P1IIIIK MIMII- 'r ss DE LANDMAN EN DE MUZE Hoe kunstenaars in de loop der tijden de landman en zijn werk hebben uitgebeeld ZATERDAG 24 JULI 1965 DE LEIDSE COURANT PAGINA 6 tie m het mannen-mode-menu wist te brengen. Verleden jaar begotnmen die veran deringen in de mannen-mode aL In Nederland waren er plotseling Beat les-jasjes en camel- en zwarte bla zers. Nu zijn er lange colberts met grote revers en a-sipmetrische slui tingen, clie verborgen zaikken met ritssluitingen hebben. De mode, onder het kengetal 007, vindt reedis een da verende weerklank. Honderden be wonderaars van de stoere super super-mannelijkheid die James Bond tentoonspreidt gaan zich correcter kleden „omdat hij het ook doet". Zijn volgende film „Thunderball" zal on getwijfeld de navolgingsstroom nog groter maken. Vooi vrouwen heeft James Bond hoe kan het anders ook consequenties. Naast een James Bond-pet, waarbij een onversaagde, fatale blik in de ogen hoort, kunnen wjj straks schitteren in goudkleurig ondergoed. O O 6l 0 o) - O Courrèges Courrèges grootste mysterie REVOLUTIES IN FRANSE MODEWERELD De laatste weken gonsde Parijs van de gissingen en geruchten. Praatjes, roddehjes en vage veronderstellingen vonden gretig weerklank bij al degenen die nieuwsgierig en verwachtingsvol de nieuwe collecties van de najaar- en wintermode tegemoet zien. Maandag zal het dan zover zijn Pers en publiek kunnen dan zien wat er in het fantasierijke brein van de Parijse mode-magnatenis ontsproten. Er zal veel moeten gebeuren, willen de collecties even spectaculair, even „nieuw" en opzienbarend zijn als verleden jaar, toen de mode duidelijk blote tendenzen bezat. Niet alleen om de monokini, die jurken met diepe décolloté tot gevolg had, maar ook om het kale hoofd dat Jacques Esterel de vrouw toedacht. Wij waren natuurlijk wijzer en vermaakte ons over het idee. Meer niet. De haarmode werd echter wel wat gecoupeerdTouperen was er niet meer bij en het korte page-kopje („petite tête") was helemaal „in". De ontwerpers lan ceerden echter met groot succes de lange-slanke-jongensachtige-vrouw- mode met een soepel vallende lijn, vierkante schouders en vooralde lange broek, die de afgelopen winter duidelijk favoriet was. Chanel, be roemd om haar ensembles met veel afgebiesde zakken, dubbele rijen knopen en gouden kettinkjes, liet de pantalon voor alle gelegenheden in haar shows hoogtij vieren. Een wollen ruit voor het werk, een gedistin geerde flannel voor de winkelpantalon en een brocaat-broek voor het schouwburg bezoek of galabal. Courrèges, een naam die binn eneen jaar wereldfaam kreeg, was er minstens zo enthousiast over. De paysanne-look, die van de wat mannelijke vrouw met laarzen, wat langere jasjes met grote zakken en lange broeken, vond ook navolging in Nederland. Gebreide kousen, sportieve schoenen met gespen en een brede, wat lagere hak, avondrokken en -blotLses, tweed mantelpakken met bontgarneringen waren ook hier ruimschoots te bespeuren. De vraag is nu wie het in de winter collecties gaat winnen. De sportieve, zakelijke vrouw van verleden jaar winter of het romantische „jonge-meisje" van de zomermode, een mode die door het vele kant, ruches en de voorkeur voor gehaakt materiaal niet erg geschikt was voor de niet meer zo piepjonge vrouwen. Wij weten nog niet waar de modeontwerpers op „door zullen borduren". Wel zullen de rokken waarschijnlijk kort blijven, eventueel nog korter worden en door plooien of anders verdeelde ruimte zwieren en zwaaien om onze benen. Francoise Hardy Buiten Courrèges is er nog een revolutie aan de gang in de Franse modewereld. Gedurende een bepaalde periode, die nu korter schijnt te wor den, is er altijd wél een bepaald vrouwentype favoriet, dat klakkeloos nagevolgd wordt door duizenden an dere vrouwen. Brigitte Bardot is dat een onwaarschijnlijk lange tijd ge weest. Voor haar Juliette Greco. Thans ruimt Brigitte Bardot het veld voor twee andere frangaises, Frangoise Hardy en Sylvie Vartan. De hyper- vrouwelijke mode maakt plaats voor die van lange benen, weinig heupen en bovenwijdte. Vrouwen die dat hebben zijn moderner dan ooit, want voor hen is de mode van Courrèges uitermate geschikt. Niet voor de kleinere, tengere vrouwen. Die moe ten hun toevlucht nemen tot de mode die Sylvie Vartan yeah-yeah zingend lanceerde. Een mode van het kleine, naïeve jonge meisje, die ook in Ne derland bij de tieners veel aftrek vond en die vooral gekenmerkt wordt door ruches, strikken en stroken, ronde kraagjes, gérende rokken, heupbroeken en kralen ceintuurs. Viva Mexico De film waar twee Franse film diva's samen in spelen, „Viva Mexi co" zal in de nabije toekomst ook 'n grote invloed op de mode gaan uit oefenen. Brigitte Bardot en Jeanne Moreau dragen daarin lange rokken, blouses met een poffend gedeelte op de bovenarm en strak beneden de elleboog, grote hoeden en een poncho. Deze laatste had dlireot al de sympathie van Liz Taylor, die zich er tijdens haar vakantie al in ver toonde. De mode en vooral de strand- mode, zal duidelijk Mexicaanse in vloeden ondergaan. Een andere film die voor de mode directe gevolgen had, was „My fair Lady". Grote, ver sierde hoeden, een zwierige, sierlijke heel vrouwelijke mode vinden, zo bleek nu maar weer, toch altijd veel aanhangsters. Maar wat de uiteinde lijke hoofdlijn in de mode gaat wor den, is nog onbekend. Soms zien wij door de bomen het bos niet meer. L. v. B. „De Zaaier", brons uit 1918 van Lam- bertus Zijl. James Bond Het grootste mysterie in de gebrui kelijke géheimzinningheid, die altijd rond deze shows hangt, is tot nu toe André Courrèges, een voormalige rugby-spelerZijn collecties van ver leden jaar deden de modejournalisten geschokt of verrukt de waarderingen „bespottelijk" of fantastisch" schrij- Hij ontwierp een geheel andere mode voor de praktische, zelfbewuste, nuchtere vrouw die met beide benen, stevig gelaarsd, op de grond staat; door een carnavalmaskerachtige bril in de toekomst kijkt en wiens kleding duidelijk rekening houdt met Mars- of maanuitstapjes. De rokken tien centimeter boven de knie, helmach tige hoeden met kin bandjes of -strik ken en een duidelijke voorkeur voor wit en a-symmetrische kleding, dat alles was zo spectaculair dat geen en kele modevormen na Balenciaga met zijn cmihuLlikLgen in 1941 en Dior met zijn „New Look" na de oorlog zoveel opzien heeft gebaard, als zijn visie op de mode van nu. Verwacht wordt dan ook dat zijn stijl de wintermode aan zienlijk zal beïnvloeden. Tijdens de Romeinse modeweek, die 16 juli be gon, was dat al te bespeuren. De mode daar geshowd was zeer eenvoudig, met een jeugdig en slank silhouet, 'n natuurlijke schouderlijn en on gelooflijk-korte rokken. (wélke vrouw kan f 2500.voor een mantelpak betalen) in en van het Pa rijse modewereldje. Waarschijnlijk zal hij zich gaan concentreren op de confectie, speciaal op de kant en klaar grderobe, die hoewél ook nog vrij prijzig binnen het bereik van meer vrouwen ligt. Het enige probleem voor hen zou dan het vinden van een fabrikant zijn, die zijn ontwerpen wil uitvoeren. Daarom maakt hij zich woedend over de imitaties van zijn stijl door de kleine boutiques, dat in tegenstelling tot Coco Chanel, die het slechts als een „reclame" beschouw de. De modecollecties voor zomer en winter hebben natuurlijk een grote invloed op de mode. Maar veel ver rassender en radicaler kan soms de film de mode beïnvloeden. Een heel frappant voorbeeld hiervan was de James Bond-serie, die wat varia- Verrassing Te exclusief Een uiterst vreemde zaak is dat André Courrèges zich in een onver klaarbaar stilzwijgen heeft gehuld. Invitaties voor zijn eventuele na jaarsshows heeft hij niet verzonden. Twee dagen voor de 'grote modege beurtenissen in Parijs kan men dan wel aannemen, dat hij van de haute couture afziet. Men fluistert en roddelt veel hier over, maar de meest voor de hand liggende verklaring is toch wel dat hij meer dan genoeg heeft van de „struggle for live", de exclusiviteit De 32-jarige Fransman van Itali aanse afkomst Emmanuel Ungaro ziet zijn kans nu schoon. Hij heeft 2 jaar lang voor Courrèges gewerkt en gaat nu naar hij hoopt zelfstondig naam maken, met een collectie die zal bestaan uit ruim 20 modellen, in zijn kleine salon aan de avenue Mac- Magon. Hoewel men Courrèges als zijn leermeester beschouw*!, is hij het in feit geweest, die de Courrèges-lijn heeft ontworpen; bovendien heeft hij net zoals zijn voormalige baas, 6 jaar bij Balenciaga gewerkt. In Ame rika en Engeland koestert men nu reedis hoge verwachtingen over de ontwerpen van de man, die toch wel moeilijk kan ontkomen aan de in vloed van Courrèges. Misschien juist daarom verwacht men, dat Ungaro de grootste verrassing van de win tercollecties zal worden. Binnenkort zal men het echter allemaal kunnen weten, wanneer in dè traditionele grote hitte en ondragelijke spanning modejournalisten, fotografen, cliën- tèlen en andere genodigden rond de goudigelakte, maar harde stoeltjes zul len samendrommen om een indruk van de wintermode 19651966 te krijgen. imlilIlmÊmÊMmBilmm Mannelijke lijn In de Vishal te Haarlem, tegen de oude St. Baaf gebouwd in een wat nuchtere klassicistische stijl, in het niet vallend tegenover een vlees hal, een uitbundig pronkjuweel in Hollandse renaissance van Lieven de Key, is een tentoonstelling ingericht van kunstwerken uit de loop der tijden met motieven, ontleend aan veeteelt, land- en tuinbouw. Deze tentoonstelling geldt als kunst zinnig jubileumstuk ter gelegenheid van het gouden feest van de L.T.B. „Het zou voor de hand liggen ter ge legenheid van het gouden jubileum van een agrarische organisatie een tentoonstelling te houden van de meest ingenieuze landbouwmachines, waar de computer ontelbare land bouwkundige gegevens zou verstrek ken en wetenschappelijke publicaties, statistieken en grafische voorstellin gen een indruk zouden geven van de zo sterk gewijzigde wereld van de land- en tuinbouw", aldus alge meen-voorzitter E. J. M. Kolfschoten van de L.T.B. in de tentoonstellings catalogus. Veelvuldig zijn evenwel zulke vaktechnische tentoonstellin gen. Derhalve rees bij het bestuur van de L.T.B. de gedachte in het ka der van het halve-eeuwfeest 'n ten toonstelling te doen houden, die de land- en tuinbouw zou tonen als bronnen van inspiratie voor de kun stenaar. Het Haarlemse gemeentebestuur en de directie van het Frans Halsmu seum haakten op dit idee in en wa ren bereid een zomertentoonstelling op het thema „De landman en de muze" samen te stellen. ^eer overzichtelijk is deze exposi- tie ingericht. De schilderingen zijn chronologisch opgesteld, aparte afdelingen worden gevormd door het beeldhouwwerk en de grafiek. Niet minder dan een honderd veertigtal nummers hebben een facet van de land- en tuinbouw tot onderwerp, vanaf de miniaturen in getijdenboe ken tot moderne uitingen van he dendaagse kunstenaars. Zo zien we een Engels, twee Vlaam se en twee Franse handschriften uit de 15e eeuw uit de collectie van het Frans Halsmuseum; gedrukte boe ken, waaronder „Den Grooten Fi- guer-Bibel" (1646) uit de verzame ling van het Bisschoppelijk museum te Haarlem; maar ook tekeningen van Thorn Prikker en Jap Toorop, etsen van Rembrandt, gravures van Dürer en Lucas van Leyden tot gra fisch werk van Arend Hendriks (geb. 1901), die een veld spruitkool toont als een luguber bos van dode bomen. Het beeldhouwwerk dateert uit de laatste halve eeuw. Is deze tentoonstelling dan bedoeld als eerbetoon aan de land- en tuin bouw, daarnaast is ze zeer interes sant door de vergelijkingsmogelijk heden, die ze biedt in het zicht op een artistieke evolutie met eenzelfde Leitmotiv in de loop van eeuwen. Waarbij het feit, dat (vanzelfspre kend) niet alles (artistiek gezien) op C*r zijn echter een aantal pronk- 4— stukken, die alleen al een bezoek aan de expositie rechtvaardigen. We noemen b.v. een prachtig vruchten stilleven van Bosschaert (geb. 1610), een Landschap met de geschiedenis van Tobias en de engel van Abr. Bloemaert (1564-1651), van Pieter Breughel de Jonge o.m. het merk waardige paneel „De Lente". Vogelstukken zijn er van d'Hon- decoeter (1636-1695) en AelbertCuyp (1620-1691) als prachtig vergelij kingsmateriaal. van Adriaen van Os- tade (1610-1685) en grappig paneel tje „Boer, een varken opdrijvend" (dat, gezien het op de achtergrond oprijzende torentje, in Sassenheim geschilderd zou kunnen zijn). Een prachtig, sfeervol doek is „Hooila- den" van Philip Wouwerman (1619- 1688). Van 18e-eeuwers zien we 'n twee tal weelderige bloemstukken met vo gelnest van Jan van Os (1744-1808) en van diens zoon Georgius (1782- 1861), die blijkbaar het werk van zijn vader tot voorbeeld heeft geno men. De schilders uit de recente tijd zijn o.a. vertegenwoordigd door Hart Nib- brig (1866-1915), Jan Toorop (1858- 1928) en dochter Charley (1891-1955) met een voor haar karakteristiek stoer portretstuk van Zeeuwse boe ren. Tenslotte willen we Flo ris Ver ster (1861-1927) niet voorbijgaan, waarvan hier een zijner beroemde „Napje met eieren" hangt. Mooie voortbrengselen van teken kunst en grafiek zijn er voorts te bewonderen. We doen een greep uit het vele en noemen dan zonder te letten op chronologische volgorde een tekening Appelplukker" van de reeds genoemde Jan Toorop, een merkwaardige gouache „Rode Ko len" van Thorn Prikker, het beroem de Melkmeisje uit 1510 van Lucas van Leyden, „Landschap met de melkman", een ets van Rembrandt, „De Zaaier" van Matthys Maris (naar een tekening van Millet),- „Dorsende boer" van Adriaen van Ostade Uit het Leidse prentenkabinet „Ploeger" van Anton Mauve (Cr.), drie fraaie gravures van Albr. Dürer en tenslot te „Koeienhoedster", een romantische aquarel van de schilder uit de Haag se school, Willem Maris. Het sluitstuk van de tentoonstelling is een goede collectie beeldhouw werk van meest nog levende kunste naars. Mari Andriessen maakte reeds op 15-jarige leeftijd in 1912 een beeldje van een zaaier. Zes jaar la ter vond de in 1947 overleden Lam- bertus Zijl eenzelfde motief, waar van bijgaand een foto. „Vechtende hanen" is een recent werk (1964) van Eric Claus, een plastiek vol leven en beweging. (De bezoeker van de tentoonstelling verzuime niet 'n blik te gaan slaan op een ander beeldje van deze kunstenaar, dat is geplaatst op een sokkel in het straatje tussen Vis- en Vleeshal, ter herinnering aan een historisch toernooi op het Haar lemse „Sant" in de 14e eeuw). Dierplastieken zijn er overigens te kust en te keur. Zo van Rense Het- tema, de Italiaan Luciano Minguzzi, Wilfried Put, John Raedecker en de Limburger Arthur Spronken, beide laatsten met een steigerend paard in een voor deze twee kunstenaars ka rakteristieke vormgeving. Zo geeft deze jubileumtentoonstel ling van de gouden L.T.B. een veel zijdig beeld van de landman, zijn die ren en zijn werk, zoals de muze die in de loop van zes eeuwen heeft waargenomen. De expositie duurt nog tot 29 augustus en is dagelijks te bezoeken van 10-17 uur in de Vishal op de Grote Markt te Haarlem. Wpr. „De Melkmeid", prent uit 1510 van Lucas van Leyden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 6