©eCcidóeGou/fca/nt GOUD VOOR TOON KO VAN DIJK SCHITTERT ALS DYLAN THOMAS Vanavond in de ether TV-teksten van amateurs en handige vakmensen TELEVISIE RADIO de misdaad giovanni vent PAGINA 2 DB LEIDSE COURANT MAANDAG 8 NOVEMBER 1965 Slag voor Neder horst VOOR drs. Nederhorst was het nog altijd een troost bij zijn aan zichzelf te wijten misère, dat in socialistische kringen geen autoriteit hem rechtstreeks in het ongelijk heeft gesteld. De houding van de socialistische ministers gaf voor hem weliswaar te denken, maar in dat opzicht kon drs. Ne derhorst zijn gezicht nog redden met 't argument „kabinetsbeleid". Aan de vooravond van het Kamerdebat over de goedkeurings wet is drs. Nederhorst ook deze troost ontvallen. Hoewel hij de voorzitter van de Kamerfractie van de Partij van de Arbeid nergens met name noemt, heeft de grijze eminentie van de Neder landse socialistische beweging, dr. W. Drees, in een interview de onvoorzichtige briefschrijver Ne derhorst op enkele belangrijke punten terechtgewezen. ZEKER. dr. Drees heeft enige kritiek op de gang van zaken rond het huwelijk van prinses Beatrix. Had hij de troonopvolg ster moeten adviseren, Amsterdam zou bijvoorbeeld niet het centrum van de feestvreugde zijn gewor den. Maar noch stelt dr. Drees zich aan de zijde van hen, die de heer Von Amsberg ongeschikt vonden, noch onderschrijft hij de ziens wijze van drs. Nederhorst dat prinses Beatrix regering en volk voor een voldongen feit heeft De zwaarste klap voor drs. Ne derhorst is evenwel, dat dr. Drees beter dan wie ook bekend met de kwaliteiten en tekortkomingen van de leden van het koninklijk gezin zowel aan koningin Julia na als aan prinses Beatrix kwali teiten van toewijding en begrip voor constitutionele verhoudingen toezwaait, terwijl de socialistische fractieleider daar juist heel anders over oordeelde en van dat oordeel tot dusverre nog geen afstand heeft genomen. OF de opinie van dr. Drees en de wijze waarop ze uitgespro ken werd, nog een beslissende in druk maakt op de tegenstander van een huwelijk met de heer Von Amsberg, moet worden afgewacht. In elk geval behoeven degenen, die woensdag in de Kamer de staf gaan breken over drs. Nederhorsts glijpartij niet ver te zoeken naar „betrouwbare" getuigenverklarin gen. En wie er vrede mee heeft, wanneer ondanks zijn blunder drs. Nederhorst de socialistische groep in de Kamer blijft aanvoeren, zal toch vooral weer door een verge lijking te trekken tussen hem en dr. Drees niet de twijfel kunnen wegdrukken dat drs. Nederhorst tenzij hij verder over de brug komt dan tot dusverre werd ge daan een figuur met vraag tekens is, als het erop aankomt op kritieke momenten advies uit te brengen aan de Kroon. In dit opzicht heeft hij zijn krediet verspeeld. Magere of vette jaren voor de generaal 1 HET Is onwaarschijnlijk dat De Gaulle op 5 december niet de meerderheid van de Franse kiezers achter zich krijgt waarom hij zo massaal gevraagd heeft. Want, de Franse president heeft veel om zich op te beroemen: een tweevoudige redding van FY ankrijk, de oplossing van het. Algerijnse vraagstuk, de huidige grandeur van zijn land. De nu bijna 75-Jarige generaal gaat dus nog even door. want over zijn land genoten maakt hij zich geen illusies: na hem komt de chaos Hierin heeft hij niet helemaal ongelijk: de partijen hebben niet veel geleerd van het verleden, getuige het mislukken van Gaston Deferre als pre sidentskandidaat De Gaulle zal zijn tweede ambtstermijn daarom benutten met het nog verder uit schakelen van de door hem zo gesmade partijen. De senaat hem te lastig gaat. een onzekere toekomst tegemoet-, en de kamerverkiezingen Van 1967 moeten het gaulllame een ruime overwinning brengen En dan wacht het Franse volk de opvolger van de generaal, die vermoe delijk als vice-president zijn intrede zal doen ln het Franse staatsbestel, om zo doende het verworvene de volle 7 Jaren van de komende ambtstermijn veilig te stellen. Daama ls FYankrljk aan het nieuwe systeem wel gewend, verwacht De Gaulle. Over Europa bleef De Gaulle vaag: ..Billijke en redelijke voorwaarden dat Frankrijk zichzelf blijft en dat het con tinent (met Engeland?) verder gaat op de weg naar een gemeenschappelijke vrede en vooruitgang", waren het weinig con crete houvast, dat hij voor de toekomst bood. Duidelijker waren zijn woorden en daden van de laatste tijd: het stilleggen van de EEG. het uitspelen van zijn Force de Frappe tegenover de NAVO. zijn con tact met. Oost-Europa Vooral dit laatste zal Duitsland afschrikken, dat ls dat sl niet eerder gebeurd? een Isolement vreest Het kan weer beroerde gevolgen hebben als Duitsland, dat ln eigen land nationalisme en leiderschap voorlopig heeft opgeborgen, deze factoren naast en tegenover zich ziet opdoemen. E>n vraag blijft: denkt de FYansman net zo over? Net als wij. maar ook net als De Gaulle? Is het Franse volk zo ge porteerd voor de grandeur die het land zo duur komt te staan? Want voorlopig leggen een Force de FYappe of een nieuw cultureel verdrag met Chliia of Polen alleen maar windeleren. en de Franse boeren vragen allang om Iets dat beklijft. Zou dan toch Mitterrand kans maken: ook bij de vrouwen, ni een wettelijke geboorteregeling ln het vooruitzicht heeft gesteld? De opinie peilingen zeggen van niet.: maar 25"^ voor Mitterrand, tegenover 6065 voor de generaal De Qaulle zal dus wel gaan winnen Al w>u hij zich toch misschien moeten afvragen of zijn heengaan op een later tijdstip nóg door 65 procent be treurd zal worden. Dorp aan de rivier' van Fons Rademakers In 1958 regisseerde Fons Rademakers „Dorp aan de rivier", een film over i aantal schetsen uit het bekende, gelijknamige boek van Anton Coolen. Hoofdfiguur ls de ietwat excentrieke, ruwe, maar toch menselijke dokter (voorbeeld was de bekende arts Wiegersmai die door plaatselijke autoriteiten wordt weggewerkt, ondanks zijn kwaliteiten als medicus èn mens. De film is nogal verbrokkeld en er blijkt, dat scenes, die het geschreven goed doen, in beeld niet tot hun recht komen. Te waarderen vallen echter verschillende geslaagde schetsen en goede typeringen, die zijn geplaatst tegen een sfeervolle achtergrond. De hoofdrol wordt gespeeld door Max Crolset en het soms conventionele scenario is van Hugo Claus. (Nederland I, 20.30). Donkere 1 volken boven Bali'. documentaire Met een enorme explosie, die tachtig kilometer ver te horen was. kondigde op een morgen in maart 1963 de vulkaan Gurung Agung op Bali een uitbarsting aan. die het prachtige eiland in diepe rouw dompelde. Er vielen 1500 slachtoffers en een groot gebied was onder de lava bedolven. Terwijl duizenden wegvluchtten, filmden Dennis Matthews en zijn vrouw Anna, die al enkele jaren op de hellingen van de berg woonden, onder levensgevaarlijke omstandigheden de documentaire, die vanavond wordt uitgezonden. (Nederland I, 22.00). .Die Flut', korte opera van Boris Blacker jonge In 1946 componeerde Boris Blacher de opera „Die Flut" op een aan Guy de Maupassant ontleende tekst van Heinz von Cramer. De vier hoofd personen, een oude bankier met zijn visser, verkeren op een wrak in AMSTERDAM (ANP) In het I.C.C.- pavlljoen Vondelpark te Amsterdam ontving Toon Hermans saterdagmiddag uit de handen van de kunstcriticus Pierre Janssen de „Gouden televizier- ring 1965". De cabaretier kreeg dit klei nood voor zijn „one manshow", die op 27 februari 1965 via de AVRO-televisie werd uitgezonden. Het blad kent deze prijs toe aan het meest succesvolle tele visieprogramma, dat ln het betrokken jaar werd uitgezonden. Hiervoor houdt het een enquête onder de kijkers. Voorafgaande aan de plechtigheid werd een huldebetoon gebracht door leden van drie jonge cabarets: „Lurelei" met Jasperina de Jong en Erie Herfst. „Pe pijn" met Liselore Gerritsen en Paul van Vliet en „Shaffy chantant" met Llesbeth List en Ramses Shaffy. De middag werd ingeleid door gastheer Wlm lbo. die ln alle „toonaarden" het succes van de „toonaangevende" one- manshow van Toon Hermans bezong. In een dankwoord zei Toon. dat hij na het zien van zo veel Jong talent zich met een gerust hart een tijdje uit Neder land kon terugtrekken, waarbij hij doelde op zijn komende optreden ln Amerika. Tot slot las hij een stuk over zijn schooltijd voor uit de autobiografie, die hij thans aan het schrijven ls en welke volgend jaar op de boekenmarkt zal verschijnen. Zihtoneek zonder regie van Leen Timp? HILVERSUM Leen Timp, die gedu rende twee Jaren regisseur ls gew*est van het veelomstreden satirische pro gramma „Zo Is het toevallig ook nog een» een keer" van de VARA, zou zich binnenkort ais zodanig terugtrekken. Op een Informatie bij de heer Timp naar de juistheid van dit bericht, wilde hij geen commentaar geven. De heer Timp is sinds de oprichting van „Teleac" ad viseur van deze televisie-academie en voert daarnaast de regie van t.v.-uit- zendingen voor verschillende omroepen. Dylan Thomas. de grote dichter en prosaist uK Wales, die ia 1953 stierf, geniet ook in ons land een zekere befaamdheid, met name door de op voeringen van Onder het Melkwoud", gespeeld door De Nederlandse Come die. Opnieuw prijkt zijn naam op het affiche van een Nederlands toneelgezelschap, nu bij de Haagse Comedie, die zaterdag avond. in de Koninklijke Schouwburg de première gaf van een stuk t>an Sidney Michaels, dit/ de laatste levensjaren van de dichter schetst. Ko van Dijk speelt de grote rol van de legendarische Dylan Thomas op een schitterende manier. Reeds voor zijn dood ontstonden aller lei wilde verhalen en legenden rond de Walese dichter. Hij was en is nog steeds een legende .vooral door zijn onbeheerst en ruw optreden in gezelschap, zijn mate loze drankzucht en seksuele uitspattingen. Tegelijk werd hij echter ..de grootste lyirsohe dichter van de twintigste eeuw- genoemd Zijn gedichten, dip reeds tij dens zijn leven verzameld werden uitge geven. behoren Inderdaad tot het belang rijkste ln de moderne literatuur. Zijn prozawerk bestaat niet alleen uit het Inmiddels wereldberoemde „Onder Het Melkwoud", maar ook uit e'en aantal prachtige verhalen vol speelse fantasie, die ten dele ook ln onze taal verschenen zijn. SLOTFAZE VAN EEN LEVEN Het stuk van Michaels begint op het ogenblik, dat Thomas op het punt staat naar Amerika te vertrekken. Tijdens een artistieke impasse zoekt hij door deze reis een oplossing, in de hoop door een nieuwe omgeving, nieuwe contacten en een ander geestelijk klimaat weer tot werk in staat te zijn. Deze reis zal echter de slotfaze van zijn leven inluiden. De roem van de dichter, de legende over zijn leven, is hem al vooruitgesneld en Thomas komt terecht in een omgeving waar hij er eigenlijk toe gedwongen wordt datgene waar te maken ivat men van hem verwacht. Hij leeft in een zes maanden durende orgie van drank en seksueel avontuur, waarbij iedereen in zijn omgeving er zich over verwondert, dat hij nog m staat is lezingen te geven het tragisch eleven van dylan DE HAAGSE COMEDIE: Auteur Sidnev Michael» Vertaling Bert Voeten Regie P«ul Steenbergen Decor -Lou Steenbergen HOOFDROLLEN: bergen, Ingeborg Elzevier Liturgische kalender DINSDAG. 9 november: Kerk wijding van de aartsbasiliek van de Allerheiligste Verlos ser. Gedachtenis van de Heilige Theodoras. Wit. en nljn gedichten voor te dragen. Zijn vrouw, met drie kinderen achtergebleven in Wales, krijgt haar man als een lichamelijk en geestelijk wrak terug. Toch gaat hij na korte tijd opnieuw naar Amerika. Viermaal bezoekt hij het land. Zijn vrouw, Carlin, gaat de laatste keer mee. maar het komt tot een breuk, waarna zij terugreist. Dylan blijft achter, gesteund door Meg, een jonge vrouw, die hem met veel begrip en liefde tot een zekere rust brengt en hem ertoe brengt enkele gedichten tr lezen voor een grammofoonplaten maat schappij en „Onder liet Melkwoud" te. voltooien. Kort daarna sterft hij aan alcoholvergiftiging. Zijn weduwe blijft ontredderd achter. CHAOTISCH MAAR SPEELBAAR John Malcolm Brinnin. die Thomas in deze periode van zeer nabij heeft meege maakt. beschreef deze ontwikkeling in zijn biografie: ..Dylan Thomas ln Ameri ca" Ook Caltlin Thomas schreef later een boek. ..Leftover Life to Kill", waarin zij haar eenzaamheid in het jaar na Dylans dood beschrijft Uit deze en ande re werken en uit allerlei anekdoten en verhalen over de dichter stelde Sidney Michaels een alles bijeengenomen vrij chaotisch stuk samen, waarin hij nogal overvloedig gebruik maakt van teksten van Thomas zelf. Het pleit niet voor de auteur, dat juist de scones, waarin deze teksten op dP voorgrond staan, de sterk ste indruk maken. 21 taferelen moeten het beeld van de dichter oproepen, een beduidend aantal ervan Is vrtf zwak. enkele zijn ronduit overbodig. Heel wei nig rollen zijn duidelijk, slechts die van niomas zelf ls sterk geschreven. Maar een tiental scenes van het stuk biedt de mogelijkheid tot sterk toneelspel, dat soms een grote hoogte bereikt In deze voorstelling worden deze mogelijkheden ruim benut. Bert Voeten verzorgde de Nederlandse tekst- HU moest daarbij een aantal tek sten van Thomas zelf vertalen, zeker geen gemakkelijke opgave, die hy ten dele uit de weg lijkt te zijn gegaan door ergens een vers van Thomas te vervan gen door een ander, Varetvheurel r«a&» hij reeds ln 1958 een vertaling pu bliceerde. Thomas1 poëzie ls zeer moeilijk te zetten, het gedicht „Do not go gentle Into that good night", als afslui ting van het stuk dient, ls bijna onver taalbaar te noemen. Voeten verdient dan ook veel bewondering voor de wijze waar op hy dit stuk in een volmaakt aan vaardbaar en goed lopend Nederlands heeft weergegeven. De vele scenes van het stuk stelden regisseur Paul Steenbergen en decoront werper Lou Steenbergen voor grote moei- lkheden, die zy echter met veel elan hebben opgelost, waardoor het stuk zonder noemenswaardige onderbrekingen gespeeld kon worden. De regie van Steen bergen richtte zich vooral op de, centrale figuur ln het stuk. GRANDIOZE TITELROL Ko van Dijk speelde dus de rol van Dylan Thomas. In één woord: schitte rend. Hoewel de hele lijn van de rol al sterk was, zag men toch grandioze hoogtepunten: in de voordracht van „Varenheuvel"; in de prachtige mono loog over zijn leven aan de hand van een kinderrijmpjein de thuiskomst na de eerste reis: in de scene bij de dokter, ook weer een monoloog. Ko van Dijk was de bruisende man, die Thomas geweest moet sijn, de kleine dikke dichter met de korte krulharen, de indrukwekkende stem en de kleine handjes. Tegenover hem stond Myra Ward als Caltlin Thomas, een vrouw die zozeer heeft geleden onder de roem van haar man Heel sterk was Anne-Marie Heyli- gers als Meg. de laatste toeverlaat van Thomas, die in de biografie van Brinnin Liz heet. Haar uiterlijke koelheid verborg een grote, vrouweiyke warmte. Eric van Ingen speelde John Malcolm Brinnin. een figuur die wat vaag blijft in dit stuk. evenals die van Angus, een rol waarin Kees Coolen wat mlscasted leek. Ingeborg Elsevier en Paul Steenbergen speelden het rijke Amerikaanse echtpaar, waar Dylan geld van wil lenen .een scene die nogal lang uitgevallen was Paula Petri stond voor de opgave de 1 ange reeks vriendinnetjes, die Thomas er op na hield, te vertegenwoordigen. Ze deed dat bepaald overtuigend. Verder vielen op Hep van Delft ln een erg goede bijrol en Marijke Merckens die een banaal num mertje net-niet-helemaal-striptease dans te. Het applaus liep uit in een regelrechte ovatie voor Ko van Dyk. Inderdaad wie hem wil zien schitteren ln de rol van één van de meest boelende personen uit het literaire bedrijf van de laatste Jaren mag deze voorstelling niet missen. Jan y^^tappwi ANTENNE EEN wedstrijd voor amateur-schrijver» i van t.v.-sketchea ls op zich aantrek- kei ijk omdat er op deie wijze de moge- i 1 ij kheid geschapen wordt dat het nog J altijd te schaarse talent op dit gebied i door toevallige ontdekkingen wordt uit- gebreid. In dit licht bezien kon „Letter» en noten", zaterdagavond vla Neder- land II gepresenteerd door de K.R.O. onze Instemming wel hebben. Waarmee we niet willen zeggen dat we J over het gebodene in vuur en vlam zijn geraakt. Tekstschrijven is een moeilijke zaak dat bleek wel uit het peil van de drie inzendingen (van de 12 die uit. een totaal van 500 gekozen waxen) die de eerste ronde vormden en die een i goede presentatie te beurt vielen. Dat j Hagenaar H. Citroen deze ronde won had onze instemming. Zijn „Storing" 1 was aantrekkelijk, maar dat zou bij een flinke bekorting veel duidelijker ge- i bleken zijn. Toch misschien wel een man om nóg eens een opdracht te i gewen, liefst ln samenwerking met een heel kritische regisseur. De" prèsentatle van „Letters en noten" was met omslachtig Jury-gedoe minder geschikt. De muzikale Intermezzi met i ..eigen werk" van vakmensen mocht er zijn. Overigens: Aldo Nicolaj, de schrijver van vele t.v.-schetsen, leverde nè de amateurs een voorbeeld van wat handig vakmanschap ook zónder veel inspiratie vermag. We zagen in een i aflevering van ..Mannenlevens" weer een wat lugubere anekdote zoals die i ook in „Vrouwenlevens" meestal verteld werden Om dat vakmatige toch wel aanvaardbaar. Ook om Sylvaln Poons" i goede voordracht trouwens. Ook Philips Mackie ls een handig t.v.- i schrijver. Hij specialiseert zich in i thrillers en weet daar met gebruik- making van allerlei clichés meestal wel iets aanvaardbaars uit te slaan. of moord?", gisteravond door de VA.RA. gepresenteerd, had een Ik- heb-de-graaf-vermoord-aohtige intrige waarbij zo ongeveer iedereen zich- zelf van moord beschuldigde en een en ander via flash-backs probeerde te be- wijzen. Veel leven zat er niet in al dat gepraat en regisseur Eimert Kruidhof kon dat er dan ook niet Inblazen, al bracht hij. met name de flash-backs zo levendig als maar kon. Voor de praat- rollen waren goede acteurs geënga- geerd. Eric Schneider praatte het best. De Rob de Nijs Shows werden hen-at met Kitty Courbols als (goede) ver- vangster van Marijke Merckens. Het oude patroon bleef gehandhaafd, zij het wat losser gehanteerd. Ons zou het liever zijn geweest als het redactie tijdschriftidee helemaal was losgelaten omdat het. zelfs bij die losse hantering, toch Iets dwangmatigs geeft wat voor deze show een handicap vormt. Overi gens: beschaafd tienerprogramma waar ook oudere kijkers zich niet voor be- i hoeven te generen. „Bronnen vam geschiedenis", een uitzending, bestemd voor de vierde klas u.l.o., de derde en vierde klas van het v.h.m.o. en de eerste klas van de kweekschool. (Dinsdagmorgen Nederland I, 10.45). Siegfried Lenz Pm|l 'n Inspannende j op de ambassade tevreden thuis. Immers, hy heeft ervoor gezorgd, dat negen generaals, die zeventien jaar gevangen hebben gezeten, in vrijheid worden gesteld. Zyn rust wordt verstoord door de komst van een drijfnatte jongeman, een neef. aan wie hij zijn diplomatieke succes te danken heeft en die hem om asiel verzoekt. Dit is de inhoud van dit hoorspel met onder anderen Paul van der Lek. Regie: Bert Dijkstra. (Hilversum I, 21.25). Hedenavond NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws. 19.01 Klaas Vaak. CVK-IKOR-RKK: 19.06 Kenmerk. NTS: 19.35 Magilla Gorilla, 20.00 Journaal, 20.20 Politieke uitzending. 20.30 Dorp aan de rivier, film, 22.00 Documentaire. 22.25 Uit zending Socutera, 22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws. AVRO: 20.01 Korte opera, 20.30 Zi geunerklanken. 20.45 Jongerenparle- ment, NTS: 21.25 Amusementspro gramma, 22.05 Journaal. Hedenavond Dinsdag levensgevaar. Hierdoor komen hun ware karaktertrekken boven. Blacher werd in 1903 ln China als soon van Duitse ouders geboren en studeerde in Beriyn compositie- en muziekwetenschappen. Sedert jaren ie hy nu directeur van de Berlijnse Muslkhochschule. Zijn opera wordt uitgevoerd door het Radio Kamerorkest met Henk Smit, Wilma Driessen. Paolo Gorin en Arjan van Blanken als solisten. (Nederland II, 20 01). „The Ooiden Earrings, de Haagse beatband, vanavond in „Hoofdstuk V". (Nederland II, 11.95). wie zijt gij. hoorspel. 21.15 Semi-klass. muziek, 21.40 Klass. liederen. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws, 22.40 Boekbespreking, 22.50 Gram., 23.25 Pianorecital, 23.55 Nieuws. RADIO VERONICA (192 m) 18.00 Verzoekje® (jukebox); 19.00 Gevar. programma 19.30 Hitparade. 20.00 Gram., met o.a Indonesian Teenager corner. 21.00 Rock. Beat and Boogie, 21.30 Veronicas rhythm and Blues Hop. 22.30—1.00 Gevar. gram. platen. BRUSSEL Nederland (324 m) 18.00 Nieuw». 18.03 Voor de soldaten. 18.45 Sportkroniek. 18.63 Lichte muziek. 1900 Nieuwe, oa eorreapondentie uit Neder land. 19.40 Vlaamse volksdansen. 19.45 22 00 Nieuw» BRUSSEL Frans (484 m) 18.27 Nwe gram.pl., 21.30 Gram, 22.1 Wazzmuziek. NDR-Wt>R (309 m) 19.25 Klassieke muziek. 21.10 Jazz, 1.00 Gevar. muziek. ENGELAND BBC (330 meter) 19.35 Amusementsmuziek. 20.30 KI. muziek, 0.15 Klass. muziek. ENGEÏLAND BBC (1500 m> 18.31 Gevar. pro gr.. 23.31 Jazz. 1.00 Lichte Dinsdag uw (Mary Dresselhuys) in een Dorp aan de rivier". (Nederland I, 90.30). HILVERSUM I <402 m> AVRO: 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Lichte muziek. 18.50 Voor de jeugd, 19.20 Op de plaat rust, 20.00 Nws., 20.05 Weet ik veel. wedstrijd. 20.30 Zing met ons mee. 20.55 Muzikale le zing. 21.10' Kamermuziek. 21.25 De steekproef, hoorspel. 22.30 Nieuws, 22.40 Actualiteiten, 23.00 Lichte mu ziek. 23.15 Universitaire actualiteiten, 23.30 Celloconcert, 23.55 Nieuws. HILVERSUM II (298 m> NCRV: 18.00 Luchtmachtkapel, 18.20 Politieke uitzending. 18.30 Vocaal ensemble. 18.50 Openbaar Kunstbezit. 19.00 Nieuws, 19.10 Radiokrnnt, 19.30 Klass. gram., 19.55 Praatje, 20.00 Gram., 20.30 Adam HILVERSUM I (402 m) AVRO: 7.00 Nieuws, 7.10 Ochtendgymn., 7.20 Gram.. VPRO: 7.50 Dagopen. AVRO: 8.00 Nieuws, 8.10 Gram.. (8.25 Groen- teman), 8.45 Morgenwijding, 9.00 Voor 1 de zieken. <9.35 Waterstanden10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita- minen. (11.00 nieuws). 12.00 Lichte muziek. 12.27 Voor land- en tuinbouw, 12.40 Lichte muziek, 13.00 Nieuws, 13.10 Journaal en beursber., 13.40 t Mu zikantenuur, 14.40 Schoolradio, 15.00 Voor de vrouw, 15.40 Zang en piano spel, 16.00 Nieuws, 16.02 Licht gram., 16.15 Voor de jeugd, 17.15 New-York calling, 17.20 Gram. voor tieners. HILVERSUM II C298 m> KRO: 7.00 Nieuws, 7.10 Het levende Woord, 7.15 Gram.. (7.30 Nieuws). 7.55 Overwe ging. 8.00 Nieuws. 8.10 Gram., (830 Nieuws). 8.40 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio, 10.00 Gev. muziek, 10.50 Lichtbaken. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram., 11.50 Praatje, 12.00 Angelus, 12.03 Folkloristische muziek, 12.20 Voor land- en tuinbouw, 12.30 Nieuws, 12.40 Actual, of gram., 12.50 Gram., 13.35 Voor de plattelandsvrouwen, 13.45 Gev. muziek. 14.45 Godsdienstig programma, 15.00 Lichte muziek, 16.00 Voor de zieken. 16.40 Voor oudere luisteraars, 17.00 Voor de jeugd, 17.40 Voor de padvinders, 17.50 Praatje. HILVERSUM III (F.M-kanalen NRU-NCRV: 9.00 Nieuws, 9.02 Instru mentaal allerlei, 10.00 Nieuws, 10.02 Gram., (11.00 Nieuws), 12.00 Nieuws, 12.02 Elektronisch pianospel, 12.30 De Top Tien, 13.00 Nieuws. 13.02 Gram., 13.30 Notenparade. 14.00 Nieuws, 14.02 Lichte muziek, 15.00 Nieuws, 15.02 Muziek bij de thee. 16.00 Nieuws, 16.02 Tienerama. NRU-VARA: 17.00 Nieuws. 17.02 Dixieland, 17.30 Film melodieën, 17.40 Lichte muziek. RADIO VERONICA (192 mtr) 7 00 Ook goeie morgen. 9.00 Verzoekplaten- progr v.d. bedrijven. 10 00 Koffietijd. 11.00 Artiesten met eigen stijl. 11.15 Verzoekplatenprogr. v. d. huisvrouw, 12.00 Muziek bij de lunch, met o.a. tips voor de vrouw. 14.00 De speeldoos, 15 00 Oude gram. platen, 16.00 Dins dagmiddag speciaal, met gevarieerde gram. muziek en Elvis Presleyshow. door howard shaw „Sluit de trattoria", zei hij. Giovanni's ogen werden groot van verwondering. „Maar wij wordden rijk!", riep hy uit. „Nu de trat- roria sluiten?!" Met een gewoontegebaar haalde hij een sigaar uit zijn zak en begon erop te kau wen. terwijl hij het gezicht van de zieke man be studeerde. die dertig jaar lang zijn buurman en zijn raadgever was geweest. „We hebben die schooiers op de hoek voor een raadsel gesteld en onenigheid onder hen gezaaid. Het systeem werkt prima. Wij verdienen tienduizenden per dag. Wat brengt je er toe te zeggen dat we nu de trattoria moeten slui ten?" „Omdat een foute handeling onvermijdelijk la", zei de boekhandelaar. Giovanni protesteerde. Zyn vriend scheen niet te luisteren: zijn ogen waren gesloten. „Ten tweede", zei de boekhandelaar,, „laat de tun nel verdwijnen". ..Meen je dat ln ernst?", vroeg Giovanni. „Als ik al die tufsteen weer in de tunnel breng, zal het graf van Lars Porsema nooit meer teruggevonden „Ik kan je niet dwingen", zei de boekhandelaar, „en ook heb ik de kracht niet meer om met Je te redetwisten Laat de tunnel verdwijnen, zeg ik. Die alleen vormt het bewijs van Je misdrijf. Laat die verdwijnen". i Giovanni kauwde ja sttlta op sjjn slgaw» „Ten derde, pas op voor Carlo". „Je schreef al ln een van je brieven dat je aan hem begon te twijfelen. Wat vermoed je?" „Mijn Intuïtie waarschuwt mij", zei de boekhan delaar. „Het ls helaas niet gebaseerd op logische redenering. Evenmin kan ik een feit noemen dat aanleiding tot wantrouwen kan geven. Mogelijk is het een gevolg van seniele aftakeling. Ik vind het een droevig verschijnsel dat ik op mijn sterfbed de logica moeft vervangen door lets van zo twijfelachtige waarde als de intuïtie". Giovanni dacht terug aan zijn gesprek met Carlo in de tuin van het museum. „Die jongen is eigen zinnig. dat weet ik. maar hij is nog heel jong. Hij wordt wel verstandiger. Bovndien heeft hij ons trouw en handig nu al tweeëneenhaf jaar geholpen. Dat mag je niet vergeten". De boekhandelaar zuchtte. „De logica zegt mij ook dat mijn wantrouwen kinderachtig is. Het is- hovendien een feit, dat niemand hem zoveel zou betalen als wy, en dat wéét h|j. Hij zou alles ver liezen en niets winnen door ons geheim openbaar te maken". Het gesprek had de krachten van de zieke uitgeput. Hij was heel bleek geworden. „Ik acht hem niet in staat tot verraad", zei Gio- De boekhandelaar gaf geen antwoord. Met een. wasbleek gezicht zonk hij weg ln de kussens. ..Ik zal nadenken over wat je gezegd hebt", be loofde Giovanni. De boekhandelaar Het niet blijken of het tot hem doorgedrongen was. Zijn ogen waren gesloten, zijn vingers waren in elkaar gestrengeld en hij lag onbeweeglijk in het bed. Een paar minuten later kwam de dokter de ka mer binnen om naar zijn patiënt te kijken. Gio vanni ging naar beneden en dronk enkele glazen van de plaatselijke wijn, terwijl hij de raadgevin gen van de boekhandelaar ernstig overwoog. Hy wil ...u nog eens spreken", zei de dokter. „Ik heb er ernstig bezwaar tegen, maar hij bleef aan- te doen wat hem zou kunnen opwinden". Giovanni ging de trap op en opender voorzichtig de deur van de slaapkamer. De boekhandelaar was wakker. Zijn ogen waren vermoeid, maar zijn hele gezicht klaarde op toen de restaurateur de kamer binnenkwam. „Ik had maar drie dingen te zeggen", mompelde hij, „en die zijn nu gezegd' Giovanni knielde neer bij het bed. „Waarom heb je alle hoop laten varen?" vroeg hij. ..Die heb ik niet laten varen", zei de boekhande laar. „Integendeel, ik ben vervuld van hoop. Nu er geen kans meer is op een langer verblijf op de ze aardse planeet, ben ik vervuld van gespannen verwachting. Ik vertrouw." zei hij met een zwak ke poging tot een glimlach, „dat de machten van de hogere sferen niet overdreven zijn voorgesteld. Ik was vroeger muzikaal zeer goed geschoold. Mo gelijk achten zij mij waardig de leiding op me te nemen van een van de betere hemelse zangkoren". De schemering was reeds gevallen, voor hij weer sprak: ,,In die kast bij de deur zul je een lederen handkoffertje vinden. Het is afgesloten. Neem het mee. De sleutel zal je op het juiste moment wor den toegezonden. Let intussen goed op dat koffer tje". Hierna sprak hij niet meer. Giovanni Venturi reisde dezelfde avond terug naar Het vertrek van signora Pandolfi naar de Sovjet- Unie had geen nadelige gevolgen voor de goede gang van zaken in de Trattoria Dl Giovanni. Mi randa nam het werk van de oude dame bij de etensllft over, Edoardo bleef de verbinding tussen de lift en de keuken verzorgen en Giovanni moest de taak van Miranda ln de keuken waarnemen: on geveer om het kwartier moest hij zijn werk in de eetzaal onderbreken om de keukendeur te ope nen en een voldoende hoeveelheid stoom en geur van sudderende soep tot de neus van zijn gasten te laten doordringen. (Wondt vervolgd)]

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 2