EMBARKEREN: EEN ROEKELOZE VLUCHT VAN MOEDERS PAPPOT De paardekrachten van het geduld HALIen of stilstaan (I) Wie naar Amerika vaart is zeldzame geluksvogel SS Rotterdam verrukkelijke doolhof HUWELIJK 10 MAART HET HUIDIGE CHINA (I) VRIJDAG 5 NOVEMBER 1965 DE LEIDSE COURANT PAGINA Van onze verslaggever aan boord vans.s. Rotterdam) WOENSDAG. Omdat varen nu eenmaal ongelooflijk, onvergelijkbaar en onverbeter lijk is, durft geen sterveling bij het betreden van hét s.s. Rotterdam te beweren, da.t hij instapt. By Jove, neen. Instappen doet hij in een tram. bliksemsnel, met aggressieve ellebogen en een vlotte kans. dat zijn jas door de dichtzwiepende deur als de mantel van Sint-Maarten in tweeën wordt gescheurd. Ook als hij gaat vliegen, wil hij nog wel gelaten accepteren, dat hij bij uitgang 44 de instapkaart gereed moet houden. Allemaal tot uw dienst, maar zodra hij voor zijn sprong naar de horizon de zee boven het vasteland of de lucht verkiest, is instappen er niet Gratie voor Ruby in voorbereiding D\LLAS. Tex»* (I Pil IX- districts- Henry Wede. heelt verklaard dat hU ral instemmen met rani.rhting van het doodvonniv dat geveld I» over Jack Kuby. de moordenaar van l.ee Har vey Oswald, die de vermoedelijke dader Min van de moord op president John F. Kennedy Ruby's raadslieden ln dit sta- meer bij. Neen, mevrouw, neen. meneer. Zo'n man embarkeert. En dat is direct andere koek. Embarkeren heeft de zoete klank van ivontuur, het weeë parfum van een onher roepelijke scheiding. Embarkeren is roeke loos vluchten van moeders pappot, vast beraden vechten tegen de golven: dat schuim van de zee. Embarkeren kun je dan ook niet i Zo neemt hij ook aan de railing af- j scheid van de achterblijvenden: minzaam j groetend als een koning, die de parade afneemt en in het volle besef van zijn formidabele uitverkiezing. Een glimlach aarzelt op zijn lippen, als hij omlaag kijkt in de kloof, die door de sleepboten steeds verder wordt opengewrikt. Daar beneden ligt het tranendal, waar moeders, verloofdes en losse scharrels de ogen betten en kinderen eenzaam wuiven als figuren, die uit een somber boek geknipt zijn. De vrouwen .die deze mannen naar de Rotterdamse Wilhelminakade hebben begeleid, groeien hier opeens moeiteloos uit tot de tragische hoogte van Heijer- mans Kniertje. Alleen de pan met soep is vervangen door een plastic handtas, maar hun leed is er niet minder groot door geworden. „Hij zal naar je hieten". i' Ze kijken omhoog, drukken hun hand tegen het glas, zwaaien als schipbreuke lingen met de grote, witte zakdoeken, —nerveuze vissen achter de aquarium- Op era Studio in Amsterdam AMSTERDAM (ANP) Dc Opera Studio, een Instituut waarmee de Neder landse Opera Stichting beoogt een jonge generatie zangeressen en zangei's te vor men. begint in januarie haar taak. Zij staat onder muzikale leiding van Leo 1 Driehuys en is voorlopig gevestigd in de oude remonstrantse kerk aan de Keizers gracht te Amsterdam. De gekozenen uit de afgestudeerden van conservatoria enz., die zich in die richting willen bekwamen, krijgen hun vorming vooral door contact en samenwerking met j theatermensen in een echte werkgemeen schap. Over de definitieve vorm van de studio bestaat nog geen zekerheid. Die bangt niet in het minst af van het daar voor beschikbare budget en de beschik bare werkruimte. Het is de bedoeling de leerlingen een operaprogramma te do eninstuderen en dat tezamen met de programma's van drie daartoe uit te nodigen studio's van opera s uit het buitenland, als een presen- tatie „Lente-opera" omstreeks mei in de schouwburg te Eindhoven te laten uit voeren. Daarna kunnen opvoeringen in Amsterdam en enkele andere steden vol gen. William Holden uit ziekenhuis HOLLYWOOD Filmacteur William Holden Is gisteren ontslagen uit het Cedars of Lebanonziekenhuis voor een niet nader omschreven indispositie. Holden zei, dat hij nog onder dokters handen was en niet vrij om te zeggen wat hem scheelde, of wanneer hij weer aan het werk zou gaan in de film ..Alvarez Kelly", waarvan de opnamen worden vertraagd. wand Ze blijven ook gestadig door praten. stomge9lagen echter als in een film, waarvan het geluid is uitgevallen. Je ziet vanaf het promenadedek die hon derden monden bewegen, maar de woor den moet je raden. Misschien hebben ze ontdekt, dat je je bretels bent vergeten, waardoor 5e genoodzaakt zult zijn de komende week te converseren met één hand constant aan de broek. Of zegt alleen, dat ze de foto van haar gn de kinderen tussen het ondergoed heeft stopt? Roept ze wellicht, dat je haar nimmer mag vergeten, trouw moet blij ven tot in het zeemansgraf en alle liai sons aan de wortel dient af te knijpen? Ook zij heeft immers bij de gangway gestaan, toen de 1200 passagiers zich in scheepten. Ze heeft de mannequins ge zien. op hoge hertebenen de loopplank nemend. Ze heeft oog in oog gestaan met verveelde miljonairsdochters uit Texas, die kauwgum kauwend hun ver- maakskoers voor de komende week be paalden. En ofschoon ze er bij de af scheidskus met geen woord over heeft gesproken, is de schrik haar toch bij nader inzien om het hart geslagen. Turend over de railing zie je de ver trekhal langzaam ineenschrompelen. De trossen liggen in het water en de sleep boten trekken de Rotterdam steeds ver der van de kant. Het is een adembene mend gevecht tussen een handvol kleine, schuimbekkende Davids en één stalen Goliath van bijna 39.000 bruto register- tonnen, die zich niet al zijn kapsones toch laat meetronen naar het midden van de Waterweg. De afstand tussen het schip en de kade bedraagt op dat mo ment hooguit vijftig, zestig meter. ma3r de scheiding is nu reeds compleet. Er valt niets meer te lijmen, niets te her stellen. Het is een kwestie van hollen of stilstaan geworden. De mannen met de verrekijkers blijven het langst aan dek. Ze tasten onophoude lijk de kade af en zoeken tevergeefs in het woud van wuivende mensen hun eigen Marie, hun eigen Sjaan. Ze had immers beloofd, dat ze een rode para plu als baken omhoog zou steken. Maar mijn hemel, er bloeien op de horizon wel twintig rode paraplu's als grote klaprozen. Na tien minuten geven zij daarom de strijd om het thuisfront ook maar op en lopen ze op onwennige zee benen de doolhof binnen, die als king size speeltuinattractic tussen de scheeps wanden ligt geklemd. De Rotterdam is vooralsnog een bizarre chaos met liften, die je langs de kortste weg naar de verkeerde plaa'sen brengen en met deuren, waarachter doodzenuw achtige mensen je onvervaard aanklam pen om dingen te vragen, die je nu langzamerhand ook wel eens zou willen June Allyson weer verloofd HOLLYWOOD (UPI) De Ameri kaanse filmactrice June Allyson heeft meegedeeld dat ze zich heeft verloofd met producent en regisseur Dirk Sum mers uit Chicago. Miss Allyson, weduwe van Dick Powell en twee maanden geleden formeel ge scheiden van kapper Glenn Maxwell, zei dat se hoopte in de kerstvakantie in Chicago te kunnen trouwen Haar aan staande Is lid van de directie van het Drury Lane Theater van Chicago. De uitzwaaiers aan de Rotterdam. Wilhelminakade groeien moeiteloi uit tot de tragische hoogte vo Heijermans' Kniertje. weten. Je loopt daarna met de stugge volharding van een vierdaagsewandelaar verder door eindeloze gangen, wi je steeds dezelfde herkenningspunten tegenkomt. Je rent door vijf bars, twet eetzalen, door cafés, pretverblijven, kap salons. wasserij, keuken, theater er tienerkamer, maar het schip weigert zijn geheimen prijs te geven. Je vraagt een jongen met een vertrouwenwekkende streep op zijn mouw, waar in vredesnaom cabin 159 is, maar ook hij is een vreem deling in dit drijvende Jeruzalem. ..Sorry meneer, ik kom net van de Nieuw- Amsterdam". Oké. oké, er zal heus wel iemand komen, die het wel weet. Je zakt een etage lager en ontmoet oude man met een enorme cowboyhoed op het achterhoofd, die in een hoek de rooksalon verbijsterd in zijn map met plattegronden bladert. Upperdek. lower- dek, maindek. A-dek, B-dek, C-dek. D- dek. boat-dek, Sun-dek, bridge-dek Waarachtig, hij ziet de toekomst zeer donker in. Sappig fruit Tenslotte vind je de man met drie gou den banden, twee gouden tanden en een gouden dasspeld, die bereid is om te onthullen, dat cabin 159 wis en waarach tig geen practical-joke is. maar een kei harde realiteit, die met de lift bereikt kan- worden. Je weet nu ook, dat je hut op het lower-promenadedek ligt en vol optimisme druk je op de knop. De lift schiet eerst vier keer langs voordat hij eindelijk zijn muil openspert en een lading verbijsterde reizigers uitspuwt. Een dame met een hoed vol sappig fruit, slaat haar arm om je heen en roept in tens gelukkig: „Oh boy, you can tell me, where is cabin 65" Je kijkt haar be moedigend aan, tilt dan haar arm be hoedzaam van je schouder en roept: „Tomorrow! Morgen vertel ik u alles, wat u wilt weten". Dan ren je weg, want de liftdeur gaat alweer dicht en er is nu echt geen tijd meer te verliezen. De lift Is gerieflijk. Daar niet van. Spiegeltje aan de wand. witte nood- lelefoon ln een glazen kastje. Het enige taaie ongerief is. dat hjj niet naar het lowerpromenadedek gaal. Verder wil hjj je overal brengen, maar die ene verdie ping is er net niet bjj. Wantrouwig doe je een pas naar voren om de beschik bare mogelijkheden nogmaals van dicht bij te inspecteren. Alle knop|>en zjjn voor handen. maar die ene ontbreekt inder daad. Waarschjjnljjk is dat lowerprome nadedek dus pure bluf en staat bet alleen op de l(jst om het schip voor de con currentie wat goter te doen Ijjken. Wanhoopskreten Je hebt je eigenlijk al volledig ver zoend met het idee. dat je overtocht naar het vrijheidsbeeld in één der sloepen zal moeten maken, als Cabin 159 alsnog boven water komt. Dat gebeurt vlak vóór Hoek van Holland, waar een groep hardnekkige uitzwaaiers zich inmiddels in het schemerduister heeft opgesteld Met knipogende autokoplampen en zak lantaarns seinen ze de laatste wanhoops kreten naar het langsdeinende schip „Dirk zul je goed op jezelf passen". „Gijs, beloof me één ding. eet asjeblieft niet te veerde smalle pier is daarna het laatste vastigneidje, dat het lieve vaderland je vlug doen. Dat is geen kwestie van seconden of minuten, maar van uren, zodat 't afscheid alle kansen krijgt om schrijnende contouren aan te nemen. Daarom is de man, die naar Amerika vaart, geen huis-tuin- en keuken reiziger, maar een held in civiel, een zeldzame geluksvogel, die zes dagen lang het fortuin entert. biedt. Het is tevens een vingerwijzing naar de zee, die grijs, dreigend en huive ringwekkend bloot voor de boeg ligt. Dit Is dus voor de komende 144 uur ons nieuwe vaderland grote en kleine golven, als dolfjjnen opspringend uit de diepte en een schimmige horizon zonder markante punten, die alsmaar voor de boeg uitholt. De wind heeft het water met slordige witte strepen gelinieerd. Een verdwaalde meeuw bangt mediterend boven het zonnedek, geduldig wachtend op de restanten van het eerste scheeps- Het schip zelf is inmiddels in draf overgegaan en ploegt nu met trillend misbaar door de eindeloze akker. Aan twee schoorstenen hangen zwarte rook- wimpels, die voortdurend uiteenrafelen. Daaronder, op de promenadedekken wor den de eerste wiskey-soda's en martini's door bevende handen geheven. „Op je gezondheid Bill. En dat we ze nog maar lang mogen lusten". Versta ons goed. Die bevende handen stempelt de eigenaar nog geenszins tot een begenadigde losbol, want op de Rotterdam kan zelfs een geheelonthouder met al zijn blauwe knopen niet optornen tegen de paardekrachten, die hun spas- modische seinen dag en nacht door het schip japen. Zodra de open zee bereikt is, begint elke vierkante centimeter als een wespevleugel te trillen en krijgen boot en opvarenden de trekkebekkerige •stering van een honderdjarige. Deze extra-service van de scheepvaart maatschappij betekent voor de alcoholi sche happers overigens een uitkomst, want opeens kan geen mens meer achter halen, waar het gebrek aan klemvastheid aan te wijten is. Mondvoorraad Met deze veilige wetenschap voor ogen heeft de HollandAmerika-Lijn haar grijswitte vlaggeschip niet kinderachtig bevoorraad. In de ruimen liggen 5000 flessen bier en 8000 flessen uitgelezen wijnen te wachten op het eerste teken van innemende passagiers. „Ik zou zeggen proost jongen". Daarnaast staat het de passagiers vrij om formidabele bressen te sla n in de twaalf ton vlees, veertien groenten. 28.000 eieren en honderden dium evenwel geen verzachting vonnis, maar een volkomen wijziging en nenen dat Ruby alleen tot vijf Jaar ge- ungenlsstrnf kan worden veroordeeld, ie maximumstraf voor moord ronder waad willige bijbedoelingen De 54-jarige Ruby bevindt zich in de gevangeia al inds de dag 24 november 1963 dat h(j Owald doodschoot HIJ werd hiervoor door een jury In Dallas tot de dood op de elektrische stoel veroordeeld. Brecht Hij opening Boekenweek 1%6 i ssft ülxszx stjsr^s, s a.™.™ ,*,p, Met deze puissante mondvoorraad snelt keuken de boodschappen zien staan u,n de opening i .ui de Biw Ken weeg 19» het schio op volle kracht naar Le Havre, j Afkokers, bietjes en een ossclapje van zal tijdens de gala avond ln het Intema- vvaar morgenochtend vroeg nog een aan- krap een ons voor ieder. Toen heeft hij j Uonaal congrescentrum RAI te Amster- tal passagiers aan boord zal gaan De nog tegen zijn vrouw gezegd: „Die hele dam op 4 maart de toneelgroep Theater snelheidsmeter wijst 22 mijl aan: ile gewone burgerm. nspot. Leen. dat eerlijke de Nederlandse^ premiei weerstations beloven ons de befaamde recht toe recht aan eten. bekomt je op krachtige bries en een koninklijke portie 1 den duur toch maar het beste" En zesenvijftig zeemijlen liggen tussen de a/kokers met bietjes thui ste passagiers aan boord van de „Rotterdam" aan tafel. Hel biedt mogelijkheden tot een culinair ezeltje-piek fmcy-mist, maar daar maakt geen zich np dit moment druk over. Dat zijn de zorgen voor de verre dag van morgen, die voorlopig royaal overschaduwd wor den door aardse genietingen In de eetzaal zijn de eerste gasten in middels aan tafel gegaan. Servet onder de kin. batterij messen en vorken onder handbereik. Wat schaft de pot. heren0 De chefkok sugge.eert discreet een cock tail van garnalen in cognac, een pittige polage Solfenno. verse Noordzee-tarbot in gesmolten boter, verse ham met appel, een vorstelijk ijsje, wat fruit en tenslotte koffie toe. Maar als meneer daar geen vrede mee heeft, behoeft hij slechts de tweede pagina van het menu te raad plegen vonr zijn eigen culinaire route Wat had meneer gedacht van een maat jesharing. van lcr9e zalm. huzarensala- de. een celery-complet, een forse steak, een malse eend. een entrecote. Het staat allemaal op dc meterslange fornuizen beneden te dampen en meneer hoeft maar te kikken, hoeft maar dit te doen en de steward snelt reeds naar de rol trap en uw bestelling uit de scheeps- krochten op te diepen. Meneer kijkt. Meneer knikt. Meneer slikt en wist zich de zweetdruppels van het gezicht. Oh, dat had de steward nop vergelen te zeggen, maar er is uiteraard ook nog een uitgebreide spaghettischotel en een lamskotelet. En Franse kaas. cake ijs in vijf variëteiten, ananas, water meloen. M\jn hemel, uiat is er niet? keek hem aan en zei zonder veel tuiging „Zul je een beetje aan me denken?" Hij kijkt naar de tafel met drie vorken, drie lepels, vier messen. Het licht van de eetzaal flonkert in de wijn glazen. Glimlachend knoopt hij zijn ser vet hoger onder de kin en vervolgens wenkt hij dc steward. „Is er misschien nog wat kreeft op de schaal ovcrgcble- I ven?" Tussen hem en de bietjes liggen op dat moment reeds 56 zeemijlen... De bange vraag is alleen: zal hij nu straks die parfait Havanaise I nemen of toch maar een Bavarois j Saint Germaine. Meubilair van Napoleon onder de hamer LONDEN (UPI) Sotheby in Londen veilt op 12 november meubilair uit de hoeve „Longwood" op St.-Helena, laatste huis van Napo'eon Bonaparte. Onder de stukken zijn een schrijftafel, een spiegel „die hij deed knappen toen hij er een ran ziji boze blikken in u'ierp", en ttfee bijzonder fraaie stoelen. told Brechts „De heilige Johannu ran de slachthuizen" Met Mlu Goos&en en Huns Ttemeijer in de hoofdrollen De vertaling ls van Karei Muller, de decors van Niels Hamel De muziek werd gecomponeerd door Cor Lemalre, de regie Is In handen Advertentie) Burgermanspot Meneer doet tenslotte blindelings een greep. Het is voor hem een culinair Napoleon werd na; bannen na Waterloo e van 1815. Hij bracht c praten r St.-Hclena ver- de honderd dagen zijn tijd door met het dicteren (Van o z correspondent ponden kaviaar, zalm, tong en kreeft, die j maken. AMSTERDAM Naar wfl van zeer betrouwbare zijde vernemen zal het hu welijk van prinses Beatrix en de heer Claus von Amsbcrg gesloten worden op donderdag 10 maart. Oorspronkelijk was woensdag 16 maart als de huwelijksdatum gekozen, maar met het oog op de ver kiezingen heeft men aan 10 maart de voorkeur gegeven. Vast staat, dat Beatrix en Claus die dag in de gouden koets naar de kerk zullen rijden, terwijl koningin en prins van de glazen koets gebruik zullen zijn herinneringen, lezen ren. en hij stierf er. Wat het meubilair van Napoleon zal opbrengen is niet .geschat. Maar 4een kenner meende' dal dc twee mahonie houten empirestoelcn niet minder dan 1500 pond sterling per stuk zouden mo gen opbrengen, en dat niet alleen maar omdat de kleine korporaal erin gezeten had. Volgens een kenner was Napoleon een man van zulk een exquise smaak, dat men kon stellen dat hoe mooier het voor werp. des te groter de kans dat Napoleon het bezeten had. Gevecht In Borneo. Britse veilig heidstroepen hebben slag geleverd met een sterke eenheid Indonesische troepen en deze over de grens gedreven, aldus heeft een militaire woordvoerder mede gedeeld. De Indonesiërs maakten gebruik van mortieren. Eén Britse soldaat werd gedood en twee anderen werden gewond. BADDOEK +WASHANDJE "American style". Grote maat 50x100 cm. Tijdelijkals A PA Sterk Sjaaltje Jg3|| GRATIS BIJPASSEND WASHANDJE! HERENSTRAAT 9 Tot de vele dooddoeners in de ge schiedenis hoort ook de slogan over „het gele gevaar". Een dergelijke slo gan heeft kunnen opkomen in een tijd van nationalisme en kolonialisme, toen de westerse naties zich in ieder opzicht superieur waanden aan de volken die de streken bewoonden, waarvoor de term is bedacht van „onderontwikkelde gebieden". Ook China zou tot deze ge bieden gerekend kunnen worden; en dat zou misschien feitelijk ook zijn ge beurd, wanneer het in de greep was ge bleven ran de corrupter eg mies, die in het verleden veel hebben gedaan om de rijkdom van enkele figuren enorm uit te breiden en bitter weinig om de schrikbarende armoe van de bevolking te bestrijden. Maar merkwaardig is dat China mèt zijn onderontwikkeldheid op het ogen blik door zijn wijze van bestaan een wereldinvloed uitoefent. Een wereldin vloed van een grimmig karakter, die in na bij je achterlaat is de indruk van: een onaflaatbare, met taai geduld toe te passen en opgevoerde energie. Onverzettelijk werken Het beeld van de paardekracht, ge koppeld aan deze energie, is volkomen ad rem. De energie is voor een deel motorische, machinale, industriële ener gie. gemeten in abstracte PK's. Maar naast deze energie is er het onverzet telijk geduldige, afbeulende werk dat de mensen zelf met de spierkracht van handen en schouders verzetten. Het ge duld dat daarvoor moet worden opge bracht dwingt respect af. Dat geduld kan misschien door het regime bege leid worden met „communistisch revo lutionaire" leuzen, maar ln wezen is het een evolutionair werkend geduld, waarop even goed de term sociaal als socialistisch past. Deze conclusie wordt niet door Klat- ser zelf getrokken; het is een conclusie die zich doodgewoon door het lezen van mij heeft opgedrongen, ook de bedoeling van de auteur lijke dingen hebben de vorming van geweest dat iedere lezer zelf zijn klakkeloze meningen of vooroordelen in f deel uit het beschrevene zou haler Mensen en meningen die beschaving gekoppeld Is aan het meer bekende beeld van een enorme, doodarme, primitief levende bevolking. Enerzijds werd deze bevolking geëx ploiteerd in kolonialistische praktijken, anderzijdb werd er (in christelijk mi lieu) voor gespaard in postzegels, thee- lood en dergelijke. Het gevoel van de gemiddelde burgerlijke katholieke Ne derlander (om mij daarloe welbewust te beperken) werd bepaald door ont zag, schuld en genegenheid; niet in ge prononceerde zin, daarvoor lag China te ver. Dat verre versterkte overigens wel de raadselachtigheid van het volk dat zoals men uit missieverhalen wist met al zijn minzaamheid tot ex plosies van wreedheid kon komen, en sommige ogen misschien een recht- j ,jat maakte het gevoelsbeeld niet min- i het boek vaardiging geeft aan de slogan Het gc „compile,-erd. Al deae en derge-I Het Ie gevaar. Maar een dergelijke be vooroordeelde, klakkeloos gebezigde uit drukking hoort in onze wereld niet meer thuis. Zij is volkomen in strijd met de realiteit van het Intermenselij ke bestaan, dat niet het zakelijke, eer lijke oordeel over bestaande verhoudin gen uitsluit, maar wel de onzakelijke, en oneerlijk bevooroordeelde leuze. De i ruimen combinatie China en geel gevaar zullen tegenwoordig niet zo vaak meer aan- treffen: omdat er te veel racisme aan- recht kleeft. Maar wel heeft het dikwijls de oordeel schijn alsof de gevoelsinhoud van de slogan is overgebracht naar de combi natie: China en communisme: commu nistisch China heeft voor velen eenzelf de onbehaaglijkheid. Alsof het „gevaar van het gele" een extra-duivelachtig heid aan het Chinese communisme zou verlenen. de hand gewerkt. We moeten evenwel met China dal wil zeggen met de Chinezen leven. Dat is geen „bittere noodzaak", maar doodgewoon een kwes tie van intermenselijk bestaan. En om den is iedere poging tot het op- I ruimen van de klakkeloze mening toe I te juichen. China en de Chinezen heb- Klakkeloze meningen opruimen De grote moeilijkheid is. dat we over het geheel genomen van China zo wei nig weten. Van het oude China weet men, dat het een hoge beschaving heeft gehad; maar voor zover men ermee in aanraking komt voelt men haar aan als een volkomen vreemde beschaving. Daar komt bij dat het vage beeld van Voor de vorming van een dergelijk oordeel is niets zo goed dan een kritisch, maar belangstellend onderzoek ter plaatse. Dat onderzoek is verricht door Leo Klatser en een verslag van dat on derzoek is verschenen bij „De Bezige Bij" te Amsterdam, onder de titel „Chi na nu". Een nuchtere, zakelijke titel waardoor het boek beter wordt geka rakteriseerd dan door de (te) romanti sche ondertitel „een reus ontwaakt", wat enigszins in de lijn ligt van het vroegere vooroordeel. Beter past dan het motto dat Klatser aan zijn boek heeft meegegeven: „de paardekrachten van het geduld Want de overheersen de Indruk die het lezen van het boek ten aanzien van het tegenwoordige Chl- hij zegt letterlijk: „de schrijver heeft zo veel mogelijk gepoogd de lezer in de ge legenheid te stellen eigen conclusies le trekken". Dat is geen -loze bewering De door mij getrokken conclusie is niet gevormd dank zij door de auteur op be hendige wijze ingelaste gevoelens, die ongemerkt kunnen lelden tot een voor het tegenwoordige China gunstig oor deel - althans wat betreft de inspan ning die de i communistisch geleide) bevolking zich blijkbaar getroost om op onafhankelijke en doelbewuste wijze 't eigen land een eigen moderne, Chinese ontwikkeling te geven. Want al verze kert de schrijver: „statistisch materi aal zal men ln dit boek niet aantreffen", zijn boek maakt een tamelijk „statisti sche" Indruk. Niet omdat het vooral gebaseerd zou zijn op cijfers; Klatser zegt zelf: „de getallen die hier en daar vermeld worden, maken geen aanspraak op precisie, het zijn in het algemeen schattingen van terzake kundige lie den". Maar het boek is wel „statis tisch", voor zover het meer de Indruk wekt van een Inventarisatie van activi teiten in het land dan van een poging tot beschrijvende benadering van de In- Over de tegenwoordige Chinese sa menleving in de eenvoudige zin van het woord, zal men In Klatscrs boek niets aantreffen. Maar tekenend daarvoor ia het vol&ende: „Tijdens een rit door de stad „fWoe- han) werd mij de Avenue van dc Be vrijding getoond. Weer een van die ge weldige brede nieuwe straten die dvar door de stad lopen. Het is duidelijk te zien dat een grote doorbraak voor de aanleg van die boulevard noodzakelijk is geweest. Hier en daar at min nog wat ouile huizen tussen dc nieuwgebouwde blokken in. Die nieuwbouw is ren dun schilletje dat de daarachter liggende oude wijken verbergt. Zo nu dan kreeg men even een indruk van wat er achter school, wanneer we langs een zijstraat reden of ergens via mi gat in de rij de wijk erachter zichtbaar werd. Op de hork van een van die stra ten ontdekte ik een jongetji dat tegen ren muur geleund fluit stoml le spelen. Mijn verzoek om even te stoppen om ren foto van het jnrli te maken, bezorg de mijn tolk een tijdelijke doof heul, ge volgd door ren even plotseling niet mm verstaan van inl/u Engels. Toen hegi i hij i delijk te. begrijpen, terugkeren had toen volgens hem u-einig cm ,.U weet hoe kinderen zijn, die zijn i eet te woelig om lang op Cen punt te blijven staan". Er blijft dan met veel anders over dan je er maar bij neer te leggen". Klatser heeft geen of In leder geval te weinig contact gehad met de een voudige samenleving der Chinezen zowel ln de stad als op het platteland om er iets over te kunnen zeggen. Zijn boek Is daardoor armer aan bete kenis dan het had kunnen zijn: pas via de eenvoudige menselijkheid van een bevolking ia het mogelijk een land te beschrijven. Maar Klatser Is niet aan het fantaseren geslagen Zijn boek heeft daardoor een „.statistisch" karakter be houden. doch dat maakt zijn gegevena des te betrouwbaarder. In cen volgand artikel zal Ik op deze gegevena nader Ingaan. D. Ouwendijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 9