Contour ONZER BEELDENDE KUNST „HOOIKOORTS": Vraag Uw melkman naar... Teleurstellende ,Dans van de reiger' van Fons Rademakers Overzicht in Delftse Prinsenhof valt over geheel genomen niet mee een wat lange grap huid? NKS beveelt algemene richtlijnen aan DONDERDAG 7 APRIL 1966 DE LEED6B COURANT In het Delftse Prinsenhof wordt vijftiende „Contour onzer rfdende Kunsten" gehouden, zoals in een verantwoording voor in de catalogus afgedrukt, gezegd wordt. Deze jaarlijkse tentoon stelling wil een overzicht geven van de stand van zaken bij de Nederlandse kunsten. Meer dan veertig mensen nemen eraan deel, hun werken vullen ettelijke zalen en zaaltjes en wat niet opge hangen of neergezet werd, kan een der suppoosten u desgewenst laten zien. Wij hebben daar geen gebruik van gemaakt omdat het geëxposeerde meer dan voldoende is om een generale indruk te geven van wat momenteel in ons land „in" is. Wel te verstaan „ln" bij de schilders, beeldhouwers, pottenbakkers, etc, die ervan overtuigd zijn dat zij op de eer- jte plaats „eigentijds" moeten blij ven. Aan deze eis die men zichzelf op legt hebben allen wel voldaan, maar dat dit tegelijk 'n beperking inhoudt !al al even spoedig blijken voor de gemiddelde bezoeker. Want hoe komt het, vragen we ons af, dat in feite geen der exposanten boven deze gangbare lijn uitkomt. Buiten de mooie kleine, intieme doek je» van Metten Koomstra hangt er jeen schilderij waarvoor we in be wondering stonden en zo is het met de plastiek ook, de beelden van Erie Claus uitgezonderd. Maar deze had den het niet zo moeilijk in de mede dinging naast zoveel erg op elkaar lijkende sculpturen. Dat is wel de meest opdringende impressie van Contour '66, de egaliteit in mineur. r ooit 'n periode zijn geweest waarin zulke verwantschappen be stonden? En mochten die er al ge weest zijn dan vielen ze niet zó sterk op omdat er dan toch altijd sterke verschillen in de onderwerpen lagen. Aan gebaren ontbreekt het niet: velen zochten het In grote formaten. Kees van Bohemen o.a. met semi-abstract- seml-figuratieve doeken: geweldige, zware composities waarin na even zoeken boksers te herkennen zijn, één ls konck-out, 'n ander hangt nog in de touwen, doeken die sterk de aandacht trekken. De abstracties van Diederen hebben ontegenzeggelijk 'n opvallen de kleurenuitstraling, de vlakkenkeu- :e ligt even verder dan het gemiddel- le hier daarmee is dan de bijzon- Ierheid al aangeduid. Peter Jansen, n de grote kerkzaal, doet de zaken »k ln het groot dingen die iets te naken hebben met lichaamsdelen op swart-grijze achtergronden, niet erg opwekkend, nog minder hartverhef- tend, voor 'n ogenblik frapperend wel licht maar niet om lang aan te den- Co Westerik ken. Dit soort schilderijen blijft niet op het netvlies van ons oog zweven en er dringt niets van door in ons hart waar we toch altijd nog graag 'n res tant van het mooie willen bewaren. En dat vinden we op Contour bijna niet in tegenstelling met andere ex posities, waar meestal een of twee uitschieters zijn. Welkome afwisseling Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niets hangt wat de gewone aandacht waard is. Te midden van veel wild en extravagant verfgebruik zijn de pane len van Peter Struycken 'n welkome afwisseling, composities van 'n zeer scherpe lijnberekening en met een zorgvuldig samengesteld kleurenpro- gramma zoals die „Regelmatig ver anderende kubus" of de blokkendoos in roze en bleu (no. 214) en de glas schildering van 213. Gelinieerde figu- Omhelzing. renkunst van goede huize. En daar naast de hevige kleurenexpressies van Benner waarin de onderwerpen er al leen zijn om 't koloriet te kunnen la ten ontvlammen. Martineau neemt deel met verschrikkelijke monsters die helemaal en vogue zijn, 'n grieze ligheid die al half weggenomen wordt door grappen als bij no. 127 „Balda dige engel", fantasieën té groot en té grof van aanpak. Koopt iemand zoiets Dan kijken we nog liever naar de fan tastische aquarellen van J. Roelofsz, een Amsterdamse jonge autodidact die vorig jaar bij Santee Landweer uit kwam. Hij volgt ook wel de mode maar doet het in ieder geval niet slaafs. Rare mensjes, vreemde Boschachtige wezens bevolken zijn scènes die sub tiel en vederlicht van samenstelling zijn, soms poëtisch maar dikwijls be geleid door 'n verfijnde spot. In ieder geval dé opmerkelijkheid van deze tentoonstelling. Geen Nederlandse groepstentoonstelling zonder Berserik en Westerik, de eerste met een reeks ets-aquatlnten en 'n geestige ets „Zelf portret als kind" 'n dik, parmantig jongetje met fiets en 'n knap zelf portret (achter werktafel als middel eeuwse monnik aan schrijflezenaar). Westerik laat wat schilderijtjes zien en enkele aquarellen, natuurlijk ver antwoord, maar toch niet behorende tot zijn beste oeuvre „Omhelzing" maakt 'n uitzondering omdat deze zui vere stemming herinnert aan de beste werken van de vroegliniairen of de Engelse school van prerafaëlieten. Plastiek en beelden Er is veel plastiek en van allerlei soort; ljzersmeedsels als schroot en kwasi-ingenieuze vindingen van hou ten plankjes gecombineerd met ver bogen spijltjes men kent het gen re: hoe zotter hoe beter... Auke Hette ma trekt er zich niets van aan en maakt beeld en beeldjes als... beel den. We willen graag even opmerken dat die „ontmoeting" (Paus en Patri arch) 'n devoot en mooi stukje sculp tuur Is (no. 76) Nie Jonk houdt zich ook aan begrijpelijke normen op con structieve basis, van hem noteren we no 102 „Nereïde op triton" als een van de beste uitzendingen. Artur A. Varela (geboren Portugees) trekt de eerste aandacht met een Spielerei in het groot: een buizenmachine die he te lucht of rookslingers uitpuft en dan ook „Brr, Brr, Brr" is genoemd. Potterie Geen Contour zonder potterie. Jan van der Vaart uit Amsterdam bracht het beste werk mee: tien vazen in gres, temperatuur was 1250 graden C. leemglazuren, maar dat is hij aan zijn reputatie verplicht. Plaats daarnaast de hoge smalle offerblokken van Jan de Rooden die „het nieuwe" zoékt en we hoeven de verschillen al niet meer te omschrijven. Maar al met al hebben we wel eens een betere Contour in Delft bezocht J. V. m Peter Struycken Regelmatig veranderende kubus. Van Noel Coward, die ook bü ons een zekere faam geniet als schrijver van luchtige amusementsstukken, vertoont Toneelgroep Ensemble momenteel een van de eerste lingen: .Hooikoorts". Gisteravond kon men in de uitverkochte Koninklijke Schouw burg constateren, dat deze keuze vooral ge Dresselhuys een prachtige rol in dit stuk k< vaardigheid ten opzichte van deze in haar Mary Dresselhuys rechtvaardigd was door het feit, dat Mary on spelen, een daad van eenvoudige recht- stijl unieke en gTote actrice. r Toneelgroep Ensemble in blijspel Auteur Noel Coward Regie Jan Retèl Dekor, kostuums Jan v. d Wal van Noel Coward Vertaling Bet» Ranuccl-Beclonan Mary Dresselhuys is de actrice, die als geen ander weet, hoe ze door het Clara Elly Weller Jackie Cory ton Pleum Touw Sandy Tyrell Henk Molenberg understatement, door het terloops woord en gebaar, juist de grootste komische trekken in haar toneelfiguren kan be- Rioh&id Great ham Cor van Rtjn Simon Bliss Huib Rooyman» Corel Bliss Jenny Arean» Judith Bliss Mary Dresselhuys nadruken. In een stuk als dit, waarin door een aantal figuren geprobeerd wordt een reeks nogal dolle situaties hardnekkig als normaal te beschouwen, heeft haar speelstijl de meeste kansen. Zij redt het stuk dan ook in velerlei op zichten, waarbij men aan enkele ac teurs om haar heen kan zien, hoe funest het ls, dat zij niet in staat blijken tot deze speelstijl te komen. Het stuk is eigenlijk een wat lang gerekte flauwe grap over een leuke, idiote familie, die gasten voor het My ra Arundel Sigrid Koetse David Bliss Jan Retèl V J „vulsel", het derde is veel te lang, om dat het voor nog geen vijf minuten stof De regie van Jan Retèl volgde de kwaliteit van het stuk. Een zeer sterk eerste bedrijf, vol dwaze, briljante toe voegingen, een matig tweede enz. In een aardig decor en vooral zeer frame en extravagante kostuums van weekend ontvang. De vader, een ro manschrijver, nodigt een vriendinnetje uit, waarvan de moder (ex-actrlce) helemaal niets afweet, ofschoon zij zelf een Jonge aanbidder te logeren heeft gevraagd. Hetzelfde herhaalt zich bij de zoon en dochter des huizes, hetgeen al- j,v lerlei verwikkelingen tot gevolg heeft. Maar toch niet genoeg dat Noel Co- j ward er drie bedrijven aanvaardbaar jfr mee heeft kunnen vullen. Het stuk zet sterk in, in het tweede bedrijf is al veel Jan van der Wal zag men verder in aardige rollen vooral Cor van Rijn en Pleuni Touw. Minder enthousiast kan men zijn over de zeer uiterlijke en in houdloze typering (in de echte zin van het woord) van Sigrid Koetse en over de te gespannen zoon des huizes van Huib Rooymans. Maar men heeft de neiging veel van deze bezwaren van de tafel te schuiven vanwege de heerlijke rol van Mary Dresselhuys. Jan Verstappen. KAMP. ZUID-AFRIKA Tennismeisjes uitgeschakeld JOHANNESBURG De Nederlandse tennismeisjes Trudy Groenman en Elly Krocké zijn gisteren in Johannesburg in de halve finales van het damesdub belspel uitgeschakeld. Zij verloren met ere van het sterke, als eerste geplaat ste Amerikaanse duo Billie Jean Moffitt Carole Graebner ln twee sets: 64 De Amerikaanse tennissters zullen nu tegen Australisch-Zuidafrikaanse com binatie Margaret Smith-Annette van Z(jl die in de andere halve finale Pat Walk- den (Rhodesië) en Glenda Swan (Z.A.) met 62 62 elimineerden, om de Zuidafrlkaanse damesdubbelspeltitel te strijden. In de halve finales van het herenenkel spel zegevierde de als zesde geplaatste Bob Hewitt (Austr.) met 26, 1412, 61, 63 van Ray Moore. Laatstge noemde had in de kwartfinales de Aus traliër Stolle uitgeschakeld. De andere halve finalepartij tussen de als vijfde geplaatste Amerikaan Clark, Graebner en Wlmbledonkampioen Roy Emerson, moest wegens regen wor den afgebroken. Graebner won de eerste set met 6—2 maar stond in de tweede achter met 21 en vijftien gelijk. Nationaal Ballet naar Z.-Amerika DEN HAAG (ANP) Zestig leden van het Nationaal Ballet, onder leiding van Sonla Gaskell, vertrekken morgen voor een tournee van twee weken door Argentinië, Peru, Columbia en Mexico. In Buenos Aires, waar de groep van 9 tot 30 april zal optreden, is het pu bliek op het punt van ballet bijzonder verwend. De voorstellingen zullen wor den gegeven in een der grootste zalen ter wereld, het orkest telt 90 man. Het Nationaal Ballet zal voorts optre den in de hoofdstad van Peru. Lima, van 1 tot 8 mei. in Bogota, Columbia, van 9 tot 15 mei en op het festival van Puebla, bij Mexico City. van 17 tot 22 mei. Het gezelschap wordt op 25 mei in Amsterdam terugverwacht. Nieuwe tournee van The Beatles LONDEN (UPI) Het populaire En gelse zangteam. de Beatles, zal gedurende zijn volgende reis door de Verenigde Sta ten en Canada meer dan twaalf concer ten geven, te beginnen met een optreden in het Amphitheater te Chicago op 12 augustus. Hun woordvoerder, Tony Barrow, ver klaarde gisteren dat de Beatles boven het aantal steden dat zij vorig Jaar aandeden nog vier andere zullen bezoeken Kort voor hun reis naar Noord-Amerika zullen de Beatles een aantal concerten lp Duits land geven en daarna naar Tokio vliegen voor voorstellingen ln Japan en het Verre Oosten. De derde film van de Beatles zal niet vóór hun bezoek aan de Verenigde Sta ten in produktle gaan. Babyderm-zeep Politiek debat Landbouwschap (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De melkrichtprijs e de beslissing hierover van minister Biesheuvel van Landbouw heeft het landbouwschap verleid tot een politiek debat. Het bestuur ging daarmee te en dat was duidelijk merkbaar aan de korzelige houding van waarnemend vooorzitter S. van der Ploeg. De leden vochten onderling met elkaar of zij al of niet een juiste houding ten opzichte van de melkrichtprijs hadden aangenomen. „We zijn onderling bezig aan eikaars goede trouw te twijfelen", liet zich op een gegeven moment drs. R. Zijlstra (voorzitter van de NCBTB) onverwacht ontvallen. De heer C. van der Ploeg (voorzitter Sint-Deusdedit) sprak wel het duidelijkst zijn afkeuring uit dit onjuiste debat in een publiekrechte lijke organisatie: „Moeten we op deze manier het landbouwschap ondermij nen, om niet te zeggen verder onder mijnen?" Sommige werknemersleden gooiden op een gegeven ogenblik de knuppel in het hoenderhok, toen zij opmerkten, dat het voorstel van het landbouwschap voor een melkrichtprijs van 34 cent politieke redenen niet aanvaardbaar geweest was. Daarmee was het hek de dam, omdat de leden van het konink lijk Nederlands landbouwcomité deze opmerking aangrepen om te bewijzen, dat zij destijds in besloten vergadering 35 cent voorgesteld hadden en dat deze richtprijs reëel was. Voorzitter Van der Ploeg bracht later de gemoederen enigszins tot rust. Weekend late roepingen AMSTERDAM (KNP) Van zater dagmiddag 16 tot zondagmiddag 17 april belegt het Antonianum, het oplei dingsinstituut voor Late Roepingen, te Amsterdam een oriëntatie-weekend voor Jongeren, die de middelbare school verlaten „en niet weten wat zij met hun, soms nog vage plannen om pries ter te worden moeten doen". ftwo een gezonde traktatie Sla een paar potjes extra in voor het weekend Na hooggespannen verwachtingen Beeld en geluid vormen vrijwel nergens eenheid Met Bert Haanstra en Herman Horst behoort Fons Rademakers tot de Nederlandse cineasten, die een kleine tien jaar geleden ons land op internationale filmfestivals zo'n uitstekende naam bezorg den. Van dit drietal geldt Rademakers als de speel filmmaker bij uitstek. Van daar. dat de verwachtingen voor zijn eerste co-produktie met een Internationale rolbezetting zeer hoog gespannen waren. Te hoog. zoals nu gebleken ls. want „De dans van de reiger' laat ondanks de i dewerklng van een Gunnel Lindblom Jean Desallly, ondanks het vaak knappe camerawerk van Sacha Vleray een teleur stellende Indruk achter. Het ls moeilijk de vinger op de oorzaak te leggen. Zeker is dat Fons Rademakers niet geholpen werd door het scenario van Hugo Claus. Rademakers wilde het ge geven verfilmen, zag er filmische moge lijkheden ln. Die zijn er ook wel uitge komen o.a. in de flitsen uit het verleden der hoofdfiguren, het verhaal dat de te- neergeslagen Edward aan zijn moeder vertelt en ln het visioen dat Edward even voor zijn gefingeerde zelfmoordpo ging heeft: zijn echtgenote omringd door matrozen op het strand. Maar met de oninteressante, Ja zelfs monotone dialogen Jean Desailly zegt alleen of voegt er een schutting woord aan toe wist Rademakers geen raad, zodat bijvoorbeeld de lange scene- voor-drie personen op het terras geen enkele spanning, alleen maar verveling oproept. Met zor^ Rademakers zocht met zorg zijn hoofd figuren uit en kwam op papier met een ideale rolverdeling. Gunnel Lind blom als de hartstochtelijke jonge vrouw, slippertje tijdens een bal mas qué met een matroos, door haar echt genoot op een afstand wordt gehouden. Edward, sluit zich geheel voor z(jn af en zit als een mokkend jonge- de schaduw van het terras, terwijl de wanhopige jonge vrouw tracht enig leven in hem te wekken, al was het maar jaloezie door te flirten met een karika- toerlst. Jean Desailly zou ideaal zijn voor de onzekere echtgenoot in de veertig, maar ln de film is hfl Arthur Rubinstein, de grootmeester der pianisten, geeft dinsdag 19 april een recital ln de grote zaal van het Am sterdamse Concertgebouw. Hij zal werken spelen van onder anderen Beethoven, Schumann en Brahms. (Van ome sportredactie) UTRECHT De Nederlandse Katholieke Sportfederatie heeft in een rapport aan de bisschoppen aanbevelingen gedaan voor de katholieke signatuur van de sportbeweging. Er wordt geadviseerd de concrete voorschriften voor de sport te vervangen door al gemene richtlijnen over de positieve waarden en de uitwassen ln sport en lichame lijke vorming. Dit heeft de voorzitter van de N.K.S., dr. C. Mlermans. ln de gisteren in Utrecht gehouden ledenvergadering meegedeeld. Het rapport van een N.K S.-commissie over deze aangelegenheid is door het bestuur van de N.K.S., de besturen van de aan gesloten organisaties en diocesane adviseurs wat strekking en inhoud betreft akkoord verklaard. Daarop ls het naar de bisschop verzonden In mei zal het N.KB.-bestuur I echtgenoot, nu beslist een gevolg moet Scene uit de r\ e füm Fons Rademaker* „Dans van de reiger". met kardinaal Alfrink over een en ander van gedachten wisselen. Naar dr. Mlermans verder meedeelde heeft tussen de besturen van de Nederlandse Christelijke Sport Unie en de NX.S, een gesprek plaats gehad over mogelijke samen werking bij activiteiten die voor samenwerking ln aanmerking komen. Dit heeft onder meer geleid tot deelneming van de N.C.S.U. aan de studiedag „sport op zondag" op zaterdag 14 mei. Ook met het N.K.V. ls contact opgenomen ln verband met studie over sport en vrije tijdsbesteding. Tijdens de vergadering is dr. Mierman» uit Haarlem tot voorzitter van de N.K.S. herkozen. slechts een onwillige robot. Van Doude is de toerist en te veel kluchtfiguur om een acceptabele „derde" in de driehoek te zijn. Het meest reële wezen in dit vreemde spel ls de egocentrische moeder van Edward, gespeeld door Mien Duy- maer van Twist, die in een exotische ochtendjas op een kogelronde kloek ge lijkend, de nuchterheid zelve is, ook al zet z(j haar zoon aan om een zelfmoord te fingeren om zijn vrouw te straffen. Geen eenheid Een andere oorzaak dat de film niet voldoet is het feit, dat vrijwel nergens beeld en geluid 'n eenheid vormen. Na synchroniseren is een kunst, die wij Ne derlanders nog niet machtig zijn. Rade makers trachtte dit te ondervangen door vele dialogen te laten uitspreken met de camera gericht op de rug van de spre ker, de spreker in het halfduister of bul ten het beeld, dan wel „hardop"denkend. Desondanks krijgt men het idee een stomme film te zien, met een hoorspel op de achtergrond. Misschien, dat net als bij de Franse versie van „Als twee druppels water", ook b.v. de Duitse ver sie van „De dans van de reiger" ons beter zou voldoen. Wij Nederlanders zijn een vreemd volk en vinden onze eigen taal op het filmdoek uitgesproken altijd gekunsteld. Maar de Zweedse Gunnel Lindblom in close-up Jean De sailly een „bleekscheet" noemend, wekt beslist de lachlust op. Jeugdervaring Een pluspunt is 't fraaie Joego-Slavi- sche landschap, dat Rademakers met zijn dansende en zingende bevolking prachtig benutte voor zijn ln wezen Nederlandse vertelling. Waarom het ge drag van de zich verongelijkt voelende Jeugdervaring papa Jan Teullngs jaagt zijn als dienstmeisje ver klede Jonge echtgenote (Kitty Janssen) door het huis achterna is ons niet ge heel duidelijk. Het beste grapje in de film de gekleurde prentbriefkaart uit Dubrovnik past niet in de sfeer van het geheel, terwijl aan het slot Jean Desallly als een morbide clown bengelend aan zijn broekriem met een carnavalsmasker op, van een menselijk bedoeld drama plotse ling een nare komedie maakt. Ondanks alle tekortkomingen ia er toch veel te waarderen in Rademakers film, zoals het verweven van heden mat verleden door middel van knappe mon tage, maar de totaalindruk van „De dans van de reiger" ls gezien het ter be schikking staande materiaal en dan ln de eerste plaats de sensitieve Gunnel Lindblom toch teleurstellend. Dat zal men in Cannes ook wel vinden. M. Resultaten van koersen Duindigt WASSENAAR. De uitslagen van de gisteren te Duindigt gehouden draverijen luiden: Dulnhorstprijs, afstand 2000 m. met auto star! 1. Dinku (J. Wagenaar jr) km.ttfd 1.31,9: 2. Dumas; 3. Centaurus. Toto: w. 6 30, pl. 2.00, 2.40, 2.70, gek, 11.10. oov. 10.50. Oud Wassenaar-prils, afstand 2120 m.1. Briun v d Lente (P. S. Vogelaar) 1.26,2; 2. Billy Boy; 3. Blauw Reiger S **-*-• - Duyngheeetprtfs. afstand 2040 m.L Ero Alkestis van E (J. van Leeuwen) 1.32.8; 2 Cornelia Carbonari; 3. Charlie Chaplin. Toto. w. 2 90. pl. 2.30, 4.40. *.60, gek. 3.80, cov. 10.20 Groot Hasebroekprtjs, afstand 2120 m. 1 Ad.,nis Silk B (M. Bouwhuis) 1.28.2; 2. Carrière: 3. Chic Spencer M. Toto: w. 4.60, pl. 3, 3. 5.10, gek. 14.40, Oov. 7.60, trio 1.891.30. i VreugdeprDs, afstand 2000_ r Harmsen: Curas. Toto: gek. 6.70, cm au^ostórt"Tk3ïb5ia"m! Zandt? 1.2L3; 2. Bento Kitty;3. X Pluto. Toto: w. 10.80, pl. 1.80, 1.30, 1.80, gek. 17.20, cov. T.6<* trio 123.50. Duinrellprlls, afstand 2100 m.1. Zaoa Grey (M. Bouwhuis) 1.25.5; 2. Crony v J Lente; 3. Charlotte Six. Toto; w. 20.70, pL 2.20, 1.50, 4.40. gek. 48.70 cov. 8.30. 3.40, pl. 2.20, 2.80, 4.00, Manga^laprija, Happy Jane afstand 1900 m ile afd.) rrJ <A_ Kammerseit) 2.14,4; 2. Evlan3. Suaie Darlln'. Toto: w. 10.80. pl. 3. 2.40. gek. 12.10, cov. 3 90. 6 Mangolaprl)», afstand 19<» m (2e afd.) 1. Paladijn (F. van Deuren) 2.15,0; 2. Cam- brousard; 3. Amigo. Toto: w. 3.40, pL 1.20. 1.10, gek. 7.70, cov. 3 40. 9 Le Turbulent pr(|s afstand 2500 i j 10.80, 3.50. Totalise- pl 2.20, 1.40, gek. 8.20, toromaet 141.879,60.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 11