vind het best zo. Het gaat nu precies zoals ik het als kleine tobber in mijn dromen zag gebeuren. Er is geld voor een auto, geld voor het huishouden, geld voor de hobby's. Ik kan rustig op vakantie naar het buitenland en dan blijft er nog een zakcentje op de bank Over dat plaatje wil ik niks meer ho ren. De één zegt, dat er 40.000 zijn ver kocht, de ander praat al over 80.000. Ik merk het wel aan de afrekeningen en vóór die tijd ga ik me echt niet op vreten. Ik weet alleen, dat de reacties op het liedje veel milder zijn dan ik aanvan kelijk verwacht had. Dat zal ook wel een tijdsbeeld zijn. Ik trad in Texel op voor een sjieke sociëteit en na afloop kwam de dominee naar me toe. Hij be gon met uitgebreid handen schudden en toen ik schuchter vroeg, of mijn teksten hem niet te ver gingen zei ie „Ach meneer De Braak, u zit wel eens tegen het plafond aan, maar in dat geval zit1 u altijd dichter bij de hemel dan ik"?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 2