VETE ROME-OOSTEN NA NEGEN EEUWEN BIJGELEGD Idiote vragen aan B.B. Banvloeken na lange twisten Onderhandelaars hadden banvloek in 1054 al bij zich Qras ZATERDAG 8 JANUARI 1966 DE LEIDSE COURANT PAGINA 9 (Van een medewerker) Juli 1054 december 1965. Daar liggen ruim 911 jaren tussen, 911 jaren waarin de Rooms-Katholieke Kerk en de Grieks- Orthodoxe Kerk elkaar de rug hadden toegekeerd door plechtige banvloeken. Wederzijds beschouwde men elkaar als uitgestotenen uit het heil, als vreemden voor God. Hoe heeft het zo kunnen gebeuren dat christenen, in de hoofdzaken en ook in vele bijzaken 1 één in geloven en belijden, allen bouwend op Gods genade, elkaar zo ongenadig behandelden? Christus, de Pantokrator, de strenge hemelvorst volgens de oosterse opvatting, staat vrij ver af van de „westerse" Christusde lijdende Verlosser aan het kruis. (Mozaïek in de kerk van het Griekse Daphin Dat is een lange geschiedenis politieke, reli draagzaamheid eikaars overtuiging waren nog slechts zeer schaars gewe ven in het patroon van het menselijk denken. Men zette zich maar al te vaak op de heftigste wijze schrap als men iets hoorde dat niet strookte met de eigen overtuiging. De godsdienst was nauw verweven met de politiek. En zo is de breuk van 1054 eer een botsing van ka rakters en stijlen dan van geloofsover tuiging geweest. Op de achtergrond van dit drama ont waart men de verlegging van het poli tieke zwaartepunt van Rome naar By zantium. Konstantijn had de stad aan de Bosporus definitief tot rijkshoofdstad verklaard, hij werd voortaan naar hem Konstantinopel genoemd. Onder de slagen van de invallende „barbaren" daalde het aanzien van Rome aanzienlijk en dat was niet zonder invloed op het aanzien van het pausschap. Later zou het weer stijgen toen de Pepijns en Ka- rel de Grote een machtig rijk in het Westen opbouwden en aan de Paus een eigen staat schonken. Toen het rQk vein Karei de Grote uiteenviel, was het de Paus, als geestelijk opperher der tevens wereldlijk soeverein gewor den, die zich geroepen voelde in de poli tiek van het Westen de boven allen staande arbiter te worden. Doch dit be tekende tevens een verwestersing in 't beeld van het pausschap, wat tegen stellingen met de oosterse takken van het christendom opriep. Er ontwikkel den zich ook verschillen in spirituali teit, liturgie, accentuering van geloofs opvattingen, die zich zo nu en dan toe spitsten tot regelrechte botsingen. Twisten Zo bijvoorbeeld in de zesde eeuw, toen er hevig getwist werd over de vraag of en één of twee „werkzaamheden" of „willen" waren in Christus. In 653 werd niemand minder dan Paus Martinus ge vangen genomen, in Konstantinopel on der zeer ongunstige omstandigheden vastgezet en daarna naar het schierei land Galipoli verbannen, waar hij ook is gestorven. De toenmalige keizer Kon stantijn Pogonatus greep in en riep in Konstantinopel een concilie "bijeen dat in overeenstemming met de westerse op vattingen twee „werkzaamheden" en twee „willen" in Christus aannam. In de veroordeling van de tegenovergestel de leer werd ook de toenmalige Paus Honorius betrokken, omdat hij in brie ven aan een der tot ketters verklaarden „zijn goddeloze dogma's" zou hebben bevestigd. (Tussen twee haakjes: daar over is op het eerste Vaticaanse conci lie heel wat te doen geweest in verband met de onfeilbaarheidsverklaring van de Paus). De overwinning van het Wes ten zinde de Grieken niet erg en ze rie pen op eigen gezag een concilie bijeen, dat aan de hele Kerk de oosterse op vattingen inzake de tucht wilde opleg gen zoals het mogelijk gehuwd zyn van priesters en diakens, het vasten, het zich onthouden van het bloed van die ren. De toenmalige Paus Sergius wei gerde de uitspraken van dit concilie te aanvaarden, waarop de keizer bevel gaf hem. evenals indertyd Paus Martinus Photius De onenigheid ontvlamde weer hevig in 858, toen in Konstantinopel patriarch Ignatius werd afgezet door de regent van het Oostromeinse rijk. Bardas. Ig natius had Bardas namelijk openlijk de H. Communie geweigerd, omdat hij diens levenswijze afkeurde. Als patri arch werd aangewezen de staatssecre taris Photius. een man van grote ge leerdheid. die binnen vijf dagen alle wij dingen ontving. Paus Nicolaas in Rome kreeg brieven van Photius en van kei zer Michael JU (die inmiddels meerder jarig was geworden en de troon had be stegen), waarin het afzetten van Igna tius werd beredeneerd en daarvan de bekrachtiging werd gevraagd. De Paus wilde echter meer van het geval weten en zond twee legaten naar Konstanti nopel om nadere inlichtingen in te win nen. Die gaven zich gewonnen voor de inzichten van Photius c.s., doch ze kre gen geen gelegenheid de afgezette Igna tius te spreken. Niettemin leidden ze een synode van oosterse bisschoppen die de afzetting van Ignatius en de benoeming van Photius bekrachtigde. Paus Nicolaas, inmiddels wel ingelicht door Ignatius, liet zijn delegatie vallen en verklaarde het besluit ongeldig. Dat had echter geen praktische uitwerking, Nieuwe moeilijkheden rezen toen ko ning Boris van Bulgarije te grote in vloed van Byzantium vreesde, als Grieks-orthodoxe priesters de gelovigen voorgingen, lly vroeg aan Paus Nicolaas Latijnse priesters, die aan dit verzoek voldeed. Photius ontstak daarover in toom en in een rondschrijven richtte hy tot de Paus hevige verwaten van intri ges en ook van dwalingen. Zelfs noemde hU het een aanslag op de goede zeden Zo scheen een totale breuk reeds op handen te zfln, maar de politieke situa tie veranderde plotseling: keizer Mi chael werd vermoord en zijn opvolger Basilius stopte Photius in een klooster. Een snel bijeengeroepen kerkvergade ring bevestigde het primaatschap van de Paus. Photius die nog grote aanhang had werd na het overlijden van Igna tius weer in zijn waardigheid als patri arch hersteld, doch zijn strijdvaardig- i)n torens de open zijde van Constunrmopel tussen de Zie van iren hielden gedurende de gehele middeleeuwen stand, tot de val i stad in 11,53. de „Pa- Brigitte iVan onze correspondent» PARIJS Vanzelfsprekend is ieder land trots op zijn nationale helden of heldin nen. Wij in Nederland zijn het geweest, of misschien nog, op Sjoukje Dijkstra. Wij misgunnen de Fransen niet, dat zij Brigitte Bardot of Anyuetil hebben. Maar af ei het met het Franse nation spuigaten uit. Zo lezen wij i ris Presse" een brief, die e Louis Fog aan de ouders va: heeft geschreven, toen BB in was. Brigitte heeft zelf geru tijd, aldus Louis Foy en daarom schrijf ik maar een lettertje". „U kunt trots op haar zijn. Sedert 'n week beantwoordt zij alle idiote vra gen- van de Amerikaanse journalisten, vooral van de vrouwen en toch blijft zij maar glimlachen. Ik hoop van harte, dat deze reis haar althans de intelli gentie van de Franse pers heeft doen waarderen. Met brio heeft zij dè fijne beschaxfing, de beminnelijkheid en de ironie van de Franse vrouw laten zien met grote behendigheid heeft zij alle obstakels weten te vermijden, met inbe grip van die over de oorlog in Vietnam en over generaal De Gaulle. En dat al les met honing overgoten voor de Ame rikaanse klanten, want je moet de men sen, die haar hebben laten overkomen om hier m Amerika Viva Maria" te verkopen, toch een plezier doen. Ze DOOR LUCAS KLEYN heeft het groots en zonder platvloers heid gedaan". Met de kerstdagen is BB weer naar Frankrijk terug gevlogen. Een snelle auto haalde haar van het vliegveld Or- ly en bracht haar buiten het bereik van de wachtende Franse journalisten. Dat icas wel jammer, want daardoor heb ben wij de vragen van de- intelligente Franse pers helaas gemist. Kerkengebrek Veronderstel, dat de 500.000 praktise rende katholieken in Parijs en de voor steden zouden besluiten op een zondag morgen naar de hoogmis te gaan. Ver behoefden zij naar de 387 kerken en ka pellen niet te lopen. Maar slechts 125.000 gelovigen zouden schouder aan schouder binnen fcunnen staan, de 375.000 overi gen zouden buiten moeten blijven. Het gebrek aan kerken in de hoofdstad is zo groot, dat de diocesen van Parijs, Ver sailles en Meaux besloten hebben ge durende 38 dagen in de Parijse dag bladen een reclamecampagne te •voe ren. Vorig jaar heeft de campagne 160.000 frank in de kassen van de „Chan- dit jaar niet meer is, zal een oplossing van het probleem nog lang op zich laten wachten, want het bouioen van één kerk met 700 plaatsen kost 1.300.000 frank. En er zijn 100 kerken nodig. Het boven staande ontlenen wij aan het weekblad „Candide". Wat is een leek „Ik heb schrijft een pastoor uit Nantes aan het katholieke weekblad „Témoignage Chrétien" aan kinde ren van elf jaar, 50 uit openbare en 50 uit katholieke scholen, de vraag ge steld: wat is een leekAntwoorden: iemand die niet in God gelooft, iemand die niet praktizeert, iemand die niet naar de mis gaat. iemand die niet bidt. iemand die niet gedoopt is. Geen der kinderen kwam op het denkbeeld, dat een leek ook wel eens een christen zou kunnen zijn, een militante christen". Hotels Honderdvijftig Frunse hoteleigenaars zijn dezer dagen thuis gekomen van een rondreis door de Ver. Staten, waar zij toestanden in hun eigen bedrijf hebben bestudeerd. Hun eerste indruk is, dat de Amerikaanse hotels veel meer dan de Franse aandacht besteden aan ge zelligheid en decoratie. Alle hotelka mers zijn air-conditioned met een ei gen bad, radio, televisie en aantrekke lijke snuisterijen. Ieder meubelstuk ia functioneel, alle kasten zijn ingebouwd, de gordijnen zijn vrolijk van kleur, de vloertapijten schoon linnengoed en schone lakens. In alle grote hotels is een kinderspeel plaats en bijna alle restaurants hebben speciale (goedkopere) maaltijden voor kinderen. Wij kunnen die Amerikaanse gewoonten helaas niet overnemen, zei de leider van de Franse delegatie, want dat zou ons op veel te hoge onkosten jagen. De Amerikanen kunnen zich veel meer veroorloven dan wij, zij kun nen versleten laketis wegsmijten, ra dio's en televisietoestellen kopen en kunnen zich bovendien de weelde per mitteren een hotel van dertig jaar te slopen en er een nieuw modern hotel voor in de plaats te zetten. Want bij hen is een hotel van dertig jaar een pre-historiscli monument geworden. tiers dm Cardinal" nggetrmerd. Als kei dik en de gasten krijgen iedere dag 1051) de banvloeken held was in de stilte van het klooster bedaard. Toen er weer een conflict ont stond over het kerkelijk beheer van Bulgarije was hij tot onderhandelen met de Paus, Johannes III, bereid. Deze was een vredelievend man en er werd eer akkoord bereikt, al moest de Paus in Rome van menigeen noren dat hy te toegeeflijk was geweest. Photius kreeg het intussen aan de stok met de opvol ger van keizer Basilius, Leo IV, en zijn laatste levensjaren sleet hy weer in 'n klooster. In het Oosten wordt hy als een heilige vereerd en zijn geschriften ble ven nog lang nawerken in de verhou dingen tussen Rome en Byzantium. Filioque Speciaal de kwestie van het Filioque bleef een struikelblok. Die kwestie be treft de passage in de geloofsbelijdenis, waarin wordt gezegd: „Ik geloof in de Heilige Geestdie voortkomt uit de Vader en de Zoon". Die toevoeging „en de Zoon" (Filioque) is later ingevoegd om de leer over de Drieëenheid te ver duidelijken, doch de Grieken hebben zich daarmee nooit kunnen verenigen. Telkens als de verhouding tussen Ro me en Byzantium In een impasse ge raakte, kwam die kwestie weer boven. Ontknoping Op de helft van de elfde eeuw zag het er intussen in het geheel niet naar uil. dat de dramatische ontknoping nabij was. Een dreigende inval van de Noor mannen in Zuid-Italië, dat kerkelijk onder jurisdictie van Byzantium stond, noopte tot aaneensluiting. Daarom wer den er onderhandelingen over een ge meenschappelijk verweer aangeknoopt tussen de Byzantijnse keizer Konstantijn IX, de Duitse keizer Hendrik III en Paus Leo IX. De patriarch van Konstantino pel, Michael Caerularius kon echter niet aanvaarden, dat de Paus hierin meepraatte, terwijl het toch over een gebied ging dat onder zijn patriarchaat viel. Het ene woord riep het andere op en er ontstond 'n hatelijk twistgeschrijf waarbij •men elkaar allerlei ketterijen toedichtte. Het celibaat der priesters, het gebruik van ongedesemd brood bij de Eucharistieviering en natuurlijk ook het Filioque waren de grote strijdpun ten, die met hatelijkheden en persoon lijke beschuldigingen werden aange scherpt. Keizer Konstantijn trachtte te bemiddelen en op zijn aanraden zond de Paus drie legaten naar Konstantino pel om te trachten de vrede te herstel len. Maar ze hadden tevens een ex communicatiebul in hun zak. Het waren de kardinalen Humbert en Petrus van Lotharingen alsmede de aartsbisschop Petrus van Amalfi. Patriarch Michaol toonde zich niet tot spreken bereid, me de omdat een der legaten, Humbert, tot zijn hatelijke bestrijders had behoord Toen gebeurde het dat de legaten een plechtige dienst in de Aya Sophia beleg den, die beëindigd werd met het neer leggen van de excommunicatiebul op het hoofdaltaar. Op zijn beurt heeft pa triarch Michaël toen op een bisschop pensynode de banvloek over de Paus uitgesproken. Het laatste woord dat een der pause lijke legaten in de Aya Sofia sprak, luidde: „God zal toezien en oordelen" Hpt oordeel der geschieden!* Is in le der geval geveld op 6 december 1965, toen onder belijdenis van wederzijdse schuld de banvloeken zijn herroepen. Het heeft wel lang geduurd. .Maar het wekt grote voldoening tijdgenoten te zijn van een gebeurtenis die deze sniarte- lljke en eeuwenoude vete beslecht. Welk een beschamend feit was dit dub bele doemvonnis, 'n vonnis dat als reli gieuze beslissing gestalte kreeg, maar dat door zo veel onzuivere elementen was belast en bleef voortleven als teken van absolute verwijdering tussen belij ders van de ene Heer. Daar staat nu 'n streep door. Liggen er niet meer van die bullen In de archieven die eens nauw keurig moeten worden bekeken

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 9