Ned. Operastichting
maakt haar entree
Heel toevallig zal
Johnny Lion niet
gaan huilen om
verloren juwelen
DAT DOET HIJ LIEVER IN Z'N HOOFDKUSSEN
Eindelijk
ontmoet 1
de beste
zanger
de beste
beafband
Huygensprijs
voor Lucebert
ALWEER
DE BESTE
KOLLEKTIE
PENSEEL
Weer hergroepering
links in Indonesië
VRIJDAG 19 NOVEMBER 1965
DE LETDSE COURANT
PAGINA 7
*******-k-k*-k**-k-k**-k*k*****-k***-k*-k+-k-k*-k*-k*-»t-k-k-k*-Mt-k*-M(-k**-k*'k-k-kJ
Jan Campertstichting
bekroont
DEN HAAG. De Constantijn
huygensprijs voor het jaar 1965
door de Jan Campertstichting
Degekend aan de dichter Luce-
ert. Hij krijgt de prijs (vier-
uizend gulden) voor zijn gehele
oëtische oeuvre.
De Jan Campertstichting bekroonde
orta W. Husaem met de Jan Campert-
ijs (tweeduizend gulden) voor zijn
chtbundel „Schaduw van de hand"
965); Alfred Kossm&nn met de
(verbergprijs (tweeduizend gulden)
or zijn prozabundel „De smaak van
oene kaas" (1965) en kende een bij-
ndere prijs (vijftienhonderd gulden)
e aan Enno Endt voor zyn boek
lerman Gorter Documentatie". De
mmissie van advies voor het toe-
L mnen van de prijzen bestond uit mr.
Mout. Gerrit Borgers. Pierre H.
ibois, Adriaan van der Veen en Gerrit
tphuis (secretaris).
uitreiking van de prijzen zal ge
neden op een nog nader vast te
Hen datum.
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG. In het begin van deze week zakte de broze top van
de tienerolympus plotseling als een weke plumpudding in elkaar:
Z.Z. en de Maskers laten zonder voorafgaande waarschuwing hun
grimmige gezichten zien en gaan met verhitte koppen uit elkaar:
tegelijkertijd vertrouwt zanger Rob de Nijs („Ik laat mijn vader
niet langer voor rotte vis uitmaken.") de samengestroomde verslaggevers toe, dat hij definitief breekt
met zijn Lords en voortaan zal optreden met de Jumping Jewels. ,,Ik ben ontzettend blij met deze nieuwe
samenwerking", vertelt hij erbij, „want eindelijk hebben de beste zanger en de beste beatgroep van
Nederland elkaar gevonden."
Johnny Liom: „Had dat nou echt niet anders gekund
Rosenkavalier van Strausz
Deze fria-van-de-lever uitspraak kan
de Haagse kapperszoon Johnny Lion
nog diezelfde dag in de zak van zijn
hooggesloten zwarte drierijerblazer
(nieuwprijs 220 gulden) steken. Als hij
woensdagmorgen ten huize van zijn fel
geadoreerde vriendin Sofletje van Kleef
in milde stemming de ochtendkrant
openslaat, staat hij gelijk oog in oog
met een foto van de vier langharige
muzikanten, die hem vijf jaar op zijn
zegetocht naar het succes hebben ge
volgd. Alleen is de ereplaats in 't mid
den ditmaal niet voor hèm gereser
veerd. maar voor grijnzende concurrent
Rob de Nijs, die in het onderschrift
triomfantelijk uitroept: „Dit is de com
binatie waar ik altijd van gedroomd
heb." Het is op dat moment, dat John-
ny Lion pas in de gaten krijgt, dat hij
geruisloos uit zijn eigen band is gespron
gen en moederziel alleen in de vader
landse showbusiness staat.
Hoe vangt de leeuw van de residen
tie deze klap op? Schudt hij de zwarte
manen en likt hij brullend de verse
wonden
„Dat zou liet publiek waarschijnlijk
het liefste zien", geeft hij zelf toe. „ZIJ
hebben het liefst dat Ik kwaad word en
mijn gal spuug, maar ik heb helemaal
geen zin om mij op te winden. Sterker
nog het gaat gewoon langs me heen die
hele affaire. Alleen toen ik die foto be
keek, heb ik wel even met weemoed ge
dacht, m'n hemel, had dat nou echt niet
anders gekund?"
Hij heeft op deze zwarte dag zijn pe
perdure ruiten broek met nauwe pijpen
aangetrokken want als hij nu toch het
slachtoffer moet zijn, dan wel in groot
se stijl. Hij is vervolgens in zijn zilver
kleurige sportwagen gestapt en naar de
binnenstad gereden, waar hij zich nu in
een duister café door een forse stapel
kranten werkt. Tien keer ziet hij 't por
tret van Rob de Nijs en tien keer leest
hij hoofdschuddend wat zijn rivaal over
hem en de Jumping Jewels heeft ge
zegd. Als hij uitgelezen is. slikt hij een
paar keer moeilijk, haalt de mollige
schouders op en mompelt: „Wat moet
je daar nou ln vredesnaam tegen
doen? Zou jij nou zulke dingen van je
zelf durven beweren. Dat je de beste
zanger van Nederland bent? Ik heb al
tijd gedacht, dat Rob een aardige jon
gen was, en ik voelde mij ook nooit
zijn rivaal, zijn tegenstander. Ik dacht
werkelijk, dat wij elkaar hielpen en de
bal toegooiden: dat dacht ik en waar
achtig ik geloof het nog steeds.
Moet ik nou opeens een keiharde ke
rel worden? Dat zou misschien het
beste zijn, maar laat ik het toch maar
(Advertentie)
Alweer de beste kollektie, ook in jassen zowel klassiek
als modern. Ook geen wonder.
Wij hebben de volledige kollekties van de voornaamste
Europese fabrikanten, zoals Santega - Kenneth - Rimaster -
Kynoch - Falcon - Shelter - Forchic.
In onze etalages ziet U er enigen; in onze zaak honderden.
Demies, winterjassen, autocoats, kostuums die U stuk voor
stuk zoudt willen dragen enkopen.
Want de prijzen zijn in iedere klasse zeer scherp. (Voordelig)
Loop nog deze week binnen bij
HET GAAT NIET
OM STEM MAAR
OM SOUND
niet doen. Ik ben niet het type, dat met
zijn ellebogen werkt. Want daar heb Ik
toevallig mijn manager voor. Die moet
zich doodvechten, ik moet zingen.
Dat wil natuurlijk niet zeggen, dat ik
met me laat aollen. Want iedereen is
tuk op succes, op roem en eer. Ik heb
daar alleen de Jumping Jewels niet
voor nodig. Natuurlijk hebben ze me ge
weldig begeleid en er is zelfs nooit een
wanklank geweest. Daarom begrijp ik
niet wat ze ineens tegen me hebben. Ik
heb zelfs nooit één cent meer gehad
dan zij, dus daar kan het ook al niet
aan liggen.
Hij produceert een vliesdunne glim
lach die als een drenkeling aan zijn
mondhoek blijft hangen. „Van mij mo
gen ze", zegt hij na een lange stilte.
„Ik wens ze elk succes wat denkbaar
is. En ik peins er niet over om kwaad
op ze te worden. Vanavond moet ik
trouwens met ze optreden in de circus
residentie van Boltini en daar spelen
we weer helemaal ouwe jongens. Dat
is een gemaakte zaak. Ze knijpen hem
natuurlijk nu als een ouwe dief. maar
ik zal ze het lijden licht maken. Ik doe
gewoon of er niets aan de hand is.
Hij pakt een krant van de stapel
en leest weer wat Rob de Nijs over
hem heeft gezegd. „Toe maar", zegt
hij, „meneer beweert hier zelfs, dat hij
volgend Jaar weer aan de top staat en
dat Ik hem alleen maar heb gepas
seerd, omdat Ik Sofietje op mijn reper
toire heb. Wat je toeval noemt. Wat bij
over dat liedje zegt Is trouwens ook de
moeite waard: „Ik zou zulke onbenulli
ge woorden niet eens door mijn keel
krijgen", zegt hij. Nee daar kan Ik
goed inkomen. Een Jongen die Ritme in
de regen zingt en Wit satijn is ulter-
raard veel te goed voor Sofletje".
„Weet Je wat Rob nou eens eerst zou
moeten proberen? Om ook op die hit
parade te komen. Dat is leuk voor
hem. Ik heb er met Sofietje veertien
weken opgestaan en in België ben ik nog
steeds zeven. Er zijn nu negentigdui
zend platen verkocht en na de Kerstmis
verwacht ik mijn gouden plaat. Dat is
dan de eerste keer in al die vijf jaar,
dat Ik met een liedje door de muur stoot
en daarom geloof ik voor mezelf, dat
mijn carrière pas nu goed begint. Oude
re mensen beginnen mijn naam opeens
te kennen en dat vtnd Ik geweldig. Een
jongen van 24 jaar kan immers niet
blijven volhouden, dat hij alleen voor
tieners zingt".
Voor zichzelf heeft Johnny Lion de
toekomst inmiddels al minitieua afge-
paald en de smadelijke vlucht van zijn
Jumping Jewels kan er weinig meer
aan veranderen. Met zijn eigen Sofietje
drinkt hij niet alleen ranja met een
rietje, maar begint hij ook een boutique
in het centrum van Amsterdam. Naar
het geschikste pand wordt momenteel
naarstig gespeurd en de zelf ontworpen
haute couture japonnen liggen al klaar.
„Sofietje", zegt hij trots, „is een heel
gis meisje, dat alles kan. Ze vindt het
erg leuk wat ik doe. Maar zij zegt er
wel bij. succes is heel mooi John. maar
voor je het weet. donder je naar bene
den"..
Nou wist hij dal zelf toevallig ook,
maar hij acht de tijd van de grote af
gang alleen nog niet gekomen. Hij Is
druk in onderhandeling niet drie nieu
we tienerbands, waarvan 'de leden stuk
ken jonger zijn dan de Jumping Je
wels. Met deze frisse achtergrond wil
hij in de komende maanden een verras
sende akt opbouwen, die het vaderland
met stomheid moet slaan. HIJ denkt
aan een cleanshowtje zegt hij. een or
geltje, een sax en misschien nog 'n bas.
Het moet een regelrechte kraker wor-
Voor de rest is hij al blij, dat hij mee
mag dobberen in de vaderlandse vijver.
„Ik ben zeker van mijn zaak en zeker
van mijn publiek", zegt hij, „en daarom
vond ik het ook niet nodig om uit te
bazuinen, dat ik beter ben dan mijn
collega. Dat moeten de anderen maar
uitmaken. Ik weet alleen dat Ik succes
heb. In januari pousseer ik 'n nieuw
liedje in de stijl van Sofietje en dat
kan weer een tophit worden. Een stem
heb ik niet, dat weet mijn zuster ook.
Maar de mensen verlangen van een tie
nerster ook geen stem. Als ze dat wil
len, luisteren ze naar Rudolf Schock.
Bij ons gaat het om de sound. Als je
die hebt pikt het publiek je.
Hij kijkt weer naar de foto met de
Jewels en Rob de Nijs. ..Heel Neder
land". zegt hij. „zit nu te wachten op
het moment, dat Johnny Lion gaat jan
ken, maar dat gebeurt niet. Ik wil geen
zielig Jongetje zijn
Als ik aanvechting krijg om te
gaan schreeuwen doe ik dat niet
in de krant, maar thuis, op mijn
dooie gemak in mijn hoofdkussen.
Johnny Lion nu
met „Young ones"
RAI-GEBOUW
GEEN IDEALE
GELEGENHEID
(Van onze muziekredactie
Woensdag was bet dan eindelijk ic
ver. Te Amsterdam, ln de Congreszaal van
de RAI. waar de Nederlandse Opera
stichting startte met een opvoering
f en vocalisten wel by tonder precair te zijnde de Marschallin. hier verbeeld door
zyn: voor ons gevoel had hij steeds de de sopraan Oré van Swol-BrouwenstUn
i grootste moeite het kontakt tussen de
partijen aan weerszijden van het voet- Deze hebben we slechts ln het eerste
licht te bewaren. i bedrijf kunnen medemaken. Zr tong daar
i mooi, zéér charmerend, voorzover we haar
Onder omstandigheden als hier aange «'thans door dc ongunstige akoestiek kon
duld Is het voor uw kritische hoorder dfn horen. Voor on» gevoel eehler met te
uiterst moeilijk tot een behoorlijke en we'n'r gevoel voor de levenscomplicatles.
die nog door vier andere zal worden ge
volgd op 19. 21. 29 november en 3 de
cember.
Een Rosenkavalier, die uitstekend leek
voorbereid Allereerst door het Utrechts
Stedelyk Orkest, sinds enkele dagen
Utrechts Symfonie Orke6t geheten, dat.
geleld dooi Richard Kraus, te bewijzen
kreeg, dat het zijn plaats „ln de bak"
waard was. het heeft de heidens moeilijke
partituur met alleszins grote bekwaam
heid weten te realiseren. Dat men. globaal
verantwoorde diagnose te k<
zich allemaal afspeelde. En het Is zelfs de
vraag, of men. waar men de Stadsschouw
burg ln de hoofdstad, om redenen. dJe
hier niet ter zake doen. niet kon krijgen.
Richard Strausz. wej met „Der Rosenkavalier" In de Con-
oorstellingen Kre„aai van de RAj xyn „„tree had
maken. Er was de Nederlandse Opera
stichting Immers alles aan gelegen een
fascinerend debuut te maken en daarvan
kon men. geconstateerd de ervaringen, be
paald niet spreken.
haar door hel duo Strausz von Hofrnai
thai dwingend opgelegd. Visie, waarvan
we de consequenties aan het slot hadden
moeten medemaken, om u te kunnen ver
tellen, of we het hiermede al dan niet
eens waren. Helaas echter
De Bamn Ochs auf Lerchenau. hier
verbeeld door de bas Arnold van MUI.
heeft het ons in dit opzicht beduidend
gemakkelijker gemaakt Voor zijn creatie
hadden we echt grote waardering. Hij
zong fraai en wat hij artlsUek deed. leek
ons volkomen gemotiveerd: hij creèerde
I Immers met zijn Ochs een bepaald niet
onsympathieke landedelman, met de po
tenties. sociale en erotische vrijmoedlg-
Hlervoor was ook de toneelaccommo-
datle ten enenmale ongeschikt: de eerste
akte vraagt, denk slechts aan het „leven"
de Marachalltn «n grow rulmw. ook i "'"'"""I'm
.n Uanmv.r hud man nW. da I htdt" de slMl bahoort.
eenmaal eigen en verwerd nergens zo-
is hebben moeten
pn plompe, boerse
ln de diepte, en daarover had r
beschikking. Er ontstond dan ook tussen j
gehoord .ietwat langzaam speelde, kon al mensen, die hun opwachting kwa- medpma^en
het ensemble niet aanrekenen, hier men maken - zulks uit zakelijke over- v|
wegingen! - een gedrong. »>»rdnor tal ch.rm.nW octavlan
van kostbare en koswnjke datalla varloren de maw D
gingen. varloran moaaten gaan. j Hm auj Ilwn(f
doch ln de presentatie van zijn 'haar)
is dat. wat er geboden werd. een ro| onvoldoende, wat -ve zouden noemen
het oog. Ook dat kunnen ren d0or oude en Jonge vrouwen „ver
mogen we niet zeggen zowel de wende schoothond Geflankeerd door
Leontlen van Beurden, ah Sophie, de dochter van de heer Von Fanl-
lioch.
lag de schuld bij de dirigent.
Als men althaas van „schuld" mag
spreken: Richard Kraus voornoemd, met
de muziek, die op de lessenaar stond,
hoorbaar zéér vertrouwd, handelde de
ganse avond met grote voorzichtigheid en
daar had by gelyk in. Want de akoesti
sche voorwaarden, waarin hy „Der Rosen- kostuum!
kavaller" tot artistiek leven moest wekken.de decors
bleken voor hem. voor de aan zijn goede zeker niet
zorgen toevertrouwde instrumentalisten I nodig om c
Wim Vesscur. getuigden
de geraffineerde smaak,
coco-sfeer, waarin dit spel
(V'ii
versla
DEN HAAG. Johnny Lion heeft
zich Inmiddels voorlopig verzekerd van
een nieuwe begeleiding en wel van de
Haagse hand „The Voung Ones", die
hem ook al begeleid heeft bij de opna
men van het bekende lied „Sophletje".
WF
Advertentie
CITROENBRANDEWIJN FOCKINK
DEMONSTRATIE IN DJAKARTA
Voortduren van
arrestaties
Hofm
ryke „Neugeadelter". koopwaï
voor Octis: Maria Mlchels. ln het bezit van
een welluidende sopraonstem, het (quasi-)
onschuldige ln haar persoonlijkheid wel
op de Juiste wijze doserend
Welke gunstige en ongunstige type# om
deze hoofdpersonen moeten we nog rele
veren? Laten we dan ln eerste plaat*
denken aan Caspar Broecheler, de heer
Von Fanlnal. die betrouwbaar ln zijn op
treden. zyn plaats, hem toegedacht, kende
en vooral ook aan Annlna Mimi Aarden
de gezellin van de Intrigant Valzacchl
Chris Hrumer van wie, door haar
znng en door haar spel. een demonische
kracht uitging
Dat zijn unie eerste, weliswaar Incom
plete Indrukken, waarin elkeen van hoog
tot laag. van meer tot Important, te wor
stelen had met het milieu, waarjn het
noodlot hen geplaatst had, In casu de
Congreszaal van de RAI. Wellicht had men
hiermede nog Iets meer vrede kunnen ne
men. wanneer Johan de Meester als re
gisseur de mogelijkheid had benut. In dese
komedie meer beuegelijkheid te brengen;
de muziek, steeds te herleiden tot een
dansvorm, gaf daartoe alle aanleiding
Doch de accommodatiemisschien
had Thomas Skclton daarvan het minst
last Als ..llchtrcgm*eur" heeft hy ons
meermalen getroffen met zéér verrassende
effecten
Piet Muvsclaar
in ziekenhuis
30 september-beweging die achter de op
stand stond i De bijeenkomst was ultge-
schreven ter ondersteuning van de etsen
om de P.K.I., de communistische partij.
te ontbinden.
DJAKARTA (U.P.I-A N.P.). Een.
HAARLEMMERSTRAAT 175
Op de bijeenkomst hoorde men ook kre- j
openbare brieenkomst legen het commu- ten a,R jeve au» A11 Sastroamldjojo lel-
niame Is in Djakarta voortijdig beëindigd, der van de nationalistische P N I had
nibl de orr.nl.» toren relMJe. rreerfen to" ">or de staatsgreep nauwere banden
met de communisten bepleit en was dus
tuneu romirH.nl.wh en hun wcen.Under. d(, royp pUn,,Jkr le-
j IJlt de menigte klonken reeds kreten als gekomen Waarnemers ln Djakaita
„lang leve de Gestapoe" (de naam toot de i beschouwen deze vertoning thans als een i
teken dat de communisten i
hangers zich In Djakarta aaneen geslo aunorn.
ten hebben om zonodig terug te slaan
Bil de anti-communisten ontbreekt het pretendeert te leven, tot een lastbare
aan samenwerking, en dit zou een nega- „rrKHjjgheld te maken,
tleve uitwerking kunnen hebben op
Soekamo Laten we ec
Inmiddels zyn mm dan 3600 personen, m een soort
die ervan worden verdacht een rol te heb 1 zy,j, Aj8 die er al.was, dan werd ze ver
ben gespeeld bit de mislukte staatsgreep llorzaakt door het feit. da' de horribele
van 1 oktober. In Djakarta en Midden weersomstandigheden ons dwongen na de AMSTERDAM (A.N P i De revue-
Java aangehouden Op Midden .lava pgUM vertrekken wuurdoor we de artiest Plet Muyaelaar is gisteren voor
n f*. "»»<--"■ gelend i.i ee„ lichte opemue ,n een Am.Wrd.ma
nheden en communis'ischebrnden chumbre.„paree van een Ween.» eiekenhui» opgenomen Zlln rol bil de
volgen, legercommandant Scehylo liertrni mMn D, s„,p a„pP*vu. word, V«rgunomen
niet alleen meeslepend door de vrolijke door Bert van Dongen. Wim en Dick
ondeugden, of. wilt ge. ondeugende vm- Wamt en Louis Duaee. De voorstellingen
j Itjkheden. daarin heersend, doch boven - van de revus ln het Amsterdamse Oarré
dien bepalend voor het definitieve ar- j gaan normaal door tot en met zondag
legereenheden t
is de ruggegraat
terreur gebroken. De
arresteerden waren leden
munistlsche organisaties.
De autoriteiten in Djakarta hebben ook 'ïstieke gedrag
de bekentenis van een gearresteerde com
munistische jeugdleider In Soerakarta be-
kend gemaakt, waaruit bleek dat al ln de
tweede helft van augustus het communis
tische kader werd gewaarschuwd dat er
iets op handen waa
de hoofdpersonen. 28 november.
I WF
CITROENBRANDEWIJN FOCKINK
c, l