Zeeuwse bakkerszoon
werd HOFNAR van
cabaretgroep in Amsterdam
Aanslag op Nelsonzuill
inleiding van terreur?
Eigen woning
in België
geliefd bezit
Renaissance
Gebrek aan vastheid
kostte tafeltenniszege
Joke
PIERROT
WOENSDAG 9 MAART J966 DE LEÏDSE COURANT PAGINA T
(Van een oneer verslaggevers)
AMSTERDAM. Ontkennen baat toch niet:
Zeeuws bakkerszoon Guus Vleugel is en blijft
een mhnaar van gepeperd taalgebruik. Taboes
zijn vow hem schadelijk wild, dat dient te worden
afgescloten, heilige huisjes in de vaderlandse
dreven licht hij moeiteloos van hun fundamenten
met d< cirkelzaag van zijn kritiek. „Een kwestie
van gezonde reactie", zegt hij zelf vergoeilijkend,
„als j( bent opgegroeid in een streng calvinistische
omgeiing, sla je des te gemakkelijker door naar
„Md slapen verdien
je liks, maar het is
zo geweldig''
Ovf zijn jeugd in Goes en zijn gym-
j: naiJmjaren in Middelburg rappor
teer. Vleugel verder mondjesmaat.
Zijn eicuus? „Het is allemaal te lang
geledei, het is niet interessant". Op
school goot hij zijn onbehagen in
doodseieuze verzen. Het zij zo. Hij
probeet de dichter in zijn binnenste
nog te edden door met dunne stem op
t« merlen, dat er in zijn sonnetten af
en toe >ok een Piet Paaltjes-tik zat.
maar let is slechts een verzachtende
omstaniigheid. Zijn eigen herinne
ring heft de puber Vleugel al lang ge
leden tit de strop veroordeeld.
Met Zeiand worstelt hij voorlopig ook
en ech boven water is hij tot nog toe
niet gkomen. Hij heeft de provincie
het grjze etiket van de zwaarmoedig
heid ipgeplakt, maar haast zich toch
om tezeggen, dat het „verrekte goeie
mensa zijn". Hij kijkt zorgelijk in
zijn gas chocomel en fluistert: „Wat
ik in Zeeuwen waardeer is hun een
voud. Se houden niet van flauwekul,
ze gaai langs de kortste weg naar de
kern. lat merk je ook in mijn teksten.
Ik vertfschuw elke vorm van exhibi
tionism, ik voel niks voor een caba
ret me hoge intellectuele standing.
't Is tegenwoordig de grote mode om
op het toneel met dikke woorden te
schermn, om quasi-arrogant te doen.
Je kun met Intellectuele prietpraat ie
mand -genschijnlijk dood slaan, maar
ik heb het niet nodig. Dat deed ik,
toen il achttien was. Als je piepjong
bent \41 je laten zien, dat je niet van
gistera bent, dat je voor 1000 procent
meetel. Je grijpt dan naar dikke
woordn, omdat je niks anders in je
bagagi hebt. En daarmee probeer je
dan vanhopig Je onvolwassenheid te
camotfleren".
SCHAAMROOD
Wat s dan wel een goede cabaret
tekst Zuinig via de mondhoeken ac
teren» ventileert Vleugel zijn ant-
woorc „Ik weiger om een definitie
van abaret te geven, want dat lijkt
toch lergens op. Ik heb me al laten
verlelien tot een uitspraak, maar als
ik aclteraf las, wat voor onzin ik weer
had itaan debiteren, dan Bteeg het
schaanrood naar mijn Weaken. Ik kan
alltei zeggen, hoe ik het doe, hoe ik
he: sie. Je moet er van uitgaan, dat
er niks nieuws meer onder de zon is,
dit alles gedaan is door anderen. Het
tornt dus alleen op de vorm aan, op de
oiginaliteit van de uitwerking.
Je pakt een oud gegeven, een alle-
dagse situatie en herleidt die tot zijn
smpelste vorm. Eenvoud is het voor-
namste kenmerk van een goeie caba-
rttekst; je moet durven hakken in je
egen vlees, je moet je eigen geestes-
knderen kunnen uitkleden. Het is ook
iet waar, dat een schrijver van ca-
hretteksten de leuke situatie als uit
gangspunt neemt. Dat is misschien een
"ruikbaar procédé voor een maker van
evueschet8en, van de bekende dijen-
iletsers. Die begint met een dolkomi-
iche frappe en bakt er dan een half-
;are plumpudding van. Maar als je
/oor cabaret werkt, begin je zo nuch-
er mogelijk. Met een huis-, tuin- en
teukenonderwerp. Onder het schrijven
tornt de kortsluiting dan vanzelf, je
set opeens de komische kant, het ab-
girde van de situatie. Dat is dan het
bigin van je tekst.
ftrsoonlijk kost het me niet eens veel
noeite om nuchter te zijn, want een
Jfeeuw is toch al geen lacher van huis-
ilt. Het moet al heel leuk zijn, wil ik
fl>n glimlach kunnen produceren en
cat is voor dit werk een groot winst-
junt. Het is overigens merkwaardig,
«at er zoveel Zeeuwen zijn, die zich
de andere kant. Mijn ouders zijn nog nooit naar
een voorstelling geweest, waarin cabaretteksten
van mij werden gespeeld. Ze vinden het
afschuwelijk wat ik doe, maar ze praten er niet
over, als ik thuis ben. Soms zien ze mijn naam
op de televisie, als Lurelei optreedt. Ook daar
wordt niet over gepraat. Ze willen gewoon geen
moeilijkheden. Ze weten alles en ze verfoeien het,
maar zc hebben het liever over de buurman of
over Ihet weer. Het zijn schatten."
Guus Vleugel,
tot het cabaret voelen aangetrokken
en er nog wat in bereiken ook.
„Neem alleen Annie Schmidt. Die
heeft precies dezelfde nuchterheid,
dat doe maar gewoon, dan doe je al
gek genoeg". Ik. voel me sterk tot
haar werk aangetrokken en héb dan
ook prompt een hele tijd onder haar
invloed gestaan. Er was voor mij maar
één idool: Annie Schmidt en mijn eer
ste teksten waren compleet in haar
stijl geschreven. Achteraf zijn pas de
verschillen gekomen. Annie Schmidt
werkt graag vanuit een huiselijke si
tuatie, zij observeert de Nederlander
in zijn kamer, in de keuken. Ik daar
entegen neem graag een extreme si
tuatie bij de kop, ik voel me aange
trokken tot het groteske, tot het ab
surde. Dat neemt overigens niet weg,
dat Annie Schmidt voor mij nog steeds
het grootste cabarettalent in Neder-
ROOKGORDIJN
Over zichzelf is hij trouwens ook niet
ontevreden. Hij neemt eerst nog eens
een lekkere slok chocomel en bekent
dan, dat zijn studie in de Franse lette
ren indertijd een bedriegelijk rookgor
dijn is geweest om zijn vlucht naar
Amsterdam te camoufleren. Hij heeft
nog wel de moeite genomen om aan te
schuiven in de collegebanken van de
Amsterdamse universiteit, maar veel
verder is hij niet gekomen. Oké, het
hoge woord moet er dan maar gelijk
uit. „Het was inderdaad een excuus.
Ik heb me altijd een stadsmens ge
voeld, ook in Zeeland. Ik droomde
van een leven in de stad, van vrijheid
in de gebondenheid van steen. Voor de
natuur kon ik nooit interesse opbren
gen. Als ik in het buitenland een mooi
landschap zag, een berg, waar ieder
een tegen op keek, dan betrapte ik
mezelf erop, dat ik aan een café op 't
Leidseplein dacht. Of aan mijn kamer
aan de gracht. Je krijgt me ook nu
met geen stok de natuur in en wat dat
betreft zal ik in de ogen van Gart-
hoff wel een lelijke dwarsligger zijn.
Bulten de stad houd ik eigenlijk alleen
van het strand, maar dat niet eens
gepeperd taalgebruik.
vanwege de branding of de zeesterren.
Ik vind het alleen zalig om lui in de
zon te liggen. Dan houd ik uren, dagen
vol en het kan me niet lang genoeg
duren. Mijn grootste hobby is dan ook
slapen".
Speelt diezelfde luiheid hem wellicht
nog parten in zijn werk? „Ja, waar
achtig wel. Ik ben helaas geen man,
die 's morgens om 8 uur achter zijn
typmachine gaat zitten en dan wacht
op de goddelijke vonk. Ik werk bij im
pulsen, meestal 'a nachts en op de
nipper. Ik hol al jaren achter de feiten
aan en leef in een constante zenuw
kramp. Dat nummer over de „Call-
girl", waar Jasperina de Jong haar
nationale succes aan te danken heeft,
leverde ik twee dagen vóór de premiè
re in. Eric Herfst had het idee weken
tevoren met me doorgepraat, maar ik
kreeg het niet uit mijn vingers. Ik zag
het domweg niet. Toen het eigenlijk al
te laat was, schreef ik het achter me
kaar op. Jasperina kreeg het op een
zondag, ik vergeet die dag nooit. Ze
heeft bloed gezweten, want op de pre
mière zou Wim lbo komen kijken of
Lurelei wat was. Achteraf lukte het
allemaal, maar afschuwelijk blijft 't.
Ik vind die werkwijze gewoon niet vol
wassen, niet professioneel. Je leest
wel eens over Amerikaanse tekstschrij
vers, die rustig op tijd naar bed gaan
en de volgende dag uitgeslapen hun
kostelijke vondsten noteren. Dan be
reik ik nooit, maar het zou wel gewel
dig zijn".
(Voetnoot van Vleugel: „Hoe langer
je dit werk doet, de» to moeilijker
wordt het. In het begin schreef ik
maar raak, ik was overmoedig en
dacht: „Wat Annie Schmidt doet, kan
ik ook". Het had natuurlijk maar wei
nig eigen gezicht, maar niemand trok
zich daar wat van aan. Als ik die teks
ten nou nog eens nalees, denk ik al
leen: „Hoe heb je die rommel ooit
kunnen schrijven. D'r zit zo goed als
niks fijns tussen").
TEKSTGROSSIER
Het onalledaags talent van Vleugel
(schuchter, onzeker en voortdurend
relativerend) is indertijd voor het
eerst geënterd door Wim Sonneveld,
die zeven teksten kocht voor zijn pro
gramma „Waar de blanke top". Dus
toch een wonderkind uit Zeeland?
Vleugel: „Ik was op dat moment ver
rukt, wat begrijpelijk was, maar ach
teraf had ik het toch liever wat gelei
delijker aan gedaan. Je kunt in dit vak
niet langzaam genoeg opklimmen. Ik
kreeg in diezelfde tijd een uitnodiging
om in de redactie van het studenten
blad Propria Cures te komen. Ik wei
gerde, omdat ik me al een hele Piet
voelde. Misschien vond ik mezelf te
goed voor zo*n blaadje. Ik heb er nog
spijt van. Door die zeven teksten voor
Sonneveld ben ik in feite alleen maar
achterop geraakt. Ik begon professio
neel te denken, ik voelde me de tekst
grossier en besloot maar gelijk van
mijn pen te gaan leven. Ik maakte ra
dioprogrammaatjes, werkte voor de
televisie, maar ik voelde goed, dat 't
allemaal niet best was".
Toch schrijft Vleugel in diezelfde pe
riode zijn kraker „diep in mijn hart
ben ik een lellebel", die hij vedette
Conny Stuart in de gretige mond
schuift. De cabaretière laveert hij
daarmee in een storm van succes,
maar zelf blijft hij liever in de luwte
van de anonimiteit. Waaromf „Ge
woon een kwestie van lijfsbehoud. Ik
had net de saltomortale gemaakt van
provinciaal naar stadsmens. Ik vond
het welletjes").
ONBENULLIG
In 1960 werd Vleugel door Karin Lar-
sen uitgenodig- om een musical te
schrijven. Het werd „Oh Venus", die
„Ja", meent Vleugel, „het was onbe
nullig kinde/achtig. Er zaten natuur
lijk wel een paar leuke liedjes tussen,
maar die konden de vertoning toch
niet redden. Als ze me op dit moment
zouden vragen om diezelfde musical
nog eens terug te halen, dan zou ik
weigeren. Ik wil hem niet meer zien.
Dat is, ik herhaal het, ook het geval
met de meeste liedjes uit mijn begin
jaren. De pest van cabaret is nu een
maal, dat het zo modieus is".
Zijn grote slag sloeg Vleugel bij ca
baret Lurelei, de aggressieve Amster
damse groep, die hem als bezoldigd
hofnar in dienst nam. „Jasperina de
Jong had gevraagd, of ik wat voor de
groep wilde doen en toen gaf ik twee
van mijn oude radioliedjes. Dat was
natuurlijk fout, want het waren luister
liedjes, die het op een toneel niet de
den. Daarom besloot ik om iets origi
neels te maken. Het werd „De meiden
van Henk van der Meyden" en daar
na „tragisch menuet", waarin Ik het
Nationaal Ballet op de hak nam".
Met die twee pijlen schoot hij gelijk in
de roos. Lurelei kreeg mede door de
zilte Zeeuwse teksten nationale faam
(en beruchtheid) en het logisch gevolg
was, dat in de volgende programma's
Doe het zelf, Wij Lurelei en Wie is
bang voor Lurelei de signatuur van
Vleugel steeds krachtiger werd. „Lu
relei is voor mij de lift naar het suc
ces geweest", zegt hij zelf, „toen ik
nog voor Sonneveld en Conny Stuart
schreef, praatte ik ze naar de mond.
Ik maakte, wat zij graag wilden. Nu
kan ik mijn eigen ideeën spuien. Lure
lei bestaat uit mensen van mijn eigen
leeftijd, die dezelfde mentaliteit heb
ben als ik. Samen met de groep be
paal ik nu het karakter van het caba
ret en dat is voor een schrijver de ide
ale samenwerking. Lurelei is gek, niet
helemaal serieus, maar meestal wel
origineel. Voor het programma, dat nu
loopt heb ik 18 teksten gemaakt van de
22 en ik had er mijn handen aan vol.
Ik heb ook weinig zin om voor anderen
te werken. Voor de televisie bijvoor
beeld. Dat vliegt in één keer over de
buis en dan is het weg. Daar heb je
je dan weken rot op gewerkt. Geluk
kig heb ik geen geldverslindende am
bities, die me noodzaken om voor Jan
en Alleman te werken. Ik ben te ver
strooid voor een auto en te slordig voor
een mooi huis. Laat mij nou maar zit
ten in mijn kamer op de gracht, met
mijn boeken en platen en mijn ouwe
stoelen. Met slapen verdien je welis
waar niks, maar de mensen moesten
eens weten, hoe heerlijk het ia".
DE STUNT
Voor de toekomst heeft Vleugel overi
gens nog enige fraaie hoogstanden in
het vet. Voor de nabije: een nieuwe
musical „De Stunt", gesitueerd in Am
sterdam, gespeeld door een kleine
cast, waarin in elk geval Jasperina
de Jong is opgenomen. Première okto
ber 1966. Daarnaast blijft het cabaret
Lurelei ook bestaan, onder leiding
van Eric Herfst. De première van het
nieuwe programma wordt alleen ver
schoven naar december 1966.
Voor de verre toekomst mikt Vleugel
op een cabaret, waarin Jasperina de
Jong en Ramses Shaffy naast elkaar
optreden. Zij alleen.
„Dat lijkt me het einde", zegt
Vleugel, „dat moet nog fijner
zijn dan slapen".
Stroom anonieme
bedreigingen
DUBLIN (DPI) De politie van
Dublin heeft de politiebewaking op ve
le punten van de stad verscherpt en de
gebouwen waarin de Britse ambassade
zetelt en Britse onderdanen wonen, on
der bewaking gesteld, omdat men
vreest dat de aanslag van dinsdag op
het Nelsonmonument een compagne
van gewelddadigheden heeft Ingeluid.
Rechercheurs zijn nog steeds op zoek
naar extremisten. Zes mannen hebben
de nacht doorgebracht in de Bridewell-
gevangenis. Men verwacht dat ze be-
BEURSO VERZICHT
Goed weerstand
internationals
AMSTERDAM, dinsdag Hoewel de
internationale waarden vanmiddag bene
den het slotniveau van maandag noteer
den, kan toch worden gezegd, dat de
markt goed weerstand bood. Ten opzichte
van het laagste niveau van gisteravond
gaven de hoofdfondsen zelfs een flink
koersherstel te zien. Philips was zestig
cent lager op 119.30. Dit concern gaat in
Zwitserland een ondershandse lening aan
groot ca. 50 miljoen gulden a pari. Dit
voor uitbreidingen in het buitenland. In
Engeland kan binnen niet al te lange
tijd kleurentelevisie worden verwacht.
Hierin zal Philips, via een dochteronder
neming, een flinke vinger in de pap krij
gen, aldus de beurs. Kon. Olie en Uni
lever waren iets lager op reep. 149 en
108.70. AKU daalde een half puntje tot
358. Hoogovens werd twee punten lager
op 440 geadviseerd. De 6^ pet. obligatie
lening Hoogovens groot 100 miljoen gul
den, waarop gisteren tegen 99 pet. werd
ingeschreven, is een succes geworden. De
reële inschrijvingen op deze lening hebben
de verwachtingen overtroffen.
De Nederlandse hoofdfondsen sloten
gisteren in New-York lager. De ongeani
meerde stemming in Amsterdam werd me -
de veroorzaakt door het feit, dat Wall
Street maandag de grootste koersdaling
sedert de moord op president Kennedy
heeft te zien gegeven. De verkoopgolf was
een gevolg van de vrees dat de belasting
zal worden verhoogd, anti-inflatiemaat
regelen die door de regering mogelijk zul
len worden ondernomen, alsmede een
eventuele verhoging van het dekkingsper
centage bij aankoop van effecten.
S Ontdek uw reis
Ronde 1 Opgave 7
UITKNIPPEN!
OPLOSSEN!
BEWAREN!
Zij, die de huis-aan-huiskrant op
nieuw hebben aangevraagd, krij
gen die een dezer dagen per post
toegezonden.
(Van i
verslaggevers)
DEN HAAG Evenals in Luzemburg
staat in België het eigen woningbezit
bijzonder hoog aangeschreven. Van de
agrariërs Is 74 pet. buiseigenaar, van de
ambtenaren en employé'» 50 pet. en
van de arbeiders 5S pet., waarvan de
meesten een buis met zes kamers heb
ben. België ontloopt Luxemburg in dit
geval niet veel, wat blijkt uit de tweede
publikatie van het bureau voor de sta
tistiek van de Europese gemeenschap
pen.
Hoewel zeer vele Belgen een eigen
huis hebben, is het comfort soms nogal
bescheiden. Nauwelijks één op de tien
boerengezinnen beschikt over een dou
che of bad. Een kwart van de agrariërs
heeft echter wel een televisietoestel.
Uit de EEG-onderzoekingen blijkt ver
der. dat twee van de drie Belgische ge
zinnen een wasmachine hebben, maar
dat koelkasten lang geen algemeen goed
zijn. Wel zijn de meeste Belgische ge
zinnen gemotoriseerd. Bij 58 procent
van de administratieve Belgen en bij 26
procent van de arbeiders is dit een auto.
Vergeleken met de resultaten van de
onderzoekingen ln Luxemburg ontlo
pen de Belgen en Luxemburgers elkaar
niet zoveel.
schuldigd zullen worden van het plegen
van de aanslag op de Nelsonzuil.
Minister van Justitie Brian Lenihan
heeft „het roekeloze optreden" van de
extremisten veroordeeld. Hij zei dat het
was 'beraamd en uitgevoerd „zonder
enige consideratie voor de levens van
burgers."
Kranten in Dublin en radiostations
zfln overstroomd met anonieme tele
foontjes waarin bedreigingen werden
geuit. Een krant kreeg te horen dat
Lelnster House, zetel van het Ierse par
lement, „volgende op de lijst" was.
Een tweede anonieme telefonist waar
schuwde dat het Wellingtonmonument
in het Phoenix park zou worden opge
blazen, een derde deelde mee de rest
van de (Nelson) zuil voor zijn rekening
te nemen.
Het onderste stuk van de eens 40 me
ter hoge Nelsonzuil staat temidden van
tonnen puin en beton. Het zal zo spoe
dig mogeiyk worden opgeruimd.
Kardinaal Suenens
Huwelijksethiek
is veranderlijk
PARUS. (U.P.L). Kardinaal L. J
Suenens van Mechelen-Brussel heeft gis
teren op een vergadering van katholieke
intellectuelen in Parijs gesproken over het
thema „Verandert de moraliteit?" Kardi
naal Suenens, lid van de nieuw Ingestelde
commissie voor geboortecontrole in Rome,
zei dat „morele opvattingen herzien moe
ten worden om. in het licht van nieuw
verworven kennis, de onveranderlijke
waarden van het leven, de liefde en de
plicht van verantwoorde voortplanting,
beter te waarborgen".
Kardinaal Suenens gaf zichzelf ant
woord op de retorische vraag, welke
waarden de Kerk tegen elke prijs wenste
veilig te stellen: „Eerbied voor de verhe
ven waarde van het leven van geboorte
tot dood. Geen abortie, geen euthanasie.
Eerbied voor de verheven waarde van de
echtelijke liefde, die een onontbindbare
vereniging van ziel en geest, van hart en
lichaam, ontdaan van alle egoisme en
hedonisme, is".
Op een eveneens gisteren gehouden
persconferentie te Rome heeft de Zwitserse
dominicaan. Henri de Riedmatten, secre
taris van de commissie voor geboorterege
ling. gezegd, dat hij de benoeming .van
zestien bisschoppen, onder wie zeven kar
dinalen. beschouwt als een „rijpingspro
ces". De commissie heeft hierdoor meer
gezag gekregen en kan haar werk effi
ciënter verrichten. Het ligt in de bedoe
ling subcommissies ln het leven te roepen,
die zich resp. bezig zullen houden met de
leerstellige, de wetenschappelijke en de
sociaal -economische aspecten van het
vraagstuk. Pater Riedmatten deelde ten
slotte mee. dat van verschillende zijden,
progressief zowel als conservatief, druk op
de commissieleden is uitgeoefend. „Elk
lid is echter vastbesloten, zijn taak zon
der v<x>ringenomenheid te vervullen".
COOP. VELÜWSE KIER VEILING - EDE
Aanvoer MO107 stuks, handel vlot.
Prijzen p 100 eieren van 42tm49 gram SQO
1075. 51tm56 gram 1124—12309, 56tm0O gram
12241280. 60tm65 gr 1251—1&0. 65tm70 gr
Mennen Williams. Dq Afrikadeskun-
dige op het Amerikaanse ministerie van
Buitenlandse Zaken, onderminister Men-
nx Williams, heeft zijn ontslag aangebo
den. Hij zal deelnemen aan de Senaats
verkiezingen in zijn geboortestaat Michi
gan in november as.
Een
koninklijk
bestek
Klassiek geschenk voör mo
derne mensen, een werkelijk
koninklijk bestek met blijven
de schoonheid.
In zilver en juwelierspleet
verkrijgbaar bij de juwelier.
(TTD
Toch goede prestatie
tegen Engeland (4-5
ASSEN Het Nederlandse tafeltennis-
team heeft zich gisteravond in het
magnifieke Wilcoccntrum van Assen
plotseling uit de malaisestemming ge
werkt. waarin het sinds de zouteloze ont
moetingen tegen de Belgen verkeerde.
Tegen het Britse team, in volle voorbe
reiding voor de Europese kampioenschap
pen in eigen land. speelde het sinds enige
maanden intensief door Ton Hoefnagel-
getrainde trio Frans en Bert Schools en
de weer in de nationale geledenen terug
gekeerde Gé Bakker bijzonder attrac
tieve partijen. Nederland verloor met
54 na met 42 de leiding te hebben
Bij de Britten was de nationale num
mer één een serieuze gegadigde voor de
Europese titel. Chester Barnes een klasse
apart. Nonchalant spelend als Bert On
nes in diens beste dagen won hij drie par
tijen. waarbij hij Bert en Frans Schoofs
meer punten toestond dan nodig was. De
overige twee Britten, Stuart Gibbs en
Tony Plddock, de nummers zes en zeven
op de Britse ranglijst, waren in genen-
dele superieur aan de hard vechtende
Nederlanders. Frans Schoofs. beter ge
concentreerd dan de laatste tijd het ge
val was. versloeg hen alle twee. Hij maak
te ln de derde single tegen Glbbs regel
matig een achterstand goed en won ten
slotte met 22—20, 21—23, 21—16. Twee
de Groot
schrijft aan vele jonge
meisjes in deze om
geving een brief over
modern tafelbestek.
is te z!en en verktijgbsat bij
uw juwelier
JUWELIER HORLOGER
MAARSMANSTEBG 21
LEIDEN TE3L. 20778
part (jen later bracht hij tegen Plddook.
met eveneens een zwaarbevochten over
winning (18—21. 21—14, 21—16) de stand
op 3—2. Bert Schoofs vergrootte vervol
gens tegen de achttienjarige Gibbs met
goede loopings (21—18, 19—21, 21—15) de
voorsprong tot 42.
Na de verwachte nederlaag van Frans
Schoofs tegen Barnes kwamen Bakker
en Bert Schoofs net de nodige vastheid
tekort om ln de beslissende feze van de
strijd de overwinning te bevechten. Belde
spelers verloren in drie games. Bakker,
die in de openingspartij met grandioos
afstoppen en snelle tegenaanvallen had
gewonnen van Plddock verloor met
18—21. 21—19, 17—21 van Gibbs en Bert
Schoofs had na een gewonnen eerste
game weinig vat op het spel van Tony
Plddock, die met zijn 27 jaar de oudste
van het Britse team was.
De uitslagen waren: Gé Bakker (N.)—
Tony Plddock (E.) 21—15, 21—19; Bert
Schoofs (N.)Chester Barnes (E.) 21
19. 18—21 .13—21: Frans Schoofs (N.)—
Stuart Gibbs (E.) 22—20, 21—23, 21—16:
Bakker—Barnes 13—21. 9—21; Frans
Schoofs—Plddock 18—21.- 21—14, 21—16;
Bert Schoofs—Gibbs 21—18, 19—21.
21—15; Frans Schoofs—Barnes 16—21.
20—22; Bakker—Glbbs 18—21, 21—19,
17—21: Bert Schoofs—Plddock 21—14,
11—21, 14—21.
Pele en bruid
bij Paus Paulus
ROME. De Braziliaanse voetballer
Pele en zijn bruid Rosemary zijn gis
teren door Paus Paulus in particuliere
audiëntie ontvangen. Het jonge echt
paar, dat op de huwelijksreis is, kwam
speciaal uit Wenen over voor de audiën
tie. Zij werden door de Paus ontvangen
in diens particuliere bibliotheek.
Beatrixmedailles
AMSTERDAM Voor de deelne
mers aan de door Olympia georgani
seerde jeugdwlelerwedstr(jden, die don
derdag in het Vondelpark te Amster
dam worden gehouden, heeft prinses
Beatrix twee bronzen medailles be
schikbaar gesteld, één voor de winnaar
in de groep van 12- en I3-jarigen en één
voor de winnaar in de groep van 14- en
15-jarigen.
LONDEN Voor de eerste divisie
van de Engelse league werden gisteren
twee inhaalwedstrijden gespeeld. De re-
resultaten waren: Arsenal—Tottenham
1It NottinghamBurnley 10.