Pastoor Kouwenhoven van de Meerburg gaat heen i DE#D/fc KATER „HET BINDMIDDEL IS DE LIEFDE" Miele er is geen betere Het zingende oerwoud TIEN JAAR IN EEN PAROCHIE WAAR MEN „ONDER ELKAAR" IS SUSKE-WISKE Leidse Bioscopen WOENSDAG 30 JUNI 1965 DE LEIDSE COURA PAGINA 2 hovens leven zou hij niet meer kun nen missen. Zij is met haar goede zorgen, raad en daad, degene ge weest die ook aan een mannenge- je móét niet meensctoap de zo noodzakelijke fleur verleent. Zij blijft bij de pastoor. En ook wat schilderijen verhuizen en HUISELIJKHEID boeken, maar veel geestelijk voedsel c. j Tv/r moet pastoor Kouwenhoven af dan- Rond de herder van de Meerburg k er j j is het een en al huiselijkheid. Dit g^raks onder elkaar zijn heeft hij bereikt in zijn parochiegemeenschap, het eerst in zijn woning, het is van zijn per soon af te lezen. In de spreekkamer waar verstrooiende lectuur de be proefde heiligenlevens hebben ver vangen (niet dat beschreven levens nous", de intieme gemeenschap, die warmte geeft aan de leden en die hen bindt in liefde en eendracht. Dat is het „bij ons" van pastoor Kouwen hoven. pASTOOR KOUWENHOVEN vindt het verschrikkelijk over zichzelf te praten. En als wij zijn levenswerk in de Meerburgparochie zien, kunnen we dit begrijpen. „In de parochie van pastoor Kouwenhoven is alles pastoor Kouwenhoven, maar als je er bent, merk je niet, dat pastoor Kouwen hoven er is", zei eens een niet-paro- chiaan. Een Meerburger drukte zich weer anders uit: „U preekt niet, u praat". PAROCHIERAAD Afscheid nu van herder Kouwen hoven; zijn mede-parochianen zullen hem missen. „Tenslotte", zo schreef hij in zijn referaat, „is er de kroon op het werk gezet: een parochieraad. Uit vier delen bestaat de parochie, met een wijkhoofd over ieder deel. blijft steeds even machtig en magis traal". Pastoor H. C. A. M. Kouwenhoven deed zijn intree aan de Meerburg op 6 december 1954. Hij werd io Den Haag geboren op 3 november 1898 en priester gewijd de 10e juni 1922. Hij was kapelaan te Schoonhoven, Rot terdam, Amsterdam (St. Vincentius a Paulo) en Den Haag (Kamperfoe liestraat). Zijn pastoraat begon op Wieringen in 1941 en de „vuurdoop" ontving hij in de volksbuurt van de parochie Maria Magdalena (Spaarn- dammerbuurt te Amsterdam (van 1947 tot 1954). Toen hij in Zoeter - woude kwam, aan de Hoge Rijndijk, waren daar 2000 parochianen; thans zijn het er ruim 3500. Aetherklanken DIJ HET AFSCHEID van een pas- «oor moet je iets perswnlijks uit Het wijkhoofd'" be"sprSt *1T zaten zo n priesterleven lichten. Bij pastoor met z,jn sub.hoo(dePn en 20 ontetaat Kouwenhoven straalt dat er naar alle de ge£Liyke zorg voor de mensen to ;cit vinei ukkiuctoi ikvcib v jjjrf uuj over vf]^n een wijk. Het wijkhoofd en z'n vrouw van Gods vrienden niet springlevend rr AV ^nristus verstaan en pre- zjen toe, wat er nodig is, bezoeken de en verfrissend zijn; verre van dat), in DraktiiTlrachtte^ menseP in geven wensen door aan de zat de pastoor in een gemakkelijke pastorie. Ze bezoeken de „nieuwko- nonchalante coin-de-fou en op san dalen onder een conterfeitsel van 'n parochiaan: een doorsnee boven- etage, met links de kamer van een geestelijke en rechts een doorkijkje in de woning van een jong gezin. brengen, heeft diit hem misschien by na verteerd. „WIJ ALLEN mers", vragen de mensen te komen bidden bij een overlijden, signaleren als er verslapping dreigt, of armoe of gebrek wordt geleden". Dit is de „Het bindmiddel is de liefde". Dit saamhorigheid in pastoor Kouwenho- - - - schreef pastoor Kouwenhoven on- vens laatste parochie. Onder de prent staat: waarom zou langs in een referaat, dat hij op ver- We moeten hem het laatste woord een pastorie eerbiedwaardiger zijn zoek voor buitenstaanders schreef, geven: „We mogen wel zeggen, dat dan een ander huis. Er wordt alleen Het is tot vreemdelingen (en dan be- het goed wonen is onder Gods liefde, een ander sacrament beleefd. doelen wij geen Leidenaars) door ge- dat we in ieder geval streven naar de E T^rrrp^ WAwtwp d:rongenweïke opvattingen pastoor gemeenschap in Christus en dat de £#in wuJNiiNu, dat is zijn Kouwenhoven over een parochie-ge- priesters hier heel gelukkig leven pastorie. Geen plechtige zalen meenschap heeft. Zoeterwoude-Hoge met hun volk herbergt het, geen doodse spreekka- Rijndijk en Leiderdorp weten daar- mer. Het is geen kasteel, omringd van mee te praten. Aan de Meerburg VROLIJK ZIJN door hoge muren, geen huishoudster is het een „Gemenebest" Aan het r\E DANK VAN DTF GFMFFNT slooft er tussen keuken en voordeur; hoofd ervan stond pastoor Kouwen- D qrHAP vprae^Tt hom ai? v,;; zij eet bij pastoor aan tafel en leest hoven, die de ruim 10 jaren in de zondag in zi,n hPt bpfïi hem de les als hij dat verdient. De parochie van O L Vrouw Onbevlekt H "efde kanplaan komt avond? thui? tot u.L.vrouw unpevieKi predaken staakt, als zijn klaroenge- kapeiaan komt s avonds thuis tot Ontvangen geprobeerd heeft het schal tot verkondiging van het evan rusten als de heren na een lange Woord ik" te vermiiden Wii allen j jg f evan- dagtaak, tegen half elf. eindelijk tot met elkaar maken de gemeente uit 6 or ee? a^ ,r 7irh7Plf kompn man Pr tw 'n hiertip euraar mairen ae gemeente uit overgenomen. In zyn kerk is het blyd- zichzelf komen, mag er best n bie i e waarom het gaat. Ik ben alleen de ^hap, waarmee de mensen de hei- ,,ner few klaroen van het evangelie geweest. Uge geheimen van Christus' Eucharis- of een glas wijn hiervoor is goed besteed' zei eens ivTijn parochianen zijn allen konink- een wijze bisschop, die beter wist wat ïijkë Driesters'on'der ëpn 'uitvoerende °mfevep* Onlangs klonk nog het zjjn helpers voor werk verzetten den SS" S ridShertSkSSSSÜ gescandeerd,handgeklap op. de me- „men" vaak meent. RUSTEN A LS EEN PASTOOR afscheid staan mag worden. Bij de men- van zijn parochie neemt, sen aan de Meerburg is dit name- komt er iets van weemoed in de lijk het geval. Daar wil men, dat gemeenschap. Wat vertrouwd na het vertrek van pastoor H. C. was geworden gedurende een A. M. Kouwenhoven alles bij het aantal jaren gaat verdwijnen, oude blijft. Op een buitenstaan- Niet zelden komt daarbij een ge- der maakt het Meerburgs kerke- voel van: hoe zou het nu gaan lijk en parochieel leven eerder worden in onze kerk. Maar als de indruk van „het nieuwe", de parochianen zich deze vraag maar onder de gemeenschap stellen zonder enige sensatielust, rond de Hoge Rijndijk mag dit als zij niets liever wensen dan worden opgevat als het nieuwe dat alles in de toekomst blijft zo- zuurdeeg. Het oude desem is daar als het nu is, is dat toch een bij- onder leiding van pastoor Kou- zonderheid, waarbij even stilge- wenhoven weggegooid. K" OMENDE ZONDAG zit het er voor pa3toor Kouwenhoven op. De jaren, die zijn pensioen wettigen, ziet men hem niet aan. Als je bij hem De films in de week van 24-30 juni °P bezoek komt zoals wij, voor zijn door de KFC als volgt gekeurd: een gesprek kan het gebeuren, dat je, zittend in de spreekkamer, ver- Camera: De rust van een verdoolde rast wor(jtt ^oor een populair wijsje, (18 jaar). gefloten in moderne trant. Het na- Dagelijks: 2.30. 7.00 en 9.15 uur. dert op de gang en je verwacht een Zondag: 2.30. 4.45, 7.00 eö 9.15 uur tiener te zien, hooguit eeri prille y, lodie van „Michael road about the hoven „Ik hebt niets te vinden, maar shore> aneluja" op tekst van pastoor Christus vindt, en wij vanden Kouwenhoven. „Iedereen stond ver- Zo moet men ook „bij ons aan de baasd toen het was afgelopen" zei de Pastoor Kouwenhoven gaat dus Meerburg" verstaan. Dat „bij ons" pastoor, „zo heerlijk was het om vro- rusten; eerlijk gezegd: wij betwijfe- klinkt sommigen nogal verwaand in lijk in de kerk te kunnen zijn", len het. Hij neemt zijn intrek in een de oren. „Bei uns", zeggen de Duit- Over zijn afscheid weet pastoor nieuwbouw-woning aan de kersverse sers, en dat is het aan de Meerburg Kouwenhoven niets. „Ik hoop alleen straat Adegeest in Leiderdorp aan niet Pastoor Kouwenhoven heeft het dat ze me uitluiden met die prachtige de overkant van de Rijn. Het is zijn altijd willen hebben als een „chez volksmis van Hubert Cuypers; die heilige voornemen, althans de eerste tijd, het kalm aan te doen en zich nergens mee te bemoeien. Maar het is zo dichtbij, vinden we, die Meer burg van hem Er gaat natuurlijk wat mee. Juf frouw Jo Mortier, de huishoudster, is al jaren bij hem; zo'n werkgever vind je nooit meer en, ach, ddt vrou welijk element in pastoor Kouwen- 'VRAAG WASAUTOMATEN-PROSPECTUS NR. 15 BI] MIELE, GOUDSESINGEL 92. ROTTERDAM. (Advertentie) l de nmof cmnbiM 1MÏ Lido: Wat een vrouw (a. I.) Dagelijks: 2.30, 7.15 en 9.15 uur Zondag: 2.30. 4.45, 7.00 en 9.15 uur Luxor: Waar liefde schande wordt (Geen KFC-keuring). Dagelijks: 2.30, 7 00 en 9.15 uur Zondag: 2.30, 4.45. 7.00 en 9.15 uur Studio: Lieve, lieve John (18 jaar, KFC niet gekeurd). Geprolongeerd Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur. Zondag. 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uui Trianon: Limelight (a. L) Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 urn- Zondag: 2.15. 4.30. 7 00 en 9.15 uur Rex: Apachen in de aanval (14 jaar). Dagelijks: 2.30, 7.15 en 9.15 uur. Zondag: 2.30, 4.45, 7.15 en 9.15 uur „twen". En als dan pastoor Kouwen hoven over de drempel stapt, sta je wel even te kijken- Zo'n man geef je geen zestig, maar met zijn vijf jaren mèèr zou hij de slagersjongen van weleer met zijn onbezorgde deuntje minstens geëvenaard hebben. Een kostelijk bezit, dat jonge hart van pastoor Kouwenhoven, maar juist dat hart is de oorzaak van zijn ver trek. „Hoe vindt u dat nou, weg gaan?", vroegen wij hem. „Nodig", zei hij. „Ik kan niet meer hollen, het wil daar niet best meer met diie tik ker. Ik kan weinig meer doen en dan moet je toch weg - Het kan niet meer Een jonge kracht moet het hier overnemen". Het klinkt in een ver zuchting: straks valt het woord DONDERDAG 1 JULI HILVERSUM I, 402 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. 7.00 Het levende Woord, meditatie. 7.05 Ouverture: reportages en com mentaren. wegeninformatie en lichte gram. (7.30-7.40 Nws. Pl.m. 8.00 Over weging). 8.30 Nws. 8.40 Lichte gram. met berichten v. d. vrouw. 10.00 Sex- tuool: gevar. muziekprogr. (10.30 Weeroverz.). 11.00 V. d. zieken. 11.15 Klass. gram. 12.10 Leven op het land, gesprek. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Deze week, praatje. 12.45 In de zomer uit: wetenswaardigheden en mu ziek. 13.15 Licht instrumentaal kwar tet en zang. 13.45 V. d. vrouw. 14.15 Lichte gram. 14.30 Klass. en mod. orkestwerken (gr.). 15.30 Viool en piano (opn.): semi-klass. muz. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Lichte gram. 17.15 Klass. gram. 17.15 Lichte gram. v. d. tieners. 17.50 Sportrubriek. 18.10 Stereo: Promenade-ork. (opn.): amu- sementsmuz. 18.40 Halte: gevar. pro gramma v. d. twintigers. 19.00 Nws. en weerpraatje. 19.10 Radiokr. 19.30 Geestelijke liederen (gr.). 19.45 Mod. orkestmuz. (gr.). 20.00 Zomermozaiek: gevar. progr. 22.00 Kerkorgelconcert (opn.): mod. en semi-klass. muziek. 22.30 Nws. en SOS-ber. 22.40 Avond overdenking. 23.00 Boekbespreking. 23.05 Klass. strijkkwartet (gr.). 23.50 Gram. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II, 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Lichte gram. 7.50 Dagopening. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gram. (Om 8.25 De groenteman). 8.45 Morgenwijding. 9.00 Klass. kamermuz. (gr.). 9.35 V. d. vrouw. 10.00 V. d. kleuters. 10.10 Lichte gram. (Om 11.00 Nws.). 12.00 Dansork. en zangsol. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Licht orkest. 13.00 Nws. 13.10 Act. en gram. 13.25 Beursber. 13.30 Stereo: Bas en piano: klass. liederen. 14.00 Mod. or. kestmuziek (gr.). 14.15 Huishoude lijke zaken, praatje. 14.30 Licht en semble. 15.00 Levende wezens elders in het heelal?, klankbeeld. 15.25 Lich te gram. (Om 16.00 Nws.). (Tussen 15.25 en 16.30 kan het programma on derbroken worden voor reportages Tour de France). 16.30 Licht orkest. 17.00 V. d. jeugd. 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Uitz. v. d. ARP: Het oude lied op een nieuwe melodie. Spr.: de heer M. W. Schakel, burgemeester v. Hoor naar. 18.30 Mannenwerk, licht progr., met o.a. nabeschouwing Tour de France. 19.45 Prins Bernhard-Fonds: gesprekken met zilveren-anjerdra gers. 20.00 Nws. 20.05 Gram., evt. in leiding tot het concert. 20.15 Stereo: Holland Festival 1965: Concertge bouworkest en solist: mod. en klass. muz. (Om pl.m. 21.00-21.25 Boeken schouw). 22.30 Nws. 22.40 Act. 23.05 Stereo: Discotaria: nieuwe gram. 23.55-24.00 Nws. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland 1. AVRO: 15.00-15.50 Dr. Ben Casey: Een monument voor een oude jager, TV-film. NTS: 19.00 Nws. in het kort. 19.01 Barend de Beer. 19.06 De Verrekijker, intern, jeugdjourn. 19.15 Van gewest tot ge west, regionaal progr. AVRO: 19.35 The Lucy Show. NTS: 20.00 Journ. AVRO: 20.20 Documentaire over Ja pan. 21.10 Sportvrienden, problemen van een prof. voetballer, documen taire. 22.05 Nato-Taptoe 1965. NTS: 22.40 Journ. 22.45-22.55 Filmverslag van de Tour de France. Nederland 2. NTS. 14.30-16.00 Re portage v. h. Intern. Tennistoernooi te Wimbledon. 20.00 Nws. in het kort'; KRO: 20.01 Spectacle Poupée, mario nettentheater. 20.30 Twee-Stromen- Land, een reportage over een achter gesteld stuk Nederland. 21.00 Het grote avontuur (9): Strijd om het bestaan (Teeth of the lion), docu mentaire. 21.50 Onze man in Parijs, 22.10 Einde. door J. M. ELSING 41 De blanke luistert even en sluit dan voorzichtig de deur. Kapitein Kotawski en Colombo zijn vertrokken. Het is een vreemde, lugubere dag geworden voor Max Linden. In het huisje van Kaloeloe heeft hij de ver wonde krijgers verpleegd; de wonden ontsmet en verbonden en hen_ een koortsstillend middel toegediend. Méér kon hij niet doen. Kandoe is in rouw en treurt om zijn doden. Het barbaarse gewee klaag dringt door tot in de neder zetting als het onstandvastige geruis van een verre maar woelige zee. Af en toe gaat hij naar de slaapkamer en zit daar een poosje naast Anioeba. De toestand van Greta Dorval leek hem aanvankelijk weinig of niet te veranderen. Nog steeds ligt zij daar als een dode, maar het hart heeft niet opgehouden te kloppen. Verschijnse len van tetanie, met levensgevaar lijke krampen, waarvoor Colombo Naar een gegeven van M. Haugen had gewaarschuwd, zijn blijkbaar uit gebleven. Dat zou een gunstig teken kunnen zijn. Pas in de namiddag doet zich een eerste verandering voor. Het lichaam van de zieke ligt als het ware soe peler in het bed uitgestrekt. Het is alsof de verlammende kramp van de dood die het urenlang onbeweeglijk en verstijfd in zijn macht heeft ge had, is bezweken. Max raakt haar voorhoofd aan. Het gloeit en is nat van het zweet. Dat lykt hem 'n zeer gunstige reactie, al weet hij niet wel ke soort koorts door het gift is ont staan en waar ze toe kan leiden Greta is nog steeds niet tot het be wustzijn teruggekeerd. Terwijl hij even door het open ven ster naar de voortuin staat te kijken, ziet hij plotseling een groep negers verschijnen, op een rij achter elkaar. Vooraan stapt de chef Kipende. Wat betekent dat? Het is niet te hopen dat ze er weer iets anders op gevon den hebben om hun oproerspeiletje voort te zetten! Hij wil zich naar de Barza begeven om de afvaardiging, want het is blijkbaar een afvaardi ging, te ontvangen, maar Anioeba is naast hem komen staan en glimlacht opgelucht, wat hem verwondert. Weet jij wat ze willen, meisje? Dio! knikt ze gretig, dio. Ze ko men voor de blanke vrouw! De blanke vrouw? Hij begrijpt er geen sikkepit van. Dio! Anioeba heeft er haar tata (vadertje) om gesmeekt en nu is hij gekomen! Daarbuiten zijn de mannen in een halve cirkel op het grasperk gaan zitten, met het gelaat naar de woning gekeerd. Wat zullen we nu beleven? Foenga kiuwa, Dibala! (zwijg!). Zij zijn gekomen voor de geesten! En vlug keert ze terug naar het bed. Nu begrijpt Linden en kijkt ge spannen uit het venster. De negers daarbuiten zitten daar een poosje als afgodsbeelden, met de benen gekruist onder zich. Dan stijgt een monotoon gemurmel op steeds enkele woorden maar, door allen her haald, in een perfecte cadans, met wisselende intonatie, alsof een on zichtbaar orkestleider de maat slaat. Het klinkt als een litanie, als een vreemde bezwering, tot Kipende op eens een kreet slaakt en de schou ders wringt alsof hij worstelt om zich te bevrijden uit een demonische om klemming. Zyn kreet sterft weg in een klagende, gejaagde monoloog, die als het ware gedragen wordt door gutturale fonteinen, harmonisch op stijgend uit het koor. De lichamen wiegen heen en weer op eenzelfde rhythme. Iedere phase wordt afge broken door een kreet, die als een schok door het hele koor gaat. Het is als een neerstorten in een afgrond, waar ze allen bewusteloos blijven liggen totdat een nieuwe monoloog hen doet verrijzen. Linden's aandacht wordt gaande gemaakt door een vreemd gerucht achter hem. Anioeba heeft zich over de zieke gebogen en fluistert haar toverformules in het oor. Het.is een vreemd gebeuren, blijkbaar een on derdeel van het rituaal dat zich in de tuin afspeelt, te oordelen tenmin ste naar de spanning waarmee de negerin de geruchten van buiten opvangt. Max nadert het bed als hij bemerkt, dat Anioeba zich nu op Gre ta's lichaam uitstrekt. Haar blikken zijn met starre, geweldige wilskracht op het witte gelaat gevestigd, alsof ze willen hypnotiseren. Haar mond is vlakbij die andere mond alsof zij hem nieuw leven wil inblazen. Bui ten is de bezweringslitanie aange zwollen tot een wild lied. Het is alsof Anioeba, nog steeds uitgestrekt op het bed, bidt en smeekt en beveelt. En plotseling komt er beweging in Greta's lichaam. Zij wil haar hand opheffen en kreunt. Anioeba richt zich op en gaat, als uitgeput, op haar stoeltje zitten. Greta opent de ogen. Verwonderd schijnt ze even te luisteren naar de wilde geruchten uit de voortuin. Het is alsof een oude angst in haar op rijst, een angst die haar dwingt te reageren, na te denken. Zij kijkt om zich heen en herkent het gelaat van de werkelijkheid. Haar blikken zijn even op Linden gevestigd, daarna op Anioeba. Dan glimlacht ze en fluis tert: Ik heb dorst! De negerin gaat naar de eetkamer, loopt even tot op de barza om haar vader iets toe te roepen en komt dan terug met een karaf water. Als ze de zieke heeft laten drinken en deze daar weer opnieuw ligt met geloken ogen maar ook met een ontspannen trek op het gelaat, knikt Linden het negermeisje toe: Dat hebben jullie flink gedaan! Anioeba antwoordt: De blanke vrouw is uit het rijk der schimmen teruggekeerd, moe- soengoe! Zij, Kipende en de andere negers/ zijn er van overtuigd dat ze de gees ten van de dood, die de zieke wilden meenemen hebben verdreven. De moesoengoe staat opnieuw bij het venster. Het is buitejn opeens stil geworden. Zwijgend, in een rij adh?" Ier elkaar, zoals ze gekomen zijn, ver laten de negers het erf. De avond is nakend. Een vreemde, huiveringwekkende rust daalt over het land. Een paar dagen na de incidenten te Kandoe wordt het dorp bezet door een boelamatari, vergezeld van een detachement soldaten. Dan voert een snelboot uit Boelambo een hoog ge zelschap aan: de commissaris, de sub stituut en de districts-arts. Op een maal is er schot in de zaken geko men. De verslagen over het voorval met de werver Liar zijn op de plaats van bestemming geraakt. De laatste boodschap van Max Linden eigen lijk een noodkreet! en het relaas van de ontsnapte kapitein hebben de doorslag gegeven. Ondertussen is de stormwind geluwd. Ach, het is maar een storm in een glas water geweest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 2