ZIJN NEUS Nat „King" Cole is nog »springlevend« ook VOOR JOU LOPEND VUURTJE ^ATERDAG_15MEIJ£65_ DE LEIDSE COURANT PAGINA 6 MAX TAILLEURS TRADE-MARK: DIE VREEMDE AMERIKAANSE SHOWWERELD. Hrj beoefent een unieke vorm van kleinkunst: het vertellen van moppen in een intieme ruimte aan 't Amsterdamse Rembrandt- plein. Hij doet dat daar al twaalf- en-een-half-jaar en dit jubileum vierde hij afgelopen maandag 10 mei in zijn eigen „Doofpot". Met het Cabaret LiLaLo is Max de enige, die het echte Jiddische ca baret bedrijft in onze hoofdstad. Er zijn er maar weinigen die zich werkelijk verdiepen in dat fraaie Jiddische zang-repertoire. Willy Brill en Les Shalom b.v. doen dat wèl. De grote kracht van het Joodse genre is wel: de enorme sfeer en de grote zeggingskracht bij één enkel woord of gebaar. Een zeggingskracht, die door de eeuwen strijd pas goed gevormd Al geprobeerd? Doe het nul Bt m «S* ï&jgZ 3 STERREN NYLONS Onder redactie van Anton Abma en Cees van Leyden Deze week hebben wij louter „voor de aardigheid" eens het befaamde Amerikaanse muziekblad „Bill board" gekocht. Als u werkelijk op de hoogte wil blijven van wat er per dag gaande is, in die bonte Amerikaanse showbusiness, is dit het aangewezen blad, voor diverse onderwerpen, die wellicht voor u ook interessant zijn. Billboard geeft een wekelijks overzicht van de best verkochte singles en langspeelplaten. Hierbij stuitten we herhaaldelijk op de naam Nat King Cole, die enige weken geleden aan longkanker is overleden. Mr. Cole blijkt met niet minder dan acht LP's in de hoogste regionen vertegenwoordigd te zijndrie hiervan be reikte een opiaag van 1 miljoen stuks! (Ramblin Rose Unforgettable Love is the thing). Als we dan nog weten, dat Capitol Records nog vóór zijn dood zo'n 150 stukken heeft opgenomen, begrijpt u, dat Nat Cole nog springlevend is voor de Amerikaanse pla- tenmarkt. Is Trini Lopez al vergeten Trini Lopez krijgt maar liefst 9 pagina's in dit music-ma gazine. Advertentiekosten per pagina: 5.000. In Amerika, Japan, Canada en Australië blijkt de „hamer-man" nog hooggenoteerd. Een der pagina's heeft als kop: „European Success paves way for Lopez". In het artikel staat verder, dat het Grand Gala du Disque-optreden, dat uitgezonden werd in alle Eurovisie-landen, de grote baanbreker is ge weest in de carrière van Mr. Lopez. is. (Advertentie) Die Max Tailleur heeft over de ge hele aardbodem gezwalkt voor hij zich in Amsterdam vestigde. Overal bracht hij zijn humor, overal strooide hij gein, want dat is het enig juiste woord voor alles wat hij doet. On danks zijn vele werk en gereis had hij zo'n vijftien jaar geleden geen cent op zak. Hij wilde geen „schle miel" zijn en bleef geloven in de „mazzel", die eens moest komen. De mazzel kwam, Max kocht met medewérking van goede kennis sende „Doofpot" en nu, 12$$-jaar later, is hij een geslaagd man te noe men, die toevallig ook nog over een geheel eigen trade-mark beschikt: zijn neus. („Ik ben de enige artist in Nederland, die onder de douche kan blijven roken"). Reuma-actie Begin 1963 startte Max Tailleur een aktie voor de reeuma-patiënten; er zijn er duizenden in Nederland. Hoe is hij daar eigenlijk toe gekomen? Door zijn harde werken, heeft Max zichzelf nauwelijks ontzien, gevolgen konden niet uitblijven en na een toernee door Canada, Nw. Zeeland en Nw. Guinea, bleek: Max Tailleur heeft reuma. Ter gelegenheid van zijn tien-jarig jubileum meende Max niets beters te kunnen doen dan een aktie telstar- ten voor hen, die lichamelijk zoveel moeten lijden. Max bracht toen ook een bedrag van 1 miljoen gulden bij een voor een tehuis. Dit optreden is toen mogelijk geworden door de Neder landse vertegenwoordiger van Lopez: Pete Fèlleman. Hier is Lopez nog een goede vriend, maar geen grote hitmaker. De tijden van „The Hammer" „America" „This land is your land" Kansas City" e.a. zijn voorbij. In andere JLlV&TVBT landen denkt men daar anders over. In ieder geval gaat Lopez gewoon door met het geven van concerten en over niet al te lange tijd zien wij hem ook als acteur, want hij sloot een contract voor vijf jaar met 20th Century Fox. Barbara Streisand De exacte datum voor het Grand Gala du Disque is nog niet bekend. Desondanks zijn er reeds twee artiesten ge- kontrakteerd voor dit grootste gebeuren: Barbra Streisand Vic Dana. Miss Streisand viert momenteel triomfen in New York met de musical Funny Girl, die in september in Londen gaat lopen. Ze maakte totnutoe zo'n vier lang speelplaten, voor welke eerste -2ij vorig jaar een Edison kreeg, die haar werd uitgereikt door Merel Lasaur, die „toevallig" in New York was. Barbra Streisand is werkelijk de al lergrootste attractie van de laatste jaren in de Amerikaanse showbusi ness. Deze jonge vrouw heeft onge kend grote talenten: zeer goede zan geres knap actrice en een behoor lijke danseres. Deze week begint ze een serie „uur-programma's" voor de NBC, shows naar waar wordt uitge zien. en Vic Dana Vic Dana was tot voor kort een volmaakt onbekende jongeman voor het Nederlandse publiek. Totvoor- kort schrijven wij, want na zijn Red Roses for a blue lady, waarmee hij de Top-Tien bereikte, heeft hij zich een groot aantal vrienden en vooral vriendinnen verworven. His Master's No(i)se. Zo strooit Max Tailleur elke avond zijn grapjes uit over zijn publiek. Grapjes over Sam en Moos, over Cohen en Izak Meyer. En door al die gein heen, voel je toch een zekere weemoed bij Max, naar die tijden van vroeger, naar het Oude Amster dam met zijn Joodse kooplui. Tailleur heeft zijn kleine 40.000 mop pen keurig ingedeeld in een kaarten bak. Op alfabet: G van Gekken - M van Matrozen - P van Pastoors. Hij heeft er platen mee volgesmoesd, langs zijn neus weg: Pastoors-mop pen - Dokters-moppen etc. Nu ook, ter gelegenheid van zijn 12$$-jarig jubileum in De Doofpot, heeft hij daar op de dag zelf 'n lang- speler opgenomen en weer op 't pla- tenmerk His Master's Voice, dat hij herhaaldelijk omdoopt in His Mas ter's Noice of His Master's Nose. Is er een beter slot denkbaar dan zijn allerlaatste mop te debiteren? Een hele korte: Moos werkt We hebben het reeds uitgebreid mogen schrijven: Het BRASEM CONCOURS is weer een goed succes. De jury heeft de niet bepaald benijdenswaardige taak de finalisten aan te wijzen. Vanavond vindt de laatste voorselectie plaats in de Pancratiuszaal te Roelofarends- veen. Zaterdag 22 mei is dan de grote finale. Aanvang: half acht. Naast het Brasem-concours is daar straks ook weer het KAAGCON COURS dat als gewoonlijk wordt gepresenteerd door de bekende Jaap van Praag. Evenals vorige jaren zijn er 5 selectie-zondagen. In schrijvingen kunnen nog geschieden: Overboschlaan 6 - Heemstede. De Amerikaanse Country Western-zanger BUCK OWENS zou met zijn Buckeroos naar Nederland komen. Alles was al in kannen en kruiken. De Vara zou televisie-opnamen maken en nodigde 175 men sen uit het gehele land uit. De pers stond reeds gereed op Schiphol en op het laatste moment kwam het bericht dat de heer B. Owens een hartaanval had gekregen in München, op het vliegtuig gezet naar New York en al op de operatietafel lag. Vic Dana is in Amerika al jaren een „groot nummer" in Nachtclubs. Evenals Sinatra, Dean Martin en Bobby Ryddell is Dana van Italiaan se origine en dat schijnt in Amerika een pré te zijn. In oktober kunnen wij het zelf ervaren, wanneer Dana hier voor ons komt zingen en dan sen. Nd al meer dan 300 OOO enthousiaste VW-rijders in Nederland! LEIDSE TOPTIEN Het tussen haakjes vermelde cijfer geeft de stand per 17 april jl. aan. Opvallend deze week: Margie Ball op de 7e plaats! 1. Ticket to Ride The Beatles. (1)3. Letkiss diverse uit voeringen. 4. Het spel kaarten Cowboy Gerard. 65. Ik voel me- nummer één Edwin Rutten. 6. Poupée de Cire, Pou- pée de Son France Gall. 7. Goodbye to love/Now that love has come my way Margie Ball. (3)8. Colinda Lucille Star Rein de Vries en de Selvera's. 9. The last time The Rolling Stones. (-) 10. Rock and Roll Music Th« Beatles. Will Tura: „Wil Tura" (Pa lette MGPB 9450) Will Tura mag zich ook in ons lage landje in een plezierige populari teit verheugen. En terecht, want zijn stemgeluid is echt wel aantrekkelijk. Op de onderhavige langspeler, ge stoken in een fraaie fuÜcolorhoes vinden we diverse nieuwe, door Will zelf-geschreven songs, aangevuld met wat oude successen. Een aanbe volen plaat voor de fans van deze sympathieke Belg! Art van Damme Quintet: „Man hattan Time" (CBS 62436) De muziekliefhebber, die wat huive rig is voor jazz-op-een-accordeon, ra den we aan, deze langspeler op de draaitafel te leggen. Art van Damme wordt op deze plaat begeleid door Charlie Calzaretta (vibrafoon), Clau de Scheiner( gitaar), Lon Skalinder (bas) en Max Mariash (drums). De vijf musici voelen elkaar goed aan, zodat de, merendeels bekende, melo dieën een goede vertolking meekrij gen. Hoogtepunten: „Stella by Star light" en „Oh! Look at me now". Ray Colignon: „South American Ray" vol. 2 (Philips 421.985 PE) Latin-American op een hammond orgel! Een ep'tje, dat noodt tot dan sen, want deze Zuidamerikaanse blij heid brengt beslist wat zonnigheid in onze huiskamers. Z.Z. en de Maskers: „Trek het je niet aan" (Artone OS 25.300) Z.Z. en de Maskers: „So Sorry"/ „I Wanna Relax" (Artone OS 25.286) Het is volkomen terecht, dat ZZ en de Maskers regelmatig in de platen- studio staan, want het is bijna on Nederlands wat deze knapen doen, hetgeen we overigens eerder hebben gezegd. „Trek het je niet aan" is wel een zeer sterk nummer van de leider Bob Bouber: goede tekst en een slui tende begeleiding. „So Sorry" en „I Wanna Relax" zijn kennelijk op genomen voor de aanstaande tour nee, die onze gemaskerde vrienden in de maand juni a.s. door Engeland gaan maken. Ook deze nummers zijn van Bob Bouber. Kortom: twee schij ven, twee kanshebbers voor de hit lijsten! The Minstrels: „Le Colline Sono in Fiore'7„Se Piangi, se Ridi" (CBS 1343) Onlangs was een uit 7 mannen en 2 meiskes bes.taand groepje enkele dagen in Nederland en de VARA heeft daarvan een gretig gebruik ge maakt: 2 programma's werden op de beeldband vastgelegd. De eerste is ai uitgezonden en de tweede krijgen we a.s. dinsdag op de buis. Het is werkelijk allemaal feest, zo'n optreden van The Minstels. Op de t.v. zult U dat zien en op deze plaat kunt U alvast een voorproefje horen: het is blij en klinkt erg spon taan. Een frisse onderbreking in dit gitaren-tijdperk! Marijke Merckens „De Mode pop"/„Kar eitje de Grote" (Phi lips AT 10.144) De zeer lieftallige Marijke Merckens zijn we in het nu aflopende seizoen in twee gedaantes tegengekomen: bij Wim Soiaeveld en op de beeldbuis in de Rob de Nijs-show. In beide programma's hebben we al kunnen constateren, dat Marijke talent heeft: ze kan een goed cabaretliedje zingen en ze beweegt zich met flair op het toneel. Daarom is het eigenlijk jammer, dat men haar op de plaat heeft ge ïntroduceerd met twee vertalingen van de hits „Poupée de cire" en „Sa- cré Charlemagne" beide van France Gall). Ons inziens verdient zij een tweede platen-kans, maar dan met een ander, cabaret, repertoire. Eddy Christiani: „Happy Jenka"/ „Troïka Jenka" (CBS 1598) Vakmanschap en commercialiteit gaan op deze single hand in hand. Onze goede Eddy Christiani Is een vakman, dat wisten we tien, vijftien jaar geledon ook al, toen hij zijn ver rukkelijke radioprogramma's maak te met om. „Tom's Prairie Pioneers". Dat Eddy Christiani zijn muzikaal horizon weet te verruimen, leert ons deze plaat met twee Jenka's, maar. gespeeld in een geheel eigen stijl, met sterk gitaarspel van Eddy-zelf! Eddy Jones: „Jaybirds"/„That's the Reason" (Funckler DL 45.164) Tegelijk met onze stadgenote Margie Ball verscheen er nog een nieuwe Nederlands talent op de platenmarkt: Eddy Jones, of, zoals hij in Den Haag wordt genoemd, Eddy Beuker. Even als Margie zit ook Eddy nog hard te blokken op een lyceum; na zijn eind examen wil Eddy de showbusiness in en we geloven, dat deze knaap wel iwat talenten heeft. Sterk is zijn .Jaybirds", een Amerikaanse hit van jde zangeres Inez Fox. Training College Jazzband and the kids: „Pieter houdt van jazz" (Delta DS 1137) Een goed op de actualiteit inhakend plaatje, waarop deze dixielanders, met zang van leerlingen van de Doe- tinchemse Canadaschool,. de jazzlief- de van Pieter van Vollenhoven bezin gen. Brigitte: „Een droom"/,,Waarom belde je mij af" (CBS 1587) Al snel heeft Wassenaaarse Brigitte na haar eerste plaat een nieuwe op name gemaakt. We vinden het jam mer voor Brigitte, die ons zo guitig op de hees toelacht, maar ook deze plaats kan ons maar matig bekoren. Het klinkt allemaal wat stoterig en bovendien: voor een 17-jarig meiske vinden we de beide liedjes nogal triest. The Blue Diamonds en Karin Kent: „Kiddy Kiddy kiss me"/ „Wie?" (Decca AT 10.119) Een aardige combinatie, The Blue Diamonds, die al weer enkele jaren in het vak meelopen, en de zangeres Karin Kont, die pas de eerste treedjes naar het succes heeft gezet. Zij zin gen twee vlotte, niet al te hoog grij pende melodietjes, waarvan „Wie, wie, wie?" wel het meest grappige is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1965 | | pagina 6