ook
Artiesten zetten zich in voor
gehandicapten
en gevangenen
VOOR
JOU
„Jazz wereld"
„Club 500" groeit met de dag
LOPEND VUURTJE
2 LANGSPEELPLATEN VOOR SYMPATHIEK DOEL
ZATERDAG 12 JUNI 1965
DE LEIDSE COURANT
toch nog veel kosten zitten in dit
werk en voor de artiesten een
veelvuldig optreden voor radio en te
levisie, als beloning voor hun harde
werken."
Doe ook meel
Natuurlijk zijn onder de lezers (-es
sen) die interesse hebben in dit werk
en zoals U begrijpt, kunt u op vele
manieren meedoen. „We moeten zui
nig zijn" hebben we gehoord, daar
om kunt donateur (trice) worden
of meldt U als medewerker voor dit
prachtige werk.
Het adres? Stichting Ontspanning rrAnrlif* van
voor Gehandicapten, Troelstraweg 93, "nder redactie van
De Bilt, tel. 030-61629. of afdeling
Zuid-Holland: de heer Tremio (ex-
guitarist van The Moochers), De
Gaarde 332, Den Haag.
Anton Abma en
Cees van Leyden
De laatste weken zijn we nogal „uithuizig" geweest. Met een groepje
artisten hebben wij sanatoria, bejaardenhuizen èn gevangenissen
bezocht. Er werden in deze tehuizen voorstellingen gegeven en dat
deden deze artistfcn volkomen belangeloos, met als enige opzet:
„Vreugde brengen bij mensen, die daar gebrek aan hebben". We
hebben volle zalen gezien met gehandicapten, maar ook met gedeti
neerden. En overal kreeg het programma een warm onthaal. In
eerste instantie dachten wij dat dit uitging van het ministerie van
justitie, maar bij nader onderzoek bleken dit persoonlijke initiatie
ven te zijn van „De Stichting Ontspanning voor Gehandicapten".
Om het werk van deze Stichting van nabij mee te maken, zijn wij
op enkele avonden te gast geweest en van onze meningen geven wij
graag het relaas.
Alles in
vrije tijd.
„Het is allemaal in 1953 begonnen",
zegt ons de heer jGerard Lohuizen, de
secretaris en programma-leider van
de Stichting. „Toevallig kwam ik in
die tijd veel in tehuizen en bemerkte
dat het aan het amusement nogal
schortte. Als je de hele dag te bed
ligt, wil je 's avonds wat ontspan
ning." De heer Lohoizen begon in de
omgeving van zijn woonplaats (De
Bilt) zijn eerste avonden. „De al
lereerste voorstelling werd gegeven
in Zeist in het Bartimeus Huis, al
gauw hoorde men van onze activi
teiten en steeds meer tehuizen gingen
ons vragen."
Overdag is Gerard Lohuizen
(47) vertegenwoordiger van 'n
landelijk bedrijf. Vanaf zijn
jeugd heeft hij al belangstel
ling gehad voor muziek. Speel
de zelf piano - saxofoon en gui
taar. Hij heeft nog steeds een
grote voorliefde voor jazz.
Gerard, getrouwd, vader van
twee kinderen, heeft met zijn
gezin, dagelijks werk en de
„Club 500" erg druk, daarom
zegt hij: „Ik ben hard op zoek
naar een assistent, want het is
niet meer bij te benen."
bestrijden door de gelden die dona
teurs inbrengen. De laatste maanden
worden er ook veel ontspannings
avonden verzorgd in gevangenissen,
huizen van bewaring en opvoedings
gestichten. Het blijkt daar ook tel
kens weer hoe men de werkzaamhe
den van „Club 500.. èn het gebodene
waardeert. Zo sprak b.v. een gedeti
neerde aan het slot van een avond
„Meneer Lohuizen, wij zijn blij dat
U met Uw artiesten geweest bent-
Het programma deed niet onder voor
een TV-show. Komt u nog eens te
rug?"
„Het is voor mij ook een hobby,
maar gelooft U me: er gaat veel tijd
inzitten", aldus Gerard.
gen. Voor de aankomende artiesten
heeft „Club 500" nog een bekoring.
Ze doen niet alleen „Bühne-erva-
ring" op, maar de heer Lohuizen c.s.
geven ook adviezen, hoe te kleden
en hoe een nummer te brengen op
het toneel.
Op deze pagina ziet U foto's, ge
maakt op een avond „ergens in het
land". Aan dit programma werkten
mee: De Zusjes Oorthuysen uit De
Zilk, Bert van Schaik, cabar etier
uit Utrecht, Het Trio Nelli Colette
en het Rhythm Trio e.a.
Zo vertelde één der artiesten: „Het
is bijzonder plezierig te werken voor
deze mensen. Ze waarderen ons op
treden meer, dan het publiek, op b.v.
verenigingsavonden".
De ouders van de Zusjes Oorthuy
sen: „We staan altijd meteen klaar
voor de heer Lohuizen, het heeft iets
fascinerends op te treden voor de
zieken. Je brengt een beetje vreugd
in hun leven".
„Het gaat fijn,
maar.
De heer Lohuizen vertelt ons ten
slotte. „Het gaat fijn met onze „Club
500.", we krijgen een geweldige me
dewerking van het Ministerie van
Justitie, maar er blijven altijd wel
wensen. We hebben nu zo'n 150 do
nateurs, w.o. twee burgemeesters en
één oud-minister, we kunnen er ech
ter meer gebruiken, want er gaan
OP 19 JUNI a.s. organiseert het Leidse Theaterbureau „Laretto" van
Theo van Dam een dans- en showavond in het Antonius Clubhuis.
Aanvang 20.00 uur. Medewerking verlenen The Black Silhouettes uit
Leiden en The Vendelly's uit Beverwijk.
Gedanst kan er vanavond (12 juni) worden in het Groenendijks pa
rochiehuis te HAZERSWOUDE door gehuwde en verloofde paartjes
op muziek van het duo Boet-Boelee en Rein (Patsie) de Vries, dit
alles in het kader van de actie „De jeugd bouwt". Zaterdagavond
19 juni komen Wanda, Rein de Vries (weer!) en The Black Albino's
hun opwachting maken in genoemde dancing voor de jeugdiger dans-
minnenden. In dancing 't Zwaantje te Hazerswoude komen op deze
datum The Motions, op 26 juni Johnny Kendall and The Heralds en
op 3 juli Cees en The Skyliners, met zang van John Lamers.
Voor het eerst sinds de oprichting in 1964, organiseert de KWJ-af-
deling Antonius een dansavond. Deze zal zaterdag (vandaag) 12 juni
gehouden worden in de zaal aan de Maria Gijzensteeg (naast de
„Overdekte") 's avonds om 8 uur. De dansmuziek wordt verzorgd
door „The Resounds". Deze avond is speciaal op touw gezet voor de
jongeren in Leiden Zuid-West, maar vanzelfsprekend is iedereen van
harte welkom.
Nederland heeft een nieuw jazz-
blad! Tussen de met tienerbladen
goedgevulde bakken in de tijd
schriftenkiosken staat sinds 14
dagen het eerste nummer van
Jazzwerelddat wordt uitge
geven door Int. Musicals N.V. te
Hilversum. Het is niet vreemd,
dat er bijna vier jaar zijn ver
streken, voordat ons land weer
een eigen jazzblad rijk is. Zoals
we in ons hoofdartikel van de
Ook Voor Jou-^pagina van veer
tien dagen geleden concludeer
den, valt er voor de jazz in Ne
derland nog een boel te wensen.
De redaktie van Jazzwereld
schrijft dan ook, dat zij er zich
van bewust is, dat jazztijdschrif
ten zorgenkinderen zijn. „Het
verleden heeft ons maar al te
zeer geleerd, hoe moeilijk het is,
in een land als het onze, een jazz-
Bekoring
Naast de ruim honderd voorstel
lingen "per jaar, worden er geregeld
forums gehouden, waarin ook Skip
Voogd zitting heeft en draait de heer
Lohuizen, dikwijls met een „speciale"
gast, platen in de diverse inrichtin-
blad over een reeks van jaren
draaiende te houden
FRIS EN LEESBAAR
ANTON WITKAMP voert de re
daktie. Onder de medewerkers vin
den we o.m. Anton Kop, Skip Voogd,
Paul ten Have, Rolf ten Kate, Misja
Mengelberg, Rud Niemans, Pete Ve-
nudor en Frank Visser. Om met een
eindconclusie te starten, we vinden
„Jazzwereld" een belangrijke aan
winst: het formaat is prettig en de
indeling van de artikelen is fris en
noodt tot lezen.
De inhoud van dit eerste nummer
is bepaald interessant, zowel voor de
echte jazzliefhebber, als voor degene,
die zomaar over bepaalde gebeurte
nissen geinformeerd wil zijn.
Het blad opent met een verhaal
van Paul Karting over Eric Dolphy,
die vlak voor zijn dood enige dagen
in ons land vertoefde, Rud Niemans
neemt Louis van Dijk een blinddoek-
proef af en Pete Venudor schrijft,
in een zeer lezenswaardig artikel
over Stan Kenton.
De Blues-situatie in ons land wordt
onder de loupe genomen; Frank Vis
ser heeft een gesprek met Arie Ligt-
hart van de DSC-band. Het spreekt
vanzelf, dat ook nieuw-verschenen
jazzplaten worden besproken.
Uitvoerige aandacht wordt besteed
aan de buitenlandse jazz-musici, die
de laatste maanden in ons land op
traden: Bill Evans, Monk, Johnny
Griffin, Wes Montgomery, Oscar Pe
terson met Clark Terry.
OP HOOG PEIL
We stippen wat onderwerpen aan.
De koper van dit blad krijgt veel
waar voor zijn geld (95 ct). In de
redaktie hebben de beste muziek-
journalisten plaatsgenomen, zodat
„Jazzwereld" op een behoorlijk hoog
peil kan blijven. Kortom, wij zijn
blij met deze „Jazzwereld" en wen
sen de redaktie veel succes en
een grote oplage toe!
KRITISCH
BEKEKEN
HET GAAT HARD met Margie Ball.
Haar eerste plaatje doet het voor
treffelijk. Zij is inmiddels drie keer
op het Nederlandse televisiescherm
verschenen, zo ongeveer alle dag- en
weekbladen in den lande hebben min
of meer uitvoerig aandacht besteed
aan het grote talent, dat Margie toch
is. Zij is uitverkoren als „reserve"
voor de Knokke-ploeg, enkele weken
geleden heeft zij op uitnodiging van
BRT in België televisie-opnamen ge
maakt. Zij treedt herhaaldelijk in
het openbaar op
Maar: wij herinneren ons de woor
den van de heer Th. Joosten, haar
manager, uitgesproken tijdens een
interview, dat wij Margie en hem
vlak voor het begin van de „publieke
ontdekking" van Margie, mochten af
nemen. „We doen het rustig aan",
zei de heer Joosten toen.
Van dat „rustig aan doen" komt,
lijkt ons, nu niet bijzonder veel te
recht. Het is geenszins de bedoeling,
dat wij ons gaan bemoeien met za
ken, die ons niet aangaan, maar het
moet ons van het hart, dat de ont
wikkeling, zoals die zich thans ma
nifesteert, beslist niet de juiste is.
HET GAAT te hard, en dat zou
dunkt ons wel eens kwalijke ge
volgen kunnen hebben voor Margie
zelf.
Bovendien is ons dë handelwijze
van de grammofoonplatenmaatschap
pij, die Margie onder contract heeft,
niet geheel duidelijk. De wijze waar
op Margie nu twee van de drie keer
aan het televisiepubliek is gepresen
teerd, getuigt o.i. niet van bijster veel
inzicht in wat wij gemeenlijk „de
smaak van het pubhek" noemen.
Play-back is eigenlijk niet meer dan
puur bedrog. Dat zou op zichzelf nog
niet eens zo erg zijn, als het maar
niet zo'n kinderlijk en doorzichtig be
drog zou zijn. Play back kan voor
een ervaren artiest(e) vaak een groot
gemak zijn, maar voor een beginne
linge, ook al beschikt zij, zoals Mar
gie, over een talent, dat beslist uniek
genoemd mag worden, kan het wel
eens een averechtse uitwerking heb
ben.
DAT HET grammofoonplaatje zo
hard loopt is te danken aan de kwa
liteit van het plaatje én het feit, dat
zij van de verschillende publiciteits
media al bijzonder veel aandacht
heeft gekregen, en absoluut niet aan
de kwaliteit van de televisie-uitzen
dingen, uitgezonderd die van Willem
O. Duys misschien.
TENSLOTTE willen wij de gram
mofoonplatenmaatschappij nog wijzen
op iets, dat wel eens een onvergeef
lijke fout zou kunnen blijken. Margie
krijgt door de publiciteit, die zij ge
niet, het stempel van „tienerzange
resje" opgedrukt. Tienermuziek is op
het ogenblik de motor van het gram-
mofoonplatenbedrijf, althans de mu
ziek, die thans bij de tiener populair
is. De ervaring heeft echter geleerd,
dat de populariteit van een bepaald
genre nooit zo bijster lang st and
houdt, en hiermee mag de maatschap
pij wel eens rekening houden bij
haar publiciteit rond Margie.
j MOGEN WIJ een voorstel doen?
I Laat de maatschappij eens gaan uit
proberen, welk genre Margie het
beste ligt. Het zou ons niets verbazen
als haar stem bij uitstek geschikt is
j voor een, wanneer men dit in een
periode van bijv. een maand of een
i jaar gaat bezien, wat minder ver-
i kocht genredat echter al zijn waarde
I bewezen heeft. Wij doelen hier op
genres, zoals die beoefend worden
i door Margies grote zusters-in-de-
kleine-kunst, Peggy Lee, Catharina
Valente, Julie Londen etc. Het „klas
sieke" lichte soort. Daarin is naar
onze vaste overtuiging voor Margie
indien zij hierin een „eigen stijl" weet
te vinden, een grote toekomst weg
gelegd, die haar zonder twijfel kan
uittillen boven alleen naar tijdelijke
vaderlandse roem. En het is niet
onwaarschijnlijk, dat dit ook voor de
maatschappij op de lange duur finan
cieel wel eens veel aantrekkelijker
zou blijken
N. O.
(Vi* ook DaffÏDü* 7)
En nu in 1965 verzorgt de Stichting
in ruim 100 inrichtingen amusements
programma's. „In de loop der jaren
hebben wij heel wat artiesten erbij
gekregen en echt geen kleine jon
gens. Namen als Rita Reys, Pim Ja
cobs, Imca Marina, Herbert Joeks,
werken regelmatig mee." Hij ver
volgt: „Het meeste plezier heb ik
altijd in de tientallen jonge, aanko
mende artiesten, die zo graag iets
willen doen voor de lijdende mede
mens. De artiesten èn de Stichting
zien al hun werkzaamheden als een
goede vrijetijdsbesteding."
Veel op pad
De Stichting Ontspanning voor Ge
handicapten geeft gemiddeld twee
maal per week een voorstelling, to
taal zo'n 130 avonden per jaar en
het blijkt steeds weer beslist geen
kunst te zijn verantwoorde program
ma's samen te stellen uit de beschik
bare 500 artiesten. „Onze Stichting
heeft no gij een moeilijke naam, daar
om hebben we ons kortweg „Club
500" genoemd!
„Club 500" werkt volkomen zelf
standig en is geen apparaat van het
Ministerie van Justitie, ontvangt ook
géén subsidie, maar kan de kosten
„PALAVER 64
Ruim één jaar geleden, op Hemel
vaartsdag 1964, vond er in Utrecht
de enorme manifestatie „Palaver '64"
plaats, die door ruim 23.000 jongeren
uit het gehele land werd bezocht.
Dit grootse feest was georganiseerd
ter gelegenheid van het 150-jarig be
staan van het Nederlands Bijbelge
nootschap.
Deze jongeren, levend en denkend
vanuit verschillende geloofsovertui
gingen, hebben op deze dag samen
gezongen, samen gebeden, geluisterd
en gelachen.
Het was niet alleen om deze reden
een uniek feest. Vele gerenommeer
de artisten werkten mee aan het
welslagen van „Palaver '64".
„Palaver '64" was een bewijs van
de groeiende gedachte van de oecu
mene. Tevens was het een stimulans
voor de jongeren, die de wereld van
morgen „maken", om op de inge
slagen weg door te gaan.
Van dit unieke feest nu heeft het
Nederlands Bijbelgenootschap een
langspeelplaat gemaakt, waarop de
hoogtepunten te beluisteren zijn.
Voorwaar, een goede gedachte, want
het programma van „Palaver '64"
gaf ons muzikaal veel te genieten.
Na de opening door ds. G. N. Lam
mens vinden we de volgende promi
nente artisten op deze plaat terug:
Het orkest van Frans Mijts, The
Shepherds met een oud-Nederlands
volksliedje. De zang- en dansgroep
„Shaloom" met Sonja Berndt brengt
een Israëlisch liedje. Zuidamerikaan-
se klanken worden gemaakt door
LOS AMIGOS DEL PARANA. RITA
REYS en het TRIO PIM JACOBS
zingen en spelen een song uit de
negeropera „Porgy and Bess": „I've
Got Plenty O'Nuttin". En één van
hun successen „Fly me ot the moon".
JULE DE CORTE met twee heel
9terke liedjes en de Eindhovense
„Lighttown Skiffle Group" met drie
religieuze liedjes.
OOK MAHALIA
Het ontroerende optreden van MA
HALIA JACKSON op „Palaver '64"
vinden we gelukkig op deze plaat
terug. Nu nog wordt er met bewon
dering over haar Utrechtse optreden
gesproken. Mahalia Jackson zingt 3
nummers, t.w. „Holding my savious's
hand", „Keep your hand on the plow"
en „When the saints go marchin' in"
De plaats is onder no. VR 030 voor
de prijs van f 10 bij elke platen-
handelaar verkrijgbaar. De baten zijn
bestemd voor het werk in de ont
wikkelingslanden.
„BLIJVEND
APPLAUS
'99
Sinds enkele jaren heeft ons land
een sympathieke stichting, „Blijvend
Applaus", die zich onder enthousias
te leiding van het Amsterdamse ge
meenteraadslid mevrouw Wijsmuller,
ten doel stelt gelden in te zamelen
voor een tehuis, waar Nederlandse
cabaretiers, die niet meer kunnen op
treden en in behoeftige omstandig
heden zijn geraakt, een gelukkige
oude dag kunnen hebben.
In samenwerking met Alex de
Haas en Phonogram is er een aan
trekkelijke! langspeelplaat uitgeko
men, waarop de top van ons talent
op het gebied van de lichte muziek
liedjes van vroeger zingen. Willy en
Willeke Alberti, Corry Brokken, Trea
Dobbs en Rob de Nijs, Conny Stuart,
Jasperina de Jong, Wim Sonneveld,
Mieke Telkamp, Rudi Carrell, Jean-
ny Arean en Jacco van Renesse, Rika
Jansen en Conny van den Bos zijn
degenen, wier stemmen op deze plaat
te horen zijn. Deze artisten verleen
den geheel belangeloos hun mede
werking.
Ook van deze plaat is de prijs laag
gehouden, n.l. f 7,50 en is bij de
platenhandelaar verkrijgbaar. Het
bestelnummer is DL 110527 voor de
mono en DY 110535 voor de stereo.
LEIDSE
TOPTIEN
Het tussen haakjes vermelde
cijfer geeft de stand per zater
dag 15 mei jl. Nog steeds een
opvallende notering van Mar
gie Ball (4e). Op de landelijke
hitlijst staat zij deze week op
de 28e plaats! Met stijgings
kansen!
(1) 1. Ticket to ride The
Beatles.
(-) 2. Bring it on home to me
The Animals.
(-) 3. Goldfinger Shirley
Bassey.
(7) 4. Goodbye to love/Now
that love has come my
way Margie Ball.
(-) 5. That'll be the day
The Everly Brothers.
(-) 6. Bumble Bee The
Searchers.
(-) 7. Rock and Roll music
The Beatles.
(-) 8. Catch the wind Do
novan.
(-) 9. Long life love San-
die Shaw.
(9) 10. The last time The
Rolling Stones.