nieuwe Doelen te Rotterdam \mmm Vanavond in de ether I Op proefconcert akoestische mogelijkheden geprobeerd GROTE DEELNAME VAN JONGEREN BIJ STILLE GANG LANGS DODENCEL TELEVISIE RADIO ft Benarde AVRO dingt hevig naar kijkersgunst de misdaad giovanni venl PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT MAANDAG 20 SEPTEMBER 1965 ANTENNE (Van onze muziekredactie ROTTERDAM. Zaterdag 18 september j.l. om 11 uur ln de morgen hebben we ln de Grote Zaal van de Doelen te Rotterdam voor het eerst een proefconcert met publiek mogen bijwonen. Met 1600 begunstigers, leden en donateurs van de Vereni ging tot standhouding van het Rotterdams Philharmonlsch Orkest. De ruimte bleek nog lang niet gereed: het plafond was weliswaar klaar, de wandafwerking grotendeels, doch de vloer was nog eerlijk klaar beton en de fauteuils ontbraken, zodat we ons de zaal kan 2500 mensen bevatten en wordt daarmede de aller grootste van het Europese continent! zo goed en zo kwaad als dat ging, neerzetten op kussens, overjassen en kranten, die ln weekeindedltie gelukkig tamelijk dik w; Publiek op vloer als absorberend materiaal Als consumenten, ons bewust van on ze importantie: we kwamen namelijk primair niet om iets te ontvangen, eer der om iets te gevenin casu onze stoffelijke aanwezigheid, die door de ar chitecten en hun akoestische advi seurs ten zeerste werd gewaardeerd: daardoor werden namelijk omstandig heden geschapen, die de toekomstige status enigszins benaderden. Er werden dan ook akoestische metingen verricht van de nagalmtijd, er^kpr^ geijxjejiijieji-, teerd worden met de op- en samenstel ling van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, dat zich daartoe op het opval lend lage podium onder leiding van Franz-Paul Decker zéér gewillig leen de en, als we het wel hebben, experi menteerde men ook met de uitgebreide technische apparaturen voor verwar ming en ventilatie. Proeven, die, zoals we vernamen, de verdere afwerking van de zaal nog zouden kunnen beïn vloeden. We waren dus degenen, die als „ge- luldabsorberend materiaal" duur en karakter van de naglam hadden te be ïnvloeden. Die nagalm, die in de lage zaal 5 seconden bedroeg, werd door onze aanwezigheid reeds aanzienlijk ge reduceerd op de plaats, waar wij za ten dat zal zo ongeveer de tiende rij in het midden van de zaal worden schatten we, na afloop van Tsjaikovs- kl's vierde symfonie een tijdsduur van, I grof geschat. 3 bi seconden. Dat is lang. te lang: de indruk, die Tsjaikovski met zijn muziek, speciaal in de finale, op ons j schiep was dan ook nog ietwat chaotisch. Doch men bedenke:er stonden nog geen stoelen, er was nog geen vloerbedek king, die natuurlijk ook ten zeerste ab sorberend werken: deze kunnen het cij fer ongetwijfeld met 1 punt drukken, zodat men dan van een waarlijk ideale akoestiek zou kunnen spreken. Ruisen en knallen Een ideale akoestiek, echter niet uit sluitend bepaald door de duur van de nagalm: ook door de structuur ervan. Mede in verband hiermede hebben we meer dan aileen maar muziek te horen gekregen. Onder leiding van prof. dr. ir. C. W. Kosten van Delft was er een team van akoestische technici doende om door middel van geruis aanvan kelijk dachten we aan het ..bruitisme", waarin sommige moderne Poolse com ponisten excelleren en schoten ve ie schoten met een alarmpistool nie tingen verrichten. Maar daarna kwam de echte muziek: onder meer het eerste deel uit de „She- herazade" van Rimsky-Korsakov, waar in de vioolsolo van de eerste concert meester Gabor Radnai bewees, dat hij heel wat meer moeite had om in de J zaal door te dringen dan het (brutaal- klinkende) koper Hoe gedroegen de strijkers zich in 't algemeen? Dat konden we in Bachs dubbelconcert Daniël Otten en Böbak Bolieerden hierin ervi Vijf eerste, vijf tweede violen, twee cel- li, drie alten, één contrabas met en be nevens een klavecimbel door Mari nus Flipse bespeeld waren hièrin doende. In de huidige situatie was de klank nog ietwat groezelig: opvallend was echter het reliëf in de toon der alt violen. En wat deed de pano Marinus Flipse liet ons dit horen in 't adagio van Beethovens derde piano concert. Merkwaardig, dat hier de na klank, althans op de plaats, waar we zaten, de voordrachten parten speelde: de fasering Jeed brèg /merk- eji hoosr-?* baar onder. Omtrent Tsjaikovski gaven we reeds onze indruk. Accent op romantiek Ziehier het concertprogramma, waar in het accent wellicht te sterk op de ro mantiek viel. Wat ons betreft, hadden we ook nog gaarne enkele (korte) frag menten uit werken van een De bussy, van een Ravel gewenst. En vooral niet te vergeten van de allerjong sten, die met hun scheppingen vóór al les een beroep doen op de ruimte(n)... we denken hier, om eens een Nederlan der in dit proefspel te betrekken, aan 'n Jan van Vlijmen met zijn „Grubbi", die Anderhalf jaar voor Pools schrijver WARSCHAU (Reuter) De Poolse schrijver Jan Nepumucen Miller, die te recht heeft gestaan wegens het schrijven van ..voor Polen lasterlijke artikelen" in een buitenlands blad. is tot drie jaar voorwaardelijke gevangenisstraf veroor deeld. Omdat de 75-jarige schrijver nog voor amnestie in aanmerking kwam. werd het uiteindelijk anderhalf jaar voorwaar delijk De schrijver, die niet in arrest was genomen, kon direct na de uitspraak weer naar huis gaan. De paukenist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest hanteert het alarmpistool voor het registreren van de echo. geluidsexperts wellicht waardevolle wenken had kunnen geven ten aanzien van een verdere „akoestische afwerking" van deze monumentale zaal, waarin, gezien de evolutie der toonkunst, steeds minder romantische composities zullen klinken... Onder de aanwezigen merk ten we onder meer oud-dirigent Eduard Flipse en prof. dr. E. Reeser uit Utrecht Weer rumoer in i A\ RO-studio j HILVERSUM De AVRO-studio is gisteren weer het toneel van veel ru- moer geweest. Na de rel van de vorige keer. had de AVRO, zoals gemeld, aan- gekondigd géén beatgroepen meer te zullen toelaten in het programma „Muzikaal Onthaal". Daardoor traden „The Searchers" niet op. wat voor vele jongelui de aanleiding was om de zaak te gaan saboteren. Toen gastheer en presentator Herman Emmink in gesprek was met zijn weke- J lijkse gast, in dit geval pater Hans Rehms uit Opper-Volta, ontstonden er J vechtpartijen achter in de studiozaal, zodat het gesprek moest worden stop- gezet, waarna de tieners gingen staan Na door Herman Emmink op hun onfat- soenlijk gedrag te zijn gewezen, werden de belhamels naar bulten gebracht. J waar de Hilversumse politie hen ver- wijderde. Zware deur geforceerd Wat er gebeurd zou zyn, indien „The Searchers" wél hadden opgetreden, be- J wees Venlo, dat achterbleef met een veertigtal vernielde stoelen en enkele ontzette deuren. Ongeveer vijfduizendtieners, tweeduizend meer dan het aantal verkochte plaat- sen, bestormden de veilinghal van Venlo, waar een tiener-topperavond werd ge- geven in het kader van de tentoon- stellingsweek. Zij slaagden erin een zware houten toegangsdeur te ontzet- ten, waarna een bijna tien meter brede opening vrijkwam, waardoor het pu- bliek naar binnen stroomde en stoelen op tafels plaatste om beter te kunnen Openhaar Kunstbezit' „Openbaar Kunstbezit" komt vanavond weer terug op uw scherm. Deze eerste uitzending heeft als titel „Het kunstkabinet van de heer Gildemeester", een schilderij van A. de Lelie, dat vorig jaar door het Rijksmuseum te Amsterdam werd verworven. Over de manier waarop vertelt de hoofddirecteur van het Rijksmuseum, dr. A. F. E. van Schendel. het een en ander in dit programma, waarvan samenstelling en presentatie berusten b(j de heer Th. van Velzen, directeur van het Cultureel Centrum „De Beyerd" te Breda. (Nederland I, 19.15). Will Ferdyin BRT-programma uit Firato-studio Vanavond is het de B.R.T., die 't recht- streekse televisie- programma vanuit de Firatostudio ver- zorgt. Vocale medewerking verlenen de toneelspeelster Yvonne Lex, de zingende showman Will Ferdy en de zanger Miel Cools, terwijl de instru- mentale bijdrage wordt geleverd door een trio onder leiding van Frank Coenen. De regie Is van Riek Gyles; Yvonne Lex zorgt voor de presentatie. (Nederland I, 20.30). ,The Goddess', boeiend door geslaagde karaktertyperingen Stichting Oranjehotel „Werken aan een nieuw bestaan" Emily Ann Kim Stanley), de ongelukkige filmster, in een scène uit de film „The Goddess". (Neder land I, £1.00). Hedenavond NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws int kort, 19.01 Klaas Vaak. 19.05 Geld Doordat ..The Searchers" ruim het momts. korte film, 19-15 Open- ur te laat kwamen en er geen baar kunstbezit. 19.35 Huckleberry consumpties werden verstrekt, wat de Hound. 20.00 Journ.. 20.20 Zendtijd jeugd blijkbaar had uitgeput, kwam het pol. partijen: Comm. Partij Nederland, tijdens het optreden van „The Sear- J 20 30 Muzikaal programma. 21.00 De chers" niet tot een climax. De aftocht godin. film. 22.50 De Eerste Wereld verliep verder rustig, zodat de schade- oorlog, filmdocumentaire. 23.15 Joum. post beperkt bleef tot het hierboven vermelde resultaat. J NEDERLAND II NTS: 20.00 Joum., 20.01 Beroemde dansers, tv-film; NCRV: 20.30 Drie maal negen, tv- film, 20.55 In 's Graven Hof. documen tair progr.. 21.25 Dzjes zien la Honkv Tonk. 21.50 Actualiteiten. 22-05-22.10 Dagsluiting. In 1959 maakte John Cromwell de film „The Goddess", waarin Kim Stanley een hoofdrol vertolkte, die haar ln één keer wereldberoemd zou maken. Emlly, opgegroeid in een koud en liefdeloos milieu, brengt het later in Hollywood tot ster en sluit hiermee haar kans op een normaal en gelukkig leven definitief af. Op het toppunt van haar roem weet zij zich volkomen nutteloos en probeert dan tevergeefs een andere weg in te slaan. De film ls enerzijds boeiend omdat zjj op beklemmende wijze het probleem van een liefdeloze opvoeding stelt, maar anderzijds doet zij hieraan weer afbreuk doordat zij té verstandelijk en haast klinisch ls opgezet. Als denkstof over een dergelijk probleem interessant, vooral door de geslaagde karaktertyperingen. (Nederland I, 21.00). in Honk\ Tonk zien la Honky Tonk" werd studio Bellevue veranderd ln een niet al te mooie lokali- J telt, die doet denken aan een tweederangs gelegenheid in de zuidelijke staten van Noord-Amerika, waar men zo'n vijftig Jaar geleden zijn dorst kon lessen. In deze zogenaamde Honky Tonks werd er door ragtime- en boogie-woogiepianlsten op versleten piano's gespeeld. Vanavond voert Plm Jacobs de kijkers naar die tijd samen met „The Low Down Blues Group '65", die zich heeft gespecialiseerd ln Honky Tonk en Blues. (Nederland H, 21.25). J Afsluiting van serie Hildebrand-miniaturen 'h Van een 'onzer, verslaggevers) „Het is nu mogelijk om minder ge folterd en meer objectief een standpunt in te nemen ten opzichte van het Duit se volk. Er zijn er velen in Duitsland geweest, die niet hebben geweten wat voor misdaden werden begaan. Het kan dan wel moeilijk zijn om onze houding ten opzichte van de Duitsers te bepa len, maar we mogen niet vergeten dat vele Duitsers met groot levensgevaar bewust tegen het Duitse bewind heb ben gstreden. Ook de Duitsers van de jongere generatie hebben part nog deel aan de oude tijd. Daarom moeten we de Duitsers met meer vertrouwen tege moet treden". Aldus sprak zaterdagmorgen in het Huis van Bewaring 2 aan de Van Al- kemadelaan te Den Haag de burge meester van Utrecht, jhr. mr. C. J. A. de Ranitz in zijn kwaliteit van voorzit- ter van de Stichting Oranjehotel tijdens j de jaarlijkse stille gang voorbij de do dencel 601 in de cellenbarakken van 't Huis van Bewaring. Vele honderden personen waren za terdagmorgen bijeen tussen, zoals de heer Ranitz het noemde, muren die spreken van verdrukking, dodenoffers en herinneringen aan de vrijheid. On der zijn toehoorders bevonden zich on der meer de ministers Samkalden, De Jong en Smallenbroek, oud-minister Toxopeus, mr. Jonkman, de voorzitter van de Eerste Kamer, de commissaris van de koningin in Zuid-Holland, mr. Klaasesz en de hoofdcommissaris van de Haagse politie, de heer J. H. A. K. Gualthérie van Weezel. Mr. De Ranitz noemde de nobele en onverzettelijke geest van de strijders als het ging om een menswaardig voortbestaan. Hij noemde de grote deelname van jongeren aan de stille tocht verheugend. „De helft van de Ne derlandse bevolking heeft geen bewuste herinnering aan de bezettingstijd", al dus mr. De Ranitz „men weet alleen over ellende, verraad en heldhaftig heid van horen zeggen". Toch spreekt naar zijn oordeel deze historie bij vele jongeren aan en leeft hij hen ook de herdenking. De geest vaii ,de verzets strijders moet volgens hèMlevendig worden gehouden en vaardig worden gemaakt aan de hand van de droevige Hierdoor zal de jeugd paraat zijn, waardoor strijd kan worden geleverd tegen de vijanden in deze wereld, die overal op de lier liggen, niet alleen in het buitenland maar ook binnen onze grenzen. „We kunnen niet waakzaam en paraat genoeg zijn, aldus mr. De Ranitz. Tewijl een gure en harde wind de hal ve stok hangende vlag striemde, betoog de mr. De Ranitz voorts dat we goed moeten beseffen dat we aan de helden en vele anderen verschuldigd zijn hen te herdenken en de fakkel door te ge ven aan de jongeren, opdat hun genera tie stand houdt in de onberekenbare maalstroom van de toekomende tijd. Uitvoerig stond de heer Ranitz stil bij de felle gevoelens, die er nu nog tegen de verraders uit die tijd bestaan. Toch meende hij dat men moet meewerken aan een eensgezind Europa. „We moe ten voortgaan op de waardigheid van een nieuw bestaan", zo sprak hij. „Dat neemt niet weg dat we nu herdenken door onze gang langs de dodencel. Hun naam en daden blijven leven, wij ver geten de doden nimmer meer in 'n ver trouwen op het heden met een gelofte voor de toekomst". Hierna bad de heer Ranitz het Onze Vader en werd het Wilhelmus gezon gen. Vervolgens maakten de aanwezi gen in een lange rij de gang langs de dodencel en werden bloemen en kran sen ook gelegd bij het verzetsmonument aan de muur van het Huis van Bewa ring. Tijdens de plechtigheid werd ge wijde muziek gespeeld door de Konink lijke 's-Gravenhaagse Politiemuziekver- eniging Onderling Kunstgenot. In de middaguren was er in het Kur- In de serie Hildebrandmlndaturen paradeert vanavond als laatste ln de rij levende beelden uit de Camera Obscura van Hildebrand, Pieter Stastok jr.. die, zoals de meeste andere figuren uit de Camera een zonderling is. Hij is als school voorbeeld van al die pechvogels, die als moderne Stastokken door ons heden daagse leven gaan, ingelijst voor de radio-uitzending door Peggy van Kerck- hoven. De regie ln dit programma, waarin onder anderen Johan Wolder, Nel Snel en Frans Somers meespelen, voert Wim Paauw. (Hilversum I, 20.50). Dinsdag HILVERSUM I (402 m) NCRV: J 18 00 Kerkorgelconcert, 18.20 Uitzen- ding va nde Anti-Rev. Partij. 18.30 Amusementsmuziek. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Nieuws, 19.10 Radio- krant, 19-30 Klass. pianospel, 19.45 Een Omroeppionier vertelt: vraaggesprek, 19.55 Gram-, 20.25 Residentie-orkest: mod. muziek, 20.50 'PFétef "Stastok" (]üV' it hoorspel, 21.35 Mod. liederen, 22.00 Orkestmuziek, 22.30 Nieuws, 22>40-' J Avondoverdenking, 22.55' Moderne or- kestwerken (gr.), 23.55 Nieuws. HILVERSUM II (298 in) AVRO: 18.00 Nieuws, 18.15 Actualiteiten en J gram., 18.25 Dinermuziek (gr.). 19.45 Den Haag aan de lijn, 20.0 Nieuws, J 20.05 Muziekrevue. 21.05 Zo is het ge it komen, klankbeeld, 21-35 Asterplein, hoorspel. 22.30 Nieuws, 22.40 Actuali- it teiten. 23.00 Bonsoir de Paris, 23-55 Nieuws. RADIO VERONICA (192 m>: 18.00 Veronica's jukebox, druk op de knop it verzoekjes!; 19 00 Cliff Richard show; 19.30 Per hitparade de wereld rond; J 20.00 Gramé met o.a. Indonesian Teen- agercomer: 21.00 Rock, beat en boogie: 21.30 Veronica's Rhythm and Blues it Hop; 22.30 Alle remmen los door Jan v. Veen; 24.00-1.00 Gevarieerde platen. - Pierre Boulez, dirigent van het Residentie-Orkest, is te beluisteren in „A Neio England Symphony van de Amerikaanse componist Ives. (Hil versum I, 20.25). Lukftcs. i H&ry Ja.i haus te Scheveningen een reünie, waar bij mr. Klaasesz een toespraak hield. Voorts werd door Eric Schneider een voordracht gegeven. Theo Olof, con certmeester van het Residentie-Orkest verzorgde de muzikale omlijsting. Dinsda 8.30 Nieuws. 8.40 Voor de huisvrouw. J 9 35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio, 10.00 Gram.. 11.00 Voor de vrouw, 11.30 J Moderne muziek, 1150 Praatje. 12.00 Angelus. 12.03 Populaire gram. muz.. 12 30 Voor land- en tuinbouw, 12.30 J Nieuws, 12.40 Gram., 12.55 Reportage van de opening van de nieuwe zitting J der Staten-Generaal. 13.15 Troonrede door H M. de Koningin in de Ridder- zaal; KRO: 13.45 Gram. v.d- tieners. 14.00 Voorde plattelandsvrouwen, 14.10 Gevar. muziekprogr., 15.10 Liohtbaken (herh.). 15.20 Gram., 15.23 Nieuws: De miljoenennota, 15.30 Gevarieerd muziekprogr., 16.00 v. d. zieken, 16.40 Voor oudere luisteraars. 17.00 Voor de HILVERSUM II (298 m) AVRO: 7.00 Nieuws. 7-10 Oohtendgymn., 7.20 Gram., 8.00 Nieuws, 8.10 Gram., (8.25 de groenteman), 8.45 Morgenwijding, 8.55 Gram.„ 9 00 v. d. zieken. 10.00 v. d. kleuters, 10.10 Gram,, (1100 Nws>, J 12.00 Licht ensemble en zang, 12.27 Voor land- en tuinbouw, 12.3013-45 zie Hilv. I: AVRO: 13 50 Cabaretpro- gramma. 14.20 Gram. (Ital. muziek 14.40 Schoolradio. 15.00 Gram., 1515 J Nieuws. 15.23 De Troonrede en de Miljoenennota, discussie. 15.45 Gram.. (om 16.00 Nieuws'. 16.30 v. d. jeugd. 17.30 New-York calling, praatje. 17.35 Gram. muz. v. d. teenagers. RADIO VERONICA (192 m): 7.00 Ook goeiemorgen; 9.00 Muziek terwijl u werkt: 10.00 Koffietijd met Tineke; 11.00 Artiesten met eigen stijl; 11.15 J Een verzoekplatenprogramma: 12.00 Muziek b de lunch met de Agenda en om 12.45 uur Tip» voor de vrouw; 14.00 De Speeldoos, pop. klass. muz 15.00 Verleden tijd. oude gram. platen: J 16.00 Dinsdagmiddag-speciaal, nieuwe en zo goed als nieuwe plaatjes. HILVERSUM I (402 mtr> KRO: 7 00 Het levende woord .7.05 Gram.. 7.30 Nieuws. 7.40 Gram. en actuali teiten, 8.00 Overweging, 8 05 Gram.. BRUSSEL Nederlands (324 m' Nieuws 12 03 Lichte muziek 12 Al ,13.20 G( 7.15 Lichti l.iturgisc.he kalender DINSDAG 21 sept.: H Mattheus, apostel. Rood. Moet „algemeen" kleurloos zijn? „Past het precies om de kabels?" riep de boekhan- de zijn handen af. „Tutto finito," zei hij. „Dat is door howard shaw 17 „Geef mij nu de buigtang aan, Carlo nee, de grote houd nu die kabel vast, terwijl ik 'm splits Het begon Giovanni te duizelen. „Wat een keuken!" riep hij uit. „Kom vriend", zei d e boekhandelaar nuchter, „ons werk hier is afgelopen. De kabels zijn ver- j lengd. Nu gaan we weer naar beneden", i Giovanni ging het eerst de ladder af. De boekhan- I delaar bleef nog even op de bovenste sport staan j om een laatste opdracht aan Carlo te geven. „Zo- I dra ik beneden ben, leg je dit luik over de schacht. Het is van het allergootste belang dat je je ervan overtuigt dat het de opening volkomen bedekt. Ca- I pito?" I Toen ze de bodem bereikt hadden, trokken ze de ladder weg en legden die in de tunnel. De boek- HELSINKI (UPI) ^inlands jongste handelaar riep naar boven: auteur is de drie jaar oude Kati Kirstina. j ,.in orde. leg het luik nu neer!" Hij stond daar met boek. ..Ma ij a en ik", dit najaar j Zijn handen in zijn zij naar boven te kijken. Zenuw- 'an de pers komt. Het boek bestaat ge- i achtig beet hij op zijn onderlip. Giovanni kwam Finse .schrijfster' van driejaar Fin delaar. „Zijn de gasten niet te groot? Kijk nog goed!" De jongeman liet het luik weer op zijn plaats zak ken, lichtte het nogmaals op en riep naar bene den: „Het past precies om de kabels. Nierhand kan iets verdachts zien. Het bedekt de schacht geheel. Zelfs ik zou niet vermoeden, dat er iets onder ver borgen kon zijn." „Je moet goed begrijpen", zei de boekhandelaar, „dat het luik altijd op zijn plaats moet blijven als wij de lift niet nodig hebben! Heb je dat heel goed begrepen?" „Het is mij volkomen duidelijk", antwoordde de jongeman. „Goed, neem het luik nu weer weg. We zuilen straks een proef met de lift nemen". Giovanni lag onder in de schacht op zijn knieën en gromde, terwijl hij met een kabel worstelde. „Heb je hulp nodig?" vroeg de boekhandelaar. Glo- met zijn volle gewicht aan de kabel tot deze over een van de katrollen schoot, die de boekhandelaar vannl schudde zijn hoofd, steunde zwaar en trok twee nachten tevoren ln een blok beton vastge- goten had. De maat van het verlengstuk dat de boekhandelaar aan de kabel bevestigd had, bleek precies te kloppen; er zat niet de minste onnodige klaar. Zullen we de lift nu eens proberen?" „Heb je soms een exemplaar van jouw bestelbon nen bij de hand?" „Er moeten stapels van die bon nen in mijn keuken liggen," zei Giovanni, „ik heb ze niet meer gebruikt sinds ik m(jn kok moest la- „Haal er dan één en stuur die naar boven, dan kan Carlo aan het model wennen," stelde de boekhan delaar voor. „Hij zal er in de naaste toekomst heel wat van te zien krijgen en het zou zeer te betreu ren zijn als hij ooit jouw bonnen verwarde met de bonnen die van het restaurant boven de keuken komen." Ze liepen door de lange tunnel, beklommen de trap naar de kelder van de trattoria en bereikten de ei gen keuken van Giovanni. Na even zoeken vonden ze daar een grote stapel blokken bestelbonnen. „Wat wil je drinken?" vroeg de boekhandelaar. Giovanni wreef langs zijn kin „Strega," besloot hij eindelijk. H(J likte aan de punt van zijn potlood en schreef: „Stuur twee grote glazen Strega naar beneden." Hij scheurde de bon van het blok af en samen gingen ze terug naar de kelder, door een nauwe gang tussen aan belde zijden opgestapelde zakken met tufsteen, de betonnen trap af en door de tunnel; ze liepen onder de winkel van de boek- speling in. De kabel die oorspronkelijk vijf meter handelaar, onder de woning van signora Pandolfi, naast hem staan en staarde in de schacht omhoog. Het houten luik. dat de boekhandelaar gemaakt had, was hoog boven hen in de handen van de jon geman te zien. Hij bracht het op zijn plaats onder de etenslift en plotseling verdween het licht uit de die belden actief zijn in de Finse literaire j keuken van het INIRO-restaurant; de schacht was wereld Haar vader. Vaino Kirstina. is volkomen donker. De boekhandelaar riep een kort die keuken al een bekend dichter en vertaler van de I bevel naar boven en Carlo lichtte het luik op. Het jonge generatie. licht van de keuken scheen weer in de schacht. deeltelyk uit poëzie, gedeeltelijk uit pro za. Kati heeft het boek niet ln werkelijke zin „geschreven", zij heeft het haar moe der „gedicteerd". Haar literaire talenten dankt zij waarschijnlijk aan haar ouders. lang was en van de eetzaal tot de keuken vai INIRO-restaurant reikte, had nu een lengte van negen meter en verbond de eetzaal met de bodem van de schacht. Giovanni begon nu de tweede kabel keuken dere katrol te spannen, gdachten, „zal ik net gen restaurant hebben." „In zeker opzicht." lachte de boekhandelaar. dag," zei hij in losliet, begonnen de kabels geruisloos mijn ei- en steeg de bestelbon in de schacht omhoog. Een minuut later trilden de kabels weer en nu kwam de etenslift omlaag. In de lift lag een klein ver i jou of zal dit als het tijd is zilverd dienblad en hierop stonden twee glazen met de lichtgele drank. (wordt vervolgd) treffelijkheid" te etaleren. We konden tenminste de al te uitgebreide aankon digingen van komende programma's, zoals die gisteravond op het scherm kwamen, moeilijk ln een ander licht zien. De AVRO heeft het moeilijk blijkbaar omdat haar „algemene" op zet de grootste concurrentie te duchten heeft van RTN en TROS die immers óók „algemeen" zullen zijn. iet zou overigens gewenst zijn dat AVRO-t.v. wat kleur durfde gaan be kennen, want juist de kleurloosheid die zij ten toon spreidt is haar grote zwakheid. Die kleurloosheid (en zucht naar gemakkelijker aanspreekbaarheid) demonstreerde zich ook gisteravond. We kregen wéér een aflevering van de reeks rond het Bolsjoiballet. Een prachtig ensemble natuurlijk dat fragmenten uit ..Doornroosje" met technische perfectie kan neerzetten. Maar hoe ouderwets dat Doornroosje wel is konden deze dansers niet verhelen. De dans boeide hier minder dan de muziek waarop ze gedaan werd. En dat ls veelzeggend Co van Dijk is al lange tijd een AVRO- troef. Gisteren speelde hij bekwaam uiteraard de hoofdrol in „De om weg" van de Duitser Martin Walser. Het spel werd met nogal veel omhaal aangekondigd maar bleek een vrij flauwe absurdistische aangelegenheid, ondanks het feit dat Ko, en ook Inge borg Elsevier. Coen Flink en Lou Steenbergen er hun beste krachten aan gaven. Veel-vertaler Alfred Pleiter had er een beetje met zijn pet naai' gegooid. Het veelvoudige „ik placht" bijvoorbeeld zou door geen enkele toneeldirecteur zijn geaccepteerd. Zaterdagavond bracht NCRV-t.v. een houterig showtje onder de titel „Mode op muziek". De teksten waren aan de flauwe kant de muziekjes al even arm tierig en de meesten der optredenden leken nog lang niet klaar voor t„v.- werk. „Oud Roest", de show rond Rien van Nunen, toonde een flinke vooruit gang ten opzichte van zijn eerste programma. Hij verdient een kans om dóór te gaan in dit genre. De serie .Edwin Drood" werd afgesloten Nóch de oplossing van de heer John Dickson Carr. nóch de uitvoering daar van door de Britse ATV-ploeg vonden we erg bevredigend. Onze mogelijkheid tot plezierig kijken was overigens al op voorhand bedorven door de domme In leiding van Godfried Bomans die ons nagenoeg vertelde hoe deze „thriller" zou verlopen. Vg. Bezoek Paus aan VN op televisie NEW-YORK (KNP). Het bezoek van de Paus aan de Verenigde Naties op 4 oktober zal via de communicatie satelliet Earley Bird op de Eurovisie worden uitgezonden De organisatie berust bij een Ameri kaans t.v.-station en bij de Italiaanse radio en t v. Tijdstip van uitzending voor Europa is 's avonds van 22 tot 23

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 2