DICK EN WIM WAMA IN SLEESWIJKREVUE Schets voor twee dolkomische heren: Amsterdams duo werkte zich in kwart eeuw via keukenstoel naar de top - EEN TAS VOL SCHOONHEID - drukpapier en daarna hebben we maanden gewacht op het telefoontje. In de kranten stond met grote kop pen: „Sprookje wordt werkelijkheid, Wama's gaan in Engeland werken". Pas later hebben we gehoord, dat een Engels danspaar ons nummer gejat had en er zelf mee werkte ln de pro vincie". TOPARTIEST OP SCHOOT Wim Wama: „Op dat moment hebben we tegen elkaar gezegd: „We gaan 't vak uit, we beginnen een fietsenstal ling, maar toen we over de teleurstel ling heen waren, zijn we toch maar rustig verder gegaan. We zijn aJleen wat zuiniger met onze foto's geworden. We hebben die T.T.-race steeds geper fectioneerd en aangevuld en overal, waar we kwamen, hadden we enorm succes. In het begin brachten we het nummer als clown met rooie neusjes en een pruikje, totdat iemand zei: „Als jullie gewoon een net pak aantrekken, wordt het effect veel groter". Dat heb ben we toen maar gedaan, schoorvoe tend mogen we wel zeggen, want als je jaren met zo'n neusje loopt, ga je je er onwillekeurig toch aan hechten". Dick Wama: „We doen dit werk nou 25 jaar. Dat is een hele tijd voor ko mieken, want het -publiek raakt op een gegeven moment uitgekeken. Ze heb ben de radio, de televisie en ze kunnen thuis in hun leunstoel alle toparties ten op schoot krijgen. Danny Kaye heeft bijvoorbeeld in één van zijn la. i- ste shoivs een kozakkendans gébracht, waarbij hij een krukje a~n zijn zitvlak heeft zitten. Dat nummer hebben wij tien jaar terug gedaan, maar stél 'e nou voor, dat we het nou op ons re pertoire hadden staan. Dan kon je het rustig schrappen, want het pxtbhek zegt gelijk: „O, dat hebben ze van Danny Kaye gestolen". Wim Wama: „We hebben heel wat ke ren een flinke opdonder gehad, maar dan is het juist de kunst om terug te boksen. Je moet ook geen kapsones hebben, je geen Callasallures aanme ten, want in dit vak sta je het ene mo ment aan de top en lig je het volgen de moment beneden aan de ladder. Bij ons is het gelukkig rog steeds goed gegaan". (Op dit moment klopt Dick Wama bezwerend tegen de onder kant van zijn salontafel). Wim Wama vervolgt: „In Londen tre den komieken al 25 jaar met hetzelf de repertoire op, maar in Nederland wordt telkens wat anders van je ver wacht. Het is daarom een hele kunst om het tussen zulke benepen grenzen zo lang vol te houden. Vroeger kwam je in een programma één keer uit en dan knokte je voor je eigen nummer. Nu pendel je elke dag van de ene show naar de andere en vaak weet je van tevoren niet eens, welke colle ga's er in hetzelfde programma staan. We rijden zo'n 70.000 kilometer per jaar en kennen alle feestzalen van binnen en buiten". DOEK OPENTREKKEN Dick Wama „En nou beginnen we in de Snip en Snap -revue. Dat is het mooiste geschenk op ons zilveren ar tiestenjubileum. Zelf hebben we nooit durven dromen van een engagement bij Sleeswijk, want die had immers al twee mannetjes. Ik zie me nog in de kleedkamer van Walden en Muyse- laar staan. We waren zelf pas begon nen en Snip en Snap, dat was voor ons de top van het vak. We hebben toen drie kwartier gepraat en aan het einde vroeg il- of we misschien iets in de revue mochten doen, al was het maar het doek opentrekken. Later hebben we pas begrepen, dat juist het doek ophalen één van de moeilijkste dingen in de show is". Wim Wama: „Dat engagement bij Sleeswijk beschouwen wij ook als een enorme eer. We hebben in de afgelo pen weken al meegedraaid in de klei ne tournee en het was een enorme er varing. De sfeer in de revue is geweldig en werken met Willy en Piet is een sensatie". Straks op de première zullen we het tegen elkaar zeggen: „Wat een zegen, dat het indertijd niks is geworden met die fietsen stalling." Dit is-ie dan: de jubileumschets voor twee dolkomische heren en één journalist. Plaats van han deling: een rommelig Amster dams grachtehuis met fancy uitmonstering: bankstel, tijd schriften op de grond, tafeltje met typemachine, tegen de achterwand een slecht aangeklede juffrouw in gedekte tinten. Rechts op de bank Wim Wama, trekkebekkend in de kussens, in de achterhoede Dick Wama, moeizaam grijnzend boven een kennelijk gebroken arm. Als het doek opgaat, vertelt Wim Wama net met hoge kopstem, dat hij indertijd ook nog meubelmaker is geweest. Onmiddellijk daarna zakt de journalist uitgebreid door zijn crapeaud, waarop Dick Wama met een donkere hinnik roept: „Jongen, dat hoef je meneer niet eens te zeggen, dat merkt hij zo wel:" Als de leunstoel weer voldoende poten aan de grond heeft een kwestie van één geweldige klap tegen de onder kant vervolgt hij: „Ik kom uit een hele andere branche. Mijn vader was conducteur op de Amsterdamse tram, maar niet zo'n gezellige. Streng, doch rechtvaardig, dat was ie. Als hij mij bij een halte zag staan, begon hij zich enorm uit te sloven en dan riep ie te gen me: „Wil die jongeman naar vo ren doorlopen". Hij vroeg ook steevast of ik al betaald had en wanneer ik dan „ja" zei, riep ie: „Mag ik meneer zijn kaartje dan even zien". Begrijp je? Hij wilde de anderen in de tram gewoon effe demonstreren, hoe een vader zijn zoon onder de duim heeft. Op het laatst rende ik een zijstraat in, wan neer ik een tram aan zag komen, waarop vader dienst had". Wim Wama (gulzig invallend): „Bij mij thuis zaten ze allemaal in het meu belvak en vader wilde, dat ik het ook leerde. Als jongen heb ik op stukloon gewerkt bij Brandsteder, de hele dag tafeltjes afschrappen en poten draai en. Ik ging elke keer door de fineer heen, want ik had geen geduld voor dat werk. In het schaftuur zat ik mees tal op een banjootje te fiedelen en dat lukte veel beter. Ik speelde alle tophits uit die tijd en imiteerde de grote jon gens. Dat heb ik later in dienst ook gedaan. Van één jongen, die geen ser geant wilde worden, had ik voor een tiertje zijn kaderplicht overgenomen en dat betekende dat je meteen room boter op je brood kreeg, want kader had *-echt op roomboter. Dick was een lichting eerder opgekomen en die was al korporaal toen ik nog in opleiding was. Ik keek erg tegen hem op, want er liep immers een enorme streep door hem heen. Op een avond werd ik naar de korporaalskamer gehaald, want ze hadden gehoord, dat ik Popeye the Sailorman zo aardig kon imiteren en Dick wilde dat wel eens horen want toevallig kon hij er zelf ook wat van. Voor mijn gevoel maakte ik een hele beste beurt en de volgende dag gaf ik Dick dan ook een enorme klap op zijn schouder en speelde ik alles op de ou we-jongens-toer. Weet je, hoe Dick reageerde? Hij qaf me een flinke dienstdreun en zette me in de hou ding". Commentaar van Dick Wama: „Ik had er gewoon de pest in, dat een ge wone soldaat Popeye the Sailorman even goed nadeed als een korporaal. Dat was alles. Ik dacht: „Die jongen heeft mij te veel babbels". KRANKZINNIG VERHAAL Wim Wama: „Dat was onze eerrte ont moeting. Ik zei tegen mezelf: „Niet kwaad worden Willem, want als je straks zelf korporaal bent, dan pak je hem wel. Het resultaat is bekend: ik heb hem gepakt en we zijn nog steeds bij elkaar. Die tweede ontmoe ting is trouwens ook zo'n krankzin nig verhaal. Toen ik uit dienst kwam, wist ik maar één ding zeker; „deze Wama's begonnen met één smoking, 2 cowboybroekenj en een clownsneus de gewone bluftoer van jongens, die zijn schouders op en zei: „Kan jou wat net de kop boven water houden; je wist van elkaar dondersgoed, dat je het zout in de pap niet verdiende, maar we fietsen stalen", je vond het jofel zo." Er zit niets anders op: wie zich ern stig bezighoudt met alle voorschrif ten over schoonheidsverzorging heeft zélfs voor een korte vakantie een apart koffertje nodig om alle tubes, doosjes en flesjes, keurig en over zichtelijk bij elkaar te houden. U hoeft voor de kosten niet te schrikken want een aardig linnen tas kan even goed dienst doen als een echte beauty case (door spotters bjoetiekees ge schreven). De tas is bovendien voor méér doeleinden te gébruiken. Een nadeel ervan is natuurlijk dat nie mand nu aan de buitenkant kan zien welk een fervent schoonheidsverzorg ster u bent. Maar het gaat er tenslot te toch maar om wat er een plaatsje in kriigt. Wroegter maakten wij onderscheid tussen geografische typen als het om schone vrouwen ging: een warmhartig Italiaanse schoonheid, een hartstoch telijke Spaanse, een geheimzinnige Aziatische, een koele uit 't noorden... Nu, zegt Parijs, gaan we over tot het onderverdelen naar kleur; en de kleur van de make-up heeft een taak in het accentueren van de overheersende ex pressie. Dus: voor een schalkse vrouw, roze lippen en granaatrode nagels. Voor de natuurlijke rode lippen en beige lak. Voor de raadselachtige: lippen en na gels in koraalparelmoer. kleine jongen ging de bühne op, deze jongen werd artiest". Ik had van thuis een smoking gekregen en dat leek me al een vorstelijke start. Ik liet kaartjes drukken met erop: „Wim van Wageningen, parodist". Ik had ook foto's van mezelf, waarofik enorm de artiest uithing. Ik kon een beetje spe len op een chromatisch mondorgel en dat leek me meer dan voldoende voor een geslaagde carrière. Ik had alleen geen eigen repertoire en daarom kocht ik van mijn laatste 75 piek on gezien vijf liedjes bij een Amster damse tekstschrijver. Toen ik ze thuis doorlas, merkte ik pas, dat het ene nog schunniger was dan het andere. Toch heb ik ze in het begin gezongen, want ik had geen geld meer voor an der repertoire. Ik liep alle zaken af waar ze een microfoon hadden en te gen sluitingstijd klampte ik dan de baas aan om te vragen of ik eens wat mocht zingen. Op een avond moest ik optreden voor een katholieke dansvereniging in Hil versum. Ik kwam daar tien keer uit voor 25 gulden en daartussendoor ver sierde ik ook nog een handvol polo naises, want die lui waren onvermoei baar. Toen ik de volgende morgen op het station in de trein stapte, zat Dick moederziel alleen in de coupé. Het was trouwens een héle lege trein, maar uitgerekend trok ik de deur open, waar Dick achter zat". Aanvulling van Dick Wama: „Ik vroeg het ouwe recept. Hoe hij het maakte en wat ie deed. Ik had zelf van alles gedaan. Ik was al banketbakker ge weest, etal eur en loodgieter, maar op dat moment modderde ik zo'n beet je bij het cabaret der onbekenden. Ik verdiende 5 gulden in de week en daarvoor zong ik bijvoorbeeld duet- jes met een meisje. Zij als bariton en ik als coloratuur-sopraan. Het was 'n giller." Wim Wama: „Ik vertelde Dick in die trein een vreselijk opgewonden verhaal over mijn bliksemcarrière en langs mijn neus weg riep ik: „Ik heb gis teravond nog gewerkt". Ik vertelde er natuurlijk niet bij, dat ik daan-oor in dagen niks to doen had gehad. Het was KEI IN IMITATIES Dick Wama (schoudersophalend): „In die trein is het pas goed begonnen. Wim stelde me voor om samen te gaan werken en zijn sterkste argument was, dat hij een smoking had. „Jij bent een kei in imitaties", riep hij, „en ik smijt er hier en daar een clowntje te genaan. Jongen, Dick, ik voel het nou al. Het wordt krimmener Wim Wama: „We wisten maar één ding zeker: dat je als duo de din gen samen doet. Dat is natuurlijk een nobel streven, maar als je zeggen en schrijven één smoking hebt, levert dat toch wel moeilijkheden op. We hadden wel twee kakibroeken met wat imita tiebont op de naden, want in ons re pertoire zat ook een cowboynummer en daarvoor hadden we alle dumpza len afgeschuimd. We begonnen op het Rembrandtsplein, in de Alcazar van Vreeswijk. Eén dag op proef en als het lukte, mochten we een week blijven staan. Het ene mo ment zat ik boven te werken in mijn smoking en zat Dick beneden in zijn onderbroek in de kleedkamer en het volgend moment was het vliegensvlug pantalons wisselen, want een duo was immers eender gekleed nietwaar. We hebben ons die dag ongelukkig gerend, maar het lukte en we voelden ons ge weldige artiesten. Wisten wij veel van het vak. We hadden ons door een to neelkapper de gekste dingen laten aan smeren. Ogenblauw, en lippenrood en wenkbrauwstiften, allemaal dingen, die we niet nodig hadden. Tocv smeer den we die hele kist op ons gezicht, want we hadden er immers voor be taald. We wasten die schmink na af loop ook niet af, want je wilde op het plein laten zien, dat je artiest was. We liepen bijvoorbeeld met okerkleu- rige handen, want een cowboy had immers ook gele handen". FIETSEN STELEN Dick Wama: „We zijn nog een week geprolongeerd en toen vroeg de direc teur van het Tip Top Theater of we bij hem wilden werken. We verdienden bij Vreeswijk 75 gulden. De directeur van het Tip Top Theater zei: „Ik zal het goed met jullie maken, jullie krij gen van mij een knaak minder". In die tijd kwam ik ook een kennis te gen, die gelijk met mij korporaal was geweest. Hij vroeg: „Wat doe jij nou tegenwoordig voor de kost?" Ik barst te zowat van trots, toen ik het hem vertelde. „Artiest", riep ik. Het klonk als een trompetstoot. Hij haalde alleen schelen. Als je maar vét doet". Hij Voor de romantische: roze, roze, ro- deed net, of ik hem verteld had, dat ze. Voor de mondaine: framboosrode Iip- Wim Wama: „We hebben in het be- pen en vuurrood parelmoeren lak. gin alles aangepakt en elk engagement Uw fond de teint is zonder mankeren was voor ons een feest. De ene week goudachtig beige en donkerder dan de stonden we voor Apollo en de volgen- poeder, die erover heen gaat. Bent de week begonnen we aan de over- u een aanhangster van Payot of van kant. Amsterdam barstte in die tijd Ayer? De eerste zegt dat haar poe- nog van de gezellige buurttheaters, der mat is en de charme geeft van waar vrouwen de aardappels mee naar „la belle époque". Ayer daarentegen het matinee namen om ze tussen de laat duizend kleine lichtjes schitteren nummers door te schillen, in de poeder voor een nieuwe charme waaraan de tijd nog geen naam heeft We hebben in die begintijd de gekste kunnen geven. dingen gedaan en op een enorme ma- Om de mond mooi te stiften volgens nier staan improviseren. Dat doen we nog wél, maar het is nou alleen se rieuzer geworden. Je hebt nou een naam te verliezen. Ik herinner me nog, dat Dick een Spaanse zangeres imi teerde. Compleet met rode jurk, cas tagnetten en kunstgemoed. Hij had een klein snorretje, maar voor de rest was het een gewéldige vrouw. Ik stond er zo'n beetje met stampende hakken om heen te trappen en dat was dan het hele nummer. Een afspraak hadden we niet gemaakt, een behoorlijke tekst was er niet. We deden maar wat." OP KEUKENSTOELEN Dick Wama: „We hebben alle zaken van Amsterdam stuk voor stuk afge werkt en behoorlijk succes gehad, maar de grote klap viel pas, toer we uit verveling die T.T.-races op 'wee keu kenstoelen gingen nadoen. We stonden in de Paardestraat, in een tent van Tos cani, de chocoladefabrikant. Er kwam geen hond naar ons kijken en omdat we toch wat moesten doen. zijn wij aan het imiteren geslagen. Een langs ko mende trein, een beschieting en dan de fameuze T.T.-races. Zonder rekwi sieten, alleen met twee kale keuken stoelen. Dat was alles. De collega's die het zagen, riepen meteen: „Dat moeten jullie uitbouwen, dat kan een kraker worden". We zijn er toen se rieus op gaan studeren en het resul taat was een act van drie kwartier. Allemaal flauwekul, maar het was 'n giller. Op een gegeven moment ston den we naast Charles Trengt in Arena in Rotterdam. Een grote zanger, Tre- net, maar toch ging hij af als een gie ter, want de doorsnee Rotterdammer verstaat geen Frans en dan vindt hij het al gauw zonde van zijn centen. Wfl stonden in het voorprogramma, maar we hadden een verschrikkelijk succes. Jack Hilton, de impresario, is zelfs naar ons komen kjjken en die heeft ons aangeraden om foto's van het nummer te laten maken en die naar Londen op te sturen. We hebben es elf laten maken, elf foto's op kunst- de voorgeschreven strakke lijn, kunt u een fijn lippenpotlood aanschaffen, in één en dezelfde kleur als de lip- penstif (Gala of London). Van gekleurde oogschaduw waren we een beetje afgestapt, het moest opeens beige zijn of gebroken wit. Maar de ze zomer verdraagt heel wat felle tin ten en op de oogleden kunt u een hele regenboog neerleggen. Smalle wenkbrauwen zijn verschrik kelijk ouderwets. We tekenen ze zo dik alsof we niet weten wat epileren is. Revlon brengt hiervoor een speci ale poeder die met een afgeschuind penseel kan worden opgebracht. En de wimpers mogen zo vals zijn als wat, aangeplakt of opgeborsteld. De eerste behoren bijgeknipt te wer den zodat ze er „natuurlijk" vals uit zien. de tweede soort is werkelijk een beetje natuurlijker. De toiletspiegel die twee handen vrij laat om des te beter aart het schone gelaat te werken, is u toch zeker be kend? Zo niet dan hier de verklaring: de spiegel is voorzien van een ronde haak die om de hals wordt geslagen. De draaibare spiegel staat nu recht voor uw gezicht en u kunt voor het raam of onder de lamp gaan staan, in elk geval daar waar het beste licht valt. en met tien vingers tegelijk mooi worden. Over sproeten geen zorgen. Probeer ze niet te verbergen onder een dikke laag make-up, maar kom er rond mee voor de dag. Serge Simon (Pa rijs) kiest er met veel zorg een specia le haarspoeling bij. Door de kleur van het haar krijgen de sproeten op eens een grote charme en zijn een aan winst voor uw schoonheid. Een vals haarstukje hoort in uw kof fertje. Het is in Parijs per ons te krij gen. En de valse pony per meter. In de Parijse grote magazijnen zult u bovendien geparfumeerde ronde kam men kunnen kopen. Voorts een net met 6 yoghurtpotjes die verschillend geparfumeerd en verschillend ge kleurd badzout bevatten, geïmpor teerd uit Holland!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 14