PAGINA S
LANVIN
magnetische knopen
^AANDAG 30 AUGUSTUS 1963
DE LEIDSE COURANT
JAQUES ESTEREL
avondensemble
capes en kortharig wandelen ze naast
hun langharig vriendje, die met zijn gar
derobe laat zien hoe de „man" aan de
mode meedoet! De lakjassen, die in Pa
rijs in het rood, zwart-wit en effen wit
te zien waren, zullen bij hen wel aftrek
vinden. In het zwart waren zij tenminste
al geruime tijd favoriet. De ontwerper
Féraud en het huis „Réal" hadden het
met hun shows helemaal begrepen óp het
jonge meisje. „Réal" stond dan ook van
oudsher achter de garderobe van Sylvie
Vartan, de onlangs met een Engelse foto
graaf in het huwelijk getreden Catherine
Déneuve en Brigitte Bardot. De stroke-
rige rokken, de wat te strakke lijfjes in
de jurken, de popperige bolerootjes en
de naief-pruilende mannequins met
babymutsjes op waren er de oorzaak van
dat men Réal dit keer zelfs wat „smake
loos" vond. Chanel wist ook dit jaar haar
show weer elegant en vrouwelijk te ma
ken. Wit was favoriet en zij had veel
nauwe mantels met kleine kragen. Bal-
main had zich nog het minst laten be-
in vloeden door Courrèges, maar zijn
show had dan ook niet het enerverende
en verrassende dat de andere shows ken
merkte. De nieuwe mode laat in het alge
meen een iets bredere schouder zien, de
taille is af en toe geaccentueerd, de mo
dellen vallen glad en sluik, plooien en
plissées hebben weer wat minder be
langstelling. De lijnen van de kleding
1965-'66 zijn geometrisch, recht-, drie- of
vierhoekig, niet gedrapeerd, maar vol
gens vaste lijnen gesneden. De make-up
bleef, op een enkele uitzondering na die
op de „white look" was geïnspireerd, nor
maal. De haren zijn kort, krullend. Zelfs
Audrey Hepburn heeft van haar gedis
tingeerd opgestoken haar afstand gedaan
en nu een kort kapsel, dat de oren vrij
laat en waarbij de kortgeknipte krullen
naar achteren zijn geborsteld. Het is dus
allemaal Courrèges wat de klok slaat.
Zijn schoenen en laarzen zijn in Amster
dam al volop te koop. Ideaal voor vrou
wen die op grote voet moeten leven.
Door het ontbreken van de neus maken
zijn schoenen bij het dragen een teenloze
indruk, hetgeen wat komisch aandoet.
Bent u daar huiverig voor, dan bent u
„dernier cri" met een laag lakschoentje
met een zqër ronde of afgeplatte neus.
YVES SAINT LAURENT
rechtlijnig
MOLYNEUX
volantjas en -rok
JAQUES HELM
tuniek
Parijs wil de vrouw er als een „belegen
tiener" uit laten zien. Mooie benen, een
jeugdige gestalte en leeftijd zijn wel de
eerste voorwaarden voor degenen die de
nieuwe naj aars- en wintermode willen
gaan dragen. Het was wel te verwach
ten, dat Courrèges onontkoombaar zijn
invloed zou laten gelden, maar dat bijna
iedere couturiër zijp korte rokkenmode
navolgde, dat was toch wel een verras
sing. Hoe moeilijk het ook is om de voor
naamste modelijnen résumerend samen
te vatten, enkele modenieuwtjes sprin
gen toch wel duidelijk naar voren: de
korte klokkende rokken, 10 tot 5 centi
meter boven de knie, de nauwe slobkou
sen, de driehoekige hoedjes met of zon
der keelbanden en de kwasi-kinderlijke
coupe van de meeste jurken, die eigenlijk
alleen maar door tieners gedragen kun
nen worden. Maar die laten hun kledings-
wijze niet door Parijs beïnvloeden. In
tegendeel, zij creëren een eigen noncha
lante stijl, die u vooral in de omgeving
van Den Haag (dus ook Leiden) en Am
sterdam kunt tegenkomen. U kent ze wel
de „kikkers", die kleurig en keurig aan
gekleed gaan baden. Pet- of baretvormige
hoofddeksels dragen ze boven hun PTT-
CARDIN BALMAIN DIOR JEAN PETOU
vierkante hoedasymmetrisch decolletéstrikschouderkap