ook VOOR JOU Marre van de Hoogenband wil alles aanpakken GRAND GALA DU DISQUE: DOWN TOWN JAZZ BAND: REAL DIXIELAND" Graag mening van „Ook voor jou"- lezers ZATERDAG 7 AUGUSTUS 1965 DE LEIDSE COURANT PAGINA Als het maar artistiek verantwoord is ervaringen. Woelige zalen weet ze tot bedaren te brengen. Een druk publiek kan ze tot luisteren dringen endit heeft schrijver dezes er varen. Haar (trotse) vader vindt het pret tig een kritische dochter te hebben, die verder kijkt dan naar kortston dige successen. „Ze heeft een echte talen-knobbel", vertelt hij, waaraan Marre toevoegt: „Mijn moeder is van Franse afkomst, dus die taal zit lek ker". Marre leest veel en is konstant be zig met de toekomst, die voor haar is en die ze wil uitbuiten, net als ieder ander meisje. Voorlopig hoopt ze goed door de auditie te komen, die de eerste belangrijke stap bete-, kent naar haar doel: artistiek ver antwoord werk doen. LEIDSE TOPTIEN Het tussen haakjes vermelde cijfer geeft de stand per zater dag 24 juli jl. aan. De nieuw ste plaat van The Beatles is ook hier in onze stad direkt naar de eerste plaats gestoven: 1. Help! - The Beatles. (1) 2. Wooly Bully - Sam the Sham and the Pha raoh's. (3) 3. Mr. Tambourine-man - The Byrds. 4. Satisfaction - The Rol ling Stones. (7) 5. I don't want to go on without you - The Searchers. 6. II Silenzio - Nini Rosso. (4) 7. Cry to me - The Pret ty Things. (6) 8. Say you are my girl - Roy Orbison. 9. Set me free - The Kinks. (5) 10. I'm alive - The Hollies. EVEN LACHEN BEAT-FESTIVAL VAN DIT JAAR? ENRICO MACIAS Talentenjachten worden de laatste jaren uitgebreid en veelvuldig gehouden. De jacht op talent is het gehele jaar open. En steeds weer blijken ze de platenmaatschappijen te voorzien van de blijkbaar noodzakelijke aanvullingen in het „artiesten-kwartier". In Leiden is een pittig meiske, dat een goede bekende is van de (vele) jacht opzieners. Ze is een opvallende verschijning met haar lange stijle haar, dat weinig ruimte laat voor haar gezichtje, ze zingt namelijk in diverse talen enzij zingt alleen eigen liedjes. Haar stug vol houden lijkt eindelijk beloond, want een „platenjager" ziet wel wat in haar: brengster van Francoise Hardy-liedjes in het Nederlands. Het meisje, waarover we spreken is nog een tiener, die nu al precies weet, wat ze wil. Ze heet Marre v. d. Hoogenband. Oplettende kijker tjes hebben de afgelopen week haar aan het werk kunnen zien in een van de belangrijke items van het Polygoon Week-journaal: Miss Talent Show. Achter deze wat pretentieuze naam gaat een talentenjacht schuilwaaraan alleen meisjes mee kunnen doen. Het geheel speelde zich af in Zandvoort en Bloemendaal c.s. meenden een en ander belangrijk genoeg om met een hele camera-ploeg wat te gaan filmen. Bij de beelden van Marre sprak hij o.a. de volgende woorden: en een werkelijk talent kwam uit Leiden, Marre van de Hoogenband, die haar eigen liedjes in drie talen zong. ZELF LIEDJES SCHRIJVEN 2 Oktober gaat het weer gebeuren. Het groots opgezette Grand-Gala-du- Disque oftewel de belangrijkste pla- tenmanifestatie van het jaar. Dit jaar niet vanuit Het Kurhaus te Scheve- ningen of het Concertgebouw. Nee, de organisatoren, o.l.v. Jaap v. Praag, kozen een wéér royalere gelegenheid: De Congreszaal van de nieuwe RAI. Tijdens dit Gala zullen weer de Edi- son-beeldjes 27 stuks worden uitgereikt. Voor de beat gaan ze naar Z.Z. De Maskers en The Beatles. En naar wij uit betrouwbare bron vernomen hebben, belooft een en an der een beat-festival te worden. We noteren reeds de volgende namen: Unit fpur plus two - Wayne Fontana The Mindblenders - The Scorpions - Z.Z. De Maskers - Dave Berry en Les Surfs. Met de ervaringen van de vorige Gala's nog fris in ons geheugen, ma ken wij graag vooraf graag eni ge kritische kanttekeningen. Het Grand Gala du Disque is be doeld als een grandioos feest, waar bij de grote sterren-van-de-plaat op treden. Deze sterren worden gemaakt door de Nederlandse platenkoper en daarom vragen wij ons af: Waarom deze kopers niet in de zaal? Wij kijken alleen maar naar vorige gelegenheden: de zaaide puilde uit van platen-bonzen, producers, mana gers en noem-maar-op, maar de uit eindelijke koper, die eens de ster van nabij wil bewonderen, kan thuis blijven. Natuurlijk gunnen wij bo- vengenoemde mensen een uitje', maar in de huidige constellatie schiet het Gala aan zijn doel voorbij. Verzoek De laatste jaren werden handen met geld uitgegeven aan „sterren- uit-het-buitenland". Achteraf bleken deze mensen het vele geld niet waard, daarom dringen wij erop aan meer Nederlandse artiesten een plaatsje te geven in het Gala. Bij voorbeeld de voortreffelijke Knokke-ploeg van Lou van Rees of mensen als Edwin Rut ten, Shirley, Margie Ball, om er maar een paar te noemen. Hiermee ple ziert men bezoeker en TV-kijker. Goed, straks zitten we met zijn al len in de fauteuil en welke namen kunnen we zo verwachten? De (te) vele beat-ensembles, die we reeds eerder noemden en als sterren zijn reeds gekontrakteerd: Vera Lynn - Hildegarde Kneff en Enrico Macias. De diverse platenmaatschappijen drin gen momenteel om zoveel mogelijk uit de „eigen stal" geplaatst te krij gen. Even heeft men geprobeerd Frank Sinatra of Peggy Lee naar de RAI te krijgen, maar zij bleken bei den bezet. Indien onze informaties juist zijn, zal Guus Oster de Edisons uitreiken. Gaarne zullen wij de meningen van de OOK VOOR JOU-lezers(essen) ÏÏTAl" ÏÏM Onder redactie van met het beat-element enhun even tuele wensen. De brieven èn deze pagina zullen wij dan opsturen naar de organisatoren. En wie weet? Anton Abtna en Cees van Leyden Marre van de Hoogenband telt nau welijks zeventien lentes. Ze slaagde enkele weken geleden voor haar Mulo en hoopt in de kortste keren degelijk onderwijs te krijgen om la ter de grote stap te wagen bij toneel of cabaret. Volgende week gaat ze met kloppend hart een auditie afleg gen bij J. Pos, Directeur van De Stichting voor Dramatische Kunst, en als ze hier goed doorheen komt, is het de komende drie jaar hard wer ken geblazen: dansen - zingen - ac teren. Een goede opleiding dus, die de basis moet gaan vormen van een carrière. Marre is erg produktief. Een piano ©f gitaar kan ze niet met rust laten en al improviserend krijgen bepaalde ideeën een vastere vorm en.hup er is een liedje geboren. In totaal schreef ze er zo'n 40, waarvan ze de helft acceptabel acht. Ze is erg onderhevig aan stemmin gen, leest Marre iets triests, dan schrijft ze meteen een wat donker chanson, maar daarnaast is een meis je van haar leeftijd vrolijk en sprin gerig en liedjes met een dergelijke inhoud vloeien ook vlot uit haar pen. Talenknobbel In diverse jury-rapporten wordt de oorspronkelijkheid van Marre als 'n groot pluspunt genoemd, maar, aan gezien diezelfde jury ook commer cieel moet denken, achtte men de liedjes nog niet zo geschikt voor een plaatopname. Volgens Marre is dat in lijnrechte tegenspraak met haar The Wessel Heken Allstars: „The Goofer" en „Jeepers Creepers" Philips JF 327742. We weten het, er wordt hier in Holland op behoorlijk niveau jazz „gemaakt": we kennen diverse voortreffelijke combo's en we be zitten zelfs een big-band, die op het onlangs gehouden jazzfestival in Antibes een sterke indruk maakte. Eén van de grote voorvechters voor de jazz was zo'n tien jaar ge leden sïagwerker Wessel Ilcken, die in juli 1957 helaas overleed. In de jaren 1955/56 bracht Philips enkele langspeelplaten uit, onder de titel „Jazz behind the dikes". Op deze platen speelden diverse combo's, w.o. The Wessel Heken AH Stars. Twee, toen al opvaHen- de, muziekstukken zijn nu op single in de serie „Jazz Expres" opnieuw uitgebracht. Opnieuw constateren we, dat de AH Stars een waarHjk homogeen groepje vormden: er wordt bijzonder blij moedig gemusiceerd. Twee fijne jazzstukken, met fraaie solo's! Getaway with Fats Domino Ar- tone MGAP 9454. De niet aUeen muzikaal opvaUen- de Fats Domino maakt moeilijke tijden door. Wij begrijpen dat niet helemaal, want Fats The Man maakt „lekkere" muziek, geschikt voor feestjes. De onderhavige plaat is misschien niet de sterk ste van Fats, maar is toch wel een plezierige schijf, met als uitschie ter „Slowboat to China". Fats heeft op deze plaat teruggegrepen op enkele oude successen, als ,When my Dreamboat" en „Heart break HiH". The Best of Mei Tormé Verve V6.8593. De echt-grote jazz-zangers, die ja renlang aan de top Wijven, zijn op minder dan één hand te teUen. Waar is Eckstine? Sinatra, over wie we onlangs schreven, weet zich al enkele tientaUen jaren te handhaven, al schuwt hij geen concessies. We noemen nog 'n vo- kalist: de kleine, maar grote zan ger Mei Tormé. Hóevelen zullen van hem een plaat in de disco theek hebben? Het is jammer, maar we hebben het vermoeden, dat er weinig muziekliefhebbers zijn, die een plaatsje voor Tormé hebben ingeruimd. Deze lacune kan nu worden gevuld, want op deze Verve-plaats vinden we 12 stukken, die we aHemaal juweel tjes willen noemen. Het orkest staat beurtelings onder leiding van o.m. Marty Paitch en BiHy May. Met zijn typisch stem geluid is Tormé op deze plaat op z'n best: heerlijk-romantisch in 't wondermooie „Blue Moon", fraai- swingend in „Take the „A" Train" en „Too Close for Comfort". Gene Pitney: „24 Hours from Tulsa"/ Looking thru the eyes of love" CBS 1936. Een naam, om voor de naaste toe komst te onthouden: Gene Pitney. In het zuiden van Europa al een grootheid (de vakantiegangers we ten daar aUes van!), hier in Hol land nog moeilijk vaste voet krij gend, al zijn er al aardig wat schijven op de markt gekomen. Pitney levert ons op deze plaat twee bijzonder melodieuze Hed- jes, met „Looking thru the eyes of love" als overrompelendste, waar Gene wel z'n hele ziel in legt. Aan „24 Hours from Tulsa" (geen nieuwe overigens) geeft Pit tige Pitney een geheel eigen ver sie mee. Een aanwinst! ROD MCKUEN (Capitol T 2079). Tof nu toe heeft die Franse chan sonnier Jac. Brèl maar één liedje op zijn repertoire genomen, dat hij niet zelf schreef. Een nummer van de Amerikaanse zanger-componist- tekstdichter Rod McKuen. Enkele an dere grootheden voor wie Rod schreef zijn: Barbara Streisand, Jimmy Rod- gers en The K inks ton Trio. Voor deze keer is hij zelf eens achter de micro foon gaan staan en zong zijn belang rijkste hits, zoals The world I used to know, Seasons in the sun en Some place green. McKuen heeft 'n warme wat hese stem, die onmiddeUijk aan spreekt. THE BROTHERS FOUR - More Folk Hits CBS 62498. De „high schools" in Amerika zijn dikwijls middelpunten van hooten- anny's en deze aanstekelijke pro gramma's, waarbij de toeschouwer zo ten nauwste betrokken wordt, is dik wijls het begin van een carrière. Een carrière voor jongelui, die niet ver moeden aanleg te hebben voor een bepaalde tak der lichte muze. In '58 in Washington staken 'n viertal jongens de koppen bij elkaar na een school-concert. Een kwartet vormen en fijne liedjes zingen, werd het doel. En nu 1965 zijn the Brothers Four een naam in Folk-land. VoHe zalen in New York, maar ook in To kio. Bob, Dick, John en Mike hebben erg veel plezier in hun werk. Het straalt er gewoon vanaf. In de liedjes maar ook in de conferences. Zo ook „O, wat was ze mooi!"/„Het laatste van jóu" Tony Roos (CNR UH 9758). Een plaat van Haarlemse Tony Roos, die stijgende is op de vader landse hitparade. Juist daarom misschien vinden we dit een te- leursteUende opname van Tony. „O, wat was ze mooi", het num mer dat op de hitlijsten staat, is een nogal dreinerig liedje en „Het laatste van jou" is jammer genoeg niet veel beter. We hopen, dat Tony Roos, die echt wel wat in z'n mars heeft, een volgende keer betere liedjes krijgt om op te ne men. „I must be seeing things"/„Save your love" Gene Pitney (CBS ,1593). Gene Pitney, een naam, die de laatste tijd steeds meer in platen- land te horen valt. Diverse malen al prijkte zijn naam op de buiten landse hitlijsten, o.m. met zijn^.l must be seeing things", een fel- gezongen song, met een eveneens feUe begeleiding. AL JAREN IN DE KIELZOG VAN DSC Vele engagementen WJ Ach, we weten het allemaal, ons land is in het bezit van een fameus dixieland-orkest, dat Dutch Swing College heet. Dit orkest is al vele jaren een enorme ambassatrice in en buiten Europa. Maar wat helaas velen vergeten, is, dat Nederland nog diverse orkesten in dit genre heeft, die een hoog niveau hebben bereikt en weten te behouden. Een roemrucht orkest, dat al van af 1950 in muzikaal Nederland een forse dixieland-partij meeblaast, is Roef ie Huetlngs's Down Town Jazz Band. De aanleiding tot ons verhaal is de bijzonder fijne langspeler, die CBS deze maand heeft uitgebracht. („Dixieland Festival" CBS 52058). Voorwaar, een gebeurtenis, want deze plaat zal ook uitkomen in diverse andere landen van Europa en-... in Amerika. 15 succes jaren Hierboven is het al gememoreerd, Hueting's orkest bestaat al ruim 15 jaar. Moeten we nog zeggen, dat zo'n langdurig bestaan van een orkest in ons land, met z'n smalle muziekleven basis, ronduit een unicum is? De or kesten, die zó lang, of langer, be staan, zijn op een hand te tellen. Deze gebeurtenissen tezamen nemen de, is er ons inziens alle reden om in de historie" van de Down Town Jazz Band te duiken. Het was in 1949, dat pianist Roefie Hueting, die vandaag nog leider is, zijn orkest oprichtte. Na een kort stondig bestaan viel het orkest door allerlei problemen uiteen, maar ruim 1 jaar later volgde de heroprichting en vanaf dat moment heeft de Down Town Jazz Band een belangrijke rol gespeeld in het vaderlandse muziek leven. In Den Haag, de „standplaats" van de band, werd in 1951 al direkt geschiedenis geschreven met de con certen in „Jazz at the Overbosch So ciety" en het Zomerfestival in het Scheveningse Kurhaus. Op dit festi val veroverde de Down Town Jazz Band zich in één klap een eerste plaats onder de oude stijlorkesten. De jazz-kritici en -Hefhebbers wa ren opgetogen. Deze sneUe successen na de her oprichting bleven elders in het land en in het buitenland niet onopge merkt: een lawine van uitnodigingen bereikte leider Roefie Hueting. Alom in het land en in België, Frankrijk en Duitsland traden de Down-Tow- ners voor mudvolle zalen op. In 1953 pakte de Down Town Jazz Band de eerste prijs op het Internationale Jazzconcours in Brussel. Ook in AVRO's jazzcompetitie kwam Hue ting met zijn band als de grote triom fator uit de strijd. Plezierige konse- kwenties: uitzendingen voor Radio Brussel en de verzorging van de mu ziek voor diverse films. De successen bleven komen. In 1956 vormde de band na afloop van Euro pa's eerste New Orleans Jazz Festi val, gehouden te Parijs, het gesprek v. d. dag. Jarenlang speelde de Down Town Jazz Band in binnen- en bui tenland, voor de vaderlandse radio en televisie. Nieuw hoofdstuk Bij het ingaan van een nieuw jaar in het bestaan, begint met het uit komen van de al genoemde plaat een nieuw hoofdstuk in de Down Town Jazz Band historie. Een ware, en volkomen terechte, erkenning van de opvallende muzi kale, en zakelijke!, talenten van lei der Roegie Hueting. Het spreekt van zelf dat we Hueting's voortreffelijke band nog minstens 15 jaren toewen sen! Subterranean Homesick Blues'/,The Times they are a-changin' Bob Dylan (CBS 1904). Bob Dylan, in Amerika een groot heid, in ons land, jammer genoeg, vrijwel onbekend. Bob is een volks- en blueszanger, die zijn eigen Hedjes en teksten schrijft; zo is het bekende „Blowin' in the Wind" van zijn hand. Beide num mers van deze single, die in Ame rika en Engeland hooggenoteerd staan, vallen in de country-sfeer. Zijn teksten vragen de nodige aandacht: met zijn liedjes wü hij commentaar geven op allerlei ge beurtenissen, of wat füosoferen over de kleine-diingen-des-levens.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 10