Op concilie vele problemen opgelost maar ook nieuwe gecreëerd KARDINAAL ALFRINK IN VRAAGGESPREK: President Soekarno laakt „heksen jagerij' PATRIARCH MAXIMOS: KERK MOET AFLATEN GEHEEL LATEN VERVALLEN Document over wlaten loopt op tijd achter ERHARD VERWERPT WEEËN DE GAULLE In ieder geval zuivering van alle misbruik I 6 NIEUW IN DE VERF weekend-systeem voor zessen klaar! 5 PO: iNDERDAG 11 NOVEMBER 1965 DE LEIDSE COURANT Nederlandse bisschoppen: ROME (KNP) De Nederlandse bis hoppen zijn van mening, dat het euwe voorstel tot herziening van de latenpraktijk. dat de Paus aan de Isschoppenconferenties ter beoordeling oorgelegd, inderdaad een voor in het denken over de aflaten bekent vergeleken bij de oude theorie, aar toch vinden zij het document nog ibbelzinnig. Het beantwoordt volgens n niet aan de werkelijke situatie in de Kerk. De bisschoppen zijn van mening, dat in tele kerkprovincies helemaal geen be- Iiefte meer bestaat aan „aflaten ver enen" Of een nieuw theologisch denken aflatenkwestie in nieuw licht kan tten ofwel haar geheel overbodig maken. >rdt uit het document niet duidelijk, j verwijten de samenstellers van het pport. een te juridische inslag en een febrekkige en niet-aangepaste theologie. F Het document spreekt bovendien 22 keer ifen aflaten „verdienen" (lucrari) het- £en de indruk wekt alsof de kwijtschel- lingen alleen aan eigen activiteiten te linken zijn terwijl zij in feite een over- latige weldadigheid van Gods genade be- 'kenen. Het stuk mist ook aansluiting et deze tijd door de oude aflatenprak- jk te blijven binden aan het dragen scapulieren, medailles, zegeningen rome gebruiksvoorwerpen enz. Maar vroeger steeds het voornaamste ement van vergeving van tijdelijke raffen gebonden werd aan goede wer- ;n zo moet dat nu ook gebeuren. Bij- Dorbeeld aan het verlenen van hulp aan ïtwikkelingslanden, hulp bij nationale impen als dijkbreuken en aardbevingen. De Nederlandse bisschoppen stellen nslobte voor om de aflaat meer te bin- aan het vasten en aan de boetevie- ngen. Ook de naam aflaat zou vervan en worden door iets waarin de boete tot Itdrukking komt. Een van de winstpunten, die het concilie de Kerk heeft opgeleverd: er is een openheid gegroeid in het spreken en een bereidheid bij de hiërarchie om te luisteren. Ontbinding van PKI overivogen DJAKARTA (UPI) President Soe karno van Indonesië heeft bekend gemaakt dat hij de ontbinding overweegt van de op Peking georiënteerde commu nistische partij van Indonesië, de PKI, voor haar rol in de mislukte staatsgreep van 30 september1 oktober. Niettemin laakte hij de golf van anti-linkse mani festaties als „heksenjagerij" en drong hij aan op waakzaamheid jegens het westen, dat erop uit zou zijn Indonesiërs .Jinkse sociale revolutie" te ondergraven. Soekarno beschuldigde een niet nader aangeduide buitenlandse ambassade in Djakarta van een poging tot ontknoping met 150 miljoen roepia van een evenmin nader aangeduide hooggeplaatste Indo nesiër, „om propaganda te maken voor de vrije wereld". De Indonesische president sprak tot regeringsfunctionarissen en buitenlandse diplomaten in de grote ontvangstzaal van zijn paleis, bij gelegenheid van heldendag. Al eerder had Soekarno de oorlogstoe stand voor Djakarta opgeheven en het na de staatsgreep ingestelde uitgaansverbod verzacht. Op de receptie ontbrak generaal Abdoel Haris Nasoetion, minister van De fensie en chefstaf van de landmacht. De anti-communistische generaal, aldus de officiële lezing, is nog onder doktershan den voor de verwondingen die hij tijdens de staatsgreep heeft opgelopen. President Soekarno maakte geen gewag van berichten over omvangrijke terroris tische activiteit van groepen communisten op Java en op andere eilanden van de In donesische archipel. Het Indonesische leger zet de jacht op communistische ter roristen voort en intensiveert de speur tocht naar de leider van de PKI, D. N Aidit. die na het mslukken van de staats greep is verdwenen. Advertentie ROME (K.M.P.) nfei (Nederlandse college te Rome, gelegen op de mooie Aventijnse heuvel in een rustige omgeving, ontving kadinaal Alfrink ons na een dag van vermoeiende en onverwachte besprekingen. Graag wilde hij ons zijn indrukken weergeven over het tweede Va" ticaanse concilie, waarin hij zelf zulk een grote rol gespeeld heeft. Het gesprek ontwikkelde zich in vraag en antwoord aldus: Er is „nucleaire gelijkheid GANGETJE - TEL. 40941» het concilie begon, ook vervuldf' Kardinaal Alfrink: „Bij het eind van het concilie hebben wij alleen een ander zicht op het concilie gekregen dan we aanvankelijk hadden. Niemand heeft een zodanige verandering als er is opgetreden, vooralen, zelfs niet vermoed. Ik geloof ook niet Paus Joan nes. Maar om eerst op uw vraag te ant woorden: zeker, de venvachtingen die wij van het concilie hadden zijn voor een groot deel verwezenlijkt. Er zijn en ik heb vóór het ooncille er al uitdrukkelijk voor gewaarschuwd ook verwachtingen niet vervuld. Men kan zijn positieve waardering voor het ooncille ook andere motiveren en naar de stukken zien. die tot stand gekomen zijn. Ook van dit gezichtspunt uit kan men zeer tevreden zijn: er zijn constitu ties en decreten die het leven der Kerk in de komende tijden lang en diepgaand zullen beïnvloeden en stuwen. Er zijn ook middelmatige en minder waardevolle do cumenten uit de bus gekomen. Uit het oogpunt van de vraagstukken, waarvoor de Kerk voor het concilie stond, kan men ook het concilie beoordelen. Dan kan men opmerken: er zijn vele proble men opgelost, er zijn echter ook weer nieuwe Openheid Maar Ik geloof, dat het niet juist Is om alleen vanuit deze vraagstelling het suc ces van het concilie af te meten. Er is I Iets gebeurd, wat niemand had voorzien I en verwacht: de atmosfeer in de Kerk ls veranderd. En dat in een korte periode van vier jaren. De geest der Kerk is opener geworden. Er ls een openheid ont staan. die rekening en voeling houdt met de ander. Het gaat er de Kerk niet meer om te ordonneren, maar om te lusteren en te begrijpen. Er is ook een groot respect ontstaan jegens elkaar. Er is een alge mene gezindheid van vrijheid ten opzichte van elkaar ontstaan, en die gezindheid is een stuk leven van de Kerk zelf gewor den. Die vrijheid bedoel ik natuurlijk niet ten aanzien van de gegevens van het ge loof. dat spreekt vanzelf, maar het gaat om de vrijheid in het beleven van het Kijk. deze nieuwe atmosfeer, die had den we niet vermoed. Natuurlijk zou die ontwikkeling toch gekomen zijn, maar misschien pas over 20 of 30 jaren. Nu is het tempo versneld en vervroegd, het is in vier Jaar tijds tot stand gekomen, mis- Venvachtingen voor groot deel verwezer meer openheid l en collegialiteit sdhien in een wat heftiger worsteling, maar het is er Nu. Bovendien heeft de Kerk een „herscho ling" doorgemaakt in theologisch denken. In dit opzicht bestaan er in de Kerk ook geen achtergebleven gebieden meer. be houdens misschien een kleine groep voor wie het te moeilijk was het tempo van deze snelle omkeer te volgen. Muar voor de rest, hebben alle bisschoppen het mee gemaakt. In de afgelopen vier jaren zijn allen bijgeschoold, zodat nu heel de Kerk op een gelijk niveau van theologisch den ken staat. Iets wat misschien nog nooit in de geschiedenis is voorgekomen". Plaats van de Paus K.N.P.: „Is de plaats van de Paus in de Kerk nu anders gewordenf" Kardinaal Alfrink: „Natuurlijk is ze dogmatisch gesproken niet anders dan ze al was. Ook de plaats van de bis schoppen is theologisch gezien niet anders geworden. In 't eerste Vaticaanse Drie Italiaanse matrozen hadden de dag van hun leven: op de Spaanse trappen in Rome ontmoetten eij niemand minder dan Gina Lollobrigida, die hun kragen voorzag van een handtekening. BONN (UPI) Bondskanselier Ludwig rhard heeft nucleaire gelijkheid voor ultsland bepleit en verklaard dat de (jvende aanwezigheid van Amerikaanse oepen in Europa een ondeelbaar on- rdeel van de westelijke defensie vormt, iermee heeft hy zich geplaatst tegenover opvattingen van De Gaulle die een 'de van de NAVO en het vertrek van Amerikaanse troepen uit Europa wenst. Erhard kondigde ook aan dat hij van tot 8 december Washington zou bezoe- persoonlijk bij president John- i te dringen de „nucleaire dis- Iminatie" jegens de bondsrepubliek op heffen. Erhard zei dit in zijn regeringsverkla ng tot de Bondsdag waarbij hij onthulde ut de Westduitse hoogconjunctuur op het ■int staat een versnelling lager te lopen. IHij stelde voor dat alle werknemers het vaar dat de Duitse welvaart bedreigt, 't hoofd bieden door vrijwillig him mi- De meeste belangstelling ging echter uit naar het laatste gedeelte van zijn ver klaring. gewijd aan de internationale vei ligheid en buitenlandse politiek. Punt voor punt keerde hij zich tegen de plannen van de Franse president De Gaulle, een einde te maken aan de mili taire integratie van de NAVO, de Europese eenheid uit te hollen en de de Ameri kaanse troepen uit Europa te laten ver trekken (Van onze conciliemedewerker dr. A. v. d. Weijer) ROME. Volgens patriarch Maximos, sprekend in de concilie aula namens de Grieks-Melkitische Kerk, zou Rome er goed aan doen, de aflaat helemaal te laten vallen. Indien men daartoe niet kan be sluiten, dient men minstens voor een grondige zuivering van de mis bruiken te zorgen. „De ongedeelde Kerk van de eerste eeuwen, kende geen aflaten in de mid deleeuwse zin. de Oosterse Kerk kent ze niet tot op de huidige dag. Wat men er in het westen over zegt. is niet meer dan een theologische bespiegeling, waar bij de conclusies dikwijls veel verder gaan dan de premissen. De aflaten stonden oorspronkelijk in verband met de boetepraktijk van het oude christen dom en hadden eigenlijk met die prak tijk moeten verdwijnen. Dit is echter niet gebeurd. Men heeft ze alleen op de boetetijd in het hiernamaals overge dragen". Met deze uitspraak raakt patriarch Maximos het probleem in zijn kern. Hoewel hij begint met te erkennen, dat de Kerk aan bepaalde boetewerken een verzoenende kracht kan toekennen, en dat men de vermindering van straf, die de Kerk door haar gebed bij God weet te verkrijgen, als „aflaat" mag be titelen. ziet hij in de huidige moeilijk heden maar één oplossing, die afdoen de zou zijn: de hele aflatenpraktijk la ten vallen. Als de Kerk daartoe niet kan besluiten, dan moet zij minstens zor gen voor een zuivering op de volgende punten: alle rekenarij moet vervallen, iedere mathematische formule, waarin men de verhouding tussen de eigen ver dienste van de boeteling en de toegift van de Kerk probeert vast te leggen, moet verdwijnen. Alle schijn van auto matisme moet worden voorkomen, de theologen moeten proberen tot heldere inzichten te komen in de verhouding tussen de persoonlijke genoegdoening der gelovigen en de oneindige verdien sten van Christus. „Alleen op die ma nier", aldus patriarch Maximos, „zal men de leermeoilijkheden met de Gere formeerde Kerken, de tuchtmoeiiykhe- den met de Orthodoxe Kerk en de pas torale moeilijkheden in de eigen Kerk. met succes het hoofd kunnen bieden." Tijdelijke straffen zullen hem op deze weg wel niet hele- zllen hem op deze weg wei niet hele maal willen volgen. Als wij het goed zien, proberen zij liever waar te maken, wat hij in zijn laatste zin heeft gezegd: namelijk dat de theologen zich moeten gaan bezinnen op de leer over de zonde, over de zondestraf, over de persoonlij ke boetedoening van de mens en over de oneindige verdienste van Christus. De moeilijkheid van heel de aflaten- leer concentreert zich rond het begrip van de „tijdelijke straffen". We hebben in onze katechismus allemaal geleerd, dat na de vergeving van de zonde nog „tijdelijke straffen" overblijven en dat die moeten worden uitgeboet. Door het verdienen van een aflaat kan men deze tlljdelijke straffen geheel of gedeeltelijk kwijtgescholden krijgen. Wat is nu precies zo'n „tijdelijke straf" De reformatorische christen heeft met dit begrip de grootste moeite, om dat voor hem de zonde door Christus' verlossing helemaal is uitgeboet, de mens zich deze verlossing door het g- loof eigen kan maken en er verder voor hem niets meer te doen valt. Ver geven is vergeven. „Ook al waren uw zonden als schar laken zo rood", zegt de Heilige Schrift, „ik zal ze niet meer gedenken". God ls de goede vader, die de verloren zoon met gejuich binnenhaalt en meteen het gemeste kalf laat slachten. Geen na praten over wat geweest is, alleen maar feest en verder geen „tijdelijke straf- Aandeel van de mens De Katholieke Keerk onderschrijft, als het erop aankomt, deze schriftuur lijke visie. Maar zij heeft In heel het verlossingswerk altijd een bijzondere aandacht voor het aandeel van de mens. voor zijn reactie op Gods gena de. voor zijn medewerking met de hulp die hem van boven gegeven wordt. Men komt dan tot de volgende visie. De zonde is een verwording van het mensenbestaan, die voortwoekert van af het begin der geschiedenis en welke in ieder persoonlijk leven ook nog een persoonlijke geschiedenis heeft. Om zich uit deze verwording te bevrijden, moet de mens zich afkeren van 't kwaad en toekeren naar God. De grond- beslissing wordt inderdaad op 'n be paald moment genomen, maar 't zou dwaasheid zijn te menen, dat daardoor meteen in een oogwenk, alles zou zijn recht getrokken, wat in de loop der ja ren, en misschien zelfs In de loop der eeuwen scheef is gegroeid. Met andere woorden, de grondbeslls- sing die ergens diep in de mens wordt genomen, dient tot in de buitenste la gen van zijn persoonlijkheid te worden doorgetrokken. Hij moet helemaal wor den wat hij diep in zijn wezen al Is: helemaal God-gewijd, helemaal eerlijk, helemaal kuis, helemaal gericht op de ander, helemaal getekend door de Geest. En dat vraagt minstens even- Niet alleen Om de volledige uitzuivering van zijn persoon onder Gods genade (e voltrek ken, heeft de mens na zijn bekering nog een heel leven voor de boeg. Hij mag zich echter getroost weten door de gedachte, dat hij er niet alleen voor staat, en dat de Kerk voor hem bid dend tussenbeide komt. Dit doet de Kerk altijd, want zij is altijd een moeder, maar er zijn gelegenheden, waarbij zij haar voorbede op meer uitdrukkelijke wijze aan de boeteling toezegt. En dan geeft zijom de traditionele term te gebruiken een aflaat. In dit licht moet ook de leer over 't vagevuur worden bezien, eveneens een moeilijk punt in het gesprek met de reformatie. Wanneer een mens in Gods genade sterft, zal God hem zijn aan schijn tonen en hem uitnodigen om dit te aanschouwen. Van Gods kant is dus alles in orde. Maar niet bij de mens. Want niemand kan God zien, als hij niet helemaal op hem gericht staat, als hij niet helemaal zuiver is. Het vage vuur nu is niets anders, dan de mo gelijkheid om het zuiveringswerk dat tij dens het leven niet helemaal kon wor den voltooid, op een voor ons onbegrij pelijke wijze te voltrekken. Laten wij eerlijk toegeven, dat In de middeleeuwen al deze begrippen onder een dikke laag slof zijn geraakt en dat het hoog nodig is, ze weer In hun oude glans te herstellen. De refonnutle heeft deze noodzaak enkele eeuwen eerder aangevoeld dan wij. Dit erkennen en er alsnog de noodzakelijke conclusie aun verhinden, heeft niets met slap heid of verlies van eigen overtuiging te maken. Het Is eenvoudig de con sequentie van het oecumenisch ge sprek. I>at ons trouwens ook in andere opzichten nog voor verrassende ontwik kelingen zal plaatsen. concilie ls wel over de plaats van de bisschoppen gesproken, maar wat toen gezegd is, ls eigenlijk nu pas geformu leerd en leerstellig uiteengezet. Er is dus geen doctrinaire wijziging in het pausdom ontstaan, maar de Kerk zal de Paus in de toekomst wel op een andere manier zien optreden. Ongetwij feld brengt de beleving van de collegia liteit mee, dat wijziging optreedt in de manier, waarop de Paus zijn ambt uit oefent. Men ziet het nu al gebeuren: de Paus vraagt de bisschoppenconferentie* advies over de manier, waarop de boete praktijk in de Kerk moet worden her zien. Dat is een zeer verbiedend novum in de Kerk. Wereldepiscopaat en Ro meins bestuursapparaat zulten In de toekomst wel nauwer moeten gaan samenwerken, met name in zaken, die de hete Kerk raken. Zij kunnen weder zijds veel van elkaar leren. Er moet op deze manier een dialoog op gang komen, die in vertrouwen moet beginnen en die het wederzijds vertrouwen zal ver sterken, wanneer men zou beginnen met te steilen. dat alleen de ene partij by die dialoog zou kunnen winnen, ls de eerste voorwaarde voor een werkelijk vruchtbare dialoog verdwenen. Maar het best zal allee tot uiting komen als de bisschoppenconferentie en de bisschop pensynode eenmaal gaan functioneren." Pinksteren K.N.P.: „Om terug te komen op oase aanvankelijke verwachtingen van het conciliewaf vindt u van de gedachte, die Paus Joannes had, en die tich voor stelde, dat Vaticanum II een „nieuw Pinksteren" sou worden. Wij menen ge zien te hebben, dat menige priester vol met vraagtekens zit en het concilie soms nog zo moeilijk kan volgen. Om maar niet te spreken van groepen van ge lovigen, die telkens weer zeggen hele maal de kluts kwijt te zijn. Wij zien vaak meer verwarring dan Pinksteren." Kardinaal Alfrink: „Er is iets vah waar wat u zegt. Maar van de andere kant zijn de bisschoppen overal ter wereld bezig hun geestelijkheid op de hoogte te stellen van wat dit concdUe bereikt heeft en aan nieuw leven geeft. Het is hun vurig ideaal de atmosfeer die zy hebben leren proeven en eigen lijk mede hebben tot stand gebracht, overal te verspreiden. Dat is Juist de opdracht van de Kerk in de post conciliaire tyd. De vruchten van een concUle komen soms eerst pas decennia later tot ryping. Met onze moderne communicatiemiddelen gaat dat alle maal snel. Bovendien riet u hoe de Paus dezer dagen in zyn schryven zelf ook probeert geesteiykheld en leken tot be leving van de nieuwe geest aan ts sporen. Dat nieuwe Pinksteren behoeft niet op één dag te komen." Celibaat K.N.P.: „Tot slot nog iets over enkele praktische punten. Acht u de nieuwe mogelijkheid het diakonaat in te voeren Kardinaal Alfrink: „Dat kan nog nie mand zeggen. Het kan heel belangrijk zyn, maar nog niemand heeft er een concrete kyk op. Het zal helemaal van lokale omstandigheden afhangen hoe het diakonaat gaat werken." K.N.P.: ,J£n het celibaat t Acht u het gelukkig, dat er in het concilie niet over gesproken is." Kardlnaa.1 Alfrink: „Absoluut. Deze kwestie ls te delicaat om ze in een praktisch openbaar concilie aan de orde te stellen. Geen bisschop zou vryuit kunnen praten en het gevaar voor ver tekening van de kwesties door over trokken -en ongeproportlonecrde publl citeit moet vermeden worden. Wanneer het concilie geheim zou kunnen zyn, ja dan is het wat anders. Ik ben tegen openbare bespreking in de aula. Maar dat wil weer niet zeggen dat het onderwerp In de doofpot moet worden ge stopt. Het moet bekeken worden, het bi een te poot en te ernstig probleem In de Kerk. Maar men zal daarby nooit moeten vergeten, dat dit probleem niet overal gelijk ligt. Bovendien zullen de redenen, waarom men In deze materie differentia tie wenst In de verschillende delen van de wereld heel anders zyn. Deze materie ls veel te subtiel dan dat men met enkele generaliserende uitroepen een oplossing tot stand kan brengen, die én de Kerk èn de Individuele prleeter-ln-nood werkelijk dient. De vraagstukken over het cHibaat gaan rflet in de doofpot. De Paus Immers heeft de bisschoppen zelf gevraagd schrifteiyk hun mening te geven als zij dat nodig achten. Nu dit eenmaal ook in feite gebeurd ls, bestaat er kans. dat dit een zaak voor de bisschoppensynode wordt. En dat zou inderdaad een veel betere plaats zijn om deze problematiek te behandelen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 7