S)a £eidóe Sou/ïant Praten en vechten Achter de schermen van f de KRO-postkamer Auteur Dimitri Frenkel Frank achter de t.v.-knoppen Miele er is geen betere! de misdaad giovanni ventri PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT WOENSDAG 1 DECEMBER 1965 ANTENNE Caesar en Cleo' komedie van Dimitri Frenkel Frank Achilleshiel van Europees parlement OT verdriet van de voorhoede in de Europese integratie beweging wordt Frankrijk bij De Gaulles afbraakpogingen terzake van de E.E.G. door de regeringen van de vijf partners nauwelijks of helemaal niet weersproken als het gaat om het punt van de grotere bevoegdheden voor het Europees parlement. Het heeft bijvoorbeeld de aan dacht getrokken dat de Neder landse minister-president, toen hij op 13 november te Rotterdam voor de Europese Commissie sprak, wel krachtig pleitte voor handhaving der Europese verdragen en voor de bevoegdheden van de E.E.G.- commissie, doch aan' Nederlands dringende wens om van het Euro pees parlement een lichaam met reële macht te maken, veel minder aandacht schonk. Mr. Cals heeft later op vragen van Kamerlid Vredeling wel geantwoord, dat Nederland bij zijn eis tot vergroting van de be voegdheden van het Europees parlement blijft, maar hij relati veerde deze uitspraak toch weer door de toevoeging: ,,Maar dit is geen volstrekt noodzakelijk com plement in die zin, dat Nederland het doorvoeren van de bedoelde, meerderheidsbeslissingen (door de E.E.G.-commissie en minister raad) per 1 januari 1966, zoals in het verdrag voorzien, afhankelijk zou kunnen stellen van een ver groting van de bevoegdheden van het Europees parlement". Voor de goede verstaander is echter, kort en goed, duidelijk, dat het Nederlands kabinet bereid is om voor herstel van Frankrijks medewerking als prijs het op een zijspoor laten staan van de gro tere bevoegdheden voor het parle ment in Straatsburg te betalen. ERGENS is dit een kwalijke zaak. Want het gevolg ervan kan zijn, dat de Europese Com missie nu nog volledig beheerst door de wil en onwil van de Euro pese ministerraad straks de uitbouw van de economische inte- gratie waaraan ook politieke punten vastzitten) zou kunnen gaan leiden als eén machtige groep van commissarissen, zonder dat deze commissie rechtstreeks door een volksvertegenwoordigend or gaan ter verantwoording kan worden geroepen. Hoe is het dan toch mogelijk, dat men zich in de regeringen van Frankrijks verdragsgenoten zo wei nig druk maakt om de ontwikke ling van het Europees parlement? We geloven dat hier zich het feit wreekt dat het Europees parle ment van oudsher behept is met een achilleshiel, die bijzonder kwetsbaar is gebleken: van het bestaansrecht, van de bestaans noodzaak van een Europees parle ment is nog lang -niet iedereen overtuigd. Dit komt door een te lakse houding van de Europese regerin gen op het punt van de parlemen taire controle, het komt ook in niet geringe mate door de laksheid van het Europees parlement zelf. In plaats van in het begin concreet, tactisch sterk en waar maar enigszins mogelijk zakelijk sterk te opereren, hebben de Europese parlementariërs in Straatsburg meer de indruk van een debating club gevestigd. WAAR de parlementaire demo cratie in sommige Europese landen zelf op het ziekbed ligt of zich worstelend een plaats tracht te verzekeren waar technocratie, bureaucratie, en het overwicht van kabinetspolitiek kunnen wor den weerstaan, ligt het een beetje voor de hand dat de publieke opinie niet warm loopt voor de consolidatie van een Europees parlement als echt resultaat van de democratische gedachte. Het is een trieste, maar tevens werkelijke geschiedenis. Er zal een grootscheepse krachtsinspan ning nodig zijn, om hier een ken tering ten goede te bevorderen. De les van de 27ste november BEHALVE een royale traktatie en een, inventarisatie vïrf'hèarfrtttb-' gelijkheden heelt de Jubilerende K.R.O. van de 27ste november oók één 'leerzaam experiment gemaakt,. Het non-stop tele visieprogramma kan Immers ook gediend hebben als les ln het selectief kijken. Door een deel van de Journalisten die fcBroepsmatlg naar het Jubileumprogram Oabben moeten kijken ls er geklaagd over Indigestie als gevolg van het van 8.00 tot later dan 24.00 uur aan de beeldbuis ge kluisterd zitten. Maar deze klagers kan men moeilijk als norm aanvaarden. Een filmcriticus die drie films per dag moet verduwen mag ook niet klagen dat er te veel bioscopen draalen. zo min als een sportredacteur, met elke week de wed strijden. kan stellen dat er te veel ge voetbald wordt. Een programma als dat van de Jubilerende Kabholieke Radio Omroepvereniging had bepaald niet de bedoeling dat iedereen zestien uur naar het scherm zou gaan kijken, zelfs niet ln aanmerking genomen het feit dat de 27ste november de aaneenschakeling van eer ongewoon groot aantal ..bestsellers' We hopen dat er spoedig wat cijfers geproduceerd zullen kunnen worden over de kijkdichtheid van zaterdag JJ. Dan zal ln de eerste plaats nagegaan kunnen wor den wélke programma's de massa trokken en hoe groot de Invloed van het tijdstip van uitzending op de kijkdichtheid bij een bepaald programma kan zijn geweest. Mogelijk kunnen deze cijfers dan tevens materiaal leveren voor een onderzoek naar de mate waarin de Nederlander se lectief kijkt. Natuurlijk zullen mammoet- moet de mendtijd toch uitgebreid gapn 'worden én dé 'drang aartter' die uitbreiding zal sterker worden naargelang straks het aantal omroepverenigingen toeneemt. Moet dan bijvoorbeeld de zendtijduit- breldlng sterk op het vrije weekend wor den gericht of toch maar liever niet? De dan te nemen beslissingen kunnen mis schien beïnvloed worden door de reacties van het kijkend publiek op de "K.R.O - marathon van vorige week. Er zijn Immers merkwaardige opmerkingen gemaakt. Bij voorbeeld dat een uitstekend Instructief programma als de documentaire „Gren zen" ln de klem raakt wanneer het ge plaatst wordt tussen twee attractieve amusementsprogramma's. En de vraag naar contrastwerking dan?*Er is geklaagd dat bepaalde stof te Inspannend en an dere te .roubollig" was. Maar ledereen die hart en vooral de mond vol had van meer open bestel beweerde bij herhaling dat er op het televisieschenn een menu moest komen van zo'n samenstelling dat het ails geheel inhoudelijk van betekenis moest zijn, doch qua onderdelen een voor ieder aantrekkelijk gerecht moest bevat ten. De „marathon"-dag van de K.R.O, was uitnemend geschikt om de televisie selec tief te gebruiken. Wie alles wilde zien moet het wel vergaan zijn als de man die ln een restaurant de hele spijskaart be stelt. Na een paai' uur eten smaken zelfs oesters, biefstuk van de haas en de meest gerenommeerde Franse kaas niet lekker Verkiezingsstrijd in Frankrijk is weer open geworden PRESIDENT De Gaulle van Frankrijk heeft ln paniek zijn ivoren toren ver laten, von waaruit hij met enige min achting het verkiezingskinderspel van zijn tegenkandidaten dacht te aanschou wen. Gebleken is namelijk dat dit „spel" niet zo kinderachtig is en althans zoveel formaat heeft dat het de zekerheid van een gaullistische verkiezingsoverwinning grondig heeft ondergraven. Recente opiniepeilingen hebben immers aangetoond dat het overwicht van De Gaulle grondig is ingekrompen. Daar zijn heel wat oorzaken voor aan te voeren, die beslist niet allemeal op politiek ter rein liggen. Zeker, er is weerstand tegen De Gaulles Europese opvattingen en heel wat Fransen zijn niet zo gesteld op zijn autocratische neigingen. Een voornaam punt is dat de gemiddelde Franse kiezer begint te ontdekken dat er tegenspel wordt gegeven door lieden, zoals Leca- nuet. die zich op het t.v.-séherm zeker 7.0 vertrouwenwekkend voordoen als dc oude genedaal. die zich tot de opening j van de verkiezingsstrijd het t v.-mono- polie toegeëigend had. De jongste cijfers van het ministerie i van Binnenlandse Zaken liegen er niet om: De Gaulle is volgens die cijfers af- gezakt tot beneden de vijftig procent; j Lecanuet begint met 19 procent achter J zich in te lopen <>p Mitterrand. Tixier j Vignancour. Marcilhacy en Barbu blijven evenwel duidelijk in dc achterhoede: zij zullen er op 5 december nauwelijks aan ie p.is komen. Deze afbrokkeling van Do Gaulles „image" lijkt dus wel eenparig versneld. Belangrijk is in ieder geval wel, dat de strijd open is geworden. Een duide lijke gaullistische zege is zeer twijfel achtig geworden en als De Gaulle zijn woord gestand doet en zich dus terug trekt. mocht zijn meerderheid niet tuigend genoeg zijn, dan kan het bij de dan noodzakelijk geworden nieuwe ver kiezingen uitdraaien op een vinnig duel tussen Lecanuet (centrum* en Mitter rand links*waarbij eerstgenoemde heel wat stemmen zou kun aanvankelijk aan De Gaulle In een handomdraai 123^56789 HET AVRO-programma „Interpellatie" kwam ook gisteravond niet van de grond en dat terwijl er toch een figuur geïnterpelleerd werd die in een bepaalde zin kleurrijk genoemd mag worden Het was de calvinistische jurist mr. A. Zee- gers. die zo ongeveer tegen alles is. Laatstelijk was hij dat tegen ZIHTO- NEEK. een VARA-programma waarover hij dus bij de NCRV interpelleerde Zo iets wijst op een bepaalde kronkel die de ondervragende journalisten tot de voorzichtigheid had moeten manen zich niet op zijpaden te laten dringen. Het werden vrijwel alleen zijpaden die be treden werden en dat niet alléén dooi de schuld van de handige ondervraagde. Het werd ook weer een bijzonder chao tisch programma waar eigenlijk nie mand iets aan had We vragen ons wel af wat eigenlijk de Interpellatie-taak is van dr. A. J. Vis Is hij voorzitter, gespreksleider of werkelijk alleen maar de man die de partijen vriendelijk begroet en achteraf probeert iets onsamenhangends samen te vatten? „Interpellatie" zou een stuk winnen als in zijn stoel iemand zat die vooraf de grenzen van wat besproken gaat wor den scherp bepaalt en die onverbidde lijk ingrijpt bij elke arwljklng of onno dige wijdlopigheid. In „Parlementaire Spiegel" werd drs. F. A. Hoogendijk uiterst hoffelijk ontvan gen op het Cals-huls. Met alle bewonde ring die we hebben voor het conversatie talent van de minister-president moet ons toch van het hart dat we hem wel erg vaak op het scherm zien. We krij gen daarbij de indruk dat hij ongeveer steeds betzelfde zegt in Iets gewijzigde bewoordingen. Dat. is natuurlijk minder zijn schuld dan die van zijn ondervra gers die van 'spremiers gastvrijheid óók gebruik maken als deze geen werke lijk nieuws te bieden heeft. Tussen beide praatprogramma's door werd tweemaal gevochten. Eerst op z'n Wes terns door Richard Boone en daarna gereglementeerd bij de boksreportage in Groningen. Dat de zlchzeif als vriende lijke omroep presenterende AVRO het er gisteravond erg goed (om van vrien delijk maar niet te spreken) van af bracht kunnen we echt niet zeggen. Vg. De schrijver Dimitri Frenkel Frank vervaar- ltgde ln opdracht van de V.A.R.A.-t.v. een nieuwe serie origineel opgezette komedies, waarvan van avond de eerste aflevering. Acteur Caesar (Jules Hamel) nodigt een actrice uit om bij hem op de kamer te komen. Ais hij haar zijn liefde wil verklaren, begint de nieuwe kamerbewoonster Cleo (Lettie Oosthoek) juist enkele schilderijen op te hangen. Dat dit met de nodige opschudding gepaard gaat, Is niet verwonderlijk, evenals de verbreking van de „prille" liefde. De serie bestaat uit twaalf afleveringen, die indien het enigszins mogelijk is om de dagen uitgezonden worden. (Nederland I, 21.20). Vanavond Sn de ei lier Willem Gehrels, /nonier van Algemeen Vormend Muziekonderwijs J jaar moet Ik wel thuisblijven voor de uitzending". Dit zegt de thans tachtigjarige Willem Gehrels, die zijn persoon niet graag in de belangstelling ziet. maar wél zijn werk. Hij is namelijk de grote pionier van het Algemeen Vormend Muziekonderwijs. Aanvankelijk was hij onderwijzer ln' Amsterdam, maar in 1919 werd hij directeur van de Nationale Opera ln Den Haag. Nadat J deze failliet was gegaan, nam hij lessen in pedagogie bij prof. Kohnstamm en publiceerde in 1929 zijn eerste boekje „Muziek in opvoeding en onderwijs". J In 1931 bereikte bij zijn ideaal, toen door zijn toedoen in Amsterdam de eerste muziekschool werd opgericht. Over deze pionier, die zijn idealen i verwezenlijkt zag, handelt vanavond de documentaire „Willem Gehrels (80)". J Nederland I, 21.45). .The Prodigal Son' gospel en jazz in zangen dansspel 1961 ontstond in New-York het eerste spel i In de hoofdrollen van de „Verloren zoon" en Philip A. Stamps. De laatste jaren zijn de zogenaamde „gospels" sterk in de belangstelling gestegen en niet in de laatste plaats komt dat door Mahalia Jackson. In deze songs als uitgangspunt, vanavond: Glory Van Scott (Nederland I, 20.45). i Herdenking van Von Webern In het kader van de jaarlijkse Salzburger Festspiele vanavond een herdenking van de grote componist Anton von Webern. Deze kunstenaar is dé grote propagandist voor hét twaalf-toonsysteem. Zijn muziek was voor de buitenstaander toch begrijpelijk, omdat h(j zich nooit geheel heeft kunnen losmaken van de romantiek uit het verleden. Vanavond een aantal van zijn concerten door het Ensemble Die Reihe met medewerking van Gertei Chariant en Marie Terese Escribano, sopraan. (Hilversum II, 20.00). (Advertentie) Ben Essing organiseert massaal Griekendiner HILVERSUM Blokker-festival-produ cer Ben Essing heeft de VARA- belangeloos zijn medewerking aange boden voor de organisatie van het kerstdiner voor de 2500 Grieken in de Margriethal van de jaarbeurs te Utrecht. Van 6, ,de,cepiber .ftü, in de VARA-studio de beschikking over een orgaq^safipbureau waanp^e eén déél van dé taak van Henk van' Stipriaan en Kees Buurman kan wor den overgenomen. Genoemde VARA- reporters blijven optimistisch voor fat betreft het slagen van het plan, al maken ze er geen geheim van dat nog tal van moeilijkheden moeten worden overwonnen voor het eerste kestdag is. (Advertentie) Voor .Caesar en Cleo' (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Vanavond kan men voor het eerst kennis maken met de hoofd figuren uit de nieuwe televisieserie, die door de journalist-auteur Dimitri Fren kel Frank niet alleen werd geschreven, maar ook voor de televisie is geregis- De eerste indruk is, dat Dimitri Frenkel Frank minder moeite heeft gehad met't schrijven van deze serie, dan met de regie, hij heeft twee jaren, van 1948 tot 1950 als acteur op de planken ge staan, maar meende dat hij van toneel, en zeker van televisieregie bepaald weinig afwist. Daarom heeft Gijs Stappershoef. het plaatsvervangend hoofd van de VARA- •televisie, hem eerst wat cameralessen laten volgen en vervolgens thuis ge ïnstrueerd, alvorens hij onder toezicht van een vakman achter de knoppen in de grote regiekamer mocht plaats ne- Die elektronische warwinkel is hem niet tegengevallen, al bekende hij eerlijk, dat hij amper wist naar welke monitor hij het eerste moest kijken. Dankzij de voorbereiding en begeleiding is het hem gelukt deze produktie op beeld band te laten vastleggen. Dankbaar is hij voor het feit dat de VARA hem in de gelegenheid stelde om als schrij- Advertentie) kansje om ook een elektronisch schot via de televisiecamera te mogen wagen in het spel „Het gulden schot". Daar tussendoor moesten vijfendertighonderd kaarten met antwoorden worden gesor- teerd, die waren binnengekomen voor „het toernooi van het lichte lied". Ton Kool en Ellen Bijl zitten nu dag aan dag deze antwoorden te catalogiseren en waarderingscijfers met een reken- machine vast te leggen. Ook voor de radiorubriek „Coda" kwamen drieduizend briefkaarten binnen. Tus- sen deze vrachten post zitten nog onge- veer tweeduizend oplossingen voor dé wedstrijd „Oh, kom er eens ldjken", waarin Ellen Bijl en Georges TTior de - luisteraars vroegen het juiste gewicht van de Sint te raden. Veertig lang- - speelplaten zullen onder de goede op- lóséérs" wórd en verloot 1 pe heer Beijaard constateerde, dat een buiFënstaandër nauwelijks begrip heeft - van de populariteit van dit soort radio- en tolevïsieprijsvragen. .Je weet niet wat je oproept!" Geen Franse slag Er kan bij de sortering niet met de Franse slag tewerk worden gegaan, - want vele inzenders zetten niet alleen 1 hun oplossing op de briefkaart, maar sommigen geven zich ook op als K.R.O.- lid. terwijl anderen bijvoorbeeld naar de Brandpuntreportage van de bejaar- denvakanties op Majorca hebben ge- keken en graag willen weten hoeveel zo'n zonnige winter in de subtropen kost en waar men zich hiervoor kan op- En tussen de duizenden poststukken be vinden zich ook brieven en briefkaarten voor particulieren, zelfs voor prijsvra gen van Radio Veronica en voor de Muzickparade. De ongekende stroom correspondentie is dus kennelijk zelfs de ervaren P.T.T.-mensen in Hilversum te veel geworden, zodat tal van kaarten en brieven abusievelijk in de K.R.O. - zakken zijn terecht gekomen. En terwijl men de steeds groter wordende papierlawine de baas poogt te blijven, komen er nog zo'n vierduizend aanmel dingen voor de Sint-Nicolaasactie van de Zonnebloem, terwijl diverse afde lingen van de K.R.O. een poging wagen om ook nog honderden circulaires te laten stencilen en hun drukwerken via de postkamer in de bestelling te krijgen, was vol lof voor het begrip dat hij Voor de heer Beijaard en zijn team staan niet alleen bij de leden van de cast. er nog vele drukke dagen te wachten, maar ook bij de cameramensen en de want de stroom foto's voor de wedstrijd „Kiek uw kijkkast" begint ook op gang HILVERSUM Hoewel de programma makers b(j radio en televisie van de K.R.O. met een zucht van verlichting de festlvitcltcnweek achter de rug heb ben. Is de rust in Hilversum voorlopig nog niet teruggekeerd. Wie daarvan kan meepraten Is de 34-jarlge Theo Rey nard. chef van dc K.R.O.-postkamer. die elke dag weer zyn bureau en tafels bedolven ziet onder stapels briefkaar ten en poststukken. Zo kwamen alleen voor de Brandpuntredactie ruim tien duizend kaarten met oplossingen binnen voor de modeprysvraag. die tydens de jubilcummarathon op Schiphol aan dc kykers werd voorgeschoteld. En een week daarvoor waren niet minder dan vyfduizend tekstboekjes voor de opera Carmen verzonden. Zelfs 'na1 de opvoering, dié allerwëgén" wordt geroemd, stromen de aahvragen nog''binnen van hen dié felsnóg graag zo'n tekstboekje zouden willen bezit ten. Indien men weel. dat in-elk tekst boekje een antwoordkaart met vragen over de waardering van de kijker voor deze jubileumproduktie is bijgevoegd, betekent dit voor de postkamerbezet ting een extra-belasting om de sociolo gische dienst zo snel als mogeiyk is in het bezit te stellen van het enquête- materiaal. Voorts liggen op de posttafels tientallen stapels briefkaarten van zevenhonderd stuks, elk met foto's van Jong en oud. die zich komen aanmeden voor een TELEVISIE Hedenavond NEDERLAND I NTS: 19,00 Nws, 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Franse les; VARA: 19.35 Mickey Rooneyshow. tv-film; NTS: 20.00 Journaal: VARA: 20 20 Achter het nieuws. 20.45 Tel uit je winst, quiz, 21.20 Caesar en Cleo. korte komische schets. 21.45 Program ma tgv. de 80e verjaardag van de muziekpaed agoog Willem Gehrels, 22.15 Actueel Humanisme. NTS: 22.25 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws, NCl^V: 20.01 Programma over het dierenrijk; 20.20 t Is zó bij de lucht macht. tv-film; 20.45 Gospelsongs en Jazz. 21.33 Boeren, burgers en buiten lui: progr. voor mensen, die naar de stembus mogen 22.00 Moderne muziek. NTS. 22.10 Journaal. Donderdag NEDERLAND I NTS: 15.15 Teleac. RADIO Hedenavond HILVERSUM II (402 m> VARA: 18.00 Nieuws, actualiteiten. 18.20'Uit zending van de Kath Volkspartij, 18.30 RVU: Lezing, 19.00 oor de kinderen. 19.10 Licht instrumentaal combo, 19.30 Artistieke staalkaart. 20.00 Nws, 20.05 Trammelant in Loeren aan de Hor. trum. 18.50 Gram., 19.00 Nieuws, 19.10 Radiokrant. 19.30 Praatje. 19.35 Leger des Heilsmuz.. 19.50 Wereldpanorama, 20-00 Mod. muziek. 21.15 Gesprek. 21.40 Liaht ensemble, 22.00 Sportnieuws, J 22.10 Gram. of mededelingen. 22.15 Avond overdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Klass. gram. muziek. 23.00 Causerie. 23.15 Platenniéuws, 23.55 Nieuws. RADIO VERONICA (192 mtr): 18.00 Gezellige muziek. 19-00 Hot Honderd J USA, 20.00 Verzoekplatenprogramma, 22.00—1.00 Gevarieerde gram. muziek. 21.30 Zondagavond klanken, 22.30 tot J 1.00 Gram platenmuziek. Fritz. Rudolf Schock e (Advertentie) ver nu eens zelf „achter de schermen" te mogen werken. Dimitri Frenkel Frank die van zichzelf dacht dat hij misschien te arrogant was om goed met acteurs en actrices op de studiovloer te kunnen omgaan, VRAAG WASAUTOMATEN-PROSPECTUS NR. 1S BIJ MIELE. GOUOSESINCEL 92. ROTTERDAM. Rekruut Stockdale in de televisieserie ,JIet is zó bij de luchtmacht". (Nederland II, 21.20). licht programma, 21.00 Socialistisch commentaar. 21.15 Stereo: Promenade orkest, 21.45 Voorbereiding kampioen- schappen schaatsenrijden. 22.15 Licht programma. 22.30 Nieuws, actualitei- ten. 22 50 Muziekrevue. 23.30 Semi- klass. muziek. CarigrejosLa flor de la Bovs)Elizéta. Se tarde. me perdoa. Nèo Dign Nada, Vai querer on Tentaqao do Inconveniente (Cal Tjader, Z Milt Holland. Care Fischer e.a.lStom- J (Johnny Hodges, Al Hall Leslie JpanK Donderdag HILVERSUM I (402 m) AVRO: 7.00 Nieuws, 7.10 Ochtendgymn7 20 J Gram.. 8.00 Nieuws. 5.10 Gram., (8.25 De groenteman i, 8,45 Morgenwijding. 9.00 Gram., 9.35 Waterstanden, 9.40 J; Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami- nen, (11.00 nieuws*. 12.00 Dansork.. 12.27 Voor land- en tuinbouw, 12.30 Gram- 13.00 Nieuws. 13.10 Jourrtaal. "tó-fiO "Lióht Hfiièft/i-üflft'h1ta:al,Kèrtsemtjlé, 13.55 Praatje v. de vrouw. 14.10 Volks- liedjes, i1 -14.35' Vier ®ans,(.j -radiostrip? 15.05 Dansmuziek, 15.20 Stereo: KlasS. en mod. muziek. 16.00 Nieuws, 16.02 Gevar. progr.. 17.00 Voor de jeugd. J HILVERSUM II (298 m* KRO: 7.00 Nieuws. 7-10 Meditatie. 7.15 Gr.. (7.30 Nieuws en wegeninformatie, 8.00 Nieuws, conciliejoumaal, 8.15 Gram., J (8.30 nieuws), 8.40 v. d. huisvrouw. 9.40 Schoolradio, 10.00 Gram., 11.00 Voor de zieken; VPRO: Gram.. 12.10 Ge- sprek.. 12.27 Voor land- en tuinbouw, 12.30 Nws. 12.40 Praatje. 13.15 Gram.. 13.45 v. d vrouw. NCRV: 14.15 Gram. 14.25 Klass. muziek. 15.00 Bïjbelover- denking. 15.30 Gewijde muziek, 16.00 Gram., 16.15 Stereo: Gram., 17.00 v. d. -¥• jeugd ,17.15 Sint-Nictflaasiiedjes. 17.30 Licht orkest, 17.15 Sportrubriek. HILVERSUM III (F.M.-kanalen) NRU-VARA: 9.00 Nieuws, Gram.. 10.00 Nieuws, gram. en tips voor de vrouw, J 1100 Nieuws, gevar. muziek. 12.00 Gram.. 12 30 Actualiteiten,, 12.35 Gr.. 13.00 Nieuws, gevar. muziekprogr., 13.30 Gram.. 14.00 Nieuws, gevarieerd muziekprogr., v .d. weggebruikers met tips van de ANWB. 15.00 Nieuws en gram.muziek. 16.00 Nieuws, melodieën uit de Philippijnen en Hawaii, 16.30 Keuze van de omroeper, 17.00 Nieuws, gram.,, 17.30 actualiteiten, 17.3518.00 Instrumentaal ensemble .lichte muziek. RADIO VERONICA (192 mtr) 7.00 Ook goelemorgen. 9 00 Verzoekplaten- progr v. d bedrijven. 10.00 Koffietijd. 11.00 Artiesten met eigen stijl, 11.15 Verzoekplatenprogramma v. d hulsvr., J 12.00 Lunchmuziek, 13 00 Gevarieerd progr-.. 13 30 Van concertzaal tot juke- box. 14 30 Voor de zieke vrienden van Veronica. 15 30 Donderdagmiddagpara- de. gezellige muziek. 17 00 Kwartier gevarieerd. 1715 Een teenertoptune- parade. 17.451800 Platenpalet. BRUSSEL Nederlands (32-1 m) - 12.03 Lichte muziek, 13.20 Klassieke muziek, H.03 Schoolradio, 15.03 Schoolradio. 16.2-i In het Stcdciyk Muséum te Amsterdam wordt van 3 december t/m 2 Januari een tentoonstelling gehouden van werk I van Henri ten Holt. (Advertentie) uiterklaasje bonne-bonne-bonne. Fyn ideetje: platenbonne - voorzetsel. 2. vreemde munt - eerste vrouw. 3. onder andere - grootvader - daar. 4. militaire administratie - voor malig Nederlands eiland. 5. straatkei. 6. juist - deel van een schip. 7. rond hout - vlaktemaat - titel. 8. grafvaas - jongensnaam. 9. militair - zekere - deel van de bijbel. Verticaal: 1. opschik - waardeloos voorwerp. 2. rittenkaart voor bep. openbaar ver voermiddel. 3. indien. 5. indruk ma ken. 7. UEdele (afk.). 8. weten te bewegen. 9. wandelplaats - bouwval lige woning. Liturgische kalender DONDERDAG, 2 december: Hei lige Biblana. Gedachtenis van de zondag. Rood 6. top - pal. 7. om - est - ra. 8. leep gros. 9, knie - tent. Vert. 1. armé - tolk. 2. deen - omen 3. ad - esp - ei. 4. mes - epe. 5. artis. 6. pap - tgt. 7. et - anp - re. R. rook - aron, 9. klos - 1 door howard shaw 81 Ze trok het gordijn op en keek naar beneden. „Over een paar uur zijn ze weg. Voor het donker wordt, is de straat verlaten. Dan kunnen we gaan", meende ze. „Nee," zei hy. „de trattoria Is de laatste tyd bekend geworden. Toeristen zullen komen kijken en mijn buren zullen dag en nacht wachten op het moment dat de politie mij uit mijn kelder zal sleu ren, dat zullen ze voor geen geld willen missen. De politie zal zich een weg door het puin graven en j binnen een paar dagen de tunnel ontdekken". Hij zuchtte, gaf haar een zoen en keek haar dan diep in de ogen. „Jij moet nu gaan. Nu kun je nog ge- I woon doot de voordeur naar buiten gaan en zal niemand op je letten. „Jij bent nog niet verdacht". ,,lk laat je nooit in de steek", zei ze hartstochte lijk. „Als we niet sómen kunnen gaan, blijf ik ook hier!" „Als je van mij houdt", drong hij aan, „ga je nu weg. Over vier of vijf dagen zal de politie er ach ter komen dat ik niet in de kelder zit opgesloten. Ze zullen dan alle grensposten waarschuwen. Als ze de tunnel ontdekken, zullen we weten dat jy hier bij betrokken bent. Jouw naam zal dan ook op de lijst van gezochte personen komen. Nu kun je nog ontsnappen en zullen ze je nooit kunnen vinden. Je (leunt heel ver weg gaan en daar een rustig leven (leiden. Als je van me houdt, lieveling, neem je dat koffertje en ga je rustig dit huis uit, zonder om te kijken. Ga nul Ik wil dat je gaat!" Hij vouwde zijn armen voor zijn borst en keek haar ernstig aan. Toen ze geen aanstalten maakte om weg te gaan, maar hem glimlachend bleef aankijken en even eens haar armen over elkaar sloeg, haalde hij zijn horloge te voorschijn. „Het is nu 1.25", zei hij. „als Hij maakte de zin niet af; een nieuw idee was bij nem opgekomen. 1.25 Edoardo, de krachtige neef van de boekhan delaar. Edoardo, sterk en onvermoeibaar als een tractor, Edoardo, een bonk machtige spieren, stond nu te trekken aan de kabels van de etenslift in het INIRO-restaurant. Hij nam haar bij de hand en samen daalden ze af naar de kelder van signora Pandolfi. vervolgens langs de ladder naar de tunnel. Hier wachtten ze even om te luisteren. Geen geluid verstoorde de stil te. Giovanni liep een eindje terug, klom over het hek rond het gat in de marmeren koepel en keek om laag ln de grafkelder. Het stenen gelaat van de krijgsman blikte onverstoorbaar omhoog. Giovanni hief de hand op tot afscheid. „Tot ziens!" riep hij vrolijk. Aan het einde van de tunnel pakte hij de kabel beet en gaf er drie rukjes aan. Er kwam niet on middellijk antwoord. Zenuwachtig herhaalde hij het Toen nam, vier meter boven hem, Edoardo het luik weg en het elektrische licht uit de grote keu ken scheen in de grauwe schacht. Giovanni nam een bestelbon en schreef daar op: „Stuur de lift omlaag. Als ik weer het teken geef, moet je trekken zoals je nog nooit hebt getrokken". Hij bevestigde de bon aan de kabel en even la ter steeg het papier omhoog in de schacht. Toen hij beneden tot stilstand kwam, klom de res taurateur er voorzichtig in, Miranda ging op zijn knieën zitten en maakte zich zo klein mogelijk. Het lederen koffertje nam ze op haar schoot Giovanni wierp nog een laatste lange blik door de tunnel. Er was geen teken van leven te zien. Hij glimlachte vol vertrouwen naar Miranda en rukte drie maal aan de kabel. Direct werden ze een eindje omhoog getrokken, dan zakte de lift weer omlaag. Van boven keek het verwonderde gezicht van Edo ardo op hen neer. Giovanni schudde zijn vuist tegen hem en wees dan met zijn vingers omhoog. Toen de doofstomme hem wezenloos bleef aangapen, rukte Giovanni driemaal aan de kabel en wees weer met zijn vin ger omhoog. Edoardo knikte, spuwde in zijn handen en verdween uit het gezicht. De kabels trilden en ze gingen snel door de ruwe schacht onihoog. Plotseling zagen zij het gezicht hen met wijd opengesperde ogen aan, de spieren van zijn machtige schouders stonden gespannen en zweet bedekte zijn handen en armen. Achter hem zag Giovanni de koks gebogen over de vele fornuizen, de helpers in alle richtingen rennen met schotels en andere mannen bezig met het af wassen van stapels vuile borden. Giovanni keek Edoardo aan en wees naar boven. Een sterke arm schoof langs hem omhoog en een machtige hand greep de kabel. Weer gingen zij omhoog door een schacht. Zelfs voor de enorme spieren van de reus was dit een zware taak en de lift ging met horten en stoten naar boven, maar dertig seconden later bereikten ze toch de eetzaal van het INIRO-restaurant in Trastevere. Miranda keek voorzichtig door de opening naar bui ten en liet dan het kofferjt op de vloer van de eet zaal zakken. Vlug klom ze uit de lift en Giovanni volgde haar onmiddellijk. Hij had een stormachtige ontvangst gevreesd. Hij had verwacht dat 'n slecht gehumeurde bedrijfsleider bij de lift zou staan en een verklaring zou eisen. Maar dit was niet het ge val. (Wordt vervolgd)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 2